traveled in 4 countries Read more

Van omgeving Dijon naar huis

April 22, 2023 in the Netherlands ⋅ 🌧 13 °C

Vanochtend om 8.00 uur vertrokken. Na een reis van ongeveer 558 km aangekomen in het plaatsje Zeeland (brabant). Daar nog wat gegeten en nu in de pendelbus naar Tilburg. Helaas zit het er op.

We kijken terug op een mooie reis. Met veel hoogtepunten. Een goede indruk gekregen van het mooie Andalusië.

Nu weer gaan bedenken waar de reis volgend jaar naartoe gaat.

Van tossa de mar naar omgeving Dijon

April 21, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Vanochtend om 8.30 uur vertrokken vanuit het hotel. Om 9.45 reden we Frankrijk binnen. Na een lange busrit van 744 km met een omweg vanwege drukte/file om 19.45 uur aangekomen in het hotel.
    Onderweg nog wat bergen gezien met besneeuwde toppen. Langs wijnhuizen gereden en nu slapen we tussen de wijnranken. Voor nu lekker slapen, want morgen weer vroeg op.Read more

Van Benidorm naar Tossa de mar

April 20, 2023 in Spain

Vandaag weer verder naar boven gereisd langs de kust. Een stop gemaakt in Valencia in het moderne gedeelte. ciutat de les arts i lesciències. Deze Stad van Kunst en Wetenschap is ontworpen door Santiago Calatrava en bestaat inmiddels uit zes onderdelen: Oceanografic, L’Hemisferic, L’Umbracle, Museo de las Ciencias, Palau de les Arts en het Agora. De gebouwen zien er futuristisch uit en het water rondom de gebouwen maakt het nog spectaculairder.

Erg indrukwekkende gebouwen.
    Daarna langs de rondweg van Barcelona doorgereisd naar Tossa de mar. Na het eten nog even naar het strandje en het kasteel gelopen.
    Dit is onze laatste overnachting in Spanje. Morgen gaan we de grens over naar Frankrijk.

Van fuengirola naar Benidorm

April 19, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

Vandaag zijn we al een beetje aan de terugreis begonnen. Via de kust zijn we naar Benidorm gereden. Eerst kwamen we door het plaatsje Almeria, deze omvat ongeveer 30.000 ha kassen (voornamelijk plastic kassen) waar tomaten, courgette en komkommers worden verbouwd. Ook
    Kwamen we o.a langs bij Ford Bravo. Een themapark in westerse stijl in de provincie Almería in Spanje. Het is gebouwd in het begin van de jaren zeventig en ligt een paar kilometer ten noorden van de snelweg N-340, hier zijn wat films opgenomen. O.a Bud Spencer & Terrence Hill, Once upon a time in the West, Indiana Jones and the last Crusade, Young Indiana Jones, Laurence of Arabia, The good, the bad and the ugly, Astrix & Obelix en zorro.
    Verder flamingo' s gezien in de provincie van Alicante.
    Aan de zoutmeren van santa pila en giadamar.
    Rond 17.15 uur bij het hotel aangekomen en nog even richting het levante strand gelopen. Hier bij een bar eaan de sangria gezeten met uitzicht op zee. Hier ook nog wat benidorm basterds gespot.
    Na een heerlijk diner in het hotel lekker naar bed.

Granada

April 18, 2023 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

Vandaag stond Granada op het programma. Na een 2 uur durende rit zijn we er. Op het eind van de rit komt het gebergte de Sierra Nevada nog mooi in beeld met nog wat sneeuw in de top. We parkeren vlak bij de ingang van het alhambra
    Het Alhambra is een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers van het koninkrijk Granada in Andalusië. Het bevindt zich op een heuvelachtig plateau aan de zuidoostelijke grens van de stad Granada. Het hele complex van het Alhambra heeft een enorme oppervlakte van 140.000 m². Het uitgebreide complex werd na de verovering van het koninkrijk Granada in 1492 door het katholieke koningspaar als een zeer belangrijke buit gezien. Hun kleinzoon keizer Karel V gaf na zijn bezoek aan Granada in 1526 opdracht tot de bouw van een renaissancistisch paleis midden in het Alhambra, waarvoor een deel van het Alhambra werd afgebroken. Zijn vrouw droeg er zorg voor dat wat nu rest bleef bestaan. Ook erg mooiectuin en bloemen bewonderd. Het was een indrukwekkende en wederom warme dag

Fuengirola

April 17, 2023 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

Vandaag onze vrije dag. Deze was verschoven van zaterdag naar vandaag. Vanochtend toch vroeg opgestaan om de zonsopgang te fotograferen, op het strand in Fuengirola.
    Daarna op ons gemak ontbeten om daarna een wandeling te maken over de boulevard. wat winkeltjes bekeken. Na een kopje koffie met uitzicht op zee terugewandeld via het strand naar het hotel. Even omgekleed en wat gegeten op een teras en daarna heerlijk op het strand gelegen. Nog wat gespeeld met de zon en schaduw.
    Daarna heerlijk uit eten bij een visrestaurant.
    Een heerlijke rustige dag gehad. Op naar morgen, dan gaan we naar Granada.

Cordoba

April 16, 2023 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

Vandaag staat Cordoba op het programma. We gaan de bekende mezquita bezoeken.
    Een stad met een hele geschiedenis. In 1236 werd cordoba veroverd door de christenen, de moren moesten vertrekken met wat ze konden dragen. De huizen en overige bezittingen werden verdeeld onder de katholieken. Kerken kwamen ipv moskeeën. Ook In de 12 eeuwen oude moskee is een cathedraal gebouwd. De mesquita. Ook is hier een joodse wijk hier woont de joodse bevolking niet meer. Wel is de synagoge in ere gebleven. Een wirwar aan kleine smalle straatjes. Waar je heerlijk kan ronddwalen.
    We mochten eerst zelf de stad gaan verkennen. We zijn naar het altaar kasteel) gelopen, hier kwamen we een dansgroep tegen. (Zie filmpje) ook een oud waterrad gezien. Daarna doircde kleine straatjes van de joodse wijk gedwaald. In de middag mochten we olv een gids dit nog verder verkennen met o.a. een bezoek aan de synagoge. Daarna gingen we met deze gids de mezquita in. Wat een overweldigend gebouw aan de binnenkant.
    Met de bus weer terug naar het hotel. Een erg warme dag (31 graden) met heel veel indrukken. Morgen hebben we een vrije dag. Kunnen we even bijkomen van deze toch wel vermoeiende reis.

Ronda

April 15, 2023 in Spain ⋅ 🌙 21 °C

Na het ontbijt met opkomende zon. Om 9.00 uur vertrokken met gids Sabine naar Ronda. (Zie foto voor route) We hebben de grote route gereden.
    Onderweg sinaasappelbomen, citrusbomen, olijfbomen gezien.
    Mooie natuur. In Ronda aangekomen met de gids een rondleiding door het oude gedeelte van Rhonda. Rhonda is gebouwd op een zware kalkrots boven een zeer diepe kloof. Een indrukwekkend plaatsje met de oudste stierenvechtarena van Spanje.
    Mooie parkjes en oude gebouwen en kerkjes. Ook is Ronda bekend om Iberico ham.
    In onze vrije tijd de arena bezocht, waar we ons broodje met ham en kaas hebben opgegeten op de tribune. Daarna nog het centrum ingelopen.
    De terugreis Gemaakt door het gebergte, hier ligt ook het hoogste punt van de provincie Malaga. Een afwisselende natuur gezien met kalksteen en groen. Bij aankomst in het hotel, nog even een duik genomen in de zee.

Gibraltar

April 14, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 25 °C

Vanochtend na het ontbijt opgehaald door een Spaanse bus. Onze chauffeur heeft even een paar rustdagen.
    Gibraltar hoort bij Groot-Brittannië.
    Daarom moesten we door de douane heen. Geen strenge controle.
    Door de main street op weg naar de kabelbaan, om gibraltar vanaf boven te bekijken en natuurlijk de aapjes. (berberaap), deze leven hier in het wild.
    Bij het hoogste cafe/restaurant een koffie met " a view" gedaan. Daarna buiten op het platform genoten van het uitzicht. Een stukje naar boven gelopen waar we een paar aapjes tegen kwamen en daarna een stuk naar beneden. Gezien de beperkte tijd niet door het reservaat gelopen naar beneden. Wel naar beneden met de kabelbaan, beneden aangekomen kwamen we bij toeval de botanische tuin tegen. Hier een mooie wandeling gemaakt. Daarna terug naar de main street waarbij we dachten in de Engelse sfeer en fish and chips besteld. Op aanraden van mijn Spaanse lerares tinto de verano geproefd. Dit is een rode wijn gemixt met zoiets als fanta limón. Erg lekker.
    Daarna weer via de douane terug naar het hotel gereden in een te warme bus. Bij het hotel een koude duik genomen in het zwembad.

Sevilla

April 13, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt weer vertrokken. Vandaag staat Sevilla op het programma. In sevilla beginnen we bij  Plaza de España, dit is het bekendste plein van Sevilla. Aníbal González heeft dit Spaanse plein ontworpen, een plein in Spaanse renaissance-stijl met een doorsnede van 200 meter. Het doel van Spanje met de tentoonstelling was op symbolische wijze vrede te sluiten met haar vroegere Amerikaanse kolonies. (Zie filmpje). Bijzonder zijn de 52 bankjes en mozaïeken  van tegeltjes die zich aan de voet van het gebouw op het Spaanse plein bevinden. Deze 52 fresco's beelden alle 52 Spaanse provincies uit. De tegeltjes zijn typisch Andalusische tegeltjes. Na deze bezichtiging hebben we een rondrit gemaakt met de bus langs de La Cartuja, hier kun je behalve de benoeming van de straten nog een aantal gebouwen uit de Expo-tijd zien, deze gebouwen functioneren nu voornamelijk kantoren of consulaten van verschillende landen
    Daarna weer uit de bus en een rondleiding door de voormalige joodse wijk. Santa cruz. Deze rondleiding eindigt bij de cathedraal. Deze cathedraal is de grootste van Europa.
    Een goede indruk gekregen van deze mooie stad.
    Met de bus weer 250 km verder gereisd naar Fuengirola, een kustplaats. Morgen gaan we naar Britse grond te weten Gibraltar.