De Tour de Mont Blanc met zoveel mogelijk varianten Read more
  • 137kilometers

Wildkamperen met schitterend uitzicht

July 23, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 19 °C

Na de lunch volgt een steile afdaling naar Col Sapin en daarna begint de volgende klim. Ondanks de vele hoogtemeters die ik vandaag maak, gaat het nog steeds goed. Het laatste deel naar Rifugio Walter Bonatti gaat door een open gebied. Dat is niet zo bijzonder, maar het uitzicht op de bergen is erg mooi. Bij de berghut drink ik een cola en daarna moet ik een plekje gaan zoeken om te slapen. Het is pas iets over vieren dus ik heb alle tijd. Wel was ik me vast bij een rivier iets voorbij de hut. Daarna zoek ik naar een slaapplek. Ik had in de verte al een paar vervallen huisjes gezien, maar als ik daar ben is het toch niet ideaal. Er kunnen daar schapen en koeien lopen.

Ik loop nog half uurtje verder en zie dan een perfect plekje. Een mooi vlak stukje, iets van het pad af. Zo te zien wordt dit vaker gebruikt om te kamperen. Het is pas 17:00 uur, maar ik ga er toch alvast zitten. Eerst maak ik een soepje en na een tijdje zet ik de tent op. Het uitzicht is fantastisch. Je ziet het hele bergmassief en de Mont Blanc, hoewel die nu nog een beetje in de wolken zit. Ik ga eten klaarmaken en voordat ik naar bed ga, was ik me nog bij een riviertje wat verderop. Ik ga al vroeg in de tent zitten, want er zijn veel muggen. De buitentent heb ik weg gelaten, zodat ik nog steeds kan genieten van de ondergaande zon. Daarna ga ik slapen. In de nacht wordt ik soms wakker en zie dan ontzettend veel sterren. Dat is een prachtig gezicht.

Pittige beklimming naar Zwitserland

July 24, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 14 °C

Vannacht rond 1:30 uur ben ik nog even uit de tent gekropen om naar de sterren te kijken. Dat is een indrukwekkend gezicht. Daarna slaap ik weer tot de zon opkomt. Een uur later ga ik uit bed en begin op mijn gemak alles in te pakken. Ook eet ik alvast een stokbrood met pindakaas en zet koffie. Ik moet me weer wassen bij het beekje een eind verderop, wat erg frisjes is. Om 7:30 uur ben ik helemaal klaar en begin aan de volgende etappe. Het pad gaat langzaam naar beneden over een mooie groene berghelling naar Arnouva waar een berghut staat. Ik ben daar behoorlijk vroeg, maar ze willen wel koffie voor me zetten. Ik neem er een heerlijk chocolade taartje bij.

Daarna begint de klim naar Rifugio Elena. Ik loop nu weer de officiële tocht en het is dus weer drukker. Na een tijdje ben ik bij de hut waar ik alleen wat water bijvul. Daarna klim ik verder naar Grand Col Ferret, het hoogte punt van de officiële route en de grens met Zwitserland. Het is een pittige klim en op de col rust ik even uit. Terwijl ik daar zit komt er een schaapsherder met zijn kudde en herdershonden voorbij.

Naar de camping in La Fouly

July 24, 2022 in Switzerland ⋅ ☀️ 24 °C

Vanaf de col neem ik de variant over de Petit Col Ferret. Het pad volgt een tijdje de grens, maar op een gegeven moment veranderd de markering en dan weet ik dat ik in Zwitserland ben. Het pad wordt ook smaller en soms zijn er wat moeilijker passages. Daarna daal ik door een mooie vallei naar La Fouly. Onderweg rust ik even uit bij een riviertje en eet mijn brood op. Het laatste stuk van de afdaling is minder mooi.

Om 14:30 ben ik bij de camping en ik zet mijn tent op en ga meteen kleren wassen. Daarna doe ik boodschappen en stuur een kaartje naar Brenda. In de middag wat relaxen bij de tent en natuurlijk weer eens heerlijk douchen. Om 19:00 uur ga ik eten bij Chez Maurice et Mauricette in het dorpje. De bediening is niet zo snel maar ik eet een lekkere Polenta du Val dAiste au trois formages met een salade. Daarna ga ik slapen in mijn tentje naast een wild stromende rivier die veel herrie maakt.

De lange beklimming naar Cabane d'Orny

July 25, 2022 in Switzerland ⋅ ☀️ 18 °C

Gelukkig heb ik vannacht al iets beter geslapen. Ik zet koffie en eet een stokbroodje. Daarna ga ik de tent inpakken. Rond 7:30 uur vertrek ik en loop het eerste stuk over breed pad langs de rivier. Op een gegeven moment wordt het pad smaller en volgt de bergwand door het bos. Het is een mooi pad met zo nu en dan een uitzicht over de groene valleien. De grillige alpenreuzen van de afgelopen dagen zie je hier niet meer. Ik kom uit bij het dorpje Praz-de-Fort. Daar staat een leuk tentje op een grasveld waar je koffie kunt drinken. Ik neem er een chocoladecake bij, die erg lekker is.

Daarna begint de lange beklimming naar Cabane d’Orny. Het eerste stuk is asfalt en dat is niet heel bijzonder, maar het loopt wel lekker door. Na ruim een uur asfalt ga ik over een smal pad de bossen in. Het eerste stuk is meteen heel steil en ik moet dan ook regelmatig op adem komen. Het pad wordt wel steeds mooier en loopt door een bos met veel bessenstruiken. Ik rust even uit en eet brood met worst en geniet van de stilte. Ik loop weer verder en na een tijdje kom ik boven de boomgrens en loop ik weer in een open landschap in de zon. Er zijn daar opvallend veel vlinders, krekels en sprinkhanen. Het is wel behoorlijk warm en gelukkig kan ik bij een rivier mijn flessen met water bijvullen. Dat is wel even spannend want de rivier stroomt erg hard, hier kun je geen foutje maken.

Naar het hoogste punt van mijn TMB

July 25, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 16 °C

Het is een lange beklimming naar Cabane d’Orny, maar uiteindelijk kom ik boven. Het landschap wat je dan ziet is erg indrukwekkend. Een grote gletsjer in een desolaat landschap. Ik ben nog niet bij de hut, al zie ik hem wel liggen. Er moet nog een stuk geklommen worden. Maar ik eet eerst nog een broodje voordat ik aan het laatste klimmetje begin. Om 14:30 uur ben ik bij de hut. Ik leg de spullen op de kamer en drink koffie met een citroen-merengue taartje. Tot het eten doe ik het verder rustig aan. Ik ben nu op het hoogste punt van mijn Tour Du Mont Blanc op 2811 meter en het is bijzonder om zo hoog in de bergen te zijn en te overnachten.

Om 18:30 uur gaan we eten. Ik zit aan tafel met 2 Zwitsers en een Duitser. Met die laatste klets ik een beetje, hij doet de TMB met de klok mee. Eerst krijgen we heerlijk gebonden groentesoep en daarna polenta met stoofvlees. Ook dit keer helaas weinig groente. Het toetje is chocolademousse. Daarna zit ik nog even in de eetruimte en ga Iets na 21:00 uur naar bed.

Rustig dagje bij Relais d’Arpette

July 26, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag is het een rustige dag, alleen een afdaling naar Relais d’Arpette. Ik doe het dan ook rustig aan en ik ga om 7:00 uur ontbijten. Het ontbijt is goed, muesli en brood met kaas en jam. Een half uurtje later ben ik klaar om te vertrekken. Het was vanmorgen bewolkt maar hier boven in de bergen schijnt nu de zon. Maar ik ga afdalen dus ik loop al snel weer in de wolken. Niet veel uitzichten dus vandaag. De afdaling is mooi, een smal pad langs rotswanden. Soms hangen er kettingen, maar die zijn niet echt nodig. Na 2 uur lopen kom ik bij de kabelbaan van La Braya en nu volgt er een minder mooi stuk over een brede grindweg. Het laatste stuk is wel weer mooi door een bos met een riviertje.

Ik kom bij Relais d’Arpette waar ik op de camping sta bij een berghut. Dit ligt in een mooie groene vallei. Ik zet de tent op, ga douchen en doe een wasje. Daarna ga ik bij het restaurant lunchen. Ik bestel een soort salade, maar dat blijkt brood met heel veel vlees en wat kaas te zijn. Maakt niet uit, het is lekker. De rest van de middag hang ik een beetje rond bij de tent. Om 18:30 uur is het avondeten in de berghut. Ik zit met 3 dames uit de UK en Australië aan tafel en we kletsen gezellig. We eten eerst een wortelsoep, daarna rijst met stoofvlees. Als toetje een sorbet van citroenijs. Ik zet bij de tent nog koffie en ga op tijd naar bed.

Uitdagende klim naar Fenêtre d’Arpette

July 27, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 15 °C

Ik sta rond 6:00 uur op en ga alles op mijn gemak inpakken. Om 7:00 uur is het ontbijt in de berghut. Hier gaat het anders dan in andere hutten, er is een ontbijtbuffet. Dus iedereen stormt op het buffet af. Ik zit weer met de drie dames aan tafel. Een half uur later vertrek ik en begin met een rustige klim over een rotsig paadje, kronkelend langs een riviertje door het bos. Het is nog wel wat bewolkt, dus nog niet veel uitzichten. Zo nu en dan zie je wat van de omgeving. De klim wordt steeds pittiger en duurt uren. Ik maak uiteindelijk 1000 hoogtemeters om bij Fenêtre d’Arpette te komen. Vooral het laatste stuk is zwaar klimmen over rotsblokken. De meeste wolken zijn verdwenen, dus op de top heb ik een mooi uitzicht op Glacier du Trent. Er komen ondertussen steeds meer mensen boven, dus het wordt druk op het smalle topje.

Na even gerust te hebben, begin ik weer met de afdaling aan de andere kant van de col. Die afdaling is ook lastig, er zitten uitdagende stukken tussen. Om 12:00 uur ben ik beneden bij Chalet du Glacier. Ik drink er iets en neem er een abrikozentaartje bij. Die is erg lekker. Bij het water van de gletsjerrivier eet ik mijn lunch op die ik bij Relais d’Arpette gekocht heb. Het is een rijstsalade en dat smaakt lekker. Ik vul mijn flessen met water uit de rivier en begin aan de volgende klim.

Genieten op Col de Balme

July 27, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 17 °C

Na de lunch bij de rivier begin ik aan de beklimming naar Chalet des Grands. Dat gaat goed. Er zit nog een bijzonder stuk in met rotsplaten die een trap vormen naar boven. Bij de chalet loop ik meteen verder naar Refuge du Col de Balme. Op papier lijkt dat een redelijk vlak stuk, maar dat blijkt nog een behoorlijk zwaar pad te zijn. Het gaat continue op en neer en ik vind het erg vermoeiend. Uiteindelijk ben ik om 15:45 uur bij de hut. Ik drink er een biertje en mag 5 minuten douchen in een heerlijke douche. De hut ligt prachtig op een open col maar daardoor waait het er wel hard.

Om 19:00 uur gaan we eten. Ik zit aan tafel met wat jongere Fransen en een oudere Fransman. Maar we praten ook regelmatig in het Engels en het is best gezellig. We eten heerlijke wortelsoep en daarna spaghetti met veel groente. Als toetje yoghurt met bessensaus. Het is allemaal erg lekker. We kletsen nog even en dan ga ik nog even naar buiten voor een prachtige zonsondergang. Iets over negenen gaat iedereen naar bed.

Wakker worden met prachtig uitzicht

July 28, 2022 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Ik heb redelijk geslapen ondanks het erg zachte bed en ik ga meteen naar buiten om te genieten van de prachtige zonsopgang. Het uitzicht vanuit de berghut is fantastisch. Om 7:00 uur kunnen we ontbijten. Het ontbijt is vrij eenvoudig met brood, jam en koffie. Na het ontbijt vertrek ik. De aardige en behulpzame eigenaar heeft nog een advies gegeven over de route, zodat ik in de zon loop en nog betere uitzichten heb. Dus dat pad ga ik nemen. Tijdens het afdalen door de alpenweide heb ik continue mooi uitzicht op de Mont Blanc en het bergmassief. Jammer dat je veel skivoorzieningen ziet, daar probeer ik me niet teveel aan te storen. Na een tijdje moet er weer geklommen worden over een rotsig pad naar Aiguilettes des Posettes, met onderweg steeds het prachtig uitzicht.Read more

Via de ladders naar Refuge Lac Blanc

July 28, 2022 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Er volgt een lange afdaling naar Tré-le Champ. Het laatste stuk gaat door de bossen. Ik kom uit bij de doorgaande weg en ik zou daar ergens kunnen lunchen, maar het is nog vroeg. Dus ik besluit door te lopen naar Lac Blanc. Er volgt meteen een beklimming en uiteindelijk zijn daar de beroemde ladders. Hier wordt in elke gids veel aandacht aan besteed, maar ik vind het allemaal wel meevallen. Gevaarlijk is het niet, je wordt wel moe van het klimmen. Na de ladders ben ik er nog niet. Er volgen meer trappen en steile stukken over rotspaden. Bij Tête-aux-Vents besluit ik nog een klein ommetje te maken langs een paar vennetjes. Daar is het nog redelijk rustig, bij het meertje langs de route is het veel drukker.

Dan begin ik aan de laatste beklimming naar Refuge Lac Blanc. Ook weer een pittig steil stuk met ladders en trappen. Iets over 13:00 uur ben ik bij de hut. Ik ga meteen eten, want ik heb honger. Een groentesoep en een salade met quinoa. Ook vanuit deze hut weer een prachtig uitzicht, hoewel het bij de hut wel erg druk is met dagjesmensen. Ik blijf een tijdje daar zitten en neem nog een koffie en een abrikozen taartje. Ook loop ik nog een rondje bij het meer. Ik krijg uitleg over de regels in de hut en daarna kan ik naar de kamer. Ik ga ook douchen, al kost dat 5 euro.

Om 19:00 uur gaan we eten waar ik weer met een groep Fransen aan tafel zit. Maar gelukkig komt er nog een Duitse vrouw aan tafel die goed Nederlands kan spreken en we kletsen dan ook gezellig. We eten soep en daarna krijgen we rijst met een stuk worst. Het stelt allemaal niet veel voor. Als toetje een beetje yoghurt met bessensap. Voordat ik ga slapen, ga ik toch nog even naar buiten voor een prachtige zonsondergang.