traveled in 7 countries Read more Prague, Czechia
  • Day 26

Tak jsme zase doma!

August 20, 2021 in Czech Republic ⋅ ☀️ 27 °C

Bohužel čas naší dovolené se naplnil a každé putování je jednou u konce. Moc jsme si to letos opět užili! I když to občas z našich příspěvků mohlo vyznít, že ne všude se nám líbilo a byli jsme spokojení, opak je pravdou. Vše stálo za to vidět a navštívit. Pro naše věrné čtenáře jsme si na závěr připravili ještě několik číselných údajů. A tady jsou:
    Ve Španělsku jsme letos strávili celkem 24 nocí. Bydleli jsme v 11 hotelech a 2 apartmánech. Auto jsme si půjčili na 15 dnů. Ujeli jsme celkem 2188 km. Za celou dobu jsme pěšky nachodili 261 km (na osobu). Nejvyšší teplota, kterou jsme zažili, bylo 44 °C (Cájar). Kvůli koronaviru byla letos všude bezpodmínečná zavírací hodina v 1 ráno. Na dovolené jsme přečetli 0 knih, i když jsme s sebou 1 měli (průvodce nepočítáme). Martina se naučila počítat ve španělštině do 10. 👍

• Day 23

Výlet do Torremuelle

August 17, 2021 in Spain ⋅ ☀️ 27 °C

Torremuelle leží hned vedle Benalmádeny, tak jsme si tam udělali výlet vlakem a zpět jsme šli podél pobřeží, abychom si ho prohlédli. Pláže se nám tam ale moc nelíbily, protože byly kamenité s horším přístupem do vody. Na řadu pláží vedou schody, protože jsou pod skalním výběžkem. Nakonec jsme se tedy vykoupali zase až na pláži u nás. 😍Read more

• Day 22

Pohodová Benalmádena

August 16, 2021 in Spain ⋅ ☀️ 29 °C

Na konci našeho cestování jsme se rozhodli strávit 5 dní u moře v blízkosti Málagy, abychom to pak měli kousek na letiště. Auto jsme v neděli v pořádku vrátili (s půjčovnou Sixt jsme byli moc spokojeni, měli jsme od nich auto půjčené přes Booking.com a vše bylo ok) a pokračovali vlakem do Benalmádeny. Cestu už jsme znali, takže to bylo v pohodě, a dokonce už i vlak přijel, jak měl. 😊 Benalmádena je turistické letovisko na pobřeží Costa del Sol oblíbené hlavně britskou klientelou. Z jedné strany je Benalmádena obklopena mořem a z druhé 750 metrů vysokou horou Calamorro, na kterou vede lanovka. My jsme lanovku při našem pobytu nestihli, takže si ji budeme muset nechat na příště. Velkou zajímavostí města je takzvaná buddhistická stupa, kterou jsme však viděli pouze letmo, když jsme na začátku naší cesty projížděli kolem autem. Město se nám i přes mohutnou výstavbu výškových hotelů líbilo. Má hezké pobřeží s hradem a krásný přístav, který jsme objevili večer před odjezdem, když jsme v něm byli na závěrečné večeři. Dali jsme si výbornou paellu v Arrocerii La Barraca a posteskli si, že už se blíží čas našeho odjezdu. Za zmínku ještě stojí naše ubytování. Jednalo se o příjemný apartmán s opravdu malinkatou koupelnou. Vše ale vynahrazoval komunitní bazén velikosti běžného koupaliště v Praze. 😊Read more

• Day 19

Víkend v Cájaru

August 13, 2021 in Spain ⋅ ⛅ 38 °C

V neděli vracíme po 15 dnech auto, a proto jsme se rozhodli přiblížit se k Málaze, aby to náhodou při vrácení auta nebylo nějaké drama, což u nás není nic neobvyklého. 😁 Hledali jsme nějaké hezké ubytování v horách ve stylu toho, co jsme měli v Ojénu a objevili jsme příjemný hotel La Garapa poblíž Granady. Protože jsme v Granadě již byli, mohli jsme si dovolit luxus odpočinku a nikam se nehonit. Navíc bylo 44 °C, takže se toho ani moc dělat nedalo. Nezbylo nám tedy nic jiného než se koupat v jejich moc pěkném bazénu a dobře se najíst a napít. Byl to tam opravdu fajn odpočinek!Read more

• Day 18

San Pedro del Pinatar

August 12, 2021 in Spain ⋅ ☀️ 29 °C

Toto město je zajímavě situováno. Část leží u Středozemního moře, centrum je však orientováno na Mar Menor a zároveň se ve městě nachází ještě jedna laguna, která slouží jako přírodní bahenní lázně. To jsme si nemohli jen tak nechat ujít. Jako první jsme vyrazili na bahenní lázně. Jedná se o malou a hodně mělkou lagunu, která je napájena zřejmě z Mar Menor a pár „salinas“ (solisek), které jsou k laguně přimknuté. To způsobuje, že voda je ještě teplejší a slanější než v Mar Menor. Má to mít pozitivní vliv na tvorbu bahna na dně, které je prý léčivé. Jirkův názor je, že bahno vzniká tím, že do laguny kálí plameňáci. 😊 Do laguny vbíhá několik mol, která byla solidně zaplněná lidmi bažícími po bahenních zábalech. Princip je takový, že nejprve vlezete do laguny dolovat bahno, donesete si ho na molo, kompletně se jím potřete a potom čekáte, až na vás uschne. I když se jedná o dost nechutnou a smrdutou záležitost, rozhodli jsme se ji podstoupit. Jediná fantastická věc byla, že ta voda skutečně neuvěřitelně nadnášela. To bylo hodně dobré, protože většina dna je pokryta 2-5 cm vrstvou bahna, do kterého se vám moc šlapat nechce. Ve vodě plave spousta zbytků raději nechtějme vědět čeho (Že by ti plameňáci? 😊) a po pár nabrání bahna jsme zjistili, že v něm žijí takoví malí červíci nápadně se podobající pijavicím (neověřená informace). Nechápeme, že ostatní si tam tak lebedili. My se nemohli dočkat, až se pořádně opláchneme v Mar Menor, které je jenom přes cestu, která vede po hrázi, jež tyto dva zázraky odděluje. Mar Menor je studenější, méně slanější, ale jinak úplně stejné: také bahno, ale už tam není tolik plameňáků, takže už asi není tak léčivé. 😁 Celkově tedy dost velké zklamání, ale na druhou stranu dost silný zážitek (Jirka stále ještě před sebou vidí ty kálející plameňáky! 😊). Středozemní moře jsme již v tomto městě neokusili, protože jsme věděli, že u něj budeme končit naše putování, a ještě si ho dost užijeme (na rozdíl od tohoto fujtajblu 😊).Read more

• Day 18

Mar Menor

August 12, 2021 in Spain ⋅ ☁️ 27 °C

Z Torreviejy si pokračujeme prohlédnout Mar Menor. Jedná se o slanovodní lagunu o rozloze 170 kilometrů čtverečních. Zdejší voda je prý o 5 °C teplejší než na otevřeném moři. Od moře lagunu odděluje La Manga (rukáv), což je 22 km dlouhý poloostrov s mohutnou a natěsnanou zástavbou výškových hotelů. Z jedné strany La Mangy je Mar Menor a z druhé Středozemní moře. Ubytování je zde opět předražené, takže si poloostrov pouze projíždíme autem a ubytováváme se v San Pedro del Pinatar, které je vyhlášené svými bahenními lázněmi. 🤔Read more

• Day 17

Přeplněná Torrevieja

August 11, 2021 in Spain ⋅ ⛅ 28 °C

Další cesta nás zavedla do Torreviejy, která nás překvapila svojí velikostí. Na základě předcházejícího studia jsme se domnívali, že jedeme do menšího malebného přímořského městečka usazeného na široké přímořské rovině mezi dvěma lagunami - růžovou a smaragdovou. No, to platilo asi naposledy někdy v roce 1980. Čekalo na nás stotisícové letovisko a slibované barvy jsme v lagunách hledali jen těžko. Pláže byly přeplněné a moře lehce zakalené a plné chaluh. Tak jsme si alespoň užili hezký hotelový bazén a procházku po pěkné promenádě. Vrcholem pak byla moc dobrá zmrzlina a večeře (ne naráz, i když časový odstup mohl být větší 😊). Ještě k těm lagunám… Občas se do nich, i přes zákaz (jedná se totiž o přírodní rezervaci), chodí lidé koupat. Zajímavostí u této rezervace je, že zde stále probíhá těžba mořské soli. Tak kdo by tam asi, logicky, chtěl nějaké plavce, že? 😊Read more

• Day 16

Poklidná Murcia

August 10, 2021 in Spain ⋅ ⛅ 31 °C

Rozhodli jsme se, že se zajedeme podívat ještě na východní pobřežní (kdyby to tam náhodou bylo hezčí 😀) a po cestě jsme se stavili na oběd v Murcii. Prohlédli jsme si katedrálu a historické centrum, dali jsme si obrovské tapas k obědu (což jsme při objednání netušili🙈) a pokračovali dále k pobřežíRead more

• Day 15

Historická Lorca

August 9, 2021 in Spain ⋅ ☀️ 26 °C

Lorca je město, které, jak tvrdí průvodce, nemá nic zadarmo. Vévodí mu impozantní hrad ze 13. století a má také hezké historické centrum. V roce 2011 však město zasáhlo zemětřesení o síle 5,2 stupně s epicentrem pouhý kilometr pod povrchem. Město bylo bohužel výrazně poškozeno, zvláště velký dopad mělo zemětřesení na staré město. Lorca se z toho bohužel dodnes nevzpamatovala. Historické centrum je velmi zchátralé a když jsme jím procházeli, měli jsme pocit, že bude trvat ještě spoustu let, než bude městu navrácena jeho bývalá krása. 😟Read more

• Day 15

Gemasolar

August 9, 2021 in Spain ⋅ ⛅ 27 °C

O Gemasolaru jsme se dozvěděli z jednoho televizního dokumentu o Španělsku a hned jsme si řekli, že to musíme vidět a zařadili si ho na seznam. Když jsme se ke Gemasolaru blížili, měli jsme pocit, že vidíme přistávat UFO. 😱
    Gemasolar je solární elektrárna mezi městy Sevilla a Córdoba. Tato elektrárna je díky unikátní technologie schopna vyrábět elektřinu i v noci. Samotná elektrárna byla uvedena do provozu roku 2011 na ploše o rozloze zhruba 100 hektarů. Skládá se ze 120 000 panelů, které soustřeďují odražené paprsky do jednoho ohniska - na vysokou věž umístěnou ve středu kruhu. Paprsky zde předávají energii zásobníku se solí rozžhavenou na více než 500 °C. Její teplota ohřívá vodu a tím vzniklá pára pohání turbínu generátoru jako v klasické elektrárně. Energie se uchovává i v noci a za oblačných dnů. Elektrárna může dosáhnout výkonu až 20 MW a ročně vyprodukuje 110 GWh, je tak momentálně nejvýkonnější solární elektrárnou světa. Její stavba stála 200 milionů Euro. Elektřina, kterou vyrobí, pokryje spotřebu přibližně 30 000 španělských domácností a zabrání emisím 30 000 tun oxidu uhličitého.