Zuid-Amerika

• 16,4kKilometer
  • Tag 28

Jardín - Dag 3

18. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ 🌧 22 °C

De dag van de WK finale! Gisteren viel één café heel erg op qua enthousiasme, dus daar heb ik plaatsgenomen voor de wedstrijd. Al bij de opkomst van Argentinië stonden mensen op en werd er geklapt! In de rust was het halve café compleet van de wereld door de alcohol, en plotseling leken velen opeens voor Frankrijk te zijn. Hoe dit kwam is mij nog steeds een raadsel. Ik gok een combinatie van alcohol en vrij duidelijk aanwezige Fransen.
    Hoe dan ook, tot de laatste minuut was het erg spannen, met fluitconcerten, scheldpartijen en een hoop gejuich! Vlak na afloop kwam een oudere man, bijna zonder tand over, me enorm enthousiast vertellen dat hij geld had verdiend met zijn weddenschap. (Misschien dat daarom mensen opeens voor Frankrijk waren?)

Na deze ervaring heb ik nog een wandeling gemaakt, en ben ik er echt achter gekomen hoe mooi Jardín eigenlijk is. Het dorp zelf is mooi en heeft bijzondere architectuur, maar het gebied eromheen is misschien nog wel mooier. Soms verharde, soms onverharde wegen, veel bananen, kleine mooie landhuisjes, en alleen maar vrolijke mensen op straat. Fietsende kinderen, koffie drinkende ouderen, starend in de verte, boeren te paard, scheurende motoren met grote tassen op de rug, het had alles!

• Tag 29

Guatapé - Dag 1

19. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag vertrek ik vanuit Jardín naar Guatapé, een dorp ten oosten van Medellín. Omdat ik in het donker aankwam in Jardín, heb ik nu de kans om de omgeving te zien waar de bus doorheen rijdt. Geen verrassing, maar het is erg mooi! Naast mij zat een man die me een aantal keer op de schouders heeft getikt om mooie plekken aan te wijzen, en heeft me ongeveer al zijn eten dat hij mee had aangeboden 🙃

Aangekomen in Medellín moest ik van het zuidelijk gelegen busstation naar het noordelijke. Dit kan met de metro, taxi, maar ook met de bus. En een (stads)bus in Colombia had ik nog niet eerder gebruikt, dus hier ben ik voor gegaan. Het duurde erg lang, had erg veel stops en nam onnodige omleidingen, maar was toch erg leuk! Aangekomen in het busstation leek de bus naar Guatapé net te zijn vertrokken, dus door de keuze voor de bus moest ik een uur extra wachten, maar dit was het waard. Toen de bus in Guatapé aankwam was het wederom donker. Ik heb een berg wasgoed afgeleverd bij een heel leuk blind en oud mannetje, en heb een kwartiertje gelopen naar het hostel. Ik hoop met heel m'n leven dat alles was er normaal uitkomt, voor iets minder dan 2 euro.

• Tag 30

Guatapé - Dag 2

20. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ☀️ 27 °C

Tussen Guatapé en het dorpje El Peñol, staat "The Rock", ook wel El Peñón de Guatapé of La Piedra. La Piedra is een rots van 285 meter lang en 110 meter wijd en bestaat uit graniet, veldspaat en kwarts. De rots is in 1954 voor het eerst beklommen, en pas in 2006 waren er drie mannen die vijf dagen lang de rots hebben beklommen, om in een holte van de rots houten latjes te plaatsen, die later de treden vormden voor de trap die er nu is, met 650 treden. Bovenop is een supermooi uitzicht!

Op de zijkant van La Piedra zijn heel groot de letters "G" en "I" te zien. Dit is voortgekomen uit de ruzie tussen inwoners van Guatapé en El Peñol, die beiden beweerden dat de rots bij hun dorp hoorde. Een aantal inwoners van Guatapé probeerden de naam van hun dorp heel groot op de rots te schilderen, maar verder dan de "G" en de helft van de "U" zijn ze nooit gekomen. Wel is het uiteindelijk officieel gebied van Guatapé geworden.
    Wel was het erg toeristisch, met veel rijke, maar vooral hijgende en puffende Colombianen.

Gelukkig was mijn wasgoed lekker schoon, en rook het heerlijk! Bij het ophalen werd er hard gelachen om mijn Spaans (er waren wat andere oude mannetjes op bezoek), maar het werd erg gewaardeerd en ze hebben me geleerd hoe ik dingen eigenlijk correct kon zeggen. Bij thuiskomst bleek wel dat het touwtje van m'n trui eruit was gefloept, maar dat is oke.

• Tag 31

Guatapé - Dag 3

21. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag was een relaxed dagje in Guatapé! Het hostel is erg leuk en gezellig. Het wordt gerund door de eigenaar en een aantal vrijwilligers. Het ligt zo'n 15 minuten buiten het dorp, waardoor het heerlijk rustig en vredig is. Gisteravond werd er Rummikub gespeeld met mij, een Venezolaanse vrijwilliger en twee broers uit Manizales, vanochtend was het tijd voor Uno en een ander kaartspel.

Later op de dag ben ik het dorp in gegaan. Guatapé komt van de taal van de Quechua (het Decathlon merk inderdaad), een volk die in het Andes gebied woont, en betekent "stenen en water", wat het in principe ook is natuurlijk. Het dorp ligt aan het Embalse Del Peñol, een groot meer dat is ontstaan door een waterkrachtcentrale verderop de rivier, gebouwd in de jaren 80.

• Tag 32

Medellín - Dag 5

22. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ☀️ 29 °C

Terug in Medellín! Vanmiddag vanuit Guatapé vertrokken met de bus, waar ik naast een oude bekende zat. We hadden elkaar een week geleden gezien en heel even gesproken in het busstation van Medellín, toevallig dat we elkaar hier weer zien!

Tijdens busritten stapt er minimaal twee keer iemand in die eten en drinken verkoopt in de bus (ik noem ze Gaseosi, omdat ze altijd beginnen te schreeuwen over hun Gaseosa, soda's). Deze keer stapte er een man in met microfoon en speaker, en begon zowaar te rappen en beatboxen. Het was vrij ongemakkelijk, en moeilijk om niet in lachen uit te barsten. Het was niet om aan te horen en aan het einde was hij zelf de enige die klapte.

Het hostel ligt in een buurt waar ik nog niet eerder ben geweest, en het lijkt een echte bruisende wijk te zijn, met veel kleine winkeltjes en opvallend veel auto garages. Behalve een paar mooie kerken is er niet veel te zien, behalve de algemene sfeer in de wijk!

• Tag 33

Medellín - Dag 6

23. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ☀️ 31 °C

Vanavond vertrekt mijn nachtbus naar Bucaramanga, dus ik heb nog een hele dag in Medellín. Omdat er niet extreem veel te zien is, heb ik veel tijd gespendeerd in de botanische tuinen van de stad. Het is een erg mooi park, met veel lekkere plekjes om te zitten en lezen. Terwijl ik op één van de bankjes zat, viel er (geen grap) opeens een leguaan uit de boom. Ten eerste schrok ik, omdat dit twee meter voor mij gebeurde, en ten tweede schrok ik omdat ik niet wist dat deze beesten zo groot konden zijn. De leguaan ging zijn gangetje en besloot daarna de boom ernaast te beklimmen.

Ongeveer een uur van tevoren was ik in de bus terminal om mijn tas op te halen en de bus te zoeken. Vanwege kerst had ik een vermoeden dat het druk kon zijn, maar ik had nooit verwacht dat het zó druk was. De terminal stond vol, allen in een poging nog een kaartje te scoren (deze jongen was voorbereid en kocht hem online). Bij welke van de 40 perrons de bus was, was vrij onduidelijk. Niemand die het wist. Waarom dat was, werd wel snel duidelijk. Alle 40 de perrons stonden bomvol; bij de incheck poortjes, op het perron, tussen de bussen en zelfs achter de bussen. Iedereen vroeg zich af welke bus waar naartoe ging, en niemand had enig idee.

Samen met een Colombiaanse had ik een hoekje gespot waar een stuk of 6 bussen stonden van Expreso Brasilia, onze vervoerder van vandaag. Toen we aankwamen stonden er drie bussen naar Bogotá en drie naar Barranquilla, waarvan er een paar al anderhalf uur geleden hadden moeten vertrekken. Omdat niemand wist welke bus de goede was en iedereen vast stond in de massa, schoot het geen meter op. In een wanhopige poging van een paar mannetjes van het bedrijf werden vertrektijden met stiften op de bussen geschreven en werden er namen geroepen door een megafoon. Gelukkig was de sfeer goed en probeerde iedereen elkaar te helpen door berichten door te schreeuwen en elkaar door de massa te slepen als ze hun bus hadden gevonden. Ook kon er gelachen worden door het gejuich dat ontstond als er een omgeroepen passagier was gevonden, en een laatste poging om passagier "Esteban" te vinden door extreem hard "ESTEBAN!! PUTAAAA!!" te schreeuwen.

Na ruim twee uur in de massa te hebben gestaan, en met meer dan anderhalf uur vertraging, kon mijn bus eindelijk vertrekken.

• Tag 34

Bucaramanga - Dag 1

24. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ☀️ 33 °C

Na de chaotische start van de busrit kwam de bus heelhuids om 6:30 in de ochtend. Helaas heb ik geen oog dicht gedaan. Deels omdat dit sowieso onmogelijk is in een bus of vliegtuig naar mijn mening, maar ook vanwege de hobbelige weg, en de kakelende kippen en fluitende vogels die in het benedenruim vervoerd werden! Het was een erg leuke ervaring. In een bus, in het donker, iedereen slaapt (echt iedereen sliep), een paar lichtjes bij de buschauffeur en het geluid van allerlei beesten beneden je.

Nog nooit ben ik vroeg in de ochtend aangekomen bij een hostel, dus dit is een primeurtje. Het bed was uiteraard nog niet vrij, dus ik heb een paar uur aan het ontbijt gezeten in een cafeetje naast een medische kliniek hier om de hoek. Na wat aangekloot te hebben in het hostel, was het bed klaar en heb in geprobeerd te slapen, wat uiteraard niet lukte. Dus heb ik de stad maar ontdekt! De wijk van het hostel is erg groen en modern, terwijl de binnenstad me erg deed denken aan de Stannen. Overal kraampjes, veel afval op de grond, en een hele grote chaotische bazaar. Er waren veel lugubere personen aanwezig, dus veel foto's heb ik niet gemaakt. Het verschil tussen de twee delen van de stad was wel erg interessant!

Savonds heb ik mijn Spaans weer een heel klein beetje opgekrikt door lang te praten met twee Colombianen. Één is docent filosofie en religie in de stad (hij kwam hier gewoon wat drinken), en de ander is een enthousiaste man (had ook wat drankjes op) die toneellessen geeft, en andere cultuurprojecten doet in de stad. Hij verblijft al heel lang in dit hostel. Ondanks dat ze geen Engels konden en mijn Spaans nog verre van goed is, was het toch erg leuk!

Een leuke manier om kerstavond te spenderen! Feliz Navidad :)

• Tag 35

Bucaramanga - Dag 2

25. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ☀️ 33 °C

Een klein beetje tot mijn verbazing was vandaag ontzettend veel dicht. Omdat de Colombianen vooral kerstavond vieren, dacht ik dat vandaag het meeste wel open zou zijn. Nee dus. Waarschijnlijk genieten ze gewoon van een vrije dag (het was overigens ook zondag natuurlijk). Omdat zoveel dicht was en er ook nauwelijks bussen reden, heb ik besloten om mijn plan om in Piedecuesta (een dorp een uur hier vandaan) een mooie wandeling naar een waterval te maken, uit te stellen naar de verre toekomst.

In plaats daarvan werd vandaag en struindagje! Struinen door de lege straten van de stad, koffie taart nuttigen in de paar cafeetjes die wel open waren, boekje lezen in een parkje en een paar totaal niet-reis achtige dingen doen en regelen.

Wel een lekker kerstontbijt gehad!

• Tag 36

Bucaramanga - Dag 3

26. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ☁️ 29 °C

De dag begon met twee leuke Duisters die op de fiets door het land reizen. Vanmiddag had ik een wandeling in een park gepland in Floridablanca, een klein stadje dat vast zit aan Bucaramanga. Ik ging hier naartoe met de bus. Net als in de Stannen is het maar de vraag hoe bussen werken. In Bogotá werkte de bus zoals een Nederlandse, maar dit was dan ook de belangrijkste lijn en gefinancierd door de overheid. In Medellín was het een kwestie van zwaaien als je erin wilde, en schreeuwen als je eruit wilde. Deze bus werkte ook met zwaaien, maar had een knopje boven de uitgang met een hele hoge piep, waarna de buschauffeur met zijn hele lichaamsgewicht het rempedaal in drukte.

Eenmaal aangekomen bleek het park dicht te zijn (anticlimax hier). Toch heb ik een eigen geïmproviseerde wandeling gedaan, die de moeite zeker waard was! Savonds terug in Bucaramanga heb ik een heel mooi park ontdekt, letterlijk twee straten van het hostel vandaan, in een super mooie, groene en dure wijk. Deze was helaas ook gesloten (anticlimax nummer twee), maar het kan zijn dat ik om praktische redenen weer in Bucaramanga kom, dus dan onthoud ik deze zeker.

Voor avondeten ben ik naar dezelfde pizzeria gegaan als gisteren. Een erg hippe en best grote plek, maar met goede muziek, hele aardige mensen en vooral verrukkelijke pizza. De werknemers herkenden me en waren erg verrast en blij me te zien! Dit bleek vooral toen, terwijl ik m'n bek vol pizza had, twee werknemers de baas hadden gebracht die me de hand wilde schudden en een praatje met me maakte. De twee werknemers bleven met een grote glimlach achter hem staan.
    Verder kreeg ik nog drie schoteltjes met Colombiaanse lekkernijen om te proeven. Één daarvan was Bocadillo, ook wel Guava Paste genoemd. Het is het vruchtvlees van de Guava vrucht, gemengd met (veel) suiker. Ontzettend zoet, maar erg lekker! Ze hadden ook een pizza met Bocadillo, en ik mocht de halve pizza daarmee belegd hebben, en de andere helft met ham, wat ik eigenlijk besteld had.

Colombiaanse gastvrijheid!

• Tag 37

San Gil - Dag 1

27. Dezember 2022 in Kolumbien ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag was een korte reisdag van Bucaramanga naar San Gil. Bij het ontbijt bij Roma heb ik een Amerikaanse man ontmoet die 7 jaar geleden naar Bucaramanga is verhuist. Roma was zijn vaste eettentje en was erg enthousiast over Colombia. Na nog tips van het hostel gekregen te hebben over San Gil en omstreken (van een erg grappige jongen), ben ik op pad gegaan.

De rit was fenomenaal! De weg liep door de Chicamocha Canyon. Deze kloof, tot 2000 meter diep, is met 227 kilometer lang de tweede grootste van de wereld en de weg naar San Gil is het enige stukje weg dat er echt doorheen gaat. Helaas was het door de zon en de bus lastig foto's te maken, die weet heb ik op de eventuele weg terug meer geluk! Anders is het zeker de moeite waard om even op te zoeken op het wereldwijde web.

Maar het beste was natuurlijk om het met de eigen oogjes uit het raampje te zien!