traveled in 20 countries Read more

Betyg: Tummen upp! 👍

January 31, 2023 in Puerto Rico ⋅ ⛅ 26 °C

Dags för wrap-up och hemresa efter en givande och händelserika veckor på rundresa andra sidan Atlanten. Sista heldagen på Puerto Rico spenderades på olika håll. Jag hade bokat en session hos en tatuerare på den södra delen av ön, Ponce. Ligger 1,5 timme från den norra delen som vi är stationerade. Så jag gav mig i bilen dit och övriga familjen var kvar vid Isla Verde beach som vår strand heter. Ganska neutral dag utan extraordinära event hemma vid pool- och strandområdet. Enda mål att squeeza ut den sista njutningen av det underbara klimatet. Jag kom hem sent på natten efter en full dag under nålen på andra sidan ön.

Efter några timmars sömn var det nu åter dags för uppgiften som vi kan så väl. Packa ihop våra väskor och transportera vårt bagage. Efter frukost och stöket som packandet innebär tillsammans med alla turer för att säkerställa att inte fler pinaler blir kvarglömda än de som redan fallit bort under rundresan så var vi i färd mot att återlämna vår hyrbil. Nu hade vi en 2,5h trip mellan San Juan och Miami som första delsträcka. Framme i Miami har vi planerat för en heldag innan nästa flight som ska ta oss vidare till Europa vid midnatt lokal tid. En Uber till den enorma gallerian Dolphin Mall som skulle ge Miamis bäst shopping enligt någon artikel online. Här kunde vi låsa in vårt bagage och vandra runt planlöst i många timmar. Blev ett lyckat upplägg utan stress och när hunger eller sug föll på från någon i sällskapet var det bara att hitta närmsta food- eller snack court och käka något gott. Många butiker avverkades och var trevligt med lite shopping innan hemresa. Trots kartor och timmar av tidigare navigering hade vi problem att hitta till Abercrombie & Fitch som fanns på vår lista av butiker att besöka. Blev ett par extra varv i labyrinterna inne på köpcentret. Var nog egentligen inte så dåligt efter en kalorität middag på Johnny Rockets i klassisk amerikansk anda stora hamburgare med mycket tillbehör i fräck retromiljö inspirerat från 50-talet med jukebox och allt. Stegantalet landade på 17834 steg för dagen. Lite nedlåtande från appen så motsvarar det 8 ägg tydligen och inte en Johnny Rockets-hamburgare på 2000 kalorier.

Dags mot Miami Airport igen med allt bagage en sista gång för denna resan. Den långa resan i sig gick smidigt, vi fick 6 säten fördelat på familjen så barnen kunde ligga bra och sova under resan till London. Mellanlandning i London för sedan sista sträckan hem mot Kastrup. Inte mycket att nämna mer än att det är tydligt varför Louise har ansvar för hela familjens pass. Hon har haft dem under hela resan fram tills sista sträckan till CPH då jag visade dem vid boarding och sa att, jag lägger dem i skötväskan som var framför mitt säte. På marken och framme vid passkontrollen vid internationellt anländande på Kastrup upptäcker jag att vi saknar alla fyra passen. De ligger inte kvar i skötväskan. Med hjärtat i halsgropen kutar jag tillbaka till gaten där vi blev avsläppta och går emot alla säkerhetsföreskrifter och springer i motsatt riktning när en flygvärdinna går ut så att dörrarna som bara öppnas åt en hållet ställs upp. Framme vid planet övertalar jag en gulklädd bagagepersonal att kolla på rad 9 efter fyra pass som jag glömt. Han kommer snabbt tillbaka och säger att dör inte finns något där. Jag ber om att få kolla själv vilket han säger OK till innan piloten kommer ut förbannad och frågar varför en civilpersoner är på planet under städning innan boarding har börjat. Där, under sätet ligger väskan med passen, måste ha trillat ur när jag matade honom under flighten. Glad över att det löste sig sprang jag tillbaka till övriga familjen som stod kvar vid passkontrollen och var måttligt imponerade över min förmåga att ta hand om viktiga resehandlingar. Nu är vi iallafall åter på Svensk mark i Höör och blickar tillbaka på våra äventyr senaste veckorna. Stolt över att vi tog oss modet att göra det och glada över allt vi fått uppleva. Aningen lättade att vi nu kan köra bil utan att fylla hela bagageutrymmet med diverse väskor och tillbehör.
    Som jag började inlägget, mycket händelserika och givande veckor där vi hunnit med att se mycket på kort tid. Att resa med två mindre barn är självklart ingen avkoppling men däremot väldigt energigivande och fyller på livsglädjen på ett fantastiskt sätt.
    Tummen upp, som Junie säger!

Buenos bönor @ Hacienda Muñoz ☕️

January 28, 2023 in Puerto Rico ⋅ ⛅ 25 °C

Kocken på resan serverade frukost, denna gång inte i sin birthday suite (det var ju lite kyligt i lägenheten efter ACn varit igång). Vädret utanför fönstret var lynnigt och bjöd på allt från sol till skurar. Idag ville vi inte ligga på stranden utan bestämde oss för att åka till ett mall. Vi hade presenter till några födelsedagstjejer där hemma att inhandla. Det var glest med folk vilket möjliggjorde att vi i lugn och ro kunde kolla in utbudet. Inga presenter införskaffades, däremot lite kläder och skor till oss själva. När vi kände oss klara bestämde vi oss att köra till Old San Juan, stadens gamla kvarter. På väg till bilen hade jag och Uffe en konversation på engelska om att köpa en glass till Junie efter middagen. En stund efter jag sagt ordet "Ice cream" utbrister Junie att hon älskar mig sååå mycket. Lilla fröken har alltså förstått innebörden av ordet. Hm vilket språk ska vi nu ha våra hemliga konversationer på?

Framme i den gamla delen av staden är husen färgglada och gatorna smala. Vi lyckas hitta en parkeringsplats och går mot restaurangen som vi läst ska servera till största del vegetarisk mat. German Bistro fick tummen upp från alla i sällskapet. Supergott och den lilla katten som satt så söt vid ytterdörren bidrog till stämningen. Det var så mysigt att gå tillsammans på de gemytliga gatorna. Vi blev rätt snabbt sugna på glass och hittade en populär glassbar med smaker som fick det att vattnas i munnen. Kön ringlade sig lång av en anledning. Det var magiskt att sitta i den lilla intilliggande parken och äta tillsammans med en varsin sked av den droppiga glassen. Uffe hade dragit det kortaste strået som fick hålla glassen. Ibland är det fördelaktigt att ha en bebis på magen och vara lite "upptagen". När solen så smått började sin färd neråt gick vi tillbaka mot bilen. Vi hade turen att barnen somnade samtidigt (åtminstone en stund) och vi kunde sätta oss på balkongen, dricka gott i glasen och lyssna på vågorna. Lyckliga i varandra och för livet hade vi det fantastiskt.

På stranden och vid poolen hängde vi kommande dag och mycket mer finns faktiskt inte att berätta. Det blev en dag utan vare sig fadäser eller spektakulära händelser, en sån där vanlig semesterdag. Däremot blogginläggets sista dag blev mer händelserik.

Genom att variera dagarna, både hemmavid och på resor skapar man starkare minnen. Så som kontrast mot gårdagens strandhäng gav vi oss iväg på en heldagsutflykt. Första stoppet blev ett barnmuseum som påminde om en mix mellan lekland och Universum. Junie hade superkul! Hon tankade Formel 1 bilar, lekte polis, drev affär, byggde hus och gjorde experiment. Uffe och jag tyckte också att besöket var kul, speciellt när vi fick testa våra reaktionsförmågor. Uffe var tusendels snabbare trots att jag ihärdigt försökte slå honom. När hungern gjorde sig påmind körde vi mot en vegetarisk restaurang. Vi blev dessvärre besvikna då våra rätter kom med 30 minuters mellanrum. Första gången som vi inte lämnade någon dricks. Nu när vi gjort något kul för Junie ville vi göra ett stopp som skulle falla oss vuxna väl i koppen. Nämligen ett kaffeplantage och rosteri. Ca 1.5 h utanför San Juan bland kullar, växtlighet och serpentinvägar låg vårt mål. Det blev såklart en kopp kaffe på trädäcket bland hönor och katter men just den blandningen som vi fick var rätt syrlig. Vi köpte två påsar med andra blandningar hem - som vi hoppas ska smaka bättre.

På vägen hem råkade vi komma på tullvägar vilket brukar generera en saftig avgift i efterhand. Vi hade tackat nej till att betala extra för att kunna köra på samtliga vägar på ön. Middagen som bestod av rester avnjöts i gott sällskap vid vårt köksbord. Tack och hej från oss!

Den nakna kocken 👨🏽‍🍳

January 26, 2023 in Puerto Rico ⋅ ☀️ 27 °C

Vi vaknade upp efter första natten i Karibien. Härligt! Det blev den känslan som vi hoppats på. Nystart på resan. Alltså en resa i resan. Där USA fick ett tydligt avslut och nu började en sista vecka med mer relaxad tillvaro. Inga måsten eller tider att passa.

Jag skuttade över gatan till en Wahlgrens 24/7 för att köpa det mest nödvändiga till frukost. Med planen att efter frukost åka till en större supermarket och "storhandla".
    Förvånad över de höga priserna tänkte jag att det berodde på att det var ett mindre snabbköp och så är det ju hemma också om man småhandlare på ex. En bensinmack så kostar det ju därefter.

Nu befinner vi oss på Pueblo supermarket. Jag hade noga kollat ut priserna på kaffe m.m för att kunna jämföra mot frukostinköpet. Men, vänta, vad i h--vet-? Priserna var skyhöga, och det var på all mat. Betydligt högre än i USA där vi nyligen kom ifrån. Vi blev såklart chockade då vi kollat inför resan och prisindex skulle vara betydligt lägre i Puerto Rico än i USA. Men det var ju bara att hacka i sig och köpa det mest nödvändiga. Vi inser senare att just mat är det som är svindyrt på ön. Allt måste importeras via USA där det kommer med en ankommande färja då det är amerikanskt territorie, väldigt likt en kolonisering så får de inte fritt handla av andra länder utan måste gå via USA för allt.

Eftermiddagen spenderades precis nedanför vårt hotell på stranden. Vilken lyx att bara åka hissen ner nio våningar sen gå igenom en snurrgrind för att vara på en bred vacker strand. Snurrgrinden var dock ett utmanande moment då det var enda vägen in och ut från området som krävde en tagg för att komma igenom. Barnvagnen gick inte igenom uppfällde så blev lite av projekt med skicka tagg fram och tillbaka och fälla ihop och fälla upp vagnen vid varje passage. Men ett I-landsproblem i det stora hela skulle jag vilja påstå.

Kändes verkligen som vi utnyttjade vår lägenhets faciliteter med köket nu när vi lagade både lunch och middag i vårt kök för första gången på resan, bortsett från lite nudeltillagning på roadtrippen. Alla nöjda och glada att få äta precis det vi vill och en förstklassig kock, om jag får säga det själv. Ingen dress code på hemma restaurangen heller så i bästa fall lagades mat i underkläder eller badkläder om inte de också åkt av. Den nakna-kocken fick bra betyg av de ätande gästerna.

Efter solnedgången satte Louise sig på balkongen för att skriva ett dagboksinlägg till ljudet av vågornas skvalpande. Jag tog en kvällspromenad längs stranden med båda kidsen och avslutade på lekplatsen som Junie älskade att gunga på.

Caribbean vibes 🌴

January 25, 2023 in the United States

En frän doft av mögel stack i näsan när vi snabbt som attans packade ihop våra väskor för att lämna resans mest ofräscha boende. Vi satte gpsen på en laundromat i närheten och gjorde upp planer för dagen. Junie hjälpte till att både sortera och lägga ner tvätten i tvättmaskinerna och Ian satt snällt i selen och gav charmiga leenden till damerna bredvid. I väntan på att tvätten skulle centrifugera klart gick vi till en mataffär i närheten, Fresh Market. Det var som namnet antydde en färskbutik där man kunde beställa mat över disk. Den goda (men ack så dyra) pastasalladen avnjöts i solen framför tvätteriet. Äntligen fint väder!

Vi satte sikte på stranden och trots att det var lite folk så var alla parkeringsplatser upptagna. Vi parkerade på en parkeringsplats där ett speciellt tillstånd var obligatoriskt om man inte ville få bilen bortforslad. Vi skämtade om att det hade just varit snyggt att bli av med bilen så snart inpå återlämning. Handdukarna rullades ut med överblick över bilen, ifall vi skulle bli tvungna att snabbt flytta den vid åsynen av en parkeringsvakt. Det var blåsigt och kallt i vattnet men härligt att kunna bygga sandslott tillsammans med Junie. Ian kom inte till ro i vagnen så besöket på stranden fick avslutas tidigare än vi hoppats på. Nu blev det dags att köra den sista sträckan på roadtripen. En resa som skulle ta 2h och 40 minuter men som i verkligheten blev betydligt längre på grund av kisspauser, lite felkörningar och köer. Den där felkörningen kunde tagit oss betydligt längre tid om Uffe varit laglydig. Vid en avfart valde han att köra vänster istället för höger vilket tog oss på en motorväg i motsatt riktning, alltså tillbaka på vägen vi kommit på. GPSen ändrade restiden till + 2h. Vi fick en ordentlig klump i magen av både misstaget och den ökade restiden som följde. Uffe såg en möjlighet att göra en U-sväng vid en utryckningsgenomfart. Han bromsade kraftigt in och svängde snabbt in och anslöt till bilarna i motsatt färdriktning. Puh misstaget åtgärdat.

Vi svängde till till boendet i Miami som vi sovit första natten på för att se om Uffes glasögon var kvarglömde där. Yes, de var upphittade och vi kunde stryka en viktig pinal från listan över kvarglömda saker. Regency hotell blev vårt sista boende i USA och vi spenderade sista kvällen med att packa om väskorna och äta mikromat från hotellets frysbox. Tur gick återlämningen av bilen bra och nu var vi redo för Puerto Rico kommande dag.

Klockan ringde 03.30 på morgonen och väl på flygplatsen fick vi packa om väskorna ett antal gånger för att klara viktkraven. Flygresan gick smidigt med två sovande barn och vi njöt av värmen och luftfuktigheten som slog emot oss när vi gick ut från flygplatsen. Efter lite väntan fick vi hyrbilen som skulle göra det enkelt för oss att ta oss runt på ön. Klockan närmade sig lunchtid och efter två misslyckad försök att hitta öppna vegetariska restauranger i närheten gick vi tillbaka till biluthyrningsfirmans lokaler och restaurangen som låg bredvid, Jorditas Carnitas hette den. Som de enda gästerna fick vi full uppmärksamhet av servitrisen. Den färska guacamolen var gudomlig!

Endast fem minuters körning iväg låg vår lägenhet som inte gjorde oss besvikna. Kanske lite enkel och utdaterad i sina möbler och skarvar men bjöd på den vackraste utsikten över stranden och vågornas brus fyllde vardagsrummet. Här skulle vi slappna av i sju hela dagar utan att behöva packa upp, konka på resväskor, ha tider att passa och sträckor i bil att plöja. Det skulle bli två olika resor i en, precis som vi gillar att ha det. Vi köpte vatten och gick ner till den stora poolen för att njuta av solen. Jag och Junie busade för fullt och fick äntligen användning av badringen som vi köpt. När solen började gå ner köpte vi sushi som vi åt till utsikten av hav och stand på nionde våningen.

Farm livin' & polisen på besök 🐐👮🏻

January 22, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

På vägen tillbaka till Miami så väljer vi att köra längs andra kustremsan på Florida, alltså östkusten då vi körde via Napels och västkusten på vägen till Houston. Med det beslutet satte vi kurs från Tallahassee mot Jacksonville och spanade in Airbnb för att se vilka typer av unika boenden som fanns att tillgå för att få lite omväxling till alla "Inns" vi bott på längs vägen. Jag spanade in lite trädhus, där man övernattar uppe bland trädtopparna. Louise hade en liten "dröm" om att få bo på en riktig ranch, och Junie ville gärna se och klappa djur. Två mot en även om jag försökte övertyga damerna om att Ian var på min sida. Vi hittade en lyxig trailer på en bondgård i San Mateo utanför Jacksonville.

När vi kom dit möttes vi av en trevlig Brasilianare, Ziggy som ägde ranchen sedan ett år tillbaka. Han berättade stolt om hur övervuxet och vanvårdat allt var då det stått öde i 10 år innan han och hans frukost köpte det och totalrenoverade hela framen. Ziggy var uppvuxen på en farm i bergen utanför Sao Paolo i Brasilien men flyttade sedan med familjen till USA och New York där de bott i 20år innan det blev Florida och farm igen. Han lyckades in övertala sin fru att flytta tillbaka till Brasilien och deras tre söner var stationerade i staterna, en jobbade som ingenjör för Space X med bas i Cape Canaveral i just Florida, så det blev en kompromiss med lite varmare klimat än New York och nära till sönerna. Själv hade Ziggy jobbat som målare av finsnickeri i New York i 20år och jobbat för mängder av kändisar bl.a. Mariah Carey.

När vi gjort oss hemmastadda i den stora husvagnen som var fullutrustad med badrum, vardagsrum, kök och sovrum kom Ziggy och frågade oss till Junies förtjusning om vi ville hjälpa till att mata djuren. Självklart ville vi det. Först hämtade vi lite frö och majs till alla hönor och ankor. Sedan var det de busiga getternas tur. De var så söta när de stångades med sina små horn. Sist gick vi till vildsvinen som också skulle få mat och vi blev lite nedstänkta av gyttja men det var det värt. Efter matningen så gick vi alla fyra på en promenad i kohagen i solnedgången och hälsade på kossorna. Härligt med lite kontrast från alla motorvägar som vi plöjt under senaste dagarna.

Åter i vår husvagn började magarna kurra. Eftersom det fanns en fin eldstad på gården röstade jag för att göra en lägereld och grilla korv på pinne. Sagt och gjort hoppad jag och Junie in i bilen och gav oss ner till byn och närmaste supermarket och inhandlade förnödenheterna. Väl hemma var det nu helt mörkt och vi fick lysa med våra mobiltelefoner när vi tog oss fram för att tända får på vår "bon fire". Junie blev helt i extas och sa, "- wow pappa, detta har vi aldrig gjort innan. Så mysigt!"
    Mer krävs det inte för en förälder att totalt smälta, som jag tror alla håller med om.
    Vi lyckades grilla våra korvar och vegetariska hamburgare även om ketchupflaskan exploderade över hela mig. Man kan ju inte lyckas med allt.. och även uteduschen på husvagnen kom till användning.

Natten kom dock inte att bli någon höjdare. Louise och Ian delade på en Queen Size säng, men Ian som håller på att lära sig att krypa var inte lugn många minuter under natten utan ställer sig på alla fyra och gungar fram och tillbaka frustrerat i sömnen. Junie och jag skulle försöka sova i bäddsoffan men den var inte av den bekväma modellen, utan en järnbalk precis lagom i svanken. Försöket blev att sova över kortsidan utan mycket framgång. När väl solen gick upp och kaffet var kokat var ändå humöret på topp igen. Vi visste ju att vi fick gå och mata djuren själva på morgonen efter vi ätit frukost. Nu var de svala temperaturerna vi fått uppleva längs våra mil bakom oss. Morgonsolen värmde gott när vi gick till getterna för att ge dem också lite frukost. Utanför hagen fanns ett clementinträd som vi så smaskigt kunde äta färska clementiner till efterrätt.

Nöjda över vår "ranch"-vistelse satte vi kurs mot Orlando och ett Premium Outlet i Vineland. Som ni läst blev det ju inte så mycket shopping vid tidigare försök. Denna gången kom vi dock till rätt Outlet Village med alla märkesbutiker du kan tänka dig. Går det fantisera om så finns det här. Jag påminns också att det var här jag var och shoppade 2017 när jag var på Microsoft Ignite. Så kände igen mig väl bland butikerna.
    Louise lyckades shoppa lite på Banana Republic medan jag hade barnen och köpte lite träningskläder till Junie. Vår gemensamma summering blir ändå att dessa Outlet-byar är överskattade. Vi har varit på många genom åren och det känns som de gjort sitt. Det är inte särskilt billigt alls och ganska tidskrävande och omstädigt att gå in och ut i alla butiker. Då föredrar vi ett shopping mall eller rent av online butiker. Junies favorit var den gigantiska chokladglass hon fick, man hoppas den är god för 15$.. 🍦🤑

Efter shopping var det dags att hoppa in i bilen igen och ge oss ut mot kusten. Sedvanligt bokade jag ett slumphotell vid Vero Beach. Har nu insett att det inte är särskillt mycket slump utan man får det billigaste hotellt av de som de säger de "slumpar" mellan. Två av alternativen låg längs stranden och det tredje, som vi fick låg down town. Typiskt men bara att sätta in GPS:en och köra.

Vi svänger in på boendet som heter Economy Lodge. Börjar ju inte lovande direkt. Vi är båda optimister och försöker se det positiva i varje given situation och försöker peppa varandra med att det ser ut att finnas "laundry room" så vi kan tvätta vår smutstvätt. Vi checkar in i den shaskiga lobbyn hos en pakistanier. När vi väl kommer till rummet flippar Louise optimism helt över. Nu var det inte mycket som var positivt. Det lycktade mögel, lakanen var smutsiga och stora mystiska fläckar på heltäckningsmattan. Jag försökte klamra mig fast i argumentet av vi bara ska sova där och åka tidigt dagen efter. När jag ringde till receptionen och bad om lakan till bäddsoffan som Junie skulle sova i och möttes av att de inte ingick blev jag också aningen bitter. Man önskar ju att det slutade där men under natten springer det någon galning och rycker i alla dörrar på motellet samt att det är ett par som bråkar extremt högljutt utanför vår dörr. Ändå dålig tur med tanke att det finns hundratals rum att välja att skrika på varandra utanför. Självklart tillkallas polisen vid 03 och argumenten fortsätter högljutt utanför som om vi vore samma rum. Louise kan inte somna efter det utan sitter och planerar sin urusla recension av stället hon tänker avge. Aja, ingen lyckades ta sig in i vårt rum och vi lever.
    Behöver kanppt säga det, men frukosten var också överlägst sämst så här långt på vår resa. Det var vita rostemackor utan pålägg och flingor som bjöds. Juicen var slut och kaffet var tunnt så du såg botten när muggen var full. Louise hade åtminstone humorn kvar när hon påpeekade att de åtminstone hade en tavla med äpplen som kanske var det de räknade som "healty corner". Vidare mot nya upptäckter och förhoppningsvis mer muntra återberättelser.

Familj på villovägar 👨‍👩‍👧‍👦

January 20, 2023 in the United States

En dag som denna var vi tacksamma över att vi packat ner långbyxor och tjocktröjor (jag stoppade ner mina i sista sekunden innan resväskan stängdes med tron om att de endast skulle tillföra onödig vikt). Regnet smattrade på fönstret när vi åt frukost och Ian fick sitta på pappas bröst när han avhandlade ett kort jobbmöte. Poolen var stängd för säsongen och vi fick lite bittert tugga i oss att det inte skulle bli något badväder, åtminstone inte innan vi kommit till Florida. Istället åkte vi till en park så Junie fick leka av sig. Vi åt medhavd lunch och tog en promenad runt sjön. Parken visade inte sig från sin bästa sida i det gråmulna vädret. Junie berättade glatt för en tjej som vi mötte på stigen att hela familjen hade kissat bakom några träd. Tur hon inte förstod svenska ;).

Bilresan på ett antal timmar fortskred utan några större anmärkningar. Med hjälp av HappyCow hittade vi en liten restaurang i ett villakvarter, inte långt från vårt krypin för natten i staden Mobil. Appen levererade och vi gick in på ett litet bryggeri med järnbalkar i taket, ett liveband i hörnet och glada sällskap vid borden. Vilken fullträff! Ian trivdes ypperligt när han fick en liten stol som kunde ställas på bordet, med perfekt vy över baren och alla sittandes damer och herrar. Att le glatt och få uppmärksamhet är bland det bästa han vet. Boendet för natten blev Comfort Inn som Uffe bokat via en slumpgenerator.

Kommande dag fortsatte färden mot Miami. Vi ville göra något extra kul för Junie så Uffe satte gpsen på ett hopplekland. Snopna kommer vi fram till ett industriområde utan tillstymmelse till några uppblåsbara hoppborgar i starka färger. Jahapp Google Maps hade återigen fått oss på villovägar. Vår gissning var att vi kommit till ett företag som hyr ut hoppborgar till barnkalas. Det var bara att inse vårt misstag och fortsätta bilfärden. Lunchen blev thaimat i en liten stad längs vägen. Timmar senare kom vi fram till Tallahassee, en stad känd för att vara delstaten Floridas huvudstad och för att ha ett väl ansett universitet. Klimatet hade sakta blivit varmare i takt med milen vi lagt bakom oss.

Vi hade ju lovat Junie att hitta på något kul så efter att checkat in, burit in alla väskor (något som vi blivit riktigt grymma på) och landat en stund på rummet tog vi fram mobilerna för att se vad vi kunde hitta. Vi bestämde oss för att åka till bowlinghallen som var ett stort komplex med diverse olika aktiviteter (bland annat yxkastning som vi inte tyckte var särskilt lämpligt). I kön för att boka bana fick vi syn på prislistan.Hm vilken veckodag är det idag? Just det lördag! Vafasiken, 60 dollar, över 600kr för en timmes bowling! Där stod vi i kön och kände att vi inte kunde göra Junie besviken ytterligare en gång samtidigt som det skulle svida i plånboken. När det blev vår tur så inkluderades inte hyra av skor i priset utan de kostade ett antal dollar styck plus skatter och 20% i dricks. Drygt 800kr för en timmes bowling som vi inte va säkra på skulle bli lyckad (Ian kanske skulle kräva att bli runt buren av en av oss i selen och Junie kanske skulle tröttna efter några slag).

Lyckligtvis gick aktiviteten bra på alla vis fram till vi skulle betala för två små öl och en efterrätt. Uffe tar vant fram kortet, lägger den till läsaren, knappar in totalbeloppet och stelnar sedan till. Han har råkat knappat in totalbeloppet där dricksen skulle anges. Han har alltså gett 120% i dricks (hand i pannan-emoji).

Vandring till Alligator alley 🐊

January 18, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 20 °C

Så länge vi pratat om, och planerat för att nu äntligen vara på plats i Texas. En underbar känsla att vi lyckades med vårt delmål att köra längs gulfkusten hela vägen till Houston med en sexmånaders bebis och en tre-och-ett-halvt-åring. Vilka stjärnor både Ian och Junie varit. De bara finner sig i situationen och verkligen uppskattar och njuter av all tid tillsammans, även alla timmar i bilen. Man vet inte helt vad man kan förvänt sig eller förbereda sig på när man gör en sådan här trip. Vi har inte stött på någon som gjort det tidigare samt att alla barn är såklart olika.

Junie hade definitivt hittat nya Bff:s, mamma och pappa som annars är stora favoriter var nu suddiga figurer i periferin då Baxley och hans döttrar tagit förstaplatsen. De hade en svans som glatt berättade om alla sina planer om att bjuda dem på sitt födelsedagskalas i Höör när hon fyller 4 i juni.

Nu upptäcker jag att vi kan klassificera det som semester "på riktigt" när jag sitter och funderar på vilken veckodag det är utan att lyckas knäcka det utan att ta upp kalendern på mobilen. Å andra sidan är det ju ganska irrelevant, eller?
    Denna dagen var iaf den lugnaste på vår resa än så länge. Lite jobbmöten på förmiddagen följt av bus och "inte röra marken" på lekplats i kvarteret med Junie och Bax medan Ian och Lojsan vilade lite.

Eftermiddagen tog vår värd med oss till ett härligt naturreservat, East End Park just i Kingwood. Det lät också spännande att vi skulle ta vandringsleden till just Alligator Ally. Vi vandrade i den ljumna men gråmulna vädret och pratade om livet i Texas. Det var mycket intressanta och fascinerande information som vi fick ta del av. Det är ju en helt annan sak att vara på plats och höra hur det faktiskt är att leva här första hand jämfört med den bilden som vi ofta bildar oss hemma i Sverige baserat på filmer eller andra influenser från USA. Tänkte jag kan återberätta en anekdot jag tyckte var lite rolig. I juletid så är det varje år tävlingar i hela grannskapet kring juldekorationer i trädgårdarna. Ni har säkert sett på TV hur det kan se ut i amerikanska grannskap och här i Kingwood tas det också på högsta allvar. Varje gata har ett tema och sedan kör det runt en jury som avgör vilken gata som har bästa juldekorationer. Kan vara stjärnor, julgranar, polkagrisar osv. Som är temat.
    På just Baxleys gata är det änglar som är temat. När de flyttade tillbaka hit för fyra år sedan kom grannarna över för att säkerställa att de som sålt huset lämnat kvar den hemmabyggda träängeln. Till sin förskräckelse hade de slängt den. Mike i huset mitt emot blir uppjagad och de åker genast till bygghandeln för att köpa virke och färg för att familjen Miceli också ska kunna pryda sin gräsmatta med en ängel. Baxley och döttrarna fick instruktionerna att man fick göra precis som man ville och var hur kreativ som helst. De tyckte det var lite tråkigt med alla vita änglar med blont hår, så de målade sin hemmasnickrade i mörk färg med svart hår...
    Mike som tydligen var en av de mer progressiva och mest liberala (vilket faktiskt är extremt ovanligt på riktigt här i södern) kom över och berömde dem "finally someone who dared strand up for diversity in this neigberhood!".
    Hahaha, de som bara gjorde vad de tyckte var fint. Nog med anekdoter för idag.

På kvällen blev det mexikansk middag på ett av familjens favorithak, Chachi's. Natalie som var på körlektion på kvällen bjöd med sin sånglärare som de umgås med ibland, så hon och hela hennes familj joinade oss till middagen. En sak som aldrig skulle hända hemma i Sverige.

Morgonen sista dagen utanför Houston började på sydstatligt vis på Cracker Barrel. Som är ett koncept där allt är country- och Södern-inspirerat med diverse attiraljer på väggarna och check inredning. Här fick vi som alltid här i staterna rikligt med mat på vår brunch. Vet inte någon som går hungrig från en diner i Texas.

Nu var det dags att ge oss österut med bilen igen för att hinna med vår flight till Karibien på tisdag. Först ställde jag in Google maps på "Outlet mall" på vägen till Baton Rouge som blir stoppet för natten. Louise var sugen på att kolla lite kläder och kanske shoppa. GPS:en visar oss dock till ett helt öde affärscentrer som är som en spökstad. Förmodligen var det "outlet" av affärslokaler då det bara fanns en nail saloon, ett kidney center och en Dollar Store av alla tjugotals butikslokaler. Louise var inte imponerad...
    Ett försök att gottgöra ställde vi in kursen på närmaste Target där vi handlade lite och som middag innan sista sträckan hittade vi en gigantisk salladsbar, Salata, som kontrast till all annan fettdrypande snabbmat vi kommit över längs vägen. Nu var Lojsan nöjd igen!

Howdy from Texas! 🤠

January 16, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 23 °C

Väckarklockan tog oss ur våra jazzdränka drömmar och till en minst sagt kaosig lägenhet. Tror att vi nämnt i tidigare resedagböcker att vi är mästare på att sprida ut våra saker och nu har vi dessutom två duktiga medhjälpare. Planen för förmiddagen var att checka ut, lämna väskorna i lobbyn och promenera till The Court of two Sisters där en lyxig brunch skulle avnjutas till livejazz. En julklapp från mig till familjen. Först skulle vi dock få ordning på väskor och innehåll.

Väl framme vid den anrika resturangen blev vi visade till ett bord i trädgården, nära bandet som spelade behaglig brunchmusik. Vi började få till en bra rutin vid restaurangbesök, nämligen att turas om att äta och underhålla Ian. Då och då kunde vi faktiskt njuta av maten på riktigt, idag var ett sådant tillfälle. Det blev flera turer till buffébordet som erbjöd både lokala favoriter och brunchklassiker. Jag upptäckte Bread pudding som smakade ljuvligt tillsammans med hemgjord glass. Ian charmade personalen och gästerna med sitt skratt och sina blåa ögon som utrycker så mycket glädje. När vi inte orkade äta mer gick vi parkeringen för att hämta bilen, eller Pizzabilen som vi nu mera kallar den. Vi skämdes lite när den unga killen körde fram den till oss. Den kvarglömda pizzan måste utsöndra en minst sagt anmärkningsvärd doft. När vi själva satte oss så kunde vi konstatera att så var fallet. Den dumpades i en soptunna utanför hotellet. Inte ens Uffe ville behålla den..

Efter ca 2.5 h körning stannade vi på en lekplats för att både barn och vuxna skulle få sträcka på benen och få utlopp för den energin brunchen gett våra kroppar. Junie räknade till 19 gungor och vi testade parkens alla lekstationer. Ian fick känna på gräs för första gången och både gunga och åka rutschkana i pappas knä. Superkul! Junie lekte Skye och klättrade upp i Paw Patroll tornet med pappa-Chase. Något att mumsa på behövde vi till ytterligare 2.5 h körning så vi tog första bästa matställe nära lekplatsen som visade sig vara McDonalds. Besviken såg jag inget vegetariskt alternativ på menyn så jag fick nöja mig med nötterna som vi hade i bilen.

Äntligen kom vi fram till Kingwood, en förort till Houston som med sina vackra villakvarter påminde om ett avsnitt ur Desperade Housewives (måste titta på serien igen när jag kommer hem). Vi svängde in på uppfarten till ett vackert tegelhus med ett stort ekträd på framsidan. Totalt hade vi plöjt ca 19 h med bil, med två små barn för att komma till det största målet på resan, nämligen hem till Uncle Bax och hans döttrar Sofia och Nathalie. Uffes kollega som Junie träffat vid ett antal tillfällen tidigare och som hon blivit riktigt förtjust i. Vi blev varmt välkomnade och fick både pizza och hembakad kaka. Det kändes fantastiskt att vara här och den som var allra mest exalterad var Junie som inte kunde få nog av Baxley.

Tidigt nästa morgon vaknade Junie och tassade ut från sovrummet för att kolla om sin favoritkompis var vaken. Jajjemän det var han! Det var skönt att få vakna med känslan att få landa i tre nätter på ett och samma ställe. Att få möjlighet att upptäcka området och Texas - kommer man få höra ett Howdy och se en riktig cowboy må tro? Uffe åkte för att köpa frukost i en mataffär i närheten. När han kom tillbaka sa han att det var tur att jag inte följde med för mataffären var enorm och han var osäker på hur han skulle fått hem mig därifrån (jag tar gärna god tid på mig och vrider och vänder på varor som jag tycker ser spännande ut). Dit måste jag ;). Efter frukost tog vi en promenad i området för att titta på alla vackra hus och besöka en lekplats. Tur jag hade Uffe med mig för jag hade lätt kunnat virra bort mig bland alla tegelbeklädda hus då min inre gps gillar att guida mig åt helt fel håll och gärna i cirklar.

Lunchen intogs på en italiensk restaurang innan avfärd till Cavender´s boot city, en gigantisk butik för alla cowboys och cowgirls där ute. Eftersom vi inte sett någon cowboy än så tog vi saken i egna händer och svirade om i butiken. En hatt här, ett par stövlar där och något skojsigt från klädavdelningen - tada två livs levande cowboys! Hysteriskt kul och nöjda med oss själva hängde vi tillbaka utstyrslarna. På vägen hem till Baxley stannade vi till vid ytterligare en lekplats, klappade hästar och köpte mat till kvällens grillning. Grannarna kom över och Junie fick träffa Evan och trots att de talade olika språk hittade de sätt att kommunicera och lekte glatt. En härlig dag led mot sitt slut och vi kröp i säng med en go känsla i kroppen.

We're goin' to N'awlins 🎉🎷

January 14, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 10 °C

Efter drygt sex timmars bilresa från sjöjungfrustaden Weeki Wachee kom vi fram till en vägtull vid bron ut mot Pensecola Beach som är en ö utanför fastlandet. Tullvakten stoppar oss och ber om 2.90 USD i kontanter. Klockan är elva på kvällen och vi trötta efter lång bilresa och frågar försiktigt om de tar kort. Vänligt förklarar tjänstemannen att det bara är kontanter som gäller vid samtliga tullstationer han känner till.Vi har klarat oss förvånansvärt bra utan kontanter så här långt på resan. Lite i kontrast mot våra erfarenheter tidigare från staterna som är enormt konantberoende land jämför med Sverige. Men nu tog det stopp. Jag visar upp en portmonnä med ett gäng quarters (25 centare) som jag hade med mig hemmifrån som jag hittade innan vi skulle åka. Han sträcker ut handen och tar emot dem. Han säger vänligt att han får svårt att förklara detta för sin chef men skriver ut ett kvitto på 2.90usd och ger till oss och och öppnar bommen.

Äntligen framme på vårt stopp för natten. Vi hade noga kollat ut så det fanns pool och nära tillgång till strand. Vi somnade ganska direkt då vi kom till rummet omgivna av livemusik dovt omkring då det var fredagkväll.
    På lördagsmorgonen vaknar vi tidigt som tidigare morgnar. När jag är på toaletten hör jag Louise tjuta till av förskräckelse. "Eh, det är 3 grader ut just nu och ska bli som varmast 12 grader idag". What?! Först nu kollade vi på vädret och det har dragit in en rejäl kallfront som sänkt temperaturen med 14 grader från dagen innan. Tji fick vi som planerat för sol och bad innan vi gav oss utanför Florida. Nu var det på med alla ytterkläder vi hade tillsammans med mössa och vantar.

Junie och jag gick till en bankomat och tog ut pengar så vi kunde passa på att tvätta för första gången på resan. Efter frukost tog vi sedan en kall men mysig promenad ut på piren där solen ändå värmde ganska skönt mot huden mellan de friska vindarna.

Efter en god pizzalunch med ett par slices to-go satte vi oss i bilen på väg mot en av höjdpunkterna på vår rundresa. New Orleans! Både jag och Louise och sett fram emot att se och uppleva denna stad som vi hört så mycket om.

Vi bestämde oss för att bo väldigt centralt mitt i smeten i det som kallas French Quarters. När vi närmar oss stadskärnan går det nästan ta på pulsen. Först i utkanten ser vi kåkstäder under tågrälsen. Närmare centrum börjar neonljus på byggnader och dunka dunka musik vibrera från bashögtalare från olika spacialbestyckade fordon medan vi glider ner på huvudgatan Canal street. Vi lyckas stanna till utanför vårt boende Qarter House på deras last zon i allt myller för att checkar in. Vi möts av en wow känsla då boendet är mycket mer exklusivt än våra tidigare stopp med en häftig innergård med uppvärmd pool, växter och kullersten. Hotellrummet hade två rum och kök med synliga tegelväggar och gammeldags taklampor och tavlor som beklädde väggarna och och gav en rustik känsla. Nu var det bara att lösa utmaningen med att parkera bilen då jag inte hade en blekaste hur det skulle gå till. Hotellet hade som tur ett parkeringsgarage ett par kvarter bort. Jag tar mig dit med bilen när resterande familj är kvar på hotellet. Det visar sig vara en valet parking. Alltså finare parkeringsgarage där det finns anställda som parkerar alla bilar och hämtar dem vid utcheckning. Jag inser när jag lämnar över nycklarna att vi haft vår bil som soptipp sedan start och bara slängt allt från gamla förpackningar på golvet till de två sista pizza slices som var kvar från lunchen. Stackars kille som fick sitta i den doften och parkera pizzabilen.

På kvällen tar vi oss ut och får uppleva New Orleans' en lördagskväll. Det var verkligen WOW! Fest överallt i vartenda hörn. Alla människor var verkligen i feststämning och de osade cannabis som ett tjockt täcke över hela French Quarters. Vi hittade med hjälp av appen Happy Cow en bra mexikansk restaurang där vi åt gott och Louise undrade om man kunde bli "bäng" av passiv marijuanarökning då hon kände sig lite lullig. Haha..

Vi ger oss hemåt efter middagen i vimlet av lila, guldiga och gröna paljetter och bean beads (pärlhalsband) överallt. Mardi Gras som högtiden som New Orleans är väldigt känd för firas ju bara officiellt första veckan i februari men vi inser nu att det alltid är fest i New Orleans, eller som vi numera vant säger, N'awlins. Junies astma som blivit värre till följd av förkylningen gjorde att vi tog en förhållandevis tidig kväll.

På söndagsmorgonen bjuds det på complimentary jazzfrukost på vårt hotell. Frukosten i sig var inget märkvärdigt då det mest var bakelser och kakor av olika slag, men en sak föll mig i smaken och det var att de bjöd på mimosa. Tre glas senare var jag i bra form, men är det complimentary så är det.

Vi gav oss på en härlig och lång promenad i de soliga franska kvarteren med första stoppet på Jackson square. Här var det fullt liv av spåtanter, gatukonstnär, musiker, katolska präster, hästar och massa annat i en underbar mix. Junie beställde en varmkorv av en gubbe med korvvagn och Louise kollade på målningar. Vi vandrade sedan vidare till French Market som är en känd saluhall med olika typer av mat och dryck för alla smaker. Lunch inmundigades till musik från olika väldigt skickliga live musiker i gathörnen.

Efter en heldag på stan var vi nöjda med att ta take away på hotellrummet denna kvällen. Junie beställde fish and chips, Louise en vegetarisk medelhavstallrisk med falafel och hummus och pappa Uffe fick springa runt i halva staden för att lösa diverse önskemål. Happy wife, happy life!

Kvinnor med fenor och berg av pannkakor

January 12, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Att skriva reseblogg med två små barn har visat sig vara svårare än vi trott. Dels för att vi vill spendera så mycket tid som vi kan tillsammans som familj och dels att vi däckar kl 21 allihopa efter en full dag med resa och upplevelser. Detta hade vi dock inte kommit fram till när vi vaknade upp i ett soligt Naples. Gårdagens badkläder var fortfarnde fuktiga när jag och Junie svirade om efter frukost för ett dopp och lek i vattnet innan Check-out. Yes, detta är semester! Minnet av slaskiga overaller, gråvita skyar och leriga vagnspår i hallen smulades sönder och hamnade i periferin när solen värmde upp våra vintervita kroppar denna morgon. Frukosten var som vi mindes från våra tidigare USA-resor, kolhderatsfylld och inplastad i engångsförpackningar. Våffeljärnet och brödrosten är obligatoriska inslag vid en frukost på ett amerikanskt Inn och har man tur finns det en "healthy corner" med banan eller äpple.

När vi var inpackade alla i bilen var första stoppet bara över gatan (amerikansk mått mätt). Eftersom vi hade en lång resa framför oss var prio ett att göra det så bekvämt som möjligt för alla i bilen. Vi gick in på Wallmart och köpte solskydd till bilrutorna och babyskyddet, filt till Junie och lite minimorötter. För en stund tappade Ian och jag bort resten av familjen i den gigantiska affären. Lättade över att ha hittat varandra igen utan att behöva be personalen om ett pinsamt meddelande i högtalarna gick vi ut och påbörjade resan.

Naples Botanical Garden en vacker oas med växter från hela världen blev den första riktiga utflykten på resan. Vi började med lunch på deras café som bestod av sötpotatistostadas och BLT-macka. Ian och Junie charmade övriga gäster och flera kom fram och pratade med barnen och berömde vår fina familj. Ovant för oss svenskar men väldigt trevligt och deras ord värmde i hjärtat. Solen i ryggen när vi utforskade trädgården och tittade på en alligator som i lugnan ro simmade i vattendraget bredvid stigen. 28 C och livet var på topp!

Framme i Weeki Wachee köpte vi asiatisk take-away till hotellet. Rummet var ingen höjdare och påminde om ett motellrum i amerikanska filmer. Här skulle vi bara sova så det gjorde inget att standarden var lite sliskig.

Tidig morgon vaknade vi och med en frukost som påminde om tidigare dagar i magen åkte vi till en statligt ägd nöjespark i staden. Speciellt för denna är en sjöljungfrushow som enligt dem själva åtminstone är världskänd. Denna show utspelades sig under vattnet i den strömrika sjön och har under sina 75år haft många kända besökare som bland annat Elvis.

När vi kom till parken var vi osäkra på om den ens var öppen då vi såg ut att vara de enda besökarna. Till vår lättad kunde vi betala inträde och gå in. Vädret hade helt slagit om och vi fick ta på oss både tjocktröjor och jackor. Vi började småfrusna med att titta i butiken där vi köpte tröjor till barnen, en snutte till Ian (den vi haft med oss hade redan försvunnit) samt en sjöljungfrumugg till vår kompis Alexandra hemma i Sverige. Man kan väl säga att det var sjöljungfrutema i parkens alla hörn. Vi tog en båttur på floden och fick mycket information om naturen runtomkring oss av en skämtsam guide. Det blev även ett möte med orm och sköldpadda innan det blev dags för showen.

Det var minst sagt imponerande att skådespelarna kunde vara 15 minuter under vattnet, agera, dansa och mima till rösterna i högtalarna med endast en syreslang som de diskret tog upp då och då. Junie blev rädd för Ursula som tittade ut genom ett hål i salongen och skrek med full hals när Ariel och henns prins blöta dansade in framför oss. Häftigt och ett kul stopp!

Besök på en riktig amerikansk diner var på vår "att-göra-lista". Ni vet en sådan med bås, pannkakor dränkta i marple syrup och en käck servitris med förkläde runt midjan som säger "coming right up" när man gjort en riktig fettdrypande beställning? En sådan snubbade vi in på när vi med hjälp av Google sökte från bilen på en restaurang längs motorvägen. Grandma´s Country Cookin´hette dinern som var precis så charmig som vi hoppats på. Junie åt pannkakor med ketchup, något som den gamla servitrisen aldrig sett (och hon hade sett många konstiga matkombinationer i sina dagar). Hon påminde för övrigt läskigt mycket om ödlan i filmen Sing. Ian sov största delen av tiden i sitt babyskydd vilket gav oss en ovanligt lång matro.

Tankade på energi fortsatte vi resan till Pensacola Beach som tog oss hela sex timmar utöver ett besök på en mexikansk restaurang.