traveled in 2 countries Read more
  • Day 16

Dag 16: Gernika Lumo - Boo de Piélagos

October 23, 2016 in Spain ⋅ 🌬 20 °C

Afgelegde afstand: 55 km fiets, ca 100 km langzame trein
    Totaal gefietst: 1118 km
    Afstand tot Santiago: 516 km
    Weer: warm en zonnig
    Emotie: 😶

'It is good to have an end to journey towards, but it is the journey that matters in the end.'

Ik word wakker met een onrustig gevoel, een zeurende knie en hoofdpijn. Het was ook een onrustige nacht met veel gesnurk op de zaal en één persoon die zo'n overdosis knoflook had gegeten dat ik wakker ben geworden van de lucht. Nog bijna 700 km naar Santiago, dat is eigenlijk 10 dagen, zeker hier. Ik voel me opgejaagd, deels door de tijd, deels door daar te willen zijn. Maar ondertussen gebeurt er hier ook vanalles en ik wil hier zijn. Van de kamergenoten hoor ik hoe ze naar Bilbao lopen omdat er tussenin niks open is. Ik besluit te gaan kijken hoe het me daar bevalt.
    De stad is druk en rommelig. De stad inkomen duurt lang en is niet het mooiste stuk Spanje wat ik tot nu toe gezien heb. Er uit schijnt hetzelfde te zijn. Ik maak een beslissing. Om 13 uur pak ik de trein naar Santander, zo'n 100 km verderop. Het levert me wel een strijd met mezelf op, ik wil fietsen en ergens voelt het niet goed, maar uiteindelijk ben ik hier om het fietsen, maar vooral om met mezelf te zijn. En vandaag kan dat prima in een trein. Het geeft me twee dagen extra. En zo reis ik voor 10 euro met het oudste lawaaierigste boemeltje naar Santander, 3 uur lang. En om nog wat afstand te winnen kies ik voor een Albuerge buiten de stad. Het is een groot huis en de dames zijn vriendelijk. Weer een privé kamer, douche met echte handdoeken, opgemaakte bedden, ontbijt en dat voor 12 euro. 's Avonds ga ik uit eten met 3 Italiaanse pelgrims in de lokale taverna. Ik heb een goede keuze gemaakt, en hoewel ik graag nog meer had gefietst wil ik de komende dagen net zo beleven als de voorgaande in plaats van naar de eindstreep racen.
    Elk moment pakken, steeds beter besef ik wat dit voor me betekent en wat het met me doet. Ik ben zo kalm en ontspannen, vandeweek had ik een hartslag van 55 in rust. Hoe makkelijk ik me thuis voel bij nieuwe mensen, contacten maak. Vandeweek vroeg iemand of ik al concrete inzichten heb over de vragen die ik mezelf stel. Nee, niet eigenlijk. Op één inzicht na dan.
    Ik denk ook wel, ik ben eigenlijk maar zo kort op pad, en praat stoer alsof ik jaar de Andes ben over getrokken. Dat is natuurlijk niet. Ik ken mensen die al lopen vanaf begin augustus, vanaf weken daarvoor zelfs. Ik ontmoette een Duitser die in mei was begonnen en met Kerst in Santiago wilde aankomen. Nu is nu ik dit ruim 2 weken gedaan heb mijn respect daarvoor alleen maar groter geworden. En toch doet het ook al dingen met me. Het voelt ook niet als vakantie, ik ben hier met een reden. En dat betekent opzuigen wat je ervaart. Het viel me vanmiddag op hoeveel geuren ik rook, hoeveel kleine details weer opvallen, maar ook mijn emoties; genieten van wat je ziet, muziek die je keihard raakt, plezier in het praten met mensen, liefde die je voelt...
    Inzichten. Waar drie uur trein al niet goed voor is.. En morgen, dan wordt het weer fietsen, in de richting van Gìjon /Oviedo, nog 160 km, het begin van bijna het laatste deel van tocht, de Camino Primitivo.

• Day 15

Dag 15: Getaria - Gernika Lumo

October 22, 2016 in Spain ⋅ ⛅ 19 °C

Afgelegde afstand: 75 km
    Totaal gefietst: 1063 km
    Afstand tot Santiago: 699 km
    Weer: zonnig genoeg om m'n hoofd te verbranden...
    Emotie: 😤

Vandaag ben ik al weer twee weken hier. Tijd die voorbij gevlogen is. Ik zit nu al mijn eigen blog terug te lezen om te kijken waar ik wanneer met wie was, geen touw meer aan vast te knopen.
    Spanje is zo anders dan Frankrijk. Het landschap, het ritme, de mensen, de winkels, de energie. Het vraagt toch wat aanpassing, zo moet ik misschien iets meer plannen hier. Veel Albuerges zijn al dicht en hoewel je altijd wel ergens terecht komt moet ik misschien wat meer vooruit denken. Hetzelfde geldt voor de route, die prachtig was maar me helemaal stuk heeft laten trappen, wat een hoogtemeters weer. M'n gemiddelde ligt hier lager dan in Frankrijk. Wel heb ik vandaag meer dan 1000 km gefietst en daar ben ik toch wel een beetje trots op. De route was mooi maar niet de meest logische, en dus betrap ik mezelf erop meer met praktische zaken bezig te zijn dan genieten, al is het maar naar de volgende helling te kijken...
    Bilbao haal ik niet, ik kom uit in Gernika, zo'n 28 km voor Bilbao. Het is hier gezellig druk en avondeten deel ik met een Ierse broer en zus, ze hebben wijn...
    Vandaag op de helft. Over hopelijk een week kom ik aan in Santiago, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

• Day 14

Dag 14: San Sébastian - Getaria

October 21, 2016 in Spain ⋅ ☀️ 13 °C

Afgelegde afstand: 50 km
    Totaal gefietst: 988 km
    Afstand tot Santiago: 778 km
    Weer: Nog steeds nazomerweer
    Emotie: 🙂

Gisteravond las ik voor het slapen gaan een stuk over synchroniciteit. De theorie dat alles in het universum aan elkaar verbonden is, dat energie dat je uitstraalt terugkomt en zelfs dat je onderbewust invloed kan uitoefenen op wat je uitzendt en terug wil ontvangen. Toeval bestaat in elk geval niet.
    En dat de camino doet wat het wil blijkt wederom vandaag. Ik vertrek een klein half uurtje later dan gepland omdat ik in gesprek ben over toevalligheden en de samenloop van zaken. Mijn plan is langs de Décathlon te rijden en vandaar uit de stad te verlaten. Mijn knie (en arm) is stijf en het fietsen valt tegen. Ik volg de GPS en kom in centrum van San Sébastian terecht. Terwijl ik op de stoep tussen al die mensen de route sta te bekijken lopen op hetzelfde moment Justine en Nikole (ze kwam gisteren langs terwijl we aan het praten waren) voorbij. Hoe die dingen werken! Vanuit een andere slaapplaats, zelf vertrokken en tussen zoveel mensen elkaar treffen. Het wordt dus tijd voor koffie in een gezellig organic winkel-cafétje. Nikole wil beginnen aan haar wandeling en gaat na een bezoek aan de VVV op weg. Wij lopen nog even door de stad, op zoek naar een kaart (alleen de app en fietsen is niet te doen) en veters. In de hoop dat de sportwinkel veters heeft gaan we naar binnen, het is een winkelcentrum en mijn fiets met bagage laten staan voelt niet goed, dus op de roltrap er mee en naar binnen, de winkel in! Na het shoppen wil ik eigenlijk weer door maar het is inmiddels lunchtijd en we besluiten op een terrasje aan zee nog wat te drinken. We zitten nog geen tien minuten en...Nikole loopt langs. Uiteindelijk wordt het 15.00 uur, een paar biertjes, een halve tosti en een gedeelde schaal calamari.
    Ik merk dat me er bij neerleggen dat de dag anders loopt dan gepland en niet echt opgeschoten te zijn me nog wel wat onrustig maakt. Vandaag is het al vrijdag en eigenlijk gaat het veel te snel. En aan de andere kant komt het eindpunt in zicht, en kijk ik uit naar Jorien en de dagen samen. Maar de dag was goed zo. Ik fiets nog zo'n 40 km, het landschap en de energie is zo anders hier. Kilometers fiets ik direct langs zee en ruik het zout. Met een Spaanse wandelaar deel ik een 24 persoons hostel. Ik zit op de goede weg. Het komt zoals het komt. Maar morgen toch maar weer een stukje vooruit, op naar Bilbao.

• Day 13

Dag 13: Irun - San Sébastian

October 20, 2016 in Spain ⋅ ⛅ 13 °C

Afgelegde afstand: 48 km
    Totaal gefietst: 938 km
    Afstand tot Santiago: 813 km
    Weer: zomer met een zeewindje
    Emotie: ☺️
    Soundtrack: Amsterdam - Gregory Alan Isakov

Oh silhouette
    She's growing tall and fine
    She's got my back
    She'll follow me down every street
    No matter what my crime

Wat is het handig als je wat introverte trekken hebt. Het terras bij de Auberge waar ik vanavond ben zit vol met rokende locals doing their thing. En ik zit even na te denken over alles wat me de afgelopen dagen gebeurt terwijl ik geniet van een ongeëvenaard uitzicht. Terwijl een Spaanse variant van Sinatra en Elvis het terras voorziet van muziek trek ik me even terug met eigen muziek, mijn bubbel.
    Ik geniet van hier zijn. Waar ik ook geweest ben, ik voelde me er thuis en welkom (op één plekje na dan) en geniet van alle dagen. Het is nog maar kort, maar deze tocht fietsen is gewoon geen vakantie. Ontmoetingen, gesprekken, toevalligheden, gevoelens, het gebeurt en laat het maar zo zijn. Een ogenschijnlijk verkeerde keuze levert vervolgens weer een beloning op, zo ook vanmorgen. Ik wilde per sé Monte Jaizkibel op en tevens een goede test voor de app die ik gebruik om me hier te verplaatsen (in combinatie met de GPS). Maar het pad was onverhard, steil en modderig en een deel van de beklimming had niks met fietsen te maken. Het was vermoeiend en niet goed voor met name mijn knie en elleboog die nog behoorlijk pijnlijk zijn na de val van gisteren. Spijt van de keuze, maar terwijl ik een yoghurtje eet komt Justine aanlopen. Ze komt uit Parijs en loopt nu zo'n twee maanden. We lopen uiteindelijk een stuk samen op tot we aan een kerkje komen met uitzicht over de baai van Irun. En voor ik het weet zijn we uren verder. In (of: uit) het gesprek voelde ik hoe ik eigenlijk ontzettend gejaagd ik deze reis maak. Ik heb een doel en daar kijk ik naar uit, maar ondertussen mis ik nog te veel. En nog niet eens dat ik de tijd niet heb, ik neem het niet. Dus nadat ik Justine gedag heb gezegd besluit ik mijn plan voor vandaag te laten varen. Ik rij helemaal naar de top van de berg (asfalt!) en maak in de zon een uitgebreide lunch klaar en val daarna zelfs even een beetje in slaap. Het is stil en het uitzicht is indrukwekkend met de steden, bergen en de oceaan in één. Daarom ben ik toch ook hier?? Ik ben blij met mijn keuzes vandaag, alhoewel mijn rechter knie inmiddels twee keer zo dik is als mijn linker...morgen maar eens iets mee doen...
    Onderaan de berg aangekomen besluit ik mijn hostel op te zoeken. Het is amper 16.00 uur als ik aan kom. Het brengt de eindstand op de GPS op een diepterecord maar vandaag was een van de beste dagen zover! In mijn eigen kamer kan ik vannacht lekker kermen als ik me op mijn arm omdraai of mijn knie stoot, zelfs dat is nu een luxe. Vandaag ben ik met mezelf op pad. :-)

• Day 12

Dag 12 (2): St Jn Pied de Port - Irun

October 19, 2016 in Spain ⋅ ☀️ 17 °C

Afgelegde afstand: 89 km (trein) en 10 op de fiets
    Totaal gefietst: 890 km
    Afstand tot Santiago: 831 km
    Weer: zomer, nog steeds
    Emotie: 😎

En dan ineens ben je in Spanje. Nouja ineens. Ik heb besloten om zoveel mogelijk met de trein te doen vandaag. Ik merk dat ik toch behoorlijk last van mijn knie en arm heb en wat rust lijkt me verstandig. Het boemeltje naar Bayonne zit vol met schooljeugd en is gezellig druk. Hier moet ik een uur en 45 minuten wachten op de aansluiting omdat ik met de fiets zo niet in de TGV mag (geen verrassing).
    Vanuit de trein naar Hendaye, de laatste plaats voor de Spaanse grens zie ik voor het eerst de oceaan en dat draagt goed bij aan de motivatie, net als het weer nog.
    Ik fiets Irun in, een chaotische stad maar wel erg gezellig en bruisend. Echter blijken alle pelgrimsvoorzieningen hier al gesloten en rij ik kris kras de stad door. Uiteindelijk strand ik maar in een pension, wat duurder dan gehoopt maar het schijnt hier prima te zijn dus ik ga er voor. Ik ga op zoek naar wat te eten. Morgen de eerste etappe, nog geen idee hoe ver...

• Day 12

Dag 12 (1): Aroue - StJean Pied d Port

October 19, 2016 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Afgelegde afstand: 45 km
    Totaal gefietst: 880 km
    Afstand tot Santiago: 935 km
    Weer: zomer!
    Emotie: 😐😊

Na vanmorgen uitgebreid ontbeten en thee te hebben gedronken met Wietske en Yannick werd het toch tijd om te gaan. Nog zo'n 40 km tot Saint Jean. In Saint Palais haal ik bij de supermarché nog even wat boodschappen. Bij het uitrijden van het dorp is naast de lekke band ook de eerste (?) valpartij een feit: een auto slaat onverwacht af waardoor de auto voor mij te hard remt en ik moet uitwijken. Dus daar lig ik op het asfalt. M'n telefoon die uit het tasje valt mankeert gelukkig niks, maar ik sta op met een kapotte knie en een pijnlijke arm en pols. Na alles weer opgetuigd te hebben vervolg ik mijn weg want ik wil om 1345 de trein naar Bayonne hebben. Het weer is echter super en m'n knie deed toch al pijn dus even door. Onderweg doe ik een groot deel van de route die ik een paar weken geleden nog liep.
    Om 13.00 uur rij ik Saint Jean Pied de Port in, en ik verbaas me hoeveel het me raakt. In 9 dagen tijd bijna 900 kilometer gefietst over bergruggen, onverharde paadjes en in vorst, wind tegen en stromende regen. Over de helft van de route. En dan hier aankomen is toch een mijlpaal. De afgelopen dagen hebben me al veel gebracht, van mooie ontmoetingen en ervaringen tot veel stof tot nadenken.
    Maar nu is het trein tijd! Op naar Bayonne, Saint Jean de Lutz en Hendaye. En dan wordt het weer fietsen.

• Day 11

Dag 11: Aire sur l'Adour - Aroue

October 18, 2016 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Afgelegde afstand: 102 km
    Totaal gefietst: 835 km
    Afstand tot Santiago: 934 km
    Weer: eerst mist, dan zomer
    Emotie: 😊😐😞🙂😃

Na een nacht heerlijk doorgeslapen te hebben (ik word meestal elke nacht rond 4 uur wakker) onder m'n dekbed en een half uurtje in bad verlaat ik m'n hotel. Vandaag probeer ik tot Ostabat te komen.
    Het eerste stuk is saai, recht, grijs en vlak. De eerste 15 kilometer voelen als uren fietsen en ik ben helemaal wit van de koele mist. In de middag wordt het beter. Ik passeer plaatsen waar ik een paar weken geleden ook was met Jorien. Het raakt me en ik mis haar ontzettend. In Navarrenx stop ik voor lunch en wat te drinken, hier raak ik aan de praat met 3 Australische seniors, ze lopen de voorgeboekte uitgestippelde camino met 15 km per dag, but hey, ze zijn bijna 80, it's okay. In Ostabat blijkt m'n geplande slaapplaats dicht te zijn en krijg ik ook ergens anders niemand te pakken, dus ik besluit een dorp eerder te stoppen. Het is een kwestie van bij neerleggen en het geeft me wel rust dat ik 20 km minder hoef. Maar goed ook want een uur later is mijn eerste lekke band een feit.
    En dan aan het eind van de middag komen de echte Pyreneeën in beeld, en ondanks ik het al vaker gezien heb maakt het deze keer best indruk. Geldt ook voor de hellingen, dit is duidelijk weer een gebergte. Ongeveer een kilometer of 2 voor mijn stopplaats kom ik Yannick en Wietske tegen (eindelijk Nederland!). In het gesprek zegt Yannick na de eerste paar zinnen 'Alone you go faster, but together you go further'. Dezelfde zin als gisteren, en dat terwijl zij elkaar niet gesproken hadden... We besluiten samen naar een andere auberge te gaan. En we komen op een geweldig huis uit, door het veld en op de heuvel. Het heeft zelfs een eigen 'winkel' dus we kunnen zelf koken zonder weg te hoeven. Er is bier en wijn en het wordt laat en gezellig...
    En dan was dit mijn laatste nacht Frankrijk. Met een gemengd gevoel van enthousiasme en spanning pak ik morgen de trein richting Irun, benieuwd wat Spanje me gaat brengen...

• Day 10

Dag 10: Lectoure - Aire sur l'Adour

October 17, 2016 in France ⋅ ☁️ 16 °C

Afgelegde afstand: 100 km
    Totaal gefietst: 733 km
    Afstand tot Santiago: 1035 km
    Weer: voorjaarszonnetje en 19 graden
    Emotie: 😄

Hoe twee uitbaters van auberges nog eens van karakter kunnen verschillen...

Vanmorgen laat Véronique me uit met twee dikke zoenen en een knuffel. Er staat wat regen op het programma en wil voor de eerste buien in Condom zijn, mijn eigenlijke stop voor gisteren. Verder dan een paar spatten komt het niet en het inpakken van mijn bagage en mezelf kost meer tijd dan de bui. De kathedraal van Condom is indrukwekkend en met een spelend orgel op de achtergrond (voorgrond) heeft de bijna lege kerk iets onheilspellends. De clochard buiten heeft op mijn fiets gepast en als dank bied ik hem een koffie en wat koekjes aan.
    Om 1330 staan er al 50 km op de teller en stop ik in
    Eauze voor een drankje en lunch. Ik ontmoet 2 Noren die samen al vier keer de camino gelopen hebben (vader en zoon, en één keer samen met de dochter). Ik vervolg mijn weg en wanneer ik aankom in Aire sur l'Adour ben ik nog zo fit dat ik eigenlijk naar het 16 km verderop gelegen Miramont wil fietsen, maar ik krijg niet helder of er plaats is daar.
    Dan maar hier. Bij de stoplichten ontmoet ik Valentin en Elza. Het is gelijk gezellig en kiezen voor een bar om wat te gaan drinken. Ze komen uit de Jura en zijn pas 4 maanden bij elkaar, maar toch besloten ze om samen twee maanden te gaan lopen en het gaat goed. Volgend jaar willen ze op de fiets naar Nederland en ik heb ze uitgenodigd om een nachtje over te blijven. Er schuiven aan de tafel naast ons twee meisjes aan; Mélanie en Véronique blijken op de fiets vanuit La Rochelle naar Nice aan het fietsen te zijn. Veel gespreksstof en al gauw is het half tien. Ik vertrek naar m'n auberge die tot 22 uur open zou zijn maar...blijkt dicht! De eigenaar was not amused en ik had eerst moeten inchecken. Beetje een mix van niet zo handig van me en 'als je wel de deur open kan doen kan je me ook binnen laten' gevoel. Maar, ik kom er dus niet meer in! Terug naar de bar en vragen of ze een hotel weten. Gelukkig is er één dichtbij en loopt de beheerder net zijn hondjes uit te laten. Voor iets meer dan een refuge heb ik een hotelkamer en slaap ik onder een dekbed en ga ik morgenochtend eerst even in bad.
    Ik had met Valentin en Elza een bijzonder mooi gesprek waarbij ik onder de indruk was van de wijsheid voor hun relatief jonge leeftijd. Over hoe verschillend zij zijn en merken dat zij in hun weken samen sterk naar elkaar toe groeien. Dat ze toch ondanks het samen lopen tijd hebben om zelf te reflecteren maar ook te leren zoals Valentin het mooi zei 'Alone you walk faster but together you can go further'. Ik geniet van hun enthousiasme en hun verliefdheid. En vanmorgen raakte een spreuk in de gîte van Véronique me:

Ne marche pas devant moi
    Je ne peux te suivre
    Ne marche pas derrière moi
    Je ne peux te garder
    Marche à côté moi
    Et je serais ton amis

• Day 9

Dag 9: Lauzerte - Lectoure

October 16, 2016 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Afgelegde afstand: 85 km
    Totaal gefietst: 633 km
    Afstand tot Santiago: 1148 km
    Weer: Zondags grijs maar toch 22 graden
    Emotie: 😳

Een dag met ups en downs, vooral als je ze niet verwacht. Kijkend naar het te verwachte hoogteprofiel zou vandaag een lange maar vergelijkbare dag als gisteren worden. Maar dat blijkt onderweg heel anders.
    Weer met pijn in het hart ga ik weg uit mijn auberge wat echt meer een hotel is; gedekte bedden, eigen kamer, douche en toilet, handdoeken, een ontbijt waar ze bij menig hotel iets van kunnen leren, ongelooflijk uitzicht en een beheerder die dat dus zijn levenswerk gemaakt heeft. Alleen hiervoor ga ik nog eens pelgrimeren. Bij het ontbijt spreek ik Marc uit Parijs die voor priester aan het leren is, en afgelopen week net als ik heeft ontbeten met de paters in Conques. Mooi hoe een IT netwerk specialist besluit om zijn leven in het teken van anderen te stellen. Boven in de stad kom ik de enige andere fietser op de Le Puy route tegen, ik heb hem woensdag nog ingehaald! Hij fietst door naar Saint Jean en dan fietst hij terug naar huis in Bordeaux.
    Vandaag geen telefoon, WhatsApp of muziek. Even hier zijn. Het weer en de route werken niet echt mee aan mijn stemming. Het is saai grijs en het landschap met zijn eindeloze kilometers omgeploegde akkers en zijn hele stukken kaarsrechte op en neer weggetjes halen de energie bij me weg. En hoe leuk, elk dorp ligt op een heuvel waar je tot met 16% naar toe mag trappen. Uiteindelijk komt natuurlijk de vraag 'wat doe ik hier eigenlijk?'
    Als ik de blogs moet geloven is een fietsende pelgrim toch net wat minder dan een lopende. Maar daar merk ik niks van, want iedereen is hartstikke nieuwsgierig naar mijn tocht en verbaasd over wat ik al heb gefietst in deze periode. Het verhaal dat ik naar Santiago fiets in drie weken om daar met mijn meisje tegelijk aan te komen vindt iedereen in elk geval prachtig. Op één Duitser na is er niemand die nog naar Santiago door gaat gezien het seizoen. Voor mij in ieder geval genoeg redenen om te blijven trappen ook al is vandaag een erg lange dag. Bij 85 km is het wel op en vind ik weer een mooie plek in het centrum van Lectoure. Helaas ben ik de enige pelgrim dus weinig aanspraak maar wel weer eigen kamer en badkamer.
    Inmiddels komt het eind van Frankrijk in zicht, woensdag ben ik als het goed is in Saint Jean Pied de Port en ga ik naar Spanje, het begin van de Camino del Norte...