New Zealand
Tutukaka

Here you’ll find travel reports about Tutukaka. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day49

13-3 Tutukaka

March 13 in New Zealand ⋅ ⛅ 23 °C

De weg is drukker dan ik dacht, geen vluchtstrook. Een auto met trailer haalt mij in met 130 terwijl er iemand van de andere kant komt. Die vliegt vol in de remmen en redt zo het vege lijf. Het was zo eng dat ik pas na een minuut schrok. Ik kom daarna niet meer in de "wat fietsen we leuk" stemming. Gelukkig is Tutukaka niet ver. Omdat de organisatie die mij aanbevolen was morgen geen trip heeft, ga ik nu met een andere duiken, voor minder geld en inclusief opfris instructie voor mijn PADI. Had ik eerst ook geen zin in, maar nu ben ik er helemaal blij van dat ik het ga doen. Ze konden mijn diploma op Internet nakijken!Read more

• Day50

14-3 Tutukaka: duiken

March 14 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

Ik moet een testje invullen, waar vervolgens niets mee gedaan wordt. Met de boot naar de Poor Knights islands, zo door Cook genoemd omdat hij het op een dode ridder vond lijken. Onderweg doet de reddingshelicopter een oefening. Op locatie spullen in elkaar zetten en aantrekken, hup het water in. Net als 36 jaar geleden (!) heb ik moeite met mijn oren klaren, al gaat het gelukkig iets beter. En eenmaal beneden gaat het goed. We doen wat oefeningen (masker klaren, regulator opvissen, samen lucht delen) en dan al aan de duik. Prachtig, het is volgens Jacques Cousteau dan ook een top 10 locatie. Na de lunch tweede duik met zijn vieren, ik blijf last van mijn oren houden nu, bij ieder op of neer pijn of geluid. Het is weer erg mooi, roggen, zeeanemonen, ontelbare vissen. Fantastisch. Maar het gedoe met die meters en opletten kan me nu niet boeien, ik voel me minder vrij dan met snorkelen. Maar super gaaf om hier gedoken te hebben. In de lunchpauze en na afloop nog naar de grootste zeegrot en de grootste boog. In de grootste grot groeien varens ondersteboven: licht komt weerspiegeld van zee en voedingsstoffen door het dak van de grot. Foto mislukt helaas.
    Mijn oren zitten 's avonds nog steeds dicht.

• Day150

State Highway 1

March 23 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag leek het alsof het rijden voor altijd ging blijven doorgaan. We hebben het meeste aantal kilometers afgelegd van heel onze reis. We vertrokken iets buiten Waitomo en ons einddoel was Tutukaka, een dorp langs de kust, meer als 350 km.

Toen we deze ochtend opstonden zagen we niks, want er was superveel mist. We wisten dat we bij een meer stonden, maar we hadden het nog niet gezien, want het was volledig donker toen we toekwamen. Na ons ontbijt gingen we het dan maar zoeken in de mist. Spijtig genoeg bleef het meer vrijwel onzichtbaar door al het riet dat er rond groeide. Maar niet getreurd, het was een leuk wandelpad en het was blijkbaar ook geliefd bij vogels. We zagen maar liefst vijf ijsvogels, een soort geelgors, putters, een soort parkiet en nog wat andere soorten. Toch wel een leuke start van de dag.

Hierna was het tijd om te beginnen rijden. Na een uurtje stopten we aan een kleine supermarkt voor nog wat inkopen. Daarna reden we verder richting Auckland. De vele banen op Google Maps verraden al dat het een druk gebied was. Het was ook heel uitgestrekt, niet enkel de stad, maar het hele gebied er rond is druk. Er volgden dus wat frustraties zoals fille, gewoon druk verkeer, niet goed aangeduide afslagen, enz.. Steven werd er serieus van op de zenuwen. Als rustplek voor te lunchen had Tat de botanische tuin in gedachten. Deze was gratis en lag nog ver genoeg uit het stadscentrum. Blijkbaar was deze veel groter dan gedacht en was de parking enorm. Er waren geen picnic bankjes in de buurt, dus aten we in de campervan. We gingen naar het hoofdgebouw om naar het toilet te gaan, maar er was geen tijd om te gaan wandelen spijtig genoeg.

Verder rijden door Auckland, niet onze favoriete stad momenteel. In de auto alleszins toch veel te druk. Maar gelukkig ging ook het drukke gedeelte voorbij. We stopten aan een uitkijkpunt langs de kust. We hadden een leuk zicht over het Peninsula waar we naartoe reden. Nu was het de laatste rechte lijn tot aan onze eindbestemming.

De camping was gezellig en niet al te druk, de plaatsen waren vrij groot en er was een mooie keuken. Er valt niet zoveel te beleven in Tutukaka en dat wist de bazin maar al te goed. Ze vroeg direct of we hier waren voor te duiken. En dat is inderdaad de reden waarom we helemaal tot hier zijn gereden. De Poor Knights eilanden zijn enkel vanuit hier te bereiken. Dit is een van de mooiste duikplekken in de wereld volgens duiklegende Jacques Cousteau. We waren oorspronkelijk niet van plan om zo Noordelijk te trekken, maar toen we dit hoorden, konden we het niet laten. Morgen zitten we dus terug op de boot, op naar een nieuw avontuur!

We gingen nog snel langs de duikshop om wat papieren in te vullen en daarna genoten we van een aperitiefje in de zon. Op de camping aten we nog wat verder tijdens de voorbereidingen van ons avondeten en we kregen gezelschap van enkele nieuwsgierige eenden 🦆

• Day42

Tutukaka Marina

March 20, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 66 °F

We woke in the night and heard the unusual call of a female kiwi (but still yet to see one)! Rather than take the easy option of a ferry we took the long gravel road around to Paihia. It was like a stage of the World Rally Championship (the photo is the nice smooth section) that took about 45 minutes, passing only 3 truck like 4x4's.... Paihia had a nice but definite tourist town feel to it with helicopters buzzing out over the bay. Yet another good spot for a picnic and swim. Went the 100m out to the swimming platform so James could perfect his back flips off it and I could perfect my dive bombing technique! As we loved the Tutukaka coast so much we decided to head back down this way to spend longer exploring here.Read more

• Day9

Onderwateravonturen & The Bay of Islands

November 15, 2015 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Nadat we de smaak van het duiken helemaal te pakken hebben na onze advanced open water cursus in Thailand, hebben we besloten om op iedere bijzondere duikplaats die we nog tegen gaan komen de plons te nemen. De eerste ‘must-do’ duiklocatie op onze lijst is het eiland de Poor Knights bij Tutukaka. De onderwaterwereld is hier heel bijzonder en heel anders dan wat we in onze eerdere duiken hebben gezien. Er groeien namelijk heel veel planten op de zeebodem waardoor je soms tussen de struiken lijkt te duiken. Waar overal het devies is ‘raak het koraal niet aan’, is hier het devies ‘rommel maar lekker wat rond op de zeebodem, maar maak niets kapot’. Aangezien jaarlijkse stormen de hele zeebodem op z’n kop zetten is het hier niet zo’n probleem om af en toe een rots vast te pakken of wat struiken weg te duwen. We hebben vooral veel mooi gekleurde ‘nudibranches’ (naakt slakken) gezien die uniek zijn in dit gebied en de Murenes waren hier toch net iets cooler dan op Koh Lanta. Anika was nog een beetje down na het duiken, want de andere groep had met zeehonden gezwommen wat echt uniek is. Maar ja, het is een kwestie van geluk. Op de boot kwamen we ook nog een ‘bijzondere’ rotsformatie tegen. Ondertussen hebben we al veel stenen gezien waar menigeen iets in lijkt te zien (in Azië met name draken). Maar deze bleef bij Mike toch wel hangen en hier kun je ook niets anders in zien (zie laatste foto – onderaan deze post het antwoord).

Na ons duikavontuur rijden we verder naar het noorden om van de Bay of Islands te gaan genieten. Je raadt het al, een baai vol met eilanden. Volgens meneer Cook liggen er zo’n 140 in deze baai. Helaas konden we deze niet zien vanuit onze camper, het regende namelijk de hele dag en we besloten een dagje niets te doen (lees de vorige blog update verzorgen). De volgende dag was het weer opgeklaard en zijn we met de ferry naar Russel Island gegaan waar we wat rondgewandeld hebben. Tijdens deze wandeling zijn we ook weer wat meer te weten gekomen over de historie van Nieuw Zeeland en het Waitangi verdrag (vredes verklaring tussen de Maori’s en de Britten die hier een kolonie gevestigd hadden). We hebben Flagstaff Hill beklommen (belangrijk symbool) en genoten van de uitzichten over de baai vanaf de verschillende uitkijkpunten.

(Waarschijnlijk heb je het al gezien: het betreft uiteraard een vrouw die op haar rug ligt met opgetrokken knieën en de gynaecoloog tussen haar benen)

• Day284

Tutukaka (Die Bucht)

April 14, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 27 °C

In der Nacht haben wir die wohl größte Sternschnuppe unseres Lebens gesehen, wow was für ein Anblick!

Morgens das Zelt aufmachen ( oder wie Finn den Kofferraum) und eine wunderschöne Bucht sehen, Strand, Sonne und Meer. Was für ein schöner Fleck Erde. Wenn dieser komische Mann nicht wäre 😄😜

• Day28

Tutukaka & Kukutauwhao Island

September 6, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 25 °C

Beginnend im Hafen von Tutukaka habe ich eine Wanderung zum Leuchtturm auf Kukutauwhao Island gemacht. War gute 1,5 Stunden unterwegs. Ziemlich anstrengend mit dem ganzen Hoch und Runter, aber der Ausblick lohnt hier wie immer jede Anstrengung.
    PS: wie ihr seht gehe ich zur Zeit sehr viel wandern, aus dem einfachen Grund, dass wandern nix kostet und man so am meisten vom Land sieht 😋Read more