Top 10 Travel Destinations Uganda
Show all

Bwindi

July 31, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 22 °C

Een super mooie rit richting het Karungi camp in Bwindi. We reden door prachtig heuvelland met heel veel boerderijen & roofvogels. Dit is een kleine tussenstop om de lange weg richting Ishasha te doorbreken.
      Bij aankomst rond 18u kregen we meteen een dansoptreden voorgeschoteld. Ze lieten alle traditionele dansen can de communities rondom zien. Dat was leuk! Wij waren heel hard aan het lachen & genieten, maar achter ons was het muisstil en zaten ze met een zuur gezicht te kijken 😱
      Nadien hebben we nog wat mau mau (= uno) met Ken gespeeld (zoals elke avond). Emely ging een foto trekken, waardoor Ken per ongeluk zijn kaarten toonde aan Wannes door hem vast te pakken... Wannes liet het gewoon gebeuren en keek graag mee 😜 daar hebben we heel hard mee gelachen!
      De volgende ochtend zijn we met een gids vogels gaan spotten rond het moeras vlakbij de camping. We hebben hier heel veel vogels gespot, waaronder de koekoek, woonland kingfisher, weavers, common kingfisher, vuurvinken, buizerd, flycatchers, fisco's enzovoort... Onze gids was echt goed en wist heel veel. Blijkbaar geloven mannen in deze community dat als ze een waterkever vangen, drogen en verkruimelen en nadien in de urine van een vrouw strooien, dat deze vrouw dan smoorverliefd wordt... Ook zijn deze kevers verantwoordelijk voor borstvergrotingen. Als je ze even laat bijten, worden je borsten blijkbaar groter...
      Er groeit hier ook een plant genaamd de faitolacka, die wordt onder andere gebruikt om abortus te plegen.
      Verder was de omgeving echt rustgevend en hebben we de tour afgesloten met een grot waar 300 jaar geleden de eerste bewoners van Bwindi zijn aangekomen.
      Nu rijden we door richting Ishasha 😀

Queen Elizabeth NP part 2

August 2, 2023 in Uganda

Vandaag moesten we weer vroeg opstaan voor de chimp trekking in Kalinzu forest. Uiteraard op deze ochtend had ons ontbijt vertraging, waardoor we ons moesten haasten... Direct op de weg hebben we onze 24ste olifant gespot. Eens aangekomen werden we in een klein groepje gezet met 2 Israëlische gasten en een Amerikaan. We begonnen met wandelen en na 10 minuten gaf onze gids al wat uitleg over de chimps... we hadden dus het gevoel dat ze heel dichtbij waren, en ja hoor, 5 minuten later hadden we ze al gespot! Twee kleintjes en een mannetje. Al snel moesten we de achtervolging inzetten, omdat doet mannetje zich ging verplaatsen. Met een kapmes baande de gids zich een weg door de jungle. Niet veel later waren we hem al kwijt... nadien hebben we de kleintjes nog even gezien & hebben we ook nog de red tailed monkey & de blue monkey gespot. We hebben ook een miljoenpoot gezien voor de eerste keer!
      Nadien had de gids het idee om te wachten en de auto te nemen naar de plek waar de chimpansee naartoe is gelopen (het was langs de baan & best ver weg).
      Zo gezegd zo gedaan, uiteraard kwam Ken aangereden met ons busje en hebben we de groep meegenomen. Daar nog even genoten van het uitzicht op de twee mannetjes & van het grapje van Wannes over hoe klein ze geschapen zijn... tijdens het nemen van de foto heeft de Amerikaan het vooroordeel nog maar eens waar gemaakt, hij duwde Emely gewoon aan de kant, verontschuldigde zich maar bleef toch op zijn plek staan.. Echt typisch, maar goed gelachen met hem.
      Vervolgens.. Boat cruise! Met oohjawel de Amerikaan hehe. Ditmaal geen excuses meer voor Ken: we hebben hem meegenomen op de boottocht! (Zolang hij maar niets actief moet doen). Emely was even gids tot de vrouw startte met haar uitleg. Veel diertjes gespot, nijlpaarden a volonté en ook een olifant in het water.. vlakbij! Voor een fulltime experience kon een stortbui niet ontbreken haha 10min motor stil met uitzicht op de olifant, da kan slechter 😜
      Verder 2 nijlkrokodillen gespot (kleintjes van een meter) en nog nijlpaarden want op dit kanaal zit de grootste populatie aan nijlpaarden ter wereld (2000-2500). Eens aangekomen Ken kwijtgespeeld, we zijn dan maar op onze sletse een kijkje gaan nemen naar het levende karkas van een buffalo, eikeba! Ken opnieuw gezocht, maar zelfs met verrekijker tevergeefs gezocht naar een zwarte Ken tussen de zwarte mensen 😜 Nadien een rustige avond afgesloten. Slaapzacht 😀

Nkuruba Forest Reserve part 1

August 3, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 25 °C

Vooraleer we vertrekken uit Queen, zijn we snel nog een kijkje gaan nemen bij Kyambura Gorge. Dit is een kloof van 16km lang... Wij waren zeker onder de indruk.
      Wannes zijn eerste keer local lunch onderweg & ineens de laatste keer dat hij geit eet. Emely genoot met volle teugen, maar Wannes zijn gezicht spreekt voor zich.
      Verder zijn we aangekomen bij de Crater lakes vandaag. Het eerste wat we zien: aapjes. Écht overal! Tent opgezet en onze campsite eens gaan ontdekken, want het is gelegen aan een kratermeer. Beetje gerelaxed, mensen tegengekomen van de chimp trekking. Even een praatje gedaan tot er plots een aapje de volledige tros bananen van tafel kwam pikken en dat voor onze ogen in de boom op at. Wannes ging een filmpje maken en zat heel dichtbij. Hij dacht zelfs dat hij het kon aanraken, maar besefte al snel dat de aap het er niet mee eens was. 😜
      Emely wou heel graag een plonsje nemen in het meer... tot ze een kindje hoorde wenen door een bloedzuiger...
      We hebben zelf eten gemaakt deze avond en het was een hele uitdaging om de bbq aan te krijgen, maar het is ons gelukt! Tijdens het koken moesten we onze pot verdedigen tegen de velvet monkeys, want die waren genadeloos. Heel veel gelachen voor de rest!
      (De velvet monkeys hebben trouwens felblauwe ballen #blueballs)

Nkuruba Nature Reserve part 2

August 4, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 26 °C

Opgestaan, ontbeten & vertrokken op een wandeling rond 4 crater lakes met een gids. Eerst liepen we door de bananenplantages waar we verschillende hagedissen hebben gespot & veel hebben bijgeleerd over de bananenteelt... zo weten we eindelijk het verschil tussen de matoké bananen en de kleine bananen. Onderweg zijn we gestopt bij een vanilleboer. Hij was heel vriendelijk en heeft ons alles uitgelegd over zijn werk. Hij bevrucht elke bloem van de vanilleplanten manueel, waarna het 8 maanden duurt tot de vanilleboon rijp is. De plant zelf bloemt pas na 4 jaar, dus hij moet héél veel geduld hebben... We hebben een heel bosje gekocht voor een (goedkoop) prijsje 😀.
      We hebben bij lake Nynambuka (=mother lake) zeker genoten van het uitzicht. De plaats waar we stonden, staat ook afgebeeld op de Oegandese shilling van 20 000. Aan de overkant ligt lake Kifuruka (migrated), samen vormen zij de twin lakes. Een beetje verderop ligt lake Lyantonde (drop). In de buurt spotten we er 3 blauwe dieren op nog geen 30m: hagedis, vlinder en flycatcher. Onderweg hebben we nog wat koffieboontjes & verse kruiden mogen plukken. Op het einde hebben we nog lokale bananen-kasava pannenkoekjes geproefd, goe ze! Kortom een rustig dagje.

July 10, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 31 °C

A lot of my time in Uganda was spent recovering from something - a cold in Lake Bunyonyi, and then a stomach bug in Kampala. So with time getting on before I had to get my flight out of Kenya I decided to only make one stop - to Murchison Falls National Park.
      Murchison Falls (or Kabalega Falls for the Ugandan name before the Europeans "discovered" it), is on the Victoria Nile before it reaches the white Nile. The entire river is forced through a 7 meter gap at 300 cubic meters per second. This makes it the most powerful waterfall in the world, on the longest river in the world. The sheer power of the water churning when you're standing at the top of the falls is amazing, and of course you get a good drenching from the spray.
      The following day we had a couple more game drives in the National Park, which is the biggest and oldest in Uganda. I saw a family of hyenas really close up, which are my favourite animals in Africa after the elephant. I also saw loads of giraffes, a leopard with an antelope in a tree, buffalo, bucks, and warthogs. We also went on a river safari where we saw more large herds of elephants and pods of hippos. We went to the bottom of Murchison Falls to see the power from that direction, and the current of the river was so powerful that the boat could only get so close, and struggled to keep even.
      Finally we headed back to Kampala where I had to get a night bus onto Nairobi!

Murchison Falls part 1

August 6, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 31 °C

Redelijk korte rit van Ziwa naar Red chili hideaway (onze lodge). We slapen twee nachten in een banda (eindelijk, we kunnen ook wel eens wat luxe gebruiken na al dat kamperen...)
      Emely knock-out tijdens de rit, zeer moeilijk om ze wakker te krijgen. Ken moest vlees kopen voor een ranger, dus we zijn even gestopt aan een lokaal marktje. Een beenhouwer hier is verre van eentje in België... het vlees hangt gewoon buiten, vol vliegen en wordt met de losse pols & een kapmes op een blok hout gekapt. Ook vissen ondergaan dezelfde behandeling 😱. Wij waren ondertussen wat gaan rondsnuisteren op zoek naar een leuk souvenir. Uiteindelijk alleen kleine bananen meegenomen voor onderweg 😀.
      Eindelijk onze eerste schildpad gespot! Even gestopt om het van dichtbij te bekijken, maar dat bleek nogal traumatisch te zijn voor het beestje want het plaste van schrik...
      Volgende stop waren de Murchison Falls zelf! Het was echt een warme dag in de auto, dus de gratis douche was écht welkom! Wij waren volledig onder de indruk... Het zijn weliswaar de krachtigste watervallen ter wereld! 300 kuub/sec in een breedte van 6m. Genoten van het uitzicht (de zon ging bijna onder), wat gelachen met Ken & met onze voetjes in het water nog wat plezier gemaakt. Beter kon het niet zijn!
      Vanavond zal Ken zijn eerste nacht in onze tent tegemoet gaan, want alle drivers voorzieningen waren volzet. Hij is alvast benieuwd... 😜

Murchison Falls part 2

August 7, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 29 °C

Vandaag weer vroeg opgestaan voor safari! 6u vertrokken en wij weer bij de eerste in het park. Vrij snel een hyena gespot in het donker die de weg overstak. Ook een familie olifanten die de weg overstak (+-10). Doorgereden & vlak nadien leeuwen gespot! 3 welpen! 2 van 2 maanden oud, 1 van 6 maand. Ook 2 leeuwinnen die wat op afstand bleven, maar de welpen zaten echt vlak voor onze auto!
      Lange tijd staan kijken; ze reageerden op de Jackson heartebeast die ook op de weg stonden. Cool!
      Verder in het park : Great hornbills, oribies, uganda kobs, buffalo's,... Zelfs giraffen en olifanten vlak voor onze auto. Leuke gids (uiteraard weer een gepassioneerde vrouw geregeld door Ken 😜) Heel de rit proberen om luipaarden te spotten in bomen.. via de telefoon kregen we door dat er eentje gespot was, gas bijgegeven maar net te laat aangekomen, jammer. Op het einde plots wel een kill gespot (oribi) van een luipaard in een boom, wel chic!
      Direct nadien boottocht... krokodillen, nile biertje gedronken op de Nijl zelf! Nijlpaard jong van 1 dag oud max, de placenta hing nog aan de mama.
      Opnieuw de falls bekeken, ditmaal vanuit de boot.
      Nadien mau mau gespeeld, geluierd & dan zijn we zelf op avontuur gegaan. Wannes had bijna ruzie met een baviaan.. we hadden schrik dat we kannibalen gingen tegenkomen, maar we bleven dapper het spoor van een hippo volgen. 5 pumba's versperden ons de weg, dus we zijn maar snel teruggedraaid om de zonsondergang te gaan spotten op de brug (veilige plek). Ken kon het niet geloven 😜
      Oorverdovend geluid van de kikkers! Grote lizard aangeraakt die tussen 2 stenen zat, iemand dacht dat het een slang was...
      Wannes heeft nog eens 3 hartaanvallen gekregen: hij liep op 5m van een nijlpaard op onze slaapplek en klopte op de verkeerde banda aan, dus hij was ook nog eens paniek dat hij niet binnen geraakte... Vervolgens rolluiken dichtdoen langs buiten, samen met een dikke pad die op Emely haar voet sprong (ei) en Wannes aanviel haha. Nadien toen het licht uitging zat er een dikke kakkerlak op ons muskietennet. Wannes vloog in de lucht; maar heeft zijn angst wel dapper overwonnen, zijn sloef was sneller dan de kakkerlak. Emely heeft vooral gelachen, zoals altijd, hèhè. Oef bedtijd.. slopwel

Entebbe - Bussi Island - Kalisizo

August 20, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 27 °C

Das feine Zmorge liess die bereits zweite kurze Nacht vergessen.
      Wir fuhren zu Uganda Trails, ein Deutsches Unternehmen mit welchem bike adventure zusammenarbeitet. Nahmen unsere bikes entgegen und fuhren zum Victoria See. Dort wurde alles in 3 Boote nach Bussi Island verfrachtet. Die 17 km auf der Insel (?) gings dann praktisch nur geradeaus - gottlob, denn so konnten wir den gefühlt 1000 Kindern freundlich auf ihre "Mzungu bye bye" oder "Habazuzu" zuwinken.
      Am Ende der Insel warteten wieder 3 Boote auf uns und wir fuhren durch die floating Papyrusinseln wieder zum Festland. Nach weiteren 10 einfachen aber doch füdli-erprobenden Kilometern gab es ein Picknick mit Salat und Früchten. Wieder kamen ganz viele Kinder und bestaunten uns. Am Ende war es so herzig mit ihnen, dass sie uns ein Lied vorsangen und wir uns mit "es Buurebüebli" bedankten.🫠
      Und auf der 3stündigen Fahrt mit dem Bus nach Kalisizi überquerten wir den Äquator.

Sipi

August 21, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 24 °C

Meine Unterkunft war ein süßes homestay, welches ein kleines Haus war, in welchem lediglich Gäste übernachteten. Die Dusche war wieder einmal nur ein Raum und wenn man duschen wollte, wurde einem ein Eimer Wasser gebracht 😄 Zum Glück bin ich mittlerweile an kalte "Duschen" gewohnt 😄
      Ich schaute mir die Gegend ein wenig zu Fuß an und die Landschaft hier ist wirklich atemberaubend 😍
      Abends unterhielt ich mich noch etwas von den Homestay Betreibern. Einer versuchte mich zu überreden für die Wanderung am nächsten Tag einen Guide zu nehmen (vermutlich da er selbst Guide ist). Da ich und eine andere Frau aus der UK mit der ich zuvor geschrieben hatte, es allerdings auf eigene Faust versuchen wollte, fing er an mir Horrorstories zu erzählen, dass wir ausgeraubt werden und uns niemand helfen wird... Naja wir versuchten es trotzdem alleine und wie erwartet passierte nicht wirklich was. Auf dem Weg begegneten uns viele Kinder und Erwachsene, welche nach Geld fragten aber diese akzeptierten ein Nein. Wir wussten, dass wir pro Wasserfall 5000 USG (1,10€) Eintritt zahlen mussten. An jedem Wasserfall versuchten die Einheimischen uns stattdessen 30000 zu entlocken. Es war immer etwas nervig und eine Männergruppe wollte es nicht akzeptieren und drohte uns mit einem "Kampf". Den hätten wir definitiv verloren, einer von ihnen hatte eine Machete 😂😂 Im Endeffekt zahlten wir dann aber doch nur 5000 und mussten nicht kämpfen 🙈😄 Etwas unheimlich war die Situation schon, ich denke Harriet und ich waren beide glücklich, nicht alleine gewesen zu sein. Wir wanderten zu allen drei Wasserfällen und hatten unterwegs ein local Mittagessen für 70cent und es war unfassbar viel 😍 Abends chillten wir noch etwas auf dem Zeltplatz auf welchem ihr Van stand. Als es dunkel wurde ging ich heim, da ich vom Homestay Dinner gekocht bekam 😍 Auch das war wieder eine riesen Portion aber es gab mein Lieblingsessen: Matoke mit Erdnusssoße, irish potatos und Spinat 😍 In dem Homestay checkten an dem Tag zwei weitere Reisende ein mit welchen ich den restlichen Abend verbrachte :)
      Am nächsten Tag machte ich mich dann auf den Weg zu einer anderen Wanderung. Harriet fuhr bereits weiter, aus dem Grund wanderte ich alleine. Die Wanderwege sind hier nicht ausgeschildert und ohne Guide schwer zu finden. Aber no risk no fun. Dementsprechend nahm ich ein Boda und sagte ihm ich wolle in dem Gebiet wandern. Er setzte mich an einem kleinen Pfad ab. Dem Pfad folgte ich. Allerdings teilte sich der Pfad mehrmals und ich hatte absolut keine Ahnung welchem Pfad ich folgen sollte 😄 Es ging steil berghoch entlag Bananenplantagen, vereinzelte Häuser in mitten des Berges. Mir begegneten viele Einheimische, welche mich verwirrt ansahen und jedes Kind winkte mir zu und grüßte mich. Im Endeffekt erreichte ich mein Ziel und hatte eine unglaubliche Aussicht. Allerdings glaube ich, dass es definitiv kein Wanderweg sondern lediglich Privatwege waren, welche ich genutzt hatte 😄 Zum Teil liefen mir ca 15 Kinder hinterher 😂 Traurigerweise fragen die meisten nach Geld 🙈 Aber auch sie akzeptieren ein Nein.
      Nach einer kurzen Pause auf der Spitze hieß es dann, einen Weg nach unten zu finden. Ich fand einen super steilen weg bergab und tatsächlich stellte sich dieser Weg als der Weg heraus, den ich eigentlich berghoch nehmen wollte 😂😂 Selbst beim bergab Wandern schwitze ich mehr als die Einheimischen, welche Dinge auf ihrem Kopf nach oben transportierten 😂😂😂 Auf diesem Berg wollte ich nicht wohnen, wenn ich jeden Tag den Weg hochwandern müsste und das mit zusätzlichem Gewicht 🙈
      Nach der Wanderung gönnte ich mir nach langer Zeit mal wieder etwas westliches: Burger und einen Milkshake 😍
      Danach gings zurück zu meinem Homestay. Ich war wirklich platt 🙈
      Heute morgen gings relativ früh weiter zurück nach Jinja 😊 Gerade sitze ich im überfüllten Taxi. Normalerweise ist es ein Minibus für 15 Personen aber in der Regel sitzen mindestens 20 Leute drinnen 😂😂😂 Immer wieder lustig wenn einer aussteigen will und gefühlt das halbe Taxi aussteigen muss, damit der eine rauskommt 😂😂

Kampala

September 3, 2023 in Uganda ⋅ ☀️ 28 °C

Sonntagmittag ging es dann für mich in die Hauptstadt Ugandas: Kamapla.
      Ich kam relativ spät an, sodass es bereits dunkel wurde und ich lediglich ein wenig durch eine Mall lief.
      Am nächsten morgen musste ich dann um 8 bei dem Migration Zentrum sein. Ich hatte mit Wartezeit gerechnet aber nicht, dass ich bis 15:30 Uhr dort sein werde 🙄 Organisatorisch kann man Uganda wirklich nicht mit dem gewohnten Deutschland vergleichen. In den 7,5h wurde mir lediglich eine Blutprobe entnommen und ein Bruströntgenbild gemacht. Dann hieß es, ich solle am nächsten Morgen wieder kommen um mit dem Arzt zu sprechen... Bleib ich wohl noch einen Tag länger in Kampala 🎉🙈
      Ich schaute mir an diesem Nachmittag ein wenig die Innenstadt an. Die Straßen Kampalas sind voll von Menschen, Boda Bodas und Taxen. Es herrscht ein wirres Verkehrschaos. Da ich von vielen Menschen gewarnt wurde, dass es sehr viele Diebe in Kampala gäbe, umklammerte ich meine Tasche so fest wie möglich und erkundete die Gegend. Aufgrund des Arzttermins hatte ich meinen Reisepass dabei und da ich diesen in Kambodscha vor ein paar Jahren schonmal gestohlen bekommen habe, war ich super vorsichtig mit meiner Tasche 😄
      Abends kochte ich dann im Hostel und chillte nur ein wenig.
      Am nächsten Morgen ging es dann wieder zum Migrations Zentrum. Tatsächlich war ich nach 2h durch und hatte somit genug Zeit die Stadt zu erkunden. Da mir in der Innenstadt zuviel los war, entschied ich mich, eine kleine Führung durch den ehemaligen Palast des Königs zu machen. Für alle die es nicht wissen: Uganda hat eine Präsident aber ebenfalls mehrere Königreiche. Es werden über 60 verschiedene Sprachen in diesem Land gesprochen, da jeder Stamm seine eigene Sprache hat.
      Der Hauptgrund wieso ich mich für eine Führung am Palast interessierte, war es, die Folterkammer von Idi Amin zu sehen. Idi Amin war Präsident von Uganda von 1971-1979. Er war sehr fremdenfeindlich und vertrieb alle Inder und Israelis aus seinem Land. Diejenigen, die seine Drohungen nicht ernst nahmen und das Land nicht verließen, wurden ermordert.
      Die Folterkammer bestand aus 5 Zellen. Vor diesen Zellen befand sich ein Gang, welcher mit Wasser gefüllt war. Diesem Wasser wurde Strom zugesetzt, sodass niemand aus den Zellen entkommen konnte. Amin ließ alle vermeintlichen Gegner seiner Politik verhaften. Insbesondere gebildete Personen zB Doktoren, Anwälte, Lehrer,... da er befürchtete, dass diese gegen ihn vorgehen würden.
      Die Lebenserwartung in den Zellen betrug ca. 3 Tage. Die Menschen starben an mangelnden Wasser, Essen, Hygiene und Sauerstoff. Insgesamt ermorderte Amin ca 25.000 Menschen in der Folterkammer. Nachdem er gestürtzt wurde, wurden ca 5000 seiner Anhänger dort ermordert.
      Während seiner 8 jährigen Amtsperiode ermordete Amin auf grausame Art und Weise 300.000 Menschen. Das waren ca 4% der Bevölkerung Ugandas. Am Ende tötete er sogar seine eigene Frau, da er annahm, sie würde ihn betrügen.
      Trotz diesen grauenhaften Taten wird Amin von vielen Einheimischen gefeiert und als guter Präsident in Erinnerung gehalten. Im Gebäude des Parlaments findet man ebenfalls ein entsprechendes Bild, welches ihn als, in meinen Augen, gute Person darstellt. Für mich absolut unverständlich, wie man einen solchen Mann als "gut" betiteln kann.

Danach sah ich mir noch etwas die Stadt an aber ehrlich gesagt hat Kampala nicht wirklich schöne Seiten 😄 Auf dem Rückweg zum Hostel regente es dann so stark, dass ich in ein Restaurant flüchtete und dort 2h warten musste, bis der Regen aufhörte 😄
      Heute morgen ging es dann um 9 Uhr mit dem Bus nach Kabale. Die Fahrt dauert 8h. 7h habe ich schon hinter mir 🎉

Republic of Uganda, Uganda, ዩጋንዳ, اوغندا, Uqanda, Уганда, উগান্ডা, ཡུ་གན་ཌ།, Ouganda, Uganda nutome, Ουγκάντα, Ugando, اوگاندا, Unganndaa, Oganda, Úganda, યુગાંડા, Yuganda, אוגנדה, यूगांडा, Ուգանդա, ウガンダ共和国, უგანდა, អ៊ូហ្កង់ដា, ಉಗಾಂಡಾ, 우간다, ئوگاندا, ອູການດາ, യുഗാണ്ട, युगांडा, ယူဂန္ဒာ, युगाण्डा, Oeganda, ଉଗାଣ୍ଡା, يوګانډا, Ubugande, Ugandäa, Ugaanda, உகாண்டா, యుగాండా, ยูกันดา, ʻIukanitā, ئۇگاندا, Уґанда, یوگانڈا, Lugandayän, Orílẹ́ède Uganda, 乌干达, i-Uganda