South America

• 0videos
  • 46.5kkilometers
  • 12.5kkilometers
  • Day 1

Day 0.

January 1, 2019 in Slovakia ⋅ ⛅ 4 °C

A je to tu. Po dlhej prebdenej noci treba bagážku zarolovať do pytlíka a vykročiť.
    Banda príde po štvrtej, to dám.
    Spustil som aj route tracker, uvidíme čo appka dokáže.
    Pali doviezol spolupútnikov okolo pol piatej, tak sa občerstvujeme a ideme ďalej.
    Letisko prebehne hladko a s malým meškaním smer CDG. Valter na špinavca, nemá uterák. Načo by mu aj bol v lietadle? Do Paríža hladko, letisko sme zvládli na jednotku tiež. Odletová Gate bola rovno pri fajčiarni.

• Day 2

Day 1

January 2, 2019 in Chile ⋅ ⛅ 10 °C

V lietadle, najdlhší let cez 12 hodín a na noc. Zaspávame relatívne skoro, veď obsluha sa odobrala tiež do večných lovíšť. Stiesnené podmienky, ale čo by si chcel veď letíš len cez pol planéty. Budím sa a stále je noc , ale už len niečo cez päť hodín zostáva. Vladko vedľa mňa ma dobrý vietor, pospáva a poprdkáva. Chvála bohu sa zobudil a išiel vypustiť draka. Ináč dosť nuda, tak podriemkávam až sme nad kontinentom. Pred Santiagom začínajú Andy tak aj sneh na vŕškoch sa sem tam zračí. Custom, bagážka, cigareta a teplo. Ľudí kopec a dlhé rady, to je prvý dojem z tejto krajiny. Checkneme sa na ďalší let do Punty a znova rada a nejaké to občerstvenie, samozrejme aj tu rada a čakanie nemôže chýbať. Natlačia nás do vyhriateho autobusu a vezú niekam za letisko, asi nás pošlú v balíkoch. Okolo celého letiska vládne čulí stavebný ruch. Meškáme asi pol hoďku. Let prespim, aj tri hoďky sa rátajú. Bez trávky, bez batožiny a s meškaním. Sme v Patagónii. Zdržiavame sa teda na letisku, bo dva kusy batožiny chýbajú, tentokrát to nie som ja. Pre niekoho je to nová skúsenosť. Taxi do hostelu, a ideme to okuknúť, veď svetlo je tu dlho do noci. Pripomína mi to tu Tasmániu, papundeklové domčeky, vykúrené a cosy. Vybehli sme na kopeček na kávu a nejaký ten žvanec. Čašník trávku nemal. Pekné námestičko s Hernandom Magellanom uprostred a kuk do casína. Poprchá, stále svetlo, ale ochladzuje sa. Dáme hygienu, možno dlho ďalšia nebude. A vlastne nespomenul som, že vo Victoria Hostel spíme doslova na recepciiRead more

• Day 3

Day 2

January 3, 2019 in Chile ⋅ ⛅ 11 °C

Budíček už pred šiestou, vraj batožina by tu mohla byť, ale nie som si istý, veď bývame na recepcii. Kúzelník Rudy volá, že kinderko by potreboval a vraj aj Mareček by tu už mal byť. Good timing. V maili píšu, že batožina o piatej. Je šesť a kľud. Auto máme aj tak až od desiatej. Pred ôsmou batožina vykukne. Raňajky, žemle zohriatie na peci v jedálni a instantná káva, takže radšej čaj. Smer nákupné centrum po zásoby, kávička a taxík do požičovne. Všetko to trochu trvá, v hosteli z nás budú mať radosť. Od týpka dostávame tip, kam na nákupy. Vyzdvihneme batožinu a ideme. No shopov so všakovakými pomôckami tu je dosť, ale to čo zháňame nikde. Kopec túlavých psov. No to bude trip, so suchármi. Smer Ushuaia. Nádrž prázdna už od výroby, tak niekde pri letisku dopĺňame, aj hotdog sa pritrafil. A šťastena sa na nás usmieva, pumpár je ochotný pomôcť. My sme ochotný zaplatiť. Asi sa tu čo to zdržíme. Misia splnená, asi 2 hoďky sme sa zdržali. Ideme planinou, fučí, že miestami nám auto uniká pod zadkami. Cestou Valter googli aktivity v Ushuai. Zastávka na koštovku. Čakáme na trajekt a bufetujeme na prednom okne. Vychýrená káva v bufete je nesca z automatu. Žiadny pekný spot na spanie, tak ťaháme až po hranice. Kým sa vybavujú všetky formality slnko zapadá. Cesta medzi hranicami je nespevnená a po tme sa ťažko hľadá stopa. Na Argentínskej strane nám chyba nejaký papierik, ale úradník nerobí z toho moc veľkú vedu. San Sebastián, tu musíme zostať, lebo je tu pumpa. Hľadáme nejaký flek na pláži, až kým nám osud nezahrabal auto, takže parkujeme, stále fučí. Zriadime prechodný domov, lokálny sa zastavujú, kde sa tu vzali, na konci sveta. Po nich nás prepadovka polície spovedá. Navrhujú vytiahnutie, my, nočný kľud. Mali sme viac argumentov. Tetris v aute dopadol celkom dobre.Read more

• Day 4

Day 3

January 4, 2019 in Argentina ⋅ 🌬 9 °C

Budíme sa v Argentíne v Bahia San Sebastian. Vytlačíme auto a pred ôsmou sme na pumpe, ešte zavretá. Fučí. Káva, čierna voda, zubná hygiena, po ôsmej dopĺňame a ide sa na juh. Lietame jak handra, step a vietor sú opäť našimi spoločníkmi. Za Rio Grande sa scenéria mení a začínajú stromy. Pred a po každom väčšom meste je policajná kontrola a Vladko sa váľa vzadu. Lago Fagnano a nejaké výhľady. Stále fučí, v aute to píska cez každé dvere. Dali sme to, najjužnejšie mesto, ono to vlastne už nie je ani na kontinente, bo sme na Isla Grande de Tierra del Fuego. V najstaršej krčme Ushuai si dávame hnusné jedlo. Pár fliaš vina a sme vysmiati. V info dostávame tipy na túry, vyšplháme auto na kopec pod Martial Glacier, ale sneží, tak čakáme, a intenzívne. Aj karty sa dostali na rad. Smer Tierra del Fuego National Park. Ešte pred tým krúžime Ushuaiou autom, aby sme dotankovali. Po ôsmej sa do parku už neplatí, tak hľadáme nejaký dobrý spot na prenocovanie. Nudle a čaj prichádzajú na radu aj s Pablom, ktorý nás vyhadzuje zo super zašitého fleku. Pridávame sa teda k ostatným kempujúcim. Líhame asi o pol noci, dnes je iné uskladnenie.Read more

• Day 5

Day 4

January 5, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 11 °C

No prispali sme si, dnes smer Cerro Guanaco Trail. Štyri hoďky jedným smerom, dosť prudké a samozrejme, že fučí, ale cez les sa to dalo. Premočená planina vyskúšala naše goratexi a vyfukaný kopec našu kondičku. Mám toho plný zub. Hore fučí, ale výhľad je pekný. Tak tu žiadny ľadovec nie je, zas som nedával pozor. Sem tam aj vločky bili do tváre, ale čo by si chcel na Fin del Mundo. Smerom dole to je tiež dosť náročné. Hore ťahal Vladko, dole Valter a ja som ťahal na prestávky. Po siedmich hodinách sme pri aute. Kopec bol vo výške 973 metrov, čo neznie moc, ale je to opäť iný level. Späť do mesta pomastiť bruchá a nejakú kávu. Sme grogy, po ôsmej späť do kempu k Rio Lapataia. O desiatej je stále svetlo. Tlačíme sa v aute bo vonku je sychravo.Read more

• Day 6

Day 5

January 6, 2019 in Argentina ⋅ 🌬 9 °C

Včerajší kopec máme ako na dlani, len dnes je už biely. Ráno je tu dosť kľud. Minulú noc si susedia aj oheň robili, asi potiahli dlhšie, my sme ako hrušky poodpadávali. Ideme na cíp konca sveta a potom do kaviarne. Track Hito XXIV na čilskú hranicu pri Acigami Lake. Pasová kontrola tu nie je bo cesta ďalej nevedie, len jazero sa mení na Lago Roca, aj keď je stále to isté. Ďalej nejaké miestečko, kde sa dajú zaliať nudle. Vláčik, Tren del Fin del Mundo, a vodopád na Rio Pipo sa nám pritrafili. No, ono to bola len kaskáda, ale dobre, mapa mala značku vodopádu. Von z parku a dali sme to pod ľadovec, Glaciar Martial. Je to aj lyžiarske stredisko, asi už aj nefunkčné. Sedačky síce sú, ale asi zbankrotovali. Kúsok sme si vyšľapali, jeden coffee shop nám pred nosom zavreli a v druhom je waiting list. Včerajší výstup je cítiť. @ExpedicePatrolem.cz je aj tu, stretli sme ho pred tým aj na ferryne. Tak teda cez shoping centrum, kde ku karte aj pas pýtali a na camp spot za mesto. Cestoviny a predjedlo, no hostina pri Rio Oliva. Banánové lodičky ako dezert. Pekný kemp, prázdny vraj ráno skoro vyrážame. Otužilecká hygiena.Read more

• Day 7

Day 6

January 7, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 10 °C

Budíme sa do krásneho slnečného dňa v objatí hôr. V noci kosa, ráno kosa len tie dravce sú aktívne. Nejaký druh orla tu lieta, aj v tom predošlom parku ich bolo vidieť. Vychádzame trochu neskôr, ako sme si predsavzali, aj s problémami. Nejaký prudký kopec to je, ale poddal sa. Tí dvaja s Jimnym z Wicked to budú mať určite jednoduchšie. Kafíčko od takej hezkej dievčiny pri Rio Grande a ideme ďalej. Neviem či som už spomínal, že pred a po každom meste majú policajné kontroly. Scenéria sa mení, z kopcov a hôr len vyfúkaná planina ostala. To len tak na okraj. Na hraniciach nám dosť riťky stiahlo, bo kontrola nám to tu prekutala doslova do detailu. Prázdny letiaci sáčok z priehradky Valter zachytil vo vzduchu a ukryl do dlaní. Bol jak kúzelník s roztrasenými rukami, niežeby som sa ja tiež nechvel. Ešte som aj cigaretu musel šúlať, aby verili že tabak nie je len camouflage. Do termosky nekukli, pre šťastie. Po rozprcanej ceste ešte na čilskú hranicu, kde nám pre istotu pobrali všetko ovocie, zeleninu a aj salámy. A nebolo toho málo, ešteže neriešila tu colnú deklaráciu, bo tam sme samé “no” dali. Tak nič, aspoň trochu adrenalínu na konci sveta. Trajekt sme dali skoro zadarmo, ale nejaký dobrák na nás ukázal prstom, že sa napchávame a neplníme si povinnosti. Nielen na guanaco si tu treba dávať pozor ale aj na silne nárazové vetry, tie vonku. A znova cez hranice, tentokrát to bolo rýchle, obe strany boli v jednej budove. Celý deň sa mieša dážď s vetrom a slnkom, dole to boli aj krúpy. No a za hranicou tankodróm jak sviňa. Z čista jasna diery na ceste, sem tam vodou zaliate. Zopár borcov už aj prezutie pri ceste menilo. Pri Rio Gallegos to smrdí jak v plechovke od sardinky. To vizerá, že tu je život za trest. Veď tu aj končí Rue del Fin del Mundo. Smer El Calafate. Po dlhej ceste planinou s prehánkami, aj bez, sa pred nami otvára obrovská kotlina s Lago Argentino v područí hôr a ľadovcov. A studený vietor tu fučí, ako keby doma bol. No, kosa jak sviňa, ale scenéria pjekná. Končíme v moteli Los 2 Pinos, také niečo bolo aj v Kili Bill, chapel in X Pines, či koľko ich bolo. Na Billa dnes už fakt náladu nemám. Bol to dlhý let, cez 800 kilákov.Read more

• Day 8

Day 7

January 8, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 5 °C

Budíme sa do krásneho dňa v El Calafate. Opäť pocit čistoty, na nezaplatenie. Mesto pripomína nejaké stredisko v horách, to čo si povedal. Veď to je. Ale pre predstavu, taký Mamuth Lake, malý Queenstown. Pekné. Slnko sa mieša s krupobitím a snehom. Vladko sa nám stratil, ale dobrá správa je, že asi po pol hoďke sa aj našiel. Po načerpaní informácií z turistických kioskov, si rezervujeme boat cruise na všetky dostupné ľadovce. Zajtra poobede, dnes máme v pláne skuknúť Glacieras Moreno. Dáme kávu, z čoho sa vlastne vykľul obed, bo vonku to dosť sype. Pumpa zavretá, tak zatiaľ dopĺňame zásoby, asi na štyri týždne. Tracky na ľadovec sú vybookované na najbližšie dva dni. Keď nefúka, tak je to na krátky rukáv. Presun do Los Glaciares National Park s výhliadkou na Glaciar Moreno. Cestou sme odkliali termosku. Ľadovec má v najvyššom bode 70 metrov, kusy ľadu skáču do tyrkysového jazera. Praskot sa šíri okolím a turisti híkajú nadšením. Niekoľko výhliadok s pripravenými kamerami. Prašnou cestou do kempu Lago Roca, niekto to pred nami už odparkoval v predstihu, v jarku. A to sme len na pol ceste. Príjemný večer, opäť pri kartách.Read more

• Day 9

Day 8

January 9, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 7 °C

Ešteže sme dali tú loď na poobedie, bo vstávame, keď je slnko už vysoko. Kúpeľ v jazere, na nezaplatenie. Znovu tá prašná cesta do prístavu Punto Banderas na nalodenie. Ľudí ako múch. Ušiel sa nám flek len v spodnej časti, ale vraj je tu huliaca paluba. Všetci sa sem hrnú, a to ich fajčí len zopár. Doprdele s nimi, akurát čo zavadzajú. Cez Upsala Canal k Upsala Glaciar, stojíme pri nejakom kuse ľadu, sakra ďaleko od ľadovca. To je ale výlet, ešteže je loď dosť veľká, bo ľudia sa presúvajú zo strany na stranu podľa pokynov reproduktora, ovce. Furt všetci zavadzajú. Ľadové kryhy plávajú dookola, zatiaľ sa im pilot úspešne vyhýba. Spegazini Canal k rovnomennému ľadovcu. Drinky si ľudia chladia kusmi z jazera. Opäť pauza, tu aj fučí, ľudia sa prelievajú zo strany na stranu. Najvyšší bod ma 135 metrov, tentokrát sme bližšie. Pridávame sa k davu, chladíme si drink ľadovcom. Ináč zhrnuté, nuda na lodi. A deň v prdeli, špekulujeme, kde hlavy zložíme. A víťazom je.... vlastne iná možnosť tu v okolí nie je, len späť prašnou cestou do rovnakého kempu, ako minulú noc. Patagónsky Condor nám robí predstavenie, asi sa mu tie nudle s párkami páčili.Read more

• Day 10

Day 9

January 10, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 12 °C

Zatiahnuté a pofukuje. Spánok v dodávke už začína byť cítiť. Zajace si poskakujú planinou. Aj kačice tu robia zvukovú kulisu. Sedím si vonku a okolo mňa to dosť žije. Drobné vtáctvo tu vyberá zo zeme čo sa dá, zajac to prišiel skontrolovať, myši si behajú po svojom a to všetko sa deje okolo mňa na dĺžku jednej ruky, ono to tu žije. Aj nejaké zelené papagáje sa došli predstaviť. S príchodom condora mizne všetko v krikoch. Prichádzajú aj rangeri s papiermi, vraj nejaká štatistika. Dnes smer Torres del Paine. Asi len smer, bo v El Calafate sme až po obede. A znova kopce túlavých psov. O pol druhej usadame do reštiky Mi Viejo, čakali sme na stôl asi 20 minút, ale prostredie pekné a majú aj guanaco a vo výklade dve ovečky natiahnuté pod oknom. Mäso na studeno, ako predjedlo, v octovom základe. Zaujímavé a aj chutné. Tak porcie sú obrovské, ale dali sme to. Smer La Esperanza, dotankovať, aj bandasku a ide sa, cez tankodróm. Hranice sme dali v poho, až na to, že na čilskej strane mi vyfúklo papiere z ruky, tak som si dal šprinta, komické. Bye bye Argentína. Guanaco sú početnejšie na čilskej strane, Valter zhodnotil, že to kvôli papierovačkám na hranici. Zapichneme to pri jazere, všade fučí. Cestou zočíme aj skunka. Kravky sa nevedia dostať za plot, tak nás chvíľku okukujú. Sme 30 metrov nad morom, jazero sa tu prelieva do Lago del Torro.Read more