South East Asia 2016 2017

November 2016 - March 2017
A 92-day adventure by Cath Dianne Read more

Dag 1: Angkor tempels (Cambodja)

January 21, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 25 °C

We huurden een tuk tuk om naar de verste tempels te gaan. Na een half uurtje rijden maakte het wiel plots een gek geluid. Gelukkig passeerden we net een "garage", bleek het rollement kapot. Anderhalf uur later waren we terug op de baan. Jammer genoeg betekende deze vertraging dat we de tempel met de duizend linga's (aka fallus beelden) niet konden zien.

We zagen Beng Mealea, een tempel die overwoekerd is door grote sterke bomen. Daarna gingen we naar Banteay Srei, een tempel waarvan er nog een hele hoop reliëfs intact zijn.

Tot slot gingen we naar twee andere tempels, waarvan de naam me ontglipt. Het was er alvast indrukwekkend. De tempels hier zijn helemaal anders dan de pagoda's in Bagan (Myanmar). Ze zijn veel groter en "kapotter".

Dag 2: Angkor tempels (Cambodja)

January 24, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

Dag twee huurden we fietsen. Ook vandaag hadden we fietspech, Jona had een platte band. Een uur later was de band geplakt (op drie plaatsen!) en konden we weer verder.

We bezochten (samen met duizend andere mensen) Angkor Wat, erg indrukwekkend en vooral erg intact. Het was er mooi en het was fijn deze iconische tempel van dichtbij te zien, maar voor mij was het er te druk en dat maakte het moeilijk om ervan te genieten. Ik kon er wel goed "toeristen kijken", de manier waarop sommige mensen poseren is hilarisch en ook verschillend per nationaliteit. Komisch 😊

Daarna, nadat de band geplakt was, bezochten we Angkor Thom. Deze vond ik echt fantastisch. Overal waren er gezichten in de stenen gekapt en het reliëf toonde het dagelijkse leven van de Cambodjanen vroeger.

Toen we uitgeput en uitgezweet aankwamen in Siem Reap, waren we blij om een hotdog en een "meat pie" te eten in een Australische/Nieuw-Zeelandse bar.

Vandaag nemen we even een chill dagje om te voorkomen dat we "templed out" geraken. Da's hier een ding, zo veel tempels dat je er genoeg van krijgt. Morgen gaan we met de scooter de rest van Angkor verkennen.

Dag 3: Angkor tempels (Cambodja)

January 25, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

De dag begon erg vroeg, we waren op stap van voor sunrise tot na sunset. Om 5u stonden we op om richting de Angkor tempels te gaan. Angkor Wat lieten we aan ons voorbijgaan aangezien heel Siem Reap daar zou zitten. Dus zagen we, samen met een twintigtal andere mensen, een prachtige zonsopgang bij The King's Pool, vlakbij Beantay Kdei. De kleuren van de zon op de wolken reflecteerden op het water, precies een prachtig schilderij.

Tussen zonsopgang en het openen van de tempels zit een uurtje tijd. Na een dutje langs het zwembad van de koning, scooterden Jona en ik naar Ta Prohm, de Tomb Raider tempel. Deze tempel is deels overgenomen door gigantische bomen. Hun wortels hebben een weg gebaand tussen de stenen van de tempels. Zo mooi en zo indrukwekkend! Na een uurtje had ik genoeg Lara Croft gespeeld en gingen we verder.

Kbal Spean was de volgende tempel op onze lijst. Voordat we de wandeling van twee kilometer in de stikkende hitte deden, bezochten we het Angor Wildlife Sanctuary. Hier worden wilde dieren opgevangen en indien mogelijk terug vrijgelaten na herstel. We zagen en hoorden de gibbons naar elkaar roepen, makaken, schildpadden, grote ooievaars, pauwen, een neushoornvogel etc. Ik vond dit dolle pret, vooral de gibbons zijn een feest.

Daarna wandelden we door het woud naar Kbal Spean, de tempel met de duizend linga's (aka fallussen). Tot mijn grote teleurstelling waren de linga's bijna volledig afgesleten door water en wind, dus veel meer dan kleine stompjes waren het niet. Maar zeker wel de moeite voor de wandeling en de verborgen beelden in de rotsen. (Ik heb echter geen foto's want m'n gsm geheugen was vol en dat had ik niet door.)

Hierna reden we terug naar de Angkor site. We bezochten nog een aantal tempels tot we helemaal "templed out" waren. Terug in Siem Reap was het tijd voor een heerlijke hamburger bij de Jungle Burger, en daarna tijd voor een welverdiende douche.

Prasat Preah Vihear (Cambodja)

January 27, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 27 °C

We waren vroeg op pad vanuit Sra'aem naar Prasat Preah Vihear. Na een steile rit naar boven op de moto kwamen we als eerste aan bij de oude ruïne op de top van de berg. Deze tempel bevindt zich op de grens tussen Cambodja en Thailand. Er is in het verleden dan ook veel discussie geweest en ook conflict tussen de twee landen om die streek. Nu is het officieel Cambodja, maar waar de grens ligt is niet duidelijk. Mijn moto driver zei dat de tempel Cambodja was en de rest van de berg Thailand, maar zeker was hij niet.

In ieder geval is Prasat Preah Vihear een indrukwekkende tempel, en dat heeft ze vooral te danken aan haar locatie en geschiedenis.

Prasat Preah Vihear naar Kampong Cham

January 27, 2017 in Cambodia ⋅ 🌙 27 °C

Wanneer je reist, zijn er drie dingen waarmee je rekening houdt in verband met vervoer: is it fast, cheap or comfortable? Jammer genoeg voldoet je vervoer meestal slechts aan twee van de drie. Ben je er snel en comfortabel, dan is het vast niet goedkoop. Is het is het comfortabel en goedkoop, dan is het niet snel. Zoek je iets snel en goedkoop, dan kan je geen comfort verwachten.

Van Prasat Preah Vihear namen we een privé taxi naar Preah Vihear. Dit was de eerste keer dat we in een echte auto zaten sinds twee maanden (comfortabel en snel, aka niet goedkoop). Na ongeveer twee uur rijden kwamen we aan in Preah Vihear.

Daar namen we een local transport busje naar Kampong Thom (snel en goedkoop, niet echt comfortabel). We zaten in een busje waar maximum een vijftiental personen in konden, we zaten er uiteindelijk met minstens twintig man in. Twee uurtjes lekker knus en gezellig dicht bij elkaar.

In Kampong Thom moesten we overstappen naar een andere local bus. Onze eerste taak was de mensen hier ervan overtuigen dat wij echt geen veertig dollar aan een taxi gaan geven. Gewoon "no money!" blijven zeggen en voet bij stuk houden, na een tijdje houden ze toch een local minibus tegen met de simpele vraag die geroepen wordt "kampong cham?". Hop, binnen de vijf minuten zaten we op een ander busje en twee en half uur later waren we op onze eindbestemming.

(Foto' van een busstop, de markt in Sra'aem en gezelligheid in de bus.)

Kampong Cham (Cambodja)

January 28, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 16 °C

Kampong Cham, vroeger de derde grootste stad van Cambodja, is een erg rustige, relaxte plek. Zoals in de rest van dit land, straalt deze stad ontspannen uit. Beetje fietsen, kokosnootje drinken, terrasje doen, het komt hier neer op dik chillen. En dat is dan ook wat wij hebben gedaan.

In de voormiddag heeft Jona wat gewerkt voor Cyclant, dus ging ik even op m'n eentje op stap. Het was Chinees Nieuwjaar, dus er was veel lawaai in dit anders slaperig stadje. Op het geluid van luide trommels, dansten de draken van huis tot huis om het gezin te zegenen voor het nieuwe jaar.

In de namiddag fietsten we over de befaamde langste bamboe brug (ter wereld?). Elk jaar wordt deze brug weggespoeld tijdens het regenseizoen, en elk jaar wordt ze terug opgebouwd. Deze bamboe constructie is erg stevig, er rijden auto's, trucks, fietsen en brommers over. We stonden op de terugweg zelfs in de file omdat de eerste auto in de rij in panne was gevallen (erg handig op een enkel richting brug).

's Avonds deden we een terrasje en aten we fried rice (of zoals ze het hier zeggen "fraai raai") op de markt.

Kracheh (Cambodja)

January 30, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 27 °C

We zitten in het zoveelste slaperige stadje in Cambodja. Chillen in een hangmat, beetje eten, beetje lezen; ge weet wel "the usual".

We namen vanmorgen de overzetboot naar eilandje Kaoh Trong. Daar chillden we wat in een hangmat en fietsten we het eiland rond. We gingen ook met onze voetjes in de Mekong (die verrassend warm aanvoelt).

In de namiddag namen we een tuk tuk naar Kampi, op deze plek kan je Mekong dolfijnen spotten. Er zijn er jammer genoeg nog maar een tachtigtal van over. Ik dacht dat we er misschien met wat geluk eentje zouden spotten. Niets was minder waar! Vanaf het moment dat onze boot uitvoer, zagen we er drie bij onze boot. In het uurtje op het water hebben we er zeker enkele families dolfijnen zien zwemmen. Jammer genoeg heb ik er geen foto's van, ze waren nogal snel en mijn reactie als ik er eentje zag was "DAAR!" en wijzen.

Om de dag te eindigen bezochten we een pagode op een berg. Erg mooi en veel trappen! Hierna werden we getrakteerd op de meest roze zonsondergang die ik ooit gezien heb.

Het was een kort bezoek aan Kracheh, want morgen gaan we al weer verder.

Sen Monorom (Cambodja)

January 31, 2017 in Cambodia ⋅ 🌬 25 °C

Another day, another beautiful sunset.

Morgen vertrekken we op tweedaagse trektocht door Mondulkiri. De eerste dag gaan we op wandeling met olifanten en de dag erna trekken we door de jungle. Fingers crossed dat geen van ons twee mysterieus ziek wordt ✌Read more

Mondulkiri Project (Cambodja)

February 1, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag bezochten we het Mondulkiri Project. Zij willen de olifanten in Cambodja helpen door ze proberen te kopen (of tijdje huren en daarna hopelijk kunnen kopen) zodat ze niet overwerkt worden en rustig in het bos kunnen leven. Momenteel hebben ze vier olifanten, de jongste is 31 en de oudste rond de zestig. Blijkbaar kunnen olifanten tachtig jaar oud worden. Deze olifanten mogen gelukkig nog een hele tijd hier in de jungle wonen.

In de voormiddag maakten we kennis met de olifanten. We gaven ze bananen, en volgden ze terwijl ze hun ding deden in het bos. In de namiddag gingen we mee in het water met de olifanten, ze een beetje schrobben en afspoelen. Het was erg spannend om met zo'n groot dier in het water te zitten. De eerste olifant had er niet zo'n zin in en vertrok direct nadat ze haar banaantjes had gekregen. De andere had er wel zin in. We schrobden haar schoon en gaven haar bananen. Echt leuk. Daarna wandelden we naar en andere waterval om de andere olifanten te zien baden. Eentje had er niet zo'n zin in een wandelde gewoon weg. De andere nam het er van en at de takken van de bomen naast het water terwijl ze aan het baden was.

's Avonds hebben we met de groep gekaart, gegeten en gebabbeld. Nu liggen we in hangmatten in een open hut lekker gezellig bij elkaar (met de occasionele "What is that noise?!", allemaal beestjes hier). Ik droom alvast over olifanten vannacht 🐘

Jungle trekking in Mondulkiri (Cambodja)

February 2, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 27 °C

Van Cambodjaans chillaxen was vandaag geen sprake. We trokken door de jungle, achttien kilometer op en neer in de heuvels. Best pittig. Onderweg zagen we een aantal watervallen, heel veel enorm hoge bamboo, gigantische strangler trees en een aantal tarantula's!

Het was een leuke, intense dag. Achttien kilometer later arriveerden we in een klein dorpje, waar we overrompeld werden door een twintigtal kinderen die wilden spelen en gepakt worden.

Omdat we reuzenhonger hadden, zijn Jona, Natacha en ik pizza's gaan eten in de beste pizzeria van Sen Monorom en omstreken. Echt lekker!