traveled in 3 countries Read more
  • Day 21

Tokyo dag 20

August 14, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag de laatste dag. We zijn richting Asukasa gegaan vandaag om toch nog even een laatste tempel te bewonderen, de Sensoji tempel, de oudste van Tokyo. Een enorme toeristische trekpleister. Een mooie tempel, maar ik denk dat we ondertussen al heel wat tempels hebben gezien, dus heel erg wauw was het niet. Het was vooral heel erg druk. Verder een beetje rondgelopen, wat laatste eetbare aankopen gedaan en nu rustig aan tot we om 8 uur de trein pakken naar het hotel bij het vliegveld.

Op dit moment zitten we in een hip koffietentje te relaxen.

• Day 20

Nara-Tokyo dag 19

August 13, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 32 °C

De dag bestond vooral uit reizen. In de ochtend zijn we nog wel even door de winkelstraatjes van Nara gelopen. Ik heb nog een mooi handgemaakte leren tas gekocht (alvast voor mijn verjaardag), maar verder hebben niks spannends gedaan.

De reis naar Tokyo duurde 4 uur, waarvan 3 uur met de Shinkansen. In de avond hadden we weer afgesproken met Shinobu, die we in de eerste dagen in Tokyo hadden ontmoet. Hij had wederom en vriendin meegenomen, Mina. We zijn hier in de buurt (we zitten bij station Kanda in een hotel) gaan eten in een yakitori restaurant dat geen Engelse menukaart heeft. Blijkbaar zitten we in een business district. Veel restaurants zijn deze week gesloten of gedeeltelijk geslote omdat het vakantie is in Japan deze week. Veel Japanners gaan bij hun familie op bezoek. Het eten was lekker. Allerlei kippenspiesjes van alle onderdelen van de kip (die eerste was kippenlevertjes). Wat leuk was, was dat Mina ons wat vragen stelde over Nederland. 'Wanneer bloeien de tulpen?' (Geen idee, lente?). Wij toch maar uitleggen dat die maar in een deel van Nederland staan. We hebben ze ook en op de Keukenhof gewezen. Daarnaast bleel ze fan van Miffy te zijn. Het duurde twee seconden voordat ik me bedacht dat dat Nijntje is. Helaas moest Mina wat eerder weg, ze had Engelse les.

Met Shinobu zijn we daarna nog karaoke gaan doen! Een Japanse ervaring die we nog niet hadden opgedaan. Vooral ook omdat die karaoke barren totaal niet gericht zijn op toeristen, niks is in het Engels bij de ingang. Gelukkig het systeem en de liedjes wel. Een erg leuke ervaring.

Morgen de laatste dag voor vertrek!

• Day 19

Nara dag 18

August 12, 2018 in Japan ⋅ 🌧 33 °C

In Nara hadden we één overnachting. Nara staat bekend om zijn enorme Buddha beeld en om de semi-wilde herten die in het park rondlopen. Meerdere tempels kun je in de omgeving bezoeken, maar gezien de warmte hadden we ervoor gekozen om de Todaiji Daibutsu-den te bezoeken, Isuien garden en Kasuga-Taisha. Todaiji Daibutsu-den is de plek waar de grote Buddha te vinden is. Het gebouw eromheen is het grootste houten constructie ter wereld. Ooit was deze een derde groter, maar 300 jaar geleden is deze tijdens een oorlog afgebrand, zoals zoveel gebouwen hier in Japan. Desalniettemin is het nog steeds indrukwekkend.

Isuien garden is een Japanse tuin met theehuizen van neer dan 100 jaar oud. We kregen een rondleiding door de tuin heen. Het was een mooie tuin, maar die in Himeji was denk ik toch wat mooier.

Tot slot hebben we Kasuga-Taisha bezocht. Schijnbaar is deze tempel de reden waarom er zoveel semi-wilde herten rondlopen. Men geloofd dat zij de boodschappers zijn van de Shinto goden. De herten zijn er al honderden jaren. Verder wordt de tempel omringd door honderden stenen lantaarns.

Onderweg zijn we heel veel herten tegen gekomen. Je kunt in het park hertenkoekjes kopen. De herten komen op je af en maken een kleine buiging om aan te geven dat ze iets van je willen hebben.

Wederom zagen in de avond veel mensen in een kimono of yukata rondlopen. Dat betekent een festival! Bleek dat er toe avond een lichtjes festival in het park was. Verschillende plekken waren versierd met lampionnen en kaarsen. Het was geen GLOW, maar het zag er wel leuk uit.

• Day 19

#jenglish

August 12, 2018 in Japan ⋅ 🌧 33 °C

Japanners zijn niet zo goed in Engels, wat ik op zich niet zo heel gek vind, immers Engels lijkt in de verste verte niet op Japans. Dit zorgt dan ook voor gekke vertalingen en rare spelfouten. Meestal is het wel te begrijpen, maar soms ook totaal niet.Read more

• Day 18

Kyoto dag 17

August 11, 2018 in Japan ⋅ 🌧 29 °C

Onze laatste dag in Kyoto. Vandaag op het programma de Fushima Inari shrine en de Ginkaku-ji tempel.

Het was weer een warme dag, 36 graden, dus weer lekker zweten. In de ochtend zijn we met de trein naar het Zuid-Oosten van Kyoto afgereisd om de 1000 rode torii poorten te bezoeken bij de Fushimi Inari shrine. Deze shrine eert de god Inari (vossengod). Het was een flinke klim om de top van de berg te bereiken, maar het was mooi om een wandeling door de vele rode poorten te doen en langs de vele altaren met vossen te lopen. We waren hier de hele ochtend zoet mee.

's Middags besloten we naar Ginkaku-ji te gaan. Hiervoor moesten we drie kwartier de bus nemen. Een mooie tempel, maar ik denk dat we ondertussen genoeg tempels hebben gezien, want het was geen wauw ervaring.

Vanavond doen we het rustig aan. Morgen vertrekken we naar Nara.

• Day 18

#typicaljapanstuff part 2

August 11, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 30 °C

Het leuke, vind ik, van rondlopen in Japan is kijken naar wat heel normaal is hier, maar voor ons ongewoon. En sommige dingen zou ik best wel mee nar Nederland willen nemen.

Zo is met je schoenen in huis rondlopen volledig uit den boze. Je doet je schoenen uit bij de ingang en doet vervolgens slippers aan. Ook moet dit soms bij een restaurant of wanneer je een tempel in gaat. Ook in de hotels, die vrij 'Westers' zijn, is dit de bedoeling (je hebt ook klassieke ryokans, maar ik slaap liever in een gewoon bed en niet op een matrasje op de grond). Daarnaast krijg je in het hotel ook standaard een soort badjas.

Verder zijn de Japanners gek op schattige dingen (kawaii!!) en poppetjes van hun favoriete anime characters. Je ziet hier jong en volwassen met poppetjes knuffels aan hun tas rondlopen. Ook zie je hier jong en oud met Disney t-shirts rondlopen trouwens. Ik vind het wel wat hebben. Oh ja en ze zijn gek op Snoopy en Hello Kitty (Hello Kitty krijgt zelfs een eigen shinkansen, bullet train). Nijntje zijn we trouwens ook al een paar keer tegen gekomen.

Wat verder ook opvallend is, is dat er in de supermarkt weinig fruit te koop is. Ik de 'convenience stores' vind je eigenlijk alleen bananen. Alleen in de grotere supermarkten vind je meer variatie, maar je betaald er flink voor. Omgerekend 20 euro voor een watermeloen of 2,50 euro voor een grote perzik.

• Day 17

Kyoto dag 16

August 10, 2018 in Japan ⋅ 🌙 26 °C

We hebben vandaag Kyoto een beetje te voet verkend, we hebben bijna 17 km afgelegd vandaag. Wij zitten zelf in een hotelletje vlakbij het station, maar 'downtown' Kyoto is op 20 minuten loopafstand. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan het beroemde Nishiki market. Een overdekte 'winkelstraat' met allerlei etenswaren (ook souvenirwinkels trouwens), voornamelijk gefermenteerde groente trouwens.

Verder zijn er nog vele andere leuke andere overdekte winkelstraten (bijvoorbeeld Teramachi dori). We zijn dan ook even flink aan het shoppen geweest. Met één jongedame raakte we even kort aan de praat over anime (Japanse tekenfilms) en zij raadde ons een winkel aan die we anders nooit gevonden hadden, village vanguard. Leuke winkel (ook al hebben we er niks gekocht). Veel gesprekken hebben we verder eigenlijk niet met locale mensen, omdat hun Engels gewoon niet goed genoeg is. Dat is jammer, want interactie met locale mensen is er wat de reis in Nieuw Zeeland zo leuk maakte. We zijn nog we geïnterviewd door middelbare school leerlingen en hun docent, dat was wel grappig.

Kyoto heeft wel een duizendtal tempels. Vandaag hebben we er eentje bezocht, de Kiyomizu-dera tempel. Helaas stond het hoofdgebouw in de steigers. Desalniettemin een mooi complex. En de staten die er naartoe lopen zijn uiterst charmant, maar ook zeer toeristisch, wat wellicht niet zo heel vreemd is.

We sloten onze dag af met een diner bij een een Indiaas/Nepalees restaurant, Himalaya. Een klein restaurantje op een 6e verdieping van een gebouw (goede Google score). We waren even rijst en noodles zat. Heerlijk gegeten hier en mijn eerste Chai latte gehad (heerlijk).

• Day 16

#foodprint

August 9, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 27 °C

In Hiroshima the dish of the town is Okonomiyaki. And many places have a bar where you sit directly at the grill. And before your eyes the mix of noodles cabbage bacon eggs and Herb's and then some is combined in a savory noodle pie kept warm on the plate in front of you. And you can cut of pieces with the custom spatula. I got lucky once with a double yoke. And would recommend it for a good belly filling meal.

But noodles are found in many Japanese dish. So a classic ramen bowl with soba or udon noodles had to be tried.

As did Dilana want to try the squid balls named takoyaki which are quite prevalent in the shopping streets of Osaka. Two flavors in a serving make just moments before served it's a ball of dough and popped rice wich get the squid tucked in half way before they start flipping it into a ball. Then draped in sauce and herbs to add extra flavor.

And one more I had been looking forward to was the Japanese grill, where you BBQ on the table itself. We ended up in a restaurant where you could order and grill for 90 minutes for a fixed price. So we tried most of the items on the list :) really enjoyed the experience, with heaps of meat some vegetables shrimp and flames!
    Would be fun to have similar at home somewhere.