Bájná Gruzie a hora Kazbek

August - September 2015
Přidal jsem se ke svým čtyřem kamarádům z vysoké školy, kteří se chtěli vypravit do Gruzie, především kvůli zdolání bájné hory Mt. Kazbek. kromě toho jsme měli dále v plánu půjčit si auto a poznat další krásná místa této úžasné kavkazské země. Read more
  • 23footprints
  • 313kilometers
  • 262kilometers
  • 33kilometers
  • Day 17

Tbilisi - den 4.

September 7, 2015 in Georgia ⋅ ☀️ 30 °C

Poslední den před odletem vyjíždíme lanovkou na kopec přímo nad starým městem, odkud je nádherný výhled skoro na celé Tbilisi. Na vrcholku tohoto kopce rovněž leží ruiny pevnosti Nariqala a monumentální socha Matky Gruzie. Na závěr pobytu si dopřáváme oddych v místních sirných lázních a ke vstupu 3 lari si připlácíme ještě pětinásobek za masáž. Před ní se ještě jdeme vypotit do sauny a poté, co vylezu a mířím k bazénku, abych se schladil, náhle se šokem zjišťuji, že místo ledové vody je v něm naopak voda o téměř 50 stupních. Zchladit se přitom nejde ani ve sprše, neboť z kohoutků teče pouze teplá sirná voda. Inu, takové jsou sirné lázně, ale po hodince zde strávené nakonec odcházíme příjemně uvolnění a především hodně žízniví. Jako na zavolanou však zcela náhodou narážíme na místní pivovar Alavi, který jsme do té doby neúspěšně hledali, a ochutnáváme místní pivo. Večer dokupujeme suvenýry, posedáváme u moku a nakonec balíme na cestu zpátky do ČR.Read more

• Day 16

Mccheta

September 6, 2015 in Georgia ⋅ ⛅ 30 °C

Alespoň teplota mi ustoupila, a tak se všichni vydáváme metrem a poté maršrutkou na výlet do nedalekého historického městečka Mccheta, které bylo ve starověku hlavním městem Gruzie. V tomto místě, na soutoku řek Aragvi a Kura, má křesťanství v Gruzii svůj původ a již ve 4. století bylo prohlášeno státním náboženstvím. Dnes je hojně navštěvované turisty, kteří zde obdivují především katedrálu Sveticchoveli v centru města, jež je sídlem Gruzínské pravoslavné církve. My se ještě necháváme taxíkem zavézt do kopce, na výběžek hřbetu Sagurami, ke klášteru Džvari (Chrám kříže), odkud je pěkný výhled na celé starobylé centrum města u soutoku obou řek. Historické památky Mcchety byly v roce 1994 rovněž zapsány na Seznam světového dědictví UNESCO. Zpátky do Tbilisi se vracíme taxíkem, neboť žádné maršrutky zde již nečekají, a večer procházíme staré město a posedáváme u piva za zvuků živé hudby.Read more

• Day 15

Tbilisi - den 2.

September 5, 2015 in Georgia ⋅ ⛅ 28 °C

Ráno se probouzím s mírnou teplotou a střevními problémy, které mě bohužel do konce pobytu (a ještě několik dní poté) neopouští. Přesouváme se přes řeku do nového hostelu v centru starého města a já trávím zbytek dne v posteli a na záchodě. To je asi tak vše, co mohu k tomuto dni říct.Read more

• Day 14

Tbilisi - National stadium

September 4, 2015 in Georgia ⋅ ☀️ 28 °C

Maršrutkou se přesouváme do hlavního města Tbilisi a na hostelu se setkáváme s kluky, kteří se vrátili z Tušetie. Vyměňujeme si zážitky, popíjíme a večer se vydáváme na místní zmodernizovaný stadion pro 50.000 diváků, kde své domácí zápasy hraje místní klub Dinamo Tbilisi. Dnes se však zde koná kvalifikační zápas o postup na mistrovství Evropy 2016 ve fotbale a sledujeme slavné vítězství domácí reprezentace nad Skotskem v poměru 1:0. Na mistrovství Evropy však nakonec nepostoupil ani jeden celek.Read more

• Day 13

Kutaisi

September 3, 2015 in Georgia ⋅ ☀️ 33 °C

Dopoledne se vydáváme na autobusové nádraží, odkud odjíždí maršrutky směrem na Kutaisi a Tbilisi. Do jedné z nich nastupujeme, platíme 20 lari za cestu do Kutaisi a až se maršrutka zcela naplní, tak se vyjíždí. Kutaisi je druhé největší gruzínské město (cca 200.000 obyvatel) a kdysi bylo metropolí historické Kolchidy a gruzínského království. Dnes je však jen stínem toho slavného města a působí velmi ospale. Poté, co marně hledáme zarezervované ubytování a místo toho najdeme jiné, vyrážíme na obhlídku města. Ospalost města se projevuje i v místním lunaparku, kde je v provozu jen pár kolotočů, hraje depresivní hudba a marně hledáme jediné dítě, které by se tu bavilo. Za vidění zde stojí jen katedrála Bagrati a klášter Gelati z 11.-12. století, které byly zapsány na seznam světového dědictví UNESCO.Read more

• Day 12

Batumi - den 2.

September 2, 2015 in Georgia ⋅ ☀️ 26 °C

Druhý den opět relaxujeme u moře a procházíme se městem. V místním parku si dáme partičku stolního tenisu a kulečníku pod otevřeným nebem a já si na hodinu půjčuju i jízdní kolo a jedu prozkoumávat celou zhruba šestikilometrovou promenádu. Večer máme sraz se Slovákem Tomášem a jeho gruzínskou ženou jménem Tamta, které jsme náhodou potkali minulý den ve městě, a popíjíme i s jejich gruzínskými přáteli dlouho do noci.Read more

• Day 11

Batumi

September 1, 2015 in Georgia ⋅ ⛅ 22 °C

Stotisícové Batumi leží na pobřeží Černého moře a je správním střediskem autonomní oblasti Adžárie. Cesta vlakem z Tbilisi sem nám trvá asi 6 hodin, ovšem na sedačce toho moc nenaspíme, neboť vlak vydává hlasité a prapodivné zvuky, že se div nerozpadne. Vlak ráno přijíždí na nově vybudované nádraží na předměstí Batumi, a tak absolvujeme asi tříkilometrovou cestu pěšky do centra, kde sháním wi-fi signál, abych našel a zarezervoval vhodné ubytování na 2 noci, což se nakonec podaří. Celý den se procházíme po městě a po nábřeží a samozřejmě se i koupeme v Černém moři, což je příjemná relaxace po téměř dvoutýdenním putování Gruzií. Batumi v posledních letech prošlo obrovskou proměnou, když bylo rekonstruováno především centrum města, pobřežní promenáda a vystaveny nové luxusní budovy. Pro Gruzínce je nejoblíbenějším přímořským letoviskem a rekreovat se sem jezdí také spousta Arménů a Rusů. Za tímto luxusním centrem dále od pobřeží však nadále zůstává původní město s mnoha bazary, trhy a vetešnictvími, kde lze koupit téměř všechno, od ovoce až po záchodové mísy. My si vystačíme jen s něčím k snědku.Read more

• Day 10

Tbilisi

August 31, 2015 in Georgia ⋅ 🌬 27 °C

Kolem páté hodiny odpoledne jsme zpátky v Tbilisi a po domluvě vracíme vypůjčené auto i s malým otiskem kravího rohu na předních dveřích. Zjišťujeme, že tento pátek se zde odehraje kvalifikační utkání ME 2016 mezi domácí reprezentací a Skotskem, a tak kupujeme lístky na fotbal za 15 lari a domlouváme na pátek sraz v Tbilisi. Na následující 4 dny se totiž dělíme. Zatímco Martin, Michal a Zdena se rozhodli risknout cestu taxíkem do hornaté Tušetie, kde byly nedávno velké bouřky a dle některých místních lidí byla tudíž autem nepřístupná, tak já s Luďou míříme na vlakové nádraží. Do hor, navíc s nejistým dojezdem, se nám již moc nechce, a tak se na nádraží rozhodujeme, zda absolvujeme noční cestu vlakem k moři do Batumi, nebo o pár hodin delší cestu do arménského Jerevanu. Zjišťujeme, že oba vlaky jsou momentálně plně obsazené rezervacemi, ale 2 hodiny před odjezdem se dají na kase koupit lístky po nevyzvednutých či nezaplacených rezervacích. Nakonec se na nás usmívá štěstí a za 30 lari kupujeme jízdenky na půlnoční vlak do Batumi.Read more

• Day 10

Gori

August 31, 2015 in Georgia ⋅ ⛅ 25 °C

Dnes večer musíme vrátit auto, a tak nasedáme a míříme navštívit ještě město Gori, které je významné tím, že se zde roku 1878 narodil diktátor Josif V. Stalin (gruzínsky Džugašvili). Díky tomu je v Gruzii paradoxně populárnější než mezi současnými Rusy. My sice jeho popularitu s místními nesdílíme, ovšem ze zajímavosti za vstupné 10 lari navštěvujeme zdejší muzeum jemu věnované. Město leží blízko konfliktní hranice s Jižní Osetií a v roce 2008 bylo terčem útoku ruské armády. Za zmínku stojí možná ještě pevnost, která se tyčí na malém kopci nad městem, ovšem její návštěvu vynecháváme a jdeme se raději najíst do místní restaurace.Read more

• Day 9

Chiatura

August 30, 2015 in Georgia ⋅ ☁️ 23 °C

Ráno snídáme zbytky jídla, které nám nabídli táborníci, a poté kráčíme dolů k autu. Tentokrát jinou trasou, ovšem neméně krásnou přírodou. Cestou potkáváme českého cyklistu, od kterého se dozvídáme, že v Gruzii dlouhodobě působí v rámci jedné mezinárodní organizace a hlídá jihoosetinskou hranici, a rovněž nám doporučuje místa k navštívení. Na oběd se ještě zastavujeme v Borjomi, kde si poprvé a naposledy objednáváme vařené pirohy s mletým masem, a na večer přijíždíme do zapadlého městečka zvaného Čiatura. To vypadá, jakoby se zde po smrti gruzínského rodáka Stalina zcela zastavil čas. Zdena však chtěl vyzkoušet jízdu místními dobovými lanovkami, které zde byly vybudovány v roce 1954, aby usnadnily místním lidem cestu do práce v manganových dolech. Jejich dopravní funkce bezplatné MHD obsluhující továrny a sídliště sice trvá dodnes, ovšem od té doby se lanovky nijak neudržují a chátrají. Ve městě jsme snad jediní turisté po dlouhé době a marně se snažíme doptat na jediný hostel, protože každý z dotázaných nám dává zcela jiné informace. Naštěstí ho asi po hodině hledání nacházíme na konci města.
    Druhý den ráno každý z nás v ruce nervózně třímá hrací kostku a za chvíli se rozhodne, kdo hodí nejmenší číslo a odsoudí se k sebevražedné jízdě místní lanovkou společně se Zdenou, který se naopak těšil. Úsměvným paradoxem je, že tento člověk je v civilním zaměstnání referentem bezpečnosti práce. Nakonec si toto privilegium hozenou jedničkou vyslouží Luďa a pomalu se loučí se životem. Oba absolvují jednu jízdu, zatímco my ostatní na ně čekáme v autě. Když přijdou za námi plní nadšení z adrenalinové jízdy, nakonec se odvažujeme i my a všichni nasedáme do rezavé a děravé lanovkové kabiny a absolvujeme celkem dvě vyhlídkové jízdy do kopců nad městem a zase zpátky. Dodnes je v každodenním provozu celkem 17 lanovek, které fungují kyvadlovým systémem tak, že kabiny jsou navzájem proti sobě taženy na společném laně a jsou bez brzd. Kdo je lačný po neotřelém adrenalinovém zážitku v hororovém prostředí stalinovského města, nechť zavítá do Čiatury a sveze se místní lanovkou.