Spain
Catalonia

Ups, schon in Spanien? 😳😉

April 21 in Spain ⋅ ☀️ 17 °C

Von Avignon sind wir heute zügig in Richtung Süden gedüst. Eigentlich wollten wir heute den Stellplatz in Laroque-des-Albères anfahren. Auf der Autobahn hatten wir aber so viel Rückenwind, dass wir glatt die letzte Ausfahrt vor der spanischen Grenze übersehen haben und schon mussten wir einen neuen Stellplatz in Spanien suchen 👀🤷‍♀️
      Macht nichts, nächtigen wir eben an der spanischen Mittelmeerküste. Der Stellplatz in L‘Estartit ist auch ok. Und für einen gemütlichen Nachmittagsspaziergang passt der Ort und der fast leere Strand. Im Sommer wird’s hier bestimmt super voll sein.

Een iets te uitdagende route voor dag 1

April 23 in Spain ⋅ ☁️ 14 °C

Vandaag zou ik een eerste tochtje fietsen van nog geen 30 km, om deze vakantie een beetje rustig te beginnen. Het weer zat mee, ik had goed geslapen, de fiets zag er goed uit vanochtend en de route die ik met Komoot had gepland leek me leuk: weinig over de weg, veel over gravel door groene heuvels, en op de foto's zag het er allemaal heel gemoedelijk uit. Dus met vol vertrouwen begon ik aan deze fietsreis.

Boy was I wrong.

...oké, ik overdrijf. Maar dat is leuker voor het verhaal.

Het was absoluut een hele mooie route! De positieve punten: het is hier een schitterende omgeving en er zijn talloze paden en trails voor fietsers en wandelaars waardoor je als gravelaar je hart kunt ophalen hier! En vrijwel overal was ik alleen trouwens. Ik heb één mountainbiker en één andere gravelbiker begroet onderweg, en zag een groepje renners verderop toen ik even op asfalt was. Verder was er ongelofelijk weinig ander verkeer, zelfs als ik even een kort stukje over een provinciale weg reed. Pas in de allerlaatste kilometers vlakbij en in Gerona was er ander verkeer om me heen.
      Verder waren er continu heel veel vogeltjes om me heen, en er was heel veel zon, en ook veel wind maar die had ik in mijn rug. Mijn fiets deed het goed en de paden langs vele akkers (graan?), over heuvels en door bossen waren prachtig.

Maar... mijn lijf??? Wat een waardeloze conditie zeg. Ik was ook wiebelig en zenuwachtig, want ik wil natuurlijk niet vallen of lek rijden. Maar je rijdt dan toch niet ontspannen en dat is irritant. Sommige paden waren single track en meer geschikt voor mountainbikes dan gravelbikes (met bepakking), waardoor ik af en toe moest afstappen. Op enkele stukken heb ik zelfs mijn fiets over rotsen of gaten in half weggespoelde modderpaden moeten tillen. Sommige heuveltjes waren te steil en het koste me dan veel te veel moeite om naar boven te rijden, waardoor ik wéér moest afstappen (en dat doet toch pijn aan het ego, of je nu alleen bent of niet). Soms was het grind te diep en slipte mijn band weg, waar ik dan weer de zenuwen van kreeg, en wederom... moest ik dan afstappen.

Kortom, het was wel echt een beetje inkomen dit tochtje. Maar ik heb onderweg een paar mooie foto's gemaakt met m'n camera en bovendien heb ik uitgebreid gespeeld met de GoPro van Matthijs, dus beelden volgen!

De beloofde diepte- en hoogtepunten

April 24 in Spain ⋅ ☀️ 18 °C

Aan de eerste 20 kilometer hoef ik gelukkig geen woorden meer vuil te maken. In de ca. 10 kilometer die volgden reed ik door landelijk gebied tussen vele akkers door, naar een stadje dat je al van ver aan de voet van het Colldejou-gebergte kon zien liggen. Het enige verkeer dat ik tegenkwam waren kleine trekkertjes. En daar zag ik dus ook die 2 rode patrijzen! Mooie beestjes hoor.

In het bergstadje Mont-roig del Camp, op het kerkpleintje, ben ik gestopt voor een Italiaans getinte lunch (bruschetta met tomaten en mozzarella, en een pittige pasta daarna). Na een uurtje op het terras was ik bijgetankt en klaar om een bergpas te slechten. Ik wist dat ik ongeveer 500 meter moest klimmen over een lengte van ongeveer 15 kilometer lang. Dat klinkt misschien als peanuts maar met mijn conditie hield ik er toch rekening mee dat ik minstens alle frustraties van die ochtend achter me moest hebben gelaten, een goeie lunch moest hebben gegeten en die ook moest hebben laten zakken. Ik nam de tijd, heb er ongeveer een uur pauze genomen.

Mont-roig del Camp was een zeer smaakvol stadje met schitterende smalle straatjes die mij gemoedelijk omhoog, richting de bergpas leidden. Vanaf daar volgde een schitterende bergweg, geflankeerd door olijfbomen en geurend naar hars van naaldbomen, en opnieuw heel rustig wat verkeer betreft, hoewel ik nu wel wat meer andere fietsers (wielrenners) ben tegengekomen. Ik heb lekker met de GoPro gespeeld als afleiding en met nog 2 pauzes om in te smeren lukte het me gelukkig best aardig om al fietsend het hoogste punt te bereiken.

Op de top helaas geen drop, dat heb ik niet bij me. De afdaling, die ook weer ongeveer 15 kilometer duurde en over geweldig nieuw asfalt bovendien, maakte de afwezigheid van dropjes goed. Wel waaide die harde wind ook aan de andere kant van de berg net zo hard of misschien wel harder, waardoor ik echt minder rap kon afdalen dan wat mogelijk was geweest zonder windkracht 5 frontaal op het lijf.

Rond de 50 kilometer op pad begonnen de pijntjes. Hoofdpijn (door de wind en zon denk ik), irritatie waar de grootste blaar zat (overigens op dezelfde hiel als die van het rotsblokongeluk in Noorwegen), mijn onderrug was mijn rugtas zat, de heup begon ook op te spelen, mijn rechterknie deed vervelend en zelfs een grote teen drukte net iets te hard in mijn schoen. Aaarch, en dan moet je nog 35 kilometer... Tandjes op mekaar, doorfietsen maar.

Op ongeveer 60 kilometer moest ik het asfalt vaarwel zeggen. Ik had twee eerdere creatieve routes van Komoot genegeerd die er op het oog uit zagen als mountainbiketrails over de berg of juist door het naastgelegen dal. Leuk misschien als je tijd en conditie hebt, maar ik verkoos vandaag toch liever het asfalt. Hierdoor had ik ook iets gewonnen op de totale afstand, die nu onder de 90 kilometer leek uit te komen. Maar de afslag die ik nu moest nemen, was noodzakelijk om het hotel te bereiken. De gewone weg liep nu echt een totaal andere kant op. Gelukkig daalde dit grindpad nog verder, maar echt relaxed afdalen is dat allerminst. Het pad zat vol kuilen en er lagen scherpe kiezels, dus je gaat langzaam en moet je enorm concentreren, goed sturen en je remmen wijs gebruiken. Het was er wel mooi, opnieuw tussen veel landbouwgrond door maar niet zoals in Nederland. Veel kleinschaliger en gevarieerder en minder rechthoekig.

Zo ongeveer onderaan het pad kwam ik uit bij een betoncentrale naast droogstaande rivierbedding. Ja, als hier normaal een rivier loopt ben ik inderdaad onderaan. En ineens vloog er een deuntje in mijn hoofd (I kid you not!): "kom meeeee naar buiten aaaallemaal, want dan horen wij de wielewaal (...) judeljohoo klinkt zijn lied" etc. En verdomd, het moment dat het grind weer overging in asfalt en de banden wat minder kabaal maakten, hoorde ik ineens het typische gejodel van de knalgele vogel. Ik sprong direct van mijn fiets, leunde 'm tegen de dichtstbijzijnde boom en gooide zo ongeveer mijn rugzak van me af om mijn camera te pakken. En intussen moest ik ook nog Matthijs live inlichten over de gebeurtenis, heel belangrijk natuurlijk. Vervolgens ging ik staan luisteren, kijken in de richting van het geluid, en dan door de lens kijken en gele bladeren aantreffen, en weer luisteren, kijken, tuuuuuren... En niets zien he! Totdat hij ineens besloot weg te vliegen en een andere boom te kiezen voor zijn concert. Hij vloog niet eens heel hard en ik kon goed zien in welke boom hij ongeveer ging zitten. Ook zag ik goed hoe knalgeel de wielewaal is. Wat een magisch beest zeg, en dan dat hypnotiserende geluid...

Ik draaide me om met het idee om de fiets beter te parkeren en vervolgens naar de wielewaal te lopen, toen ik nog iets interessants in mijn ooghoek zag. Daar, aan de oever van de droge rivier, op een tak van een kalig struikje... daar zat gewoon de bijeneter! Ik had mijn camera natuurlijk in mijn handen dus ik switchte gauw van activiteit en schoot wat foto's. Geweldig! Twee bucketlist-vogels tegelijkertijd op één plek! Maar de bijeneter zat er niet heel mooi, en de wielewaal riep me... Aangezien ik verwacht dat ik de bijeneter nog wel meer ga zien deze vakantie, en de wielewaal moeilijker is, liet ik meneer of mevrouw bijeneter even voor wat 'ie was en concentreerde ik me op W. Waal. Als dat nu ook nog zou lukken... Ik liep de "uiterwaarden" in terwijl ik mijn hele hebben en houwen achterliet, in de richting van het geluid. Prompt was ik alle pijntjes en ongemakken vergeten, zo hard deed ik nu mijn best om 'm terug te vinden. Ik hoorde ook nog de hop en moest moeite doen om me te focussen. Maar desondanks liet de wielewaal zich niet zien en op een gegeven moment ook niet meer horen. Weggevlogen of geschrokken omdat ik te dichtbij kwam? Ik weet het niet.

Eenmaal terug bij mijn fiets zag ik de bijeneter ook niet meer op diezelfde tak zitten. Tijd om m'n biezen te pakken. Toen ik vervolgens enkele tientallen meters verderop fietste zag ik de wielewaal opstijgen vanuit een heel andere boom, en kwam er een bijeneter op de elektriciteitsdraden zitten waar ik recht onderdoor fietste. Alsof hij me nog even wilde pesten.

Ik had nog zo'n 25 km te gaan en niet lang na vertrek van de droge Riu de Siurana begon ik alle pijntjes weer te voelen. Helaas bleek Komoot mij ook dood te willen hebben. Via een 100km/u weg stuurde hij me naar een enkelspoorbrug om overheen te fietsen. Wat de fak Komoot! Ik maakte rechtsomkeert, eerst weer terug over die grote weg. Zodra ik ergens veilig kon stoppen herprogrammeerde ik de rit, en zag ik dat de enige optie die nog over was om mijn hotel te bereiken: verder over deze zelfde grote weg. Hoppa, 5 kilometer erbij op de totale afstand... Grrr. Er was nu ook echt geen alternatief nu, althans, ik vond het echt geen optie om met een totaal vermoeid lijf nog eens 30 kilometer langer te moeten omfietsen over onverharde kringelweggetjes en bospaden door de bergen. Ik zag in Komoot dat hij de oorspronkelijke route aan de overkant van de rivier grotendeels over het treinspoor had gepland. Nog meer grrrr! Hoe kan het systeem denken dat daar fietspaden liggen?? Ik was not amused op dit moment. Want de waarheid was dat wat ik vanochtend angstvallig had vermeden, nu alsnog moest gebeuren: zo'n 20 km over een grote weg fietsen, over de "vluchtstrook", in de uitlaatgassen van groot verkeer.

Ik checkte nog eens mijn achterlamp (nog steeds enthousiast aan het knipperen), vermande mezelf en draaide de C-12B op. Wel keek ik steeds op de navigatie of ik niet toch de weg af kon voor een b-route. Maar steeds werd ik teleurgesteld. Ik reed diverse dorpjes en stadjes in met het idee dat daar vast meer kleinere wegen zouden liggen parallel aan de grote weg, zoomde uit op Komoot en zag dat het niet zo was, dus moest dan ook steeds weer rechtsomkeert maken of een stukje omfietsen om terug te keren naar die grote weg. Op een zeker moment gaf ik me over aan dit schijnbare lot. Tot Flix zou ik nog op deze weg fietsen en pas enkele kilometers voor het hotel zou ik de grote weg eindelijk definitief kunnen verlaten.

Van Flix heb ik weinig gezien. Ik heb het bordje gevolgd van het hotel via een vrij heuvelachtige weg, en eenmaal daar (overigens echt een rot eind van het centrum vandaan) heb ik ingecheckt en eigenlijk direct besloten dat ik geen avondeten meer zou gaan halen in het stadje. Misschien zou het nog lukken om een pizza te laten bezorgen bij het hotel maar zo niet, dan was dat ook prima want ik had nog boodschapjes van gisteren in mijn tas zitten en verder had ik natuurlijk een uitgebreide lunch gehad. En ik was mega, megamoe.

Gelukkig stond er een koelkastje in mijn kamer en daar vond ik een heerlijk koud biertje in. Die had ik wel verdiend.

Baywatch & Springbrunnen in Barcelona

August 23, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 24 °C

Auf unserem Weg nach Barcelona hatte ich tagsüber die ehrenwerte Aufgabe am Pooldeck für Ordnung zu sorgen. Im rot-weißen Baywatch-Outfit und mit Trillerpfeife bewaffnet konnte ich die Rotzlöffel aus dem Wasser jagen, wenn sie nicht spurten. 😉

Abends in Barcelona angekommen, hatte ich diesmal keinen Ausflug zu begleiten und so haben wir auf eigene Faust das Nachtleben erkundet.

Barcelona mit anderen Augen entdecken

August 24, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 29 °C

Heute stand ein ganz besonderer Ausflug an. Es gab die Chance, einen Rundgang mit einem ehemaligen Obdachlosen zu machen. Ein tolles Projekt zur gesellschaftlichen Wiedereingliederung, von dem beide Seiten ganz viel mitnehmen.
      Unglücklicherweise gab es anfangs ein Problem bei dem Treffpunkt. Mitten in der Stadt habe ich mit 20 Gästen den Bus verlassen und es war weit und breit kein Guide zu sehen. Dieser hatte einen komplett anderen Treffpunkt mitgeteilt bekommen.
      Somit musste ich diesmal wirklich mal arbeiten 😉 und die Organisation übernehmen und dabei die Gäste bei Laune halten. Aber hat alles geklappt und alle waren am Ende sehr zufrieden.

Castelldefels

September 1, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 26 °C

Castelldefels ist ein Vorort von Barcelona, direkt am Meer. Das Hotel ist OK, 1.7 Kilometer vom Strand entfernt. Das Institut ist hier gleich um die Ecke. Schließlich ist es ja eine Dienstreise, kein Urlaub.Read more

Arbeit im Institut und Meer

September 2, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 26 °C

Heute morgen war Arbeit angesagt. Nach einer allgemeinen Besprechung haben wir den BfS Detektor an die spanische Drohne angepasst, damit wir morgen die Vergleichsmessungen machen können. Nach Feierabend bin in ans Meer gewandert, tata und war sogar zwei mal im Wasser! Dann standen noch 7 Caches auf der TODO-Liste die erfolgreich gefunden wurden. Das Wetter ist hier super und die Wanderung (28.000 Schritte) macht echt durstig. Die Bar am Strand wartete förmlich auf mich. Ein wirklich schöner Tag! Zum Glück ist es hier noch bis 21:00 hell.Read more

Messkampagne Tag 1

September 3, 2019 in Spain ⋅ ☀️ 15 °C

Heute sind wir mit dem Auto 1.5 Stunden zum Flugplatz nach Mollerussa gefahren um dort unsere Vergleichsflüge zu machen. Ein starker Cäsium137 Strahler war nötig, um die entsprechende Dosisleistung zu generieren. Die Drohne flog mit jedem Detektor die selbe Route. Erfreulicherweise lag in der Nähe sogar ein Cache. Morgen geht es mit den Messungen dort weiter.Read more

Messekampagne Tag 2 und Fliegen!

September 4, 2019 in Spain ⋅ ☀️ 30 °C

Wozu so eine Messkampagne doch so alles gut ist. Ziemlich unerwartet hatte ich die Gelegenheit bekommen mit einem Ultraleicht Flugzeug mit zu fliegen und die Messung in der Luft zu betreuen. Was für eine Überraschung. Wir sind zwar nur 7 Platzrunden in 30, 100 und 300 Meter Höhe geflogen, hat aber trotzdem super Spaß gemacht. Mit der Drohne konnten die heutigen Messungen auch erfolgreich durchgeführt werden und ein Cache lag auch noch in der Nähe.Read more

Ende der Messungen

September 5, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 21 °C

Heute konnten die Messungen erfolgreich abgeschlossen werden. Alles hat geklappt, nix ist kaputt gegangen. Ich bin noch mal 8 Platzrunden mit dem Ultraleicht Flugzeug über die Quelle geflogen. Bis in eine Höhe von 60 Metern ist die Strahlung noch eindeutig zu identifizieren. Zurück in Castelldefels habe ich dann noch die Burg erkundet (ist eher ein Lostplace) und ein paar Cache gesucht. Die Quote war bescheiden (3 von 6). Morgen geht es nach Barcelona.Read more

Catalunya, Katalonien, Catalonia, كاتالونيا, Katalonia, 加泰罗尼亚, Καταλονία, Katalunio, Cataluña, Catalogne, La Catalogna, カタルーニャ, 카탈루냐 지방, Catalonië, Catalonha, Katalunii, Catalunha, Каталония