China en Vietnam

Currently traveling
  • 2,134days

Halong Bay

August 3, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 30 °C

'Where the dragon descends into the sea', volgens de lokale bevolking zijn de welgetelde, 1.636 torenhoge kalksteenpilaren en kleine eilandjes in de wateren van de Golf van Tonking gecreëerd door een grote draak. Dat wilde ik wel eens met eigen ogen gaan bewonderen.

Zo gezegd, zo gedaan en boekten een tweedaagse cruise door de Halong Bay. Lekker dobberen op het water en genieten van het uitzicht.

Ohja, eenmaal aangekomen op Cat Ba Island hebben we daar een keine wandeling gemaakt naar een grot. Daar konden we honderden Bat man's (vleermuizen) spotten. Wat ik eigenlijk nog veel indrukwekkender vondt, is de giga spin die we onderweg tegenkwamen. Nondeknetters, dat was geen kleintje.

Hanoi

August 4, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Om de zaterdag middag nuttig te besteden, maar ik een deal met een locale reisbureau. Thomas Vugs Photography schiet wat plaatjes, en in ruil daarvoor krijgt deze jonge een gratis fietstour + lunch. Dat klinkt me als muziek in de oren 🚲📸Read more

Ba Bể Nationaal Park

August 5, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

De drukte in de stad en het chaotische verkeer was ik een beetje beu. Het wordt eens tijd om een motor te bietsen! Zo gezegd, zo gedaan. Dat dacht ik tenminste, maar dat viel een beetje tegen.

Ik wil namelijk een brommert met pit, eentje die niet te klein of te groot is en die vooral, betrouwbaar is. In Hanoi vind je niet tien verhuurders, maar wel honderden. Die kunnen je allemaal voorzien van een motor. Na wat onderhandelingen over de prijs en de 'garantie', heb ik mijn motor gevonden! Een rode Honda. Net zo eentje als thuis, maar dan net wat anders.

De reis naar het hoge Noorden kan beginnen. De eerste pitstop wordt een overnachting bij de lokale bevolking in het Ba Bể Nationaal Park. In het park leven maar liefst 27 verschillende soorten vleermuizen, 65 soorten zoogdieren, 233 soorten vogels, 106 vissoorten en 43 soorten reptielen en amfibieën. Dat leek me wel cool!

Ban Gioc Waterfall

August 6, 2018 in China ⋅ ⛅ 27 °C

Met twaalf paarden onder de voeten en de zon recht voor de neus, gaat de race beginnen. Nek en nek strijden ik, de paarden, en de zon tegen onze grote vijand, de regen. Met hier en daar zijn er wat drupjes water gevallen, maar ondanks het regenseizoen is, ben ik over het algemeen 'droog' aangekomen bij een van de bekendste watervallen van Vietnam, de Ban Gioc Waterfall.

Volgens de afbeeldingen op Google moet het een paradijsje zijn. Google liegt nooit, dus hop, gaan met die banaan! Ik snel mijn statief en camera gepakt om de waterval nog tijdens het gouden uurtje te kunnen fotograferen en met het brommertje race ik naar de waterval.

Hmm, die foto's op Google waren zeker niet gemaakt in het regenseizoen. De omgeving bij de waterval was namelijk he-le-maal overstroomt. De attractie zag er op het eerste gezicht ook gesloten uit, want er was helemaal niemand. Op de parkeerwachter na dan. Ook al was het waarschijnlijk gratis parkeren, de parkeerwachter wees naar een plekje (in tegenstelling waar een andere motor stond) en wees naar mijn portemonnee. Nondeju. Er alweer ingeluisd.

Hà Giang loop

August 8, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 25 °C

Voordat ik aan één van de mooiste trails van de wereld begin, moet ik er natuurlijk wel goed uitzien! Dus ik ga vreemd en ga naar de lokale kapper. Zoals gewoonlijk maak ik weer een deal. De kapper knipt mijn haartjes + scheert mijn baard, en in ruil daarvoor mag hij met mij op de foto. Die deal levert me een paar duizend Dong korting op en voor een kleine €1,25 zit ik 40 minuten in de stoel. Voor dat geld krijg ik ook nog een ijskoud colatje aangeboden. Een prima deal!

Na vele complimenten over het nieuwe kapsel kan de Hà Giang loop beginnen en start voor mij de reis in Bảo Lạc. Daar spring ik op de motor naar Mèo Vạc en rij over de Ma Pi Leng Pass, die zich op een hoogte van ongeveer 1.500 meter bevindt. Na een kleine pitstop gaat de tour verder en rij ik richting Đồng Văn, Yên Minh, Hà Giang en dan naar Vũ Linh. Onderweg kom je zwaaiende kinderen tegen die allemaal beide longen uit hun lijf roepen om "Hello, Hello!" naar je te kunnen roepen. Uiteraard verwachten ze dan vervolgens ook enige reactie terug. De eerste vijftig keer is het schattig en zwaai je met veel plezier terug, daarna komt er al snel verandering in.

Met het weer tref ik het keer op keer wonderbaarlijk goed! Dat maakt het rijden en de omgeving een stuk aangenamer en mooier. Want nondeknetters, de landschappen en uitzichten zijn hier zo onbeschrijfelijk mooi, zelfs de gemaakte foto’s en video’s doen het gewoon tekort. Het blijft typisch een gevalletje wat je met eigen ogen moet ervaren.

Sapa

August 11, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 31 °C

Sapa, hier ben ik dan! Hier heb ik echt naar uit gekeken! Want volgens alle reisgidsen is dit kleine dorpje in het noordwesten van Vietnam een absolute must-have voor op de bucket list. Het gebied bevat namelijk indrukwekkende rijstterrassen, kleurrijke bewoners en de hoogste berg van Vietnam, de Fansipan. Dat belooft wat!

Onderweg naar het geruchte Sapa kom ik een (onbemande) gekantelde vrachtwagen tegen. Ik vond het nogal indrukwekkend, dus stopte even om de boel eens te inspecteren. Hmm, heftig. Het glas, de brokstukken en wat bloed was allemaal nog te vinden. Ook stonk het boeltje nog naar diezel, dus ik dacht: houdoe, ik naai um erruut.

Onderweg haakte ik aan bij drie Italiaanse jongens die ook onderweg waren naar Sapa. Samen met hun verblijf ik bij Mama Sa Homestay. Via een paar gasten in het vorige hostel kwam ik bij Mama Sa terecht, want de homestay is onvindbaar op boekingssites of Google. Alleen via Facebook kon je een reservering plaatsen. Een wat minder toeristisch plaatsje dus, dat staat me wel aan! Eenmaal aangekomen op locatie komen we gelijk Mama Sa tegen. Voordat we überhaupt onze kamer hebben gezien, grijpt ze naar een zak vol met weed en zegt ze lachend: "After dinner smoke, smoke. Then boem boem!". Ahzo, voor de rest is het een vrolijk, klein en behulpzame moeder. Want je hoeft maar te roepen, en ze regelt het voor je. Ontbijt, lunch, avondeten, hiking, vervoer, alles is geen probleem. Haar motto: gasten blij, Mama Sa blij.

De Italiaanse en Nederlandse S.W.A.T. willen graag dé hiking toer door de rijstvelden van Sapa doen, daarvoor zijn we tenslotte naar Sapa gekomen. Zo gezegd, zo gedaan en Mama Sa zet haar zoon Su aan het werk. Su verzorgde ons een mooie hike door de rijstvelden en we nemen een duik bij de waterval in de buurt (een gratis tip van mij persoonlijk, ga niet met je iPhone X zwemmen). Een mooie hike, maar ik had er toch echt veel en veel meer van verwacht.

Misschien vertrouw ik te veel op mijn LP (Lonely Planet), de bucket listen van andere mensen of de reclame die overal gemaakt wordt over Sapa. Want Sapa, je hebt me eenig sinds teleurgesteld. Ook al verbleef ik in het buitengebied en was het uitzicht vet, de grote toeristentrekpleister is zo sterk aanwezig dat het melken van al die toeristen mij gaat irriteren. Of misschien wordt ik te veel verwend met andere adembenemend locaties waar geen toeristen zijn te vinden en waar de echte lokale bevolking samen met hun culturen mij elke keer verbazen. Achja, wat loop ik te zeuren. Ik had het ook niet willen missen :)

Lai Châu

August 12, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 23 °C

That's what I'm talking about! Nu begrijp ik waarom mensen naar Sapa reizen. Ze rijden daarna via de Tram Ton Pass door naar Lai Châu! Zonder gekkigheid, dit stukje asfalt grenst aan de Fansipan en brengt je naar een hoogte van 1.900 meter. Het uitzicht is priceless!

Onderweg maak ik nog een kleine pitstop bij de Thac Bac Waterfall. Vreemd genoeg is er na deze waterval he-le-maal niemand meer te vinden op de bergpas naar Lai Châu. Dat vind ik onbegrijpelijk, want dit stukje landschap in Vietnam is naar mijn mening één van de mooiste stukken om met de motor te rijden.

Eenmaal aangekomen in Lai Châu ga ik opzoek naar een koffie tentje en belandt ik onverwachts in Disneyland Vietnam. Ik wist gewoon niet wat ik meemaakte. Buiten op het bordje stond Coffee & Bakery, maar van binnen leek het op ut Sprookjesbos. Dus ik bestel een koffie met een stukje taart, de specialiteiten van de zaak.

Ik zit een beetje om me heen te staren en zie dat mijn koffie wordt gezet. Daarna loopt ze naar de telefoon en heeft een telefoongesprek van nog geen 5 seconden. 'Het zal wel, begin nu maar gewoon aan die taart. Ik heb honger', dacht ik bij mezelf. Even later komt er een scooter aangereden die een pakketje komt afleveren. Het pakketje wordt overhandigd en een bakje wordt op een bord geplaatst. Het zelfde bakje, met daarbij de koffie, wordt mijn kant op gebracht. Het is gewoon mijn taartje die ze besteld hebben!

Điện Biên Phủ

August 14, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Asjemenou, wat is hier aan de hand?! Onderweg naar de stad Điện Biên Phủ (DBP) rij ik achter een scooter met twee militairen erop. Eentje heeft een bazooka op zijn schouder hangen en de andere een of andere leipe machinegeweer. Met volle verbazing blijf ik een tijdje achter de twee militairen rijden. Totdat ze me in de smiezen hebben. Ze minderen vaart en komen naast me rijden. Ik dacht ohw boy, nu gaan we het krijgen. Maar ze beginnen beide met volle enthousiasme te lachen en te zwaaien! Gelukkig.. Maar toch. Twee mensen op een scooter met een bazooka en een machinegeweer. Dat is toch bizar?! Stel je dat eens in Nederland voor.

Maar goed, de stad heeft ook een grote geschiedenis op het gebied van oorlogen. Zo was de slag bij Điện Biên Phủ de laatste in de Vietnamese onafhankelijkheidsoorlog. Op de D1-heuvel is een gigantisch monument geplaatst om bezoekers te herinneren aan deze belangrijke historische gebeurtenis en zijn er her en der door de stad oude tanks, kanonnen of militaire uitrustingen te vinden.

Dat vindt deze jonge erg interessant en ga ik op pad om wat extra cultuur op te snuiven. Zo neem ik een kijkje in het DBP-museum, de A1 Hill, wat belangrijke tunnels en bunkers, en een militaire begraafplaats. Erg indrukwekkend om dit allemaal met eigen ogen te kunnen zien, echter mist er de uitleg over de geschiedenis of wat er gebeurt is. Mijn verbeelding is creatief ingesteld, maar dat wilt niet zeggen dat het ook daadwerkelijk gebeurt is. Lang leve Google dan maar!

Mộc Châu

August 15, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

Regenseizoen in Vietnam. Ohja, ik was het alweer vergeten. De storm genaamd Bebinca komt wat roet in het eten gooien. In noord Vietnam, Laos, Thailand en Myanmar verwachten ze neerslag van gemiddeld 150-200, tot lokaal 350 millimeter regen. Da's nie niets zullen we maar zeggen.

Voor de veiligheid neem ik een aantal dagen verplicht vrij en doe helemaal niets. Want er is ook gewoon niets te doen. De eerste dag klapte het weer in een keer om en waren er heftige onweersbuien. Uiteraard zat ik lekker droog onder de veranda Netflix te kijken. Totdat de stoom uit viel. Geen stroom. Dat betekent geen Wifi, 4G-netwerk of überhaupt Netflix. Ohja, warm water was er natuurlijk ook niet. Achja, veel eten en een boekje lezen dan maar.

Hanoi

August 19, 2018 in Vietnam ⋅ 🌧 30 °C

Na de regen komt zonneschijn, dat is mij altijd verteld. Na drie dagen geduldig wachten heeft Bebinca haar ding gedaan en vertrek ik terug naar Hanoi. Daar laat ik de motor checken, drink wat lekkere koffie, namelijk; egg coffee, coconut coffee en yoghurt coffee. Niet omdat het moet, maar omdat het gewoon allemaal maar kan. Daarna breng ik met mijn volle pens een bezoekje aan de Lotte Observation Deck, om daar de skyline van Hanoi te bewonderen.Read more