Around the world

September 2018 - June 2024
Met backpack de wereld over....
Herinneringen maken, culturen ontdekken en avonturen beleven 🌎
Currently traveling
  • 2,112days

De afgelopen vijf dagen liep ik met backpack, kampeeruitrusting en voedsel de W-trekking in National Park Torres del Paine. Elke dag tussen de 5 en 8 uur onderweg. Dit was next level. In zowel natuur als beleving.

Torres del Paine staat bekend als een van de mooiste natuurgebieden ter wereld met een totale oppervlakte van 2.400 km2. Alleen de busreis en catamaran naar het park toe is al schitterend.

De W-trekking is een route die je door drie valleien loodst - vandaar de 'W'. Ik heb regelmatig met verbazing staan kijken naar de uitzichten. Het was een week met uitzonderlijk mooie natuur en heerlijk weer.

Van lopen langs bergen, glaciers, drijvende blauwgekleurde ijsmassa's, besneeuwde bergtoppen naar graslanden, watervallen, hangbruggen, turquoise gletsjermeren en valleien. Teveel om op te noemen. Met afsluiter de Mirador Base Las Torres, waarvoor ik 's om 5.00 opstond om met hoofdlamp omhoog te hiken om de zonsopkomst te bekijken. Nog ver voordat de dayhikers later die dag zouden arriveren.

Het is ook een tocht met veel hoogteverschillen, klimwerk en onverharde uitgesleten paden. In totaal 95 kilometer en 3500 hoogtemeters gelopen. Soms afzien en hiking poles zijn een must. Ik heb grote stukken in uitgestrekt landschap alleen gelopen. Waterfles bijgevuld in rivieren met stromend ijskoud glacierwater uit de bergen.

Je ontwikkelt routine in het bereiden van eten, tent opzetten, hiken en slapen. Voelt aan wanneer je wat nodig hebt. Vijf dagen self contained. Back to basic. Het voordeel van overnachten in de natuur is dat je veel meer ziet en vroeg van start kan gaan Je blijft in de beleving. Ijs op de tent bij het wakker worden en in de nacht opstaan voor het bewonderen - en vastleggen - van een indrukwekkende sterrenhemel.

Een meerdaagse hike creëert ook een saamhorigheid tussen hikers. Je ontmoet elkaar bij het bereiden van eten en onderweg. Veel leuke mensen ontmoet. Mensen met dezelfde passie voor outdoor en natuur. Het schept een band. Zo ontmoette ik een koppel uit de USA waar ik een leuke klik mee had en zij op 11 en 13 maart jarig bleken te zijn. We hebben elkaar drie dagen gefeliciteerd :-) .

Alle ervaringen maakte het een bijzondere midweek. Een week die ik op kantoor of dagelijks leven nooit zo had kunnen ervaren. De voorbereidingen - wat al met al veel werk was - pakte uit zoals gepland. De projectmanagement skills nog niet verleerd. Voor mij een highlight in de reis tot nu toe. Een week om niet meer te vergeten.

Vanavond neem ik een Chileens Malbec wijntje en laat alle indrukken nog eens passeren.

Meer foto's: https://www.flickr.com/gp/157327784@N03/D0Pc95

Cheers.

El Calefate en Perito Moreno Glacier

March 14, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 12 °C

Vanuit Puerto Natales ging mijn route per bus naar een noordelijker deel van Patagonië: El Calafate. Een busrit van ruim vijf uur, wat een klein ritje is. Niets meer dan een volgende plaats. Weer terug Argentinië in, weer nieuwe stempels in het paspoort. Het blijft bijzonder.

El Calafate is de hub naar en de Perito Morenogletsjer in Los Glaciares National Park.

Na de W trekking had ik eigenlijk een rustdag in Puerto Natales gepland maar keek in de avond toevallig naar de weather forecast van El Calafate. Er werd op mijn geplande dagen regen voorspeld en dat was de aanleiding om 22.00 in de avond, nadat ik terug was uit Torres del Paine, nog een bus voor de volgende ochtend om 7.00 richting El Calafate te boeken. Om Perito Moreno nog diezelfde middag, met een andere bus, vanuit El Calafate te bezoeken. Met goed weer. Een hostel uitgezocht dichtbij de busterminal om de backpack te droppen, lunch in te laden en weer op pad te gaan.

De highlights volgen zich deze week in rap tempo op. Het ritme is hoog. De afgelopen 10 dagen heb ik op 10 verschillende plaatsen overnacht. Ik ben het gevoel voor dagen alweer weken volledig kwijt, ik denk alleen in reisstappen en budget en stem dat af op mijn behoeften en wensen.

De omschakeling van bus richting El Calafate pakte goed uit. Ik bezocht National los Glaciers in de namiddag zonder veel mensen en met strakblauwe lucht en zon. Ik stond me op zo'n 250 meter afstand van de Glacier gewoon in een 't shirtje in te smeren.

De Perito Moreno Glacier is één van de drie grootste glaciers ter wereld en één van de weinige gletsjers die nog groeit. De gletsjer is 5 kilometer breed en 30 kilometer lang. Het hoogste punt steekt ongeveer 60 meter boven het water uit. Hoger dan het appartementencomplex waar wij in Arnhem woonden. Wat je boven water ziet is maar 10 % ziet van de totale ijsmassa. Per dag schuift het ijs bijna twee meter op. Erg indrukwekkend. Om de twintig minuten vallen er grote blokken ijs in Lago Argentino wat klinkt als onweer. De Perito Moreno is een belevenis op zich.

In het park ontmoette ik ook een Argentijn uit Buenos Aires die werkt als piloot en Maxima en Willem Alexander de afgelopen jaren regelmatig in een privéjet heeft rondgevlogen in Argentinië. De wereld is klein.

Morgen en overmorgen neem ik wat rust. Tijd voor bezinning. Ik ben toe aan een goede kop koffie, de trip verder te plannen, backpack te ordenen, te wassen, boodschappen te doen, nog een kop koffie te drinken, naar de kapper te gaan, foto's te back-uppen, te lezen, de beentjes omhoog te doen en terug te kijken op de afgelopen weken. Klinkt als een mooi leven, niet?

Los Glaciares National Park

March 21, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 11 °C

Na drie dagen in El Calafate vertrok ik per bus naar het hikers Mekka in Patagonia: El Chaltén. El Chaltén is een klein en gemoedelijk bergdorpje aan de voet van het Fitz Roymassief en onderdeel nationaal park Los Glaciares National Park. This is where the magic happens. Vanuit dit dopje loop je direct de mooiste hiking trails op. Day of multi days.

Omdat ik mijn maaltijden hier al weken elke dag zelf bereid reist er inmiddels ook een grote voorraadtas eten met met me mee. Waar je thuis een voorraadkast voor gebruikt heb ik nu een extra tas. Zo zitten er potjes kruiden in, knoflook, blikken tonijn, instant noodles, pakjes pastasauzen, bananen, brood, jam, noten, wraps, dulce de leche, stukje chocola, soms een flesje wijn, pasta en rijst. De tas vul ik aan met wat nodig is. Koken met pannen die het hostel beschikbaar stelt.

Ik verblijf hier minimaal een week en heb nog geen vervolgplanning. Dit houdt me flexibel en dat is fijn. In El Chalten is de enige onvoorspelbare factor het weer en ik wil niet verder moeten reizen, omdat ik al iets heb vastgelegd. Dagelijks check ik als ware bergbeklimmer de weatherforecast op windguru. Analyseer de cijfertjes met betrekking tot drukgebieden, windspeed en cloud cover. Zo bepaal ik of er nog een multiday hike in zit of ik een dag op pad ga.

Het weer maakte dat ik de eerste twee dagen al mijn eerste twee grote dayhikes plande. De eerste hike was een tocht van 21 kilometer naar Laguna Torre. Een mooie en relatief eenvoudige tocht. De tweede dag maakte ik een hike naar Laguna de los Tres, de highlight van het gebied.

Soms ontstaat er bij het aanschouwen van natuur of architectuur een eerste schok van verwondering bij hetgeen je voor je ziet. In de zin van: 'Holy....WOW, dit is niet meer normaal'. Dat je adem stokt en je alleen kijkt en stil bent. Zoals bij het voor de eerste keer aanschouwen van de Taj Mahal in India, de Grand Canyon in Amerika of de Bromo vulkaan in Indonesië. De tocht naar Laguna Los Tres met Mount Fitz en het Andes gebergte op de achtergrond was zo'n moment. Een parel van verwondering die na drie uur lopen in volle glorie tevoorschijn kwam. Met strakblauwe lucht en spiegelende glacierwater.

Het zijn de momenten die je bijblijven. Het was een hike van in totaal 28 kilometer en 1100 hoogtemeters. 8.5 uur onderweg. Eén van mijn mooiste daghikes tot nu toe. Prachtige panorama uitzichten, klimwerk en tot slot de verwondering. Mijn lunch gegeten op het hoogste punt met uitzicht op het Lake, een glacier met afbrokkelend ijs en grote waterval. De foto's doen geen recht aan hoe mooi en groots het is.

Een dag later ben ik om 6.00 opgestaan om de sunrise vanaf een ander punt bovenop een berg lopen te bekijken. Koud maar mooi.

Naast al het hiken bestaan mijn dagen uit uitrusten, koken, wat drinken met reizigers die ik ontmoet, lezen en een dagelijkse wandelingetje naar de buurtsupermarkten. Erg relaxed.

Het volgende avontuur dient zich morgen aan. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn goed en ik ga een tocht maken waar de meer ervaren hikers de afgelopen weken al regelmatig over spraken: als je de kans krijgt, moet je dit doen. Morgenavond trek ik voor vier dagen de natuur in. Met tent, gear en eten. Into the wild. Alle spullen, kaarten en benodigde gear heb ik hiervoor vandaag in huis gehaald en mijn backpack klaargemaakt. Morgen gaat om 7:00 de wekker en ga ik van start.

Meer natuur, meer back to basis en meer uitdaging....

Hiking the Huemul Circuit - deel 1

March 23, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 11 °C

Momenteel zit ik in een non-stop bus van 24 uur van El Chaltén naar Bariloche. De langste busrit ooit voor mij. Van vier dagen hiken naar een nacht en dag in de bus. Het contrast van het reizen. Ik heb mezelf getrakteerd op een luxere stoel, omdat de normale stoel tot mijn schouders komt. Dit bevalt iets beter. Mijn boodschappentas staat naast me. Na tien dagen in het bergdorpje El Chaltén weer op pad. Het geeft de tijd om uit te rusten, na te denken en wat te schrijven. Wat fijn is want het waren mooie en bijzondere dagen.

De afgelopen week liep ik the Huemel Cirquit. Een vierdaagse trekking vanuit El Chaltén met 65 kilometer en 3000 hoogtemeters over onverhard terrein, twee bergpassen, een glaciers en langs één van de grootste ijsveld ter wereld. Is er een next level van een next level?

"The Huemul circuit is one of the most beautiful and challenging treks you can do in Patagonia and the best part, it’s almost devoid of hikers. Involving two zip lines and walking across a glacier, this trek is not for the faint hearted. It’s all worth it though when you reach the vast Patagonian ice field, the third largest piece of ice in the world and the largest not located at the poles. - The Huemul Circuit is in my opinion easily one of the top 5 hikes in the world"

Elke dag ongeveer 6 tot 9 uur onderweg, inclusief pauzes en in mijn geval foto stops. De trekking wordt vooral gelopen door de wat meer ervaren hikers die de tijd hebben en voor wat langere tijd in El Chaltén verblijven. Je moet vier dagen goed weer hebben omdat het op de twee bergpassen hard kan waaien en je steil moet afdalen. Met harde wind en regen te risicovol. En dat perfecte weather window ontstond vanaf zaterdag, zag ik op windguru.

Het is de enige hiking trail waarbij je zicht krijgt op the Southern Patagonian Ice field. Voor deze tocht is onder andere een harnas en steel carabiner nodig om je via een zipline over twee rivieren te loodsen. En een goede conditie om hoogtemeters te overbruggen. Op de campsites zijn geen voorzieningen. Niets. Het werd een memorabele tocht waar ik vooraf zeker over heb nagedacht.

Neem ik niet teveel risico's met mijn minimale ervaring? Heb ik voldoende gear? Ik ben niet specifiek voorbereid op hiken in Patagonië en moet spullen onder andere huren. Voor Patagonië was een weekend festival Bospop mijn laatste ervaring met een tent. Aan de andere kant, als je hier nu bent.... Een nu of nooit gevoel, met de fitheid en tijd die ik nu heb, de ervaring in Torres del Paine en een perfecte weersvoorspelling gaf de doorslag. Op woensdag besloot ik de trekking te gaan lopen maar moest nog wel een tent huren. Die zijn minimaal beschikbaar in El Chaltén.

Vrijdag aan het einde van de middag, de middag voor mijn gewenste vertrek op zaterdagochtend, liep ik voor de laatste keer de rental shop binnen en bleek er plots een eenpersoons tent beschikbaar. Gelijk maar gehuurd, risico niet nemen dat die de volgende ochtend weer weg was. Evenals harnas, slaapzak, stove en matje.

Waar je in het populaire Torres del Paine nog regelmatig mensen tegenkomt, ook dagjesmensen, refugios met voorzieningen en eten hebt en loopt op een gemarkeerd pad is dat hier niet. Dit is remote en veel meer technisch. Je loopt grote stukken alleen.
    Uitdagend en out of the comfortzone. Je krijgt het niet voor niets en If you never try, you never know. Zo is ook het leven. Make it happen!

De combinatie van de bergen, uitgestrekte natuur, fysieke uitdaging, grenzen verleggen, fotografie en het basic level vind ik interessant. Het geeft diepgang. Heerlijk om even uit het comfortabele leven, vol met veel (onnodige) prikkels en overvolle supermarkten te stappen en terug te gaan naar de basics. Dan waardeer je het andere des te meer. En omdat je voor alles zelf de volledig verantwoordelijkheid moet nemen. Zeker als je de tocht alleen loopt.

Jij bepaalt. Hoeveel je meeneemt, wat je meeneemt en hoe je je voorbereidt. Vergeet je je brood, heb je geen lunch. Camping gas vergeten of op? Geen (warm) eten. Te weinig kleding mee? Koude nachten. Verlies je je waterfles? Geen water onderweg. Tentstok kapot? Een slechte nacht. Er zijn geen voorzieningen, geen rangers, er is geen WiFi of telefoonservice en je loopt niet zomaar even terug. Kortom voorbereiding en vooruitdenken is een must. En balans vinden tussen nice en must to have. De voorbereiding ging al een stuk soepeler dan voor Torres.

Je leert je voorkeuren kennen en weet beter wat je lichaam nodig heeft ten aanzien van de kilogrammen. Op vrijdag heb ik voor vijf dagen zo licht mogelijk eten ingeslagen , alle camping gear in de rugzak geperst, offline maps geïnstalleerd, hardcopy waterproof topo map mee en ingelezen. En last but not least telefoon, camera en powerbank opgeladen want 4 dagen trekking betekent ook 4 dagen geen elektriciteit.

Voor degene die het leuk vinden, onderstaand een verslag van de eerste hiking dag. De andere hiking dagen zal ik de komende dagen en voor deze gelegenheid in afzonderlijke blogs posten. Voor een indruk en wie weet ter inspiratie. Ik heb tenslotte 24 uur in een bus te overbruggen en tijd om te schrijven. Misschien nog wel langer want de bus staat inmiddels stil met pech na een aanrijding met een guanaco....

Dag 1 - El Chaltén naar Camp Laguna Toro - 16.4 km - 749m omhoog, 450m omlaag - 6 uur onderweg

Het is zaterdag en samen met een stel uit het hostel die het cirquit ook gaat lopen vertrek ik vroeg in de ochtend naar het ranger station om ons voor the Huemel cirquit te laten registeren. Alle laatste zaken ingepakt, laatste checks, pasta als ontbijt en gaan. Een stel en ervaren hikers uit de UK die een gap year hebben en nu afzonderlijke outdoor reistrips maken, waaronder zes weken Patagonië.

Na invullen van vragenlijst en ondertekening bij het ranger station krijgen we de permit. Een permit is gevraagd voor deze track, al kan je ook zonder de track op gaan. Het is een check en voor je eigen veiligheid. Als je niet op de genoemde datum afmeld starten ze binnen 24 uur een rescue actie.

Het prachtig weer en de eerste dag naar Camp Laguna Toro staat bekend als een relatief eenvoudige. Een tocht van zo'n 6 uur. Alleen het eerste deel van de track is omhoog. Je moet zo'n eerste dag even inkomen en afzien, soms door de rugpijn heen. En de klim van twee uur door een bos omhoog was een pittige.

Je hoort de cadans van de poles, je ademhaling en je voetstappen als je de berg op gaat. Eigen tempo, net als bij wielrennen. Met een backpack van zo'n 15 kilogram op mijn rug speelt na een uur klimmen voor het eerst de gedachte 'waar ben ik aan begonnen...' door mijn hoofd. Dit gevoel van afzien verdwijnt als ik boven kom en het uitzicht over Lake Viedma en Mt. Huemel zichtbaar wordt. Wow, wat zitten we al hoog. Een schitterend wijds panorama uitzicht.

Na de eerste beklimming is het nog zo'n drie uur afdalen en lopen door het dal naar de campsite Laguna Torre. Ik lig mooi op schema en neem de tijd voor een lunch. De stilte om me heen, de zon, strakblauwe lucht, vogelgeluiden en niemand in het zicht. Alleen in de vallei tussen de berg. Dit is bijzonder...

Via een goed te volgen pad arriveer ik in de middag fit op de campsite. De campsite is niets meer dan een zeer mooie beschutte plek in de natuur tegen een bergwand waar je je tent kan opzetten dichtbij een rivier voor water. De hikers uit het hostel zijn snel en hebben hun bergtent al opgezet. Later zullen nog zo'n tien andere hikers arriveren.
    Na mijn aankomst begin ik met het proces van omkleden, tent opzetten, matje uitrollen, eten maken en wachten tot het donker wordt. Ik lees wat in de zon en doe nog een kleine powernap. Mijn telefoon gebruik ik niet want een volle accu kan later nodig zijn voor deze tocht (gps).

Als avondmaaltijd maak ik instant soup en pasta met tonijn en kruiden. Probeer de ingrediënten met het meeste gewicht als eerste op te maken want dat scheelt kilogrammen. Glacierwater uit de nabijgelegen rivier en eten uit een pannetje die ik tijdelijk heb geleend van het hostel. Meer basic wordt het niet. Zodra de zon verdwijnt koelt het af en zijn lagen kleding, handschoenen en muts nodig.

Mijn backpack met eten hang ik in een boom want er zijn muizen. Als je dit niet doet is de kans groot dat ze door je tent heen knagen opzoek naar eten. Door deze maatregel heb ik daar geen last van gehad. Andere hikers wel.

Zo sluit ik de eerste dag af en maak me klaar voor dag twee. Bijgevoegde foto's zijn van de dag 1 met een korte beschrijving per foto....

Enjoy! :-)

Hiking the Huemul Circuit - day 2

March 24, 2019 in Argentina ⋅ ☁️ 14 °C

Camp Laguna Toro – Camp Paso Del Viento - 13 km - 850m up - 550m down - 7.5 uur onderweg

Na het wakker worden begint het proces van tent, slaapzak, matje inpakken, ontbijten, omkleden, insmeren en klaarmaken voor ongeveer acht uur hiken en grotendeels omhoog.

Als ontbijt kies ik deze dagen voor rijst met een maggi blokje en rozijnen. Lichtgewicht en voedzaam. Met een kop thee. Verder eet ik onderweg repen, een stuk chocola, brood of wraps met dulce de leche, een banaan en een mix van noten.

Rond 9.00 vertrek ik met backpack richting een wat een mooie tocht gaat worden. Binnen een uur de eerste hindernis, met een zip line over een rivier. Het klinkt spannender dan dat het is maar je moet wel weten wat je doet. Het is op hoogte en met een kolkende rivier onder wil je geen fout maken. Omdat de zip line in het begin van de track is kunnen we dit met een aantal andere hikers doen. Zo kunnen we ook de bagage via de pulley naar de overkant brengen. Een unieke ervaring.

Na de rivier begint de beklimming naar Paso del Viento. De trail gaat vandaag grotendeels omhoog. Over rotsblokken, smalle paden en over een glacier. Het is geen gemarkeerd pad maar een route die op een aantal routepunten met opgestapelde stenen wordt aangegeven. Opletten dus, als een soort speurtocht. Op dit stuk zie ik soms andere hikers in de verte wat handig is om route te volgen.

De route maakt het ook mogelijk om over een deel van de een glacier te lopen. Op het ijs ligt gruizel van de naastgelegen en geeft voldoende grip. De blauwe kleuren van het ijs, de gaten met ijswater. Heel bijzonder. Na ongeveer twintig minuten weer de berg op voor de route naar Pasa del Viento. Omhoog over rotsblokken en gravel over smalle paden naar de bergpas. De steilste beklimming en meeste hoogtemeters van de trekking. Je ziet de top ver boven je en weet dat je de pas moet oversteken. Er is geen zijweg. In de verte zie ik enkel hikers als stipjes voor me.

Elke stap hoger wordt het uitzicht achter je mooier. Een camelbag zou handig zijn op zo'n klim maar heb ik niet in mijn assortiment. Om mijn fles te pakken moet mijn backpack af, maar de backpack af doen voor water kost energie en is niet overal mogelijk door het smalle pad.

De beloning van de inspanning volgt bij het passeren van de Paso del Viento op 1550 meter hoogte. Wie hier geweest is, weet wat ik bedoel. Voor me opent zich een weids uitzicht over het uitgestrekte Southern Patagonian Ice field. Mind-blowing. Een prachtige overgang van het pad van de klim naar uitgestrekte ijsvlaktes.

De besneeuwde honderden kilometers glacier ijs met bergen op de achtergrond. Onaangetast gebied. Samen met een andere hiker nemen we een foto en lopen we naar een beter viewpoint. Hier is het uitzicht het mooist. Dit uitzicht krijg je alleen als je ervoor werkt. Foto's doen geen recht aan wat je in panorama voor je ziet. Het is een viewpoint waar we met groepje zo'n twintig minuten verblijven en een windjack nodig is. Het is er koud en het waait. Genieten.

Na twintig minuten beginnen we aan een afdaling van anderhalf uur naar de campsite. Een mooie afsluiting en prachtige plek om te kamperen. Er is weinig wind, wat een uitzondering is en de zon schijnt nog. Vandaag ongeveer 7.5 uur onderweg geweest.

Mijn tent zet ik op naast een stromend beekje met uitzicht op het Lake zonder beschutting. Er is een primitief (nood) hutje met houten bankjes waar ik met wat andere hikers mijn eten met stove uit de wind klaarmaak voor we de tent in duiken. Ieder heeft zijn eigen ritueel.

Tijdens het eten komt een Franse hiker met de opmerking dat hij twee ander hikers nog niet heeft zien binnenkomen op de campsite. Zouden ze zijn omgekeerd? Een andere campsite hebben gekozen? Als we het bijna vergeten zijn zien we om 20.00 net voor het donker wordt nog twee mensen aankomen lopen. De Fransman had gelijk. Ze bleken om 10.00 te zijn vertrokken maar rond de glacier en top van de Paso de Viento de verkeerde richting op gelopen. Niet heel handig maar net op tijd en 'exhausted' voor het donker binnen.

Als het donker is en de eerste muis het houten hutje betreedt is het tijd om de tent in te duiken. De backpack hangt boven de grond aan een ijzeren koord buiten het hutje.
    Rond middernacht ga ik nog even de tent uit om de sterrenhemel te bewonderen en met camera vast te leggen. De weersomstandigheden zijn perfect en de Melkweg strekt zich boven de campsite uit. Ik blijf dit één van de meest indrukwekkende natuurverschijnselen vinden.

Daarna weer snel de tent en vooral slaapzak in. De gehuurde slaapzak is -8 isolated en houdt het maar net. Volledig ingewikkeld en met twee truien en onderkleding aan om me warm te houden val ik met het geluid van de beek en wind in slaap.

Op naar dag 3. Op naar een dag met een beklimming en de meest steile afdaling ooit. De gidsen in El Chaltén hebben ons geadviseerd vroeg te starten....

Bijgevoegde foto's zijn van dag 2, inclusief beschrijving.

Hiking the Huemul cirquit - day 3

March 25, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 16 °C

Camp Paso Del Viento – Paso Huemul (1100m) – Bahía Cabo de Hornos - 560m up, 1024m down - 18 kilometer - 8.5 uur onderweg

Dag 3 van het cirquit is het langst en gaat parallel aan het ijsveld richting de tweede bergpas: Mt. Huemul. In het donker en met hoofdlamp eten en lunch bereiden. Weer rijst, kruiden en rozijnen in de ochtend. Eten uit de pan en met water uit het beekje. Als alle spullen in de backpack zitten en er daglicht is ga ik van start.

De route gaat langs de andere zijde van de berg die we op dag twee zijn overgestoken en de eerste kilometers gaan licht omhoog. Windjack en handschoenen aan en ik het eerste uur al wordt het snel warmer als je met backpack loopt. De tocht gaat in een fijn tempo en ik loop grotendeels alleen. Het pad is goed te volgen en duidelijk aangegeven.

Je weet dat er een aantal mensen voor en achter je lopen alleen zijn de afstanden zo groot dat je ze niet of nauwelijks ziet. Iedereen vertrekt op een ander tijdstip en loopt een ander tempo. Al start ik elke dag wel op tijd zodat ik weet dat er altijd nog hikers ergens achter me lopen. Een stukje veiligheid ingebouwd.

De track gaat op en af en de uitzichten veranderen steeds. Net als de temperatuur. Van start met muts, windjack en trui naar alleen t-shirt op stukken waar het niet waait.
    Eerst langs een bergwand over een smal pad waar concentratie nodig is. Een verkeerde stap en je ligt beneden. De hike gaat minstens een uur langs deze berg voor we in de middag de weg omhoog start. Naar Paso Huemul op 987 meter.

Dit is een relatief steil pad omhoog en ongeveer een uur klimmen. Bij het bereiken van de pas zie ik twee andere hikers genieten van hun uitzicht en een lunch. De wind valt wederom mee en er is een strakblauwe lucht. Ook ik stop daar om energie te tanken en genieten van het uitzicht op de Viedma Glacier.

Het meest uitdagende deel van de trekking volgt nu. Sommige hikers noemen het 'the fun part' en anderen 'the descent from hell'. Na de top wacht namelijk een uitdagende en enorm steile afdaling over zand en gruis van bergen.

Afdalen is niet mijn sterkste punt en ik moet hiervoor mijn tijd nemen. Geruststelling voor het thuisfront: ik heb mijn tempo aangepast en geen onnodige risico's genomen. Mijn camera berg ik veilig op. Het is een afdaling die op sommige stukken verticaal omlaag gaat en voor mij in totaal drie uur zal duren. Volgens statistieken is het zo'n 500 meter dalen over 1.2 kilometer. Stukken van 42% omlaag.

Ruim twee uur volle concentratie op de stappen die ik zet. Je duikt niet direct een afgrond in, maar kan wel vervelend uitglijden. Het kost veel energie. De trekking poles helpen. Er zijn twee stukken waarbij ik denk: 'Oke...en nu?' Met handen en voeten, soms omgekeerd naar beneden. Stapje voor stapje. Er zit ook een stuk in waarbij je je met een aangelegd touw zo'n drie meter omlaag over een rotswand moet afdalen. Poles gooi ik omlaag en klim met touw en backpack op mijn rug naar beneden. Pretty intens. Wel gaaf :-)

Af en toe stop ik om wat te drinken en na ongeveer twee uur neemt het meest steile deel geleidelijk af. Dat scheelt. Bijna beneden zitten een paar hikers op een rots bij te komen van de afdaling. We praten wat en lopen door naar de eerste campsite.

Met een tweetal andere hikers, broers uit de USA besluiten we vanuit daar vrijwel direct door te lopen naar een andere alternatieve camp Bahía Cabo de Hornos, ongeveer 3 kilometer verder de route op. Nog zo'n 40 minuten lopen over vlak terrein. Het is nog licht en scheelt tijd voor de laatste dag. In een fijn strak tempo, achter elkaar aan komen we rond 18:15 op deze campsite aan. Daar begint het avondproces. Pasta, gemixt met met instant soup kruiden (lichtgewicht), een avocado en noten. Vroeg val ik in slaap...

Wat een dag...

Hiking the Huemul cirquit - day 4

March 26, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 16 °C

Bahía Cabo de Hornos - El Chalten 560m up, 550 down - 21 kilometer - 8.5 uur onderweg

De laatste dag van de Huemul track staat op de planning en ik heb met een aantal tussenpozen prima geslapen. Mijn backpack had ik in een boom gehangen en omdat ik middernacht dichtbij wat vreemde dierengeluiden hoorde, waarschijnlijk cows, ben ik met hoofdlamp nog even gaan kijken of ze het niet op mijn backpack gemunt hadden. Dat was niet het geval. Het zal je gebeuren dat je schoenen ineens weg zijn.....

In de avond en nacht hoor ik soms ook het geluid van een ijsblok die op kilometers afstand in het water valt , wat klinkt als onweer. Erg bijzonder. Zo groots is zo'n glacier dus.

De dag start rond 7.00 met een indrukwekkende sunrise over het lake en tegelijkertijd bereiden van eten - rijst en rozijnen. Een prachtig kleurenpalet schittert in de lucht en over het water. Na de sunrise start ik om 8.30u voor het laatste deel van de trail. Het weer is prachtig en de tas is iets lichter. Al voelt dat niet zo.

Na een uur kan de korte broek aan. De vierde dag bevat ongeveer 700 hoogtemeters en zal ik grotendeels alleen lopen. Het voelt fijn om richting een eindpunt te gaan. De dag start langs het lake en gaat daarna een heuvel over.

Na anderhalf uur blijk ik een stuk op een verkeerd pad te zitten (waarschijnlijk een cow trail) en heb mijn GPS nodig om de route terug te volgen. Dat gaat prima maar kost wel zo'n 40 minuten extra en wat zoekwerk. Omdat het op sommige punten nat en moerassig is , kan je niet overal oversteken. Na de eerste twee uur omhoog en over heuvels daalt de route verder af. Prachtige uitzichten en helemaal alleen. Niemand voor of achter me in het zicht. De stilte, de rust en panorama uitzicht. Omdat ik niemand anders zie vraag ik me soms af of ik wel goed zit, maar de app en GPS geeft dit steeds duidelijk aan. En waar ik afwijk kan ik met GPS naar de route navigeren. Tot er weer een iets duidelijker pad ontstaat.

Langzaam daal ik verder af met weids uitzicht op Lago Viedma en kom beneden twee andere hikers tegen die mij inhalen vanuit een splitsing. Er was ook nog een ander pad, wat ik al zag op de map app.

Beneden wacht de tweede zip line. Na oversteek met twee andere hikers neem ik een lunchbreak en vul ik mijn fles in de rivier om voldoende water te hebben voor het laatste deel. Vanuit de zip line is het nog anderhalf uur naar de boat terminal, wat officieel het eindpunt is van the Huemel track.

Als ik na anderhalf uur hij de boat terminal aankom heerst er een doodse stilte. Ik hoor alleen een paar vogels fluiten. Het is er verlaten, niets te doen. Er zijn geen auto's in de buurt, geen mensen en ik zie voor en achter me geen andere hikers. Ik voel alleen de backpack op mijn rug en zon op mijn gezicht branden. Het is dan wel het officiële einde van de track, maar vanuit de boat terminal ben je nog niet in El Chaltén. Sterker nog, om El Chaltén te voet te bereiken is het nog zo'n drie uur lopen door graslanden en over twee heuvels.

Na een korte stop in de schaduw besluit ik het laatste stuk richting El Chaltén te starten. De kans op een auto is vanuit hier minimaal en lopen is de meest gebruikelijke optie. Deze shortcut volg ik deels via GPS want er is niet overal een duidelijk pad. De map geeft voor dit laatste stuk zo'n 185 hoogtemeters aan.

Na twee uur door grasland lopen bereik ik eindelijk een eerste verharde grindweg. Het voelt fijn om na vier dagen weer op een verhard vlak pad te lopen. Er is een afgelegen hotel in de buurt waar je, zo las ik in mijn voorbereiding, een taxi kan bellen voor een rit naar El Chaltén. Dat gaat me te ver. Het is nog anderhalf uur lopen, ik heb nog water, eten en energie. Goed ingeschat van te voren. Ik passeer een hek en loop verder richting de grindweg waar je kans hebt een auto tegen te komen, maar niet gebeurd. Het is wel de weg die leidt naar de autoweg richting El Chaltén. Het is nu alleen nog maar vlak.

Met elke stap dichterbij het eindpunt goed vol te houden en nog steeds niemand in verste verte voor en achter me te zien. Wel de zon en warmte. Mijn plan is om tot de autoweg te lopen en daar het laatste stuk naar El Chaltén te liften. Hitchhiken is vrij gebruikelijk in het uitgestrekte Patagonië.

Dit werkt. Na ongeveer een half uur lopen richting de hoofdweg en nog een stukje in de richting van El Chaltén omdat het even duurt voor er een auto voorbij komt (het blijft Patagonië) stopt de tweede auto waarvoor ik mijn duim opsteek. Ik stap in bij een vriendelijke Canadees die me in ongeveer 10 minuten rijden afzet in El Chaltén. Een einde in stijl....

Ik ben weer terug en meld me af bij het ranger station. Onderweg naar de hoofdstraat zie de Franse hiker al aan de overkant van de straat op het terras in de zon van een biertje genieten. Hij ziet me, we groeten elkaar en hij steekt met een grote glimlach zijn duim naar me op. Beide voelen we de voldoening van deze track. Na alle gehuurde spullen teruggebracht en afgerekend te hebben plof ik na zo'n 9 uur op de bank in het hostel en stap na vier dagen weer onder een warme douche. In de avond geniet ik van een heerlijk groot stuk zelfgebakken steak en een biertje in het hostel. Het stel uit de UK sluit aan en samen proosten we op deze tocht, wat voor hun ook een hoogtepunt was.

Een tocht met grote diversiteit. Uitdaging, bosgebied, bergen, ijsvelden, gelijkgestemde outdoor mensen, adembenemende vergezichten, avontuur, stilte en bovenal .... uitzonderlijk goed weer. Voor mij een unieke ervaring waar ik ook weer van geleerd heb.

Misschien de ontdekking van een nieuwe passie...?

..... 'Because in the end, you won't remember the time you spent working in the office or mowing your lawn. Climb that goddamn mountain' - Jack Kerouac

Een domper in Mexico...

April 3, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 19 °C

Laat ik starten met een minder leuk bericht dit keer.

Daniëlle heeft in Mexico haar pols gebroken. Geen skydive, geen gevaarlijke afdaling of Aziatische busrit. Nee, gewoon met een simpel fietsritje waarbij een onoplettende Mexicaan zijn deur open gooide toen ze langs fietste. Daar hielden we geen rekening mee. Echt balen. En ondanks dat we op dit moment op andere plekken reizen voelt het voor mij ook als een domper. Een ongeluk zit in een klein hoekje, zowel thuis als op reis. Daar hoef je geen spannende bergtochten voor te maken....

Het is een schone breuk maar aangezien je met een pols in het gips bijzonder weinig kan zal ze haar reis de komende weken on-hold moeten zetten . Er zit niets anders op dan accepteren en vooruit kijken. Haar kennende gaat ze daarna weer haar dromen achterna. Daar heb ik alle vertrouwen in.

Daniëlle verbleef in een klein Mexicaans plaatsje zonder groot ziekenhuis. De gastvrouw van haar guesthouse heeft haar uitstekend opgevangen en voor haar gezorgd. Ook ik had via Couchsurfing een aantal mensen uit het plaatsje benaderd voor informatie over privé ziekenhuizen in de omgeving. Binnen een uur reageerden 4 verschillende mensen op dit bericht en boden hulp. Waar ter wereld je ook bent, je kan altijd omringd worden door mensen die willen helpen. Dat voelt als steun. Je bent nooit alleen...

En gelukkig kunnen we ons in deze landen de zorg in een privékliniek veroorloven. Helaas is de bureaucratie van de NL reisverzekering meer frustrerend. Je betaalt maandelijks netjes je premie, tot er iets gebeurd....

Mijn reisroute gaat in Argentinië verder.
    Hoe dubbel het ook voelt.

Voor deze blog laat ik het hier nu even bij....

Bariloche en afscheid van Patagonië

April 5, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 17 °C

Bedankt voor de reacties op de vorige blog(s) en mijn Huemul tocht in Patagonië! Daniëlle zal een onderbreking maken in Nederland en daar herstellen...

Na vier dagen in Bariloche heb ik Patagonië verlaten.

Bariloche was buitengewoon mooi en weer heel anders dan de Zuidelijkere gebieden in Patagonië. Het deed me denken aan Zwitserland. Zacht landschap, bergen, veel lakes en wederom prachtig weer. Een bijzonder stadje met geschiedenis, hippie achtige kantjes, maar ook sjiek en winkels die uitpuilen van chocolade, wafels, ijs en souvenirs. Pasen komt eraan en dit is het Mekka van de chocolade. De paaseieren hoef ik niet te missen aan de andere kant van de wereld.

Hoewel Bariloche relatief klein en gemoedelijk is voelde het na alle andere plaatjes in Patagonië ineens druk met veel mensen en gericht op consumeren. Hoe zou dat zijn als je me nu op een Hoog Catharijne of willekeurige winkelstraat in Nederland zou neerzetten. Cultuurshock.

In Bariloche heb ik nog een aantal hikes gedaan, waarvan twee hele mooie. Mijn conditie is door de trekkingen inmiddels top en de 4 uur omhoog die hiervoor wordt aangegeven, loop ik momenteel in 2 uur. Dat gaf ruimte om meer routes te combineren. Waarvan een berg verder omhoog (2000 meter hoogte). De route bleek uiteindelijk zeven uur te duren met soms een soort rotsklimmen, waar ik één andere hiker en twee trial runners tegenkwam en gaf geweldige uitzichten. 1200 m omhoog en dezelfde afstand omlaag. Een hoogtepunt.

Bij een andere iets eenvoudige hike kwam ik op een ander mooi punt waar ik ruim een half uur op een rots op de top gezeten met uitzicht op de lakes. Voor me uitgekeken naar het fenomenale uitzicht en muziek geluisterd. Roofvogels zweefden door de lucht, er waren amper mensen en de zon schitterde op het water. Zen.

Ik ben een maand in Patagonië verbleven en dit gebied is binnengekomen als één van de mooiste natuur (outdoor) beleving die ik in een reis heb mogen ervaren. Dit was niet normaal. Ik zeg bewust ervaren want dat is anders dan natuur bekijken vanuit een viewpoint of met een tour. Patagonië ademt rust, ruimte en natuur.

Vergelijken is lastig, elk land heeft unieke aspecten. Reisbeleving hangt vaak samen met verwachting, behoefte, levensfase en dat is voor iedereen anders. Patagonië is waar ik mijn hart heb opgehaald. Het doet me qua uitgestrektheid denken aan Mongolië en qua natuur aan een deel van het Zuidereiland in Nieuw Zeeland. Alleen dan in het kwadraat.

Dit was misschien wel waar ik in Nieuw Zeeland naar verlangde en maar niet in loskwam. Waar NZ compact, toegankelijk en comfortabel reizen is met veel aangelegde tracks, snel afwisselende natuur en viewpoints ontbrak daar voor mij de ruimte, uitdaging en voelde het door o.a. het Westerse en Chinese toerisme te benauwd, comfortabel en gereguleerd. En pakte dit deel van de reis met huurauto, prijzige campgrounds en autoschade uiteindelijk duur uit. Heel duur. Meer een vakantieland waar je (denk ik) multi day hikes moet doen, wildkamperen of in een ander seizoen moet reizen om een andere outdoor beleving te krijgen.

Hier ervaar ik dat weer andersom. Van het Zuidelijke Ushuaia tot het mooie zachte Bariloche. Uitgestrekt, ruig, ruimte, vergezichten en cultuur. Reizigers in outdoor clothes die hiken bovenaan hun lijstje hebben staan, in plaats van families die met een baby een track lopen, 100 campers naast elkaar op een campground, helicopters die boven je cirkelen of een tour om gloeiwormen te zien.

Hier zit ik twaalf of zelfs vierentwintig uur in een bus waar je maximaal tien auto's ziet en geen dorpje tegenkomt. Waar je eindeloos van je af kan kijken en landschappen ziet passeren. Minder attractie, meer natuur. En ander type reiziger. Ik vind het heerlijk. Net als reizen door India. Het geef mij ook weer aan hoe persoonlijk reisbeleving is. Wat voor de één geweldig is, kan voor de ander anders zijn. Dat maakt reizen mooi.

Wat hier ook meeweegt is dat ik in het shoulder season reisde, het weer de afgelopen maand fantastisch was (zon met blauwe lucht) en ik de tijd had. Vooral dat laatste is het unieke van een wereldreis. Je hoeft niet te haasten, kan rustig aan doen en daarin soms wachten op het beste weer. Sommige mensen hebben in hun reis 10 dagen in Patagonië, ik had alleen al 10 dagen in het bergdorpje El Chaltén. Dit gaf ook de mogelijkheid om multi day hikes te doen en op plekken te komen waar het nog rustiger en uitgestrekt is. En meer te beleven. Het was stuk voor stuk genieten.

Al hoewel Patagonië en met name Torres del Paine niet goedkoop was, was budget reizen hier, los van transport, redelijk mogelijk. Elke dag zelf gekookt, boodschappen mee, slapen in dorms, openbaar vervoer, geen tours (behalve in Ushuaia) of aankopen gedaan en vooral veel gehiked. Van tours ben ik over het algemeen geen fan. Minimaliseren. Dan beleef je het land meer en waardeer je een heerlijk hotelbed en uit eten des te meer is mijn ervaring.

En over budget reizen gesproken. Ik moest aan de incheckbalie op het vliegveld ineens 32 euro bijbetalen voor mijn backpack. Dat is omgerekend anderhalve week boodschappen of drie overnachting. Accepteren, en ik wachtte al 5 minuten aan een andere bali met mijn creditcard om de betaling te doen waar niemand echt aanstalten maakte. Mijn backpack zag ik ondertussen via de lopende band in 'de tunnel' verdwijnen, waardoor ik mijn kans greep, deed of ik gebeld werd en rustig naar de gate ben gelopen. Boefje....:-)

Ik vervolg mijn route met een side trip via Buenos Aires en de Iguaçu watervallen, de grootste watervallen ter wereld. Het lag niet helemaal op de route maar nu ik in Argentinië ben kan ik dit wereldwonder niet missen.....

Parque Nacional Iguazú

April 6, 2019 in Brazil ⋅ ☁️ 19 °C

Na drie dagen Buenos Aires ging mijn route verder naar de Iguazú Falls.

Buenos Aires voelde een beetje als thuiskomen na de Patagonië trip en heb daar rustig aan gedaan. De lokale busrit van het vliegveld naar mijn verblijf duurde langer dan de vlucht vanuit Bariloche.

De statistieken van mijn sporthorloge gaven aan dat ik de afgelopen weken in Patagonië 17 hikes heb gedaan, 70 uur lopend onderweg ben geweest en 270 kilometer / 7500 hoogtemeters heb overbrugd.

Reden om even de beentjes te strekken, mijn knieën rust te geven en mezelf te trakteren op empanadas en steak.

Het is fijn om in een reis voor een tweede keer in een stad te zijn. Juist dan. Je hebt beter gevoel van de omgeving en omvang, weet waar je heen kan, hebt niet het gevoel dat je dingen 'moet' zien en kan dus op je gemak wat rondstruinen of rustig aan doen.

In Buenos Aires verbleef ik via Airbnb bij een journalist in een privekamer in haar appartement. Na een maand weer even uit het 'hostel life' en volle dorms die in Patagonia soms uitpuilde met grote tassen met hike spullen, kleine bedden en reizigers die laat naar bed gaan dan wel vroeg opstaan om te gaan hiken (dus elke dag vroeg wakker).

De Airbnb bevond zich in een appartementgebouw van meer dan 100 jaar oud met nog zo'n oude lift erin, waar je de ijzere deur handmatig opzij trekt. In een centrale levendige wijk. De deur uit en het drukke stadsleven knalt op je af. Leven als een local. Veel reizigers zoeken hostels op. Als de prijs het toelaat vind ik het heerlijk me zo nu en dan onder te dompelen in het lokale leven en privekamer. De deur uit stappen alsof je er woont. Waar je de buren in het Spaans begroet en de gebouwbeheerder gedag zegt.

Bijzonder dat er veel mensen zijn die, uiteraard tegen betaling, hun eigen appartement, badkamer, keuken etc. openstellen voor een vreemde en er zelf ook wonen. Je leeft gewoon in iemands huis met alle faciliteiten en in dit geval twee katten. Elke ochtend stond er heerlijke verse koffie voor me klaar, maakte we soms een praatje en ging zij werken. En ik mijn eigen gang. Wat een luxe.

In Buenos Aires heb ik nog een voorstelling bezocht in Theatro Colón. Een wereldberoemd concertgebouw en een begrip in Buenos Aires. Het staat bekend om een fantastische akoestiek en historie. Om geen tour of rondleiding te hoeven boeken gaf ik de voorkeur aan de beleving als een local: ticket kopen voor een avondvoorstelling. De enige keuze was een ballet voorstelling.... Ballet met orkest..... :-).

Zo bezocht ik deze metropool zowel een voetbalwedstrijd van River Plate als ballet voorstelling in Theatre Colón. Kan het contrast groter? Met een openminded blik de wereld verkennen blijft het leukste wat er is...

Daarna Parqe Nacional Iguazu. Weer een vliegtuig in. Als een soort weekendtrip in deze wereldreis. In eerste instantie had ik Iguazu niet in mijn planning opgenomen. Gedachten: te toeristisch, teveel dagjesmensen, ik wilde direct naar Patagonië, al veel watervallen gezien, extra reiskosten en je kan niet alles. Uiteindelijk toch gedaan toen ik de vluchtprijzen zag, de route relatief eenvoudig kon combineren met Mendoza, het mij de gelegenheid gaf nog even in Buenos Aires te vertoeven en ik er wat meer over had gelezen...

Het zijn niet zomaar watervallen. Iguazu Waterfalls zijn benoemd als Zevende natuurwereldwonder en de grootste watervallenpartij op aarde. Met 275 watervallen grootser dan de Niagara falls en ontstaan door een aardverschuiving. Dat is even anders dan Burgers Zoo. Per seconde (!) knalt er in Iguazu 1.5 miljoen liter naar beneden.....

Ik heb zowel de Argentijnse als Braziliaanse zijde bezocht. Dit maakte mijn eerste stappen in Brazilië, langs de douane en stempel in het paspoort.

Iguazu....het geluid en hoeveelheden water. Wat een natuurgeweld. Een aanrader voor als je in 'in de buurt' bent. Voor beeld en geluid zie deze link - vanaf een van de viewpoints:

Mijn volgende stap is Mendoza. Waar ik ga genieten van de zon en het wijngebied in Zuid Amerika. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik een goede proeverij kan ondernemen zonder tour. We gaan het zien...

Cheers....

Ps. Voor degene die denken dat reizen altijd een walhalla is een onderstaand een anekdote. Je moet er iets voor over hebben om op budget het moois in de wereld te zien....

Puerto Iguazu was de eerste keer in 7 maanden dat ik mijn hostel, waar ik drie nachten had geboekt, nog dezelfde avond min of meer ben uitgevlucht. Echt een manier bedacht: hoe kom ik hier NU (kosteloos) weg. Een hostel dat via Hostelworld de hoogste ranking had maar volledig de verkeerde doelgroep en sfeer voor mij was. Het bleek een kleine homestay met veel jonge (drinkende) reizigers direct voor de slaapkamer en drie kleine kinderen die jengelend door het verblijf rende. Tot slot nog een barbecue feest met harde muziek. Er zijn grenzen en hier kan ik niet van genieten. Geen nacht volhouden, niet erover heen zetten. Nee, actie. Ik heb een nieuw hostel geboekt, de eigenaar eerlijk verteld dat dit niet mijn plek was en ben na een korte discussie over de vergoeding (uiteindelijk niets betaald) om 22.00 de poort van het hostel uitgelopen....

Dat voelde als vrijheid.... In het nieuwe hostel kwam ik in het donker aan in een oase van rust. Zoiets voel je direct. Een enorm vriendelijke eigenaar, veel ruimtes om te zitten, gordijntje voor het bed, opladers nabij, zwembad buiten, ontbijt in de ochtend en hij was blij me te vertellen dat ik de kamer deelde met maar één persoon. Klinkt geweldig...

Alleen om 4.00 's nachts bleek dat één persoon meer geluid kan maken dan tien reizigers bij elkaar. Ik werd wakker van een oorverdovend gesnurk . Het bleek de tweede hardste snurker in mijn reis na India. Zucht.......

In de ochtend van kamer gewisseld. Dat werkte en maakte mijn verblijf uiteindelijk weer aangenaam.

En zoals ik ook in mijn vorige blog aangaf, zo kunnen ervaringen verschillen.....