Japan

A 25-day adventure by Laura Read more
  • 655kilometers

Ankomst

June 24, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 24 °C

Nu er den første “dag” gået. Vi ankom i Japan efter omkring 25 timers rejse - nogen af os fik lidt mere søvn end andre, og derfor rammer jetlagget nok også lige der hårdere. Vi startede vores eventyr på Odense Banegård, hvor toget kørte klokken 00.46. Udstyret med Skipper Bøffen Storm fifs, som vi lige skulle øve os på. Vi ankom to timer efter ved Kastrup Lufthavn, og der begyndte det hektiske flyveri.
    Vi skulle mellemlande i Frankfurt - og der skal man tage hen til sin gate i god tid - da lufthavnen er kæmpestort! Det gjorde vi ikke, da vi skulle have frokost. Efter vores servitrice havde glemt os 4-5 gange, endte tiden med at blive ret presset. Vi måtte spurte igennem Security, og nåede heldigvis vores fly, men vi følte os LIDT presset. Der begyndte den lange flyvetur derefter på 15 timer…. Vores ankler svulmede, filmene var gode, og maden var dejlig. Vi ankom til Tokyo (Haneda) Lufthavn udmattede, men lykkelige over at være landet.

I Haneda Lufthavn skulle vi have ordnet vores internet situation og pendlerkort, så vi kan komme sikkert rundt. Det er svært at finde rundt - men heldigvis er folk virkelig søde til at stoppe op og hjælpe. Vi fik en besked fra AirBnB, at rengøring var ankommet , og vi kunne komme og smide vores bagage inden vores Check In. Vi priste os lykkelige over at se, at vi bor over en af de famøse 7/11! Disse er ikke til at kimse af - da de både har morgenmad, frokost, aftensmad og alt til den hurtige sult. (Og Bajer….)
    Efter at have gået en tur og spist lidt frokost, kom vi hjem for at pleje vores Jetlag. Vi stod op igen om aftenen og tog til en af de populære restauranter - Kura Sushi, som er en running sushi kæde. Vi fik hjælp af en ældre kvinde, som tidligere havde været i Amerika som tolk, og vi fik at vide at det område vi bor i, på ingen måde er turistpræget - tværtimod. Til aftensmad på restauranten kunne vi få hele blæksprutte, torskenosser, grillet ål, flyvende blæksprutte, grillet fugu og meget MEEEEGET mere. Og så er i blevet up-to-date. Vi sidder nu på vores hotelværelse og overvejer om vi skal sove på det traditionelle gulv eller smide os i den normale seng. (Da klokken er 23:00) Sov godt kære Danmark, vi savner jer, men nøj en spændende første dag, og vi har kun set en lille bitte top af et kæmpestort isbjerg. Vi ser frem til en ny dag gryer og med fornyet energi og væsentligt mindre ankler...

Shinjuku

June 26, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 30 °C

Kære fjæsbog!
    I dag var den første rigtige dag i Tokyo, vi vågnede op i vores AirBnB, og fik hurtig pakket sammen til dagen. Dagen i dag stod på at besøge området Shinjuku, et af de travleste og mest populære distrikter. Her er der alt indenfor drikke, mad og shopping.

Vi startede dog først med at spise nogle af vores snacks fra dagen før. Derefter stiftede vi videre bekendtskab med metroen, som første os til Shinjuku, hvor vi så vores første rigtige Shinto Shrine: Hanazono Shrine!
    For at have energi til dagens begivenhed, fik vi også vores første rigtige ramen, en varm suppe med nudler og andet godt.
    Sebastian fik endelig mulighed for at indløse hans gave fra vores 7,5 års dag. Et Sake smagning kursus. Her smagte vi omkring 11 forskelige saker, lige fra kold, cloudy, moderne, traditionelle osv osv. Og hvad end “Full” eller “ Light” body betyder. (Jeg synes det var en tekstur ting!)
    Vi nåede at blive lette bedugget og alkohol/vand blæren satte i gang. Det var endda ved at blive liidt spændende at finde et toilet for Sebastian.
    Jeg fik lokket Sebastian ned af en masse gader hvor vi fandt arkade spil, claw games og vi fik givet hinanden tæsk i Mario Cart.
    Vi havde spist så meget i løbet af dagen, at vi blev enige om at tage til en af mest turistprægede attraktioner: Turistgaderne Omoide Yokocho. Et virvar af gader fyldt med små madsteder, hvor man sætter sig ind, skulder ved skulder, og får en masse små retter.

Vi rundede aftenen af med at stikke hovedet forbi Shinjuku Golden Gai – endnu et turistpræget område, men i stedet for mad boder, er de her erstattet med barer. Vi var dog nået vores grænse for blinkende lys og menneskeflokke, så vi satte Google Maps til at finde vores rute hjem.
    Godnat Danmark <3

Tsukiji Outer Market

June 27, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 25 °C

Dagens Opslag, skrevet af Sebastian:
    Dagens eventyr bragte os til Tsukiji outer market, et fiskemarked med alt hvad hjertet begærer indenfor eksotiske fisk, skalddyr og hvaler. Da vi havde fået en lidt for stor morgenmad hjemmefra valgte vi at gå efter køkkentingene i stedet, hvad ellers.
    For at finde appetitten igen gik vi i parken Hama-rikyu Gardens, altså familien Tokugawa Shogun’s have hvor de højtstående i japan (anno 1654) hyggede sig med tehuse, falkeandejagt, de flotte mangfoldige fisk og vandrede i de smukke haver med smukke skårne træer.
    Det samme gjorde vi, altså med undtagelse af andejagt og så lige en smuttur op på Mt. Fuji(mi).
    Så gik vi tilbage til fiskemarkedet. Laura fandt en lille kop med friterede stykker kød. Dette viste sig ved nærmere inspektion på de store skilte at være hval. Hval har tekstur som en mør svinekottelet og smager hen i retning af oksekød.

Nu var vi klar til at komme op og se den store kunstudstilling, Art Aquarium Museum, med levende guldfisk i tusindvis. Det lå på 8. sal i et kæmpe high end storcenter, ca. 10 minutters spadsergang væk fra fiskemarkedet.
    Guldfisk kommer i mange flere mærkelige variationer end man kunne tænke sig, nogle med grotesk store øjne, andre med posede kinder som balloner, nogle med voldsomme gennemsigtige udgroninger fra panden osv. osv. Utroligt hvordan man kan forme naturens væsner.
    Så tog vi hjem for at gøre os klar til Kyubey, noget af Ginzas områdets sushi. Laura skulle have en lur og Sebastian skulle klippes. Spændende tur hvor hverken manden eller konen kunne engelsk og snakkede hurtigt japansk uden fagter, men Sebastian fik klippet skægget, håret, barberet kanterne, nakken, panden og ørene indeni.

På restauranten Kyubey skulle skoene stilles i indgangen, og vi skulle sidde på gulvet, dog med en fordybning til benene.
    Fisken blev serveret af vores personlige kok, som holdt øje med at vi hele tiden havde noget på tallerkenerne og at vi spiste de rigtige stykker sushi med fingrene. Helt sikkert et besøg værd.
    I dag der der sket meget, vi har lært meget og vi har fundet ud af at laura ikke kan tåle rå rejer.
    Japan out.

千代田区

July 1, 2023 in Japan ⋅ 🌬 27 °C

Så kom vi til vores sidste dag i Tokyo. Denne dag blev spækket til med de aktiviteter som vi ikke havde nået. Dog skal det siges at Tokyo er stor nok til at man kan undersøge det i flere måneder, og stadig finde nye steder og attraktioner.

Selvom vi har været heldige med solen, viste typhon sæsonen sit ansigt i dag. Hele formiddagen regnede det, og det er første gang vi har følt den type varme blandet med sivende regnvejr. Vejret kom os dog til gode. Vi valgte at tage i Zoo fra morgenstunden af, og antallet af de mange mennesker man var blevet vant til, blev en del mindre. I Ueno Zoo er de især kendte for deres to kinesiske pandaer. Det gik dog op for Sebastian og jeg, at vores standarder indenfor dyrevelfærd er meget nordisk præget. Vi brugte meget af tiden på at snakke om plads, flokdyr og aktiviteter. Det åbnede op for en god snak og om kulturforskelle.

Derefter gik turen videre, stadig i øsende regnvejr. Jeg havde nemlig glædet mig meget til en RIGTIG robot cafe. Hos DAWN: Avatar Robot Cafe ver.B, er der fysiske kokke og baristaer, men hovedattraktionen er tjenerne og de dygtige avatar-kørere. Alle roboterne man ser i butikken bliver styret af et menneske. Disse er personer med en form for sygdom, handicap eller andre ting som gør de ikke kan varetage et fysisk arbejde. Så derfor kan de arbejde fra hjemmet, og de diregerer roboterne rundt og har samtaler med gæsterne. Ved vores bord, havde vi selskab af Masako fra Osaka. Hun havde tidligere været i København, på studietur med universitetet. Grundet sygdom, har hun brug for hjælp næsten 24 timer i døgnet, men ved hjælp af DAWN kan hun møde nye mennesker.

For at slutte vores dag i Tokyo af, skulle vi selvfølgelig nå at besøge de sidste par butikker. Dette blev til Sanrio World Ginza, med alt indenfor Hello Kitty og hendes venner, og Pokemon Centeret Tokyo DX, en kæmpe butik fyldt med alverdens pokemon merchandise.

De kommende dage blive hektiske – i morgen tager vi til Hakone for at nyde det man kalder et Roykan – et hotel hvor man bliver fuldt opvartet og med et bad, som bliver fyldt med varmt vand fra undergrunden. Det bliver godt at blive forkælet og hvile fødderne.

Roykan Ginyu

July 2, 2023 in Japan ⋅ ☀️ 27 °C

I dag tog vi teltpløkkerne op, pakkede vores tasker og strøg med toget videre. Vi sagde pænt farvel til Tokyo. En fantastisk by, som bliver ved med at give, så længe man giver sig tid til at lede.

Vi tog tidligt afsted for at have rigeligt med tid til at regne togene ud – hvilket vi nok skal et par gange mere! Men det blev en dejlig tur med tog og derefter bus, for at tage til byen Hakone. Vi nød vores første “Ekiben” – en madpakke man køber specifikt til sin togtur. Man kunne godt mærke at togene her, kører liiidt hurtigere end i Danmark.

Den dejlige by, Hakone, er præget af natur. Der er masser af bjerge, floder og de fineste små huse med alskens værker indenfor træudskæring. Inden vi kunne få lov til at tjekke ind på vores hotel, måtte vi dog lige gå en tur i området. Her så vi shrines, de flotteste skove, og vi besøgte en MEGA cute cafe. Da det er en Onsen by, har mange af hotellerne og nogle af deres cafeer, tilgang til det varme undergrundsvand. Dette strømmer direkte op til bade, som er fantastiske til trætte fødder og udmattede kroppe. Vi fik middags snack, og fik brændt vores fødder godt af i et fodbad, med udsigt over området. Hvilket virker sindsygt når vi har 32 graders varme, med en luftfugtighed der siger av.

Og så for det vi kom for: Ryokan. Et fint hotel, med fuld forplejning. Vi bestilte lidt ekstra service i form af 1.5 times massage (Worth it!) og privat bad i 30 min, med fantastisk udsigt.
    Men! Det bliver bedre. Vi spiste på vores værelse, hvor vi fik omkring 12 dejlige, smukke og lækre retter. Disse blev serveret af den sødeste kvinde, som lod os få en video af hende.

Til dessert blev vi ledt ned til 1 sal, vi vidste ikke helt hvorfor, men blev glædeligt overraskede. I anledningen af min kommende 30 års fødselsdag, havde de pyntet op med stjernekastere, lys og sågar en fødselsdags gave!
    Dagen blev sluttet af med at gå i de offentlige bade på hotellet og nu skal vi snart bade på værelset. (Der har vi selvfølgelig også et privat udendørs badekar) – og i morgen står vi tidligt op for at prøve en omgang mere.
    Sikke en fantastisk dag, hvor vi næsten ikke skulle tænke selv, og bare skulle nyde. Så ikke så hektisk endda!