Sydostasienresan

• 34,5kKilometer
  • Tag 62

Banaue

17. September 2022 auf den Philippinen ⋅ ⛅ 31 °C

Resan mot Banaue i norra Fillipinerna, i Ifugao-distriktet, på stora ön Luzon, var lång. Vi började kl 16 på eftermiddagen den 12e (från Labuan Bajo, Indonesien) och var framme kl 8 på morgonen den 14e i Banaue. Den mesta tiden (18 timmar) var vi tvungna att spendera i Manilla. Vi lämnade bagaget på busstationen och och tog oss ned "på stan" i en s.k. Jeepney, vilket är gamla amerikanska militärtruckar som lämnades kvar efter andra världskriget och nu har gjorts om till taxibussar typ. Det finns hur många som helst, och det är sjukt billigt, 22 pesos för oss båda att åka i ca 20 min, vilket är ca 5 sek.
    Första målet var Intramuros, Manillas ursprungskvarter, som efter spanjorernas övertagande på 1500-talet omringades av en mur för att beskydda staden. Idag är området Manillas historiska gamla kvarter och inhyser ett stort museiområde där vi spenderade flera timmar med att strosa runt och insupa historiens vingslag. Det fanns mycket att titta på och lära sig om det historiska Manilla.
    Efter att vi gick ut ur museiområdet hittade vi ett autentiskt, ej sönderbombat eller nedrivet, gammalt "kvarter" som var helt magiskt vackert, Villa Manilla. Det var liksom ett stort hus, med gamla stenbelagda gator, brunnar och ett stort torg som allt hängde ihop. Joel sa flera gånger att det kändes som om han var i Tortuga (alltså i någon stad i Karibien under 14- till 1600-talet). Vi fick på museet lära oss att Manilla kallades "the pearl of Asia" under kolonialtiden, och i dessa kvarter förstod vi verkligen varför. Vi strosade runt och gick upp för alla möjliga små gångar och trappor innan vi slog oss ned och drack en god (men dyr!) IPA.

Framåt eftermiddagen gick vi ut ur Intramuros och bestämde oss för att besöka Chinatown eftersom ingen av oss varit i ett sådant förut. I efterhand ångrade vi att vi inte gick strandpromenaden istället, som var andra alternativet. Chinatown, liksom de övriga delarna av Manilla som vi passerade igenom (med undantag för Intramuros då) var högljutt, stökigt, smutsigt och rörigt, och Chinatown var detta gånger 10. Vi gick därför bara rätt igenom och tyckte att det räckte, stannade sen utanför och åt en pizza, innan vi återvände till busstationen vid 20 (bussen gick 22) och sov/hängde där tills bussen gick.

Bussresan tog hela natten och vi var framme vid 8 på morgonen där vi blev hämtade på en liten tricycle (tänk moped med en sidovagn) från stationen. Lyckligtvis var färden typ bara 500 meter, för vi två (ingen av oss särskilt små), chauffören och två 15-kgs-ryggsäckar på det lilla fordonet var minst sagt trångt. Vi checkade in på vårt gulliga lilla hotell med vacker utsikt över risterrasserna. Enkelt men väldigt mysigt!

De kommande dagarna spenderade vi med att upptäcka området. Vi åkte tex på en guidad tur till Batad rice terraces, som är ett UNESCO världsarv. Vi blev körda i en tricycle till ovanför byn, och gick sedan ner till byn som ligger kring terrasserna, det går bara att gå dit, även för byborna. Vi gick ner genom byn, hela tiden med magisk utsikt, och fick en massa spännande berättat för oss av vår guide Freddie. Han berättade tex om hur arvslagarna i området är (äldsta ärver risterrasserna och den yngre huset) och hur männen är borta från hemmet under det halvår då riset är skördat, och man behöver hitta andra inkomstkällor för att gå runt. Vi passerade även ett litet hus där det satt en liten rynkig kvinna, och Freddie berättade att hon var född 1917, dvs 105 år gammal! En hisnande känsla när vi insåg att hon genomlevt båda världskrigen!
    Vi passerade även en oerhört välskött liten lågstadieskola, helt underbart att se! Tydligen tar filippiner överlag utbildning väldigt seriöst, något som verkligen har stämt överallt som vi åkt. Välskötta, färgglada skolor, hela vägen upp till gymnasiet, med väggmålningar av eleverna och fantastiska trädgårdar, och ofta scener på skolgården där eleverna framträder med sång och dans.
    Batad var magiskt vackert. Vi vandrade på risterrassernas kanter, vilket var nervkittlande ibland, då det ibland kunde vara ett dropp på några meter på ena sidan. Vid ytterkanten av terrasserna tog vår guide oss nerför smala små megabranta trappor för att sedan gå ner till ett stort vackert vattenfall, Tappiya Falls. Färden ner var brant, och trapporna inte i det bästa skick, men ner kom vi! Eftersom efterdyningarna av pandemin fortfarande märks i form av den låga mängden turister hade vi hela vattenfallet (och risterrasserna) för oss själva. Vi svalkade oss i det kalla vattnet, så skönt! Vandringen upp igen var svettig och brant, men gick snabbare än nedfärden. Vi tog en paus ovanför trapporna, innan vi gick den sista biten tillbaka över terrasserna till den lilla byn, och sen var det en kort promenad tillbaks till tricyceln. En väldigt vacker och häftig upplevelse!

Dagen efter hyrde vi en motorcykel och tog oss iväg på ett eget risterrass-äventyr till Hapao risterrasser i Hungduans kommun, även det en del av världsarvet. Bara färden dit var helt otrolig, vi åkte längs branta klippväggar med en makalös utsikt över berg och risfält. Rekommenderas verkligen! Vi parkerade vid en ingång till terrasserna och gick ner på dem. De var av helt annan karaktär, inte lika branta, utan utspridda över ett större område. Vi vandrade runt längs terrassernas kanter och njöt av omgivningen. Så vackert! Fantastiskt också att få gå runt i de små byarna som var utspridda på terrasserna och se hur befolkningen bor. Och överlag i Filippinerna (till skillnad från stora delar av Indonesien och Malaysia) så är stora delar av boendeområdena pittoreskt uppbyggda, och man märker att de, trots knappa resurser, gör allt för att det ska bli så fint och hemtrevligt som möjligt. Framför allt så är det blommor överallt! Krukor och planteringar med allsköns växter, många som vi känner igen hemifrån; tusen varianter av palettblad, svärmorstunga, zebrablad, gull-och silverrankor osv osv. Likaså var det i Hapao, och även där dök det helt plötsligt, mitt ute på risfälten, upp en stor, otroligt välskött och färgglad skola. När vi passerade kunde vi höra eleverna repetera det läraren sa inne i klassrummet. På vägen hem stros-körde vi runt i byarna längs med bergen innan vi vände och puttrade den vackra vägen hem igen. Ett sorgligt avslut var dock att vi tyvärr körde förbi en påkörd och död hundvalp på vägen hem :'( Vi såg den när den levde och skuttade runt när vi var på väg till Hapao, men den hade alltså blivit påkörd någon gång under dagen. Den stackars hundmamman satt bredvid sin döda valp och såg ut att försöka skydda den. Så ledsamt.

Dagen därefter gick vi ut på en lite hike på en vandringsled som började bakom hotellet. Den skulle ta ca 2 timmar. För att hitta rätt använde vi appen MAPS.ME, som vi verkligen rekommenderar för vandringar både i Sverige och utomlands. Det är en crowd sourced app, vilket innebär att användarna själva kan föreslå vägar och stigar, och korrigera om något är fel. Den fungerar nästan alltid perfekt där Google maps inte klarar av, och så även här. Det var tur att vi hade den, för det fanns flera sidostigar som skulle ha lett oss fel.
    Hur som helst var vandringen vacker - men stundtals läskig!! Vägen var bitvis förstörd av jordskred eller kraftiga regn. På ett ställe var hela muren under betongblocket/stigen man gick på bortspolad, så det var liksom inget under där man gick. Vi tryckte oss nära jordväggen på andra sidan och höll andan. På ett annat ställe fick vi gå över en vattenkanal som rann ut från berget med ett dropp på 5 meter på andra sidan, eftersom vägen inte riktigt fanns kvar. Det i sig var inga problem, men när jag tog ett steg ner från kanalen på andra sidan sjönk foten ner säkert två decimeter i lera... Sådär höll det i alla fall på tills det tog tvärstopp. Strax innan leden gick nerför och in i en by hade ett enormt jordskred, minst 50 m brett och 300 m långt, totalt förstört stigen. Det gick inte att ta sig över alls. Så vi fick backa och sedan klättra ner över risfälten och in i byn den vägen istället.
    När vi tillslut tagit oss upp på huvudvägen tillbaka mot Banaue igen var vi nöjda och lite lättade över att vi tagit oss hela och (nästan) rena tillbaka. Vackert var det i alla fall!

Resterande dagar spenderade vi med att mest ta det lugnt innan vi tog nattbussen tillbaka till Manilla för att sedan flyga över till Cebu i centrala Filippinerna.
    Dagarna i bergen var sammanfattningsvis otroligt vackra och härliga. Fantastiska människor, magisk natur, supergod filippinsk mat och spännande upplevelser.

• Tag 72

Malapascua

27. September 2022 auf den Philippinen ⋅ 🌧 29 °C

Till ön Malapascua tog vi oss via Manilla till Cebu City, sen buss mot Maya Port i absolut norraste Cebu. Bussresan var helt galen, vi satt i en liten lokalbuss med säten gjorde för folk kanske hälften vår storlek, ingen AC så fönstren vidöppna, och likaså bussdörren, eller ja, den for upp och igen lite hur som helst när bussen körde över de enormt skumpig vägarna. När nya passagerar skulle gå på saktade bussen bara in, och folk hoppade på och av i farten. En upplevelse i sig helt klart! Väl framme tog vi en båt över till Malapascua, som alltså är en jätteliten ö 30 minuters båttur norr om Cebu.

Vi började med att boka fyra nätter, men vi kände ganska snart att vi ville stanna längre, så det slutade med totalt nio nätter, på tre olika boenden.

Vi spenderade de flesta av dagarna med att ligga på stranden eller upptäcka ön. De södraste delarna av ön är mer turistiska, dvs det finns en hel del resorts, dive shops och restauranger/beach clubs, men generellt var vi få turister. Vi hittade några favoritställen dit vi återkom, där drinkarna och maten var god och priserna bra. Vi betalade tex 12 sek styck för en sjukt god GT under happy hour på ett ställe som hette Evolution (som ägdes av några science-nördar, alla deras båtar var tex döpta efter vetenskapsmän- och kvinnor). Där hade de också magiskt god tonfisk, både som tonfiskburgare och som tonfislstek. På ett annat ställe åt vi en makalöst god sisig (filippinsk maträtt), och där sjöng jag (Johanna) Dancing Queen till ett fullsmockat dansgolv under en av deras musik- och karaokekvällar.
    Norra delen av ön har inga hotell (åtminstone inte just nu) utan består framför allt av byar där lokalbefolkningen bor. Det finns dock flera vackra stränder där, och vi tog en dag då vi via moppe upptäckte dessa. En del av stränderna var översållade med båtar, som en båtkyrkogård. Båtarna där var dels sånna som inte användes pga brist på turister, men också båtar som behövde renoveras efter att ha blivit förstörda i tyfonen tidigare under året.

Vi hade två höjdpunkter utöver det fantastiska "vardagshänget". Det ena var dagen då vi dök med Dan's dive. Vi gjorde tre dyk, varav ett var för att försöka hitta rävhajar (vi hittade dock inga, bara en white tip reef shark) och de andra två var runt en ö som hette Gato island. Trots att sikten inte var den bästa var det häftigt, vi dök bland annat genom en tunnelgrotta! Läbbigt men coolt som sjutton! Vi hade ficklampor för att se var vi var, och vi såg en bebis-havsorm som simmade tajt med oss där inne (världens giftigaste orm btw), vilket var nervigt, men coolt! Korallerna runt Gato var otroliga, och vi såg pygmesjöhästar, Manta shrimps, en blåsfisk som blåste upp sig, lion fish, krabba osv förutom allt det "vanliga".

Den andra höjdpunkten var vår sista heldag, då vi åkte till Kalanggaman island, en ö ca 1.5 timmes båtfärd söder om Malapascua. Ön är i princip bara en sandhög med palmer, och ut från båda ändarna är det sandbanker som sträcker sig långt ut från ön. Kommer man vid lågvatten kan man promenera på dessa sandbanker, men tyvärr var vi där i högvatten, då vatten täcker dem och den ena sidan har dessutom farliga ripströmmar som man inte ska bada i. Det var dock magiskt vackert ändå, och häftigt att se sanden under vattenytan och se de dramatiska skiftena i färgen på vattnet.
    Större delen av ön var badbar, så vi snorklade och badade längs med öns långsidor, härligt! Tyvärr var turen redan från början ganska kort med tanke på avståndet man åkte, och vi var dessutom tvugna att åka tidigare, eftersom en barnfamilj som var med på vår båt hade glömt en astmainhalator till sin lilla dotter... (hur sjutton lyckas man med det?!). Vi hade gärna stannat flera timmar till och njutit, för det var så vackert!! Hemvägen från Kalanggaman var spännande, när vi närmade oss Malapascua blev det ööööösregn! Vi alla på båten kurade ihop oss under det lilla tak som fanns, men det hjälpte inte så mycket, vi blev genomdränkta ändå. Tur att vi hade vattentäta väskan med oss till känsliga grejer.

Efter våra härliga dagar på Malapascua tog vi båten tillbaka till Cebu, en extremt skumpig minibusstur med de sämsta stötdämparna någonsin tillbaka till Cebu City, för att sedan åka ett par dagar söderut till Moalboal.
    Malapascua rekommenderar vi verkligen! En så chill liten ö med massor att göra runt ikring. Vi gjorde bara en bråkdel eftersom vi ville vila upp oss efter ett par veckor med bergsklättring och båtturer.

Postar ett till inlägg med bilder, gick inte att välja ut bara 10 st (vilket är max antal per bloggpost!)

• Tag 72

Malapascua, del 2

27. September 2022 auf den Philippinen ⋅ 🌧 29 °C

Mer bilder från Malapascua!

• Tag 74

Moalboal

29. September 2022 auf den Philippinen ⋅ 🌧 29 °C

Bussturen till Moalboal i södra delarna av ön Cebu tog ca 5-6 timmar, väldigt mycket längre än kartan visade, eftersom vi, framför allt de sista milen av resan stannade i princip var hundrade meter och släppte av och på folk. Målet med denna korta 1,5-dagarstur var att besöka Kawasan Falls som ska vara ett av de vackraste vattenfallen i Filippinerna. Dessvärre upptäckte vi när vi kom dit att enda sättet att besöka vattenfallet just nu var om man gjorde en så kallad canyoneering. Det är att man klär i sig hjälm och flytväst och kanar/badar/hoppar sig ner för fallen ner till botten. Det var inte riktigt vad vi ville göra, eller hade möjlighet till, så vi fick besviket nöja oss med att titta på nedersta delen av forsen, fortfarande vackert, men förstås inte vad vi kommit för. Det var lite surt, för de skyllde på att vägen/något hus (?) var förstört efter tyfonen, men vägen upp till nedersta fallet var oskatt, folk som hade gjort canyoneering tog den vägen ner från nedersta fallet. Vi frågade om vi inte bara kunde få gå upp och kika, men det tog tvärstopp.
    Lite bittra försökte vi istället ta oss ner till stranden. Lång historia kort var det inte heller så enkelt. Vi åkte de 4 km från stan mot stranden. Blev stannade vid ett partytält med 5 män, en km innan vi var framme, och där visade det sig att vi behövde ett "pass slip" för att få åka vidare. Detta kunde man bara få på turistbyrån tillbaka inne i stan. Vi åkte tillbaka och tog oss dit. Processen för att få en pass slip var bisarr. Först skrev vi våra namn på ett papper hos 5 nya män på utsidan av turistbyrån. Sen tog vi med den papperslappen in, där en kvinna skrev av namnen på en ny lapp. Därefter tog vi med oss den nya lappen en meter till höger där en annan kvinna skrev ett kvitto och tog betalt. Sen skulle vi ta med papperslappen med våra namn, samt kvittot, tillbaka till de första 5 männen, vi gav honom lappen och han stämplade en stämpel, och sen fick vi åka vidare.

Väl framme vid stranden försökte ytterligare en person ta betalt igen, nu bara för att få gå ner på stranden. Men då ledsnade vi och letade oss istället fram till någon Resort som låg längs stranden, köpte varsin snordyr (i filippinska mått mätt) öl, och fick sen gratis gå ner till stranden. Trots att det kostade oss mer kändes det lite som om att vi vann, haha!

Som jag skrev på instagram, vi har inget emot att betala avgifter om de faktiskt används till att fixa vägarna och ta hand om stränderna, men vägen var kass och stranden full av skräp. Vi köpte istället lite grejs och dryck från de lokala försäljarna för att gynna dem så istället.

Vi åt middag den eftermiddagen/kvällen på en svenskägd bar, Three Crowns, som bland annat serverade pytt i panna, köttbullar med mos och lite andra svenska rätter. Vi träffade dock inte ägaren eftersom vi var lite tidiga, bartendern sa att stället brukade vara riktigt livat runt 20 på kvällen, men vid den tiden var vi nästan o säng redan, eftersom vi skulle ta bussen tillbaka till Cebu kl 4 på morgonen dagen efter. Denna resa tillbaka till Cebu City gick i alla fall hur som helst smidigt eftersom det var mitt i natten, dvs nästan inga stopp innan Cebu City, och vi ankom i god tid innan vår flight till Puerto Princesa på ön Palawan senare samma förmiddag.
    Justja! Vi hann få ett favorithak i Moalboal dit vi gick båda kvällarna där. Det var en beer garden där större delen av serveringen var på en plattform byggd av bambu, och hette Tambayan sa Baybayon. Vi åt bland annat helt magiska små grillspett där. Mums!

Turen till Moalboal var kanske den mest "misslyckade" delen av vår resa hittills, vilket visar hur ofattbart smidigt allt gått hittills, och hur bra vi har haft det. Peppar peppar ta i trä så var detta den enda gången det inte blev som vi tänkt oss...

• Tag 81

El Nido

6. Oktober 2022 auf den Philippinen ⋅ ☁️ 29 °C

Nästa stopp var alltså El Nido på ön Palawan i Filippinerna. Och vilket jäkla ställe! Vi blev båda helt förälskade! Naturen där var helt magisk, skärgården består av både större och mindre öar, med höga klippväggar med en djupt mörkgrå färg som skapade en dramatisk kontrast mot det kristallklara vattnet. Detta tillsammans med den fantastiska filippinska maten, de vänliga människorna och det faktum att det är enkelt att kommunicera (pga alla filippiner pratar jättebra engelska) blev El Nido kronan på det filippinska verket! Vi älskade det, och det enda vi ångrar är att vi inte stannade längre.

Detta inlägg består av alldeles för många positiva förstärkningsord (någon kan ju roa sig med att räkna antalet "magiskt", "fantastiskt" och "otroligt") men det gick bara inte att låta bli!

Även denna plats får också två inlägg, ett med bara bilder, pga kan ej låta bli. (man kan alltså ha max 10 bilder per blogginlägg..)

Vi tog oss till El Nido i en minibuss som vi fixade på flygplatsen. Den blev riktigt billig (i förhållande till vad det skulle kosta att förboka) så vi var nöjda. Resan tog ca 5 timmar men gick bra, vi kom fram lagom till solnedgången, som vi fick avnjuta på en restaurang nära hotellet, som låg på en strand som heter Corong Corong. Själva den stranden var inte så kul, extremt långgrunt och massor av båtar, men solnedgångarna där var helt otroliga! Solen gick ner bakom en horisont av berg, och färgskådespelet var bara inte klokt.

Liksom på de flesta öar vi är på, hyrde vi en motorcykel för att se så mycket som möjligt och kunna åka in på alla småvägar vi ville. Första dagen besökte vi först Marimegmeg beach, som blev ett av våra favoritställen, framför allt för att vi långt bort runt hörnet på stranden hittade ett magiskt litet ställe med otroliga trädhus. När vi beundrade dem kom ägaren ut från ett av husen och erbjöd oss att kika in. Det var ännu mer magiskt på insidan. Vi hade föreställt oss enkla stugor, men de var riktigt lyxiga med separat badrum, sovrum, vardagsrum och ett litet kök. Badrummet hade panoramafönster ut mot havet, och sovrummet AC. Balkongen, också den ut mot havet, var otrolig. Vi frågade om de hade en restaurang, vilket de inte hade, men ägaren erbjöd sig att laga mat till oss om vi ville en annan dag, vilket vi gärna tackade ja till!
    Sedan tog vi oss vidare till kända Nacpan beach, vilket var en ca 40 min färd, där sista kilometern var över totalleriga vägar. Gick dock bra! Nacpan var fint och hade lite trevliga ställen där man kunde beställa mat, och drycker, både typ smoothies och öl/drinkar. Vi åt middag på ett Hostel där som hette Mad Monkey, mysigt!

Dagen efter åkte vi på en båttur runt El Nidos kust! Väldigt vackert, även om det var mycket turister på vissa platser. Vissa ställen hade helt fantastisk snorkling med massvis av koraller och fiskar. Vi besökte också en "hemlig" lagun (man var tvungen att klättra in genom en liten öppning i berget) och en stor lagun som man tog sig in i genom att paddla kajak. Den var såå häftig, och vi önskade att man hade fått snorkla där inne, för vi kunde se vackra koraller från ytan och djupt ner längs kanterna. Det som framför allt slog oss under hela dagen var just det kristallklara vattnet och mängden koraller, har inte varit lika fräckt på någon annan plats egentligen.

Nästkommande dag hyrde vi moppe igen, och tog oss till Duli beach där vi hängde nästan hela dagen. På vägen dit stannade vi först i ett litet samhälle/by och klippte Joels hår, blev riktigt bra! Duli var magiskt vacker, lång och bred, och vi var i princip helt ensamma! Vi såg ett annat par när vi kom dit, sen kom det ett par till under dagen. Vi hängde på en jättefin liten resort som ägdes av ett holländskt par som flyttat till Filippinerna för 10 år sen, efter att ha backpackat och förälskat sig i landet. Väldigt härlig och lugn dag.

Vi fortsätte även nästa dag med moppetur, vi åkte på fågelskådning och försökte hitta alla biätar-fåglar vi hade sett dagen innan (det gjorde vi, och fick se en kungsfiskare också!). Efter en förmiddag med snigelfart längs vägarna styrde vi moppen mot vattenfallet Bulalacao. Det var en ca 40 min vandring genom skogen/djungeln, och man var tvungen att korsa forsen fem gånger genom att vada genom ibland lårhögt vatten. Bitvis regnade det, men som tur var hade vi med våra regnponchos att skydda oss med. Vattenfallet var fint men inget speciellt, det var turen dit och tillbaka som var det häftiga. Som det varit nästan överallt var vi typ helt ensamma, vi råkade dock påbörja vandringen nästan exakt samtidigt som en stor familj.

Vår sista dag var nästan den bästa. Vi hyrde en kajak och paddlade från vår strand runt längs kusten bland annat till en av de stränder vi varit på under båtturen. Det var en otrolig dag där vi tog oss precis dit vi ville, snorklade en massor i det kristallklara vattnet och bara hade det härligt. På ett snorklingsställe såg vi en stor havsorm, läbbigt! Jag (Jojo) råkade simma precis ovanför den när jag såg den, och när jag simmade åt ena hållet iväg från den ändrade den riktning åt samma håll, hjälp! Det är alltså världens giftigaste orm....! (dock också helt fredliga och bits bara när den verkligen känner sig trängd och hotad). Joel hittar också en muräna, fräckt, men lite otäck! Denna var dock en baby, så ganska liten.
    Den kvällen var också den då vi bokat in att äta på det vackra trädhusstället vi hittat tidigare. Så på eftermiddagen svidade vi om och tog en tricycle/tuktuk bort till Marimegmeg och gick sen den lilla promenaden bort till Sunset Cliffs, som vi fick lära oss att det hette. Fen, ägaren, hade lagat supergod adobo, och vi fick också en skål med det som familjen skulle äta den dagen, samt en smakbit från morgondagens rätt. Så lyxigt! Solnedgången var rent magisk och vi hade en såå mysig och vacker sista kväll i El Nido och Filippinerna.
    När vi åkte nästa dag var det vemodigt, men vi lovade också varandra att hit ska vi åka tillbaka, snart!

• Tag 87

Cát Bà

12. Oktober 2022 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Sjunde oktober tog vi oss in i land nummer fyra, Vietnam! Eftersom vi var i södra Vietnam precis innan pandemin höll vi oss denna gång i norra delarna.

Det enda vi egentligen visste att vi ville göra, var att åka till Halongbukten och åka på en båttur bland alla tusentals öar. Men efter lite research och tips från vänner beslöt vi oss för att åka ut till den stora ön Cát Bà, utanför Halongbukten. Därifrån kunde man åka på båttur i Halong, men också i den mindre turistiska Han La-bukten. Anledningen till att den är mindre turistisk är inte att den är mindre vacker, utan helt enkelt för att den inte ingår i det Unesco världsarv som Halong är en del av.

Vi hade dock lite otur i starten. Norra Vietnam hade precis haft sin regnperiod, och därför är vädret lite instabilt just i början av oktober. Våra två första dagar regnade det nästan konstant hela dagen. Inget ösregn, men tillräckligt mycket för att inte vilja gå ut. Vi var glada över att vi hade bokat ett fint hotellrum som man gärna kunde stanna kvar i över dagen. Bra badrum och säng, och framför allt ett stort panoramafönster ut över bukten. Vi smög oss ut för lunch och middag, men det var ungefär det. Helt ärligt var det ganska skönt att ta det väldigt lugnt efter flera veckor av fullt ös!
    Cát Bà är en fin men väldigt turkisk stad, åtminstone nere vid hamnen. Det går inte att bada vid själva stan, utan man måste ta sig runt till andra delar. Det finns massor med mysiga små restauranger, och innan pandemin fanns det troligtvis massor av hotell och restauranger som hade servering uppe på toppen av de höga husen. Nu hittade vi dessvärre inga sånna, men det hade varit så vackert att sitta i solnedgången och från den höjden och titta ut över vattnet och klipporna.

Namnet Cát Bà betyder "Bara kvinnor" typ. Vår guide under båtturen sa att det namnet kom till under tidigare krig, eftersom kvinnor och barn evakuerades dit då, bara de fick vara där. Men när jag läste på så ser jag en annan historia om att tre kvinnor hittades uppspolade på varsin strand runt ön för flera hundra år sedan, de fick varsitt tempel upprest i sin ära, och därifrån kom namnet.
    Man har i alla fall hittade reser från bosättningar så gamla som 6000 år, så det har i alla fall bott människor där relativt länge.

Från tredje dagen skulle det vara fint, så då bokade vi vår efterlängtade båttur i Han La. Det blev en 2 dagar 1 natt-tur, och vi som var vana vid de mycket enkla förhållanden som var på båtturen i Indonesien mot Komodo Island var helt överväldigande av standarden på denna båt. Det var en ganska liten båt, totalt 10 hytter, men alla var små lyxrum! Vi bodde på övervåningen och hade enorma panoramafönster ut mot vattnet. En stor säng, fin inredning och ett privat kaklat badrum. Resten av båten var också jättefin med en fin matsal, och så framför allt superhärliga soldäck där man kunde både sola på solstolar och sitta ner vid bord. Båten hade en bar där man kunde beställa otroligt goda drinkar, bland de godaste vi druckit under hela resan till och med!
    Vi var bara 5 par på båten så det var lugnt och behagligt och gott om plats för alla.
    Båtturen var härlig och solig och otroligt vacker. Vi paddlade kajak in i tunnlar och laguner på ett ställe, fick hoppa av och bada (det var kallt!! I alla fall när man inte var under vattenytan!) och nästa dag så besökte vi en gammal fiskeby och fick lära oss mer om hur man levde på ön förr i tiden. Vi fick testa lokalt producerat "vin" (det var mer som sprit, inte så gott). De smaksätter den med allt möjligt, olika djur är inte ovanligt, så i en burk var smaksättningen från en massa olika ormar... Jag valde dock hibiskussmaken och Joel honungssmaken..
    Solnedgången från båten kvällen innan var såå vacker, vi låg ankrade i en vik med massor av små vackra och gulliga öar runt oss. Magiskt!
    Såhär i efterhand önskar vi att vi bokat ytterligare en natt, men vi visste inte att man kunde göra det förrän efter att båtturen var slut.

På väg tillbaka till hamnen i Cát Bà bokade vi en till hotellnatt på ön, lämnade våra grejer där när vi hoppat av båten, och upptäckte stränderna runt där vi bott i flera dagar, men inte kunnat utforska pga regn. Det var framför allt två stränder som var fina att besöka på den delen av ön (man kan ju hyra moppe/köpa en tur runt andra delar av ön också). Tyvärr har det byggts enorma hotellkomplex vid båda stränderna, stora skyskrapor som skuggar stränderna framåt eftermiddagen. Men stränderna var fina och utsikten ut mot havet vacker.
    Något som vi märkt under våra dagar i Vietnam är att vattnet inte är sådär kristallklart som i Filippinerna. Faktum är att det är totalt grumligt. Anledningen är för att öarna i Halong och Lan Ha-bukterna består av kalksten, vilket gör att vattnet är fullt av partiklar som solen kan reflekteras i. Lite trist att inte kunna dyka eller snorkla.

Morgonen efter spontanbestämde vi oss för att fara vidare, så vi köpte biljetter för att ta oss vidare till nästa område, en ö ett par timmar bort som hette Quan Lan.

• Tag 90

Quan Lan

15. Oktober 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Quan Lan var en relativt okänd liten ö för oss, Joel hade hittat något på nätet om att det var fint, så vi tänkte att vi chansar och ser. Det är ju när man reser på detta vis som man kan våga testa sådant man inte är säker på!

Vi åkte från Cát Bà mot fastlandet på förmiddagen, och efter lite båt- och bussbyten var vi tillslut framme på Quan Lan, vilket är en putteliten ö rätt österut från Halongbukten. Den 2 timmar långa båtresan genom Ha Long Bay var en riktig höjdare, små vackra pluppiga öar överallt. En gång i tiden har nog Quan Lan varit ett populärt resemål (innan pandemin?) för vi såg nerstängda hotell typ överallt längs huvudgatan i huvudorten i södra/mitten av ön. Befolkningen verkade dock väldigt ovana vid att se västerlänningar, för så fort vi gick in i de centrala delarna så stirrade alla och hälsade på ett sätt som folk inte gjort tidigare, och vi hade snart en skara nyfikna barn efter oss som följde efter minsta steg vi tog. Lite småjobbigt faktiskt när vi mest ville lösa praktiska saker, typ som var vi kunde hitta vatten.

Vi försökte även hitta en restaurang i byn med utsikt över havet, men det var stört omöjligt, alla ställen pekade bara in mot gatan. Vi gick istället tillbaka till vårt hotell och ägarens syster lagade mat åt oss och vi avnjöt den väldigt goda maten (om man bortser från de sockrade (?!?) pommes fritesen vi tog som för-snacks) i den vackra solnedgången med utsikt över havet och solen stor och röd som en blodapelsin.
    Trötta efter en lång resdag såg vi fram emot att gå och lägga oss. Joel la sig ner i den ena sängen och... BRAK! Hela botten föll ur!! Trälisten som höll upp hela trossbotten lossnade från sängstommen, så han föll med en smäll rätt ner i backen! Som tur var, var inga händer eller tår på fel ställen, för i så fall hade vi garanterat fått brutna ben i fötter eller händer.. Vi kallade på personalen som snickrade i en halvtimme, och sen var sängen "som ny". Vi la oss dock ner, och vände oss om i sängen, med stor försiktighet efter det!
    Vi kan också lägga till att sängarna på detta hotell var de absolut sämsta vi legat i någonsin! De var så hårda att det är bekvämare att ligga på liggunderlag på sand! När man låg på rygg fick man ont i ryggslutet eftersom det inte var någon svikt alls i madrassen. Så man låg som en planka över stenar typ. Det är inte ofta vi skriver negativa saker i recensionerna på ställen vi gillar i övrigt, men här gjorde vi det, för att alltså det var galet. Vi funderade mycket på hur inköpsprocessen av dessa madrasser gick till egentligen.

Quan Lan är som sagt jättelitet. Vi hyrde moppe andra dagen och åkte runt till varenda "Point of interest" på kartan, inklusive alla stränder. Det var helt ärligt inte jättemycket att se. Vi försökte tex besöka ett tempel som skulle finnas där, men det var först svårt att ens hitta dit, och när vi kom fram så fanns det liksom ingen entré och det så lite ut som en byggarbetsplats. En del saker hittade vi helt enkelt inte, vägarna dit fanns liksom inte i verkligheten. De stränder som fanns utmärkta gick antingen inte att ta sig till (vägarna övervuxna) eller så var de helt förstörda av plastföroreningar och stranden i sig liksom gick inte att vara på. De stränder som en gång haft lite restauranger och liknande var för det mesta övergivna och såg sorgligt skräpiga ut.
    Det fanns dock stränder som var heeelt otroliga. En fick vi vada över ett litet vattendrag för att komma till,​ men väl där var det verkligen värt det. Den var helt obebyggd, och enormt stor, bred och lång. Djungel hängde ut över stranden och det enda man hörde var vågornas skvalp.
    Tillslut hittade vi också en strand med en liten restaurang där vi åt lunch och hängde ett tag i deras solstolar.

Vår resterande dag på Quan Lan spenderade vi på den första stranden vi åkte till dagen innan. Där fanns en liten bar/shop som verkade ägas av samma kille som ägde vårt hotell. Man märkte att de höll på att rusta upp efter pandeminedstängningar, alla små ställen runt om var stängda och slitna, men just detta ställe höll på att komma tillbaka. Det fanns ett par solstolar, de hade sopat bort allt skräp framför stället, och de hade dryck och lite snacks till försäljning. Vi var de enda där under dagen, så återigen hade vi en strand för oss själva. På eftermiddagen verkade det dyka upp lokalbefolkning dock, så förhoppningsvis fanns det fler som kunde köpa lite saker och hålla det igång. Mysig och lugn dag!

Vi beslöt oss dock för att åka tidigt morgonen efter och påbörja resan mot Sa Pa i norra Vietnam!

• Tag 95

Sa Pa, del 2

20. Oktober 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 15 °C

Fler bilder från Sa Pa!

• Tag 95

Sa Pa

20. Oktober 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 15 °C

Nästa plats på tur var Sa Pa i norra Vietnam, en plats framför allt känd för sina magnifika risterrasser, liknande de som i Banaue, Filippinerna. Vi insåg dock att vi missat den vackraste perioden i Sa Pa med typ 1-2 veckor, det vill säga tiden precis innan skördetid, så vi såg inte regionen i sitt allra vackraste, men det var ändå en fantastiskt vacker plats!

Vi tog 7-båten från Quan Lan mot Cái Rồng, med avsikten att hinna med en buss mot Sa Pa som gick kl 9.45. Båten skulle nämligen ta 2 timmar, så det hade varit perfekt. Tyvärr tog båtresan 3 timmar,​ så vi missade bussen precis.. Och tyvärr gick det ingen buss mer från just Cái Rồng förrän mycket senare, så vi beslöt oss för att åka till Halong city istället, och ta bussen därifrån eftersom det fanns fler avgångar där, och vi kunde få se Halong också. Så sagt och gjort, vi tog en långsam och skumpig lokalbuss mot Halong! Trist att missa bussen precis, men den helt magiskt vackra och långsamma båtturen gjorde att det var värt det.
    Det slutade med att vi tog oss till Sa Pa med en nattbuss som avgick vid 21 på kvällen, så innan dess strosade vi runt i Halong. Vi besökte bland annat ett café där man satt i nedsänkta bås i ett typ akvarium, runt omkring oss var vatten och där simmade hur många koi-fiskar som helst! Galet! Där drack vi varsin helt otrolig mango-smoothie med någon slags hårt vispad äggviteskum på toppen, har inte druckit något liknande förr, sååå gott!

Vi kom till Sa Pa tidigt på morgonen, vid 5-tiden. Vi sov en timme på busstationen innan vi promenerade ca 2 km till vårt hotell. Vi fick inte checka in förrän kl 14, men vi fick ställa väskorna där, så det gjorde vi, och gick sen ner till en by ca 2 km bort, Cát Cát, som skulle vara en traditionell by som visade hur det gick till förr.
    Det visade sig dock vara en enormt turistisk plats. Visst, det fanns gamla hus kvar, gamla vattenkvarnar etc, men det verkade som om de byggt upp en hel by kring turismen. Först och främst var det stånd överallt där de sålde exakt samma prylar överallt, tex sjalar, som inne i Sa Pa kostade en femtedel av priset de tog i Cát Cát. Det fanns även en del matstånd och restauranger, vi provade bland annat torkat buffelkött, väldigt gott! Det påminde mig om biltong man kan köpa i Sydafrika.
    Men det mest utstickande var alla typ "instagrambås" som de hade byggt upp. Alltså olika strukturer där meningen var att folk skulle posera för foton. Typ stora hjärtan, hängmattor,​ nät över metallboxar med kuddar och täcken, plattformar av olika slag, skulpturer, och på ett ställe fanns det hästar där man kunde låna olika hattar att ha på sig. Justja, vid entrén kunde man också hyra traditionella kostymer att ha på sig, vilket många asiatiska turister gjorde.
    Folk var helt hysteriska, så forcerade att få komma fram till och posera vid de olika grejerna, att de inte såg något framför sig, man blev påsprungen och liksom knuffad åt sidorna, har aldrig varit med om något liknande!
    Vi letade oss dock bort från de värsta områdena och fick ändå se en del fina traditionella byggnader och strukturer som var väldigt vackra att se på.
    När vi kände oss mätta på galenskapen vandrade vi tillbaka upp på hotellet för att checka in.

De kommande dagarna vi spenderade i Sa Pa var en blandning av vila, sjukdom och moppeturer. Dels tog vi det väldigt lugnt, men dels blev också jag (Jojo) sjuk, någon typ av virus. Så det blev tyvärr en hel del hotellhäng. Två fina moppetur-dagar fick vi dock, där vi fick se makalöst vackra landskap. Vi tog oss bland annat igenom en hel dal med flera byar, där vi VERKLIGEN fick se hur man lever i området (även om förstås även de påverkas av de stora mängder turister som besöker området). Bergväggarna på sidorna kantades av risterrasser, en flod rann genom hela dalen, bufflar och hönor gick fritt och naturen var bara så mäktig! Under en annan moppetur besökte vi ett vackert vattenfall, Silver waterfalls, som tack vare att det småregnade var tomt på turister. Vackert ändå!
    Turen upp till vattenfallet blev tack vare det "dåliga" vädret väldigt trollsk. En vacker dimma låg över dalen och bäddade in bergen och risfälten i en sammetsliknande slöja. Tyvärr missade vi att ta foton på det för vi tänkte ta det på vägen ner, men då hade det blivit för dimmigt, så man såg inte ett jota. Typiskt.

Lite andra random bra, mindre bra eller intressanta upplevelser i Sa Pa:
    - Under dagtid pågick någon slags byggarbeten i dalen framför Sa Pa village,​ som gjorde att det fram till kl 18 vaaarje dag lät ungefär såhär i hela byn: "dunk dunk dunk dunk dunk dunk" , ett malande hammrande ljud. Det finns en video i våra instagram stories om man vill uppleva det..
    - Vi drack makalösa smoothies och apelsinmorotsjuice på ett gömt café på toppen av ett hus, så gott!
    - Här var ett av de ställen där vi hade allra mest problem med att ta ut pengar. När vi bytte hotell mitt i vistelsen tog det 8 automater innan Joel hittade en som lät oss ta ut pengar.
    - Vi åt på en liten restaurang som hette Good morning Vietnam som hade jättegod mat!
    - Joel lärde mig spela schack på en söt liten bar som hette Colour bar, det måste vi göra mera!
    - Vi åkte en väldigt lyxig morgonbuss från Sa Pa tillbaka till Hanoi, hytterna var breda som typ 110-sängar, med tv, en massa ladduttag och med kudde, täcke och gratis vatten!

Hade vi inte haft sjukdomsotur hade vi kunnat se mer av Sa Pa, så detta är ett område vi gärna skulle besöka igen, antingen i maj när risterrasserna är som grönast, eller i början av oktober när de är gyllene av det mogna riset.