Rondreis Ierland 🇮🇪

A 15-day adventure by Ingrid Read more
  • 767kilometers

Glendalough

July 23, 2023 in Ireland

Vanmorgen met de vlucht van 7.40 uur vertrokken naar Dublin, waar we vanwege het uur tijdverschil al om 8.10 uur al landde. Bij de autoverhuur kregen we een Ford Puma en konden we op weg naar Glendalough in de Wicklow Mountains.
    Het links rijden was nog best moeilijk, maar het lukte gelukkig wel. Na een stop bij een leuk koffietentje kwamen we anderhalf uur later bij Glendalough en startten we de wandeling. Eerst kwamen we langs het oude kerkje met ronde toren. Hier hebben we wat rond gelopen en alles bekeken. Toen een mooie wandeling gemaakt naar boven, waar we uitzicht hadden op het meer.
    Daarna doorgegaan naar onze B&B The Meetings. Deze B&B staat op een prachtige plek waar twee rivieren in elkaar opgaan. Er is een terras dat hierop uitkijkt. 's Avonds eten besteld wat we konden opeten in de pub beneden. Hier zagen we het staartje van de hurlingfinale tussen Dublin en .........
    Dublin verloor de wedstrijd.

Wicklow Mountains 'Guiness Lake'

July 24, 2023 in Ireland

Vandaag ontbeten met uitzicht op de rivieren. Het zonnetje scheen al. Na het ontbijt vertrokken naar de Wicklow Mountains bij Lough Tay, het zogenaamde 'Guiness Lake'. Dit wordt zo genoemd omdat de eigenaar van het landgoed boven aan het bruine meer een licht zandstrand heeft katen aanleggen, waardoor het meet van bovenaf op een glas Guiness lijkt. Hier hebben we een wandeling gemaakt met mooie uitzichten ( https://www.theirishroadtrip.com/ballinastoe-wo…). Het was wel even zoeken en de steile weg naar beneden gaf uiteindelijk geen toegang tot het meer. Weer terug omhoog dus 😅.
    Op de terugweg was het plan om bij een leuk tentje koffie en taart te eten voor mijn verjaardag, maar zoiets was niet te vinden. Meeneem taart gekocht dus en koffie gemaakt bij The Meetings en op het terras opgedronken ☀️.
    De dag afgesloten met een heerlijk verjaardagsmaal bij een restaurant in de buurt. Het was een traditionele Ierse Kerstmaaltijd 😅 met gevulde kalkoen, mashed patatoes en veel verse groenten.

Kilkenny

July 25, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 17 °C

Heerlijk geslapen in onze b&b met op de achtergrond het ruisen van de rivier. Na het ontbijt rond 10.00 vertrokken naar Kilkenny. Hier was het even zoeken naar een parkeerplek, want het was er best druk. Als eerste bezochten we het Medieval Mile Museum. Dit was best aardig en informatief. Vooral de verhalen over het leven van een aantal van de 'gewone ' mensen die er begraven liggen waren interessant. Ze hadden een hard leven. Vervolgens gingen we naar het Kilkenny Castle, waar we eerst gechilled hebben in het zonnetje in het Kilkenny Castle Park.
    Het is een mooi kasteel met een grote gelerij/balzaal als hoogtepunt. Als laatste de St. Canice Kathedral bezocht. Een prachtige middeleeuwse kathedraal met daarnaast een ronde toren. Er waren o.a. goed bewaarde oude tombes met liggende beelden en een heel mooi dak te zien. 👌
    Daarna boodschappen gedaan en op weg naar de Hunters Lodge, onze b&b in Tramore. Na de vriendrlijke ontvangst door John en Mary broodjes en soep gegeten in de tuin. Gelukkig was her droog, want een andere ruimte in het huis om te zitten was er niet en eten en drinken op de kamer was verboden 😅. Na het eten nog een wandeling gemaakt naar Tramore Beach. We kwamen lang de plaatselijke hurling club en hebben even gekeken bij de training/toernooi. Bij het strand bevond zich een boulevard met allerlei entertainment, zoals kermisattracties, een gamehal, winkels en restaurants. Het deed enigszins Engels aan. Het is een mooi strand, maar het geheel oogde een beetje troosteloos, alhoewel de georganiseerde kinderspelen op het strand het ook weer vrolijk maakte. In de b&b hadden we een erg kleine en sombere (donkergrijze) kamer, maar het was wel schoon en comfortabel.

Tramore

July 26, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 17 °C

Vandaag stratte regenachtig. We ontbeten pas om 9.30, dus dat kwam goed uit. Een heerlijk een ontbijtje gekregen van John en Mary aan een mooi gedekte tafel met bloemetjes servies. Eind van de ochtend reden we richting de Metal Man ( dit is een beeld van een man op één van drie grote pilaren op de rots, bedoeld als waarschuwing voor de scheepvaart) om daar een mooie wandeling te maken. Het weggetje er naar toe bleek erg stijl en door de regen te glad. Vlakbij was een swimming cove en we besloten om dan maar een duik te nemen in de Celtic Sea, ondanks de regen en de temperatuur. Gelukkig hebben we in vakanties onze zwemkleding altijd in de auto mee.
    Het was gaaf om te doen en na een poosje in het water viel de kou ook mee.
    Sn weer aangekleed onder een rots en terug naar de kamer voor een douche en een hete koffie.
    Rond vijf uur hebben we een wandeling door en om het dorpje gemaakt en kwamen we terecht bij een leuke Ierse pub Raglan Road, waar we een Guiness hebben gedronken. Helaas waren we net te laat voor 'pubfood' en moesten we alsnog op zoek naar wat anders. Na een zoektocht en wat hulp van een vriendelijke Ier vonden we de Phat Cow. Dit bleek een restaurantje achter een de pub Victoria House. Niet zichtbaar vanaf de buitenkant. Wel lekker gegeten.

Cobh

July 27, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 21 °C

Vandaag na een lekker ontbijtje op tijd vertrokken vanuit de Hunter Lodge. Rond 11 uur waren we in Cobh. Een leuk gekleurd plaatsje aan de kust. Eerst koffie gedronken en vervolgens de Deck of Cards bekeken. Hier in Cobh was de laatste aanlegplaats van de Titanic voordat deze begon aan de reis naar New York. In her originele gebouw van de White Starline bevindt zich nu de Titanic Experience. Hier stapten 123 Ieren aan boord van de tenderboot die ze naar de Titanic bracht. De meeste van hen gingen emigreren en lieten alles achter. De Titanic lag voor anker achter Spike Island en was dus niet zichtbaar voor de mensen op de pier en aan de kade. Gids Jacky vertelde mooie verhalen en weetjes en hoewel je al weet hoe het afloopt was het indrukwekkend. Nog even rondgewandeld en gekeken (het waren vandaag zomerse temperaturen van wel 24 graden) en vervolgens vertrokken naar Kenmare. Hier logeerden we in de Harbour View. Een heerlijke kamer met veel ruimte erbij en een fijne relaxte sfeer met selfservice ontbijtvoorzieningen.Read more

Ring of Beara

July 28, 2023 in Ireland ⋅ 🌬 16 °C

Vandaag over de Ring of Beara naar Eyries gereden. Prachtige ruige vergezichten en landschappen gezien. Een kleine wandeling gemaakt bij lake Glenmoure en daar een nieuwsgierig hertje tegengekomen. Gestopt bij een middeleeuwse kloosterruïne, Kilcatherine Church. In het dorpje geluncht aan een picknicktafel en vervolgens een prachtige wandeling van ongeveer 6 km gemaakt langs de kust. Hierna naar Glengariff gereden, waar we gegeten hebben in een pub. Geen kwaliteitsmaaltijd, maar goed genoeg.
    Vervolgens via een nieuwe route weer terug naar de Harbour View.

Ring of Kerry

July 29, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 14 °C

Harbour View B&B
    Tocht vanaf B&B lang de Moll's Gap, Sneem naar Caherdaniel. Het stand heet Darrynan Beach (White Beach).
    Een prachtig strand en een mooi wandelgebied.
    's Middags nog Kenmare bezocht.

Gap of Dunloe

July 30, 2023 in Ireland ⋅ 🌧 14 °C

Vandaag vroeg vertrokken. Het was nat en grijs. Over de Ring of Kerry kwamen we eerst bij de Ladies View. Dit uitzichtpunt is zo genoemd omdat queen Victoria er ooit langs heeft gereden en het erg mooi vond. Een half uurtje later kwam we bij het startpunt van de wandeling naar de Gap. Ww hebben tot bijna vijf km naar boven door de 'gap' gelopen en genoten van prachtige uitzichten. Omdat we zo vroeg waren, waren er nog geen andere mensen. Pas op onze terugweg kwamen we de eerste auto's, jaunting cars en wandelaars tegen. Daarna via vele smalle locale wegen en de ferry bij Tarbert zijn we bij The Wild Atlantic Way Appartement terecht gekomen. Het appartement staat ligt op een cliff bij de zee. Het weer hier vrij ruig, nat en grijs en we gaan morgen pas de boel verkennen.
    Nu genieten van het fijne appartement, een 'normale ' maaltijd koken en een wasjes doen.

Cliffs of Moher

July 31, 2023 in Ireland ⋅ 🌧 16 °C

In de ochtend regende het nog en besloten we in het huisje te blijven. Rond 13.00 vertrokken naar de Cliffs of Moher 20 km verderop. Daar aangekomen bleek het 12 euro pp te kosten om te parkeren 🤔. We hebben eerst Visitors Experience bezocht. Dit was wel aardig. Daarna eerst de linkerkant op gelopen de klippen op. Via smalle afgezette paden kwam je lang verschillende uitzichtpunten. Onderweg veel wind en regen. Bovenaan belandden we letterlijk midden in een bui (regenwolk). Daarna nog de rechterkant op gelopen en een ander deel van de klippen gezien. Ook weer prachtig en overweldigend en nu zelfs met de zon erbij. Al met al hebben we wel drie uur ( ong 6 km) daar rond gelopen. Op de terugweg boodschappen bij de Spar boodschappen gedaan voor het avondeten en via een mooie route naar Doolin. Hier even rondgekeken en een drankje gedaan bij O''Conners. Daarna naar huis, koken en eten. De weg naar ons huisje is prachtig, zeker nu we alles (in tegenstelling tot gisteren) goed kunnen zien. Nog geen foto's gemaakt hiervan.
    Nu kijken naar de zonsondergang vanaf de bank in ons huisje 🌅👌.

The Burren Fanore Beach

August 1, 2023 in Ireland ⋅ ☁️ 16 °C

Vandaag bleven we in de buurt van ons huisje in The Burren (betekenis: rotsplateau). Na een beetje uitslapen en een rustig ontbijtje zijn we naar de uitzichtpunten langs de coast road gereden. Hier hebben we rondgelopen over de rotsplateaus en van de uitzichten over de Atlantische Oceaan genoten. Vervolgens zijn we 6 km vanaf ons huisjes in de andere richting gereden naar Fanore Beach. Hier komt de Caher River in de zee uit en daardoor is er een zandstrand ontstaan. We zijn daar een wandeling gestart. Eerst moesten we een stuk lang de weg lopen. Dit is erg onaangenaam omdat het er smal is en er hard wordt gereden. Ook rijden er 'dagtocht 'bussen. Een stuk verderop gaat de route omhoog en loop je over de rotsplateaus ver boven de zee. Het was een erg mooie wandeling van bijna 10 km.
    Terug bij het strand onze zwemkleding aangetrokken en een duik genomen. Althans Marc. Ik heb het deze keer bij pootjebaden gehouden vanwege de vele grote kluwen zeewier en kelp 😬. Terug bij het huisje lekker even gechilled en daarna naar Doolin gereden. Hier hebben we gegeten in een drukke Ierse pub genaamd O'Conners. Erg gezellig.