Thailand
Surin Islands

Worldclass Snorkeling

February 25, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Rainer. Ein Paradies für Schnorchler und eines der gesündesten Riffe in Thailand ist Mu Ko Surin Nationalpark. Die Insel Surin beeindruckt sowohl Taucher als auch Schnorchler mit ihrer unglaublich vielfältigen Unterwasserwelt. Vom Anblick kleiner Nemos bis hin zu majestätischen Mantarochen oder imposanten Walhaien – die Vielfalt des marinen Lebens hier ist überwältigend 🐠

Beim Eintauchen in das kristallklare Wasser beginnen wir sofort zu staunen. Es scheint, als wäre das Unterwasserleben hier in bester Gesundheit. Überall sehen wir Weich- und Hartkorallen in lebendigen Farben und Formen, begleitet von Fischen, die munter umhersausen und diese vielfältige Landschaft ihr Zuhause nennen. Es fällt schwer zu entscheiden, wohin man zuerst schauen soll.

Das war jedoch erst der erste von drei Orten, die wir an diesem Tag besuchen werden, und er war definitiv das Highlight. Leider entpuppt sich der zweite Schnorchelplatz als recht leblos. Hier sind viele abgestorbene Korallen zu sehen und weniger quirliges Leben. Der direkte Vergleich zwischen den beiden Orten hinterlässt einen nachhaltigen Eindruck.

Obwohl wir den Ausflug genießen und viel Spaß haben, bleibt dennoch die Frage im Kopf: Wie stehen die Chancen, dass es bald überall so aussieht, und was können wir dagegen unternehmen?
      Wir versuchen, uns die Stimmung davon nicht trüben zu lassen, aber solche Eindrücke gehören ebenso zum Reisen dazu – the good, the bad and the ugly (das Gute, das Schlechte und das Hässliche).

Der dritte Halt sieht schon wieder vielversprechender aus. Hier ist es vielleicht nicht so bunt wie beim Ersten, aber auch hier entdecken wir eine reiche Vielfalt an Meereslebewesen.

Und eins steht definitiv fest: Schnorcheln macht müde und hungrig. Auf der Rückfahrt mit dem Speedboat schlafen die meisten Passagiere ein, sind von der Sonne verbrannt und/oder freuen sich auf eine Mahlzeit.

Dykresa vid Surin och Similian Islands

January 3, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Som allra sista äventyr innan hemresan den 5 januari bestämde vi oss för att dyka runt Surin och Similian Islands, båda två marina nationalparker utanför Khao Lak. Vi tittade runt bland en massa olika alternativ och jämförde kostnader (vi var ju i slutet av resan och ville hålla oss inom budget), och beslöt oss tillslut för att det mest värda och dessutom det som skulle bli mest av en upplevelse var att boka en LiveAboard med dykning i tre dagar och tre nätter. Man bor helt enkelt på en båt i tre nätter och gör en massa dyk på olika platser varje dag. Vår LiveAboard var ganska intensiv med 4 dyk om dagen de två första dagarna, och 2 dyk sista dagen, då vi for tillbaka till land. Det var en så häftig upplevelse, dels själva grejen att bo på havet, dels roligt att få utveckla sin dykning och dessutom att få träffa och umgås med alla härliga människor så intensivt.

Äventyret började kvällen den 29e då vi hämtades och kördes till båten. Väl på plats fick vi fick en lite mindre kul överraskning. Vi har open water-dykcert. Det är den första certifieringen man tar, man får bara gå ner till 18 meter och har inte gått igenom två moment, djupdykning (ner till 40 meter) och navigering under ytan. Han som tagit emot vår anmälan sa att det inte var några problem, men väl på båten visade det sig att det var det visst. Alla andra på båten hade advanced eller högre, ELLER skulle genomgå advanced-kursen på båten, och de hade inte upptäckt detta förrän väl på båten. Så vi fick valet mellan att betala för en privat guide, eller ta en enklare advanced-kurs, adventure deep dive, vilket är typ halva advanced-kursen, och ger oss möjlighet att göra djupdyk under två års tid. Om vi sen vill göra advanced-kursen inom dessa två år, kan vi räkna in de moment vi nu skulle göra då.
      Vi blev rätt irriterade, då vi hade planerat de sista dagarna, pengamässigt, ganska noggrant, och fick nu en oväntad kostnad som ingen informerat oss om, och som vi var tvungna att ta. Vi valde i alla fall att göra adventure deep dive-kursen, fick en rabatt och beslöt oss för att inte gräma oss mer över det.

Vår dykinstruktör för kursen, och hon som fortsatt var vår dykguide (man har alltid en guide med minst certifieringen dive master med sig när man dyker), hette Velika och hon var toppen! Med flera tusen dyk, flera utbildningar och många år av att vara dykinstruktör bakom sig kändes det väldigt tryggt. Själva utbildningen tog bara ett av de 10 dyken (då vi skulle visa lite skills) , samt ett lite enkelt förhör kring teori. En av de största skillnaderna med djupdyk, som alltså är ner till 40 meter (även om man oftast inte går djupare än 30 på nöjesdyk) och open water-dyk ner till 18 m, är att det byggs upp en mycket högre mängd kväve i kroppen under djupdyk. Detta ökar risken att man får kvävenarkos, som egentligen inte är farlig i sig (jämför med att inhalera lustgas), men eftersom man blir "hög" under vattnet finns risken att man gör dumma grejer som blir farliga. Högre mängd kväve ökar också risken för decompression illness, vilket är (bland annat) att när man rör sig upp mot ytan igen, och kvävet i vävnaderna löser sig i blodet igen, så bildas kvävebubblor i blodet. Detta händer alltid och är inget farligt, om man inte får en för stor mängd kvävebubblor. Är man frisk och inte "klantar sig" (typ gör en för snabb uppstigning) får man inte detta, men risken ökar vid djupdyk, eftersom man ackumulerat mer kväve. Risken ökar också med åldern, en högre mängd kroppsfett, psykisk och fysiskt sjukdom, att dyka väldigt kallt osv.
      Hur som helst så gick kursen mest ut på att lära sig mer om detta, som man redan får lära sig om i open water-kursen, och att testa att gå ner på 30 meter och känna hur man påverkas. Vi fick tex lösa enkla matteuppgifter där nere på botten.

När kursen var över kunde vi bara njuta med vårt lilla dykteam som bestod av mig och Joel, Velika från Schweiz, Greg från USA och Tod från Sydafrika, som själv var en väldigt avancerad dykare, med ca 1500 dyk och en dive master-utbildning bakom sig - kändes väldigt tryggt med två super-dykare med oss! Utöver oss var det ca 20 till personer på båten, inklusive dykinstruktörer och båtpersonal - ett toppengäng!

Första dagen dök vi alla fyra dyk runt Surin Islands. Egentligen skulle vi ha börjat vid Similian Islands, men den thailändska kungafamiljen var där över nyår, så ingen annan fick vara där då. Framför allt det första dyket vid Surin var riktigt fint med ett väldigt vackert och levande korallrev, vi bara gled runt och njöt! Sista dyket för dagen var ett nattdyk! Vi hoppade alltså i efter solnedgången och dök i beckmörker på ca 16 meter, med endast ficklampor som ljuskälla. Jag (Jojo) var riktigt nervös innan, men det var inte alls lika otäckt som jag tänkte mig.
      Dag två gjorde vi alla fyra dyken vid ett ställe som heter Richelieu Rock, ett världskänt dykställe, det ska vara ett av världens bästa. Det är ett rev som ligger mitt ute på havet, man kan bara skymta Surin Islands på avstånd. Eftersom det är den enda grunda platsen på ett ganska stort område är det en rik aktivitet där, med många småfiskar som i sin tur lockar dit större fiskar. Sikten var bra, inte den bästa, men bra, så vi cirklade oss runt Richelieu och utforskade så mycket vi kunde. En av guidernas viktigaste uppgifter är att ta gruppen på en bra väg och undvika att simma emot strömmen så mycket som möjligt, eftersom det är jobbigt, och därmed tömmer man lufttanken snabbt. Eftersom strömmen ändrar riktning på ett nyckfullt sätt så vet man aldrig hur strömmen går. Velika var i alla fall toppen på detta, så ofta gled vi bara stillsamt bakom henne och njöt, 20-30 meter ner. Dag två gjorde vi ett solnedgånsdyk, vi dök ner vid 17-tiden och dök sedan i skymningen. En häftig upplevelse, framför allt efter dyket, när vi låg med all utrustning vid vattenytan och guppade runt i solnedgången, med solen stor som en apelsin, i väntan på att bli upplockad av båten. Stackars Joel missade dock halva detta, eftersom han vid 17 meter ner upptäckte att han glömt ta på sig viktbältet och därmed hade svårt att hålla sig nere och fick avbryta dyket i förtid 🙈
      Denna dag var det nyårsafton, och vi firade den vid 21-tiden (då Brisbane firade nyår) eftersom vi alla skulle upp kl 6 dagen efter och dyka. Ett annorlunda men minnesvärt nyår!

Sista dagen dök vi sedan vid Similian Islands, och jag tror nästan att jag tyckte dessa dyk var de bästa. Det första dyket för dagen var vid ett ställe som heter Koh Tachai. Det stället kan vara knepigt att dyka på eftersom det är djupt, och strömmen ofta är stark där, så om man inte håller sig rätt jämfört med strömmen kan man fara iväg all världens väg. Men just när vi dök var strömmen i princip obefintlig så vi kunde simma runt totalt i frid och bara njuta i det klara vattnet. Sikten var bra och revet under vattnet var stort och öppet, och utspritt över det relativt karga landskapet låg enorma stenblock utspridda. Under en av dem satt en enorm hummer och spanade på oss. När vi sen skulle stiga upp gjorde vi vår uppstigning, inklusive säkerhetsstoppet på 5 meter i total blåhet. Eftersom revet ligger på ca 20-25 meter, och en bra bit från land, så ser man absolut ingenting när man stigit till 5 meter. Det var en overklig känsla att sväva i absolut ingenting annat än blå härlighet, enda referenspunkterna var de andra i dykteamet. Här var det väldigt viktigt att hålla koll på sin dykdator på armen, så att man kunde ha koll på djupet så att man inte steg för snabbt.
      Det andra ställen, och resans sista dyk, var om möjligt ännu bättre, vattnet var glasklart, och vi simmade bland annat längs en massiv vägg täckt i koraller, och med ett myllrande liv av stort och smått. Jag la mig bara på sidan och gled fram längs väggen och tittade på småfiskarna som stimmade, de stora trevallyserna som jagade en bit ut och muränor som stack ut sina otäcka huvuden här och där i väntan på ett förbisimmande byte. Tittade man upp mot ytan såg man hur vågorna slog mot bergväggen, solljuset gjorde det till en glittrande bölja. Korallerna var friska och färgglada och de mjuka korallerna gungade stillsamt i takt med vågorna. Ren magi!!

När resan var över var vi helt färdiga, det tär på kroppen att dyka 10 dyk på 3 dagar för en som är ovan, så när vi steg iland i Khao Lak igen på eftermiddagen den 1a januari var det ett trött gäng som klev av. Men oj alltså vad häftigt det är att dyka! Att simma som en i gänget bland tusentals olika småfiskar som clownfiskar, kirurgfiskar, fjärilsfiskar och pincettfiskar av olika slag, större fiskar som tonfisk, trevally och hajar, och andra lite mer läbbiga djur som muränor, lejonfiskar, skorpionfiskar och havsormar, är något man bara måste uppleva.
      Jag var superskraj innan Joel "tvingade" mig att prova, men nu är jag honom evigt tacksam för att han fick mig att upptäcka havets hemligheter! ❤️

Tillbaka i Khao Lak checkade vi in på samma hotell som vi bodde i innan resan för ett par dagars sista solsken och bad. Vi jobbade lite på brännan och njöt av varje "sista". När vi vaknade upp morgonen den 3e januari kändes det märkligt att nästa gång vi skulle sova i en riktig säng, skulle det vara vår egen hemma i Uppsala. De två nätter vi hade kvar skulle spenderas på en nattbuss mot Bangkok, och sedan på flyget från Bangkok till Paris.
      Vår dag i Bangkok var lugn och lagom. Vi hängde mest runt Khao San Road, men tog också en båttur längs floden, fram och tillbaka för att se staden. På kvällen spenderade vi våra sista bath på mat och en avskedsöl innan en minibuss tog oss till Suvarnabhumi flygplats.

Surin Island - Day 3

December 14, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Ce matin, dernier jour sur les îles Surin. On prend le petit déjeuner et on part se préparer. Noelia se retrouve face à face avec un gros singe sur le balcon du bungalow 😅🤣.

On part pour faire du snorkeling à la pointe nord des îles. L'eau est un peu plus trouble que les jours précédents car il a plu durant la nuit mais les lieux et les poissons sont magnifiques.

On retourne sur l'île pour se doucher, préparer nos sacs, manger le même buffet que les jours précédents et on a un peu de temps tranquille avant de prendre le bateau du retour. On fait un petit bout du sentier de randonnée et on se balade sur la plage.

Le retour se fait avec un premier bateau, transfert dans le speedboat, arrivée à l'embarcadère puis départ en minibus pour Khao Lak. On est les derniers à être déposés donc on visite tous les Resorts avant d'arriver.

On finit la journée un peu sur le cul en voyant à quel point le lieu est touristique mais on mange très bien dans un resto sympathique. On goûte à une crevette géante et à une salade de fleurs de bananier. On finit tout ça avec un Roti banane-mangue-nutella.

• 7.2 Surin Islands

November 4, 2019 in Thailand ⋅ ⛅ 29 °C

Danach gibt es auf der Insel Mittagessen und ein wenig Pause zum Strand genießen.

Nach der Pause geht es noch auf einen Besuch in da Sea Gypsy Moken Village, wofür Einheimische ihre handgefertigten Arbeiten zum Verkauf darstellen.

Eine letzte Stelle zum Schnorcheln - die mit Abstand schönste - dann geht es zurück.
      Bei der hab ich leider das Handy zum Fotografieren nicht dabei, aber dafür kann ich mich mehr auf die Unterwasserwelt konzentrieren 🐟🐠🙃

Mitten auf Meer stirbt dann der Motor irgendwann ab. Unsere 5 Thailänder am Board hopsen aufgeregt von vorn nach hinten. Es regnet monsunartig und wenn das Boot nicht fährt, schaukelt es ganz schön in den Wellen 🤢🤭
      Laut meinem Google maps sind wir aber Gott sei Dank nur ca 15 im von der Küste entfernt 😅
      Dann geht's irgendwann für ca 15 Minuten weiter, bis der Motor ein zweites Mal abstirbt - waaaahhh! Und langsam ist auf dem Boot auch wirklich alles nass. Die letzte halbe Stunde tuckern wir dann im Schritttempo Richtung Pier. Bin ich froh wieder festen Boden unter den Füßen zu haben 😆

Grundsätzlich hat mir die Tour schon ganz gut gefallen, und es war aufgrund der wenigen Menschen auch die richtige Entscheidung.
      Ich merke jedoch, dass es grad erstmal genug Action war und sehne mich nun wirklich nach Strand und Erholung zum runterkommen: daher morgen früh Abfahrt nach Ko Lanta!!😊 🏝

*Bungalow Time und auf der Suche nach mehr lonely beaches🙏*

Natale a Surin Island

December 25, 2022 in Thailand

Il giorno di Natale lo passiamo all’asciutto, alla scoperta dell’entroterra di quest’isoletta, al confine con la Birmania e in totale relax in barca, pronti per riprendere il giro il giorno seguente. Andrea si fa un nuovo amico.. un po’ arrabbiatoRead more

Iles Surin

February 27, 2023 in Thailand ⋅ 🌬 30 °C

L’agence m’avait dit qu’on viendrait me chercher vers 7h30 le matin mais la navette est arrivée à 6h45… heureusement que j’étais très en avance mais c’était quand même la panique ! Dans le minivan, je me suis immédiatement retrouvée avec une italienne qui dormait dans la même auberge et qui s’était inscrite au même programme que moi (3 jours/2 nuits).
      Eau d’une couleur absolument magnifique ! Il y avait beaucoup de vent donc nos sessions de snorkeling ont été réduites et étaient donc vraiment décevantes. Arrivée dans notre campement : tentes avec vue sur une plage paradisiaque avec quasiment personne ! Quel rêve !

Iles Surin

March 1, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 27 °C

Déjà la dernière journée du programme et je décide finalement de prolonger mon séjour de deux nuits afin de profiter de cet endroit privilégié au maximum plutôt que de me prendre la tête à me rendre sur une autre île. Malheureusement, l’italienne avec qui j’étais ne peut pas en faire autant car elle n’est ici qu’en vacances et n’a donc pas beaucoup de temps pour visiter la Thaïlande.Read more

Der 3. Tauchtag am Richelieu Rock

February 6 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Aufstehen mit dem Sonnenaufgang um 6.30 Uhr, kurzer Kaffee mit Bananbrot und ab zum ersten Tauchgang. Danach wird immer mächtig gefrühstückt.
      Heute morgen begleiten uns zwei Seeadler.
      Nach einer Stunde Ausruhen an Deck schlüpfen wir schon wieder in die Shorties, legen unser Equipment an.
      Der Richelieu Rock ist farbenprächtig in Kardinalslila, wunderschöne Korallen.

Surin Islands - Day 2

December 13, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 29 °C

Ce matin c'est plus tranquille, on démarre le snorkeling qu'à 9h donc tranquillement.

On commence par découvrir que le Colugo est revenu là après sa nuit et qu'il est revenu avec un copain. On décide que notre voisin s'appelle Pepito et son copain Pepito 2.

Après un bon petit-déjeûner et après s'être équipés, on rejoint un plus petit groupe qu'hier pour aller faire deux spots de snorkeling de l'autre côté de l'île. Le groupe est sympathique et on profite bien des deux spots.

L'après-midi, on sera les seuls à aller faire du snorkeling. On fait deux spots qui sont sympas car le bateau nous dépose au début d'un courant et nous récupère à la fin donc il suffit de se laisser porter par le courant en observant les poissons.

Sur le deuxième spot, Noelia aura la chance de voir une tortue et le guide va nous montrer deux petits animaux de la famille des hippocampes.

On finit la journée par un magnifique spectacle de colugos volants au-dessus de nos têtes.

Surin Insel - Khuraburi

January 17 in Thailand ⋅ 🌙 28 °C

Heute morgen nach harter Nacht auf dünnen Matratzen und in warmen Zelt früh wach geworden.
      So toll es auf der Insel ja ist, die Nächte wardefinitiv nicht erholsam. Da braucht es etwas mehr Komfort für unsere verwöhnten Körper.
      Im Inselrestaurant erstmal Kaffee und Tütensuppe zu sich genommen. Die Ladys aus Österreich treffen wir auch dort und quatschen gemeinsam noch etwas am Tisch unter freien Himmel.
      Nachdem Yasmin und Maria zum Schnorcheln gegangen sind, unterhalten wir uns noch nett mit Nicole und stellen dabei fest, dass es in Österreich politisch scheinbar auch nicht besser zugeht als bei uns. Und wir wollten nicht über Politik reden...
      Danach packen wir unseren Krempel zusammen, räumen die wertvollen Sachenin den Locker und träumen noch ein wenig am Strand, baden noch ein letztes mal im klaren Wasser der sehr romantischen Küste.
      Alsbald ist es Zeit, zum Speedboot zu gehen um zurück aufs Festland zu fahren. Wir müssen zunächst mit dem Longtailboot zu einer weiteren Anlegestell fahren. Ob unser Gepäck mitgenommen worden ist? Skepsis bei uns, aber auch Zuversicht, weil es bisher immer alles gut geklappt hat. Trotz der immerfortwährenden Bedenken von Kasia. Nachdem wir an der Anlegestelle wieder eine Stunde warten müssen, essen wir ,entgegen des eigentlichen Plans, noch ein leckeres Gericht der Inselküche. Dann nochmal mit dem Longtailboot hinaus aufs Meer, weil das Wasser für das 750PS- Boot nicht tief genug ist. Tollen Platz erwischt, haben das ganze Geschehen im Blick. Das Boot geht ab wie Schmitzkatze. Ruckzuck sind wir am Zielhafen angekommen. Unsere Hamburger Familie, die haben wir vorher schon im Hotel kennengelernt, auch auf dem Markt und auch auf der Hinfahrt mit dem Boot, sind bepackt als wären sie 3 Monste anstelle von 3 Wochen unterwegs.
      Wir werden pünktlich abgeholt und erreichen unser Hotel, Tom's House, nachdem die Hamburger noch am Busbahnhof mit Sack und Pack ausgestiegen sind, um mit einem Bus weiter zu reisen. Oje, mit dem ganze Zeug mit dem Bus. Stress pur. Im Hotel, es ist alles noch da wie besprochen, erstmal den ganzen Elektronikrempel angeschlossen und wieder aufladen. Dann die ganze Wäsche waschen und aufhängen. Nachdem wir sauber geduscht sind , noch auf einen Sprung ins nächste Restaurant. Das Essen war mäßig, die erste Cola seid 3 Tagen war sehr gut. Noch auf den Markt, genauso laut und bekloppt wie 3 Tage zuvor, nach einer Hose gucken. Hose gibt's nicht , dafür 4x Gebäck für 65 Bath. War auch nicht so dolle. Jetzt im Zimmer, auf eine erholsame Nacht freuen....

Surin Islands