Denemarken 2019

June - May 2019 Read more
  • 729kilometers

Voorspoedige reis...

June 15, 2019 in Germany ⋅ 🌧 18 °C

Afgelopen nacht heeft de regen afkoeling gebracht en als we om 08.50 uur vertrekken is het bewolkt, maar droog.
    We moeten goed opletten bij ons vertrek of er geen vrachtschepen op het Mittellandkanaal varen, zij zuigen namelijk de haven leeg en even later komt het water weer terug, waardoor onze boten op die momenten vrijwel onbestuurbaar zijn.
    De Bruce is als eerste buiten de haven en houdt alles in de gaten, om negen uur varen we weer allemaal op het kanaal.

De vaartocht verloopt voorspoedig en aan het einde van de morgen begint de omgeving te veranderen, we zien bossen verschijnen en het wordt heuvelachtig, mooier dus.
    Kwart over één arriveren we in jachthaven Bad Essen zoals Willy gepland had, de vrij smalle ingang wordt door alle schippers met verve genomen en al snel liggen we allemaal aangemeerd.
    Bad Essen is een kuuroord en ligt aan de Europese wandelroute E11 die van Den Haag naar de Poolse grens loopt.

s' Middags gaan we met z'n allen een wandeling maken, waarbij we al snel een ijssalon tegen komen...ook de hond van Willy en Viviane krijgt een ijsje waar ze erg van geniet.
    We bekijken het leuke plaatsje (er is een proeverij georganiseerd) met de vele vakwerkhuizen en een mooie kerk, heel knus en vriendelijk.

Zondags rust...

June 16, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag is het licht bewolkt als we opstaan, om 08.45 uur verlaten we de mooie haven van Bad Essen, we varen naar Minden.
    Minden is een grote stad en ligt aan de Weser, het Mittellandkanaal ligt circa 10 meter hoger en wordt door twee naast elkaar liggende kanaalbruggen over de Weser geleid, vanaf de kanaal bruggen heb je een prachtig uitzicht over het Weserdal.
    Na een rustige vaartocht komen we rond de middag aan in Minden, De Luwte en De Bruce gaan in jachthaven Minden-Hahlen liggen, wij varen verder en gaan aan de graskant liggen met uitzicht op het prachtige sluizen complex van Minden.
    Het is even passen en meten, maar dankzij de medewerking van Nederlandse boot eigenaren lukt het gelukkig.
    Tijd voor de lunch en zondags rust. Na de lunch heeft iedereen gedaan waar men zin in had, de batterijen weer opgeladen en met morgen 70 kilometer varen voor de boeg kwam dat heel goed uit.

Genieten...

June 17, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 25 °C

Opnieuw start de dag zonnig, precies om 08.45 uur komen De Bruce en De Luwte aanvaren en enkele minuten later varen we over de kanaalbrug met een prachtig uitzicht over het dal van de Weser.

We gaan er eens goed voor zitten, je kan het Mittellandkanaal saai noemen, maar de prachtige begroeiing op de oevers, de prachtig blauwe lucht met witte wolken en af en toe een doorkijkje op het dal bieden genoeg om te genieten.
    Als we Sehnde passeren zien we een grote grijs witte berg, dat is kali van de nog in werking zijnde kalimijn.

We passeren Hannover met veel industrie, een politieboot vaart een tijdje gezellig met ons mee en om 14.30 uur varen we bakboord uit het zijkanaal Hannover-Linden op waar zich de jachthaven M.B.C.Seelze bevindt.
    We worden hartelijk ontvangen en er wordt voor iedereen een ligplaats gevonden, in het clubhuis komen we bij elkaar om de dag te evalueren, een drankje pak je uit de koelkast en een euro in het sigaren doosje....én om een oplossing te vinden voor Frie die een ontsteking in haar kaak heeft.
    De mevrouw die ons zo vriendelijk heeft ontvangen stelt voor om de tandarts in Seelze te bellen en een meneer wil haar wel brengen in zijn BMW Z4 met open dak!!!
    En zo gebeurt het dat we Frie stralend zien vertrekken en, met de benodigde medicijnen, komt ze gelukkig ook weer terug!
    Wat een geweldig vriendelijke en behulpzame mensen hier, Willy, en ook wij, hebben dit al eerder ervaren.
    Als we op het achterdek genieten van de prachtige avond komt de havenmeester afrekenen, hij hoopt dat we nog eens terug komen!

Gescheiden...

June 18, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag vertrekken we, opnieuw onder een stralende zon, voor de laatste 66 kilometer op het Mittellandkanaal.
    In totaal hebben we straks bij de afslag naar het Elbe-Seitenkanaal 233,7 kilometer afgelegd op het Mittellandkanaal en vandaag krijgen we de eerste sluis vrijwel direct na ons vertrek.
    De Hindenburgsluis heeft een verval van 14,7 meter en is prachtig om te zien, helaas staat hij in de steigers, maar aan de binnenkant is de karakteristieke klok wel te zien.
    We moeten hard werken om de boten in bedwang te houden en op tijd de touwtjes te verhangen gelukkig gaat het ons allemaal prima af.

Door een voor ons varende vrachtboot en een versmalling in het kanaal wordt de groep gescheiden, en als we rond drie uur bij de afslag naar het Elbe-Seitenkanaal komen varen er vier boten naar Yacht-club Hoffmanstad waar ze met enige moeite een plaats kunnen vinden.
    Via de marifoon waarschuwen we de twee achterblijvers dat er geen plaats meer voor hen is, zij leggen aan op het kruispunt aan een lange steiger.
    Als we aan de koffie zitten komt Willy ons opzoeken om te kijken of alles bij ons in orde is, hij is daarvoor door korenvelden en hoog gras geploeterd, maar het is hem gelukt... een ware leider!!!
    Natuurlijk wordt hij beloond met een Belgisch biertje...

Op avontuur...

June 19, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 26 °C

Het wordt eentonig, maar opnieuw start de dag zonnig en warm.
    Vier boten verlaten de haven om 08.30 uur om zich bij de andere twee te voegen en zo varen we gezamenlijk het Elbe-Seitenkanaal op het avontuur tegemoet.
    Niemand van de toervaarders heeft deze route eerder gevaren, dus zijn er kaarten bestudeerd en boeken gelezen ter voorbereiding.
    Het Elbe-Seitenkanaal loopt door het Allertal en over de Luneburgerheide en is de noord-zuid verbinding tussen de Elbe en het Mittellandkanaal.
    Het is 115 kilometer lang en er wordt een hoogte verschil overbrugd van 61 meter, door de sluis bij Uelzen 23 meter en door de schepenlift bij Scharnebeck 38 meter.
    Het is in eerste instantie een wat saai, maar niet onprettig kanaal om te varen later komt er meer begroeiing.
    Met grote regelmaat komen we vrachtschepen tegen en ook veel pleziervaart.

Om 14.10 uur komen we aan bij sluis Uelzen, we moeten wachten tot we opgeroepen worden, na een half uur wachten is het zover en varen we achter een vrachtboot de sluis in. De sluiswachter komt controleren of we onze touwen bij de juiste drijvende bolder hebben en dan gaan we zakken. 23 meter is echt veel, maar het gaat allemaal heel rustig. Het gevolg is wel dat we pas om 15.40 uur de sluis uitvaren. Gelukkig is het niet ver meer naar de haven, iedereen vindt een plaats en gezamenlijk gaan we het lidgeld betalen in het clubhuis.
    Omdat het ontzettend warm is reserveren we een tafel in het clubhuis voor het diner en genieten we van een heel gezellige avond.

Een bewogen dag...

June 20, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Na een nacht met onweer, gelukkig op afstand en wat regen is het vandaag bewolkt en gelukkig veel minder warm.
    Zoals we gewend zijn vertrekken we om 08.45 uur, dit keer uit de mooie haven van Uelzen.
    We gaan op weg naar de volgende uitdaging het Schiffshebewerk Luneburg waar we om 12.10 uur aankomen.

De schepenlift bestaat uit twee grote troggen (bakken) van 100 meter lang en 12 meter breed.
    Het totaalgewicht van een trog gevuld met water is 5800 ton. Als tegengewicht zijn 224 betonblokken van elk 26,5 ton aan enorme staalkabels aangebracht. De troggen worden door 4 gelijk geschakelde elektomotoren van elk 160 kW en een getand stangenstelsel op en neer bewogen. Een schutting duurt ongeveer 20 minuten en overbrugd een hoogte verschil van 38 meter.

Als wij om 12.10 uur aankomen varen vaart er net een vrachtschip de trog uit en ligt er een vrachtschip klaar om in te varen, aan de remming liggen nog een drietal schepen te wachten.
    De Angy gaat aan de remming liggen met de bedoeling onze groep van 6 boten aan te melden, ook De Bruce is bezig aan te leggen als er via een goed verstaanbare luidspreker wordt omgeroepen dat de eerste drie sportboten achter het vrachtschip de trog in mogen varen.
    We zijn sprakeloos, vrijwel altijd moet je érg lang wachten, omdat beroepsvaart altijd voor gaat, De Oliver, De Luwte en De Espadarte maken vast aan de remming in afwachting...

Als eerste vaart De Angy achter het vrachtschip naar binnen, gevolgd door De Bruce en tot slot komt De La Rhenane naar binnen varen en perst zich letterlijk tussen de twee voorgangers in; de fenders zitten klemvast tussen beide boten.
    Dan gaat de grote deur dicht en zakken we zeer snel een meter of twintig, daarna gaat het in rustiger tempo.
    Eenmaal beneden gaat de grote deur open en varen wij, op gepaste afstand, achter het vrachtschip aan de trog uit. Het is een enerverende én indrukwekkende belevenis.

Om 13.00 uur varen we verder op het Elbe-Seitenkanaal helaas zonder De Olivier, De Luwte en De Espadarte.
    Willy heeft nog even contact met de achterblijvers, maar helaas zijn zij nog niet aan de beurt.
    Een klein uurtje later varen wij met een grote bocht de Elbe op een prachtige brede, maar ondiepe rivier met zandstrandjes en kribben (die bij hoog water onder water staan!) Na vijf kilometer verlaten wij de Elbe alweer en varen we de jachthaven van
    Lauenburg binnen waar de havenmeester ons de ligplaatsen wijst en helpt bij het aanleggen!
    Voor de La Rhenane is het opnieuw passen en meten...
    Op de Angy drinken we een borrel op de goede afloop en hebben we contact met de achterblijvers, zij liggen nog steeds vóór de schepenlift, beslist niet leuk!
    Uiteindelijk arriveren zij pas om 17.55 uur in de haven en om die reden besluiten we morgen een rustdag in te lassen!

De langste dag...

June 21, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 17 °C

Opnieuw regen vannacht, best handig dat het in Duitsland altijd 's nachts regent...😉
    We beginnen de dag licht bewolkt en 21 graden is een prima temperatuur om op onze 'rust dag' wat klusjes aan te pakken.
    Er wordt schoongemaakt, fietsbanden geplakt, boodschappen gedaan én niet geheel onbelangrijk: getankt.

In de loop van de middag gaan we met een aantal toervaarders een wandeling maken door het schippersstadje Lauenburg. Ooit was dit stadje een belangrijke tussenstop op de zoutstraat van de Oostzee naar Luneburg.
    De huizen zijn heel karakteristiek en bijzonder oud, maar helaas niet allemaal in goede staat.
    In het verleden heeft de Elbe hier voor overstromingen gezorgd, de laatste grote overstroming was in 2013.
    Gelukkig is er aan terrassen geen gebrek, daar hebben we na de wandeling dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Onthaasten...

June 22, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 17 °C

Het is stralend zonnig na een frisse nacht, om 08.45 uur zijn we er allemaal weer klaar voor!
    We beginnen de dag direct met een sluis, achter een vrachtboot aan schuiven we bijna allemaal naar binnen, helaas moet De Bruce achterblijven en wachten op de volgende schutting.
    We varen op het Elbe-Lübeckkanaal en mogen niet harder varen dan 10 kilometer per uur, deze snelheid moet je absoluut niet overschrijden anders heb je kans op een boete, de snelheid wordt gecontroleerd door de minimale vaartijd tussen de sluizen.
    Onthaasten dus...geen probleem, de omgeving is prachtig en de vogels trakteren ons op een gratis fluitconcert.

Het kanaal loopt van Lauenberg tot Lübeck en de lengte van het kanaal is 62 kilometer met 7 sluizen.
    Vandaag passeren we er twee en gaan we overnachten in Molln, Na 10 kilometer arriveren we bij de tweede sluis die 35 meter korter blijkt te zijn.
    De eerste drie sportboten mogen invaren, wij blijven met drie boten achter en wachten op de volgende schutting.
    Al snel komt er een rondvaartboot én De Bruce aan varen, gelukkig kunnen we nu met z'n allen in de sluis wel zo gezellig voor De Bruce. Na een vlotte schutting varen we met z'n vieren verder door het mooie landschap en genieten.

Even voor twee uur arriveren we in de haven van Molln we worden opgewacht door Luc en Christine, met De Bob zijn zij het gezelschap vooruit gereisd.
    Het aanleggen heeft nogal wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk ligt iedereen naar het zin, een aantal toervaarders spreekt met elkaar af om in Molln uit eten te gaan.

Molln is de stad van Tijl Uilenspiegel, een vrije vogel die door Nederland en Duitsland trok en iedereen voor de gek hield met zijn streken, hij zou in 1350 in Molln gestorven zijn.
    De stad heeft dan ook een origineel Uilenspiegel museum, helaas ontbreekt de tijd om dat te gaan bezoeken.

Genieten...

June 23, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 20 °C

Bij het opstaan is het licht bewolkt en fris, ondanks dat het vandaag zondag is vertrekken we toch om 08.45 uur, niet uitslapen dus...
    We vervolgen onze vaartocht over het Elbe-Lübeckkanaal met vandaag 5 sluizen.
    Tegen half 10 arriveren we bij de eerste sluis, we passen er allemaal gelijktijdig in, wel zo gezellig, intussen is het volledig zonnig geworden met een frisse wind.
    De sluizen zijn gemakkelijk en na de eerste sluis staan de volgende 4 sluizen al op groen als we aan komen varen een soort groene golf op het water...bijzonder praktisch!
    De omgeving van het kanaal is adembenemend mooi en zeker de mooiste op de route tot nu toe, op een gegeven moment spot Henk een kleine ree, maar bij het zien van zoveel boten trekt het reetje zich direct terug in het groen.
    Ondanks de vijf sluizen is het een heerlijke vaardag geweest!

De stad Lübeck komt in zicht, Jef en Monique hebben zich ingespannen om ligplaatsen te reserveren voor 7 boten midden in de stad. Wel is het spannend voor enkele boten vanwege twee érg lage bruggen, stapvoets varen is het devies en de matroos kijkt of het lukt, lukt het eigenlijk nét niet dan geef je vol gas...
    Twee uur ligt iedereen, zonder schade, op zijn plaats en kunnen de schippers het havengeld gaan betalen, enigszins bleek om de neus komen ze terug, we liggen prachtig, maar het heeft ook zo zijn prijs...

In de loop van de middag gaan een klein aantal toervaarders op verkenning in de mooie stad de winkels zijn helaas gesloten, maar de terrassen gelukkig niet!
    Om vijf uur drinken we met een groot aantal toervaarders een borrel op het terras van de jachthaven en evalueren we de dag.

Lübeck...

June 24, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Gisteren is met algemene stemmen besloten om nog een dag in Lübeck te blijven.

In het verleden is de stad tot vier keer toe afgebrand, de laatste keer dat de historische binnenstad afbrandde was tijdens de tweede wereldoorlog. Op 28 maart 1942 bombardeerde de Royal Air Force de stad, daarbij werden drie belangrijke kerken verwoest, de Engelse kerk werd gespaard... In die kerk zijn prachtige fresco's te zien.
    Gelukkig werd het grootste deel van de historische binnenstad na de oorlog gerestaureerd en uiteindelijk kwam het in 1987 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco te staan.
    Opnieuw gaan we onder leiding van Jef en Monique een stadswandeling maken om de vele mooie gebouwen te bekijken.

's Avonds om 20.00 uur is er een bijeenkomst gepland om de route te bespreken die we gaan volgen naar en in Denemarken.
    Morgen varen we naar Grave, dat wordt onze uitvalsbasis om de oversteek naar Denemarken te maken, het begint nu spannend te worden, we wachten tot het verantwoord is met de windsterkte.
    Gelukkig zijn er een aantal ervaren zeilers bij ons in de groep die veel verstand hebben van het varen op zee, het is een uitdaging en die uitdaging gaan wij met z'n allen aan!