China

Top 10 Travel Destinations Hunan
Show all

Feng Huang old town, Hunan

December 27, 2014 in China ⋅ ⛅ 29 °C

We made it to Feng Huang old town, something on my bucket this! This is a well preserved town that was established more than 2000 years ago. Not sure when most of the current town buildings were built, but walking on these streets is a total step back in time! It was raining and cold today, but worth the trip. Oh and since this town has always been a gathering center for the Miao (Hmong) minority groups, I bought a little bag from this 73 year old lady. It took her one whole day to make this.Read more

Zhangjiajie

July 24, 2018 in China ⋅ ⛅ 32 °C

We spraken eigenlijk nooit over Zhangjiajie. Als we het over de route hadden, zeiden we dingen als "en dan gaan we naar de Avatar en dan pakken we de trein naar Shanghai". De Avatar, dat was Zhangjiajie. Vandaag gingen we het Avatarlandschap dan eindelijk bekijken. En het zag er ook precies uit zoals in de film. 's Middags merkte je alleen bijna niets van het uitzicht, want De Tourgroepen deden hun intrede. Compleet met petjes en magafoons. Waar die megafoons voor nodig waren, weet niemand. Die Chinezen zijn op zichzelf al luidruchtig en met iedere Chinees die erbij komt lijkt het volume exponentieel toe te nemen. Maken dat we wegkwamen dus.Read more

Zhangjiajie

April 11, 2017 in China ⋅ ⛅ 14 °C

Het nationale park van zhanjiajie is wereldberoemd binnen china, maar georganiseerde reizen vanuit andere landen gaan er meestal niet heen omdat de stad wat lastig te bereiken is en een bezoek dus te veel tijd kost. Wij hebben deze beperking echter niet en dus gaan we ervoor! Na een bus-trein-overnachting-bus-overnachting-bus komen we aan in een schattig hotelletje vlakbij de westingang van het zhangjiajie nationale park. De hoteleigenaar, lucas, is een geweldig behulpzame die goed engels spreekt en dat is fijn, want we kunnen wel wat hulp gebruiken met het uitstippelen van onze routes. Ook helpt hij ons met het regelen van tickets, vragen over onze vlucht en hij brengt ons als het even kan weg met de auto. Op onze aankomstdag was het mistig, maar als we de volgende dag het park intrekken is het stralend weer. We beginnen met een zuidelijke route, die ons via een kabelbaan op ongeveer 1,5 kilometer hoogte brengt. Daar lopen we in alle rust een prachtige route langs de unieke begroeide rotspilaren, die bestaan uit aardlagen die over een periode van duizenden jaren omhoog gestuwd zijn. Door de hoge luchtvochtigheid zijn rotsen afgebroken en zijn bijzondere vormen ontstaan. Het is echt fenomenaal mooi en we krijgen, ondanks het grotendeels ontbreken van de kenmerkende laaghangende wolken, echt een avatar gevoel. Het kan inderdaad niet anders of dit park heeft 'model' gestaan voor de film. Dat de Chinezen verbeeldingskracht hebben blijkt uit de prachtige namen die ze de verschillende rotsformaties hebben meegegeven, zoals "the remaining pillars of the heavenly bridge" en "The five ladies visiting the general".

Het park is schitterend aangelegd en gratis shuttle busjes brengen je van hotspot naar hotspot. Handig, want de afstanden zijn enorm. Op onze tweede dag pakken we de middelste route. Dit is de populairste route bij chinese touristen en dus is het druk! NIET NORMAAL! bij de shuttle bussen richting de avatar rots en bij de glazen lift staat een enorme rij dringende mensen. En dan bedoelen we ook echt dringend: we zouden onze beide benen kunnen intrekken zonder te vallen! De Chinezen hebben de grootste lol als ze de massa naar voren duwen. Opvallend genoeg zijn het veel ouderen die flink duwen.

Het blijkt de moeite waard, want deze route is nog sprookjesachtiger dan die van gisteren. Dit is ongetwijfeld de mooiste plek van China. We komen langs twee rotsen die samen een brug vormen en waar je overheen kunt lopen. Het is de hoogste natuurlijke brug ter wereld en vooral eronderdoor kijken vanaf de zijkant is spectaculair.

We eindigen deze drukke maar fantastische dag met nog een record: de hoogste glazen lift ter wereld brengt ons weer naar beneden waarna we het park aan de oostkant verlaten. Onze koffers zijn dan inmiddels ook al onderweg, daar heeft lucas voor gezorgd. 'S avonds eten we met een andere reizigers uit Nederland bij een straatstalletje. Hij heeft in Vietnam lesgegeven en zijn verhaal geeft ons de nodige inspiratie voor ons voorgenomen be

Onze derde en laatste dag brengt ons nog één hoogtepunt en tevens een record: we mogen over de hoogste glazen brug van de wereld lopen!! Deze gloednieuwe attractie is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees, maar daar heeft Corné gelukkig (bijna) helemaal geen last meer van. De brug ziet er hypermodern (en hyperveilig) uit en bevat grote glazen platen waar je overheen kunt lopen. Je kijkt zo 300 meter naar beneden! Wat blijkt, behalve een prachtig uitzicht biedt deze brug ook een legio aan mogelijkheden voor spannende en grappige truccage foto's. We gaan dus lekker los! Na een royale fotosessie (ook Chinezen blijken trouwens maar wat graag met ons op de foto te gaan), keren we terug naar ons hotel. We mogen ons namelijk al weer gaan klaarmaken voor de volgende halte: chengdu! 🐼

Tianzi Mountain

March 30, 2018 in China ⋅ ☀️ 16 °C

Heute sind wir von unserem Hostel zum Park spaziert. Von dort aus ging es erst mit dem Bus und dann mit der Gondel hoch auf den Berg. Oben auf dem Berg wurde erst einmal gemütlich gefrühstückt und danach ging es langsam an den Bergabstieg. Das ganze dauert seine Zeit, denn es gibt sehr viele Treppenstufen, die man mal runter aber auch mal rauf laufen muss. Am Abend sind ging es noch ein bisschen durch die Straßen und es hieß was zu essen zu finden. Das was wir gefunden haben war sehr lecker aber keine Ahnung wie es heißt.Read more

Hallelujah Mountain & Tianbo Mansion

March 31, 2018 in China ⋅ ⛅ 18 °C

Der Tag begann mit einer gemütlichen Busfahrt zum Water Winding Four Gates. Dort wurde erst einmal gefrühstückt und dann ging es los Richtung Berg. Zum Anfang wurde nur ein bisschen spazieren gegangen durch ein sehr schönes Waldgebiet. Nach ca. einer Stunde ging es dann Berg auf, aber nicht normal wie bei uns in Deutschland sondern mit sehr vielen Stufen (ca. 2000). Als dieser Teil geschafft war hatten wir eine wunderschöne Aussicht auf die Avatar Berge und andere Berge. Von dort aus ging es zu vielen Aussichtspunkten und zu der Natural Bridge. Als der ganze Teil geschafft war haben wir uns mit dem Bus auf den Weg nach Yangjiajie gemacht. Dort angekommen wurde erst einmal Mittagspause gemacht. Danach hieß es weiter wandern dieses mal zum Tianbo Mansion. Oben angekommen hatten wir einen abenteuerlichen Weg hinter uns und eine sehr schöne Aussicht. Zum Schluss wurde mit dem Bus zum Bailong Elevator gefahren und damit sind wir dann runter gefahren. Im Hostel dann wieder angekommen ging es dann auch bald zum Abendessen.Read more

Tianmen Mountain

April 1, 2018 in China ⋅ ⛅ 21 °C

Der Tag heute hat sehr entspannt angefangen, mit gemütlichem Aufstehen und Frühstücken. Danach wurde aus dem Hostel ausgecheckt und zum Tianmen Mountain gefahren. Die Fahrt war typisch chinesisch, denn wir sind einmal mitten durch eine Baustelle gefahren. Dort angekommen haben wir uns Tickets besorgt und sind mit der längsten Gondel der Welt auf den Berg gefahren. Oben auf dem Berg hatten wir eine sehr schöne Aussicht. Um wieder den Berg runter zu kommen sind wir einen Teil des Weges über Glas gelaufen und dann ein langes Stück mit einer Rolltreppe durch den Berg nach unten gefahren. Das war aber noch nicht das Ende unseres Weges, denn dann hieß es noch 999 Stufen nach unten laufen. Unten angekommen waren wir immer noch auf einer gewissen Höhe. Den Rest des Weges sind wir mit dem Bus gefahren. Die Straße, die wir runter gefahren sind heißt Heaven-linking Avenue ist 1077 Kilometer lang und hat 99 Kurven. Somit war es eine sehr witzige Fahrt nach unten. Zum Ende des Tages geht es mit dem Flieger zurück nach Peking.Read more

Avatar, take 2: the rain version

September 18, 2015 in China ⋅ ☁️ 16 °C

Gordon wilde vandaag even uitrusten dus ga ik zelf op pad om de andere kant van het park te bekijken. Het regent afwisselend zacht en hard, waardoor het beneden mistig is. Na het busje naar de andere kant gevonden te hebben en de andere ingang van het park begint het echte avontuur: op naar de kabelbaan. Duwend en trekkend de bus in. Bij de halte aangekomen ( 6 km.) blijkt dit niet de kabelbaan te zijn, niemand spreekt Engels en de chauffeur wijst naar een andere bus, dus maar weer terug naar de entree. Hier kom ik er achter dat de kabelbaan al een jaar gesloten is. Gevalletje van had het even doorgestreept op de kaart! Om toch een stuk te hiken dan maar naar een ander deel ( 6 km. bus). Daar aangekomen klaart het een beetje op. De hike zou een loep zijn van 5.8 km. Na 2,5 km trappen omhoog en dichte wolken (zie foto) begint het te storten: de que om naar huis te gaan ;). Een uurtje later zit ik in een warm bad met een kop thee. Gordon is inmiddels wakker :)Read more

Zhangjiajie Grand Canyon

November 25, 2016 in China ⋅ ⛅ 29 °C

Voordat ik vanmiddag de bus pak naar Fenghuang, wilde ik nog 1 ding doen. De glazen brug over de Zhangjiajie Grand Canyon.

Uiteraard weet je dat het een stevige constructie is en je ziet veel mensen er over heen lopen, maar vooral in het begin ben je toch voorzichtig. Ondanks dat het verder gewoon een brug over een ravijn is, was het toch leuk om te doen.

Ook hier weer een aantal keer op de foto moeten gaan met Chinezen, dat blijft wel grappig.

Tianmen Mountain

September 12, 2017 in China ⋅ ⛅ 20 °C

Vanmorgen vroeg opgestaan en toen de dame bij de receptie me zag vroeg ze waar ik vandaag heen wilde. Toen ik zei naar de Tianmen Mountain bood ze aan dat iemand me naar de kabelbaan bracht, die toch die kant op moest. Nou is het niet ver weg maar het is wel vriendelijk natuurlijk.
      Bij de kabelbaan was het heel rustig. Dat kan als ik de verslagen op internet lees weleens anders zijn. Maar niet vroeg in de ochtend op 12 september in elk geval. Een kaartje gekocht (weer eens je paspoort bij nodig) en enkele minuten later zat ik al in de kabelbaan naar boven.
      De kabelbaan is iets van 7 km lang en daarmee (een van) de langste ter wereld. Hij gaat eerst nog een stukje over de stad, dan door de heuvels waar je mensen aan de rivier de was ziet doen, en na een tussenstation waarbij de gondel van de ene naar de andere kabel wordt overgezet gaat hij eerst een stukje omlaag om vervolgens steil omhoog te gaan. Je hangt dan echt heel hoog in de lucht!
      Eenmaal aangekomen boven op de berg wijst alles zichzelf. Er staan allerlei overzichten met routes en alles is zowel in het Chinees als Engels vermeld. Alle routes bestaan uit betonnen paden met stalen railingen, bekleed met materiaal waardoor ze uit hout gemaakt lijken. Ze hebben deze berg echt omgetoverd tot een park. Hoewel het erg touristisch is wordt het nergens kitscherig. Alles wordt netjes bijgehouden door mensen met bezempjes en papierprikkers en zo vroeg in de ochtend was het er nog niet heel druk. Gelukkig maar, want bij grote drukte loop je echt in een treintje achter elkaar aan.
      Ik koos ervoor om eerst de west route te lopen. Deze loopt al snel naar de Glass Walk. Een pad dat aan een recht opstaande wand hangt, met glazen vloerpanelen erin waar je met slofjes overheen loopt (te huur voor 5 RMB). Het is geen lang stuk, maar het is best spectaculair. Ik meen dat het iets van 600 meter hoog is. Leuk om te zien hoe sommige vooral oudere Chinezen er angstig overheen gaan. Hierna liep de route verder, nu met beton in plaats van glas, maar nog altijd hangend aan de wand. Een stuk verderop is een hangbrug gemaakt die meedeint wanneer je eroverheen loopt. Je komt dan terecht op een pleintje met wat eetgelegenheden en een kabelbaantje naar een uitkijkpunt. Deze sloeg ik over, en ik bezocht eerst een tempelcomplex. Zeker de moeite waard, het is best een mooi complex. Uiteraard met buddha beeld en wat andere beelden.
      Terug naar het plein en dan verder over de oostelijke route. Een deel van de route was helaas gesloten, maar al gauw kreeg je zicht op het "gat" in de berg waarna je verder liep en een mooi zicht kreeg op het hoogste punt. Hier bleek de reden van de deels gesloten route een skydive team te zijn waar om de paar minuten iemand over de reling sprong en in een soort vleermuispak met hoge snelheid verder naar beneden raasde. Spectaculair gezicht!
      De route verder uit gelopen met uitzicht op Zhangjiajie en daarna weer iets terug naar de 7 (!) lange roltrappen in de berg die naar de bodem van het "gat" in de berg voerden. Hier eindigt een 999 treden steile trap, de "Stairway to Heavens Door". Hij is op sommig plaatsen zo steil dat je van bovenaf niet alle treden kunt zien. De trap vrij snel afgelopen en toen besloten de trap weer terug omhoog te lopen en dan met een roltrap weer naar beneden. Die 999 traptreden zijn niet gemaakt voor schoenmaat 44 en zijn nog best vermoeiend!
      Van hier ging het met een bus over een geweldige haarspeldbochtenweg via een directe overstap weer terug naar Zhangjiajie. Hier nog even met een Amerikaanse oudere dame waarmee ik aan de praat geraakt was een Tsing Dao biertje gedronken en toen langs een supermarktje voor wat flesjes drinken weer terug naar het hotel.
      Een zeer geslaagde dag waarin veel te zien was en meer heel mooi weer! Is Tianmen toeristisch: Ja! Moet dat je weerhouden? Nee zeker niet, maar ga niet op een drukke dag. Met wat nootjes, ijsje, drinken, toegangsgelden was ik bij elkaar zo'n 40 euro kwijt.

Reis naar Zhangjiajie

September 11, 2017 in China ⋅ ☀️ 27 °C

Op maandag 10 september 2017 met de trein van Eindhoven naar Schiphol gereisd en daar de Airbus A330 van China Southern ingestapt. Tijdens het boeken kon ik niet kiezen voor economy comfort, maar stoel 34A bleek een economy comfort stoel te zijn. Dat scheelt toch net even de paar cm beenruimte die de vlucht iets draaglijker maakt. Met de nodige huilende baby's en alsmaar pratende Italianen werd het een lange vlucht van een uur of elf naar het vliegveld Baiyun, iets ten noorden van Guangzhou (Kanton).
      Op het vliegveld aangekomen moest ik door het immigratie- en transfer proces. In China moet je op een transfer naar binnenlandse vlucht altijd eerst je koffer ophalen zodat hij door de douane is geweest. Ook als hij reeds gelabeld is voor de eindbestemming. Guangzhou is een van de vele grote vliegvelden in China en je bent met dit proces dus al gauw een uurtje verder.

Eenmaal in het binnenlandse vluchten gedeelte van het vliegveld eerst een geldautomaat opgezocht en Chinese RMB's gepind. Dit ging met de ING meastro pas bij de eerste poging al goed (dat is zeker niet altijd zo). De Chinese Yuan is de afgelopen maanden minder waard geworden, dus dat komt goed uit. De koers is momenteel ongeveer 1 euro op 7,7 yuan. Aangezien de kleine hotels geen Visa, laat staan maestro, accepteren zal ik deze reis aardig wat contant geld moeten opnemen. Het grootste biljet is 100 yuan, dus ik heb een redelijk stapeltje met briefjes van 100 in mijn bezit nu.

Wachtend op de vlucht naar Zhangjiajie kon ik ook meteen de sim-kaart uitproberen. Deze had ik reeds in Nederland gekocht op Amazon. Om te registreren stuur je na ontvangst van de kaart een kopie van je paspoort, en zodra de reis nadert activeer je hem voor 3 maanden door de telefoon op te starten met de sim-kaart erin. Het werkte allemaal zonder problemen, en ik heb nu 2Gb aan data en een aantal belminuten om te gebruiken voor kaarten, vertalingen, Wechat enz. Met een Chinees telefoonnummer.

De vlucht naar Zhangjiajie verliep zonder problemen en we landden iets na de geplande tijd tussen de de karst gebergten in Zhangjiajie. Hier een taxi geregeld. Er stormen meteende bekende mannetjes op je af voor een taxi, maar die hopen op een wat verdere rit dan die naar het hotelletje niet al te ver bij het vliegveld vandaan. Dat geeft je dan meteen een 2-0 achterstand bij het onderhandelen over de prijs. En dat je moe bent van de reis helpt ook niet mee. Dus ik kreeg de gevraagde prijs van 100 rmb terug naar 60, maar ik weet zeker dat voor minder had gekund. Gelukkig had ik thuis op Google het hotel al opgezocht, want die chauffeur had geen idee. Dus voor die 8 euro moest ik nog aanwijzingen geven ook.

Het Chong Chong Guesthouse ligt in een klein straatje in een levendig buurtje in de buurt van het busstation van Zhangjiajie. Het is bepaald geen chique buurt, maar het hotel ziet er redelijk schoon uit, met veel goede reviews op Booking.com. Inmiddels was het een uur of drie in de middag en ik was moe van het reizen. Snel onder de douche en daarna naar bed dus. Slapen ging niet geweldig. Overdag zijn er aardig wat luid pratende Chinezen te horen, er vliegen vliegtuigen over, en in de verte luid toeterende treinen, en een wat hardere Chinese matras (al heb ik ze veel erger gehad). Al met als steeds korte perioden geslapen.

Hunan Sheng, Hunan, Province de Hunan, 湖南省