USA

October 2019
Road trip door West-Amerika in een camper Read more

Las Vegas dag 2

October 16, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Na een avond in het chaotische Las Vegas doen we het lekker rustig aan. Het is weer heerlijk weer en lekker warm, dus we spetteren in het zwembad en bakken in de zon om toch nog even een kleurtje op te doen.
    Na een ontspannen ochtend nemen we een Uber, om ons avontuur aan de Strip voort te zetten.
    Hoge, immense hotels domineren het straatbeeld. De grootste hotels zijn met een bepaald thema gebouw. Zo heb je het Vatican, waar ze Venetië hebben nagebouwd met een kanaal en echte gondels. Gondeliers roeien je rond, zingend in het Italiaans. Het plafond binnen het hotel is schitterend en je verdraait je nek om overal rond te kijken.
    Ook is er het hotel Luxor; alles gebouwd in de stijl van Egypte, met een enorme piramide en obelisken.
    New York-New York heeft een heus vrijheidsbeeld en een Empire State Building. Om het hotel heen slingert zich een achtbaan, en afentoe hoor je het gegil wanneer een karretje langs raast.
    Het Excalibur is in de stijl van een sprookjesachtig kasteel gebouwd met torrentjes en kantelen.
    Voor het Paris Las Vegas staat een Eiffeltoren met zelfs dezelfde lichteffecten erin.
    Als je in Las Vegas bent hoef je niet meer weg, want ze maken gewoon alles na.
    Voor een ander hotel ligt een grote vijver. Om het kwartier is er een fonteinshow te zien. De muziek start en op het ritme spuiten de fonteinen over de volle breedte van de vijver omhoog. Het is een waanzinnig gezicht en ontzettend leuk om naar te kijken.
    Bij een ander hotel kijken we naar een vuurshow. Er wordt nagespeeld alsof een vulkaan uitbarst, en hoge vuurwolken spuiten omhoog.
    Overal waar je kijkt zie je gigantische, fel verlichte billboards. Op straat rijden trucks met een groot billboard achterop de auto.
    Er lopen verklede mensen rond, waar je tegen betaling mee op de foto kunt, waaronder halfblote vrouwen.
    De mooiste en duurste auto's scheuren voorbij.
    We zien dure restaurants met namen van bekende chefs.
    Er worden veel shows gegeven door grote artiesten, waaronder onze bekende Hans Klok.
    De stad kent ook een keerzijde: we zien veel zwervers en overal hangt een sterke wietlucht.
    We lopen een behoorlijk aantal kilometers deze dag.
    Het maakt niet uit welk hotel je binnengaat, op iedere begane grond stap je een casino binnen. Zover je kunt kijken staan machines, flikkeren lichtjes en hoor je bliepjes. Mensen zitten aan speeltafels en verspelen hun fiches. Op grote schermen worden verschillende soorten sport live uitgezonden, waar je je weddenschap in kunt zetten.
    Als je in Vegas bent geweest moet je natuurlijk wel je geluk beproefd hebben, en we besluiten om voor een paar dollar een gokje te wagen bij een van de slot machines. Het is een simpele kwestie van op de knop "flip" drukken. We lijken eerst winst te boeken. Helaas blijkt dat we ons hoogtepunt niet hebben herkend en we verliezen ons geld. Toch leuk om geprobeerd te hebben.
    De stad was een leuke onderbreking, en het was een hele belevenis om er te zijn geweest. Maar ik vind het niet erg om alle drukte en hectiek weer achter ons te laten.

Sequoia

October 19, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 10 °C

Na Las Vegas hebben we de banden heel wat mijlen laten draaien. We zijn een heel stuk naar het westen getrokken.
    Donderdag hebben we de hele dag gereden. Op een korte stop bij Calico Ghost Town na was deze dag niet bijzonder interessant. Alhoewel deze stop ook niet bijster interessant was. Het moest een verlaten stadje voorstellen van uit de tijd van de goudkoorts, maar het was omgetoverd tot een toeristische attractie om het geld uit onze zak te kloppen.

Vrijdag hebben we weer een lange route afgelegd. Het landschap is langzaamaan flink veranderd. We rijden door de Sierra Nevada, een bergketen, en Sequoia National Forest.
    De weg is eindeloos en smal. We rijden van de ene bocht de volgende weer in. Slingerend, omhoog en omlaag. Het vergt behoorlijk wat stuurmanskunsten, maar het uitzicht is wel mooi. Het landschap is glooiend, met gele velden en bomen waarvan de bladeren al aan het verkleuren zijn. We rijden langs ranches, waar de koeien in onmetelijke grasvlakten staan te grazen. Menig Hollandse koe zou er jaloers op zijn.
    Wanneer we het bos even achter ons laten komen we in een gebied met vele rijen fruitbomen. Arbeiders plukken de sinaasappels en citroenen.
    Die avond wagen we ons aan de barbecue die op de camping staat. Een tot houtskool omgetoverde kip is het resultaat, maar afgezien hiervan is het wel gezellig en lekker.

Vandaag, (zaterdag), staan we voor dag en dauw op. We hebben weer een lange dag voor de boeg. Vakantie is niet altijd tot rust komen.
    We koersen naar het Sequoia National Park. Dit park herbergt de Sequoia Trees, ook wel mammoetbomen genoemd. Dit is de grootste boomsoort ter wereld.
    We gaan op bezoek bij de stokoude General Sherman Tree. Deze oude baas is niet alleen 2200 jaar oud, maar is ook nog eens de grootste boom ter wereld. In volume dan, want er zijn wel hogere bomen. Alhoewel General Sherman wel 83 meter hoog is!
    We lopen door het bos en komen bij de Sequoia bomen uit. Ze zijn ontzagwekkend groot. We zijn nietig en klein naast de majestueuze bomen. Ze zijn niet alleen hoog, maar ook in omvang zijn ze gigantisch. Ze steken boven alles uit. Deze woudreuzen staan hier al honderden, al dan niet duizenden, jaren en doorstaan alles. Sommige bomen hebben brandplekken, wat wijst op bosbranden die hier hebben gewoed. Vuur deert hen echter niet en kan het niet het loodje doen leggen.
    We bewonderen de bomen en zijn stil van de grootsheid van deze oudste levende wezens op aarde.
    Na deze uitstap reizen we verder in de richting van Yosemite National Park. Maar daarover later meer...!

Yosemite

October 20, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Zaterdag rijden we Yosemite Park in. Het is een gigantisch Nationaal Park en we zouden hier dagen in door kunnen brengen, maar we spenderen hier helaas maar 1 nachtje. Om bij de camping te komen moeten we nog een ruime anderhalf uur rijden, en dat is geen straf, want de uitzichten zijn weer waanzinnig mooi.
    Er is heel veel bos en hoge bergen. De rotsen zijn hier van graniet en dit maakt dat de omgeving er heel anders uitziet dan we eerder hebben gezien. Bekend van Yosemite zijn de rotskoepels. 'Half Dome' is er eentje van. Eigenlijk een halve. Vanuit de verte zie je de opvallende berg al, een halve koepel, waarna deze scherp doormidden is gesneden. We kijken uit over een vallei met bos, graniet gebergte en meertjes en riviertjes. Weer een prachtig stuk natuur.
    Het is hier ook niet ongewoon dat er bosbranden voorkomen. We rijden door stukken bos waar in het verleden een brand heeft gewoed. De tekenen hiervan zijn goed te zien. We kijken uit over een vallei des doods; de kale geraamtes van zwart geblakerde bomen staan stil naast elkaar. Waar de schors is weggebrand resten de witte doodsbeenderen. Er heerst een onwerkelijke stilte.
    Op de bodem is de geboorte van het leven echter weer te zien. Er groeit groen gras en lage struiken spruiten omhoog.
    In het park wordt gewaarschuwd voor wilde dieren, zoals beren en poema's. Het is verboden om voedsel achter te laten of in het zicht in je auto te laten liggen, want beren breken zo in! Bijzonder feitje: beren zijn dol op tandpasta, dus deze moet je ook echt niet tevoorschijn halen. De containers die buiten staan zijn zo gemaakt dat een beer deze niet open kan maken. Mochten we een beer of poema tegenkomen, dan moeten we hard roepen, zwaaien en stenen gooien. We houden onze ogen goed open, maar helaas (of gelukkig) spotten we geen roofdieren.
    Die avond scharen we ons behaaglijk rond het hoogoplaaiende kampvuur onder de schitterende sterrenhemel.

Zondagmorgen slapen we lekker uit.
    We maken een korte wandeling in het park. Het pad voert langs een gedeelte waar het vuur zijn sporen weer heeft achtergelaten. Hierna doemen de reusachtige Sequoias weer voor ons op. Het blijven ontzettend indrukwekkende bomen.
    Verderop ligt een exemplaar op de grond. We klimmen erop en staan hoog boven de grond. Iets verder ligt een volgende. De boom is in z'n volle lengte hol van binnen. Bij z'n wortels kruipen we naar binnen en we worstelen ons meters ver door de boom.
    Als laatste voert het pad door een oude, reeds dode Sequoia heen. Zo'n 150 jaar geleden werd er een gat in deze boom gemaakt om toen al toeristen te trekken.
    We komen erachter dat hier zo nu en dan gecontroleerd een vuur wordt aangestoken, omdat dit goed is voor de Sequoias!
    Na de wandeling verlaten we het park weer om na een korte rit op een nieuwe camping neer te strijken.
    Morgen gaan de avonturen onverminderd verder!

San Francisco

October 22, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 22 °C

Maandag rijden we van Angels Camp naar het meest westelijke deel van onze reis: San Francisco!
    Rond San Francisco is het een grote brij van steden en kleine plaatsjes, die allemaal een geheel vormen. Het begint steeds drukker te worden. En dan nadert daar San Francisco. Ze ligt aan het water en wordt omringd door bruggen. Vanuit de verte zien we de Golden Gate Bridge, het iconische symbool, al naderen. Even later rijden we, over de enige echte Golden Gate Bridge Downtown binnen. De huizen hebben verschillende kleuren en het ziet er erg gezellig uit.
    We rijden Down Town weer uit en rijden langs de kust naar het zuiden, naar Half Moon Bay. Dit is een klein plaatsje aan de kust, net bij de drukte van San Francisco vandaan. De rijkelui vestigen zich hier voornamelijk. Dat is goed merkbaar, want vanaf onze camping kijken we uit over een gigantische golfbaan, uitkijkend over de zee. Wanneer we het pad naar het strand oplopen, zoeven de golfkarretjes voorbij en vliegen de golfballetjes ons om de oren. Iets verderop staat een gigantisch clubhuis. Allemaal heel chic.
    We genieten van de zon op het strand en wagen ons in de oceaan, maar deze is bikkelkoud. Ook liggen er rotsen in het water, dus zwemmen gaat m niet worden.
    's Avonds proberen we de barbecue uit die we van een andere campertoerist hebben gehad.

Dinsdag rijden we met de camper weer in de richting van Down Town San Francisco. We laten de camper achter op een parkeerplaats en rijden het laatste stuk met de Uber. Middenin de stad worden we gedropt. We staan tussen hoge torens en kijken brede straten in. De stad heeft een industriële bouwstijl. Hoge appartementsgebouwen hebben brandtrappen aan de zijkant. Overal op straat staan foodtrucks, waar mensen hun eten of drankje halen.
    Tussen alles door komt de oude Cable Car langs gerammeld. Aan de buitenkant hangen mensen, terwijl de tram heuvel op en afgaat.
    De stad is op heuvels gebouwd, en afentoe klimmen we steil omhoog. De zon schijnt uitbundig, dus we hebben het warm zat.
    Bij de boulevard aangekomen zien we verderop een eilandje met de beruchte gevangenis Alcatraz liggen. Bij de Subway fixen we een lunch.
    Vanaf hier nemen we de bus naar de Golden Gate Bridge. We zijn er al overheen gereden, maar nu we er voor staan is het nog indrukwekkender. Het is een prachtig plaatje om de rode brug in al zijn grootsheid te zien liggen.
    Wanneer we de brug overlopen, hebben we een fantastisch uitzicht over de skyline van de stad. In de verte zien we alle hoge torens naast elkaar staan. De zon staat al wat lager en doet de gebouwen schitteren.
    We lopen de brug in z'n gehele lengte af en weer terug. Het is een behoorlijke wandeling, maar de zon zet de brug en de omgeving in een prachtige gloed.
    Hierna laten we ons door de Uber bij een restaurant afzetten waar we een burger eten die een heuse award heeft gewonnen.
    Na de avondmaaltijd maken we nog even een ommetje. We lopen langs een gezellige straat met barretjes. Hoog op de heuvel kijken we neer op de stad, schitterend met alle lichtjes.

Down to the South

October 24, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 32 °C

Woensdag is het begin van het einde van de reis; we rijden naar het zuiden richting Los Angeles over highway 1, helemaal langs de kust van de Pacifische oceaan.
    De reis mag dan wel tot een einde lopen, maar we hebben nog een prachtige route voor de boeg. Links van ons liggen bergen, rechts kijken we uit over de oceaan. Beneden aan de kliffen liggen strandjes en rotsen waar het schuim opspat. Vuurtorens staan hoog op de klif. In het water scheren surfers over de golven.
    We stoppen bij een strand waar een kolonie zeeolifanten ligt. Het zijn er honderden. Ze liggen allemaal naast elkaar te bakken in de zon. Sommigen zijn aan het stoeien of spetteren lekker in het water. Je hoort de brullende en knorrende geluiden al van ver.
    We slapen die nacht in een park zonder stroom- of wateraansluiting, dus we moeten het hebben van de reserves van de camper. We staan op loopafstand van het strand. De zon is net onder wanneer we hierheen lopen. In stilte genieten we nog even van de kleurenpracht en het ruisen van de branding.

Vandaag (donderdag) staan we voor de eerste ochtendgloren op. We gaan vroeg op pad, want we moeten het laatste lange stuk naar Los Angeles rijden. Nog even kunnen we genieten van de prachtige route langs de oceaan. We passeren mooie, bekende stranden; zoals bij Malibu.
    Na uren non-stop rijden bereiken we Los Angeles aan het begin van de middag. We rijden door naar Hollywood. Als je hier geweest bent kun je deze niet gemist hebben. Op een heuvel zien we de grote, witte, welbekende letters staan: Hollywood!
    Hierna rijden we naar de Walk of Fame. Alle bekende sterren liggen hier op de stoep: een ster met een naam erop. We lopen de straat af en bekijken de vele sterren. We passeren het Chinese Theatre, waar een première van een nieuwe Netflix film wordt voorbereid. De rode loper ligt al uitgerold en de mensen zitten alvast in klapstoeltjes om uren te wachten om een glimp op te vangen van de filmsterren.
    Het is ontzettend heet in de stad en we lopen er al zwetend bij. Om onze innerlijke voorraden weer even aan te vullen eten we een overdadige double cheeseburger.
    Na Hollywood gezien te hebben rijden we nog even langs Beverly Hills; een stad tegen Los Angeles aan, waar vooral veel beroemdheden zoals filmsterren wonen. We zien prachtige, grote huizen en de mooiste auto's voorbij rijden. Na al deze weelde keren we onze eenvoudige camper om, om naar de camping, helemaal aan de andere kant van de stad, te rijden. Het is bizar druk op de wegen en we doen er helaas nog ontzettend lang over. Maar gelukkig, uiteindelijk bereiken we onze laatste camping heelhuids.
    Het laatste nachtje in onze vierwieler is aangebroken!

Last of LA

October 26, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 28 °C

Vrijdagochtend ontwaken we voor de laatste keer in onze trouwe camper. Ze heeft ons ver gebracht en stond altijd voor ons klaar.
    Nu is het tijd om alles weer in te pakken en de camper helemaal schoon te boenen. We gaan flink aan de slag en een paar uur later is ze weer spik en span.
    Bij een tankstation vullen we het propaan weer aan, en dan rijden we naar de camperverhuurder. Alles wordt gecontroleerd en contracten worden ondertekend en dan komt het moment dat we de camper echt achter moeten laten.
    We nemen een Uber naar het hotel, waar we een nachtje zullen slapen.
    Het is weer een hele warme dag en we gaan naar Venice Beach. We lopen over een gezellige boulevard en een enorm zandstrand. Palmbomen staan langs de rand en er hangt een gezellige, chille sfeer. Langs de boulevard zitten hippies en zwervers die zelfgemaakte kunst of sourvernis te koop aanbieden. Om af te koelen nemen we een duik in het heerlijke oceaanwater.
    Over het strand vervolgen we onze tocht naar de Santa Monica Pier. Er staan verschillende attracties op de pier, waaronder een reuzenrad en achtbaan. De befaamde Route 66 eindigt hier bij de pier, en er staat een bord om dit aan te geven.
    Onder het genot van een cocktail kijken we uit over het strand. Hierna gaan we even lekker bakken op het zand om nog een beetje bij te bruinen.
    Wanneer de zon haar weg naar de horizon is begonnen stappen we weer op. Aan het begin van het strand staan toestellen om te sporten. Mensen trekken zich op aan stangen, zwaaien aan ringen, klimmen in touwen of balanceren over een koord. Uiteraard leven we ons ook even uit, waarna we weer rustig verder lopen. Verderop is een skatebaan, waar skaters indrukwekkende skatemoves laten zien. Ze racen over de baan en maken hoge sprongen.
    We passeren ook de sportschool waar de legendarische Arnold Schwarzenegger getraind heeft in zijn jonge jaren.
    We dineren bij een erg gezellig Italiaans restaurant. Met het hele restaurant zingen we uitbundig een lied.

Zaterdag slapen we heerlijk uit in onze comfortabele hotelbedden. Vanavond gaan we vliegen, dus we hebben de middag nog te overbruggen. We laten onze koffers in het hotel achter en gaan brunchen bij Pann's, het restaurant waar we 3 weken geleden een kop koffie hebben gedronken. We zitten aan de bar op krukken en eten overdadige porties, terwijl onze koffiemok constant bijgevuld wordt.
    Met een volle maag wandelen we naar een parkje, waar we de rest van de middag chillen.
    Terug in het hotel worden we met de shuttleservice bij het vliegveld afgezet.
    2 vluchten te gaan, en dan zijn we weer thuis na 3 weken van geweldig reizen!