New Zealand
Carters Beach

Here you’ll find travel reports about Carters Beach. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Franz Josef till Westport

February 9, 2017 in New Zealand

Resdag men start hos Wildlife Centre i Franz Josef. Som vi tror enda chansen att se levande Kiwi, Nya Zeelands nationalfågel. De är utrotningshotade men här arbetar man med att ta in ägg utifrån genom avancerat spionage på fåglar i det vilda, kläcka dem i skyddad miljö och placera ut dem när de klarar sig själva. I dagsläget finns 400 i upptagningsområdet men man hoppas vara uppe i 600 under 2018. De är nattdjur så vi fick smyga i mörkret och lyckades se de 3 som just nu finns i centret. Med infrarött ljus kan man se dem utan att störa. Häftigt även om vi bara fick ta kort på de uppstoppade!
    Norrut utmed den fascinerande västkusten som nästan är helt obebodd men som allting annat i det här landet otroligt vackert. Sent lunchstopp vid Pancake Rocks i Puntakaki. Självklart måste man då äta pancakes, vi valde den mest matliknande varianten, Streaky Bacon. "Pancakes served with streaky bacon, caramelised banana and maple syrup". Som tur var valde vi att dela en portion på 2 men kombinationen av bacon, vispgrädde, sirap, ungsbakad sockrad banan och tjocka pannkakor kommer aldrig att få några stjärnor i Guide Michelin. Mycket märklig upplevelse! Dessutom en skum fågel på parkeringen, - släkt med Kiwin?
    Framme vid vårt boende vid Carter Beach tog vi också en tur till sälreservatet strax intill. Först ser man bara klippor men när man så småningom lyckas fokusera finns det sälar överallt. En annan iakttagelse är hur grönt det är på den här regnrika kusten, grönskan är fullständigt ogenomtränglig!
    Hemmakväll med plockmat och goda viner!

unerwartetes bbq

January 2, 2017 in New Zealand

michel lernte aidan vor ein paar jahren kennen, als dieser seine schweizer verwandschaft besuchte. aidan lebt in christchurch und es war klar, dass wir ihn und seine verlobte kelly dort besuchen werden. da wir gelegentlich miteinander schreiben, wusste aidan, dass wir heute in westport sind. trotzdem war die überraschung gross, als wir kurz nach unserer ankunft die message bekamen "we're in westport, where are you?". der perfekte grund also für ein spontanes bbq...Read more

Carters Beach