Myanmar
Mandalay Region

Here you’ll find travel reports about Mandalay Region. Discover travel destinations in Myanmar of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Bagan

December 11, 2018 in Myanmar ⋅ ⛅ 26 °C

Bagan ist die Stadt, wo man sich an Bauten, d.h. Tempeln, Stupas und Buddhas sattsehen kann. Es sollen über 3000 Bauten sein und einige davon sind im 11. Jh. entstanden. Es ist eine Stadt, die man nur bestaunen kann.

Unterbruch

December 13, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 28 °C

Heute war leider kein guter Tag. Schon vor dem Frühstück fühlt sich Annatina wie gerädert. Leider hilft das Essen kein Stück.
    Annatinas Temperatur steigt bisweilen stark an, nur um zwei Stunden später fast wieder Normalzustand zu erreichen und dann wieder zu steigen.
    Langsam machen wir uns Sorgen. Annatina hält sich grossartig davon ab die Symptome bestimmter Tropenkrankheiten zu Google und überlässt das Beobachten und Einschätzen Stephan.
    Wir einigen uns auf mindestens eine weitere Nacht in Mandalay und auf einen umgehenden Arztbesuch sollte das Fieber eine Grenze überschreiten oder länger als 24h anhalten.
    Zur Beruhigung für euch zuhause: Dengue wäre zwar sehr kräftezehrend, ist jedoch bei Erstinfektionen sehr selten wirklich gefährlich. Malaria wäre gut behandelbar und zudem befinden wir uns seit etwa 1,5 Monaten ausserhalb des Gefaherngebietes, was eine aussergewöhnlich lange Inkubationszeit wäre.

PS: Stephan war noch etwas draussen sich die Beine vertreten und Wangen bemalen (die Creme ist aus Sandelholz und wird hier als Sonnenschutz und Schminke benutzt).

Update: das Fieber ist nachts zwar erst leicht gestiegen, ist jedoch heute Morgen fast komplett zurück gegangen.

Von Sonnenauf- und Untergängen

December 16, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 29 °C

Nach einer unbequemen Nacht holte uns um 4.30 der Wecker aus dem Bett. Missmutig zogen wir uns an und nahmen um 5.00 vor dem Hotel die zwei Roller in Empfang. Danach brausten wir mit 45km/h durch die kühle dunkle Nacht über die Strasse zu den Tempeln. Immer wieder taucht hier und da ein Roller mit anderen Touristen auf. Irgendwann biegen wir ab auf eine schmale Sandstrasse. Nur mit Scheinwerfern gar nicht so einfach normal vorwärts zu kommen. Überall sehen wir nun andere Roller und Leute. Jeder fährt irgendwo anders hin. Endlich erreichen wir den kleinen Tempel den Stephan gestern nach langer Recherche im Netz gefunden hat.
    Bagan ist eine flache Ebene mit über 2000 Tempeln. Die schönsten Fotos entstehen zum Sonnenaufgang. Dazu muss man aber in einer höheren Position sein. Dazu konnte man auf eine Pagode mit Terrasse und von dort aus fotografieren. Konnte...
    Seit Januar 2018 ist das Erklimmen von Tempeln verboten. Zum Schutz der Gebäude, der Touris und um die Tourizahl klein zu halten. Ein paar kleine Tempel sind aber noch offen. Diese muss man somit finden. Auf den grossen Aussichtsplattformen ist es angeblich meeega eng, voller Chinesen und die Aussicht ist schlecht.
    Wir haben unseren ja zum Glück auf Anhieb gefunden. Vor dem Tempel stehen schon ein paar Bikes, am Eingang empfängt uns ein Junge und zeigt uns den Weg hoch auf die Pagode. Oben ergattern wir noch die letzten zwei Plätze auf der oberen Reihe. Es ist nun 5.30. Der Sonnenaufgang ist um 6.40. Doch bereits eine Stunde vorher wird es langsam heller. Es kommen immer mehr Leute. Angeblich ist es aber noch lange nicht so schlimm wie auf den öffentlichen Aussichtspunkten. Das Licht über der Ebene ist überwältigend und taucht alles in magisches Licht. Kurz nach Sonnenaufgang steigen auch die ersten Heissluftballons. (Allgemeiner Jubel auf der Pagode) Die reichen Touristen zahlen 350 US Dollar um eine Stunde mit dem Ballon über die Ebene zu fliegen. Von unten machen diese Ballone das Bild perfekt. Deshalb die Freude. Kurz darauf fahren wir zurück ins Hotel uns Frühstücken. Danach legen wir uns nochmals ins Bett. Annatina hat immer noch oft Kopfschmerzen uns ist noch nicht ganz Fit. Am Nachmittag packen wie unsere Sachen und fahren los um ein paar ausgesuchte Tempel zu erkunden. Schlussendlich sehen sie alle ähnlich aus, daher haben wie keinen grossen Stress möglichst viele zu sehen.
    In einem Tempel erklärt uns ein Sandzeichner sein Handwerk und den Hintergrund von einigen Symbolen. Nach einigem Hin und Her Gefahre wird es Zeit für den Sonnenuntergang. Diesen schauen wie uns auf einem etwas weiter entfernten Aussichtshügel an. Wir sind dann auch fast alleine. Zudem sehen wir auch vier Kuhherden, die ins Dorf zurück getrieben werden. Bevor es ganz Dunkel ist fahren wir zurück uns bringen unsere Scooter zum Aufladen vorbei. Nach gestern haben wir heute ein super leckeres und nicht überraschend schafes Abendessen. Zum Abschluss des Abends setzen wir uns in ein anderes Restaurant mit WLAN um ein paar Serien, Hörbücher und Potcasts runterzuladen (unser Hostel WLAN ist kaum nutzbar) und den nächsten Morgen zu planen.
    Nun ist schon 22.00 und wir müssen nun schlafen morgen um 4.30 klingelt der Wecker.

Inle lake - dag 3

December 17, 2018 in Myanmar ⋅ 🌙 21 °C

Vroeg uit ons bed om de warmte te vermijden op onze fietstocht. Als ontbijt namen we de lokale noedelsoep. Deze smaakte vooral Tat, maar Steven vond het ook niet slecht. We moesten onze fietsen nog huren in een shopje in de buurt. De man was zeer vriendelijk en de fietsen waren ook echt degelijk. Hij testte onze remmen, banden en slot. Het was goeie service! We kregen zelfs een kaart met de weg op.

Onze eerste stop was Mine Thauk. Dit was een klein lokaal dorpje dat op het eerste zicht niet veel voorstelde. De weg er naartoe was wel aangenaam, we zagen de bergen op de achtergrond en tussendoor wat velden met zonnebloemen en andere gewassen. We wisten wel dat we vanuit het dorpje een bootje konden nemen. We gingen een straat in richting het water en wat bleek, er was een lange "wandelbrug" over het water van het meer gebouwd. Langsheen de brug stonden huizen op stelten in het water. Er waren ook wat tuintjes. We spotten ook een groep ooievaars. Ineens stopte de brug en moesten we terugkeren. Aan het begin van de brug stonden de bootjes klaar om ons naar de overkant van het meer te brengen, fiets en al! De boottocht gaf ons weer prachtige uitzichten, maar deze keer zat het er al op na een dikke 20 min.

Het dorpje waar we toekwamen was Khaung Daing. Dit was op zich niet zo speciaal en stond vooral bekend om de warm waterbronnen een eindje verder. We hadden deze al op voorhand opgezocht en hadden besloten om ze niet te bezoeken omdat ze vrij prijselijk waren. Maar de route had ook weer mooie uitzichten. Spijtig genoeg was de baan wel smaller en Tat is een keer van de baan gereden door een auto die een camionette wou passeren. Jaja het verkeer in Azië ..

Het laatste deeltje van onze route was een weg omringd door water. Hier hebben we toch wat pauzes genomen om foto's te nemen.

Terug in het dorpje zijn we nog eens langs de lokale markt gepasseerd. Hier heeft Tat een zilvere ring gekocht en hij werd op maat aangepast. Voor de rest hebben we nog wat gerelaxed en wat dingen in orde gebracht. Zo vertrekken we morgen op trekking voor 3 dagen. Dus zal het weer even stilletjes zijn.

Mandalay

December 21, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag was een onavontuurlijke dag. De enige activiteit die we deden was de bus nemen van Kalaw naar Mandalay. Deze vertrok normaal om 11u en kwam toe om 16u. Maar zoals overal was er wat vertraging dus kwamen we pas om kwart voor zes toe en moesten we nog een taxi nemen naar het stadscentrum. De taxi's zijn hier goedkoop dus dat was geen probleem.

Het eerste deel van de busrit was door de bergen en ook al reed de bus vrij rustig, we kregen toch wat last van onze maag. We hebben 's middags dan maar een portie noedels gedeeld. Het zicht was wel heel mooi. Hier waren de bergen nog bijna volledig bebost.

Het tweede deel van de busrit ging gelukkig sneller en met minder bochten. Hier hadden we nog steeds mooi uitzicht. Het landschap had wat weg van de savanne, maar met meer bomen.

Uiteindelijk hebben we Mandalay enkel door het raam van de taxi verkend, want tegen dat we ingecheckt waren hadden we niet meer veel moed om ver te gaan zoeken voor eten. Het werd een soort snackbar op 5 min van ons hotel. Voor de rest was het terug voorbereiden voor morgen, want we vertrekken voor twee dagen op boottocht!

Bagan - dag 2

December 27, 2018 in Myanmar ⋅ 🌙 19 °C

Deze ochtend ging onze wekker om 6u30, maar we geraakte niet direct uit ons bed. Dit was de eerste keer dat we moeite hadden met opstaan.

We huurden een e-bike van het hotel. Dit is eigenlijk een elektrische scooter. We besloten om één voor ons twee te nemen zodat Tat de weg op haar gsm kon volgen en Steven kon sturen. Eerst testte Steven de scooter, want hij had dit nog nooit gedaan. Eerst was het wat onwennig en gewoon worden, maar na een tijdje begonnen we er echt van te genieten.

Bagan is een hele grote archeologische site met duizende tempels. De afstanden zijn groot, daarom namen we de e-bike. Al gauw zagen we tempels langs de weg verschijnen. Omdat er zoveel tempels zijn hadden we een selectie gemaakt. Zo zijn we de best bewaarde tempel gaan bezoeken, de hoogste, de breedste, degene met de mooiste mozaïeken, degene met een mooi uitzicht en dan nog vele andere tempels. Vele tempels en pagoda's konden beklommen worden vroeger, maar na de laatste aardbeving in 2017 zijn de tempels onstabiel geworden en is het verboden om de tempels te beklimmen. Dit vonden we heel jammer, omdat je juist vanuit de hoogte het mooiste zicht had over de tempels. We vonden wel een nieuw aangemaakt kijkpunt en dit gaf ons wel een mooi overzicht.

We sloten de dag af met naar een tempel te gaan waarbij je nog wel een verdieping naar omhoog kon, om daar naar de zonsondergang te kijken. Dit was natuurlijk weer prachtig.

Wi-Fi is ontzettend slecht in ons hotel, dus de updates zullen wat met vertraging komen. Momenteel zullen we het ook zonder foto's doen.

Bagan - dag 3

December 28, 2018 in Myanmar ⋅ 🌙 19 °C

Deze ochtend bij het ontbijt wachtte ons een verassing. Bijna het hele dakterras zat vol. We moesten echt zoeken voor een plekje. Het is dan ook hoogseizoen en dat merken we. Ook in Azië is er kerstvakantie en dus zijn er veel mensen met hun kinderen op vakantie.

De rest van de ochtend verliep ook niet vlotjes. We hadden gepland om een nachtbus naar Yangon te nemen van de 29e op de 30e. Dit om tijd en geld te besparen, want de rit duurt 10u minimum. Maar wederom saboteerde het hoogseizoen onze plannen. De tickets van het hotel waren uitverkocht, we konden wel nog bij de busbedrijven zelf proberen. Dus wij met onze e-bike naar het busstation. Gelukkig was dit niet al te ver. Spijtig genoeg waren ook hier de degelijke nachtbussen uitverkocht. Het heeft natuurlijk niet veel zin om een bus te nemen 's nachts waarin je niet kunt slapen, want dan verlies je nog altijd een dag door slaap tekort, dus de lokale bussen waren geen optie. Uiteindelijk werd het een dagbus. Dus morgen spenderen we een hele dag op de bus..

Dit betekende ook een dag minder in Bagan. Uiteindelijk hebben we vandaag nog veel tempels bezocht. We hebben ongeveer alles gedaan wat we wouden doen en we vonden nog tijd om souvenirs te kopen! We genoten nog steeds van onze e-bike. Steven zou het zelfs overwegen om in de toekomst een echte scooter te huren.

Buiten tientalle tempels bezochten we vandaag ook een soort grot. Dit was eigenlijk meer een soort van uitgehouwen tunnelnetwerk. Het leek alsof de monniken hier deels in leefden. Er zaten bedden en tafels in zijgangen en natuurlijk ook verschillende altaars.

Bij een andere tempel was het mogelijk om naar omhoog te klimmen. Dit was letterlijk klimmen, want de trap was half ingestort. Echt veilig was het niet helemaal, maar het uitzicht was wel leuk.

'S avonds wouden we vanuit een grote observatietoren de zonsondergang zien, maar we moesten ingang betalen. We begrepen dit wel, maar hadden geen zin om dit te betalen. We waren iets daarvoor een aangelegde heuvel beklommen en daar was het uitzicht ook wel best goed. Dus zijn we terug naar deze heuvel gereden. Ondertussen was er ook al wat volk verzameld, maar we vonden nog wel een tof plekje. Na de zonsondergang terug naar het dorpje met onze e-bike en ons laatste avondmaal in Bagan.

Deze bezienswaardigheid gaf ons wel een dubbel gevoel. De e-bike en de hoeveelheid tempels waren super. Maar aan de andere kant was het heel toeristisch en "blanke" toeristen is voor de lokale mensen gelijk aan dollartekens. Natuurlijk is toerisme een enorme inkomstenbron, maar na de 10e keer "Hello, where are you from? Come look at my shop!" geraak je het echt wel beu. Misschien stoort ons dit nu meer omdat de rest van Myanmar helemaal niet zo was. We zijn dan ook blij dat dit onze laatste stop was en niet onze eerste, wat oorspronkelijk het plan was. Dit had ons een verkeerde indruk van het land kunnen geven. Momenteel vinden we Myanmar nog altijd zeker de moeite. 😃

Grosse Dinger und kleine Hände

January 24 in Myanmar ⋅ ☀️ 27 °C

Unser Schiff nach Mandalay macht um fünf Uhr dreissig die Leinen los. Das heisst wir lassen um vier Uhr dreissig das flauschige Kissen los. Verdammt. Einfach zu früh. Scheinbar auch für den Taxifahrer, der uns zum Hafen bringt. Obwohl das staubige Bagan seit Wochen keinen Regen gesehen hat, läuft der Scheibenwischer auf Maximum. Nach zehn Minuten ist das Ding dann aus. Wahrscheinlich kaputt. Aber hey, Mr Too Early hat uns nicht umgebracht und das Benzin ist ihm auch nicht ausgegangen. Von daher, voll erfüllt. Unser Schiff bietet Platz für sechzig Gäste. Es sind aber lediglich dreizehn Gäste an Bord, die auf der zwölfstündigen Fahrt von neun Crew-Mitgliedern betreut werden. Also auch hier Schwund. Gut für uns, weniger gut für andere. Mandalay gefällt. Es ist ziemlich laut, mit vielen Düften, hektisch und sehr lebendig aber (noch) nicht wirklich modern. Eben wie Thailand vor dreissig Jahren. Im Gegensatz zu Yangon gibt es hier zum Glück auch Mopeds und daher keine grossen Staus. Dafür sonst ein paar unfassbar Grosse Dinge. Also neben meiner Liebe zur schönen Sue. (Ich weiss, *kotz*)

Darunter das „Grösste Buch der Welt“ (https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kuthodaw-Pagode). Die Seiten des Buches sind marmorne Steintafeln, die jeweils in einem eigenen schneeweissen Mini-Tempel stehen, allesamt gebaut rund um eine riesige güldene Pagode. Und ich dachte, Buddhismus kommt mit weniger Tamtam aus. Naiver Junge ich. Religion ist Religion. Noch grösser ist allerdings die komplett eingemauerte und von einem Wassergraben umschlossene Palastanlage in Mandalay. Mehr als fünf Mal so gross wie die „Forbidden City“ in Peking, China. Furchtbar gross. Dank marschierender Militärkapelle kommt bei unserer Ankunft für einen Moment sogar ein wenig Fasnachtsstimmung auf. Aber nur für einen Moment. Die Architektur Myanmars gefällt, insbesondere die teils komplett aus Holz gefertigten Kloster sind wirklich beeindruckend. Das Kombinieren von wunderschönen Stuckaturen, satten Farben und Unmengen an Gold mit furchtbar grellen und vielfarbig blinkenden LEDs führt allerdings unweigerlich und unverzüglich zu brachialem Brechreiz. Zumindest bei westlich-ästhetisch Empfindenden. Daran gewöhne ich mich die Tage definitiv nicht. Schrecklich. Einfach nur schrecklich. Wie Donald mit seinen kleinen Händen.

So, das wars mit Myanmar fka Burma. Die nächsten zehn Tage kommen Tandoori Chicken, Aloo Gobi und Garlic Butter Naan auf den Teller. Oder in die Schüssel. Mal schauen. So oder so, Bioflorin steht bereit.

Inle lake - dag 2

December 16, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 26 °C

Om 8u pikte onze gids en kapitein van vandaag ons op aan ons hotel. We vertrekken op een lange smalle boot met enkele stoelen op. Het was enkel onder ons tweetjes te doen. Er stond heel wat op het programma vandaag.

We begonnen met mist en door het varen veel wind. We kregen er koud van. Gelukkig had onze gids dekens voorzien en Tat maakte hier graag gebruik van. Als eerste zagen we traditionele vissers. Deze hebben een speciale techniek om te pedellen zodat ze hun net makkelijk kunnen binnenhalen. Ze pedellen namelijk met hun been. Het was heel interessant om deze bezig te zien.

Hierna volgde een zilversmid die ons toonde hoe ze het zilver uit de ertsen halen. Alsook de handgemaakte juwelen.

Daarna volgde de Indein pagode met 1054 stupa’s rond. Deze stupa’s waren wit, goud of rood. Sommige hadden al wat afgezien. Maar het was best indrukwekkend en het kon ons nog steeds bekoren, ook al hebben we al veel tempels en stupa’s gezien.

Een weverij van zijde, katoen en lotus was onze volgende stop. Hier kregen we een uitgebreide rondleiding en leerden we hoe alles werd gemaakt. Zo leerden we hoe het weefsel uit de lotusstengels verzameld werd. Dit is een techniek die enkel in Inle Lake wordt toegepast. Uiteraard eindigde de rondleiding in een shopje met mooie spullen. Waar ons toch wat hebben laten gaan qua souvenirs.

Als laatste stop in de voormiddag was er een sigarenmakerij. Niet echt iets voor ons. We roken aan enkele verschillende soorten tabak, enkele zoete en een met bananen. Dan was het tijd voor lunch.

Na de lunch gingen we naar een pagoda (Phaung Daw Oo pagoda) die vrij bekend was. Het was niet echt ons ding. Maar in het midden stond er een soort altaar met daarop gouden bollen. We zagen dat mensen hier naartoe gingen met goudblaadjes en deze op de bollen plakten. Het was wel grappig om naar te kijken, maar we begrepen er niet veel van.

De volgende stop was veel interessanter. We bezochten een shopje waarbij de aanwezige vrouwen (Pa Daung Women) vanuit een ander gebied kwamen. En daar was het de traditie om gouden banden rond hun nek te dragen. Deze werden dan ook “longnecks” of lang nekken genoemd. De vrouwen waren heel speciaal en we mochten foto’s nemen, maar we voelden ons er wat ongemakkelijk bij. We voelden ons precies in een zoo, ook al leken de vrouwen de aandacht niet erg te vinden. We hebben toch enkele foto’s genomen, want ja wanneer zou je zoiets nog eens tegen komen?

Hierna was het tijd voor het klooster en hier keek Tat al een hele tijd naar uit. Het stond namelijk bekend als het jumping cat monastery. Maar het spring gedeelte was niet van toepassing toen we toekwamen. Wel liepen er heel veel katten rond en dus hebben we daar maar mee fotoshoot gedaan.

Onze laatste stop was de floating gardens ofwel de drijvende tuinen. Zoals de naam het zegt zijn dit tuinen op het water, hier kweken ze fruit en groenten. Zo zagen we heel duidelijk kerstomaatjes. De groenten worden gekweekt op matten gemaakt van olifantengras.

Tijdens de tocht terug genoten we nog van de mooie bergen rondom ons en de vissers die nog steeds aan het werk waren. Ook spotten we de hele dag leuke vogels, zoals kleine aalscholvers en ooievaars Ondertussen begon de zon te zakken en konden we nog genieten van een zonsondergang.

Kerstdag

December 25, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 26 °C

Het is vandaag kerstdag maar van kerst is hier niet veel te merken. Af en toe zie je eens iets kerst-gerelateerd. Het is hier in Myanmar ook winter. Het weer is frisjes met zo’n 28-29 graden en een stralende zon.

Vandaag bezochten we een oude stad, Amarapura. Deze staat vooral bekend om een houten brug die zeer lang is. We kwamen toe met de tuktuk aan het begin van de brug. Deze was enorm toeristisch dus besloten we eerst de omgeving te verkennen. We waren vandaag wat minder goed voorbereid. We wisten wel ongeveer wat we wilden bezoeken maar niet waar ze gelegen waren. 🙈

Dus was het een beetje wat we tegen komen pikken we mee. Eerst deden we een pagoda met een enorme boeddha binnen in. Hier was ook veel ‘muziek’. Wij noemden het lawaai. We liepen verder in de richting waar we dachten naartoe te moeten. We stopten nog in een klooster waar er buiten nog twee gigantische boeddha’s stonden. Bij een beeld stond er nog een beeld van een olifant dat knielde voor de boeddha. We vonden het grappig om te zien. Nog wat verder wandelen en we kwamen aan bij het meer waar ook de brug staat. Hier keken we naar enkele roofvogels die aan het ‘vissen’ waren. Het was een leuk schouwspel.

Lunchen op een rustig plekje met zicht op de brug en op het meer. Dan was het tijd om de brug over te steken. Wat een drukte aan het begin van de brug. Ze is heel populair bij Aziatische toeristen. We voelden ons niet echt veilig in de massa op de brug, er waren namelijk geen leuningen of afzettingen langs de zijkanten. Genoeg in het midden blijven was de boodschap. Eens verder was het wat rustiger. Aan de overkant bezochte we een andere pagoda met terug een grote boeddha in. Deze boeddha zou uit één stuk marmer gehouwen zijn. Buiten was er een feest aan de gang. Vele mensen en kindjes in kostuums waren aan het vieren. Er waren ook vele mooie koetsen getrokken door twee stieren ofwel door een pony. Hier bleven we ook even staan om te staren.

Dan gingen we terug naar de brug om iets te drinken. We liepen deze keer naast de brug. Nu het droogseizoen is, staan er terrasjes naast de brug. Het was ook leuk om alle toeristen op de brug te bekijken. Dan was het tijd om terug naar Mandalay te gaan. Hier besloten we om eens iets westers te eten voor kerst. Het smaakte ons beide. 😊

Mandalay Region, Région de Mandalay