Marokko 2023

• 2,5kquilômetros
  • Dia 11

Terug naar marrakesh

20 de março de 2023, Marrocos ⋅ ☀️ 11 °C

Ik had gedacht dat het stil zou zijn in een tentje in de woestijn, maar heb toch met oordopjes moeten slapen. Er was de hele nacht een sterke wind die de hele tent deed schudden. Het ontbijt was met zonsopgang, zoals gewoonlijk iets dat lijkt op pannenkoeken met confituur, en na nog wat foto's werd ik terug op dat kameel gezet. Gelukkig niet voor een uur deze keer, halverwege werd ik opgepikt door mijn chauffeur.
    Er waren twee stops vandaag, waarvan ik er eentje schrapte. Ik had geen zin om een filmstudio te zien, dus het werd enkel een fort dat niet echt de moeite was.
    Eenmaal aangekomen moest ik eerst een probleempje oplossen voordat ik op mijn gemak kon gaan eten: er rijden geen treinen naar agadir. Ik was vergeten dat niet ieder land in de wereld treinen had in iedere stad, dus moest ik eerst snel een bus ticket zien te bemachtigen. De receptionist van de riad verwees mij naar een website, en het lukte mij om een ticket te kopen, dus ik kon onbezorgd naar mijn favoriete plek gaan om te eten: la pergola. Dat is die jazz bar waar ik al twee maal eerder gezeten heb, maar het is daar gezellig en de bediening is uitstekend, waardoor ik mijn gewoonte om overal maar 1 keer te gaan breek.
    Meer dan dat doe ik niet meer vandaag, ik heb bijlange niet alles gezien van marrakesh door al mijn uitstappen, maar dat heeft een reden om nog eens terug te komen als city trip.

• Dia 12

Bus naar agadir

21 de março de 2023, Marrocos ⋅ ⛅ 24 °C

Ik had gisteren zonder problemen een busticket gekocht en vanochtend ook zonder problemen naar de bus terminal naast het station gegaan, maar dat ik op de juiste bus terecht kwam is met een beetje geluk geweest. Er stond maar 1 bus die al aan het inladen was, maar hij had een ander busnummer en er stond een bordje 'marrakesh-zag' aan de voorruit, dus ik dacht dat het ene naar zagora was. Ik liep een beetje rond aan de ingang terwijl ik stond te wachten op de juiste bus en zag een deur met een plakkaat 'bagage registratie'. Uit nieuwsgierigheid eens binnengegaan en jawel, voor bagage moet je bijbetalen, een halve euro. Ge moet het maar weten.
    Het begin 10 uur te naderen en ik zag mijn bus nog altijd niet dus vroeg ik aan de chauffeur van diegene die op het punt stond om te vertrekken waar die was, en het bleek wel die te zijn waar ik al de hele tijd naar stond te kijken. De bus nummers op hun tickets klopt dus niet en dat plakkaat ook al niet. Zo stapte ik net op tijd op.
    De rest van de rit was gelukkig zonder problemen. Eenmaal ik agadir vloog ik van de bus, en nam als eerste mijn bagage want er waren amper taxi's aan die halte. 5 taxi's voor een hele bus vol, maar ik had er eentje.
    Het resort is even mentaal aanpassen, na meer dan een week kleine riads te hebben gedaan. Er zijn drie restaurants en twee bars die ook bier schenken, dus ik zal de ramadan die binnen een paar dagen begint wel overleven.
    De rest van de namiddag eens langs de dijk gewandeld, wat een wandeling van 1u45 is. Het is vrij rustig qua touristen, wat het meest opvalt zijn de vele voetballers op het strand.
    Mijn verdere acties waren te veel eten in het buffet restaurant en eindigen aan de bar.

• Dia 13

Poging tot luieren

22 de março de 2023, Marrocos ⋅ ☀️ 24 °C

Het ontbijt buffet is de moeite, ik ga wat kilo's bijkomen hierdoor. Na mij volgepropt te hebben ging ik op wandel richting de marina, een kleine jachthaven met luxe appartementen, onderweg mediterend over waarmee ik mijn dagen zou vullen. Het voorlopige resultaat werd een boekje lezen. Wat ik ook deed na mijn wandeling, maar omdat ik niet de hele dag door wilde lezen begon ik in de namiddag nog een wandeling, de totale lengte van de dijk, waardoor ik nu aan 29000 stappen zit en goed moe ben.
    En ik was nog verder gewandeld moest ik niet teruggefloten zijn door een militair, ik was het prive domein van de koning binnen geslenterd blijkbaar.
    Het hoogtepunt van de dag was het avondeten, ik had via reviews op google maps een spaans restaurant geselecteerd dat nogal chiq en prijzig bleek te zijn (weer 45 € lichter), maar uitstekend. Morgen misschien toch iets goedkoper zoeken, hoewel beter dan dit zal moeilijk zijn.

• Dia 14

Luieren

23 de março de 2023, Marrocos ⋅ ☀️ 24 °C

Vanochtend begonnen met lezen en toen mijn boek uit was begon het donker te worden en ben ik naar een zeer goed Aziatisch restaurant gegaan.
    Morgen zal ik wat actiever zijn want ik heb een klein uitstapje gepland.Leia mais

• Dia 15

Paradise valley

24 de março de 2023, Marrocos ⋅ ☀️ 28 °C

Ik kan geen vier dagen luieren, dus vandaag kwam er nog een laatste uitstapje van een halve dag naar wat ze hier paradise valley noemen. Een vallei in het begin van de bergen waar normaal veel water door kan stromen maar door de droogte vrijwel opgedroogd was. Wel was het een aangename wandeling, maar veel te traag. Het was in groep met gids en het merendeel was gepensioneerd waardoor alles zeer traag ging. Enkel een paar italianen waren jonger dan ik, de rest hoorde ik hoorbaar blazen en hijgen na een paar stappen op en neer.
    Door de hitte werd het ene pulleke water na het andere gedronken, behalve door de gids want het is ramadan en zelfs water drinken is dan verboden overdag.
    Het hield mij niet tegen om goed te eten met een pint smiddags voor de neus van de barman aan het zwembad.
    In de namiddag heb ik enkel nog een wandeling gedaan aan de rand van de zee, om mijn voeten af te koelen. De golven zijn hier ideaal voor surfers, het ene moment liep ik nog op droog zand en daarna mocht ik mijn short uitwringen.
    De dag ben ik terug geëindigd in het Spaans restaurant omdat ik zin had in paela, en hij was uitstekend.

• Dia 16

Nog wat luieren

25 de março de 2023, Marrocos ⋅ ☀️ 22 °C

Mijn plan was om niets te doen vandaag en dat ik goed gelukt. Wel zit ik aan 22000 stappen door wat rond te wandelen op het strand, en daar viel savonds mij iets op. Bij zonsondergang stroomt het strand vol met lokale bevolking die komt picknicken, waarschijnlijk omdat het ramadan is. Sommige komen zelfs met tent en tuinstoelen.
    Ik ga volgende week met dieet, begin een buikje te krijgen en heb vandaag weer te veel gegeten.