Living in: Norway Read more Norway

Santa Marina til Finisterre

April 28 in Spain ⋅ ☀️ 13 °C

Etter en hyggelig frokost hos Albergue O. Logoso la vi i vei på den 28km lange veien til Finisterre. Været var kjølig, klart og frisk, en god start på en lang vandring. Leden gikk gjennom en blanding av landeveier, skogstier og stier gjennom et kulturlandskap. Den første delen av vandringen, til nærmeste påfyll av drikke og føde, er 16 km - byen Cee. Der inntok vi lunsj og en vel fortjent hvil. Vi bestilte en eller annen rett med pølse, som ikke smakte spesielt godt. Jeg lot den være, men Tim fortærte den, noe som skulle vise seg ikke å være så smart senere på ferden. De ble simpelt hen et møkka-problem.
    Videre 12 km til Finisterre. De siste km er ofte langt lengre enn de første - også denne dagen. Flere meget bratte bakker (opp og nedover) ble strevsomt overvunnet og snart kunne vi skimte Finisterre i det fjerne. Fra å skimte til vi kom fram, ble det et par timer med gange, ned fra fjellet, langs strender og fram til målet.
    Vi sjekket inn på hotell Vida, gikk gjennom den vanlige rutinen; dusj, hvile, spise og så var vi klare for solnedgangen ved Cabo Finisterre. Været var klart og alt lå til rette for en flott solnedgang, som det også ble. Flere bakker, 3 km til Cabo Finisterre fra hotellet, men med en vakker solnedgang i sikte gikk det greit. Ved fyret på Cabo Finisterre er 0km merket, som for oss betyr at vår pilegrimsferd har kommet til sin slutt.
    Nå blir det å hvile en dag eller to i Finisterre før jeg reiser sydover for noen feriedager i Faro på Algarvekysten.

I sum har det vært en fin tur. Tim har vært et hyggelig reisefølge. Jeg har møtt interresante personer, har kommet nærmere meg selv og egne utfordringer - som ikke lengre er så store, om de i det hele tatt er det.

Takk til alle dere som har fulgt meg på ferden. Dere har vært til stor inspirasjon og glede. Glad i dere alle og så er det slutt for denne gangen. Kanskje har jeg en pilegrimsferd igjen i kropp og sinn?

Santa Marina til Logoso

April 27 in Spain ⋅ ⛅ 12 °C

Etter en hyggelig frokost på Albergue Casa Pepa, sammen med andre pilegrimer, bare det ut i regnet. På veie til Logoso, en kort dag med sine ca. 17 km. Den første delen av veien var en kopi av gårsdagen, regn og flere utfordrende bakker. Skoene begynner å bære preg av mye gåing. Sålene er slitt og dempingen i skoene er ikke hva de var. Det til tross, bena greier seg bra, men det blir nye sko når jeg kommer til Finisterre i morgen.
    Til stor glede stoppet det å regne. Glimt av en blå himmel og solen som tittet fram gjorde resten av ferden rent hyggelig. Leden går gjennom en vakker del av Galicia. Vi går på ca. 400 meter, med et fjellandskap rundt oss. Fjellene er ikke av de høyeste, kanskje rundt 6-700meter, men vakkert er det.
    Snart var i framme i Logoso og Albergue O. Logoso. Et hyggelig sted, innkvartert på sovesal, men med gardiner foran køyesengen, slik at en kan oppleve litt privatliv.
    Bildet av «Stabburet» i sten, er fra gammelt et oppbevaringssted for fødevarer til folk og fe. Det er mange å se av disse langs veien, men få som er bygd av sten. I morgen er det meldt bedre vær og bra er det, for det er nærmere 30 km til Finisterre, som er morgendagens mål.

Negeira til Santa Maria

April 26 in Spain ⋅ ☁️ 12 °C

Fra Negeira til Santa Maria er det 22 km gjennom et kupert område - mange bakker i Galicia og på veien til Finisterre. Været var ikke det beste, for det meste regn. Ikke av det tyngste slaget, men jevnt gjennom hele dagen. Jeg bruker en poncho mot regnet, som er helt tett. Holder regnet ute og svetten inne. Våt av svette innen i fra og regn uten i fra, gjorde turen mindre hyggelig. Lite bilder ble det også i regnværet. Etter 6 timer på veien var jeg framme i Santa Maria og Albergue Casa Pepa. Der ble middagen fortært og snart ble det kveld, med en kakofoni av snorkere. Slik var den den dagen, ikke den hyggeligste, men grei nok. I morgen er det meldt mer regn, men det høre morgendagen til.Read more

SdC til Negreira

April 25 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

I går var vi framme i Santiago de Compostela (SdC) og dermed et vår pilegrimsreise - Camino Portuguese kommet til sin ende. I dag starter vi på en ny pilegrimsferd, fra SdC til Finisterre og videre til Muxia. Vi er fremdeles meg og Tim. Tim traff jeg på Camino Frances i fjor, hvor han gikk sammen med sin datter og et vennepar. Tim er fra Texas, pensjonert IT spesialist i banksystemer. Han har en del eiendom som han forvalter og som er hans pensjonssparing. Han er et hyggelig reisefølge, stille og rolig og vi går hver for oss når vi føler for det.
    Leden tok oss 21 km fra SdC til Negreira, gjennom et meget kupert terreng. Mange og lange bakker og mye svette. En av de mer strevsomme etappene så langt. Ut av SdC var det typiske forstadsområder, men snart var vi i en grønnere natur, en skog. Videre opp og ned, den største bakken var ca. 2 km, med en stigning på mer enn 10%, det er bratt. Kafeer for noe å spise og for en nødvendig hvil, var det langt mellom og ikke før etter 10 km kom vi til den første. En vel trengt hvil og frokost.
    Veien videre gikk gjennom en blanding av kulturlandskap og villaområder, men stadige bakker. Vi passerte Ponte Maceira er en historisk landsby i Galicia, med en bro over elven Rio Tambre fra 13 tallet.
    Vi har vært heldige med været så langt, men i ettermiddag kom regnet og det er meldt regn i flere dager framover.
    Etter 6 timer på veien var vi framme i Negeira og Albergue Alecrin. Vi har dusjet, spist, slapper av og lader opp til morgendagen - i regnvær.

Escravitude til Santiago de Compostela

April 24 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Målet for dagen var å kunne delta på pilegimsmessen kl. 12.00 i Katedralen i Santiago de Compostela (SdC). En 18 km tur i et kupert landskap skulle vise seg å produsere mye svette. Turen gikk gjennom et variert landskap, noe skog, men for det meste gatelangs inn i forstaden til SdC. Vi var framme ved katedralen 11.30 i god tid til messen.

Det er en emosjonell følelse og komme inn på plassen foran katedralen. En følelse av oppnåelse, noe jeg kan være stolt av, erfaringer jeg kan ta med meg videre, og kanskje få anledning til å dele.

Siden ryggsekker ikke er velkommen inn i katedralen, så de ble de plassert på et dertil egnet oppbevaringssted i nærheten. Katedralen var rimelig full, men vi fikk greie sitteplasser. Til vår store skuffelse var ikke botafumeiroén på plass - den var til reparasjon. Botafumeiro er en stor røkelsesbeholder på ca. 60 kg. Som svinges over forsamlingen ved hjelp av 8 menn. I sin tid kanskje for å ta bort lukten av svingende pilegrimer.

Katedralen er fra 1075 og det sies at det er hvilestedet til Jakob den eldre, som ble halshugget i Jerusalem.Han hadde tidligere etablert menigheter i Galica, og noen av hans følgere fraktet kroppen til Jakob til Galicia og til katedralen i SsC, som er bygget over hans grav. Kirken er en av de større i Europa og har vært ombygd flere ganger og fremstår i dag i en blandet arkitektur - romansk, gotisk og barokk.

Etter messen gikk vi til pilegrimskontoret og fikk vårt pilegrimsbevis for (vel - mener jeg) gjennomført pilegrimsferd. Som bevis på vår vandring har vi et pilegrimspass, som blir stemplet to ganger daglig langs leden. Noen amerikanere jeg møte har et eget uttrykk for å gå hele veien «EFI» eller «every fucking inch». Jeg understreker at dette er bare noe jeg har hørt av andre og skriver seg ikke fra meg.

Resten av dagen/kvelden blir å slappe av. I morgen er en ny dag og en ny pilegrimsreise fra Santiago de Compostela til Finisterre

Vila Nova de Arousa til A. Escravitude

April 23 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Turen fra Vila NOA de Arousa til A. Escravitude er ca. 38km, 28 med båt og 10km til fots. Det er kamp om plassen på båten, som tar ca. 30 passasjerer. Det var mye fram og tilbake om vi kom med båten kl. 08.00 eller kl. 12.00. Etter hvert fikk vi bekreftelse på at vi hadde fått plass på båten kl. 12.00. Det ble derfor en rolig morgen og en bedre frokost på en av byens spisesteder, sammen med flere pilegrimer.
    Etter hvert kom vi oss av sted. Passerte gjennom flere felt med flåter, hvor det dyrkes muslinger og østers. Galicia er en stor produsent på verdensbasis, nest størst (tror jeg) etter Kanada.
    Turen tar oss opp eleven Rio Ulla, hvor det er plassert 12 kors (Jesus på korset) opp langs elven. Historien forteller at kroppen til Jakob (en av de 12 disiplene) ble fraktet opp langs elven til byen Padron og videre langs landeveien til Santiago da Compostela. Vi ble også fraktet til Padron, hvor vi tok bena fatt, til Albergue Camino da Veira i A. Escravitude. Det ble noen slitsomme kilometer i solen, en også varm ettermiddag. Et eldre par gjennomfører sin pilegrim på sin måte, innenfor sine muligheter, med en hjemmelaget kjerre - vakkert.
    Dagen ble avsluttet med en dårlig pizzas og noen glass vin i solnedgangen.

Armenteira til Vila Nova de Arousa

April 22 in Spain ⋅ ☀️ 20 °C

Fra Armenteira til Vila Nova de Arousa er det 23km. De første 7km går gjennom elvedalen Ruta de Pedro e da Auga, en fantastisk flott tur. Elvedalen er bratt og leden følger elven som haster seg ned gjennom dalen. Kombinert med en frodig natur og store trær som brer seg over den trange dalen, er det en flott og trolsk opplevelse. Et høydepunkt på vandringen. Et sted å komme tilbake til med kamera - mange flotte fotomotiver.
    Veien videre til Vila Nova de Arousa er en blanding av stier gjennom landbruksområder, vingårder, og mer urbane områder. Halvveis ble det frokost nr 2 for dagen, av med sko og sokker for å lufte svette tær, og næringsinntak i form av kaffe, cola og croissant.
    Vila Nova de Arousa ligger ved kysten og er havnen for ferjen for neste etappe. Leden gikk langs en flott strand, et flott sted for å tilbringe en badeferie. Videre til Vila Nova de Arousa og Albergue A. Salazon.
    Ettermiddagen gikk til sosialisering med andre pilegrimer og etter noen glass med vin blir det dårlig med den daglige oppdateringen. En flott dag fant sin slutt.

Armenteira, klosteret og elvedalen

April 22 in Spain ⋅ ☀️ 20 °C

Klosteret i Armenteira ble etablert i 1168 og er i dag et kloster for Cistercian nonner. Ved siden av sine klosterforpliktelser, dyrker de planter som de laver diverse produkter av, som krever, oljer og vin. Klosteret er etabler ved siden av Armenteira elven, som gir livstidenes vann til klosteret og landsbyen.
    Elven har et relativt stort fall og vannet tilsvarende energi. Elven har derfor fra tidlige tider blitt utnyttet til å drive mindre sagbruk og møller. Elvedalen er full av minner i orm av ruiner fra denne tiden. Enkelte har blitt renovert som museumsobjekter for framtiden. Elvedalen har en frodig natur og ligner en litt skummel eventyrskog.

Pontevendra til Armenteira

April 21 in Spain ⋅ ☀️ 23 °C

En strevsom dag, med mange høydemeter som skulle mestres, med en forventning om en flott utsikt. Med varme ettermiddager, på rundt 26 grader, er det greit å få unnagjort det meste av gåingen før det blir for varmt. Vi la derfor avsted fra Pontevedra ved 6 tiden, ut i mørke, på vår 23 km vandring til Armenteira. Vi hadde egentlig to muligheter; å følge den sentrale veien til Santiago eller ta en avstikker langs den Spirituelle veien, som er en dag lengre. Vi valgte det siste, siden den veien har en flottere natur. Med flott natur følger krevende terreng og ut av Pontevedra lot ikke bakkene vente på seg. Uten overdrivelse (vil jeg påstå); 17 km oppoverbakke, tildele meget bratt, 3 km bratt nedover og 3 km flatt terreng.
    Etter 9 km var det tid for frokost i Combarro, en vakker liten kystby ved foten av et fjellparti som vi skulle forsere - ca. 450 høydemeter. Etter frokost bar vi trøstig i veie, oppover og oppover og enda mer oppover. Til tross for strevet, ble det en flott tur, med fin utsikt og en hyggelig prat med en og annen pilegrim i pausene. Det er ikke folksomt på denne delen av leden, som mange finner for strevsom.
    Etter hvert kom vi fram til Armenteira, en mindre landsby i høyden, med to spisesteder og et større kloster. Vi stoppet for lunsj, før vi fortsatte til Albergue Armenteira, som ligger en liten km utenfor landsbyen. Senere i dag skal vi utforske klosteret, mer om det i morgen.

Rendondela til Pontevedra

April 20 in Spain ⋅ ☀️ 25 °C

Dagen i går ble avsluttet på terrassen til Albergue Parroquial Santiago Apostol med et par glass vin og dadler, søte dadler. Kvelden var hyggelig, men natten mindre så. Rommet huset ca. 26 personer og med 26 personer, finnes det en og annen snorker. I køyen ved siden av meg var det to brødre fra Australia og de snorket om kapp, som om det skulle ha vært en konkurranse blandet brødre. Det ble en heller kort natt og ved 5 tiden ga jeg (og Tim med flere) opp, slik at vi var på veien ved 6 tiden, på vei til Pontevedra - en 22 km vandring. Veien ut av Rendonela var godt belyst med veilys og det var greit å finne fram. Det bar jevnt opp over bakke og snart inn på en skogsti hvor lommelykten kom til nytte. Etter 4 km kom vi til en bar og det ble frokost. Det var bra med noe mat i kroppen, for veien videre bar stort sett opp over og bratt nedover. Nedover gikk jeg baklengds for å spare knærne. Med staver er bakover øvelsen ganske grei. Vi ble passert av et sykkellag og fant etter hvert en baklykt, som vi trodde var fra en av dem. Etter nok noen km kom vi fram til en liten landsby og en bar, hvor sykkellaget holdt pause. Det viste seg at sykkellaget var en gjeng fra Nepal, bosatt i London. Baklykten ble overrakt til den rettmessige eieren og det bar avsted med dem.
    Det er folksom på leden i dag. Det er flere ruter som møtes i Rendondela og følgelig flere pilegrimer. Litt uvanlig for oss, som stort sett har gått alene langs kysten.
    Veien videre var kupert, gjennom kulturlandskap og skogsholdt. Kjekt med skogsholdt, da det gir skygge og er litt svalere enn i solen. Ved 12 tiden var vi framme i Pontevedra og dpaso Urban Hostel. Et rent og pent sted med køyer og fortrekk-gardiner.
    Sekken har blitt transportert, jeg har kun bært en liten sekk og bena har klart seg bra. Hevelsen i ankelen er på det nærmeste borte, så.det blir å få transportert sekken i morgen også.