Vietnam
Thôn Châu Chữ

Hue - Mausoleo Imperatore Khai Dinh

December 30, 2022 in Vietnam ⋅ 🌧 19 °C

Prima tappa del tour è stata al Mausoleo dell’imperatore Khai Dinh. Figura molto discussa in Vietnam: era un poeta, fu il primo Imperatore a viaggiare al di fuori del paese e amava truccarsi. Veniva chiamato “The Lady Boy”. Suo figlio era molto virile, per questo c’era la voce che non fosse suo figlio di sangue. La sua tomba è veramente bellissima, assolutamente da visitare.Read more

Hue

February 6, 2023 in Vietnam

We had one day to explore Hue and our minds were preoccupied with the visa dilemma but we had a walk to the imperial city, went to a royal tomb and visited a pagoda. We then got a 'private' boat tour back to the town which actually meant we had to walk another half an hour. We went to a French restaurant for tea which uncle Rick recommended, but madam thu the night before was better and cheaper! However, we drowned our sorrows with a bottle of wine and listened to classic Asian beats in DMZ.Read more

Sightseeing und Geschichte in Hue

September 1, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 38 °C

Über unsere Unterkunft haben wir abermals eine Ganztagestour gebucht. Wir wurden pünktlich von einem Bus eingesackt, in dem bereits zahlreiche ältere Asiaten saßen. Wie ungewohnt! Am Hafen wurden wir beide aufgefordert auszusteigen, während der Bus mit den Asiaten Richtung Zitadelle weiterfuhr. Ein Glück, dass wir diese in aller Ruhe zu zweit bereits gestern erkundet haben. Wir wurden stattdessen in ein kleines Drachenboot verfrachtet. Neben uns war Tourguide Blue (er trug ein blaues Hemd) und ein weiterer vietnamesischer Tourist an Board. Unsere kleine Privattour tuckerte über den Song Huong (Parfümfluss) unter der französischen, amerikanischen und vietnamesischen Brücke hindurch - alle ein Zeichen der Freundschaft. 🚢

Nach etlichen Minuten Bootsfahrt hielten wir an dem ehemaligen Gartenhäuschen der Prinzessin an. Diese durfte das kleine Gebäude erst nach ihrer Hochzeit verlassen, um dann den Rest ihres Lebens in den Palastmauern zu verbringen. Am Ufer begrüßte uns eine grasende Wasserbüffelgruppe, die sich anschließend im Fluss abkühlte. Der Garten der bescheidenen Residenz ist voller Obstbäume aus allen Regionen Vietnams und Südostasiens und bietet zu jeder Jahreszeit etwas Schmackhaftes.
      Blue informiert uns zu jedem Baum und Strauch und so kauten wir auf Zitronen-, Zimt- und Teeblättern. Er konnte seine Anerkennung über unsere bisherigen Kenntnisse tropischer Früchte kaum zurückhalten, aber wir sind ja auch schon eine ganze Weile im Fruchtparadies. Als Belohnung stibitzte uns der Übeltäter noch eine Pomelo als Snack. 🍏😅
      Anschließend führt uns Blue in das Prinzessinnen-Häuschen. Im Hauptraum, der ausschließlich zum Beten gedacht war, lud er uns auf einen Grüntee ein. Beim Teekränzchen mit ihm bekamen wir Einblicke in die alte Teetradition der Vietnamesen (zum Anstoßen sagten wir so etwas ähnliches wie "xin na ma"), aber auch über seine Einschätzung der aktuellen Situation im Land. Schnell wurde deutlich, dass die Bevölkerung nicht besonders am Kommunismus hängt (wer hätte es gedacht). 😬🔨🌙
      Wir hoffen, dass sich Vietnam in den nächsten Jahren zum Guten entwickeln kann.

Im Anschluss zeigte uns Blue noch einen buddhistischen Tempel. Dabei bemerkten wir, dass sich der vietnamesische Buddhismus mächtig von dem in Thailand, Laos und Kambodscha unterscheidet. So leben die Mönche nicht nur ein paar Monate, sondern bedeutend länger, beziehungsweise ihr ganzes Leben im Tempel. Auch Frauen können ihren Glauben in gesonderten Tempeln als Nonnen zur Lebensaufgabe machen. 🌺
      Besondere historische Relevanz besitzt ein blaues Auto, dass wir neben dem leicht verwilderten Zen-Garten fanden. 🚗
      In diesem Auto fuhr der Buddha Thich Quang Duc 1963 nach Saigon, setzte sich in Lotusposition vor den Regierungssitz und verbrannte sich bei lebendigem Leibe. Damit protestierte er gegen das korrupte Regime Diems und seines Bruders Nhu, welche als Christen die Religionsfreiheit der Buddhisten einschränkten und breite Bevölkerungsschichten Südvietnams diskriminierten. Damit wurde zum ersten Mal Aufmerksamkeit auf die Situation der Zivilbevölkerung Südvietnams gelenkt und weltweit medienwirksam thematisiert. 📰📷

Nach einem leckeren Buffet-Essen mit hungrigen Horden aus anderen Tourbussen, bei dem wir eine Japanerin kennenlernten die in Hanoi Japanisch unterrichtet, verabschiedeten wir uns von Blue und erkunden mit dem neuen Bus und Nachmittags-Guide 'Thong' noch die Grabstätten dreier Kaiser der Nguyen-Dynastie. Diese verbrachten mitunter auch zu Lebzeiten viel Zeit auf den Anlagen, insofern sie fertig gestellt wurden.
      Einer vergnügte sich dort zum Beispiel mit seinen 103 Frauen und während ein anderer aus der Nähe seines Mausoleums aus dem Mond beobachtete.
      Die Symbolik hinter allen Anlagen ist zwar ähnlich, die Architektur änderte sich aber leicht mit den Jahren. Holz, Backstein und zuletzt Beton mit starken westlichen Einflüssen. Während Minh Mang noch versteckt in einem abgegrenzten Waldstück beerdigt wurde und Tu Duc eine massives Mausoleum errichten ließ, fand Khai Dinh seine Ruhe in einem französisch angehauchten "Schloss". 🌲💀🏰
      Lisa musste immer wieder als Mitglied auf Gruppenfotos vietnamesischer Damen aus unserem Bus herhalten. 😂
      Wir nehmen von diesem wunderschönen Tagesausflug nicht nur historische Eindrücke mit. Auch mit Thong unterhielten wir uns über Vietnam und seine Geschichte. Er machte uns nochmal deutlich, was wir bereits vermutet hatten: der einst reine Status der Kaiserdynastien ist über die Jahrzehnte, unter dem unumgänglichen Einfluss westlicher Mächte und der Ohnmacht diesen etwas nennenswertes entgegenzusetzten, zugrunde gegangen. Zum Schluss war jedem bewusst, dass der Kaiser nur noch eine bedeutungslose Marionette darstellte. Wir haben allerdings den Eindruck das Bao Dai, welcher mit Unterbrechung von den Japanern und Franzosen bis 1954 eingesetzt wurde, aufrichtig an dem Wohlstand und der wachsenden Unabhängigkeit seines Landes interessiert war. Wie die Geschichte zeigt, hätte es wohl mehr Zeit und Stabilität gebraucht, um diese Ziele zu realisieren.

Die ehrliche und offene Unterhaltung mit den Tourguides zeichnete uns ein klareres Bild vom aktuellen Vietnam und die Tour heute war auf jeden Fall überzeugend. Wir hatten aber auch Glück in einer kleinen Gruppe unterwegs gewesen zu sein.
      Total erschöpft ratterten wir noch an ein paar Touri-Souvenierständen vorbei und hielten, zurück in der Innenstadt, noch nach vietnamesischen Laternen Ausschau, denn wir planen diese massenhaft nach Deutschland einzuführen. 😈🏮 ..aber das müssen wir an einem anderen Tag machen. 😪😴

Tombe de l’empereur Khai Dinh

April 15 in Vietnam ⋅ ☀️ 35 °C

Pour notre deuxième jour, on décide d'aller explorer les environs en louant pour 4 euros un scooter à l'auberge de jeunesse !

Notre scooter tombe vite en panne, mais heureusement nous étions encore en ville ! Les passants nous ont aidé mais sans succès, la batterie était morte. Bref on est venu nous récupérer.

Après ce faux départ direction la campagne avec cette fois-ci, un scooter qui ronronne et qui freine beaucoup mieux ! 🛵😽

Il fait hyper chaud environs 40 degrés mais quand on roule ça va ! 🌞🌞🌞

Khai Dinh Tomb

March 18, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

L'architecture de ce temple est un peu spéciale car il y a un mélange de style français, Italien, chinois, Vietnamien.
      Le seigneur de ce royaume était Gay. Il n'avait que 11 femmes( contre environ 500 en moyenne) et un seul enfant, qui vie encore aujourd'hui à Paris. Il adorait la France et passait beaucoup de temps à Paris pour faire la fete et piur la culture. Il suivait la mode vestimentaires des femmes Françaises pour la confection de ses tenues.
      Rien à voir mais nous avons appris que souvent lorsque les plafonds étaient peint en jaune c'etaut pour éloigner les araignées et éviter du coup les toiles. Et oui difficile de faire le ménage à 5 mètres de haut! 😊

Perfume river, Royal Tombs & wierook

March 14, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

Om 6.45u hoor ik Tess uit haar kamer komen om te kijken of we nog aan het slapen zijn. Ze keert snel terug en klopt op de muur om te laten merken dat ze wakker is😋. Lars had met haar afgesproken dat ze mocht kloppen omdat wij in de kamer naast haar liggen. Iets na 7 horen we Stan dan roepen. Lars staat op en ik blijf nog even bewegingloos liggen, want ik voel me nog moe na een slechte nachtrust. Mijn bovenbenen zijn nóg stijver geworden 😒. Na een klein halfuurtje komen de kindjes mee in mijn bed en komt ook Lars er nog even bij liggen. Na een tijdje staan we op, kleden we ons aan en ontbijten we. Amai, we zitten al in de helft van onze reis🎑! Dezelfde chauffeur die ons naar Hue heeft gebracht, gaat ons vandaag opnieuw rondrijden. Hij staat ons stipt op te wachten om 9u. Het is best fris, het waait wat en het is bewolkt☁️. Ik loop terug naar boven om vestjes te gaan halen.
      De chauffeur brengt ons naar een dragon boat🐲. We gaan aan boord: Tess enthousiast, Stan vertrouwt het weer niet en sputtert even tegen. De boot vertrekt en maakt veeeel lawaai⛴️. We varen over de Perfume River. Soms passeren we mooie gebouwen, soms ook niet. We komen aan bij de tempel Chua Thien Mu🛕. We wandelen wat rond en horen de hoofdmonnik, die er al 40 jaar woont, fluit spelen. Hij zwaait naar Stan en die zwaait blij terug. Hij lacht naar onze ‘beautiful children, very lucky boy and girl!’
      We komen voorbij een vijver vol kikkers🐸. We gaan even kijken en de kinderen kijken er verwonderd naar: ‘daar, daar! Oh nog een, oh twee op elkaar, kijk kijk!’
      We stappen terug de auto in en hij brengt ons naar “een verrassing” voor mij. Het blijkt een van de enige amfitheaters te zijn uit Zuid-Oost-Azië, waar er vroeger tijgers 🐅 tegen olifanten 🐘 vochten, nl. de Tiger Arena 🏟️. We kruipen de kooien in en wandelen rond op de tribune.
      Dan rijden we naar de incense village. Overal in deze straat zijn er kraampjes met gekleurde wierookstokjes. We krijgen een korte initiatie en Lars én Tess maken zelf een wierookstokje met de geur lemongrass (tegen de muggen!). Lars had gisteren Tess haar armbandje per ongeluk kapot gemaakt (groot drama) en ze mag er een nieuw kiezen. Ook poseren we tussen de gekleurde stokjes.
      De volgende stop is de Tu Duc tombe🪦. Het is een groot ‘park’ met verschillende gebouwen, pagodes en uiteraard de tombes van de keizer en zijn vrouw. Stan en Tess klimmen weer flink de trappen op en af. We geven de kois eten (best een walgelijk zicht zo giga vissen die over elkaar glibberen met opengesperde monden om te kunnen eten) en dat vinden de kindjes best leuk om te doen🐟.
      Ondertussen zijn we uitgehongerd aan het raken en zijn we blij dat we aan de overkant kunnen eten! We bestellen gewoon witte rijst voor Tess (de andere lekkerdere rijst is steeds gemengd met iets en gemengd mag niet🤪), brood met rundsvlees voor Stan, ik neem iets met rijst en Lars fried noodles with beef. Het is weer erg lekker!
      Na het eten gaan we naar onze laatste stop: de tombe van Khai Dinh⚰️. We zien veel trappen verschijnen en steken Stan in de rugzak. Ik hijs hem op mijn rug. Tess haar beentjes zijn moe dus ze wil in Lars zijn nek zitten. We klimmen de trappen op en maken foto’s. Onderweg hoor ik Stan naarstig op zijn duimpje zuigen (het is ondertussen 14.20u zonder dutje). Wanneer ik helemaal boven ben, hangt hij diep in slaap😴. Het is een schattig en grappig zicht. Er hangt zelfs een kwijltje op z’n wang ☺️.
      Ons cultureel dagje zit erop en om 15u zijn we terug aan ons appartement: allemaal wat vermoeid dus we gaan even rustig op het bed liggen (aangezien er geen zetel is).
      Lars en ik zijn vandaag 12 jaar samen ❤️ en dat moeten we natuurlijk vieren! We gaan vanavond “fancy” eten in het restaurant in ons gebouw. We douchen ons en kleden ons mooi aan. Tess wil ook shmink opdoen dus ik gebruik wat van mij en van haar doosje.
      We vertrekken en installeren ons aan tafel in een quasi leeg restaurant: goed, dan kunnen de kindjes iemand storen met hun lawaai 😂. Ik had verteld dat ‘mama en papa vandaag verjaren’ dus Tess zingt Happy Birthday én Lang zal ze leven voor ons 🥳. We bestellen eten en onze lekkere Japanse steak komt er al snel aan 🥩. De bijhorende groenten en frietjes ontbreken nog, alsook de pizza van de kindjes. Stan ziet mijn lekker vlees en wil proeven. Het smaakt: “nog”. Dan komen de frietjes en moet hij dat hebben. De pizza besteld voor hem en Tess moet hij niet hebben 😆. Hij eet veel van onze frietjes en daarna nog een stukje pizza. Tess eet ook heel flink! We bestellen nog een cheesecake en ook daar eten ze goed van mee 🍰.
      Het is tijd om naar bed te gaan (damn, weeral iets te laat) dus we haasten ons naar boven. Wanneer we de deur opendoen, spot ik een kleine hagedis! Lars vangt hem en zet het beestje buiten. Daarna proberen we hen zo snel mogelijk in bed te gooien. Ik steek tot slot nog snel een wasje in, en ga dan in bed bij Lars liggen om nog een filmpje te kijken.
      Ik hoor Stan 2 keer kort wenen ‘s nachts. YES, nog eens nachtje samen geslapen!🥰

Grabmal von Kaiser Khai Dinh

March 10, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Rund um Hue liegen die Grabmäler der ehemaligen Kaiser, heute hab ich mir ein Fahrrad besorgt und bin einfach mal los.

Cam Lua

May 4, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 33 °C

Die Grabmäler der Kaiser südlich von Hue sind die letzte Ruhestätte für 7 Herrscher der Nguyen Dynastie (1802-1945). Wir besuchten das Grabmal von Khai Dinh, er regierte von 1916-1925, er war der vorletzte seiner Dynastie und er erhielt als letzter ein Grabmal. Im Tempel an der Spitze steht eine Bronzebüste des Kaisers.Read more

Tomb of Khai Dinh

September 5, 2018 in Vietnam ⋅ ☀️ 35 °C

The Tomb of Khai Dinh is located in Chau Chu on a steep hill outside of the capital city of Hue. It was built for Khai Dinh, the twelfth Emperor of the Nguyen dynasty. It was built from 1920 to 1931 taking 11 years to complete. The tomb is a blend of Western and Eastern architecture. It is located
      Khai Dinh’s tomb is different to the other tombs around Hue because of it's architectural fusion of Chinese, Vietnamese, and European Gothic elements. There are fierce dragons guarding the steps, stone elephants and warriors outside and the wrought iron gates at the entrance.

As the exterior is iron and stone you get a surprise when you walk inside which has some of the Emperor’s personal effects and gifts, as well as incredibly intricate patterns of ceramic and glass decorating the walls.

The tomb is less a monument to the Emperor himself but more a monument to his excessive wealth and disconnect from the ordinary man.

Khai Dinh was reputed to be a pawn of the colonial French so much so he was mocked as a salaried employee of the French government. He taxed his people heavily to finance the building.

Khai Dinh mausoleum

April 28, 2012 in Vietnam ⋅ 🌙 25 °C

We zouden gewekt worden om 6,30u maar om 6u waren we wakker, eerst check van het weerbericht op internet. Oei, chance of thunderstorm, 38°. Na 't ontbijt vertrokken we naar de citadel van Hué, men aan deze citadel in 1804 en ze is gebaseerd op de ontwerpen van Vauban. Toen ze na vele jaren af was was ze al verouderd in strategisch opzicht. Ze is 4 km2, en omsluit het Koninklijk paleis, of de Verboden Purperen Stad. Hué was in 1966 als grens tussen Noord- en Zuidvietnam erkend, maar in 1968 toen de citadel onder Amerikaans vuur kwam hielden de vietcong en de Noordvietnamese troepen hier 25 dagen stand. Tijdens dat Tetoffensief vielen langs Noord-Vietnamese kant op twee maanden, januari en februari 2.000.000 doden.
      De Purperen Stad werd gebombardeerd en je ziet nog steeds de gevolgen, men is het nu aan 't restaureren, maar als je de pracht van de vroegere paleizen ziet en de omvang dan heb je een idee hoe het eens was!
      Daarna werden we naar de Thien Mu-pagode gebracht, een mooie toren met veel trappen, dachten we toen. Mooi uitzicht, historische uitleg van Mi en wij maar puffen het is middag en het zweet loopt over ons gezicht. Het was een Boeddhistische Pagode en er waren veel mensen aan 't bidden, ik was even iedereen kwijt maar ze waren allen naar de tuin achteraan. In de lommerte werd de uitleg gedaan van de monnik die van Thien Mo in 1963 naar Saigon reed om zich in brand te steken. Iedereen die toen TV keek herinnert zich dat. Wel, de auto waar hij de reis mee maakte staat hier in de Tuin van de pagode.
      Hier scheepten we in voor een boottocht van een uurtje, we zaten in de schaduw en met een zuchtje wind op het water kwamen we weer tot onze positieven. Jammer dat men weer dacht dat we zouden kleding kopen want men hield een beetje modeshow, met weinig succes.
      Na 't ontschepen wandelden we naast het mausoleum van Minh Mang maar ik denk dat niemand het erg vond dat we niet binnengingen, we gingen daarna naar een restaurant in het groen, weer een ancient Vietnamees house, maar niet zo chic als gisteren.
      Het eten was eens te meer lekker en de openlucht zaal koel.
      Nog één mausoleum te doen, dat van Khai Dinh een geldverslindend bouwwerk, 109 trappen hoog en met gemengde westerse en oosterse versieringen. Om dit mausoleum te kunnen bouwen heeft Khai Dinh de helft van Vietnam aan de Fransen verkocht.
      Nu liep het zweet niet alleen meer van ons gezicht maar ook van onze rug. De buitentemperatuur was 40° wist Mi ons te vertellen.
      Toen we daarna naar ons hotel reden stopten we nog langs de weg om in een kleine zaak Keizerlijke Thee te drinken, net zoals de Vietnamees doet. Het was een leuke ervaring zo op een klein stoeltje met een plastiek bekertje koude thee!
      In het hotel aangekomen konden we niet gauw genoeg in het zwembad zijn. Toen was het gedeeltelijk overtrokken en hoorden we de eerste donder, het leek op een Harley Davidson gebrom. En daarbij bleef het!
      We verzamelden om 7u voor het diner aan boord van een drakenboot.
      Eerst werden we apart genomen en werd Antoinine als koningin gekleed en Hilde als koning alle anderen kregen een rode jurk aan en een hoofddeksel op en wij waren de mandarijnen. Dat was niet genoeg, er werd een plechtige stoet gevormd met muziek vooraan, baldakijnen en waaiers en daartussen de koning en de koningin, erachter eredames en dan de mandarijnen, heel plezant en geslaagd, we hadden veel bekijks.
      Heel de maaltijd was aangepast, met 19e eeuwse muziek en gezang en iedere keer vertelde een dame wat er vertolkt werd, een liefdeslied, een werklied enz....
      Terwijl kregen wij ons eten, heel de entourage was compleet!
      Na een uurtje werd er terug aangelegd aan het hotel en stapten de muzikanten, de pages en de eredames van de boot. Waarschijnlijk eten wij traag naar hun normen want wij bleven nog een half uurtje bezig met eten, lachen en betalen.
      Dat maak je nooit mee met die sfeer als je alleen of als koppel die trip maakt.

Thôn Châu Chữ, Thon Chau Chu