Zweden 2023

August 2023
Quality time met het gezin: Opgesloten in een bos met veel bomen en dan een beetje Stockholm Read more

absoluut ni lachen, gieren, brullen

August 10, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 15 °C

Morgen
    Want het is geen Goede morgen

Zoals jullie zien: vlucht = CANCELD
    de fokkers

Blijkbaar was er een TeCnIsCh pRoBlEeM met het vliegtuig waardoor het ni was opgestegen in Brussel. Oke tbh zou ik ook ni graag op een kapot vliegtuig zitte, maar suckt nog altijd.

Dus na wa stressen, bellen, stressen, bellen hebben we eindelijk een omboeking gekregen. Hiervoor moesten we naar de andere luchthaven hier gaan met de taxi en vliegen we langs München naar Brussel, waar we (hopelijk) om 22u aankomen.

En Fee gaat haar miserie wegdrinken.

Museum museum museum

August 9, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 13 °C

Dag lieve, trouwe Penguïnertjes

De laatste hele dag in Zweden al.. Maar die hebben we zeker geweldig kunnen invullen met niet 1, niet 2, maar DRIE musea. Woop woop. De meeste musea lagen hier trouwens allemaal samen op een eilandje waarvoor we de boot namen.

1) Vasa museum: stelt het 17de-eeuwse scheepswrak tentoon dat in 1628 zonk. En vertelt ook heeel veel interessants over de bouw, slachtoffers en scheepsbouw in 17de eeuw

2) Spirit museum: ja, eigenlijk gwn lett een museum over sterke drank

3) Nationalmuseum: het nationale museum voor schone kunsten van Zweden. Met werken van Rembrandt Renoir en onze befaamde Rubens.

En tenslotte slotte sloten we de avond af me een veel te volle buik.

Dat was het dan, Zweden
    Nu nog goed thuis geraken.

Kusje

BONUS Fee

August 8, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 15 °C

Om jullie een beetje op te fleuren met dit slechte weer: MEER FEE! *Jeeeeeeeej*

1) Barbie Fee
    2) We hebben een nieuwe aanwinst voor onze kleerkast Fee
    3) bleh Fee
    4) 😎Fee
    5) Niet Fee, maar Sterre. Ik echt letterlijk 2 min. geleden tussen het bed gevallen

Slaapzacht poezewoefkes

Lokale vrienden

August 8, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 16 °C

Goedemorgen schattebollemiekes
    Wij startten onze dag weer met een overheerlijk ontbijt en begaven ons daarna naar het treinstation. Nu vragen jullie jullie misschien af: “waar gaan die nu naartoe? Is Stockholm ni goe genoeg”. Nee hoor, we gaan ni al te ver. Maar maa heeft hier een vriendin van 30 jaar geleden wonen waren wij vandaag bij waren uitgenodigd! Een echte local Zweeds huis en gezin experience.

Context: Mama en Pia (de Zweedse vriendin) raakten bevriend in 1993 tijdens vrijwilligerswerk in Italië. Heb er even een mooi fotootje bijgestoken om voor jullie een beeld te kunnen schetsen.

Bij Pia (haar vriend Stefan en kinderen Stella en Fabian) hebben we lekkere soep gegeten en een theeje gedronken.

Tegen de middag begaven we ons terug richting het centrum. En begonnen wel af en toe de effecten van storm Hans te voelen. Mijn krullen kregen er alleszins meer chaos van.. En Fee, DIE IS GESNEUVELD ONDER EEN TAK ZOALS JULLIE KUNNEN ZIEN. Jammer.
    ‘S avonds was mama eens een kijkje gaan nemen bij een lokaal dansfeestje zodat ze het ni zou verleren. (Never stop dancing) #Kizzqueen19

En dan geef ik jullie nog een filmpje mee van de PRACHTIGE entree van ons hotel (geluid aan!)

Citytrippen deel 2

August 7, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 24 °C

Het hoogtepunt van de dag van Fee en ik was zeker en vast het zwaaien naar de auto’s onder de brug! Een echt pretje. (We kregen wel 1 🖕🏼 van een auto vol met “coole gasten” dus bij deze 🖕🏼 terug naar hen)
    Ook daarna kwam er nog een hoogtepunt: IKEA. Waarschuwing: ze hebben geen frietjes voor bij de balletjes.
    Verder heeft mama nieuwe oorbellen waardoor ze 20 jaar jonger lijkt, en Fee een groene zonnebril waardoor ze er nog lelijker uitziet. Haha moppetje Fee. Kusjekusje
    ‘S avonds hebben we op een prachtig terras gegeten met een heeeel mooi uitzicht en gezellige achtergrondmuziek.

De dag eindigde me Fee die een “grappige tiktok” had gezien en ni meer kon stoppen. ( de tiktok was ni zó grappig)

Einde van de dag

Citytrippen deel 1

August 7, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 23 °C

Njoo mieeee
    Wat begonnen we de dag lekker! Ons hotel bezorgde ons een zeer uitgebreid buffet zoda we genoeg konden eten om onze eerste citytripdag te starten. Hierbij was papa met zijn ✨Time to Momo app ✨ onze gids, al ging da ni altijd even vlot. Toch zagen we zeeeeer veel mooie dingen (vandaar de twee delen) zoals bijvoorbeeld het kleinste standbeeld van Zweden en een prachtige kerk. Ook 3 elegante dames op een bankje, veel duiven en mooie posters.

Ps. Het was zelfs WARM!

ABBA’s thuishaven

August 6, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 18 °C

Hey meine Lieben

Fee begon de dag sterk en omda ze in haar bulkseizoen zit, begon ze de dag met een bord pasta. (Oke nee da gelooft niemand. Eigenlijk is Fee gwn pesto verslaafd en moest de koelkast leeg), ook de rest van het gezin had deze ochtend een zeer gevarieerd ontbijt.
    Vandaag moesten we helaas afscheid nemen van het huisje 😪 ookal bestaat afscheid nemen volgens Marco Borsato niet.

Maar dit alles
    Omdaaaaaat
    We nu in Stockholm zijn! Jeeeeeeeeej

Het duurde wel even voordat we in de hoofdstad van Zweden aankwamen, doordat we owv de platte-band-waar-nu-zo’n-middeltje-inzat-zodat-die- nu-eigenlijk-niet-meer-plat-is niet sneller dan 80 km/u mochten rijden, en dus ook geen autostrades mochten nemen. Jeetje, dat was nogal eens een zin seg.
    Maar DUS, we zijn veilig aangekomen en mama was al meteeen fan van haar hotelkamer met giga pluizige lamp en een tapijt aan de muur. Ook ik ben fan van het hotel, want ze spelen hier doorheen alle gangen muziek en het heeft echte tomorrowland vibes.

Door al dat autorijden schoot er niet meer veel van de dag over. Een snelle koffie, omkleden en eten maar. Weten jullie nog die schattige elanden van een paar dagen geleden? Die zaten vandaag tussen onze hamburger, een echte Zweedse culinaire traditie. Vreemd maar nog wel oke.

Nu sluiten Fee en ik de dag ook in het Zweeds af, al kijkend naar de Zweedse Tv. Conclusie: Duolingo heeft nog veel werk met mij

Hej då

Een dag van lezen

August 6, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 14 °C

Another day, another slay

En dat zei de zon vandaag ook, want zij liet zich vandaag eens zien!! Daarom besloten papa en ik met volle moed om een middagje te gaan wandelen in de mooie Zweedse bossen.
    Maar, in tegenstelling tot de zon, wilde de auto niet slayen vandaag en besloot die maar om even een platte band te krijgen. Dusja toen konden wij ni gaan wandelen

Namiddagje zwemmen dan maaaar!!! Beetje tannen moet ook gebeuren he. Dus onze dag bestond voornamelijk uit: sauna, schilderen, zwemmen, lezen, dutten.. niet verplicht in deze volgorde.

‘S avonds moesten we toch even testen of de autoband niet terug nog platter was gegaan, en zijn we maar even op restaurant geweest. Eenmaal terug hebben we nog wat gezamenlijke leessessies gehouden voor de kachel

Helaas is het ook al de laatste avond in ons huisje in de middle of feeeeckwhere. Maar dat werd gecompenseerd met een prachtige zonsondergang, waar Fee en ik voor de verandering ook nog maar eens even hebben gelezen.

Ik denk dat we alle vier veel en goede boeken mee hebben.

Ett minne för livet

August 4, 2023 in Sweden ⋅ ☁️ 15 °C

We starten de dag meteen me geweldig nieuws:
    Sterre heeft haar 50-dagen-Zweedse-Duolingo-streak behaald!! Jippiejajodeliejeej

Tweede goede nieuws, de familie De Bie-Dall’Agnese heeft vandaag ook elanden gezien, EN GEAAID. Heel cool he. Aangezien dat moeilijk is om in het echt te doen, want dan lopen de elanden ofwel weg, ofwel eten ze je op, zijn we naar Gårdsjö Älgpark geweest. Oftewel een elandenpark. Jaja. Dat is dus een man “Leffe” die 19 elanden heeft op een gebied van 30 hectare. Hij kent al die elanden sinds hun geboorten waardoor ze ook sociaal zijn en wij de mogelijkheid krijgen om ze te aaien. Eel tof, moete zeker doen

Been there, done that, and bought a T-shirt eh

Er waren zelfs elandenbaby’s 🥺🥺🥺

Naast het domein was er ook een kerstmannenmuseum. Prach-tig zoals jullie kunnen zien.

Toen we gisteren naar de mijnen waren geweest, hadden we een antiekwinkel gespot. Sterre zou Sterre niet zijn als ze daar niet binnen was geweest, dus hebben we dat ook gedaan. Wat zelfs een bonus was, want IN de antiekwinkel was er een caféetje.
    Wa wil je nog meer op een dag: elanden, kerstmannen, antiek, koffie…

SCHILDEREN natuurlijk. Na een heeeel klein beetje mijn mede-gezin te moeten pushen, heeft iedereen toch een schilderijtje gemaakt. :)

En dan kunnen we nu dromen over elanden, of schilderijen, of schilderijen van elanden..

Ps. Ik wil heel graag die mooie luster

Ag Zn Pb

August 3, 2023 in Sweden ⋅ 🌧 17 °C

Hallo allemaal

Vandaag stond er iets minder “typisch” Zweeds op de planning: eens gaan kijken bij de Silvergruva (of ook wel “zilvermijn” voor de niet-Zweeds-sprekers onder ons) waarin vanaf de 15de eeuw tot 1908 zilver-, lood- en zinkerts werd bovengehaald. Allemaal heel chic daar, precies een klein soort bokrijk, maar dan met de echte gebouwen. Voelde wel zo’n beetje haunted.

Na de mijn zijn we even langs we winkel gepasseerd. Ik zeg “even” maar in feite zijn we daar echt duizend uur binnen geweest ofzo. Want papa moet natuurlijk elk product apart bestuderen. Want elk product is natuurlijk Zweeds he! Ondertussen heb ik daar een 3D-vlecht in My Little Pony haar haar gelegd. I know, impressive.

Terug in het huisje was papa zijn haar aan de beurt. Want nu is het een ECHTE natuurkapper. Snapje, want we zitten midden in het bos, en mama is papa’s haar aan het knippen. Hahahah Ondertussen kreeg ik het veel te warm binnen van die kachel, dus ben ik een verfrissende wandeling gaan doen in het bos, in mijn pyjama, op mijn blote voeten. En na het overheerlijke avondmaal (danku vader) was het een manicure/massage en tekenavond. Nu kruip ik met verzorgde nagels en een eerste schets mijn bed in. Jej

Slaapwel en zoete dromen
    Sterre