Australië en Nieuw Zeeland

• 37,9kkilometer
  • Dag 35

Dag 33: Milford sound ⛰️

11 januari 2023, Nieuw-Zeeland ⋅ ⛅ 14 °C

Nieuw Zeeland staat bekend om zijn natuurlijk schoon en de geweldige landschappen. Als je de top 10 mooiste locaties zou rangschikken dan zou de fjord Milford sound na alle waarschijnlijkheid op nummer 1 staan. Nu komt het leuke wij zijn daar vandaag geweest en hebben tevens een boottocht gemaakt in de fjord. Om daar te komen moet je eerst 2.5 uur rijden door dit fantastische landschap met om elke hoek weer een uitkijkpunt, een waterval of een rare vogel(Kea, een papegaai soort die alleen in NZL voorkomt). Of te wel dit was een fantastische dag, daar ga ik verder ook weinig woorden aan vuil maken.

Nog wel een feitje voor de Lotr fans. Op een van de foto’s heb ik een boompje vast deze heet de Lans boom, is een zeer langzaam groeiende plant (de plant die ik vast heb is ongeveer 20 jaar oud). De Maori gebruiken de plant voor een ritueel waarbij een jong kind een knoop legt in een jonge plant. Het kind groeit op en als hij chief wordt is de plant ook gegroeid. Bij zijn inwijding krijgt hij de plant als geschenk, de knoop fungeert als bovenkant en dus een wandelstok. De staf van Gandalf is gemaakt van deze plant, hij is natuurlijk de ultieme chief 🧙‍♂️

• Dag 36

Dag 34: find penguins

12 januari 2023, Nieuw-Zeeland ⋅ ⛅ 13 °C

In de basis zouden we vandaag langs de Southern Scenic route rijden richting Dunedin, een grote studenten stad. Echter hebben de Nieuw-Zeelandse steden niet echt indruk op ons gemaakt dus zijn onze plannen gewijzigd. We gaan vandaag twee dingen doen:
    1. Nugget point bezoeken, een vuurtoren en prachtige locatie. Dit is het zuidelijkste punt van onze reis. Naar alle waarschijnlijkheid ook het zuidelijkste puntje waar wij überhaupt ooit zullen komen.
    2. Pinguïns zoeken.

Om bij nugget point te komen moeten we eerste ca. 2,5 uur rijden. Maar dit was het allemaal waard het is een hele mooie locatie. Met tevens honderden Zeeberen/zeeleeuwen het is ons niet meer helemaal duidelijk wat nu wat is.

Voor de pinguïn gaan we naar een camping die hierom bekend staat, in het plaatsje Oamaru. In de avond schijnen hier honderden pinguïns aan land te komen. Op de camping kwamen we er echter achter dat dit achter gesloten deuren gebeurt, tenzij er een pak geld neer wordt gelegd. Het idee dat we op een tribune zitten wachtend tot er tientallen dwergpinguïns uit het water komen vonden wij niet echt natuurlijk. Wij hebben daarom gekozen om een risico te nemen en opzoek te gaan naar de veel zeldzamere geel oog pinguïn. Dit was een schot in de roos! We hebben er een gezien wel van een behoorlijke afstand maar dat maakt het voor ons niet minder speciaal. Er zijn nog maar ca. 4000 van deze pinguïn soort. Al met al wederom een succesvolle dag.

Morgen gaan we richting Lake Tekapo kijken of we dit keer wel een glimp van Mount Cook(hoogste berg van het land) zullen zien.

• Dag 38

Dag 35 + 36: Milky way

14 januari 2023, Nieuw-Zeeland ⋅ ⛅ 15 °C

De afgelopen twee dagen stonden met name in het teken van kilometers maken. Onze laatste stop voor dat we naar christchurch gaan ligt namelijk aan de noordkant van het Zuidereiland. Het gaat hier om Kaikoura dat in heel NZL bekend staat als de beste plek om walvissen te spotten.

De eerste stop richting het noorden is Lake Tekapo dit meer staat bekend om het mooie uitzicht op de bergen en het hemel blauwe water maar het meer is voornamelijk bekend als de beste plek om sterren te kijken in het land. Sterker nog het schijnt een van de beste en donkerste plekken ter wereld te zijn om sterren te kijken. Een belangrijk onderdeel van sterrenkijken is een heldere lucht. Het was even spannend maar uiteindelijk was de lucht helder en hebben we zo een 1,5 uur lang naar de sterren gekeken. Helaas is een uitzicht op de sterren lastig vast te leggen maar geloof me het was ongelooflijk mooi, het is der zo helder dat de contouren van de Melkweg duidelijk zichtbaar waren!

Gisteren was een weinig bijzondere dag op onze reis. We hebben lekker wat kilometers gemaakt en zitten nog maar 1 uur rijden van Kaikoura af. Wel nog even een duik genomen in zee want we zaten immers aan het strand met de camping.

• Dag 40

Dag 37 + 38: tussenstand

16 januari 2023, Nieuw-Zeeland ⋅ ☀️ 22 °C

Aangekomen in Kaikoura (ja ook in gewicht. We hebben de afgelopen weken veel te veel zitten vreten)

Ondertussen is de tussenstand met Monopoly deal: Glenn 46 - Marlies 41. Dit zegt wel weer veel over onze activiteiten van deze dagen.

Vanmiddag even langs het strand gestaan met ons campertje van hieruit konden we de dolfijnen in de baai zien spelen 🐬 inclusief backflips👍

Morgen staat het walvissen kijken op het programma! 🤞

• Dag 41

Dag 39: Mist

17 januari 2023, Nieuw-Zeeland ⋅ ☁️ 16 °C

Al voordat we de reis begonnen stond het plaatsje Kaikoura hoog op ons lijstje. Door een zeer diepe kloof enkele honderden meters uit de kust is het rond dit plaatsje zeer levendig met diverse zeedieren. We hebben het dan over zeeleeuwen, pinguïns, orca's, dolfijnen en de belangrijkste reden walvissen!

Vandaag om 07.15 zouden wij op de boot springen en walvissen gaan spotten. Maar na een vroege wekker en een snelle douche, Shit! een mailtje tour is gecanceld vanwege de mist. Een domper want we moeten en zullen een walvis zien. We zijn direct naar de touroperator gegaan om te kijken of we het nog om kunnen boeken naar later vandaag, helaas dat ging niet. Uiteindelijk gaan we het morgen om 13.15 nogmaals proberen.

Aangezien we nu een onverwachte tussendag hadden in plaatsje kaikoura en omdat we al twee dagen uit ons neus hebben lopen vreten was het tijd voor een alternatief uitje. De keuze is gevallen op zee kajakken langs de zeeleeuwen. Tijdens dit tochtje hebben we nog even 3 kleine dwergpinguïns langs zien zwemmen, ze waren wat verlegen maar wel leuk om te zien. Helaas bleven de zeeleeuwen op het droge maar dat mag de pret niet drukken. Marlies heeft nog even geprobeerd te communiceren met de walvissen, of ze alsjeblieft naar boven wilde komen. Ook al was de poging zeer geloofwaardig de walvissen wilde niet luisteren en hebben zich dus ook niet laten zien.

Morgen een nieuwe poging om een walvis te spotten hopelijk hebben we dan meer geluk.

• Dag 42

Dag 40: Find Whales

18 januari 2023, South Pacific Ocean ⋅ ⛅ 16 °C

Na de toch teleurstellende dag van gister. Gaan we vandaag met goede moed terug naar het verzamelpunt voor het walvis spotten. Eenmaal aangekomen bleek er 1 uur vertraging te zijn, we wisten niet helemaal waarom maar het zat ons niet lekker. Na een uur afwachten konden we uiteindelijk toch inchecken en gaan we dus het water op.

Eenmaal vertrokken komen we na een kleine 10 minuten al een paar Hector dolfijnen tegen, dit zijn de zeldzaamste dolfijnen ter wereld. Zeer klein maar actieve dolfijntjes.

We vervolgen de zoektocht naar walvissen, in dit jaargetijde zijn dat voornamelijk potvissen. Doormiddel van een soort microfoon sporen ze de potvissen op. Echter na twee tussenstops geen enkel teken van de potvis. Na ca. 45 minuten op het water verplaatsen we ons wat meer richting de kust. Aan de linkerflank zie ik (met verrekijker) nog een ander schip van het zelfde bedrijf de zelfde kant op varen. Hier moest dus iets te zien zijn. In eerste instantie waren we opweg naar een groep donker gestreepte dolfijnen maar plotseling horen we iets veel groters in het water, jawel een bultrug 🐋! Eenmaal aangekomen bleef hij zich regelmatig laten zien. Na het vertrek van de andere boot horen we door de speaker de kapitein grappen dat hij nu uit het water gaat springen. Na nog geen 5 minuten jawel de eerste ‘breaching’ wat een adembenemend aanzicht is dat. De volgende 30 minuten is een werkelijke show van de bultrug met nog zo een fantastisch sprong en meerdere staartslagen op het water. De donker gestreepte dolfijnen gingen zich er ook mee bemoeien, wat de bultrug niet zo fijn vond. Het gevolg een bultrug die continu om zijn as draait om met zijn grote zij vinnen op het water te slaan.

Dit was daadwerkelijk de kers op te taart op een fantastische reis😍!

Morgen gaan we alles opruimen en de camper inleveren. Vrijdag vliegen we terug naar het koude Nederland.