Bali

September - October 2019
A 27-day adventure by Bob Read more

Denpasar/Sanur

September 12, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Aangekomen in Bali na een lange reis naar het oostelijke continent van de wereld, Azië.

Vertrokken uit Amsterdam rond 21:00 uur (11-09-2019) en omstreeks 21:00 uur de volgende dag lokale tijd aangekomen in de chaos van de balineese hoofdstad Denpasar.

De eerste dag is voorbij gevlogen, letterlijk en figuurlijk. Zoeken naar een taxi op dit Indonesische eiland is ongeveer net zo makkelijk als het behalen van een nasi goreng op de hoek van elke straat.

Ondanks het feit dat er een groot scala aan ophaalservice apps beschikbaar zijn zoals Gojek en Grap (aziatische Uber), besloot ik mij te laten vervoeren door de ouderwetse "taksi". Al snel werd duidelijk dat de prijzen van de bovengenoemde apps de helft per rit schelen. Al doende leert men..
    We waren nog geen 100 meter verder en de beste man had al 10 Nederlandse verkeersregels overtreden. Niet op mn mond gevallen, dus ik gaf er mijn mening over. Hij verzekerde mij dat dit normaal is, op hetzelfde moment passeerde een scooter ons met tussen mamma en pappa twee baby's. Het gehele gezin had besloten om dit zonder tuigje en zonder helm te doen. Ik had geen betere bevestiging kunnen krijgen..

Omstreeks half 10 kwam ik aan in het hotel in Sanur, gelegen ten zuiden van de hoofdstad. Ik werd door het personeel uiterst vriendelijk ontvangen. Om in het ritme te komen besloot ik niet veel later te gaan slapen.

De volgende dag had ik afgesproken met een collega die 3 weken met zijn vriendin verbleef in Bali. We zijn wat gaan eten, drinken en hebben een Balinese massage genomen voor 100.000 Rp, wat neerkomt op 6 euro. Volgetankt met goede tips, ervaringen en sangria, scheiden hier onze wegen en was het mijn moment om alleen door te reizen naar Kuta.

Maar wat zijn de mensen vriendelijk ingesteld.

Kuta

September 13, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Wijzer geworden door de ervaringen van mijn collega ben ik onderweg naar mijn volgende bestemming, Kuta. Dit keer gebruik ik de app Gojek, ben immers geen dief van mijn eigen portemonnee. Een plaats wat tegenwoordig wordt gezien als een onderdeel van Denpasar. Hemelsbreed is het niet ver van mijn accommodatie in Sanur, maar in tijd bleek dit een vertekent beeld. Een ritje van 15 kilometer duurde meer dan een uur. Nee, over een goede infrastructuur beschikt men hier niet.
    Het hotel was prima en wederom kreeg ik een warm welkom. Er was zelfs een gym aanwezig 😊.

De volgende dag besloot ik om mijn eerste surfles te gaan nemen. Met volle moed er tegenaan dacht ik en dan heb ik het zo onder de knie, uhuh niet dus. Ik kreeg les met 2 andere Nederlanders. Later ben ik wat gaan drinken met hen en hebben we het nachtleven opgezocht van Semenyak, aangrenzend plaatsje naast Kuta. Aan het einde van de avond ontmoette ik twee jongens uit Rotterdam.

Nadat ik 3 dagen in Kuta had doorgebracht merkte ik dat dit niet de plaats voor mij was om te verblijven. De chaos in het verkeer en de drukte van het plaatsje liet mij doen besluiten om op te rukken naar het westen van het eiland, Canggu!

September 16, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Canggu it is!

Veel verhalen gehoord over het kustplaatsje. De laatste jaren heeft het een flinke groei doorgemaakt en is het zeer populair geworden onder de toeristen. "Hipsters" eigenen deze plek zich toe. Hier wilt men genieten maar op een verantwoorde wijze. Restaurantjes met gezonde maaltijden zijn erg in trek, net als de vele sportieve activiteiten zoals, yoga en surfen.
    Deze manier van vakantie vieren zint mij wel😇

Snel inchecken bij het hotel en dan door naar het strand voor mn 2e surfles. Eenmaal aangekomen op het strand, constateer ik golven welke niet te vergelijken waren met het lager gelegen Kuta.
    Nee dit ging um niet worden. De surfschool adviseerde mij om 2 uur te wachten, dan zou de zee iets zakken en de golven ook. Dat was geen probleem, om de hoek zit een mooie beachclub, waar ik een heerlijke zalm salade heb gegeten. Ondertussen kreeg ik een berichtje van de Rotterdamse jongens dat zij hetzelfde hotel hadden geboekt.

Na een inspannende tweede surfles zijn de jongens en ik wat gaan eten in Canggu. Later zijn we uitgegaan in Samenyak om mijn verjaardag te vieren. Hier kwamen we in aanraking met een groep. Deze groep kende een flinke diversiteit. Niet zozeer in afkomst als wel dat er een ladyboy tussen zat, homo's en andere die wij beschouwen als "van de andere kant" 😅. Evengoed was het gezellig. Helaas een slechte afsluiting van de avond, want de telefoon van een van de jongens werd uit zijn handen getrokken en weg was de dader. Zo lief en vriendelijk zijn ze toch niet allemaal, op je hoede blijven Bob!
    De volgende dag zijn we naar een beachclub gegaan waar we deels de dag hebben doorgebracht met Amerikanen.

Paar dagen rustig chillen, boek lezen en bijkomen, lekker man! Tijdens het chillen in een hangmat had ik mijn eerste ervaring met een aardbeving. Niet geheel bewust, ik dacht dat dit aan mij lag, later vertelde iemand dat bij hem het gebouw begon te trillen. Een aardbeving met de kracht van 6.2 op de schaal van richter in de buurt van Java. Vandaar het minimale effect op Bali.

Na 4 dagen Canggu was het tijd om weer gescheiden op pad te gaan. Ik had impulsief besloten om naar Gili Trawagan te gaan, het feest eiland. Geïnformeerd door andere had ik begrepen dat de boot 2 keer per dag vertrekt naar de Gili eilanden. Echter een aanname van mijn kant zorgde voor onnodig kosten. Ik had namelijk eerst de accommodatie geboekt op gili en daarna wilde ik het vervoer regelen. Toen ik op de knop klikte om de reservering compleet te maken dacht ik nog, niet heel handig om dit in deze volgorde te doen. Deze gedachte was geheel niet onterecht. Het was te laat om nog vervoer te regelen. LEER MOMENTJE!😅

Dan maar naar Uluwatu om het daar te verkennen voor 1 dag. Ik had het zo geregeld dat ik middels een shuttle service opgehaald werd en afgezet werd bij de boot.

Off we go to the south!

Uluwatu

September 20, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Yes, aangekomen in het zuiden van Bali!

Ik heb hier een traditioneel Balinees huisje gereserveerd en het ziet er werkelijk waar prachtig uit! Weg van de drukte, er hoeft geen Yoga aan te pas te komen om je hier "zen" te voelen. Bijzonder dat dit eiland zoveel verschillende gezichten heeft. Uluwatu is tot zo ver wel het mooiste plekje van Bali. Lang uitgerekte stranden en de zon die hier onderduikt is voor het oog een genot om naar te kijken.

Ik besloot een Balinese massage te nemen, kost geen drol dus voor het geld hoef ik het niet te laten. Een jong grietje liet haar magische handen werken, wat een genot! Ja dit was werkelijk de beste massage die ik ooit heb gehad☺️.

De volgende ochtend werd ik om half 10 opgehaald om naar Gili Trawagan te gaan. Hierdoor kon ik niet aansluiten bij de Yoga sessie die werd gegeven. Helaas pindakaas, moet ik het weer aan me voorbij laten glippen.

Hup daar gaan we!

Gili Trawagan

September 21, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Wooeeh we going to I... Gili Trawagan!

Na 9 uur reizen kom ik aan op de witte stranden van Gili Trawagan. JA 9 UUR!! Wat een rit zeg! Dit was onder Nederlandse omstandigheden met 2 uur makkelijk te doen. Ik heb nu meegemaakt wat de keerzijde is van de mentaliteit van de Balinese. Onderanderen doordat deze mensen zich nergens druk om maken en van dag tot dag leven, hebben ze weinig irritatie en zijn ze vrolijk en gaan gelukkig door het leven. Dit is te merken in de omgang. Echter is het wel vervelend dat bepaalde dingen hierdoor achter blijven. Ze zitten er dus ook niet mee als iets wat langer duurt, of veel langer, ook niet als dit bij een ander het geval is🙄.
    Innoveren en kijken of bepaalde processen beter en voornamelijk efficiënter kunnen heb ik niet waargenomen op deze zekere dag.
    Maar goed ik ben op vakantie en heb dus de tijd.

Onderweg naar Gili kom ik in contact met twee mannen uit Nijmegen. Later besloten we gezamenlijk een biertje te drinken, dit werden 2 avonden achter elkaar. Het klikte ondanks het leeftijdsverschil goed. De oudste was ruim 10 jaar ouder en de ander 5.

Er zijn veel jong volwassene aanwezig op het eiland en er heerst een gemoedelijke sfeer. Ieder zo met zijn eigen planning. De voornaamste activiteiten hier zijn surfen, snorkelen, duiken en yoga, ik heb geen van deze activiteiten gedaan omdat ik overdag flink brak was. De leeftijd haalt me snel in ofz🤔🤦‍♂️.
    Dit eiland behoort niet tot Bali maar Lombok. Een oostelijk naastgelegen eiland waar in 2018 een flinke aardbeving heeft plaatsgevonden. Ook op Gili Trawagan is hier nog veel van terug te zien.

Ik heb besloten 3 nachten hier te verblijven en dan terug te keren naar Bali. Laatste dag ben ik naar de lokale gym gegaan om weer wat actiever te worden en vergezeld met een boek heb ik op het strand gelegen. Het is tijd om de jungle in te ruilen voor deze toch wel feestsbestemming.

Sampai jumpa Gili Trawagan!

Ubud

September 24, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Aangekomen in de klamme jungle van Bali. Een vrij centrale plek op het eiland en dus voor het eerst geen strand in de buurt. Een levendig stadje met veel cultuur.

Inchecken en snel naar het centrum om wat te eten. Op aanraden van het hotel ben ik geariveerd in Cafe Lotus. Waar ik tijdens mijn dinner een culturele voorstelling kon bewonderen en het eten was inderdaad een bezoek waard!
    Met een wel voldaand gevoel trek ik terug naar mijn accommodatie. Waar ik in een kamer terecht kom met een temperatuur van zeker wel 15 graden warmer dan buiten! Geen idee hoe ik hier moet slapen. Na overleg met het personeel boek ik een andere kamer bij een ander hotel voor 1 nacht. Er was namelijk geen andere kamer vrij.

Na toch wel een hectische avond begin ik de volgende dag met een tour naar het monkey forrest en elephant safari. Monkey forrest had veel weg van apenheul en was voor mij niet echt de moeite waard, er zat wel een paparazzi aapje tussen die mij heeft vastgelegd 🤔 (zie foto's).
    De elephant safari is gemaakt om de sumatran olifanten op te vangen nadat deze zijn gered uit gevangenschap. Het is een bedreigde diersoort dat naar verwachting in 2030 niet meer in het wild zal bestaan. Hier worden ze opgevangen en hebben tevens een goed bestaan. Ik ben door het park heen gelopen en heb een paar olifanten verwend met een bakje fruit die ik voor de vriendelijke reuzen had gekocht. Op het eind heb ik nog een paar keer flink "hotenooo" geroepen en ben toen vredig en voldaan vertrokken. Als laatst bezocht ik Elelphantcave, ben er niet achter gekomen waarom het zo heet. Mijn gids kon zeer matig Engels. Maar de beste man had uren in de auto gewacht toen ik met de diertjes in de weer was. Dus ik besloot hem mee te nemen voor een lunch op mijn kosten en daar was hij me dankbaar voor.

Het is vandaag donderdag, mijn laatste volle dag in Ubud. Het idee was om meer te gaan zien van de bezienswaardigheden van de omgeving. Echter had ik geen zin om weer uren in de auto te zitten om maar ergens te komen. Ik had graag naar de hemelpoort van Lempuyang gewild. Maar dan had ik om 5 uur mn bed uit gemoeten ipv half 9 😅. De weg ernaartoe kost circa 2.5 uur en de bestemming is vrij toeristisch.
    Vroege vogels kunnen leuke foto's maken, anders loop je elkaar alleen maar in de weg. Hmm balennn. Ik besluit om vandaag een yoga school op te zoeken, aangezien dit nog op mijn lijstje stond. Tevens mijn log bij te werken, sporten en het boek van Mo Gawdat (De logica van geluk) uit te lezen. Nog bedankt voor dit interessante boek tante El 🤗.

Vrijdag ga ik terug naar Canggu om af te spreken met wat vrienden uit Woerden.

September 27, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Canggu again.

Maar eerst mijn tweede yoga les om half 10.
    Het bevalt me wel. Het gevoel dat ik na een yoga sessie over hou is compleet anders dan na een gym sessie. Ik voel me vredig en kalm na yoga en na fitness ben ik helemaal hyped. Misschien dat ik dit terug in Nederland kan aanhouden. Twee keer per week als het mogelijk is🤔🧘‍♂️. Snel een gezonde maaltijd gescoord bij de yoga barn en met de scoot terug naar het hotel om uit te checken, noot noot🛵.

Ik heb een homestay geboekt voor 60 euro voor 3 nachten, geen geld. Vrienden van mij uit Nederland zijn aangekomen in Canggu. Tijd om af te spreken met wat bekende gezichten. Na flink wat bier en gezelligheid is het tijd om weer ieder een eigen kant op te gaan. Voor een deel betekende dit terug naar huis in Nederland, voor de andere was de volgende bestemming Ubud.

Bij mijn accommodatie heb ik een mede sportfanaat ontmoet. Ik heb zondag en maandag het luie zweet eruit getraind van de dagen ervoor. Hij maakt een reis van bijna 3 maanden door voornamelijk Bali en de naastgelegen Indonesische eilanden. We besluiten samen naar Nusa Penida te gaan. Dit eiland is met de boot een half uur varen en minder aangetast door het toerisme. Geleerd van mn vorige ervaring boekte we eerst het vervoer en regelde we later het verblijf.

Nusa Penida here we come!

Nusa penida

October 1, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 22 °C

De dag begint als Ik wakker word van mijn wekker.6:15, pfff wiens idee was dit alweer?!?🙄 man man man dit zijn toch geen tijden voor op vakantie. Op het zelfde moment klopte Andrej op de deur om te vragen of ik wel wakker was, jaja ik kom al ik kom al😴 sinds wanneer ben jij zown vroege vogel🙄.

Snel gegeten en naar de haven van Sanur gegaan, we kregen zelfs nog zomaar korting op onze kaartjes. Maar niet veel later werd duidelijk waarom dit was. Jup geen zitplekken meer. Dan maar op het dek.

Aangekomen in de haven van Nusa Penida besluiten we om het vervoer te regelen. Ik had eerder al vernomen dat de wegen zeer slecht zijn en dat dit een grote ergenis is van menig reiziger. Weloverwogen en goed geanticipeerd besloten crossmoteren te huren, top idee! Een minpuntje, ik heb geen ervaring met motorrijden. Maar volgens mijn reisgenoot heb ik dat zo onder de knie.
    Dit bleek inderdaad waar te zijn. We vlogen door de bergen met steile hellingen en het slecht wegdek, ja alle scooterrijders en automobilisten hadden het nakijken. Als eerst gaan we naar Kelingking beach waar een bizarre trap over een klif ons te wachten staat. Een prachtig uitzicht en een mooie strand troffen we uiteindelijk aan.
    Vervolgens doorgetrapt naar Broken beach en crystal bay beach.

Onze tickets hadden we dusdanig geboekt dat de terugreis zonder datum was zodat we hier flexibel in konden zijn. De volgende dag zijn we vroeg in de ochtend gaan snorkelen en hebben we mantas gespot en andere kleurrijke schepsels van de zee. Met een boot varen we rond het eiland wat een prachtige beelden opleverde van het eiland.
    Voor ons was dit voldoende en stopte ons Nusa Penida avontuur hier.

Hup terug met de boot naar Bali🚤.

October 2, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Aaaaaannndd Canggu again.

De opvallende lezer zal het niet zijn ontgaan. Mijn favoriete plek op Bali is zonder meer Canggu.
    Voordat we naar Nusa Penida gingen hadden we onze backpacks achter gelaten bij Oka's guest house waar we verbleven zodat we hier niet mee hoefde te slepen.

Na Nusa Penida had ik geen behoefte meer om het eiland over te reizen en wilde ik het wat relaxter aan gaan doen. Deze week heb ik veel lekkers gegeten en de sportschool weer opgezocht. Ik kan spreken van een zeer ontspannen en een relaxte week!

Helaas ondervond ik aan het einde van deze week de ware aard van mijn medereiziger. We kregen ruzie en daar eindigde het. Hier wil ik niet te lang bij stil staan omdat ik geen negatief beladen bericht wil achterlaten, als wel dat dit de realiteit kan zijn wanneer je optrekt met iemand die je eigenlijk niet kent. Tijdens een lange reis ontmoet je veel mensen en daar kan een rotte appel tussen zitten, dat is niet erg.

Seminyak

October 5, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

De hele vakantie heb ik tijd in overvloed gehad. Nu mijn laatste volle dag is aangebroken beginnen de seconde te tellen. Hierdoor besluit ik mijn tijd efficiënt te benutten. Ik vertrek uit Canggu en ruil het in voor Seminyak. Mijn reistijd zal daardoor morgen korter zijn naar het vliegveld.

Maar zo ver is het nog niet. Ik krijg een berichtje van de twee Rotterdamse jongens om wat te gaan ondernemen. We trekken erop uit en het is weer ouderwets gezellig.

Ik neem mezelf in bescherming en ga verder niet stappen. Die ellendige vlucht duurt lang zat laat staan als ik niet fit ben. Mijn laatste accommodatie is een goed hotel maar toch met een scherpe prijs. Een frans hotel met Balinese accenten. Het is duidelijk dat dit hotel van Europese investeerders is. Merkbaar aan de details die het verschil maken en voor mij herkenbaar zijn vanuit mijn ervaring in de Horeca.

Mijn laatste middag loop ik door Seminyak om me nog één keer het zweet in te lopen op dit warme eiland. Toch heb ik over het algemeen geen hitte ervaren, maar zorgde de hoge luchtvochtigheid ervoor dat de pareltjes zweet in no time op mn hoofd en lichaam verschenen. Door een blog op het internet kom ik uit bij een vrij toeristisch restaurantje, hier scoor ik een lekkere burger en een fruit bowl. Om het verantwoord te houden ga ik te voet terug naar het hotel.

Mijn vlucht vertrekt om 20.35 van Denpasar naar Amsterdam, tijd om voor de laatste keer beroep te doen op Gojek.