traveled in 6 countries Read more

Bandung

April 21 in Indonesia ⋅ ☁️ 24 °C

Ik ga stoppen op deze app FINDPENGUINS. De gratis versie is verlopen en het is ook gemakkelijker om op 1 app te uploaden. Dus voor de rest;

Jakarta

April 20 in Indonesia ⋅ ☁️ 28 °C

Vanmorgen na het uitchecken had ik nog wat tijd voordat mijn zus en moeder zouden arriveren. Ik ben daarom naar het Jakarta History Museum en het Batavia Café geweest.

Het Jakarta History Museum is gevestigd in een oud Nederlands koloniaal gebouw. Het museum biedt een inzicht in de geschiedenis van de stad, met tentoonstellingen over de koloniale periode, de onafhankelijkheidsstrijd en de ontwikkeling van Jakarta door de eeuwen heen. Ik moet zeggen erg prettig liep ik er niet rond. Voelde mij echt een bekeken kunstobject. Het is gewoon genant hoe veel mensen stiekem foto's en video's van je zitten te maken. Op een gegeven moment werd ik echt geïrriteerd en boos naar mensen toe.
    Je liep een bepaalde route in het museum en meermaals had ik het idee dat mensen mij aan het achtervolgen waren om 'te bekijken'. Ik snap dat ik er Europees en anders uit zie, maar zo bijzonder is het toch ook niet. Ik moet wel zeggen ik zie ook echt geen enkele andere toerist. In het begin kon ik er nog wel om lachen, maar op een gegeven moment wordt het echt mega irritant.

Na het museum ben ik naar het bekende Batavia café geweest. Een historisch café dat gehuisvest is in een koloniaal gebouw uit de Nederlandse tijd, dat dateert uit de 19e eeuw. Hier heb ik aan de bar gezeten en een hele tijd gesproken met de mannen die achter de bar stonden. Ze zijn vooral heel erg verbaasd dat ik hier als vrouw alleen ben. (nu niet meer natuurlijk)

Inmiddels een nieuw hotel geboekt in Jakarta. We blijven nog hier. Mijn moeder was tijdens de reis al ziek en nu ook ziek hier aangekomen.
    Morgen maar eens kijken hoe we ons voelen.

Vanavond zijn Jitske en ik bij een pizzeria geweest en daarvoor moesten we ook een stukje lopen. Er werd meteen al heel anders naar je gekeken. Althans dat gevoel had ik. Wellicht is het toch voor hier 'als vrouw alleen' heel bijzonder.

Jakarta

April 19 in Indonesia ⋅ ☁️ 28 °C

Woeh aangekomen in Indonesië! Alweer het laatste land. Raar idee om over 3,5 week weer naar Nederland te gaan en dan een keer gaan bedenken wat ik dan ga doen. Maar goed nu eerst nog even genieten.

Ik vertrok al vroeg bij mijn hostel in Ho Chi Minh en eigenlijk verliep alles heel soepel. Geen gedoe met bagage, visum oid. Rond 13 uur kwam ik aan op Jakarta en na het regelen van mijn simkaart, geld etc. was het nog 40 minuten met de taxi.
    Eenmaal bij het hotel vroeg ik zowel aan de taxichauffeur als de bewaker of dit wel het goede hotel was. 😂 Het zag er zooo luxe uit haha. Maar het was inderdaad het goede hotel. Het eerste wat ik gedaan heb, is gesport in de gym. Ja op een lege maag nog, maar dat sport het fijnste. Na het sporten ben ik richting Old Town gegaan. (Was ooit het centrum van Batavia, dat onder bestuur stond van de Nederlandse kolonisten) Op zich een hele gezellige sfeer, maar ik voelde mij daar echt de enige toerist. Ik wilde daar wat eten, maar had mij ook nog niet echt verdiept in het Indonesische eten. En ik voelde mij gewoon een beetje ongemakkelijk. Alles en iedereen kijkt je aan, roept wat of wil met je op de foto 🙈 (Ja I know een vrouw met blote knieën en schouders is natuurlijk heftig voor ze. Moet eerst hier maar eens wat aanschaffen, want ik heb alleen maar korte broekjes/rokjes en hemdjes🤭)

Dus naja na een kort rondje toch maar terug naar het hotel. Daar uitgebreid gegeten, voor het eerst weer echt lekker :)

De rest van de avond heerlijk chillen hier in het hotel. Morgenmiddag komen Jits en mams aan. (Rond half 4 plaatselijke tijd). Tenminste als alles goed gaat.

(OHJA de foto's zijn allemaal nog wat vaag/onscherp soms. Ik kwam er achter dat het beschermplaatje op de camera beschadigd was. Die is nu wel verwijderd)

Ho Chi Minh

April 18 in Vietnam ⋅ 🌙 30 °C

Vandaag naar de Cu Chi Tunnels en Mekong Delta geweest.
    (De Cu Chi-tunnels zijn een uitgebreid ondergronds tunnelnetwerk gelegen in de buurt van Ho Chi Minh-stad in Vietnam. Ze werden gebruikt door de Viet Cong tijdens de Vietnamoorlog als schuilplaatsen, communicatieroutes en voorradendepots. Deze tunnels speelden een cruciale rol in het verzet tegen de Amerikaanse troepen. Tegenwoordig zijn delen van de tunnels open voor het publiek als toeristische attractie, waar bezoekers een glimp kunnen opvangen van het leven onder de grond tijdens die periode)

Daarna kregen we een Vietnameze lunch voorgeschoteld. Speciaal voor mij vegetarisch (want ik durf het vlees niet meer aan) Maar ik had totaal geen eetlust en zoals je ziet op de foto vrijwel niets kunnen eten. Daardoor was het vandaag ook best pittig. In de hitte en veel lopen en ik merkte dat ik gewoon geen energie had. (Ja logisch als je niets eet, maar staat mij op dit moment nog steeds tegen)

Hierna zijn we naar de Mekong Delta gegaan. (De Mekong Delta is een uitgestrekt rivierdelta-gebied in het zuiden van Vietnam, waar de Mekong-rivier uitmondt in de Zuid-Chinese Zee. Het is een van de meest vruchtbare en dichtbevolkte regio's van Vietnam en staat bekend om zijn uitgestrekte rijstvelden, fruitboomgaarden en drijvende markten.)

Ohja en tussendoor heb ik nog even een python vastgehouden, uit een kokosnoot gedronken en een familie wespen bewonderd.

Helaas zijn de vluchten van Jitske en Alita geannuleerd, waardoor ze nu nog steeds in Nederland zijn. De planning is dat ze vanavond vliegen (via Kopenhagen) en dat ze helaas pas 2 dagen later aankomen! Dus dat betekent dat ik het morgen nog eventjes in mijn eentje moet redden in Indonesië.

Ho Chi Minh

April 17 in Vietnam ⋅ 🌙 29 °C

Gisteravond wilde ik op tijd naar bed gegaan, maar de lady'sroom waar ik in sliep was nogal een kletskamer haha. Tot half 2 was iedereen nog in de kamer aan het ouwehoeren en kletsen. 3 Nederlandse meiden op mijn kamer, waarvan 2 vriendinnen uit Zutphen. Wel heel toevallig. Ik kende ze niet, ze zijn ook beide pas 18 jaar.
    Ik had wederom niets gegeten, alleen cola en water, maar ik word gewoon misselijk van alle etensgeuren hier.

Vanmorgen het ontbijt van het hostel wel weggekregen, maar daarna meteen weer misselijk. Helemaal lekker gaat het nog niet. Had ook bedacht om vandaag weinig te doen en vanaf morgen weer een activiteit te plannen.

Dus vandaag, jawel, naar de kapper. Was even een uitdaging, maar het was echt nodig. Dood haar en uitgroei. En als je dan toch betaalbaar wil knippen en kleuren, kun je dat beter hier doen. Wel heel grappig, want ze stonden op een gegeven moment met zijn 4en mijn haar te doen. Van alle kanten werd het gefotografeerd en gefilmd. Ik moet zeggen ze hebben het echt goed gedaan en ik ben er blij mee. Verder nog even mijn nagels gedaan en 's middags was ik alweer zo moe dat ik even heb geslapen.

Ho Chi Minh City is trouwens vergelijkbaar met Hanoi of Bangkok. Hele drukke stad, veel party, veel winkels en smog. Hopelijk ga ik mij snel wat beter voelen, want het eten smaakt nu totaal niet. Denk dat ik het Aziatische eten gewoon echt een beetje beu ben. 🤭

Da Nang

April 16 in Vietnam ⋅ ☀️ 31 °C

Ik ben inmiddels aangekomen op het vliegveld in Da Nang. Nog niet fit helaas, maar ik moet door voor mijn volgende vlucht.

Om eerlijk te zijn, is het een beetje mijn eigen schuld dat ik ziek ben geworden. (Tenminste dat denk ik) Ik had een groepje jongens uit Noorwegen ontmoet en was met hen aan het borrelen. Zij gebruikten snuss. Dat is zo'n heel klein zakje nicotine wat je onder je lip stopt voor een relaxt gevoel. In Scandinavië is het legaal. In Nederland niet, vanwege schadelijke effecten. Maar het schijnt minder schadelijk te zijn dan een sigaret. Maar goed, dat wilde ik proberen. Nou letterlijk 5 minuten heb ik het in mijn mond gehad en werd meteen helemaal high. Duidelijk niet gewend aan nicotine. Daarna werd ik duizelig en misselijk en kreeg ik hartkloppingen. Ik had een hartslag van 110 in rust 🙈 Nog wel regelmatig, want ik las ook dat je een onregelmatige hartslag kon krijgen. Ik ben gaan slapen, maar werd halverwege de nacht wakker, omdat ik zo misselijk was. Naja en vanaf dat moment heb ik 1,5 dag ongeveer mijn hele lichaam geleegd van alle kanten haha.

Verschrikkelijk dat ik in een hoogslaper lag met 10 anderen op de kamer. Er was 1 (open) wc en op het moment dat ik die hoogslaper in of uit ging, werd ik alweer misselijk. Ik moest die ochtend ook nog uitchecken en zou eigenlijk achterop de motor naar mijn volgende bestemming gaan. Dat gecanceld en gevraagd of ik mijn verblijf kon verlengen. Dat kon wel maar ik moest naar een andere kamer, andere verdieping en wederom hadden ze alleen een hoogslaper. Maar ik was zo ziek dat ik alleen maar dacht: doe maar wat. Maar na een paar uur bedacht ik dat dit niet te doen was met anderen op de kamer. Dit hostel had geen privékamers dus heb ik mijzelf met heel veel moeite verplaatst naar een ander hostel voor een privékamer. Het was maar 300 meter verderop, maar in 35 graden en je zo ziek voelen met je backpack op je rug, was niet heel relaxt.
    Dus de afgelopen 2 dagen heb ik doorgebracht in mijn hostelkamer. Mijn hele plan om naar Hoi An te gaan moeten skippen. Dat zou het mooiste zijn van het Zuiden hier dus dat is heel jammer! Maar een wijze les; gebruik nooit snuss, rotzooi haha!

Ik voel mij nu wel redelijk oke, maar met vlagen misselijk. Iets fatsoenlijks eten lukt nog niet. Het hielp ook niet mee dat de busrit van Hué naar het vliegveld niet heel fijn was. Daarnaast kregen we ook nog pech en moesten we 45 minuten wachten op nieuw vervoer. Gelukkig had ik ruim van te voren de bus geboekt (want ja je weet het hier maar nooit).

Dus nu nog 2 uurtjes wachten op mijn vlucht naar Ho Chi Minh en dat worden dan alweer de laatste 3 dagen in Vietnam. Dan door naar Indonesië. Ik moet zeggen de tijd vliegt echt voorbij!

Hué

April 15 in Vietnam ⋅ ⛅ 32 °C

Ik ben helaas nog steeds in Hué. Het plan was Zuidelijker te gaan naar Hoi An, maar ik ben weer heel ziek geworden. Dus nog even geen nieuwe verhaaltjes en foto's. Ik heb besloten Hoi An over te slaan en nu vlieg ik morgen richting Ho Chi Minh. Hopelijk goed genoeg om het vliegtuig in te stappen.Read more

Hué

April 13 in Vietnam ⋅ ☀️ 30 °C

Een grabmannetje (taxichauffeur op de scooter) heeft mij allerlei plekjes in Hué laten zien. Is wel altijd een beetje een risico, want sommige plekken zijn hier echt wel afgelegen en redelijk ver van het centrum af. Soms 10km. Ik dacht wel als ik niet meer terug kom, moet ik dat dus lopen. En hier in Hué is er momenteel een gevoelstemperatuur van 40 graden. Dus liever wil ik dat niet lopen in de zon. Maar het ging allemaal goed en uiteindelijk weer veilig teruggekomen.

Op de foto's zie je;
    Verlaten waterpark (draak op het water)
    Pagoda (tempel) en een andere boeddhistische tempel.
    Imperial City met paleizen, tempels, paviljoens en muren. Had niet echt de energie om hier samen met 5 miljoen Chinezen naar binnen te gaan. Las ook in de reviews dat je zo 3 uur daar binnen aan het wandelen was. Dus heb het alleen even van de buitenkant bekeken.
    Markt (hier was echt geen enkele toerist)
    Er werd wel ontzettend aangedrongen om iets te kopen.