Joined Jul 29, 2023 Read more

Dublin EPIC

August 6, 2023 in Ireland ⋅ ⛅ 16 °C

Vandaag uitgeslapen, ontbeten en uitgecheckt. Vervolgens het Iers Emigratie Museum bezocht. Een heel leuk interactief en informatief museum (https://epicchq.com/?utm_source=mybusiness&… ).
    We hebben ons prima vermaakt en weer nieuwe dingen over Ierland geleerd.
    Daarna nog een leuk koffietentje opgezocht om de tijd te overbruggen.
    De lokale bus naar het vliegveld gepakt, daar wat gegeten en de vlucht naar huis genomen. Het weer was slecht en de landing was daardoor vrij wild, maar we zijn weer thuis.

Dublin The Cobblestone

August 5, 2023 in Ireland ⋅ ⛅ 16 °C

Vandaag op tijd opgestaan en na het ontbijt naar het Decorative and Arts museum gegaan (https://www.museum.ie/en-IE/Museums/Decorative-…).
    Een museum in een oude kazerne met een hele uitgebreide collectie met van alles en nog wat. Daarna naar het centrum gelopen en gestopt bij The Brazen Head, de oudste pub van Dublin, waar iedereen om half een al volop aan het bier zat. Marc nam dus ook maar een bier. Toen een stadswandeling gemaakt langs allerlei mooie plekken, waaronder de St. Patricks Cathedral. Na even chillen op de hotelkamer gingen we naar The Cobblestone, een pub buiten het centrum met erg leuke live muziek. Na een paar biertjes naar het centrum teruggelopen en weer gegeten bij O' Sheas, lekker fish and chips 😋. Nog een kleine wandeling naar The Docklands/havens en toen terug naar het hotel.Read more

Dublin The Little Museum

August 4, 2023 in Ireland

Vandaag na het ontbijt zijn we eerst naar het Trinity College gegaan. We besloten om niet de bibliotheek met The book of Kells te bezoeken. De bibliotheek was leeg vanwege renovatie en dat maakt het minder bijzonder. Na wat rond te hebben gekeken op het terein zijn we naar
    The National Gallery of Ireland (https://www.nationalgallery.ie/) gegaan. Een mooi museum met heel veel schilderijen van wereldberoemde schilders, o.a. Rembrandt, Vermeer, Rubens, Van Dongen en ook veel schilders uit andere landen. Wat minder van Ierse schilders, dat wel. Hierna even gechilled in het St. Stephens Parc en daarna naar The Little Museum ( https://www.littlemuseum.ie/).
    In dit museum bekeken we eerst de tentoonstelling over U2 en wat andere dingen over Dublin. Daarna begon de guided tour. Onze gids Emma was een actrice, die met grappen, toneelspel, gedichten en zelfs wat zang vertelde over de geschiedenis en cultuur van Ierland en Dublin. Het museum bevat allerlei (allerdaagse) items die door Dublinners geschonken zijn aan het museum, ieder met een eigen verhaal. Erg leuk.
    Daarna even wat gegeten in de stad en wat gewinkeld en daarna naar het hotel.
    's Avonds hadden we een dinershow met Ierse muziek en dans in het Arlington Hotel. Deze show is speciaal voor toeristen, maar evenzogoed erg leuk.
    Het driegangen diner met 'echte' Ierse gerechten was zeker goed. Marc had Beef and Guiness stew en ik gegrilde kip op z'n Iers.

Slieve Bloom Mountains

August 3, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 16 °C

Na een fantastisch en chique ontbijt in het Roundwood House vetrokken we richting Glenbarrow voor een mooie wandeling door de Slieve Bloom Mountains. Het was een zeer afwisselende route met naaldbos, een rivier met waterval, heidevelden, loofbos, houten paden, beekjes, paddestoelen, vlinders en veel ook veel modder 😄. In het eerste deel was de modder rood door de grondsoort. Het water is hierdoor bruinig, waardoor het lijkt alsof er Guiness door het riviertje stroomt.
    Totaal 9.4 km, met weet aardig wat hoogtemeters.
    Daarna de rit van ongeveer anderhalf uur naar de autoverhuur in Dublin. Daar aangekomen een bus gepakt naar het centrum en naar ons (Holiday Inn) hotel gegaan, direct aan O'Connelstreet. Na een douche en een tijdje chillen zijn we de stad ingegaan. Hier bleek net een huldiging voor het Ierse damesvoetbalteam aan de gang. Erg leuk, vooral omdat we van de week de wedstrijd hebben gekeken. Ze liggen nu uit de competitie, maar er waren even zo goed veel fans voor ze.
    Daarna een simpele, maar lekkere maaltijd gegeten bij O'Sheas en een nog een rondgekeken in het Temple Bar District, DE uitgaansbuurt van Dublin, met heel veel pubs met mooie namen en prachtige panden. Superleuk om rond te kijken, maar zeer overweldigend na zoveel dagen rust en natuur.

Roundwood House

August 2, 2023 in Ireland ⋅ 🌧 15 °C

Na een laatse blik op de oceaan zijn we vertrokken richting The Slieve Bloom Mountains. Onze volgende overnachting is in een oud 17e eeuws Gegoriaans landhuis genaamd Rounwood House. Wanneer we het grootste deel van de rit achter de rug hebben, stoppen we in Mountrath voor een koffie. Ik neem appletart en Marc heeft cherry triffle, een soort vruchtenmix met griesmeel of iets dergelijks. Erg lekker volgens Marc 😋. Dan rijden we door naar het startpunt van de uitgezocht de wandeling
    bij Monicksnew. Een mooie wandeling van 7,5 km. Dan gaan we direct door naar onze accommodatie. We krijgen de Green room. We krijgen thee en koekjes beneden bij de open haard en kletsen daar met een Canadese mevrouw die familie is van de eigenaar. Daarna een rondwandeling over het prachtige terrein met vele leuke dieren. Dan lekker chillen op de kamer en douchen/badderen voor het diner. Er is een communal dinner om 20.00 uur wat inhoudt dat alle gasten aan dezelfde tafel eten. Vanavond zijn we met zes mensen, beide ouders van de eigenaresse en twee vriendinnen van hen. We hebben een heerlijk viergangen diner en gezellige gesprekken over politiek, Ierland, Nederland en meer. We blijven wel tot 23.00 aan tafel. Een erg leuke avond.

The Burren Fanore Beach

August 1, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 16 °C

Vandaag bleven we in de buurt van ons huisje in The Burren (betekenis: rotsplateau). Na een beetje uitslapen en een rustig ontbijtje zijn we naar de uitzichtpunten langs de coast road gereden. Hier hebben we rondgelopen over de rotsplateaus en van de uitzichten over de Atlantische Oceaan genoten. Vervolgens zijn we 6 km vanaf ons huisjes in de andere richting gereden naar Fanore Beach. Hier komt de Caher River in de zee uit en daardoor is er een zandstrand ontstaan. We zijn daar een wandeling gestart. Eerst moesten we een stuk lang de weg lopen. Dit is erg onaangenaam omdat het er smal is en er hard wordt gereden. Ook rijden er 'dagtocht 'bussen. Een stuk verderop gaat de route omhoog en loop je over de rotsplateaus ver boven de zee. Het was een erg mooie wandeling van bijna 10 km.
    Terug bij het strand onze zwemkleding aangetrokken en een duik genomen. Althans Marc. Ik heb het deze keer bij pootjebaden gehouden vanwege de vele grote kluwen zeewier en kelp 😬. Terug bij het huisje lekker even gechilled en daarna naar Doolin gereden. Hier hebben we gegeten in een drukke Ierse pub genaamd O'Conners. Erg gezellig.

Cliffs of Moher

July 31, 2023 in Ireland ⋅ 🌧 16 °C

In de ochtend regende het nog en besloten we in het huisje te blijven. Rond 13.00 vertrokken naar de Cliffs of Moher 20 km verderop. Daar aangekomen bleek het 12 euro pp te kosten om te parkeren 🤔. We hebben eerst Visitors Experience bezocht. Dit was wel aardig. Daarna eerst de linkerkant op gelopen de klippen op. Via smalle afgezette paden kwam je lang verschillende uitzichtpunten. Onderweg veel wind en regen. Bovenaan belandden we letterlijk midden in een bui (regenwolk). Daarna nog de rechterkant op gelopen en een ander deel van de klippen gezien. Ook weer prachtig en overweldigend en nu zelfs met de zon erbij. Al met al hebben we wel drie uur ( ong 6 km) daar rond gelopen. Op de terugweg boodschappen bij de Spar boodschappen gedaan voor het avondeten en via een mooie route naar Doolin. Hier even rondgekeken en een drankje gedaan bij O''Conners. Daarna naar huis, koken en eten. De weg naar ons huisje is prachtig, zeker nu we alles (in tegenstelling tot gisteren) goed kunnen zien. Nog geen foto's gemaakt hiervan.
    Nu kijken naar de zonsondergang vanaf de bank in ons huisje 🌅👌.

Gap of Dunloe

July 30, 2023 in Ireland ⋅ 🌧 14 °C

Vandaag vroeg vertrokken. Het was nat en grijs. Over de Ring of Kerry kwamen we eerst bij de Ladies View. Dit uitzichtpunt is zo genoemd omdat queen Victoria er ooit langs heeft gereden en het erg mooi vond. Een half uurtje later kwam we bij het startpunt van de wandeling naar de Gap. Ww hebben tot bijna vijf km naar boven door de 'gap' gelopen en genoten van prachtige uitzichten. Omdat we zo vroeg waren, waren er nog geen andere mensen. Pas op onze terugweg kwamen we de eerste auto's, jaunting cars en wandelaars tegen. Daarna via vele smalle locale wegen en de ferry bij Tarbert zijn we bij The Wild Atlantic Way Appartement terecht gekomen. Het appartement staat ligt op een cliff bij de zee. Het weer hier vrij ruig, nat en grijs en we gaan morgen pas de boel verkennen.
    Nu genieten van het fijne appartement, een 'normale ' maaltijd koken en een wasjes doen.

Ring of Kerry

July 29, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 14 °C

Harbour View B&B
    Tocht vanaf B&B lang de Moll's Gap, Sneem naar Caherdaniel. Het stand heet Darrynan Beach (White Beach).
    Een prachtig strand en een mooi wandelgebied.
    's Middags nog Kenmare bezocht.

Ring of Beara

July 28, 2023 in Ireland ⋅ 🌬 16 °C

Vandaag over de Ring of Beara naar Eyries gereden. Prachtige ruige vergezichten en landschappen gezien. Een kleine wandeling gemaakt bij lake Glenmoure en daar een nieuwsgierig hertje tegengekomen. Gestopt bij een middeleeuwse kloosterruïne, Kilcatherine Church. In het dorpje geluncht aan een picknicktafel en vervolgens een prachtige wandeling van ongeveer 6 km gemaakt langs de kust. Hierna naar Glengariff gereden, waar we gegeten hebben in een pub. Geen kwaliteitsmaaltijd, maar goed genoeg.
    Vervolgens via een nieuwe route weer terug naar de Harbour View.