China - 2016

July 2016
A 24-day adventure by EvaJeroenTravels Read more

Suzhou - Shanghai

July 26, 2016 in China ⋅ 🌙 30 °C

Geen Chinese rijstpapjes meer! Oh no, van heel het buffet hebben ze enkel de fake rijstpapjes vervangen door iets anders. Ipv de reeds bekende noedels en steamed buns te wisselen met iets nieuws, nee onze zoete snack waar we zo naar uitkeken. Dan maar weer worstjes, rijst en dumplings voor we de verschroeiende hitte trotseren. Om onze laatste dag af te sluiten gaan we terug naar momicafe om wat souveniertjes te kopen en rustig wat bij te praten en schrijven over onze reis. Na het zorgvuldig uitzoeken van de perfecte cadeautjes en het eten van een heerlijke wafel met ijs en fruit, een Tiramisu, frambozen smoothie en een fruittheetje gaan we onze bagage halen in het hotel en nemen we de taxi naar het treinstation. Bij het uitstappen merken we dat we de zak met cadeautjes vergeten zijn in de taxi! Oh nee! Het eerste verdrietje in China en dat de laatste dag, om spullen waar we nog geen band mee hadden maar toch al erg misten. Verdomme he. Veel tijd om te balen hebben we niet want onze trein naar Shanghai duurt maar 30min. Net genoeg om te kunnen genieten van onze firstclass zitjes. In Shanghai aangekomen eten we heerlijk "Vietnamees" in het world finance centre om nadien de metro te nemen naar het laatste hotelletje van deze reis. Na lang zoeken vinden we , met behulp van politie agenten, een taxi die ons naar de bestemming wil brengen. De voorgaande 3 zeiden telkens nee?!? Tijd voor een douche of lag ons hotel in een onbekend taxi gebied? Uiteindelijk komen we aan in ons hotel. Alles in orde en als afsluiter nemen we een heerlijk kingsize badje. Klaar om morgen terug te vliegen, we kijken er naar uit om terug thuis te zijn!Read more

Suzhou - uitgang waar ben je?

July 25, 2016 in China ⋅ 🌙 29 °C

Ontbijtbuffet! Vandaag konden we tenminste zelf kiezen welke noedels en rijst we wilden en hoeveel sojasaus daarbij mocht. We hebben de oosterse versie van een rijstpapje gevonden. Deze is echter bordeaux/zwart van kleur en veel plakkeriger, maar met je ogen dicht merk je geen verschil. Na het experiment ontbijt bezochten we de Lingering garden. Één van de 4mooiste tuinen van China. En ze hebben niet overdreven. Het park was echt wel de moeite: mooie rotsformaties, 610 jarige bomen, een bonsai parkje en heel veel knusse pagodes om op adem te komen. Niet dat we deze keer erg moesten klimmen, maar de code oranje op onze weerkaart was niet overdreven: 43 graden! Handig zo'n warm weer. Liters water drinken en toch niet naar de vieze openbare squat wc's moeten. De prachtige tuin was na een tijdje wel wat beklemmend, tussen al dat moois vonden we onze uitgang niet. Na 4 keer hetzelfde brugje te passeren, werden we licht paniekerig. Na de ontsnapping aan de tuin vonden we een super knus barretje. Een theezaakje waar je leuke postkaarten en notitieboekjes kon kopen. Ontsnappen aan de hitte! Tijdens onze icekoffie en mangosmoothie hebben we ons dagboekje bijgewerkt in het gezelschap van de poes van de zaak. Een fluffie tam beest dat zich graag door ons liet bepotelen. (niet jaloers zijn Kloddertje, jij blijft onze nummer 1) We trotseerden de verschroeiende hitte terug naar ons hotel. Na het avondeten hebben we een Chinese hypermarkt bezocht, een hele beleving! Maar ook hier hadden we heel veel moeite met het vinden van de uitgang.Read more

Beijing - Suzhou

July 24, 2016 in China ⋅ ⛅ 19 °C

Onze dag startte vandaag met een bezoek aan het summer palace in Peking. Leuke gebouwen, een giga meer en een massa volk. (zondag is ook hier een dag om te mijden...) Nadien namen we afscheid van ons super fijn hostel en namen we de 5uur durende/305km per uur rijdende trein naar Suzhou. Ons hotel is de fancy-ste van onze reis tot nu toe. Een prachtige binnentuin, ruime kamer en behulpzaam personeel. Ons avondmaal nuttigden we in een lokaal restaurantje waar we de meest eerlijke opdienster tegen kwamen. Zoals in de meeste restaurants duiden we wat foto's aan op de kaart in de hoop niet op tongverschroeiend gerechten te stuiten. Meestal experimenteren we ook een beetje. Tot nu toe steeds een succes! Toen we vroegen naar een gerecht dat gepresenteerd stond op een andere tafel zei ons oberesje:"not delicious " en "too expensive"... Bij deze waren we gewaarschuwd.Read more

Beijing - another brick in the wall

July 23, 2016 in China ⋅ 🌙 23 °C

Je kunt niet naar China reizen en dan niet naar de Muur gaan. Dus dan hebben we dat vandaag maar gedaan. Het bleek één van de beste ervaringen van de hele reis. Het stuk dat we gewandeld hebben is dat van Jinshanling naar Simatai. Het is een stuk van de muur dat nog grotendeels authentiek is. De weg is dan moeilijker om te gaan, maar je krijgt er betere uitzichten en minder volk voor in de plaats. Er zijn enkele stukken echt kuitenkillers en de temperaturen swingden de pan uit, maar het was het allemaal meer dan waard.Read more

Beijing - Dumpling party

July 22, 2016 in China ⋅ 🌙 26 °C

Het ontbijtje vandaag moet vermeld worden, want we hadden zowaar de mogelijkheid om wafels, yoghurt, fruit en muesli te eten. Een waar genot na kilo's noedels.
    De zoo van Beijing was het eerste op onze planning voor vandaag. Het was veelbelovend, maar uitermate teleurstellend. We werden er beiden triestig van om te zien hoe de dieren erbij zaten en hoe ze behandeld werden door de bezoekers. "No knocking on the glass" werd overal genegeerd, eten en afval werd bij de dieren gegooid, mensen die de nachtdieren belichten met hun cameraflash... Gelukkig kwam de rainbow warrior in ons naar boven en begonnen we mensen erover aan te spreken.
    Na de koude douche van de zoo zijn we Mao gaan bezoeken bij Tianmen. Erg druk, maar wel de moeite daar.
    In ons hostel is het elke vrijdag gratis dumpling party. Daar moesten we gewoon aan deelnemen. Eerst samen dumplings maken. Nadien dumplings naar binnen steken totdat je barst. Top!
    De dag hebben we afgesloten met een bezoek aan een nachtelijk "foodtruck market" op zijn Chinees: schorpioenen, zeesterren, zeepaardjes ...

Dertig uur

July 22, 2016 in China ⋅ 🌙 23 °C

1800 minuten. 108 000 seconden. Dat is de tijd de we gisteren sinds 13 uur tot vandaag 21 uur hebben doorgebracht in een trein. In een ruimte van vijf vierkante meter. Samen met nog 4 andere Chinezen. Normaal duurde de treinrit tot 9:30 deze ochtend. Toen we om 10:00 wakker werden, schoten we dan ook meteen in actie, want we dachten dat we ons overslapen hadden en dat we ondertussen gearriveerd waren in Beijing. We hadden het verkeerd. Oh zo verkeerd. Een vertraging van drie uur werd al gauw eentje van zes uur om uiteindelijk te blijven steken op elf uur. Onze medereizigers maakten zich er niet druk om en snurkten, schransten, vervuilden... Lustig verder. En met vervuilen bedoelen we: nootjes pellen en alles in het rond gooien, kippenboutjes eten en morsen in bed, oorstaafjes laten vallen in het mini stukje gang ... Maar we moeten toegeven, net zoals de meeste Chinezen, waren ze ook erg vriendelijk, deelden ze hun eten met ons en deden ze hun best om wat te praten. De rest van de tijd konden we opvullen met fotoshoots met de rest van de mensen op de trein. Al bij al viel de dag nog mee, maar we hadden liever Beijing al wat verkend.Read more

Guilin - "I said no"

July 19, 2016 in China ⋅ 🌙 28 °C

Deze ochtend stonden we nog op in Yangshuo. Na een verwarrend gesprek met de - overigens zeer luie - vrouw aan de balie, bleek dat we geen taxi geregeld kregen. Dan maar vijf kilometer te voet naar het station met een loodzware rugzak. Gelukkig konden we na een hobbelige busrit weer bekomen in het fantastische "Zen Tea House".
    Aangezien we al eens in Guilin geweest waren, besloten we om enkele toffe winkeltjes te zoeken. Onze portefeuille heeft het geweten (en eigenlijk ook weer niet, want alles samen was het amper 6,5 euro)! De buit kan je ook op de foto's zien.
    Tijdens het rondwandelen werden we, zoals de hele reis al, constant benaderd door vervelende "verkopers" die hun waren of diensten letterlijk in je gezicht duwen. Het werd Jeroen vandaag echter allemaal te veel, want na een vriendelijke "no" volgde meteen een bitcherige "I said NO!". Even maar een rustig plaatsje zoeken om te eten...
    Na nog wat rondwandelen, pikte we een illegale straatbarbecue mee. Heerlijk! Totdat de politie voorbij reed en je plotseling geen standjes meer zag staan...

Yangshuo - belaagd door kleine chinezen

July 18, 2016 in China ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag hebben we een kalm dagje achter de rug. Na een stevig noedel/rijstprut ontbijt zijn we met de fiets noord Yangshuo gaan verkennen. Voor we de stad uitreden werden we door een bende kleine chineesjes gevraagd om een enquête in te vullen voor een engels taal kamp. Met veel plezier hielpen we de schattigerds. Langs de Li rivier zijn we weer gaan "junglebicken" en hebben we onze picknick aan de waterkant verorberd. Jeroen heeft zich zelfs aan een zwemmetje gewaagd. En hij zat niet alleen in het water... David attenborough heeft zijn laatste documentaire nog niet gemaakt zo te zien. Nadien zijn we wat gaan toeristen in de drukke straten en marktjes. Hebben we iets gekocht? Jahoor een echte "made in China self timer artifact". Vanaf nu dus meer dan alleen maar hoofdjes op onze selfies. Voor ons avondmaal hebben we ons op een gezellig terras gezet met uitzicht over de straten van Yangshuo.Read more

Yangshuo - chillen aan de waterkant

July 17, 2016 in China ⋅ ⛅ 27 °C

De eerste foto van deze post is het zicht dat we hadden tijdens ons ontbijt.
    Ons hotel leent erg goedkoop fietsen uit, dus besloten we met de fiets Yangshuo vandaag te verkennen. De kleine "citybikes" wisten niet wat ze meemaakten toen we erg compleet "off road" mee gingen. Het was echter nodig, want de populaire routes waren zo druk dat je er niet van kon genieten. Na een tijd fietsen, hebben we een heerlijk maaltje genuttigd naast de rivier. Een zalige siësta volgde daarna.
    'S avonds zijn we op zoek gegaan naar een gezellig restaurantje, maar de app die we altijd gebruiken, koos ervoor om ons in de meest groezelige steegjes te sturen. Een mixed buffet op de kamer hebben we dan maar georganiseerd.

Longji Rice Terraces - Yangshuo

July 16, 2016 in China ⋅ 🌬 7 °C

In een bevlieging zijn we vandaag met een groep van zes andere mensen die we hadden ontmoet in een hostel op pad gegaan naar de Longji Rice Terraces. Een helse rit van drie uur door de bergen en we konden beginnen aan de wandeltocht van Dazhai naar Pingan. De tocht duurde vier - vijf uur en is één van de mooiste die we hier in China al hebben gedaan. Je moet er moeite voor doen en je weg vinden bleek ook heel erg moeilijk, maar je krijgt er prachtige zichten voor in ruil.
    Na een rit van drie uur terug was er geen ruimte voor ontspanning, want we moesten onze bus halen naar Yangshuo. In een super ruime kamer hebben we net ons koekjesbuffet opgesteld (qua winkel was alles al gesloten) en kunnen we genieten van een verdiende nachtrust.