Chile
Coquimbo

Here you’ll find travel reports about Coquimbo. Discover travel destinations in Chile of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Pisco Elqui (Chile)

October 1 in Chile

Ich bin zurück in der Zivilisation! 🖐
    Die letzten 2 Tage habe ich mitten in den Anden verbracht! Man sagte mir: steig einfach in den Bus und fahr 2 Stunden Richtung Berge! Gesagt, getan! Mitten im Nirgendwo ist der perfekte Ort für Aussteiger: ein paar Busse am Tag, kein Internet, viel Sonne und der wohl klarste Sternenhimmel, den ich je gesehen habe! Atemberaubend...

Im kleinen Ort Pisco Elqui, der von meinem Hostel nochmal 30 Minuten entfernt war, gibt es unendliche Weinanbaugebiete und lauter selbst gemachte Dinge! Da ich gelesen habe, dass es nachts sehr kalt wird, hab ich mich hier auch mal mit einer Mütze eingedeckt! Tagsüber strahlender Sonnenschein und um die 35 Grad, nachts tatsächlich minus 4 Grad! Klar, dass ich mir da eine Erkältung mitnehme...aber es war wunderschön und mal was ganz neues für mich, wenn man zum entspannen gezwungen wird 🙈 die Leute im Hostel haben mir gesagt, ich soll nicht so deutsch sein, es gibt hier draußen keinen Plan! 😂Read more

Elqui Valley

February 3, 2017 in Chile

We vervolgen de trip via La Serena, waar we 'even' stoppen voor de BBQ van Rick. Het vlees is weer binnen, de magen zijn vol en we vervolgen de weg naar de Elqui vallei. Deze vallei staat bekend om de heldere hemel en alle astrologische sites. Daarnaast komt hier ook (volgens de Chilenen) de locale drank Pisco vandaan. Na een korte stop bij de dam rijden we door de vallei in. De wildkampeer plekken zijn helaas onvindbaar en tegen het donker komen we bij camping Luz de Luna aan. Na rond gereden te worden door de eigenaar kiezen we, ondertussen in het donker, een plekje uit. Dan maar even dineren met wijn en chips en weer heerlijk de tent in.

In de ochtend zien we pas echt hoe mooi deze plek is. We zitten naast een beekje (dat hadden we vannacht al wel gemerkt toen we alle vier tegelijk moesten plassen) en iets verderop is een waterval. Hier hebben we ook maar gelijk even gedouched. Heel rustig aan, na een potje rummikub, moeten we hier toch echt weg. We gaan namelijk nog de toerist uithangen bij de oudste pisco brouwerij van Chili om ook deze drank te mogen proeven. Pisco is een destillaat van witte wijn en voor ons eigenlijk veel te sterk. Denk aan een whiskey en dan met verschillende varianten of mogelijke fruitsmaken. Wij houden het wel bij de pisco sour, de welkomst drank in vorm van een cocktail van Chili óf Peru. De twee landen zijn er namelijk nog steeds niet uit waar deze drank werkelijk ontstaan is, en men strijkt beiden met de eer.

De dag is nog niet voorbij, want we gaan door om sterren te kijken bij Alfa Aldea in Vicuña. Bij de reservering hadden we al gevraagd of we hier mochten slapen, en we mochten inderdaad op de parkeerplaats staan. Nadat we hartelijk zijn ontvangen door de eigenaars hadden we niet verwacht dat we praktisch tussen de druifstokken mochten staan voor de huisgemaakte wijn. In de avond hebben we de sterrenkijktour en we worden top ontvangen door de gids die, naast wat woordjes Duits en Nederlands, ook gewoon goed Engels spreekt. Onder het genot van een wijntje en een soep hebben we uitleg gekregen over de sterren en mochten we door de telescoop kijken. Zeer tevreden kunnen we weer knus ons tentje in klimmen!

Ca. 6 Stunden Autofahrt brachten uns zum nächsten Plätzchen - Gualliguaica im Elqui-Tal. Erster Halt unterwegs: Los Molles mit dem Park Puquén - ein pseudo Geysir. Irgendwo klein sahen wir Robben oder so was im Meer schwimmen. Ein Dusch-Stopp bei der Copec Tankstelle und kurzer Mittagshalt, dann sahen wir elends lang nur noch Kakteen und Büsche, kein Dorf während über 2 Stunden Fahrt. Im Valle del Elqui fuhren wir so lange, bis wir schliesslich näher an der Grenze zu Argentinien waren, als bei La Serena, wo wir ab der Ruta 5 gefahren sind. Das Nachtlager lag dann bereits wieder auf dem Rückweg bei einem Windsurf-Spot.Read more

Richtung Norden - Ostern

April 1 in Chile

Heute morgen entschieden wir uns spontan, den Tag hier am Stausee zu geniessen und eine weitere Nacht zu bleiben. Wäsche waschen im See und eine Wäscheleine basteln (die dem Winde besteht) , chillen, Kitesurfen analysieren, Partnerakrobatik, chillen...
    Wir verbringen ganz gemütliche Ostern.
    ☆ leider sind wir im Tal der 1'000 Sterne mit
    atemberaubendem Nachthimmel bei Vollmond...

Vanaf nu rijden we weer terug naar het zuiden en we willen het liefst weer ergens aan het strand kamperen. Na meerdere plekken te hebben gekeken, de wind meerdere keren te hebben vervloekt en tegen het donker aan, komen we aan in Puerto Oscuro. Van de ene local mochten we wél hun privé terrein op, maar van anderen mochten we niet op het strand kamperen.. Uiteindelijk hebben we dus in onze tent naast de weg in een ruime bocht op de berg opgezet.

Ondertussen zijn we al redelijk onderweg richting het zuiden en hebben we plannen gemaakt om te gaan "slammen" in Viña del Mar. Rick staat namelijk te popelen om te gaan vlammen op het strand in een luxe beachclub. Dat gaan we dus ook doen. We staan twee dagen op een camping net buiten de stad om ook onze auto een veilig plekje te geven. Met Über rijden we naar het strand en al snel proosten we met de vertrouwde koude Heineken tijdens de ondergaande zon. Dat we een happy hour bar gevonden hebben met Llorret de Mar publiek, is dan ook tot een uur of 11 leuk en dan gaan de oudjes weer richting de tent.
    Dat de camping naast een gay discotheek ligt welke (gelukkig wel goede) muziek draait tot 6 uur in de ochtend was ons helaas niet gemeld. Maar ach, dat overstemd wel weer het zangkoortje van de familie 3 tenten verder op en het gesnurk van de buurman naast ons.
    De dag erna doen we heel rustig aan, genieten van de pannekoeken van Lot en nemen we even een kijkje bij het outlet center. We hebben nog wat wijn op te drinken en alweer wint Lot de meeste van de potjes rummikub.. De discotheek is gelukkig dicht deze avond dus we kunnen lekker rustig slapen vannacht.

Viña del Mar is een buitenwijk van Valparaiso, waar we deze middag heen gaan. Deze stad staat bekend om de kleurrijke wijken gelegen op de vele heuvels van de stad. We sluiten aan bij een free walking tour om hier nog meer over te weten te komen en waarom één van deze wijken UNESCO werelderfgoed is.
    We bezoeken twee heuvels/buurten, Cerro Allegro en Cerro Concepcion en zijn blij dat we met een gids lopen. Zelf hadden we namelijk nooit de mooie kleurrijke huizen gezien en hadden we alleen maar rondjes gelopen. We eten nog even wat in deze wijk om net buiten de stad bij Laguna Verde te gaan kamperen.

De naam laat het mooier klinken dat het werkelijk was, maar we hebben een 'mooie' spot gevonden aan het strand. Echter we blijken tussen de muggen te staan. Robert en Rick hebben voornamelijk in de auto gezeten tot dat het bedtijd was wat erg vermakelijk was. De dames zijn wonderbaarlijk genoeg gespaard door de muggen en hadden de zware taak om de laatste wijn op te drinken. Dit om morgen weer naar een echt wijnhuis te gaan.

Zwischenstopp in La Serena

February 7, 2017 in Chile

Um die ganze Strecke bis in den Süden nicht auf einmal zurückzulegen, lege ich einen Zwischenstopp in La Serena ein. Ein nettes Städtchen, das am Ozean liegt. Von dort aus machte ich einen Tagesausflug in das bekannte Valle de Elqui (bekannt für die Pisco-Trauben), dort besuchte ich eine Pisqueria und durfte natürlich auch Verkosten.
    Ich fand ein günstiges und nettes Hostel in La Serena, dort begegnete ich Telen, einer Chinesin, die auch schon seit längerer Zeit in Chile ist. Was für ein Zufall, auch sie musste am Mittwoch weiterreisen in den Süden, also schmiedeten wir Reisepläne.Read more

El faro - playa de La Serena

February 13, 2017 in Chile

Ce matin, je repère un hostel pas trop cher et libre sur Booking. Sans réserver sur internet, nous nous y rendons et obtenons un prix élevé du à la saison, mais qui "reste" en deçà du budget max. Nous sommes accueillies à la vitrola comme des princesses, nous nous y sentons bien et le dortoir est grand, aéré, nous disposons de deux lits simples.
    Nous marchons 20-25 min pour découvrir le fameux phare de la Serena qui se trouve en bord de mer et sa plage. La plage est bondée de monde, nous nous installons tout de même dans cet environnement si peu dépaysant, mélange de parasols, churros et d'obésité. La plage est immense mais sa beauté est, si je puis dire, gâchée par la foule et par l'arrière plan, peuplé d'immeubles type HLM en construction.
    Sur le chemin de la plage à l'hôtel, nous nous arrêtons devant un vendeur de légumes: palta, tomate, fruit du cactus...à notre retour à l'hostel, nous faisons connaissance avec un couple de jeunes français et un hollandais. Je quitte Anne pour aller jouer aux cartes avec Cotono, Trini et son copain, puis petite balade sur la plage. Très bonne soirée !

Après avoir englouti un copieux petit déjeuner chez Cotono (ah oui, ici on ne meurt pas de faim), celui-ci nous propose de nous emmener jusqu'à l'autoroute afin que nous puissions faire du stop en direction de la Serena. Après 40 minutes de route, il nous dépose devant une station service munies de notre belle pancarte faite le matin même avec Amour.
    N'ayant pas beaucoup dormi, nous sommes prises d'une envie d'oisiveté et sommes un peu découragées à l'idée de sortir nos pouce. Nous nous asseyons sur un bout de trottoir en attendant que notre "flemme passe".
    Quand soudain, une voiture surgit et un homme en sort avec son fils. Il nous aperçoit (et oui, nous brillons de loin) et nous demande si on se dirige vers la Serena, car lui y va également, et si on veut, il peut nous y emmener. Il part faire une course et dès qu'on le voit disparaître derrière le mur du magasin, nous sommes prises d'un fou rire. Anne répète "mais on n'a rien fait, on n'a rien fait, on n'a même pas levé le p'tit doigt!".
    Quelques minutes plus tard, nous embarquons à l'arrière de sa voiture. L'homme a un bon niveau d'anglais, c'est la raison pour laquelle il a souhaité nous prendre, pour pouvoir, dit-il, pratiquer cette langue qu'il n'a pas souvent l'occasion de parler !
    Avocat de 37 ans, il est accompagné de son fils "excessivement" adolescent, ce qui fait de lui un très jeune papa. L' adolescent (dont je ne me rappelle plus le nom) suivra de manière générale 3 règles:
    Règle n°1, ne pas parler;
    Règle n°2, manger au moins toutes les 30 minutes (et attention plus c'est lourd et gras et sucré mieux c'est);
    Règle n°3, ne pas quitter les yeux de son téléphone, écouteurs dans les oreilles oblige.

Des le début du voyage, nous apercevons les montagnes qui bordent la route. Celles ci nous impressionnent, elles sont majestueuses et contrastent vraiment avec le béton de l'autoroute. Plus l'on avance, plus le paysage change. A notre gauche, la côte chilienne, avec ses immenses plages et ses vagues qui fouettent les rochers. De l'autre côté, les montagnes de désert, mélanges de sables, de petits bosquets et surtout, surtout...de cactus!
    Il y en a de toutes les formes, de toutes les tailles, parfois ils sont éparpillés, d'autres fois, ils semblent être en pleine reunion.
    Le dépaysement est total, nous nous croyons un peu aux États-Unis, on attend les cowboys mais ils ne viendront pas.
    On passe devant Coquimbo, la ville qui se trouve juste avant la Serena, le traffic est ralenti du aux nombre impressionnant de vacanciers chiliens.
    Une fois déposées à la Serena, nous nous mettons en quête d'un hostel, il est déjà 21.30 et tous les hostels sont complets. Nous nous contentons donc d'un hôtel sans charme qui serait noté en négatif sur Booking tellement il est glauque. Notre chambre sent les toilettes approximativement propres car elle est dotée d'un distributeur de parfum d'ambiance...un vrai plaisir, sans parler du fait que l'on sursaute à chaque fois que la machine envoie un jet. Plus rien ne nous étonne. Bonne nuit!

Coquimbo