January - February 2016

Jasmine Lodge.

January 3, 2016 in Cambodia ⋅ 🌙 26 °C

Nu har vi äntligen hittat ett hotel efter lite sökande på plats. Helt ok. 30 dollar inkl frukost och en pool för grabbarna. Mysigt lite Backpacker ställe. Bra trötta nu efter nästan ett dygn på resande fot. Samt tvingat oss att vara uppe en stund på kvällen. Imorgon börjar äventyret med att Besöka Ankor Wat.
    Resan gick bra förutom fick en rejäl språngmatch på Hong Kongs Flygplats för att hinna med anslutningsflyget..
    Tills vi ses igen. Kram från 32 grader...

En dag i värme och bland tempelruiner.

January 4, 2016 in Cambodia ⋅ 🌙 30 °C

Idag var det dags att ge sig på tempelområdet. Detta gigantiska område med tempelruiner från kmer tiden ca 800-1000 efkr.
    Vi hyrde en tuk-tuk och drog iväg upp mot området. Kostnaden att komma in är 40$ för 3 dagar. Och har läst att det är lagom att upptäcka detta. Hittade en sida på nätet på en lämplig rutt. Den kommer vi följa dessa 3 dagar bland stenen och värmen.
    Det var underbart att åka tuk-tuk naturlig ac och gick faktiskt mycket smidigt. Bland denna trafik som finns här.
    Det var fantastiska miljöer som vi sett och även barnen tyckte det var imponerande. Vilka tempel. Och det bästa sparar vi till sist Ankor Wat. Återkommer när vi vart där.
    Efter ca 6 timmar bland sten och dammiga vägar var det gött o slänga sig i poolen på hotellet.
    Dags för dusch och sedan ut i Siem Reap för middag. Tills vi hörs igen.

Promenad i skog o bland sten...

January 5, 2016 in Cambodia ⋅ 🌙 29 °C

Idag blev det en tur till ännu ett tempel samt fått nys om ett vattenfall med sandristningar bredvid. Stället hette Kbal Spean. Och väl värt ett besök. Lite småjobbigt att ta sig dit bara. 1,5 timme i en tuk-tuk och sedan en promenad på ca 1800 m uppför. Men stor eloge till grabbarna som inte klagade någonting. Det varmt och jobbigt men belöning var ett vattenfall samt få sett Kambodjas landsbygd.
    Nu kan man njuta av kvällens middag efter denna dag.
    Tills vi hörs igen.

"Japaner, japaner" och ännu mer tempel.

January 6, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

Idag var dag 3 av 3 bland templen. Denna gången åkte vi en tur som kallas miniloopen. Och det blev en av de tuffaste men härligt.
    Vi började med templernas tempel Angkor Wat. Detta var en fantastisk upplevelse detta gigantiska tempel. Se allt de tillverkat i sandsten. Måste upplevas i verkligheten för att känna vidden av alla dessa byggnadsverk. Kort ger inte samma "feeling".
    Vilken värme och dessa japaner, överallt och hela tiden tar kort. Tror att det går minst en selfiepinne på varje Japan. Gör inte saken man har en unge med ljust hår och BLÅA ögon. De flesta asiater smälter när de ser Charlie. Han lär finnas i ett gäng kameror just nu. Men glad för uppmärksamheten.
    Sedan blev det ett tempel vid namn baylon. Och dessa ansikten som var gjorda i stenen.. Sprang på en guide som gav oss lite historia samt bra photomoment.
    Sedan var jag och Kevin uppe i ett högt tempel. Vilja trappor, stor eloge till Kevin att orka detta.
    Som grädde på moset avslutade vid ett tempel som heter Ta phom. Detta är känt från filmen Tomb Raider. Vilka träd som fanns där gigantiska med otroliga rötter som gick över murar o sten.
    Efter detta blev det hemgång med vår "vän" som kört runt oss i sin tuk-tuk. Nu en efterlängtad dusch sen middag. Btw ny maträtt hittade. Ka laok så god. Kött wokad i en god sås med ris och ett stekt ägg.
    Tills vi hörs igen.

Far o flyg...

January 7, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 31 °C

Idag hade vi sovmorgon efter gott upp 6.30 de senaste dagarna. Satt klockan på 8.30. Mmm va skönt. Men vem vaknade kl 6.30 hur pigg som helst. Jo jag 🙋. Resten av familjen sov. Då tog jag mig en morgonpromenad i Siem Reap.
    Visste att det fanns några geocacher i centrum dom kunde man ju logga. Härligt att se Siem Reap att vakna medan man åkte fram med en tuk-tuk med en nybrygg kaffe i handen. Och en behaglig värme att vistas i.
    Efter en promenad på ca 3 km så kom jag tbx till hotellet. Familjen var vaken och dags för frukost. Sedan blev det bad och sökning för hotell i Sihanoukville som vi skall resa till idag.
    En tuk-tuk rymmer en familj på 4 Pers plus dess bagage för en månad. Behöver jag berätta hur tuk-tukn såg ut... 😀
    Nu har vi landat i Sihanoukville. Och inget bokat. Träffade ett äldre svenskt par som inte hade bokat hellre. Vi slog våra påsar ihop. Så vi lyckades få en transport med en buss. Och de frågade vilket hotell skall ni bo på? Ingen aning släpp av oss någonstans i närheten av huvudgatan så löser vi detta. Där stod vi mitt på jordvägen som var huvudvägen. Damerna tog initiativet och tog en tuk-tuk och letade någonstans att sova. Medan vi herrar tog barnen och gick in på närmsta pub...
    20 min senare så var 2 rum fixade. Vi fick en bungalow ca 15 m från havet/ nackdelen är att det är lounge utanför får ser om det hörs något... Det är ju ändå bambu.. Lite dyrt 30 $ natten och kall vatten. Men underbart.
    God natt tills vi hörs igen.

Strandhäng, sand o city.

January 8, 2016 in Cambodia ⋅ ⛅ 21 °C

Intressant att sova i bungalow man hör en hel del djur. Trodde det regnade inatt men Jeannette trodde det var råttor som sprang över taket. Jag hoppas det var regn iaf. Inatt blir det öronproppar.
    Blev en soldag vid stranden ca 15 m från bungalowen. Känns helt ok så nära.
    Underbart var det iaf. 30 grader i vattnet o 30 grader i skuggan.
    Lyckades bränna mig som vanligt när jag är på solsemester. Men ett par Kambodjneror såg detta och erbjöd att smörja in mig med äkta Aloe Vera. Dvs skar i riktiga kaktusblad och smetade in i huden. Känns lite bättre nu i huden. Även Kevin blivit bränd men där tog vi J Foreverprodukter.
    Efter detta åkte vi in till stora "staden" Sihanoukville. Spatserade och passade på att käka på en restaurang där vi fick bra länge på maten. Samtidigt som de sålde fyrverkerier bredvid. Vilka kaskader det var. Två killar med händerna för öronen hela tiden. Det var bara att mata dom samtidigt som de höll för öronen.
    Dags att ta sista ölen och knyta sig. Tills vi hörs igen.

Under parasoll och nightmarket.

January 9, 2016 in Cambodia ⋅ 🌫 1 °C

Idag var det även en lugn dag vid stranden förutom att jag fick ligga under ett parasoll pga solbränna. Det kostar att ligga på topp.
    Vart orolig i magen ett tag så det fick bli lite travello nu mycket bättre.
    På kvällen stack vi och åt grym pizza i närheten. Hade fått nys om ett det skulle vara en nattmarknad i närheten och just på lördagkvällar. Dit drog vi och tänkte nu blir det shopping. Men så fel man kan ha. Detta var något av ett ställe man köpte egengjorda hantverk och egengjord mat av Backpackers. Och det fanns en scen vem som helst kunde gå upp och spela sjunga något. Var lite hippiestuk över det hela. Intressant och kul o se spektaklet.
    Sitter med en GT på stranden och njuter av havets ljud.. God natt tills vi hörs igen.