Living in: Nieuw-Vennep, Nederland Read more Nieuw-Vennep, Nederland
  • Day 28

Laatste dag Japan

August 18, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 33 °C

De laatste dag Japan, altijd een beetje een vreemde dag, de dag waarop je terug gaat.

Geen wilde plannen meer, enkel nog de warmte overleven en een beetje last minute shopping.

Bij Ueno park zijn we nog even bij de lotus bloemen wezen kijken. Echt grote waterplanten met mooie bloemen.

Tegen een uur of 18:00 zijn we richting de luchthaven gegaan. Een nachtvlucht en hopelijk lekker slapen.

• Day 27

Winkelen en op hoog niveau dineren

August 17, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 33 °C

Vandaag was een dagje winkelen in Tokio. Nog een behoorlijke opgave in een stad waar het 35 graden is.

We zijn half Tokio afgestruind en hebben ons prima vermaakt.

De afsluiter van de dag was een diner op 345m hoogte in de Tokyo Skytree.
    Teppanyaki met een uitzicht over de stad. Erg lekker gegeten en genoten van het uitzicht.

• Day 26

Terug naar Tokio

August 16, 2023 in Japan ⋅ 🌬 31 °C

Terug naar Tokio, teleurstellend maar waar. We zijn niet al te vroeg opgestaan en op ons dooie gemak uitgecheckt. Alles in de auto voor de laatste rit van de vakantie.

Tijdens de reis hebben we veel waarschuwingsborden langs de weg gezien voor wilde dieren. Grappig om de borden te delen die voorbij zijn gekomen tijdens de 4.300km die we hebben gereden.Read more

• Day 25

Nasu Animal Kingdom en ontspanning

August 15, 2023 in Japan ⋅ 🌧 25 °C

Voor Christiaan en Rogier ging de wekker net iets vroeger dan voor de rest, omdat ze voor het ontbijt nog even van het hete bad wilden genieten. Het was verder leeg in de Onsen, dus een uitgesproken kans om stiekem een paar foto's te nemen.

Na het bad en ontbijt zijn we in de auto gesprongen om naar Nasu Animal Kingdom te rijden, een dierentuin ongeveer een uurtje rijden bij het hotel vandaag. Tijdens de rit konden we genieten van regen, mist en laaghangende wolken.

In de dierentuin hebben we gelukkig geen spatje regen gezien, we hadden voor de zekerheid wel allemaal een paraplu meegenomen van het hotel. De dierentuin zelf was leuk en we hebben ons er makkelijk een aantal uur vermaakt. Na de 'New Zealand Farm Show' hebben we nog even met de man staan praten die de show gaf. Na afloop kwam hij op de enige Westerse familie afrennen, blij dat hij een 'normaal' gesprek kon voeren. Net een maand in Japan, op contract om de shows te geven, en sprak geen woord Japans. We hadden met hem het eerste normale gesprek in een maand.

Verder hebben we met plezier naar de diverse katachtigen gekeken en konden we de capibara's nog aaien.

Terug in het hotel hadden we het privé bad voor een klein uurtje gereserveerd. Leuk om even in alle rust van het hete bad en het uitzicht te genieten. We hadden zelfs een privé slangetje bij het bad, hoewel die waarschijnlijk niet echt in de planning stond.

Aan het einde van de dag rustig genoten van een drankje en nog even naar buiten gelopen om naar de windorgels te kijken en luisteren. Er is blijkbaar een festival voor deze dingen en bij de ingang van het hotel hangt het er vol mee. Leuk om te horen.

We sluiten af met nog een heet bad en dan morgenochtend weer richting Tokio.

• Day 24

Kasteel, touristenval en Onsen

August 14, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 29 °C

Na het uitchecken bij ons hotel in Aizuwakamatsu zijn we eerst het kasteel in deze plaats gaan bekijken, dat stond eigenlijk al de eerste dag op de planning.

Het kasteel is ergens in de jaren '70 opnieuw neergezet, nadat het eerder volledig was afgebroken. Japan staat redelijk vol met 'nieuwbouw' kastelen. De oorspronkelijke kastelen zijn ten onder gegaan tijdens de 2e wereldoorlog, door natuurrampen of verwaarlozing. Op enig moment heeft men dan toch besloten ze opnieuw te bouwen. Dit was niet de mooiste die we hebben gezien, wel leuk om te bekijken.

Tijdens de rit naar het hotel waar we de komende 2 nachten verblijven, zijn we nog gestopt in Ouchi-Juku. Volgens vele websites en foldertjes een plaats die je gezien moet hebben. Wat ons betreft was het zonde van de tijd, een typische 'toeristenval'. Een reconstructie van een oud 'doorreisdorp' gevuld met restaurantjes en souvenirwinkels. We zijn snel weer in de auto gesprongen.

In het hotel aangekomen konden we genieten van een heet bad in de Onsen, een live voorstelling van een dame die op de shamisen speelde en een lekkere maaltijd.

• Day 23

Actieve vulkaan Issaikyō

August 13, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 20 °C

De wekker stond weer iets vroeger vandaag, we hadden namelijk een wandeling in de planning staan. Het weer is iets onbestendiger geworden, in de middag zou het mogelijk stevig gaan regenen.

Na het ontbijt zijn we richting het Jododaira Visitor Center gereden, een anderhalf uur rijden vanaf het hotel en de start van de wandelroute. De rit er naartoe was ook al mooi, de route heeft de naam 'Bandai-Azuma Skyline' en heeft veel uitkijkpunten de bergen en valleien in.

We hebben eindelijk apen gezien en dit na talloze waarschuwingen langs de weg over beren, wasberen, bosgemzen en apen. Een groepje makaken stak de weg over voor de auto en ging in de bomen zitten.

De wandeling was een route naar de top van de berg Issaikyō, de meest actieve vulkaan van de Tohoku regio. Dat konden we bij aankomst direct zien door de rookpluimen die uit de zijkant van de berg kwamen. Er staat ook overal op de berg meetapparatuur en de berg is af en toe gesloten voor wandelaars, vandaag gelukkig niet het geval.

Het was een leuke wandeling door een wisselend landschap en af en toe door de rotte eieren geur van zwavel. De temperatuur op deze hoogte werkte ook goed mee, maar 20 graden i.p.v. 35 graden!

Op de top (1949m) hadden we een mooi uitzicht op een bergmeer, "The Witches' Eye", wederom een extreem blauwe kleur water. Daarna weer naar beneden en nog een stuk verder gelopen langs een ander bergmeer en een iets vochtiger landschap.

We waren precies op tijd terug bij de auto, de berg was inmiddels in de wolken verdwenen en de eerste regendruppels begonnen te vallen. Die veranderden al snel in een stortbui.

Tijdens de rit terug zijn we nog gestopt bij weer een gigantisch wit beeld, net zoals in Sendai. Blijkbaar zijn deze in de jaren '80 op diverse plaatsen in Japan neergezet. We zijn in het beeld omhoog gelopen, de trap omhoog kon er nog wel bij. Daarna nog een rustige wandeling door het park eromheen.

• Day 22

Dagje niets

August 12, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 28 °C

De wekker ging wat later vandaag, nog wel 8:15 zodat we gebruik konden maken van het ontbijt in het hotel.

We zijn daarna eerst eens gaan winkelen in de Don Quijote, een soort van winkel van Sinkel warenhuis wat je overal in Japan tegenkomt. Van dure horloges tot tandenborstels, ze hebben alles.

Daarna een meer opgezocht om nog even te zwemmen en te spelen in het water.

• Day 21

Goshikinuma meren en Aizuwakamatsu

August 11, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 29 °C

Vandaag zijn we doorgereden naar Aizuwakamatsu en kleinere stad die we de komende drie dagen als uitvalsbasis willen gebruiken.

Onderweg zijn we door het Bandai-Asahi nationale park gereden. Onze route was een kronkelende bergweg, met veel mooie uitzichten. Qua weg staat deze nu op de verlanglijst om nog eens op de motor te doen.

We zijn gestopt bij de Goshikinuma meren om een wandeling van ongeveer drie uur te maken. Een wandeling langs meren met verschillende kleuren waarvan de mooiste azuurblauw is.

Na een leuke wandeling zijn we in de auto gesprongen en na een lunchpauze in Kitakata zijn we doorgereden naar Aizuwakamatsu.

Op de bestemming zelf zijn we op bezoek geweest bij de Sazae tempel. Een zeshoekige tempel van drie verdiepingen, waar je in een spiraal omhoog loopt en aan de andere kant weer via een spiraal omlaag.

Het avondeten was voornamelijk bijzonder door de bediening. Een robotwagentje kwam de bestellingen aan de tafel brengen. Grappig om eens mee te maken.

Aan het einde van de avond wederom een karaoke winkel gevonden en ons daar nog twee uurtjes vermaakt.

• Day 20

Wandeling door het Zao gebergte

August 10, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 22 °C

We hoefden vanochtend maar een half uurtje in de auto te zitten om naar onze bestemming Zao Onsen te komen. Hier konden we met een skilift een start maken om het Zao gebergte op te komen.

Wederom ietwat valsspelen, maar 1.841m omhoog wandelen in deze temperaturen gaat ietwat te ver deze vakantie.

We hebben zo'n 5 á 6 uur rondgelopen in het gebergte en zijn een aantal toppen opgelopen, de hoogste 1.841m. Voordeel van de hoogte is dat het aanzienlijk koeler is. Bovenop was het iets van 22 graden i.p.v. de 34 graden beneden. Er stond wel een klap wind, dus petjes vasthouden!

Eén van de doelen was het bezichtigen van de Okama krater. Dat was de wandeling ook zeker waard, een mooi uitzicht. Bijzondere kleur water om zo te zien. Blijkbaar kan het meer 5 verschillende kleuren hebben, afhankelijk van de temperatuur.

Uiteindelijk zijn we uiteraard weer naar beneden gegaan om rustig aan iets te eten te zoeken en verder rustig aan te doen.

• Day 19

Lange rit naar Yamagata

August 9, 2023 in Japan ⋅ ⛅ 34 °C

Vandaag een lange rit naar Yamagata. Nog iets langer dan gepland, vanwege wat tussenstops. Zodra je ingesteld bent op een lange rit maakt een klein omweggetje niet zo snel meer iets uit en zo konden we iets meer zien dan alleen de express way.

Wat korte onderbrekingen om de westkust van Japan te bekijken en een stop bij een restaurantje om te lunchen. In deze regio kom je niets meer in het Engels tegen, gelukkig werkt Google Translate fantastisch.

Tijdens een korte tussenstop bij een groot meer werden we verrast door in de verte een meters hoge fontein. Dit bleek een fontein midden op het meer die elk uur 10 minuten los gaat.

Ook belangrijk: Yvonne heeft eindelijk een hondje gekregen. Extreem "knuffel"baar. Toch nog een akita-inu in huis.

In Yamagata aangekomen waren we redelijk uitgeteld. Op zoek naar eten kwamen we nog langs een Ghibli winkel. Voor de mensen die het niet kennen: in ieder geval de animatiefilm 'My Neighbor Totoro' kijken.

Het eten vonden we in een kleine izakaya. Drie oudere heren aan de bar probeerden uit alle macht te helpen met vertaling en de bestelling, maar het feit dat er al een slokje in zat hielp niet echt. Wel enorm vermakelijk! We hebben lekker gegeten en gelachen.

Nadat de kinderen op bed lagen zijn we de dag geëindigd met een karaoke sessie.