Portugal

Top 10 Travel Destinations São Bartolomeu de Messines
Show all

Camping Messines

December 31, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 15 °C

Vanmorgen weer opnieuw wennen aan de kou als ik wakker word. Eventjes de kachel aan om de ergste kou er uit te halen.
      Na het ontbijt wederom op jacht naar de Frangelico. Nu bij de Intermarché in Quarteira, ziet er klein uit dus zal het niet hebben dacht ik, maar ik moest toch nog wat boodschappen doen dus toch maar naar binnen. En wat zie ik daar? De onmiskenbare vorm van de fles valt meteen op, ja hoor ik heb het gevonden!
      Onderweg zijn er een heleboel barretjes dicht, dus nog geen koffie gehad. In de buurt van Messines dan maar even naar de Intermarché want daar hebben ze meestal wel koffie. En ja hoor klopt, heerlijke koffie. Het is nog best vroeg en ik besluit er nog even te blijven zitten. Bij de meeste Intermarchees kun je ook smiddags warm eten en dat is wel een goed idee, dan hoef ik vandaag niet te koken.
      Een heerlijk bord met twee grote stukken vis en aardappelen met daarbij een salade, smaakt bijzonder goed😋
      Dan weer op weg naar de camping, het is nog zonnig maar er zijn al wel donkere wolken te zien, dat geeft prachtige luchten op de foto's.
      Bij aankomst op de camping sta ik weer op hetzelfde plekje naast buurman Willem, die is net klaar met oliebollen bakken, dat is leuk geeft al echt een oudejaarsgevoel. Ik krijg meteen een oliebol aangeboden en daar zeg ik geen nee tegen. Ik heb nog veel sinaasappels en mandarijnen over en geef Willem in ruil wat sinaasappels en mandarijnen waarop ik nog een oliebol aangeboden krijg, ook daar zeg ik geen nee tegen.
      Op het terrein onder mij zijn ze aan het sjoelen, geeft ook een oudejaarsgevoel. En na een poosje komt André, de eigenaar van de camping daar een grote vuurschaal en hout neerzetten voor het vuur dat om half 12 begint. Ik zit mooi eerste rang 😃 en verheug me op het vuur vanavond 🔥
      De sfeer zit er in mijn Octobus al goed in!

Het zonnetje, lekker genieten!

December 21, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 12 °C

Vanmorgen zag ik door een spleetje in het gordijn het zonnetje boven de berg uitkomen. Snel uit bed en het zonnepaneel neerzetten. Lekker met de donsjas aan in het zonnetje ontbijten en koffie. Octobus was wel weer toe aan een opruim beurt. Gisteren met de installatie van het zonnepaneel hadden we tie wraps nodig en het was zo'n zooitje in de bak met gereedschap dat het lang duurde voor ik ze gevonden had, dat moet wel anders, dus vandaag alles bij elkaar zoeken en kleine dingen in een doosje bij elkaar doen. Ook het horrengaas op maat gemaakt zodat ik de insecten buiten kan houden.
      Als ik losse spullen heb doe ik ze in een boodschappentas, maar ik had nu al 2 boodschappentassen voorin staan. Straks komen Meria en Lieke en dan moet het bankje voor leeg zijn als ik ze ga ophalen, dus ook die spullen allemaal weer op z'n plekje.
      Ik sta op een mooie plaats op de camping en steeds komen er mensen langs die een praatje komen maken, heel gezellig.
      Heerlijk genieten van het zonnetje, het zonnepaneel steeds met de zon mee verplaatsen, en nu van een opgeruimde camper!

Zonnepanelen

December 1, 2023 in Portugal ⋅ ☀️ 15 °C

Gisteren op de camping zag ik dat iedereen hier mobiele zonnepanelen buiten heeft staan. Deze camping heeft geen stroomaansluiting vandaar de mobiele zonnepanelen. Veel verschillende soorten dus genoeg om te bekijken. De mensen waren heel aardig en legden uit hoe zij dat allemaal hadden aangelegd.
      Bleek dat er 4 mannen zijn die een solarteam hebben gevormd met elkaar. Eén van die mannen is goed in online goedkope zonnepanelen bestellen en de 3 anderen installeren die dan.
      Het bleek heel eenvoudig, zonnepaneel neerzetten, aansluiten op de accu's en klaar.
      Ja zo vertellen mensen dat die er verstand van hebben, maar ik heb dan een heleboel problemen want voor mij is dat niet zo zonneklaar.
      Vanmorgen ging een groepje wandelen en aansluitend koffiedrinken. Ik vroeg of ik ook mee mocht want het wandelen in mijn eentje met loslopende honden wordt een kwelling ipv ontspanning.
      Heel gezellig met zo'n 15 man op pad. Leuk koffietentje en op de terugweg inderdaad 2 grote loslopende honden, gelukkig kwamen ze niet heel dicht bij. In mijn eentje zou ik zo bang geweest zijn.
      Weer op de camping even naar Rob om te vragen wat de prijs van zo'n mobiel zonnepaneel is. Tussen de 120 en 240 euro incl de nodige stekkers en kabels erbij om aan te sluiten, ligt o.a. aan de capaciteit van het zonnepaneel.
      Dat valt reuze mee. Ze willen het ook voor me aansluiten. Dat had ik nooit gedacht dat ik in Portugal mensen tegen zou komen die dat zomaar voor een ander doen, voelt heel goed!
      Intussen is het mobiele zonnepaneel besteld inclusief alle materialen om aan te sluiten. Wordt tussen 5 en 13 december geleverd hier op de camping. Er hebben 4 mannen met hun hoofd in mijn kastje met elektrische aansluitingen gezeten en ze hebben overeenstemming bereikt over hoe ze het gaan aanpakken.
      Als het spul geleverd is krijg ik bericht en ga ik weer naar de camping en monteren zij alles, wat een luxe zeg!!! Wat zal ik er met name in Marokko veel plezier van hebben.

Bergtour - Essen irgendwo im nirgendwo

April 15 in Portugal ⋅ ☀️ 30 °C

Langsam kamen nun hin und wieder einzelne kleine Anwesen in Sicht - und auch ein kleines echt typisch portugiesisches Restaurant, in dem wir mit einigen Einheimischen das „Menü de dia“ einnehmen wollten.
      Während ich Coelho, Kaninchen wählte entschied Wim sich für Polvo, Tintenfisch. Das Essen war ganz ok, aber…..
      Beim Bezahlen ging ich von 22€ aus und sollte 40€ bezahlen! Aus dem Menü hatten sie den Wein, Dessert und Kaffee zusätzlich herausgerechnet🤬
      Aber das war’s noch nicht. Nachdem die Chefin das richtig stellte bezahlte ich mit nem 100€-Schein und passendes Kleingeld und erhielt 50€ zurück!!! Erst auf Intervention kam noch ein Zehner und nach weiterem Einwand auch noch die restlichen 20€
      Eine Abzocke, wie ich sie noch nie zuvor erlebt habe 😡
      Aber unser Tischnachbar Markus, ein Deutscher, der vor zwei Jahren eine Farm in der Nähe gekauft hatte, entschädigte uns mit viel Input über das Leben dort.
      Nach der Reststrecke wurde am WoMo nur noch gechillt und die Füße hochgelegt 😎

Morgenspaziergang

February 6 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

Hilde ist ja meist ganz entspannt unterwegs, sodass ich gerade morgens meine Augen in Bodennähe halten kann, und so die ein oder andere Rarität mitbringe, die mir manchmal erst dann auffällt, wenn ich die Bilder selber anschaue.Read more

Een heel nieuw jaar ❤️

January 1 in Portugal ⋅ ☁️ 13 °C

Gisteravond nog wel even nagedacht over het afgelopen jaar, vooral het laatste ziekenhuisbezoek blijft me bij. Het had zo anders af kunnen lopen dan had ik nu niet zo aan het nieuwe jaar kunnen beginnen. Fijn dat ik het gevoel heb dat ik nu bijna alles weer kan doen het komende jaar, daar ben ik dankbaar voor. Voor iedereen die ik nog niet gehad heb: een heel goed en gezond 2024 😘
      Om half 12 gisteravond werd het vuur aangestoken. Heel gezellig met een groep mensen om het vuur heen, iedereen had een drankje mee en stond lekker te kletsen. Na het aftellen allemaal een knuffel en de beste wensen, heel ontspannen. Er werden steeds takken van Eucalyptusbomen op het vuur gegooid, dat gaf mooi hoog vuur door de olie die vrijkomt als het in brand gaat.
      Heel fijn om zo het oude jaar uit te luiden en het nieuwe jaar in te gaan.
      Rond 01.00 uur ging iedereen zijn camper weer opzoeken en werd het stil.
      Vanmorgen ontbijt met oliebollen die ik gisteravond nog kreeg van Jenny en natuurlijk onmisbaar het kopje koffie.
      Verder een heel rustig dagje, slow living de camper weer in orde maken na een weekje appartement, slow cooking soepje voor 2 dagen met de onmisbare sojabrokjes 😂. Nog 2x vijgenjam en 1x sinasappeljam gescoord uit de zelfgemaakte voorraad van Baukje, wat is dit toch een heerlijke camping met lieve mensen!
      Aan het eind van de middag nog even een wandeling van een half uur tijdens het gouden uurtje wat op de laatste foto wel heel goed tot zn recht komt.
      Morgen een afspraak met Tina, oprichtster van de Alleenrijdende Campervrouwen en schrijfster van verschillende reisboeken, op het kerkplein in Moncarapacho.
      Dit is dus alweer het laatste nachtje hier.

Besuch bei Mayas Schulfreundin 🫶🏼😊

October 27, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 17 °C

Wir wurden netterweise von der Familie von Mayas Schulfreundin eingeladen. Der Opa wohnt hier in der Algarve.

Sie haben uns superlieb empfangen. Wir durften Molly auf dem Grundstück parken und sind dann alle zusammen mit dem Auto des Opas an die Küste gefahren.

Hatten einen tollen Tag und haben uns gefreut, bekannte Gesichter aus der Heimat wiederzusehen ☺️😊😎.

Messines

December 19, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 10 °C

Voor vandaag is het plan om eerst naar Margot te gaan en dan door naar de camping waar mijn zonnepaneel intussen gearriveerd is.
      Nog even koffie met Marianne, camper inpakken en telefoonnummers uitwisselen want ik denk dat wij elkaar nog wel vaker gaan zien.
      Rijklaar maken duurt toch altijd langer dan gedacht dus later vertrokken dan gepland.
      Heerlijk om Margot weer te zien, lekker samen kletsen en van het zonnetje genieten.
      Daarna op weg naar de camping. Die ligt verder landinwaarts en al snel kom je in bergachtig gebied, wat is dat weer mooi en ik geniet van het in de bergen rijden.
      Het begon al laat in de middag te worden en toen ik op een gegeven moment linksaf naar boven moest zag ik plotseling helemaal niets meer. Doordat Octobus schuin omhoog ging kwam de zon onder de zonneklep door en ik kon echt helemaal niets meer zien. Dat was niet goed, voorzichtig achteruit laten zakken, de bocht weer terug nemen en een andere route uitzoeken. Uiteindelijk lukte dat en kon ik weer rijden. Wat was het mooi met die ondergaande zon op de bergkammen, het kleurde helemaal rood. Door kleine dorpjes heen waar de sinaasappel- en mandarijnen bomen gebukt gaan onder de grote hoeveelheid vruchten die ze moeten torsen.
      Onderweg nog een berichtje van de camping om te vragen of het de bedoeling was dat ik laat aankwam of dat er hopelijk niet weer iets met me was gebeurd.
      Wat een zorgzame mensen. Toen ik in het ziekenhuis lag zijn er ook al 3 mannen van het solarteam die mijn zonnepaneel gaan installeren bij mij op bezoek geweest. Ze moesten een auto omruilen bij het vliegveld van Faro en brachten mij een bezoekje in het ziekenhuis in Faro.
      Voelt heel fijn alsof ik deze mensen al heel lang ken.
      Een prachtig plekje voor me gereserveerd op de camping, het maantje staat al aan de hemel, net voor het donker binnen 😃

Sao Bartolomeu de Messines

November 30, 2023 in Portugal ⋅ 🌧 18 °C

Lekker rustig aan vanmorgen want pas om 12 uur naar de fietsenmaker.
      Toen ik net koffie gezet had en lekker in het zonnetje zat kwam de Noorse buurman even buurten, nou ja hij probeerde indruk te maken door te vertellen wat hij allemaal gedaan had, hij was met een vriend onderweg en zonder dat ik er naar vroeg vertelde hij dat de vriend een bed voorin de camper had en hij het lekkere grote bed achterin. Dat het vooral duidelijk was dat zij geen setje waren. Vervolgens vertelde hij dat hij een huis had dat hij vroeger gekocht had voor 1 miljoen (kronen denk ik?) dat nu 10 miljoen waard zou zijn, dat hij nu miljonair was bla bla bla Aan mij vroeg hij niets wat eigenlijk best gek is. Toen ik zei dat geld niet het belangrijkste is in het leven moest hij zichtbaar omschakelen en begon te vertellen dat hij duikinstructeur was enz enz enz Toen moest ik mee om naar zijn sticker achterop de camper te kijken, was idd een leuke, maar ook weer zei of vroeg hij niets over mijn bestickering. Ik zei dat ik de bus rijklaar wilde maken en verdween naar binnen. Toen ik later weer naar buiten kwam vroeg hij of ik een paar dagen op deze parkeerplek bij hen wilde blijven. Nou nee, dank je wel, maar hoe zeg je dat? Ik zei maar niets.
      Om 12 uur bij de fietsenmaker. Ik vroeg of mijn fietsje klaar was en hij zei doodleuk dat hij daar nu mee ging beginnen. Ik ben blijven wachten want ik was bang dat het anders nog een paar dagen kon duren. Hij ging direct aan de gang en het zag er professioneel uit. Achterwiel er uit, met dopsleutels de speling er uit halen, vervolgens het wiel er weer in en draaien om te zien of het goed was. Nee hij was niet tevreden, wiel er weer uit en in een soort bankschroef gezet waardoor hij goed kon zien hoe het wiel draaide. Een paar spaken aangedraaid en toen was hij eindelijk tevreden. Nog even het zadel iets meer naar achteren gezet, gelhoesje gekocht (15€) voor op het zadel en de banden opgepompt. Het totaalbedrag was 30 euro (15 voor het zadelhoesje en 15 arbeid) dat is echt goedkoop!
      Hij ging ook nog even een rondje fietsen om te testen. Mijn Veni Vidi Fietsie is weer als nieuw 😃
      Toen ik weer terugkwam bij Octobus waren de Noorse buurmannen er niet, dus ik hoefde niets te zeggen en ben op weg gegaan richting Alte. Daar woont Susanne, de Duitse hippie die in Amsterdam op een woonboot gewoond heeft in de 70er jaren. We hebben voor dit weekend afgesproken.
      Eerst op een hele grote, lege parkeerplaats de rest van het linzensoepje opgewarmd en heerlijk gegeten. Het bleek het parkeerterrein voor het stadion te zijn, dan is het wel logisch dat het leeg is als er niet gevoetbald wordt.
      Vanaf 15.00 uur begon het te regenen. Richting Loulé dan maar en daar op een camperplaats gestaan, maar door die regen zag alles er zo mistroostig uit dat ik niet wilde blijven. Ik bedacht dat ik liever op een camping wilde staan en sta nu in Sao Bartolomeu de Messines op een mooie camping waar belachelijk veel Nederlanders staan. Toen de eigenaar kwam kijken bij mijn busje werd duidelijk waarom, hij is een Nederlander en dat trekt waarschijnlijk toch aan.
      Vannacht gaat het nog even goed regenen en morgen zal het overwegend droog en zonnig zijn.

Via Algarviana - 3. Tag

November 3, 2023 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

3. Etappe: Alte - São Bartolomeu de Messines
      Distanz: 18,7 km
      Höhe: + 331 m / - 466 m
      Marschzeit: 4 h 20 Min.

Typisches Aprilwetter heute!🤣
      Zweimal regnet es kurz und für eine lange Mittagspause war es zu frisch. Daher trafen wir bereits um 14.00 Uhr in São Bartolomeu de Messines ein. Der Spaziergang durch diese eher unscheinbare Kleinstadt offenbart uns eine an den Hang hinauf gebaute Altstadt mit Kopfsteinpflaster und schmalen Gassen aus dem 17. Jahrhundert. Sympathisch, im Gegenteil zu anderen Altstädten mit teuren Shops, leben hier noch die Einheimischen in ihren Häusern!
      Zufällig stossen wir auf das kleine Museum João de Deus! João wer? Dachten wir auch ... und entdeckten, dass besagter in Portugal ein verehrter Poet und Pädagoge zu sein scheint! João de Deus ist hier 1830 in "Messines" geboren und hat zu seiner Zeit offenbar den Unterricht an den Primarschulen in Portugal nachhaltig reformiert!

São Bartolomeu de Messines, Sao Bartolomeu de Messines