Endonezya

Buradaki gezgin
    • Gün 51

Mount Rinjani och Senggigi

6 Eylül 2022, Endonezya ⋅ ☁️ 25 °C

Nästa äventyr skedde på norra delen av Lombok - vi klättrade upp till Mt Rinjanis kratertopp! Man kan göra två turer, en hela vägen upp till bergets topp, "the summit", 3726 möh, eller som vi gjorde, klättrade upp till kraterkanten, 2641 möh. Rinjani är alltså en gammal vulkan som i sig inte är aktiv, den hade utbrott senast år 1257. I kratern finns nu en vackert blå sjö, som kallas Segara Anak eller Anak Laut, vilket betyder Child of the Sea, just pga det vackra havsblå vattnet. Mitt i kratern finns dock en "ny" fortfarande aktiv vulkan, som hade utbrott senast 2015.

Turen började med att vi blev upphämtade i Kuta, och körda de tre timmarna till Senaru, en by nedanför Rinjani där många topp-och kraterturer börjar. Vi bodde där en natt på hotell där innan vi satte igång morgonen efter. På eftermiddagen efter att vi kommit fram tog vår guide Sahmed med oss på en kortare tur in i djungeln för att titta på två vattenfall. Turen gick först längs med byns "kant", vi gick som längs en människogjord flod inne i berggrunden. Svårt att beskriva, men floden var liksom utgrävd inne i berget, och med jämna mellanrum kunde man se in i floden, eftersom de hade grävt ut hål längs med.
      Hur som helst så kom vi snart in mer i själva djungeln där vi först såg det första vattenfallet, relativt lättillgängligt. Sen knatade vi ännu längre in, stundtals vadande i vattnet, innan vi kom fram till vattenfall nr 2. Båda platserna var så vackra, omgivande av stupande klippväggar. I området hade det bara ett par år tidigare varit enorma jordskred efter en stor jordbävning som just där vi stod kostat ett människoliv.
      Efter en stund knatade vi hemåt för att lagom till solnedgången få en liten briefing om vandringen nästa dag, samt äta middag.

Dagen efter vaknade vi tidigt och åt frukost. Sen åkte vi tillsammans med vår guide Sahmed och porters (de som skulle bära all utrustning) Anjha och Saka upp 200 höjdmeter upp till nationalparkens entré. Efter en liten fotosession framför ingången satte vi igång! Först vill jag ta några rader och hylla våra porters/bärare. De bar alltså all utrustning (tält, sovsäckar, madrasser, matlagningsutrustning, mat etc) i korgar på bambupålar över axeln hela vägen till toppen. Sjukaste av allt - de gjorde det i flipflops!!
      Vandringen uppåt var svettig, jobbig, konstant uppför - och makalöst vacker. Första biten, dvs de första 1200 höjdmetrarnas stigning, var genom regnskog. Tuff stigning, men ändå svalt eftersom skogen skyddade mot solen. Vi åt lunch, tillagad av våra porters och vår guide, efter ca 700 höjdmeter, en fantastiskt lyxig måltid, med mängder av frukt till efterrätt. Under vår lunchpaus roades vi av makakerna (apor) som blev fler och fler allteftersom, och som så gärna ville ha en smakbit av maten.

Efter regnskogsstigningen kom vi ut över trädgränsen, och landskapet kan där mest liknas med en blandning av savann och gräsmark, men vi fick också vibbar av typ både Skottland och Nya Zeeland. Här blev det riktigt tufft, framför allt eftersom att underlaget stora delen av den sista biten mest var sandmark genom högt gräs typ. Det gjorde att man fick dåligt fotfäste och lätt halkade, dessutom dammade det rejält. Sista sträckan med riktig stigning var skönare - stenbumlingar, där gick klättringen ganska snabbt och lätt. Efter några tuffa timmar uppför kom vi så tillslut fram. Rinjanis massiva krater, med sin knallblåa kratersjö bredde ut sig framför oss, molnen omgav oss totalt, så det var som att sväva uppe i himlen. Utsikten var magisk, och bilderna gör den inte rättvisa. Vi kom dit runt tretiden på eftermiddagen så vi hade gott om tid att gå omkring vid lägerplatsen och upptäcka alla möjliga vinklar av området. Allt eftersom fylldes det på med fler klättrare, så fler och fler tält poppade upp.
      Enligt vår guide gjorde vi en väldigt snabb stigning, ungefär två timmar snabbare än vad den brukar ta, så vi kände oss lite stolta. Allteftersom kvällen kom närmre försvann molnen, så vid middagstid såg vi både Rinjanis högsta topp och havet, med Giliöarna där vi varit ett par dagar tidigare. Vi klev i säng tidigt, vi var helt färdiga och ville få nog med sömn tills morgondagens nedstigning.

Morgonen efter klev vi upp tidigt, njöt av soluppgången innan vi började nedfärden. Den var mycket mindre jobbig för konditionen, men benen blev rejält möra efter ett tag. Konstant uppför blir ju konstant nedför… särskilt sandbiten var rejält jobbig, då man lätt halkade. Vi kom på att det var lättare att ha lite högre fart, nästan springa nedåt och inte stanna i varje steg, man tappade inte fotfästet, då behovet av friktion blev lägre. Joel som har problem med vänster knä fick tyvärr ont efter en stund, men upptäckte snart en krabbgångsteknik, som visserligen var jobbig för benen, men gjorde att knät mådde bra så att han kunde ta sig ner. Det såg dock hysteriskt kul ut.

Även på nedgången fick vi lyxlunch, men vi orkade knappt äta något, vi som är vana med intermittent fasta klarade klarade inte riktigt av tre rejäla mål mat om dagen. Tillslut kom vi ned, nöjda och svettiga, efter en fysisk prövning, men med otroligt vacker belöning!

Hade vi fått önska något hade det varit att längden på vandringen var längre, men med lägre stigning per meter, då uppstigningen var väldigt mycket kämpande, så att man inte hann njuta så mycket av omgivningarna om man inte stannade till.

Direkt efter vandringen blev vi skjutsade till nästa destination på Lombok - Senggigi där vi skulle spendera tre nätter innan vi åkte vidare på nästa äventyr. Det blev dagar av vila. Träningsvärken vi hade i benen dagen efter vi klättrat var inte att leka med. Vi spenderade hela första dagen med att ligga vid poolen och läsa, oerhört välbehövligt. Nästa dag orkade vi lite mer, vi gick in till centrum, vilket tog ca 20 minuter, och gjorde en massa ärenden. Joel klippte sig, vi förberedde postande av brev och vi köpte diverse förnödenheter. Senggigi var en trevlig by där vi kände att vi gärna skulle ha spenderat längre tid. Tyvärr hårt drabbad av pandemin, man såg många nedlagda restauranger, affärer och barer. Tydligast blev det nästan när vi passerade en nedlagd nattklubb. Det var något dystopiskt över hela scenen, med gamla reklamskyltar för happy hours, gamla avspärrningar för kön in, etc. Allt övervuxet av naturen. Utanför vårt hotell och på flera andra stränder i området var stranden helt svart, en rest från vulkanutbrott från Rinjani.

Dagen efter var det så dags att lämna Lombok. Kl 9 på morgonen blev vi upphämtade med buss för att skjutsas tvärs över ön till Labuan Lombok där vår båt för en fyra dagar, tre nätters-kryssning skulle avgå!

• Gün 89

Stop 26 - Lombok, Mt. Rinjani 🏔️

7 Eylül 2023, Endonezya ⋅ ☁️ 12 °C

3 days trekking Mount Rinjani 🏔️ 🥾 big thank you to our guide wahyu - got us through till the end !
      7 hours first day of only incline 😅 up to base camp at 2,600 meters ⛺️ ☁️
      2 am wake up for a very difficult 3 hour 45 degree incline climb to the summit at 3,726 meters 🌅
      (Realised very quickly the British countryside isn’t quite the same experience as summiting a volcanic crater 😁- the fun began to wear off very quickly 😂)
      Proceeded down to the lake and second camp after a 15 hour day of extremely steep decline - very sore and another day ahead of us to get to the bottom.
      We’re still unsure how we managed to complete the trek after multiple falls onto arses, burning and peeling backs, fluid filled blisters, wet clothes and attempting it at the end of a three month backpacking bender but we did it 😄😄
      Incredible experience but never again 😃
      Stayed a night in a bungalow to recover which turned out to be on a farm with 200 turkeys (not pictured) 🦃 🌴

• Gün 21

Harter harter Wandertag

2 Nisan 2023, Endonezya ⋅ 🌧 19 °C

Ich schreibe diesen Beitrag am nächsten Tag und es kommt mir schon gar nicht mehr so schlimm vor.

Schließlich bin ich ja angekommen und das mit viel weniger Pausen als ich sonst beim Wandern mache :p.

23km und 2000 HM.

Wir starten morgens um 02:30 mit Taschenlampe auf den Weg zum Gipfel zum Sonnenaufgang.
      Der Weg führt über sehr viel Vulkan geröll.
      Hoch geht man zwei Schritte und rutscht einen wieder runter.
      Zurück rutscht man lange bergab.
      Ich höre auf zu zählen wie oft ich wegrutsche und falle.

Danach gibt es Frühstück.

Es geht lange und sehr steinig bergab. Man muss viel klettern.

Nach dem Lunch geht es durch 2 Flüsse, hier ziehe ich meine gerade trocken gewordenen Wanderschuhe noch aus.

Da es die letzten Tage trotz Ende der Regenzeit viel geregnet hat ist der Wasserspiegel angestiegen.
      Die Guides haben das noch nie erlebt.
      Der Wanderweg ist überschwemmt.

Ich gebe auf und opfere meine Wanderschuhe und laufe durch das Seeufer.

Danach geht es lange steil bergauf.
      Unser Guide sagt hier sollte man nicht bei Regen oder im Dunklem wandern.

Ich verstehe warum... teilweise ist der Weg extrem matschig und rutschig und stellenweise muss geklettert werden oder Eisentreppen bestiegen werden. Die Treppen sind teils ohne Geländer und etwas schief und der Weg ist schmal und sehr nah am Abhang.

Es beginnt zu regnen und ich kann einfach nicht mehr.

Es bgeinnt dunkel zu werden und noch stärker und kälter zu regnen.

Irgendwann komme ich einfach nur müde und fertig und ein bisschen mitgenommen an.

Wir müssen noch unser Zelt finden und alle verlorenen gegangenen Gruppenmitglieder finden, aber am Ende sind wir alle beisammen.

Ich war von 02:30 bis 19:30 unterwegs.

Meine nassen Sachen ziehe ich einfach vor dem Zelt aus, da stehe ich dann nackt im Regen und rette mich ins Zelt.

Ein erneuter Abend mit nassen Schuhen, nassen Haaren und nassen Klamotten.

Mit meinen letzten trockenen Sachen einer Mütze von Stefan und einem Tshirt von Joel geht es in den Schlafsack.
      Essen darf man im Zelt aber ich habe mal wieder keinen Hunger.

Schlafen tue ich erstaunlich gut.
      Ich drehe mich zwar ständig hin und her und kann nur auf dem Bauch schlafen, aber die Nacht ist viel besser als ich es erwartet hätte.

Eigentlich legt man heute noch einen Stopp bei einer heißen Vulkanquelle ein.
      Da aber der See so hoch gestiegen ist und kaltes Seewasser in die Quelle fließt ist die heute leider keine heiße Quelle mehr.

• Gün 78

Rinjani Tag 2

8 Kasım 2022, Endonezya ⋅ ☁️ 17 °C

Um 2Uhr werden wir geweckt und beginnen den Aufstieg zum Gipfel. 1000 Höhenmeter haben wir vor uns. Es ist dunkel, sehr kalt, windig und nieselt ein bisschen. Dazu geht es steil bergauf in Vulkanasche: 4 schnelle Schritte nach oben und man rutscht 2 wieder nach unten. Extrem anstrengend! Aber ich und meine Freundin haben es tatsächlich als erste gegen 5:20Uhr auf den Gipfel geschafft und die Aussicht war sagenhaft! Um 8:00Uhr gibt es Bananenpfannekuchen im Basecamp.Okumaya devam et

• Gün 104–105

Rinjani (Crater Rim)

14 Ocak, Endonezya ⋅ ☁️ 19 °C

Der "normale" Rinjani Hike dauert 3 Tage und 2 Nächte und man wandert wirklich auf den Gipfel des Rinjanis. Da der Rinjani aber offiziell gesperrt ist zwischen Januar und März, konnte ich diese Wanderung leider nicht machen😢 Da es einer der Hauptgründe für meinen Besuch von Indonesien war, schrieb ich trotzdem einige Companies an. Zum Glück fand ich trotzdem eine Company, welche eine 2Tages-Wanderung zum Crater Rim (Kraterrand) (2700 m.ü.M) machte, von wo aus man den Rinjani und dessen Kratersee betrachten konnte😁 Das ganze war noch immer nicht ganz legal, weshalb wir schon um 5:00 loslaufen mussten, um den Parkwächter zu umgehen😂 Um nochmals auf die "Verhandlungen" mit Adi Trekker zurückzukommen: Da Nathan absagte, verdoppelte sich mein Preis beinahe von 195$ auf 380$, was ich nicht wusste😢 Im Preis waren Hotel, Transport in ganz Lombok, Essen etc. inbegriffen. Ich konnte den Preis noch auf 350$ drücken und Nathan zahlte davon noch ca. 60$. Nichtsdestotrotz ist es das teuerste Abendteuer meiner Reise🙄 Und das obwohl ich selber da hochlaufen muss😂 War mir letztlich egal, da es einer meiner letzten Erlebnisse auf der Reise sein sollte. Sodann: Meine "bescheidene" Gruppe bestand aus 2 Portern (Träger die jeweils 30-40kg in Bambookörben hochschleppten😧... ihr Schuhwerk: Flip-Flops😂) und einem Guide. Die Wanderung sollte etwa 6h dauern und es galt 2000 Höhenmeter zu überwinden. Die Porter liefen jeweils voraus (sie waren auch schneller als wir Wanderer trotz Gewicht😂) und bereiteten dann das Essen zu. Es war jeweils köstlich und hatte viel Scharm!🥰 Einmal machten sie sogar Popcorn für mich😂
      Wir kamen schon um 12:30 auf dem Crater an und die meisten und ich (es gab auch noch andere Wanderer mit anderer Hiking-Companies) gingen dann etwas pfüüseln.😴 Ich hatte ein eigenes Zelt mit guter Matte und Schlafsack. Zudem gabs ein provisorisches Scheisshüttchen😂 Der Nachmittag war ziemlich wolkig, aber wir hatten Glück und konnten doch noch kurz einen Teil des Sonnenuntergang miterleben.⛅ Ich hängte es auch koch ein wenig mit 2 Deutschen, da ich ja eh alleine in meiner Gruppe war.. Die Nacht war überraschend kalt, anscheinend 5 Grad😯 Nach einem mittelmässigen Schlaf, stand ich um 5:30 auf, um den Sonnenaufgang und den Kratersee zu sehen, denn die Sicht am Morgen war immer besser während der aktuellen Regensaison.🙂
      Zum Zmorge wurde mir Bananapancake mit Pommes serviert, welche sie dort oben in der Pfanne frittierten😂 und danach gings 3.5h runter.... Painful für meine Zehen und Oberschenkel🥲 Aber um 12:00 waren wir wieder unten und nach einer Dusche gings schon ins Auto nach Kuta😁

• Gün 12

Mount Rinjani Besteigung 3.726 m

9 Mayıs 2023, Endonezya ⋅ ☁️ 15 °C

Los ging es heute zu unserer Mount Rinjani Besteigung. Um 4:30 Uhr wurden wir in unserem Hotel abgeholt und nach Senaru gefahren.
      Gebucht hatten wir die Tour übrigens per Telefon und WhatsApp über einen Freund von einem Keller, den wir in einem Restaurant kennengelernt hatten 😄
      Hier vor Ort kriegt man die Touren bei den gleichen Internetanbietern für die Hälfte des Preises. Wir mussten allerdings dem Touranbieter versprechen, dass wir niemandemvor Ort erzählen, wie viel wir bezahlt haben, weil alle anderen deutlich mehr für die gleiche Leistung bezahlen mussten als wir.
      Nach dem Frühstück, das wir in dem Büro des Touranbieters bekommen haben, ging es auf der Ladefläche eines Pick-Ups los ins ca. 40 Minuten entfernte Sembalun, wo die Tour gestartet ist.
      Mit uns in einer Gruppe waren noch Enriko und Vanessa aus Düsseldorf.
      Am Anfang dachten wir noch wir schleppen viel zu viele Kleidung mit hoch, da wir mit am Meisten bepackt waren. Vanessa und Enriko wurde gesagt, es reicht aus, wenn sie noch ein zweites T-Shirt und eine dünne Jacke mit nehmen. Entsprechend ist ihr Gepäck auch ausgefallen. Im Nachhinein war es Gold wert, dass wir so viel dabei hatten. Ich hatte alles an was ich dabei hatte und Raffael konnte Enriko noch mit einer Jacke aushelfen, über die er wirklich glücklich war.
      Wir sind insgesamt 7 Stunden mit Pausen und Mittagessen an den Kraterrand auf 2.600 m gelaufen, wo bereits die Träger unsere Zelte für die Nacht aufgebaut haben.
      Übrigens tragen die Träger das ganze Gepäck mit zwei Körben, die an einer Holzstange befestigt sind, auf den Schultern mit Flip-Flops den Berg rauf.
      Hier hatten wir kurz vor Sonnenuntergang einen tollen Blick auf den Kratersee. Bereits auf dieser Höhe hat es deutlich an Temperatur abgenommen und der Wind hat zugenommen.
      Um zwei Uhr in der Nacht wurden wir dann geweckt und es dann ging es zu dritt mit dem Guide nach einer Instandnudelsuppe los. Vanessa hatte sich von Anfang an dazu entschieden nur mit zum Camp am Kraterrand zu laufen.
      Der Gipfelaufstieg hat ungefähr 4 Stunden gedauert und es war die Hölle.
      Zuerst sind wir ziemlich steil bis auf den Kamm hinauf gestiegen. Anschließend ging es auf dem Kraterrand weiter. Hier besteht der Boden nur aus losem Geröll, weshalb man immer darauf achten musste, in bestehende Fußabdrücke zu treten, da man ansonsten direkt wieder zurück gerutscht ist. Links und rechts ging es zudem steil runter und in Teilen war der Weg ziemlich schmal. Die Höhe und die fehlende Energie nach zu wenig Schlaf sind mir nicht gut bekommen und eigentlich wollte ich wieder zurück.
      Allerdings wäre das erst bei Sonnenaufgang gegangen, da bergab die Strecke im Dunkeln zu gefährlich gewesen wäre, da man bergab nur rutscht und nicht läuft.
      Also haben wir Enriko mit dem Guide alleine weitergeschickt und haben gesagt wir laufen nach einer Pause langsam weiter und schauen einfach mal wie weit wir noch so kommen.
      Je weiter und höher wir gekommen sind, desto kräftiger wurde der Wind, der am Ende einem Orkan geglichen hat.
      Wir waren zum Glück perfekt mit unserer Kleidung ausgestattet, aber unterwegs sind wir dann Leuten begegnet, die in kurzer Hose hinter irgendwelchen Felsen gekauert und gefroren haben.
      Irgendwie sind wir dann doch ziemlich weit gekommen. 170 Höhenmeter unter dem Gipfel sind wir dann Enriko wieder begegnet. Er hatte eigentlich schon aufgegeben, aber wir konnten ihn dann doch noch motivieren bis hoch zukommen.
      Und so haben wir es auf den Gipfel des Mount Rinjani auf 3.726 m geschafft. Die Sicht ganz oben war leider Null, aber auf dem Rückweg hatten wir nochmal einen tollen Blick.
      Nach dem Gipfelbild ging es zurück zum Camp und anschließend nach dem Frühstück ganz zurück. Es haben geschätzt nur circa 20% an dem Tag der Gipfel erklommen.
      Es war ein anstrengendes und tolles Erlebnis, aber jetzt tun uns alle Knochen weh.
      Zeit um wieder zu entspannen ...

• Gün 11

2.den treku - Rinjani 3726m, Hot springs

26 Ağustos 2023, Endonezya ⋅ ☀️ 16 °C

Dneska byl nejnáročnější den, celkem jsme nastoupili 1929 m, sklesali 1896 m.
      Vzbudili nás před 2 ráno, dali nám rychlé kafe, čaj, pár sušenek a v 2.30 jsme vyrazili na východ slunce na sopku Rinjani. Cesta byla drsná. Začali jsme prudkým stoupáním lesíkem, museli jsme dělat vysoké kroky, abychom překročili kořeny, dostali jsme se hranu kráteru, cesta se změnila, písek a rozpadá láva strašně prášila a propadala se nám pod nohama. Šlo se o hodně hůř než v hlubokém sněhu. Jak jsme byli rádi za hůlky! Adam to zvládl bez nich, ale skrytě nám jistě záviděl. Šli jsme klasicky v zástupu světýlek a byla nám zima, jako rukavice nám posloužily ponožky, ale i tak ruce mrzly. Vycházejí slunce bylo nádherné a hned se začalo oteplovat. Dolů to šlo kupodivu dobře, klouzali jsme se rychle po sypkém povrchu.
      Ke snidani nám naši kuchaři připravili toast s ananasovou marmeládou a palačinku s banánem.
      Po snídani jsme se vydali dál dolů k jezeru a horkým pramenům. To, že bylo jezero pod námi, neznamenalo, že půjdeme jen dolů, cesta trvala 3 h, sestup i občasné výstupu byly drsné. V jezeře jsme se nevykoupali, ale zato v horkých pramenech ano. Pominu-li spoustu odpadků, bylo to pěkně. Ale myslela jsem, že budou větší.
      Oběd byl u jezera - nudlová polévka se zeleninou a rýže, ananas.
      Po obědě nás čekalo další náročné stoupání na hřeben nad jezerem, také 3 h.
      Na spaní jsme přišli už za šera, ale stihli jsme západ slunce.
      K večeři se vytáhli, bylo nasi goreng s kuřetem, a udělali oheň, protože náš výlet zítra končí.

• Gün 90

Mount Rinjani, The Summit

17 Eylül 2022, Endonezya ⋅ ⛅ 17 °C

1.30am - we crawled out of our tents pretty tired. Unfortunately sleeping on rock was very uncomfortable needing to keep rotating throughout the night and we probably only had an hour or two of sleep. We were given breakfast which was two slices of bread, not ideal for what was to come. Overall, we both felt the food portions were too small considering the intensity of the trek, but never mind. We began the summit trek at 2.20am with the climb taking us straight to the summit at 3726m. Although only another 1100m up, we had been warned about the technical difficulty of this part, with almost all of the terrain being loose, sandy volcanic ash. The hike was only 4km but with an elevation increase of 1100m and the extremely challenging terrain, it would take us four hours to cover this distance. As we began to hike, it became clear this was no joke. We had never hiked on anything like it and for every 2 steps forward we would slip at least 1 step back. 30 minutes in and completely out of breath, we stopped to ask the guide ‘surely it’s not this for the next 4 hours?’ He spoke little English but did understand our question and responded ‘yes, yes it is and it gets steeper as we ascent.’ Great! Nevertheless, we pushed on in the darkness with our head torches, taking it one step at a time. At this point, people in our group started walking at different paces so became separated. There was only one path to the summit, up a narrow ridge which at times was no more than 1m wide. Looking over the side of the ridge we could see a steep drop, where at times a wrong footing would have been our last. As we looked back we could see a line of glowing head torches along the ridge behind us. The final 1km of linear distance was the hardest with a 300-400m ascent. Although steep, this would've been manageable on solid ground, however the ground was far from solid, in fact we were now walking on the loosest and steepest terrain we had encountered yet. At times we had to physically scramble up the scree/ ash on hands as well as feet. It was so hard especially with the altitude and still the summit felt so far away. It was fair to say this final climb was extremely difficult both physically and mentally. Once we were half way up the steep slope, the sun started to rise and it was beautiful. We pushed and pushed, one step then the next sliding and falling down countless times. 20-30 minutes after the sun began to rise, we eventually made it, 3726m up!! It was 1°C and windy but the views were out of this world and this absolutely made the trek worth it! We looked down on clouds in the distance although luckily for us there were no clouds nearby to spoil the view. The sun was glowing orange and casting shadows on the land below behind the lower altitude peaks and into the crater filled with water. The tents at the crater rim now looked little more than specs of colour. Unfortunately a few members of our group didn’t make it, but we celebrated with those who had at the top. We stayed at the summit a little while but not too long as we soon cooled down. At this point the hard part was over but we still had a 2700m descent to make back down to the start point. The climb down to the crater rim was mentally quite draining as with each step we'd skid and slide everywhere. Climbing up, with each two steps up would be one step back. Going down was the opposite… with each step down we'd slide another step forward so concentration was a must. Everyone was falling over, including us both on multiple occasions. It was only at this point in clear daylight that we appreciated the craziness of the terrain we had just climbed. We eventually got back to the campsite at the crater rim and honestly breakfast could not have come sooner. The reward for the most intense activity we'd ever done… a single cold banana pancake! You can imagine our faces when we were handed that on a plastic plate.

After a short lay down in the tent it was time to move on and begin the final walk down from the crater rim at 2700m to the start point at 1000m. Trying to walk down hill was interesting as we kept skidding and losing our footing on the dirt as our legs were so worn out. Luckily the gradient started to ease as we walked further down. Although not easy on the legs, it was of course much easier going down. The porters carrying equipment literally jogged down the steep hill in their flip flops yet again. We cannot understand how they do it. We passed each rest point and said hello the unfortunate victims climbing up, with a slight smugness in our tone this time. As on the way up, our porter cooked us lunch at rest point 2. It was then the final push back to the starting point to be picked up. We had never been so happy to see the pickup truck. Our legs hurt, and in one day we had hiked to the summit and all the way back down again. All in all an extremely intense 28 hours with very little food and sleep; we had climbed 2700m up to 3726m and back down in over 60,000 steps. Jess burned 9000 calories and Dan burned 12,000 calories.

This was by far the toughest physical challenge we've both ever tried, but we’re so pleased to have completed it although felt it was made even harder having eaten such little food.

We then had the journey back to Senaru followed by a three hour journey to Kuta in the south of Lombok, our final destination in Indonesia. The journey was not fun especially after the trek, although we had the nicest taxi driver who willingly stopped at KFC and waited for us to scoff a KFC burger meal each. That alone didn’t quite do the trick so we ordered another bargain bucket to takeaway and also scoffed that in the taxi. After checking in to a rather nice homestay in Kuta, it was off to bed to at last recharge.

• Gün 81

Rinjani, day 2 part 2

19 Nisan 2023, Endonezya ⋅ ☁️ 19 °C

We said goodbye to those who were only doing two days one night as they were retracing the steps of the first day as the remaining four of the initial 10 of us to send it towards the crater lake. The descent was very steep, and we pretty much were climbing down, sneaking rocky path, getting overtaken by porters every few minutes as they skipped down the steep incline, somehow unaffected by the 30 kg baskets they carried slung uncomfortably across their shoulders.

After about an hour of steep descent, we began to work across the slope, moving more quickly, but still laboriously with our already-tired legs. After about another hour, we dropped below the clouds and got a first up close view of the turquoise lake that sat in the crater. We knew this meant lunch was close so me and Niils sped off, leaving Sophia and Iris chatting well behind us As we completed the last half an hour of the mild incline in a lush, open grassy land.

We arrive at the lake five minutes before the ladies thinking it was our lunch stop, but because there were people already there, we had to wade across a river to our actual lunch stop.

Yet again, the Porter is cooked up a fantastic chicken, veg and rice lunch which we devoured before heading off again. We ended up having to wait/climb around the side of the lake as the water level was particularly high at this time of year and then we were rewarded after this half-hour effort, with a swim in the crisp azure water.

We didn’t have much time for this now, as it was already 2 pm, as to reach our campsite we needed to regain the 600 m of altitude we’d just climb down. We’ve been told this will take another three hours, which was not good news for our exhausted limbs.

The clouds rolled in across the lake as we swim, so we scaled the first part of the forest surrounding the lake with very little visibility. We were rewarded about an hour in when the clouds cleared, and we were left with a stunning view of the creator, house in the lake and smaller active volcano and a sight of the summit, towering above us. This was one of the best parts of the walk as we alternated between hiking, steep slopes, and practically having to climb near vertical rock faces.

One moment I will always remember is when Niils and I watched a porter, somehow make his way up a rock wall, balancing precariously with each step despite the large pack he was carrying. It was, perhaps the only time I ever saw a porter struggle at all with any climb, and I think they must be absolutely superhuman to do this time multiple times a week normally just wearing flip-flops.

We eventually reach the top and were rewarded one last look at the magnificent view before we had to walk a little bit around the hill to our campsite.

We once again had some great Porter food, unfortunately, without the sunset view due to the clouds rolling in, then I slept pretty much from 7:30 pm until we had to wake at 5:45 to get up and ready.

• Gün 77

Rinjani Tag 1

7 Kasım 2022, Endonezya ⋅ ⛅ 19 °C

Heute ist der Erste von der 3-tätigen Mount Rinjani Trekking Tour. Mount Rinjani ist mit 3726m der zweithöchste Vulkan Indonesiens. Um 8Uhr gehts los von einem Dorf nah Senaru. Nach 1600m Aufstieg und einer Mittagspause kommen wir gegen 16Uhr im Basecamp an. Zelt und Verpflegung bringen Porter nach oben. Die Körbe sind ganz schön schwer und der Aufstieg ist echt steil! Zum Abend hin wird es ganz schön kalt und wir gehen nach dem Abendessen direkt schlafen.Okumaya devam et

Burayı şu adlarla da biliyor olabilirsiniz:

Pengkereman

Bize katılın: