Spain

Top 10 Travel Destinations Tarragona
Show all

Camping Eucaliptus Ebro Delta

April 18 in Spain ⋅ 🌬 22 °C

Heute Morgen musste ich zuerst mal noch den Fahrradständer ao hinbringen, dass auch ein liegendes Fahrrad nicht verloren bzw. beschädigt wird. Deshalb zuerst alles was ich brauche im Bricolage besorgt und fertig montiert. Hat im Nachhinein gesehen funktioniert. Es ist noch alles da und funktioniert. Dann ging es wieder auf die Autobahn über Perpignon an die spanische Grenze und weiter über Figueres nach Girona. Bei den Namen der Autobahnabfahrten kamen viele schöne Erinnerungen an meine Barcelona-Radtour auf.
      In einem Punkt haben die Spanier aber nichts dazu gelernt. Zweimal wurde ich auf den ersten 100 Kilometer von "netten Mitmenschen" darauf Aufmerksam gemacht, dass an meinem Hänger was nicht stimmt und ich doch rechts ran soll. Aber das weiss nun wirklich jedes Kind, dass hinterher etwas aus meinem Auto fehlt. Habe somit dankend mit einem Lächeln abgelehnt.
      Mein Ziel, das Ebro Delta habe ich ohne Probleme erreicht. Habe jetzt auf dem Eucaliptus Camping mein Zelt für ein paar Tage aufgestellt und mich eingerichtet. Ein Spaziergang an den Strand, mit dem Fahrrad den kleinen Ort abfahren und fein Paella Marinera im Campingrestaurant essen haben den Tag abgerundet.

Tortosa

April 19 in Spain ⋅ ☀️ 17 °C

Da heute zwar schönes Wetter, aber ein recht kalter und starker Wind blies, bin ich mit dem Auto eine halbe Stunde nach Tortosa, eine alte katalanische Bischofsstadt am Ebro, gefahren. Ich merke aber, dass ich die spanische Gepflogenheiten noch nicht intus habe, weil zu meiner Besuchszeit immer alles wegen Siesta zu hat. So schau ich mir die Sachen von außen an. Über Tortosa gelegen hat es mehrere Festungen. Die schönste ist heute ein Hotel. Der Rest sind Ruinen. Im Ort ist vor allem die Kathedrale auffallend. Aber im Moment in Restauration befindlich und rein kam ich auch nicht. Ansonsten siehe Bilder.Read more

In Katalonien

April 17 in Spain ⋅ ☀️ 20 °C

Bei herrlichstem Sonnenschein verlassen wir am Dienstag unser kleines Camp. Alles hat reibungslos geklappt. Mein Fahrer hatte Sorge, dass Bigfoot nach 3 Monaten stehen, vielleicht Zicken macht. Aber alles gut…starten, warten bis der Kompressor den Lufttank gefüllt hat und los geht’s!
      Einen schönen letzten Abend verbringen wir u.a. mit Tim aus England. Wir unterhalten uns dabei auch über den Brexit und die Folgen für ihn als „Nicht-EU Bürger“. Er darf sich immer nur 3 Monate in einem europäischen Land aufhalten, muss für mindestens 3 Monate wieder zurück und kann dann für den gleichen Zeitraum wiederkommen. „Die meisten Menschen in England haben nicht wirklich gewußt über was sie da abgestimmt haben und welche Konsequenzen der Ausstieg für sie haben würde“ erzählt er uns. „Und am Ende will es keiner gewesen sein. Mit jedem mit dem du sprichst sagt, ich war dagegen“. Unglaublich!
      Wie auf der Herfahrt besuchen wir in Denia unsere Freunde, essen aber dieses Mal eine hervorragende Pizza im Restaurante San Guiseppe und erleben anschließend gemeinsam einen leidenschaftlichen Champions-League Abend und feiern Dortmund für ihren Einzug ins Halbfinale.

Jetzt sind wir in der Kleinstadt L’ Aldea am Beginn des Ebrodeltas in Katalonien angekommen. Die stolze rote Stadtflagge weht im Sonnenschein.
      Hier auf dem stillgelegten Bahngelände wurde liebevoll ein kostenfreier Stellplatz für 30 Wohnmobile geschaffen. Wir stehen mit unserem Gespann ganz am Ende des Platzes. Quasi am Beginn der Wander- und Radfahrstrecke „ Via Verde del Delta de l‘Ebre“.

Beim Rundgang durch den eher nichtssagenden Ort, begrüßen uns ein paar junge Leute auf deutsch mit „Herzlich Willkommen“! Die jungen Katalanen machen ein Picknick auf dem gepflegten Rasen des Dorfplatzes.
      Zurück am Stellplatz genießen wir den betörenden Geruch der blühenden, nahegelegenen Apfelsinenplantagen.

• Day 3–5

Besuch, Heuschnupfen (F) und Drehhuhn

April 3 in Spain ⋅ ⛅ 23 °C

Wir hatten zwei fantastische Nächte in spanischen Bergen. Zwischen Mandeln und Oliven besuchen wir Simon und Kathi. Ferdinand durchlebt einen spirituellen Healing Prozess (Citrizin). Thanks for having us Selina und Rob!Read more

Camping Playa y fiesta

April 9 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Ein offener Campingplatz zum Meer. Darf man den Gerüchten Glauben schenken, wird hier jede Nacht eingebrochen. Nun gut, dann verhalten wir uns so, wie immer. Abends alles wegpacken, abschließen, Alarmanlage an, Gurt zwischen Fahrer- und Beifahrertür...
      und bis dahin genießen wir die einzigartige Lage des Platzes!
      Am nächsten Tag sind die Nachbarn aus 1. Reihe abgereist. Wir sind gleich aufgerückt und haben 2 Tage verlängert. Der Wind wird weniger, die Temperaturen steigen. Herrlich!

Hallo Cambrils!

May 31, 2022 in Spain ⋅ ☀️ 26 °C

Anfang April haben wir die Costa Daurada übersprungen... umso mehr ein Grund, auf unserem Weg Richtung Norden hier anzuhalten. Erst haben wir das Camp Playa y Fiesta im Sinn... aber als wir den steinigen, unschönen Strand dort sehen, entscheiden wir uns für das wesentlich schöner gelegene Camp Oasis Mar. Jetzt im Mai ist schließlich Strandsaison und der wunderschöne Sandstrand vor dem Camp lässt echt keine Wünsche offen.

Wir erkunden Cambrils, ein quirliger, charmanter Ort, mit den Fahrrädern. Die durchgängig mit Radwegen ausgestattete Promenade ist wirklich sehr einladend. Wir schauen uns auch die wirklich hübsche Altstadt an und können entlang der stillgelegten Eisenbahnlinie so einige Geocaches loggen.

Wir werden wahrscheinlich bis Freitag bleiben und uns dann auf den Weg zur Costa Brava machen.

De beloofde diepte- en hoogtepunten

April 24 in Spain ⋅ ☀️ 18 °C

Aan de eerste 20 kilometer hoef ik gelukkig geen woorden meer vuil te maken. In de ca. 10 kilometer die volgden reed ik door landelijk gebied tussen vele akkers door, naar een stadje dat je al van ver aan de voet van het Colldejou-gebergte kon zien liggen. Het enige verkeer dat ik tegenkwam waren kleine trekkertjes. En daar zag ik dus ook die 2 rode patrijzen! Mooie beestjes hoor.

In het bergstadje Mont-roig del Camp, op het kerkpleintje, ben ik gestopt voor een Italiaans getinte lunch (bruschetta met tomaten en mozzarella, en een pittige pasta daarna). Na een uurtje op het terras was ik bijgetankt en klaar om een bergpas te slechten. Ik wist dat ik ongeveer 500 meter moest klimmen over een lengte van ongeveer 15 kilometer lang. Dat klinkt misschien als peanuts maar met mijn conditie hield ik er toch rekening mee dat ik minstens alle frustraties van die ochtend achter me moest hebben gelaten, een goeie lunch moest hebben gegeten en die ook moest hebben laten zakken. Ik nam de tijd, heb er ongeveer een uur pauze genomen.

Mont-roig del Camp was een zeer smaakvol stadje met schitterende smalle straatjes die mij gemoedelijk omhoog, richting de bergpas leidden. Vanaf daar volgde een schitterende bergweg, geflankeerd door olijfbomen en geurend naar hars van naaldbomen, en opnieuw heel rustig wat verkeer betreft, hoewel ik nu wel wat meer andere fietsers (wielrenners) ben tegengekomen. Ik heb lekker met de GoPro gespeeld als afleiding en met nog 2 pauzes om in te smeren lukte het me gelukkig best aardig om al fietsend het hoogste punt te bereiken.

Op de top helaas geen drop, dat heb ik niet bij me. De afdaling, die ook weer ongeveer 15 kilometer duurde en over geweldig nieuw asfalt bovendien, maakte de afwezigheid van dropjes goed. Wel waaide die harde wind ook aan de andere kant van de berg net zo hard of misschien wel harder, waardoor ik echt minder rap kon afdalen dan wat mogelijk was geweest zonder windkracht 5 frontaal op het lijf.

Rond de 50 kilometer op pad begonnen de pijntjes. Hoofdpijn (door de wind en zon denk ik), irritatie waar de grootste blaar zat (overigens op dezelfde hiel als die van het rotsblokongeluk in Noorwegen), mijn onderrug was mijn rugtas zat, de heup begon ook op te spelen, mijn rechterknie deed vervelend en zelfs een grote teen drukte net iets te hard in mijn schoen. Aaarch, en dan moet je nog 35 kilometer... Tandjes op mekaar, doorfietsen maar.

Op ongeveer 60 kilometer moest ik het asfalt vaarwel zeggen. Ik had twee eerdere creatieve routes van Komoot genegeerd die er op het oog uit zagen als mountainbiketrails over de berg of juist door het naastgelegen dal. Leuk misschien als je tijd en conditie hebt, maar ik verkoos vandaag toch liever het asfalt. Hierdoor had ik ook iets gewonnen op de totale afstand, die nu onder de 90 kilometer leek uit te komen. Maar de afslag die ik nu moest nemen, was noodzakelijk om het hotel te bereiken. De gewone weg liep nu echt een totaal andere kant op. Gelukkig daalde dit grindpad nog verder, maar echt relaxed afdalen is dat allerminst. Het pad zat vol kuilen en er lagen scherpe kiezels, dus je gaat langzaam en moet je enorm concentreren, goed sturen en je remmen wijs gebruiken. Het was er wel mooi, opnieuw tussen veel landbouwgrond door maar niet zoals in Nederland. Veel kleinschaliger en gevarieerder en minder rechthoekig.

Zo ongeveer onderaan het pad kwam ik uit bij een betoncentrale naast droogstaande rivierbedding. Ja, als hier normaal een rivier loopt ben ik inderdaad onderaan. En ineens vloog er een deuntje in mijn hoofd (I kid you not!): "kom meeeee naar buiten aaaallemaal, want dan horen wij de wielewaal (...) judeljohoo klinkt zijn lied" etc. En verdomd, het moment dat het grind weer overging in asfalt en de banden wat minder kabaal maakten, hoorde ik ineens het typische gejodel van de knalgele vogel. Ik sprong direct van mijn fiets, leunde 'm tegen de dichtstbijzijnde boom en gooide zo ongeveer mijn rugzak van me af om mijn camera te pakken. En intussen moest ik ook nog Matthijs live inlichten over de gebeurtenis, heel belangrijk natuurlijk. Vervolgens ging ik staan luisteren, kijken in de richting van het geluid, en dan door de lens kijken en gele bladeren aantreffen, en weer luisteren, kijken, tuuuuuren... En niets zien he! Totdat hij ineens besloot weg te vliegen en een andere boom te kiezen voor zijn concert. Hij vloog niet eens heel hard en ik kon goed zien in welke boom hij ongeveer ging zitten. Ook zag ik goed hoe knalgeel de wielewaal is. Wat een magisch beest zeg, en dan dat hypnotiserende geluid...

Ik draaide me om met het idee om de fiets beter te parkeren en vervolgens naar de wielewaal te lopen, toen ik nog iets interessants in mijn ooghoek zag. Daar, aan de oever van de droge rivier, op een tak van een kalig struikje... daar zat gewoon de bijeneter! Ik had mijn camera natuurlijk in mijn handen dus ik switchte gauw van activiteit en schoot wat foto's. Geweldig! Twee bucketlist-vogels tegelijkertijd op één plek! Maar de bijeneter zat er niet heel mooi, en de wielewaal riep me... Aangezien ik verwacht dat ik de bijeneter nog wel meer ga zien deze vakantie, en de wielewaal moeilijker is, liet ik meneer of mevrouw bijeneter even voor wat 'ie was en concentreerde ik me op W. Waal. Als dat nu ook nog zou lukken... Ik liep de "uiterwaarden" in terwijl ik mijn hele hebben en houwen achterliet, in de richting van het geluid. Prompt was ik alle pijntjes en ongemakken vergeten, zo hard deed ik nu mijn best om 'm terug te vinden. Ik hoorde ook nog de hop en moest moeite doen om me te focussen. Maar desondanks liet de wielewaal zich niet zien en op een gegeven moment ook niet meer horen. Weggevlogen of geschrokken omdat ik te dichtbij kwam? Ik weet het niet.

Eenmaal terug bij mijn fiets zag ik de bijeneter ook niet meer op diezelfde tak zitten. Tijd om m'n biezen te pakken. Toen ik vervolgens enkele tientallen meters verderop fietste zag ik de wielewaal opstijgen vanuit een heel andere boom, en kwam er een bijeneter op de elektriciteitsdraden zitten waar ik recht onderdoor fietste. Alsof hij me nog even wilde pesten.

Ik had nog zo'n 25 km te gaan en niet lang na vertrek van de droge Riu de Siurana begon ik alle pijntjes weer te voelen. Helaas bleek Komoot mij ook dood te willen hebben. Via een 100km/u weg stuurde hij me naar een enkelspoorbrug om overheen te fietsen. Wat de fak Komoot! Ik maakte rechtsomkeert, eerst weer terug over die grote weg. Zodra ik ergens veilig kon stoppen herprogrammeerde ik de rit, en zag ik dat de enige optie die nog over was om mijn hotel te bereiken: verder over deze zelfde grote weg. Hoppa, 5 kilometer erbij op de totale afstand... Grrr. Er was nu ook echt geen alternatief nu, althans, ik vond het echt geen optie om met een totaal vermoeid lijf nog eens 30 kilometer langer te moeten omfietsen over onverharde kringelweggetjes en bospaden door de bergen. Ik zag in Komoot dat hij de oorspronkelijke route aan de overkant van de rivier grotendeels over het treinspoor had gepland. Nog meer grrrr! Hoe kan het systeem denken dat daar fietspaden liggen?? Ik was not amused op dit moment. Want de waarheid was dat wat ik vanochtend angstvallig had vermeden, nu alsnog moest gebeuren: zo'n 20 km over een grote weg fietsen, over de "vluchtstrook", in de uitlaatgassen van groot verkeer.

Ik checkte nog eens mijn achterlamp (nog steeds enthousiast aan het knipperen), vermande mezelf en draaide de C-12B op. Wel keek ik steeds op de navigatie of ik niet toch de weg af kon voor een b-route. Maar steeds werd ik teleurgesteld. Ik reed diverse dorpjes en stadjes in met het idee dat daar vast meer kleinere wegen zouden liggen parallel aan de grote weg, zoomde uit op Komoot en zag dat het niet zo was, dus moest dan ook steeds weer rechtsomkeert maken of een stukje omfietsen om terug te keren naar die grote weg. Op een zeker moment gaf ik me over aan dit schijnbare lot. Tot Flix zou ik nog op deze weg fietsen en pas enkele kilometers voor het hotel zou ik de grote weg eindelijk definitief kunnen verlaten.

Van Flix heb ik weinig gezien. Ik heb het bordje gevolgd van het hotel via een vrij heuvelachtige weg, en eenmaal daar (overigens echt een rot eind van het centrum vandaan) heb ik ingecheckt en eigenlijk direct besloten dat ik geen avondeten meer zou gaan halen in het stadje. Misschien zou het nog lukken om een pizza te laten bezorgen bij het hotel maar zo niet, dan was dat ook prima want ik had nog boodschapjes van gisteren in mijn tas zitten en verder had ik natuurlijk een uitgebreide lunch gehad. En ik was mega, megamoe.

Gelukkig stond er een koelkastje in mijn kamer en daar vond ik een heerlijk koud biertje in. Die had ik wel verdiend.

Klettern in Siurana

June 1, 2022 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Unweit von Barcelona, ein Stück im Hinterland, fuhren wir über eine kleine Passstraße. Vorbei an dunkelrotem Sandstein mit darüber liegendem gelbem Kalkstein erreichten wir unser nächstes Ziel: Siurana. Für Jan war es ein kleines Wiedersehen, 5 Jahre zuvor war er schon einmal hier.
      Nachdem wir einen schattigen Stellplatz gefunden hatten, suchten wir die Wand für den nächsten Tag. Gar nicht so einfach, denn die Bilder im Kletterführer waren nicht eindeutig. Doch die Einheimischen halfen uns weiter. Der Stein war zum Glück gut strukturiert und relativ scharfkantig und die Routenlänge war mit 15 bis 30m auch sehr angenehm. 12 traumhafte Routen konnten wir insgesamt klettern!
      Vielen Dank, liebe Familie Gockisch- ohne euch wären wir nicht in diesem Maße in den Klettergenuss gekommen! :)
      An 2 Nachmittagen besuchten wir dann das Dorf Siurana- malerische Gässchen mit von Rosen bewachsenen Natursteinhäusern verzauberten uns. Das Dorf besticht außerdem durch seine grandiosen, ausgesetzten Lage an der Spitze Plateaus, von der man einen fantastischen Ausblick auf die umliegenden Felsen hat. Es erstaunte uns immer wieder, wie wenig Menschen wir sowohl beim klettern als auch in Siurana selbst gesehen haben.
      Am kletterfreien Tag schwangen wir uns aufs Radl und fuhren über Fabis Mittagsschlafzeit von Cornudella über die Serpentinen nach Siurana- für mein Fahrrad die erste Bergfahrt!
      Nach 4 wunderbaren Tagen in der Einsamkeit geht's nun weiter in den Süden!

Ps: Danke Christoph für die Drohnen- und Kletterbilder!

Die Seele des Montsant St. Bartomeu

March 28 in Spain ⋅ ☁️ 13 °C

Inmitten der einzigartigen Felslandschaft des Montsant liegt eine
      kleine Einsiedelei umgeben von mächtigen Felsen. Der Weg dorthin muss erwandert werden. Auf dem Weg durch die Berglandschaft sieht man immer wieder Felsen, in die sich, mit ein wenig Phantasie, Gesichter und Figuren interpretieren lassen.Read more

Mequinenza - Kohle und Wasser

April 19, 2022 in Spain ⋅ 🌧 14 °C

Am Ende des Ebro-Stausees ein imposanter Staudamm. Etwas unterhalb davon quert eine untypisch im Wasser stehende Brücke den Fluss. Neugierig geworden, legen wir nach der Brücke einen spontanen Halt ein ... und erleben die Überraschung des Tages.
      Eine großzügige Museumsanlage, die leider nur am Wochenende geöffnet hat. Doch da ein Info-Büro: der freundliche Angestellte bietet uns kurzerhand eine private Führung durch das Minen-Museum und entführt uns damit in die Geschichte eines besonderen Dorfes. Eine bereits prähistorische Fundstätte, dann römische und später maurische Siedlung an strategischer Lage, an der Mündung zweier Flüsse in den Ebro.
      Während der beginnenden Industrialisierung wurde hier aus schmalen Flözen - zuerst in mühseliger Handarbeit mit Pickel und Esel - Kohle gefördert. Das im Überfluss vorhandene Wasser ermöglichte es sehr leicht, die (schwimmende) Kohle aus dem Ausbruchmaterial zu extrahieren - und diese schließlich per Schiff in die Fabriken zu transportieren.
      Der Ebro-Staudamm und die Elektrifizierung läuteten das Ende der Kohlenförderung ein. Der Energiehunger rief Anfang der 60iger-Jahre nach einem zweiten weiter abwärts gelegenen Staudamm. Diesem wurde das Dorf förmlich geopfert, bloss die Strassen des oberen Ortsteils zeugen noch von den alten Geschichten. Zwei Kilometer weiter wurde ein komplett neues Dorf erbaut - ohne Geschichte. Und deshalb steht die Strassenbrücke so komisch im Wasser.

Província de Tarragona, Provincia de Tarragona, Provinz Tarragona, Tarragona, Province de Tarragone, タラゴナ