Verrassing

25 jaar getrouwd. Read more

2e gedeelte 1e dag

June 7, 2023 in Morocco ⋅ ☁️ 24 °C

Marrakesh
    Na een lange reis dag kwamen we om 18:00 aan in Marrakesh. Nadat we de chauffeur hadden gevonden kon die ons afzetten in de buurt van het hotel. Hij waarschuwde al dat er mannetjes zouden staan dir onze koffers voor wat geld naar het hotel wilde brengen. Maar met de aanwijzing 5e straat rechts vonden we door de nauwestraat ons lieflijke hotel.
    Daarna opzoek naar een restaurant. Michel had al een mooie gezien en daar hebben we heerlijk gegeten. Na het eten zijn we door de medina naar het plein gelopen en hebben gekeken naar alles wat er stond.
    Het was een super leuke avond. Benieuwd wat de dag van morgen gaat brengen.

Dag 2

June 8, 2023 in Morocco ⋅ ☁️ 24 °C

Marrakeshvandaag letterlijk zoeven door de souk. Vanmorgen na een heerlijk ontbijt op naar de fiets afspraak. We lopen door een rustig Marrakesh zoals onze gidsen later vertellen is een verschil tussen de ochtend in Marrakesh en de middag /avond. We ontmoeten de 2 jongen gidsen. Na een half uurtje is het ijs gebroken en vertellen zij over hun Marrakesh, de koning, het verschil tussen het oude centrum en het nieuwe Marrakesh, de hamman en het gedeelte in de stad waar de broodoven gedeeld wordt en kleine winkels groot inkopen zodat de minder rijke Marokaan kan meedelen in de goedkopere prijs. Ook vertellen ze over het afdingen waarbij je wel 75% onder de prijs kan gaan zitten om in het midden daarvan uit te komen. Ondertussen rijden wij door de nauwelijks straatjes die ook gedeeld worden met brommers, wandelaars, karren, koetsjes en zelfs een kar voor getrokken door een ezel. Het is een bron van nieuwe ervaringen.
    Na 3 uur nemen we afscheid van dit gezellige duo. We lopen verder door Marrakesh en bezoeken het El Bahia paleis. Een paleis uit de 19e eeuw met 160 kamers onder meer bedoeld voor de harem van Achmed lbn Moussa. Hierna door de medina terug naar het hotel om even bij te komen met een boek.

Dag 3

June 9, 2023 in Morocco ⋅ ☁️ 15 °C

Vandaag naar het Atlas geberte in Imlil. Na een heerlijk ontbijt melden wij ons bij de receptie waar de chauffeur al op ons zit te wachten. Na 1,5 uur in de taxi komen Wij aan op de plek van bestemming. Wederom wacht er een vriendelijk jongenman die onze wandel capaciteiten test op de eerste 250 meter. Het is steil omhoog maar we houden hem goed bij. Had niet veel langer moeten duren, haha. We zijn goed gekeurd en maken een stevige wandeling rond Imlil. Eerst bezoeken we een waterval, vervolgens het hoogste dorp. Na ca. 2,5 uur schuiven wij aan in een Marokaans huis en krijgen een traditionele lunch. Op vrijdag is dat couscous. De gids had ons al laten verheugen op een tajine maar had zich in de dag vergist. De couscous was heerlijk. Hierna gaat de wandeling verder naar beneden en lopen we langs het huis van de gids en door zijn dorp.
    Beneden blijkt de chauffeur op o s gewacht te hebben en dezebrengt ons weer naar Marrakech. Waar wij nog even poedelen in het zwembadje van het hotel om vervolgens in de schaduw op te drogen.
    In Marrakech was het vandaag wat warmer, maar in de bergen was het een heerlijke temperatuur.

Dag 4

June 10, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 18 °C

Aït-Benhaddou.
    Vanmorgen als wij de medina verlaten hebben we de keuze aan taxi's. We hebben gelezen dat erniet veel mogelijkheden zijn om geld te halen in de dorpen onderweg moeten we eerst nog geld halen. Als we het geld hebben gepind stappen we in een taxi die ons naar de autoverhuurder brengt. En kan ons grote rij avontuur beginnen. In Marokko en zeker in Marrakech is rijden een nieuwe tak van sport. Iedereen rijdt door elkaar. Auto's staan aan de kant geparkeerd op de rijbaan. Kortom het is even wennen. We gooien de auto vol diesel en gaan richting Aït-Benhaddou. De weg leidt langs een bergpas van 2400 meter. Onderweg hebben we diverse ondergronden gehad. Nieuw asfalt, asfalt met grote gaten, zand, grind en wat je nog meer tegen kan komen.
    Maar uiteindelijk kwamen we in de plaats aan. We kwamen een behulpzame Marokkaan tegen, oudmet 3 tanden die vertelde dat hij ook in Rotterdam was geweest 'Erasmus, artsen zonder grenzen. Hij kon ons door zijn staar operatie in elk geval het hotel wijzen.
    Na een lunch hebben we de kasbah bezocht. Hier zijn ze bezig om opname te maken voor De Terminator 2.
    Het is bijzonder om te zien hoe mensen hier woonden en nog steeds 5 gezinnen hier wonen.

Dag 5

June 11, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 21 °C

Vanmorgen een ontbijt met mooie uitzicht. En vooral een heerlijk windje wat buiten ontbijten in de zon tot een feestje maakte.
    Daarna is het tijdloos trip nummer twee. Het is 3 uur rijden. Gelukkig is de weg vandaag goed geasfalteerd en rijden we lekker door. Gisteren nog wat muziek gedownload via Spotify en rijden we op de afspeellijst van 'tijgertje 2' door het prachtige landschap.
    We eindigen in de dades valley.
    Na een heerlijke lunch bij ons luxe hotel staat Hassan voor ons klaar. De nieuwe gids die ons door de bergen leidt. Hij laat ons een grot van de nomaden zien en als ware nomade klimmen wij door de bergen. Heerlijk om in zo'n mooi landschap te mogen zijn. We drinken thee bij een berber gezin, zoals ik van te voren al bedacht had is dit wat gênant. Zo gebant dat we geen foto's hebben gemaakt. Wij drinken thee en de familie kijkt naar ons. Hierna volgt onze weg door de groene akkers en zijn we na 3 uur weer terug. Ons wacht een prachtig zwembad en een heerlijk boek in de zon.

Dag 6

June 12, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 27 °C

Zagora
    Ja hoor vandaag dan echt 25 jaar getrouwd.
    En wat hebben we een heerlijke reis. Vandaag staat er een autotocht van ruim 4 uur op het programma. We rijden weer terug uit het mooie dal. Rijden door de bergen en komen in een uitgestrekt dal terecht. Het lijkt op de grand canyon maar dan in Marokko. We zien dames met een zak op hun rug met kruiden of stro, voor overgenomen naar boven.lopen. de mannen doen dit dan weer met een ezel. Ongelijkheid is hier echt nog wel een dingetje. Maar als je beseft dat er pas in 2004 een wet is aangenomen dat de uithuwbare leeftijd van 15 naar 18 is gegaan heeft het hier nog wel wat tijd nodig. De weg is prachtig. Helaas worden we een half uur voor aankomst geflitst en krijgen we een boete voor te hard rijden 73 km ipv 60. 155 dh (15euro) armer rijden we weet verder. Rond 14:00 uur komen we Zagora binnen. Er wordt ons een restaurant aan geraden en dit lijkt meer op een snackbar maar de tajine was inderdaad heerlijk. De buiten temperatuur tikt de 41 graden aan. Als we een uurtje later in het riante hotel waar ons bed bedekt is met bloemblaadjes. Lonkt alleen nog het zwembad.Read more

Dag 7

June 13, 2023 in Morocco ⋅ 🌙 31 °C

Zagora.
    Alweervroeg op. Gisteravond werden we nog verrast door de ober die tijdens het hoofdmenu alvast kwam verklappen dat we cake kregen. Daar het avond eten wat tegen viel qua malsheid en smaak was die cake zeker welkom.
    Voor ons was het erg grappig.

13 juni, om 9:00u een afspraak met de gids om door de Wasid te wandelen. Dit is een groene strook van 160 kilometer bij de rivier. Maar ik ka n jullie verzekeren dat er weing water is.
    We pikken Abdoul op bij de Moskee en rijden met hem jaar zijn huis. Hier krijgen we uitleg over het gebied. Het duurt even voor wij zij kennisbank de Engelse taal met fransetongval kunnen begrijpen.
    Met een handkar vol verdwijnen we de wasid in. We komen bij een soort van palmentuin met stukken voor akkerbouw. De rondleiding is indruk weekend. We stoppen en zoeken een plek in de schaduw. Allesspullen komen vande handkar en we beginnen met de eerste workshop, theezetter, hierna volgt de kleding. We krijgen de mooiste kleding aan. Daarna een cursus begroetingen en als afsluiting hoe te onderhandelen. Het komt er op neer dat o er sommige prijzen niet te onderhandelen valt maar over andere wel. Als het gaat om souvenirs is de truk om diverse winkels af te gaan en te onderhandelen ober de prijs dan ga je terug naar de winkel waar ze hebben wat je graag wilt hebben en onderhandeld het uit. Waarbij geldt dat een ander niet in jou portemonnee kan kijken en dus niet weet of jij meer te besteden hebt . Het gaat dus niet om het percentage wat je er onder wilt zitten maar hoeveel je er voor en wilt uitgeven. Geduld is een schone zaak nooit gehaast doen. Want dan betaal je zeker te veel.
    We sluiten af met een li ch b8j Abdoul thuis. Zijn zus heeft een heerlijke Marokkaanse salade gemaakt en een Tajine.

Hierna melden wij ons aan voor de tocht naar de woestijn. We zijn wat vroeg en brengen nog 1,5 uur door bij een hotel.
    We slaan 4,5 l water per persoon in. Die we bevroren kopen en zetten koers naar de dromedarissen. We parkeren de auto en klimmen op de klaar liggende dromedarissen.
    Mohamed leidt ons doorde woestijn. Hij raapt plastic op onderweg en verbrand het. Net als hij dat aan het doen is gaat de eerste dromedaris lopen. Gelukkig lopen ze niet zo hard. Na 1 uur wandelen veranderd de dorre vlakte in zandduinen en een klein half uur later komen we aan in het tentenkamp.
    We klimmen het duin op en genieten van de ondergaande zon.
    Terug in het kamp krijgen we thee en wordt het al snel donker. Na het eten en het doven van de hoofdlamp openbaart zich een prachtige sterrenhemel. Onze bedden worden naar buiten gebracht en we slapen onder deze prachtige hemel.

Dag 8

June 14, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 33 °C

Na een onrustige nacht onder de sterrenhemel waar we totvroeg in de ochtend een warme w ind voelen en toch onder een deken wakker worden door de wekkerban 5:55u gespoeden we ons om te genieten van de zonsopgang. Daar wij de enige bezoekers van dit tentenkamp zijn, genieten wij in alle rust van het veranderen van de kleuren in de lucht. Als de zon zichtbaar is pakken we onze tassen in. Helaas raak ik een lens kwijt maar gelukkig heb ik mijn bril meegenomen. Na het ontbijt bestijgen wij de dromedarissen weer. En lopen de beesten 1,5 uur achter Mohamed aan. Wij zijn al iets meer ervaren en hobbelen op de rug mee. Er staat behoorlijk wat wind en we komen als zandmannetjes terug.

De auto staat op ons re wachten. We stoppen onderweg bij een bibliotheek met zeer oude boeken. Helaas hebben we hier een snelle toeristische rondleiding en worden we door een kasbah geleidt naar de pottenbakkerij. We geven aan dat we terug willen naar de auto. De zichzelf aangediend gids is duidelijk niet blij met onze fooi. We stappen in en rijden terug naar het hotel waar we gisteren 1,5 uur hebben gezeten en spoelen deze laatste herinnering en het zand van de woestijn weg met koffie en limonade.
    De weg naar het volgende hotel loopt voorspoedig, alhoewel het een lange rit is bijna 4 uur.
    We worden welkom geheten door een super lief stel zij Engels hij Marokkaan. Gelukkig is er een zwembad en kunnen we relaxt al het zand wegspoelen.

Dag 9

June 15, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 29 °C

Na een relaxte middag, hebben we het hotel verlaten om vlakbij een cooperatie te bekijken. Op de terug weg naar het hotel waren er drie meisjes die mij een knuffel gaven een een kus. Het was een lief gebaar. Hierna zijn we naar Ouarzazate gereden en vonden er een associaties, zij verkopen spullen die door ambachtsmensen verkocht worden. Het is relaxt om geen hijgerige in je nek te hebben . Hier tegenover vonden we een leuk restaurantje met een dakterras. Hier hebben we couscous gegeten. Opde terug wij was het inmiddels echt donker geworden. De terug weg was iets minder relaxt. Slecht wegdek, geen straat verlichting wel mensen, fietsers en brommers het was een toer om weer terug bij het hotel te komen.
    Na een goede nacht zijn we onderweg naar Marrakesh. Geurig vonden we op tijd een benzinepompen die zijn buiten de grote plaatsen nauwelijks te vinden. En dan weer door het atlas gebergte naar Marrakech.
    Langzaam naderen we Marrakesh en hoeven gelukkig niet zelf door het centrum te rijden. Een taxi brengt ons vlakbij het hotel. Wat alweer een plaatje is van binnen. Helaas geen zwembad deze keer.
    We lopen in de schaduw naar de Souks. Maar na rust in de bergen en het warme weer worden we wat overladen door prikkels. Na wat eten zoeken we het op op het dakterras waar gelukkig een windje waait.