Asien rundt

September 2023 - April 2024
7 måneders rundrejse i Asien Read more

Gåtur i rismarkerne

October 11, 2023 in Indonesia ⋅ 🌙 26 °C

I går og i dag blev uden scooter. Vi havde brug for at hvile ballerne efter flere dage på scooter. Vi havde på godt dansk ondt i røven. Så det blev altså i stedet nogen km i benene. I går ca 9 km og i dag ca 8 km.
    Ikke mere end et par km fra hvor vi bor kan man gå ud i rismarkerne ad små stier. Der var ikke så mange turister og der var meget smukt, så det var ren nydelse.
    Desværre kostede det en af Steens klipklapper så tilbage i byen gik vi på jagt efter nye klipklapper og fandt et par til 50kr. Det blev ved samme lejlighed også til et par nye badebukser sådan lidt i surferstil så jeg kan se lidt tjekket ud på stranden.
    Ellers har dagen budt på ture i swimmingpoolen afløst af ophold på sengen hvor aircon er bedst.
    Det blev den varmeste dag på Bali til dato. Ca 33 i skyggen.

Farvel Bali

October 12, 2023 in Indonesia ⋅ ☁️ 29 °C

Bali, you had me 25 years ago…and still have🏝️🌾💚. Dufte, klongklongmusik, offergaver og religiøse ritualer, mænd i fine sarong’er og kvinder i bare tæer, der slæber dagens “indkøb” på hovedet og de smukkeste grønne rismarker og frodige udsigter i smukkeste solnedgange💚. Min roomie fik vabler af de nye flipflops og jeg fik 2 ekstra røvballer af at køre lidt meget på scooter🙈😳
    Nu tar vi videre til Nusa Penida, men jeg satser på gensyn, for Bali er en vinder🏝️🪷🌾💚, især on the countryside væk fra turismen,….sir turisten😅

Nusa Penida

October 13, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Nu har vi været 2 dage på øen Nusa Penida. Det tog ca 3 kvarter med en hurtigbåd fra Sanur. Man kunne sidde på øverste dæk og blive blæst godt og grundigt i gennem samtidig med at øen langsomt dukkede op i det fjerne.
    I land skulle man lige betale 25kr i ø-skat for 2 personer. Derefter var det et sandt virvar af folk der tilbød os at leje en scooter eller blive kørt med taxi. Vi lejede en scooter for 90kr i 2 dage.
    Så læssede vi den med kufferterne og med Googles hjælp fandt vi vires HomeStay langt ide på landet men meget tæt på stranden Crystal Bay.
    Selve boligen var simpel men her er rent og pænt.
    Vi har brugt dagene på at finde steder vi kunne snorkle. Men det er ikke lykkedes. Vi vil ikke betale i dyre domme for arrangerede ture men snorkle fra stranden. Men enten er det højvande og bølgerne for voldsomme eller også er det lavvande og så skraber man på bunden.

Skøn snorkeltur

October 15, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

I går skiftede vi bolig. Vi flyttede fra Crystal Bay til nordkysten af Nusa Penida. Fandt et skønt lille HomeStay med swimmingpool. Havde en hyggelig snak med værtinden der er 24 år og nygift. Hun ber hver dag til gud om at blive gravid. Fortalte bl.a. at hun tjener ca 1500kr om måneden ved at passe dette HomeStay 6 dage om ugen.
    Vi tog en tur på scooter ud til Diamond Beach men blev slemt skuffede. Det var lavvande og helt umuligt at bade.
    Desuden skulle man betale entre til stranden så det blev et nej tak.
    I dag søndag er vi stået tidligt op. Det er nemlig max højvande ca kl 10 og man kan kun snorkle fra stranden ved højvande. Vi fandt hurtigt et fint sted et par 100 m fra huset. Men hold da op hvor var der meget strøm. Vi måtte bruge de ledige ankertovene for at at ha noget at holde fast i for ikke at drive med strømmen. Men det blev en rigtig fin times tid under vandet. Masser af koraller og smukke fisk at se. Vandet var dejligt klart.
    Nu tager vi ind til byen i jagten på noget morgenmad/frokost.
    Planen er at tage videre til Øen Gili Air i morgen. Vi har bestilt 3 nætter på et nyere hotel tæt ved stranden. Vi ses.

Fantastiske Gili Air

October 18, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Nu har vi været 2,5 dag på Gili Air. Det har været fantastisk. Først og fremmest fordi det er en lille hyggelig ø uden scootere og biler. Det meste transport foregår med hestevogn. Den første dag mødtes vi med Maria som er en kollega fra Hillerød. Hun har været her et par uger og er også vildt begejstret for øen. vi fik en masse tips til gode restauranter og dejlige steder at nyde både solopgang og solnedgang.
    Den første aften gik vi sammen ned for at se solnedgangen og efterfølgende fandt vi en restaurant hvor vi fik en fin middag og snakkede om livet og vejen og det med at holde lang ferie og være væk hjemmefra.
    Begge dage har vi været ude og snorkle. øen er kendt for at være omgivet af et rev hvor man ofte kan se skildpadder og ganske rigtigt begge dage har vi set skildpadder og en masse flotte fisk så det har været rigtig dejligt. Men her er også varmt og det er begrænset hvor mange timer man kan ligge ved stranden. Ind imellem må man hjem på værelset og nyde lidt aircondition.
    Hotellet har også en dejlig stor swimmingpool og vi får en ganske udemærket morgenmad. Man kan også låne deres cykler gratis det var nu ingen succes Jette punkterede selvfølgelig da vi var ude at køre i aftes.
    I morgen skal vi videre til øen Lombok. Vi har visum til 30 dages ophold i Indonesien men vi synes her er så dejligt så vil vi forlænge vores visum med yderligere 30 dage men det kræver at man tager til Lombok og finder imigrationskontoret og anmoder om et nyt visum og det tager altså syv dage.
    Vi håber at kunne vende tilbage til Gilli Air og nyde endnu et par uger her.

Gili Air til Lombok

October 19, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Gili Air var en kæmpe fornøjelse, ø- viben, vi mødte en skøn kollega og havde aftenmøde om livets tilbud i solnedgangen med chokokiks, morgenmøde i poolen, fik sorte tæer af de støvede stier og cyklede på havelåger uden dæk, bremser og lys🙈😂 og mødte havskildpadder på de daglige snorkelture - d er fanme svært ik at føle sig som en heldig kartoffel🏝️🐢🐠♥️
    Nu sejler vi til Lombok - båden sejler når 40 har købt en billet😂vi ska over og ha forlænget vores visum og så…vil vi retur til Gili Air for det der med at cykle rundt i de stille små støvede gader, spise local casavacake og plaske rundt med skildpadderne, det blev vi ik helt færdige med🏝️🐠🐢♥️🚴🏾‍♂️
    #giliair #seaturtle#sighejtilminnyeven🐢 #snorkling #psykosemeeting #sunset #minroomieførerpåvabler #sendmereplaster #liveternu

Maria Frank Larsen D var såååå hyggeligt lige at krydse veje og udveksle lidt røverhistorier😍
    Mataram…bum bum, vi kom kun t et mall(min roomie har gået på bare tæer i 2 dage men fik et par sandallos) og immigrationkontoret. 2 æbler kostede 30kr, nå men nej tak så😂😂Vores bnb her i Lombok har vist vundet sidsteprisen af steder vi har boet so far🙈. Man ka ik vinde hver gang😅. Nyd Jeres videre tur😘😘🏝️

Lombok indtryk

October 21, 2023 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Nu har vi været på Lombok i 2,5 dage. Vi bor på et Airbnb der nok er lidt til den slidte side. Men lad gå der er til gengæld kun 100 m til nærmeste strand.
    Den første dag gik med at finde immigrationskontoret inde i byen Mataram. Det gik uden problemer. Først udfylde en masse papirer om at vi gerne vil forlænge vores visum, så betale 500kr og så ellers vente til på onsdag altså om 6 dage.
    Dagene går med at køre små ture på vores lejede scooter. Besøge det lokale marked der nok var det mest uhygiejniske og uappetitlige vi har set. Men det ligner hvad vi har set i både Vietnam og Indien. Ufatteligt at de overlever det svineri. Generelt kan man sige at intet er på køl og intet bliver rengjort.
    Vi snorkler fra stranden få hundrede meter fra hotellet og ser alverdens flotte fisk, og koraller der er mere farverige end hvad vi så på Gili Air.
    Ind i mellem nyder vi en time eller to ved swimmingpoolen.

Lombok til Gili Air

October 25, 2023 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Så er der gået 6 dage på Lombok. Vi var tidligt oppe og stod klar kl 09 for at hente vores pas inde på immigrationskontoret. Man må ikke ha bare ben så endnu en gang måtte Steen ta kjole på. Men nu har vi stemplet og kan blive i Indonesien november måned ud.
    Lombok vil vi bl.a. huske for det dejlige sted vi boede de sidste to nætter. Mamas Bella et dejligt Airbnb med søde og venlige værter. Hyggeligt og rent værelse og dejlig pool.
    Vi lejede en scooter og kørte både op og ned langs kysten. Men også en vild tur op i bjergene op af de smalleste stejleste og hullede veje. Jette måtte gå ellers kunne scooteren ikke klare det. Pludselig var der ikke mere vej og vi måtte hele turen tilbage. Det glemmer vi ikke foreløbig.
    Nu sidder vi på Gili Air. Tog først en taxi til havnen 80kr og så en speedbåd til 100kr. Vi er tilbage på hotellet Padma hvor vi boede sidst og var meget tilfredse med. Maria fra psyk i Hillerød har vi også lige mødt igen. Hun er her ugen ud med sin kæreste.

Gili er livet

October 28, 2023 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

Dagene glider stille forbi her på Gili Air. Vi nyder driverlivet helt ind i knoglerne. Dagene går med at snorkle, gerne flere gange og gåture rundt på øen der jo er bilfri. Vi har fundet et fint lille sted kun få hundrede meter fra hotellet. Her kan vi ligge på solsenge i skyggen og bare slappe af. Tage maskerne på og svømme ud til koralrevet, de smukke farverige fisk og de skildpadder der i ny og næ kommer forbi. I dag var vi igen heldige og havde et møde med en ret stor skildpadde.
    Så nyder vi en kop kaffe måske en øl og en omgang af mutters hjemmelavede vegetar forårsruller. Så ligger vi og holder øje med tidevandet og det liv de lokale har på vandet med små både der enten transporterer turister eller varer til og fra øen.