2019 Engeland

July - August 2019
July 2019 Read more

21-7-2019 Zevenhuizen

July 21, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 18 °C

Barbara en Aad Jan doen het echt slimmer, die vertrekken met wind mee. Ik moet zo nodig weer een doel hebben, dus de hele dag wind tegen. Met pijn in mijn hart laat ik mijn pruimenboompje achter, hij hangt nog steeds vol! Buren gezegd dat ze mogen pakken, andere buren zijn er zelf niet.
    Fiets ik vlak voor Woerden onder een pruimenboom door met allemaal groene pruimen, denk ik "kan ik op de terugweg wel plukken... NEE! "
    Eerst naar Linschoten, waar ik met Marcelle heb afgesproken. Wat fijn om haar weer te zien en Teun en Sara. Guus is op kamp en Manon slaapt; nachtdienst.
    De theetuin heeft geen lunch, dus ik lift mee naar Woerden waar we lunchen en daarna brengt Marcelle me terug naar mijn fiets, kunnen we ook nog heel even praten zonder kids.
    Daarna prachtige tocht langs de Hollandse IJssel. Meestal heerlijk rustig en gewoon mooi.
    Mijn kaart wordt nu toch een beetje te oud, de uitgezochte camping bestaat al jaren niet meer. Bonus 7 km dus, ook mooi trouwens naar een kei grote camping, maar zo voelt ie niet (kleine sub veldjes) en het is er heerlijk rustig. Voordeel van zo'n groot ding: er is een snackbar. Lekker, zelfs een biertje. 63,5 km. Ik ben nog moe ook, en een beetje spierpijn. Toch te veel op mijn reet gezeten de laatste maand.

22-7-2019 Ramsey

July 22, 2019, North Sea ⋅ ⛅ 18 °C

Vroeg wakker, dus ondanks relaxed, rijd ik om 8.15 weg. Neem me voor om niet de boot te willen halen, maar te fietsen in het nu. Mooi langs de Rotte, wind tegen ja. Hoe dichter bij Rotterdam, hoe minder leuk, al doen ze hun best met de knooppunten. En ik maar op mijn horloge kijken. Om half 11 heb ik 22 km gefietst en het is nog 26. Ga ik écht niet halen dus, ik moet er om 12.15 zijn volgens mij. Maar toch heuen en het fietst best zwaar. Dus doe ik boodschappen bij de Lidl, dan weet ik tenminste zeker dat ik het niet haal. Pauze, foto van de stormvloed kering. En dan gaan de kms opeens van 19 naar 10 naar 5 en zie ik volgens mij de boot liggen. Toch maar een "sprintje". Het is net 12:45, misschien mag ik nog mee. Klopt, ze zijn nog aan het boarden. Toch leuk. Dat van dat doel los laten is/was nog niet helemaal gelukt.
    Wát een ruk. Help me herinneren dat ik niet met een cruise mee ga. Eten is pas vanaf 5 uur (6 uur Nederlandse tijd) en dan stáát er toch een onbewegelijke rij. Ik zag nog net op tijd het plaatje van de zielige vegieburger. La ma. Ik heb wel trek en mijn chips zitten op het autodek. Ennuh: 2 dagen, 110 km. en mijn kont is al stuk. 😢
    En ik krijg mijn tablet weer niet op de WiFi en hij wil ook niet met de bluetooth met mijn telefoon praten. Grrrr.
    Ik pin toch voor de zekerheid geld aan boord, ondanks de 3,49 commissie. En ga vervolgens in Harwich op zoek naar een geldautomaat om 3,49 te sparen. Merk pas als ik mijn geld weg wil stoppen dat ik dus al gepind had. Zucht.
    Voordeel is wel dat ik hierdoor per ongeluk al op het cycle netwerk zit! Hartstikke leuk.
    De caravancamp in Harwich die volgens wiki camps ook tenten doet, doet dat niet en de volgende in Ramsey is vol, ik mag er toch staan, pfjoeh. (En het is een pub, je kan er pinnen😅). Het wordt al donker (22.00=23.00 onze tijd). We staan haring aan haring, en recht is anders, maar ik slaap wel, al ben ik zo moe dat het best duurt voor ik in slaap val, ondanks mijn eerste cidertje van de tap. Mjum!
    61,05

23-7-2019 Tiptree

July 23, 2019 in England ⋅ ☀️ 24 °C

Om zes uur wakker, draai me nog even om met doppen in: 8.15!
    De trip begint goed met een kerk en de route makkelijk vinden zonder helemáál terug te moeten. Wat leuk zeg, zo'n route volgen. Geen keuzestress en je fietst op plekken die je anders niet vindt. Het briesje tegen is vanwege de temperatuur best welkom vandaag. De route nr 1 wordt helaas na Colchester (leuk!) dat wat je nauwelijks vindt. Na 4 keer terug te moeten omdat wegwijzers ontbreken, ben ik het zat en besluit op maps.me naar de eerste camping te fietsen. Als die er dan niet is, is er na 7 km nog een herkansing. (mijn kont heeft het alweer gehad). Staat er op de voorlaatste kruising opeens weer een routebord! De camping is al 7 jaar dicht, hij heeft alleen nog 2 pods (cabines). Ik mag er toch staan, lekker rustig hoor. Alleen doet de bewoner van 1 pod muziek aan (rap, niet mijn favoriete soort). Ik neem me voor om het voor nu te negeren en om half zes te gaan vragen of het uit mag. Negeren lukt aardig, en hij zet het zelf uit! Helemaal tof.
    Na het eten nog een wandelingetje door het eeuwen oude bos (eekhoorns) en toch nog maar even de heuvel op. Als je goed kijkt zie je inderdaad de zee.
    55,6 km.

Lukt niet

July 24, 2019 in England ⋅ ⛅ 29 °C

Af en toe wifi, waar mijn tablet dan niet op wil. Via de blue tooth via mijn telefoon lukt ook niet meer. Super frustrerend.
    Ik laat het los want zo word ik alleen maar boos en verdrietig.
    Alles gaat ongeveer ok (vandaag errug heet, nu ff niet lekker er van).
    Ik zit in de buurt van Doddinghurst. Morgen verder zuid, of misschien overmorgen.

24-7 Doddinghurst

July 24, 2019 in England ⋅ ⛅ 27 °C

Zo zeg, dat liep bijna niet goed af!
    De dag begon met een prachtige route, die helaas wel de omweg bleek te zijn. Geniet nou: lukte. Maar/en, campings vinden wil nog niet zo lukken met mijn wiki app en de maps.me. Dat drukte de feestvreugde toch wat.
    En als je dan toch, al bordjes volgend opeens écht de verkeerde kant uit rijdt, is dat wat frustrerend. De hellinkjes hier zijn lief, maar jeumig wat is het heet vandaag. 32 in de schaduw, en toen was het al wat afgekoeld.
    Op het moment dat ik "klaar" ben, is de camping nog 17 km. Kilometer technisch moet dat nog makkelijk kunnen na een koude cola en pauze.
    Nou, bijna niet dus. Ik zie letterlijk sterretjes en ga 3 keer bijna onderuit. Te veel zout kwijt denk ik, als ik op de camping mijn eerste hap eten bijna uitkots. Eerst maar wat zout tot me genomen en douchen. Daarna frustratie pinguïnnen, want er ís wifi, maar het lukt niet. En als het dan eindelijk toch lukt, doet de wifi het niet meer. Uploaden lukt maar met 1 foto. Ik ben net op tijd terug bij de tent om een eekhoorn bij mijn quiche weg te jagen. Die had hem alvast maar even weer uitgepakt. Eten lukt gelukkig daarna wel.
    En footprinten ook! Hoera!
    Moet je met 30 graden een lange broek aan vanwege de muggen.🙁
    73,27 km.

25-7-19 Sevenoaks

July 25, 2019 in England ⋅ 🌧 23 °C

Ik vertrek om 8 uur om de hitte voor te zijn. Ik weet na een tijdje wel wat het voordeel is van het Fietsnetwerk. Alles wat ik probeer: het blijft druk. De hitte valt me mee. Tot na de lange lunchpauze. Ik heb inmiddels al cola op en extra zout, en een lange pauze bij het veer, omdat ik er 1 mis omdat ie zo klein is dat je hem niet ziet. En die andere passagiers zeggen niks. En bedankt. De lunch in het tuincentrum laat mij niet echt afkoelen. Ik krijg ook minder dan de helft op van mijn salade. De rest neem ik mee in een doggybag. Om mijn geluk te vervolmaken klimt het aldoor. Schattig percentage, daar ligt het echt niet aan. Maar om kwart voor drie ben ik zo oververhit dat ik zelfs 4% duw en af en toe zelfs 2. Maar dat bleek te komen omdat mijn tas weer stuk was en als een soort velgrem tegen mijn band duwde. Na reparatie ging het iets makkelijker. Maar ik voel me niet top zo, net of ik geen lucht krijg. En aldoor dorst, al drink ik me te pletter. Het is ondertussen ook knetter vochtig en nog steeds 34 graden. Ik luister naar mijn lijf, stop vaak en duw..... Op het moment dat ik er bijna ben:weg afgesloten, boom om. Ik ben te moe om terug te gaan en kruip onder de boom door.
    Ik dacht dat het laatste stuk helemaal naar beneden ging, maar helaas. Toch de camping gehaald, meteen lid geworden van de camping en caravanning club Dan krijg je een boek met heel veel kleine en grote campsites. Ze mazzelen me nog met de prijs, lief. Daarna is het wachten op het onweer. Dat komt om 8 uur. Maar om nou te zeggen dat het afkoelt..... Ondertussen wurg ik het grootste gedeelte van de salade naar binnen (het is echt lekker!).
    Snap ik eindelijk hoe de wifi werkt, gaat het onweren en valt dus uit😄🙁
    59,61 km.

26-7 Crowborough

July 26, 2019 in England ⋅ ⛅ 18 °C

Iedereen had gezegd dat het vandaag koeler zou zijn. Klopt, maar niemand had gezegd dat het ook de halve dag zou regenen. Ik dacht dat het na zo'n onweer wel weer over zou zijn, maar mooi niet. Het leek niet zo slecht, dus ik breek op, zit de eerste bui van 10 min. uit onder het afdak van de receptie, nog helemaal blij dat ik droog ingepakt heb. Het blijft af en aan regenen. Ik begin met een prachtpad, wat helaas de laatste 50 meter verticaal omhoog gaat, met modder en boomwortels. Ik kom boven, maar dan ben ik eigenlijk al moe. Zit een stortbui uit in een pub die eigenlijk nog niet open is, maar ze wil wel koffie zetten. Met mijn regenpak aan klimmen bevalt niet goed, het gaat ook niet lekker, dus als ik vlak voor alweer een top en de regen een pub zie: lunch. Zit je toch opeens in een gebouw uit 1212!! Toen was het ook al een pleisterplaats. Waanzinnig! En heeel lekker broodje zalm.
    De fietsroute kan ik nog steeds niet vinden helaas en de weg blijft vaak druk. Slaat de Bnogwat rechtsaf, ik moet links, ik blij, gaan alle auto's ook links! Daar kan je dan toch ook niet op plannen.
    Gelukkig wel op tijd op de camping. Die is vol, maar omdat ik fietser ben mag ik toch staan. Die regel hebben ze voor wandelaars, fietser en kanoërs. Top! Ik betaal meteen voor 2 nachten, anders ga ik morgen weer verder, er lijkt hier niet zo veel te doen. Maar volgens mij wil mijn lijf een rustdag.
    35,5 km

27-7 Crowborough in natuurlijke douche

July 27, 2019 in England ⋅ 🌧 14 °C

Om zeker te zijn dat ik echt rust neem, hoost het 's ochtends net zo hard verder als 's nachts. En dan bedoel ik ook hozen! Gelukkig is er een recreatie ruimte. Ik doe toch maar een wasje en hang dat op een stukje waslijn binnen en haakjes. Anders vanmiddag toch maar de droger. Het "sponsje" van mijn benzinebrander is geheel aan het vergaan. Dat heb je nodig om hem aan te kunnen steken. Grrrr. Waarom deze wel en die oude had nergens last van? Bah.
    Wordt het toch zowaar om 12 uur droog! Ik naar het dorp, benzinepomp, hebben ze iets wat niet brandt, nee. Puh. Dan maar gewoon een beetje neuzen: staalwollen pannensponsjes! Meteen wijn en chips met rode curry smaak meegenomen. Bij "thuiskomst" gaat het weer regenen. Ik repareer mijn brander: werkt als een trein😁. Suffe grijns op mijn gezicht weer en ik moet nog aan de wijn beginnen! Fietsroutes op internet opgezocht en op maps.me gemarkeerd. Volgens mij moet het goed gaan zo. Ik haal pekingeend bij de chinees voor 6 pond via een wandelpaadje en ik kan nog even buiten zitten. Dons aan, best lekker! (chips en eend ook🙂). Eigenlijk best een lekker dagje zo. In ieder geval rustig😁.

28-7 Seaford

July 28, 2019 in England ⋅ ⛅ 20 °C

Ik kan gelukkig droog inpakken. De weggetjes naar de fietsroute zijn zowaar leuk, ik fiets weer omhoog en na een wat zorgelijk begin is de fietsroute gaaf. Oude spoorlijn en ik heb over 17 km 140 hoogtemeters mee. Precies op het goede moment een bord tearoom voor koffie en taart. En dan breekt ook nog de zon door!
    Ik besluit te stoppen nu het nog leuk is. Camping is wat dichtbij, maar de volgende best ver en onduidelijk of ik daar wel mag staan.
    Beland ik toch in Seven Sisters. Pfff. Stel je Marken, Volendam én Amelisweerd op de eerste zonnige zondag voor en dan kwadraat, dan kom je ongeveer in de buurt. De camping had ik van te voren moeten boeken, maar er is er ook 1 in Arlington. Arrrrrggg, da's 9 km terug via die beredrukke weg én omhoog. Mijn humeur zakt. Blijkt er gelukkig ook 1 in Seaford, da's de goede kant uit. Stukje langs zee en alvast 5 km wind tegen. De camping is wat achenebbish en zelfs in de luwte van een dijkje is het duidelijk stormlijnentijd. Ik ben er keurig om 4 uur of zo en niet te moe.
    Fijne dag.
    58 km.

29-7 Ford

July 29, 2019 in England ⋅ ☀️ 21 °C

De ochtend was mooi, met secundaire weggetjes (wel aldoor door bebouwing) en tussen Brighton en Worting pal langs zee op een shared path. Beetje raar dat de NCN2 nu niet meer onder langs de witte kliffen loopt, maar langs een drukke weg op wel/niet een fietspad, dan weer busbaan dan weer op de weg. Ik verzin zelf dat ik onderlangs ga, ik ben dat verkeer na 4 km spuugzat. Ook jammer dat je steeds moet afstappen volgens de bordjes, al doe ik dat niet. De oude promenade van Brighton staat op instorten, zonde hoor. Ik herinner me echt niets van Brighton of Worthing. De helft van het oude ziekenhuis is nu parkeerplaats (was eigenlijk beschermd) maar de rest van de stad zegt me ook niets. Beetje eng eigenlijk. Ik ben er een beetje ontdaan van.
    Even na Worthing wordt het echt afschu. Het is aldoor al druk verkeer, maar nu moet ik veel op de weg, of die weg over om op een fietspad te komen. Ik koop een flesje bier en zie dan op de kaart dat de camping vlakbij de "Ship and Anchor" is. Nou ja, dan fiets ik er morgen nog wel een dagje mee. Maar de kroeg is dicht op maandag😢. De camping is (te) duur, geen wifi, alleen in de kroeg en die is dus dicht, tokens nodig voor de douche (doe ik niet), ja de weg druk en weer een spoorlijn vlakbij al toeteren ze hier gelukkig niet zoals gisteren (leverde me toen weer oordoppen op). Mijn tablet mag gelukkig laden bij de buurman, dát is ook steeds een gedoe hier zeg! Pas 1 keer een normaal stopcontact gevonden op een camping.