Bali, Lombok en Gili Air 2016

February - June 2016
A 109-day adventure by Spoelle Read more

Nog 50 dagen

February 20, 2016 in Belgium ⋅ 🌧 7 °C

Nog 50 dagen en dan ben ik weer weg voor een volgende "Reis van mijn leven", nummer 6 al ondertussen. Deze editie een beetje anders want helemaal naar een andere kant van de wereld en niet alleen, maar samen met Nadia.
    Een eerste keer Azië, een totaal andere cultuur dan mijn geliefd Midden Amerika en ook een vreemde taal; met mijn Spaans ben ik er niets maar met mijn Engels zou ik toch ver moeten komen.
    Jullie zullen via deze weg samen met ons een beetje kunnen meereizen door regelmatige verslagjes en foto's.

Zoals jullie weten probeer ik op mijn verre reizen ook altijd "iets" voor een liefdadigheidsorganisatie te doen. Vorige keren was dit steeds rond kinderen maar op deze reis gaan we een project steunen dat rond de opvang van straathonden werkt.
    De organisatie BARC die volledig op vrijwilligers draait, vangt honden op, geeft ze de nodige zorgen zoals vachtverzorging, vaccinatie, sterilisatie, ed. Wanneer de dieren terug gezond zijn zoekt men hiervoor dan een pleeggezin.
    Zij hebben nu ook plannen om een plaats te maken waar ze zelf honden die niet geadopteerd kunnen worden zoals Jacko, die verlamd is aan zijn achterpoten, voorgoed zelf op te vangen.

De situatie voor de honden in Bali is echt schrijnend. De overheid voert aan de lopende band razzia's uit om zwerfhonden af te maken. Ze krijgen een dodelijke injectie in het hart, waarna ze bovenop elkaar gestapeld stuiptrekken totdat ze dood zijn.
    Deze dieren worden uitgemoord omwille van de toerist. De laatste jaren komt er meer en meer hondsdolheid voor in Bali en dat schrikt bepaalde toeristen af. De Balinese overheid heeft aanvankelijk meer dan 300.000 honden ingeënt. Echter, men wil nu alle verdwaalde honden meteen laten elimineren omdat het uitvoeren van vaccinaties te veel tijd en geld kost en de bescherming van toeristen prioriteit is.

Wij gaan deze organisatie dus een bezoekje brengen en willen natuurlijk niet met lege handen aankomen. Zij hebben nood aan een ganse waslijst van zaken maar ook aan cash geld. Nu, ik ben géén voorstander om geld te geven aan iemand die ik van haar nog pluim ken want je weet maar nooit. Maar... als er mensen zijn die een bijdrage willen leveren, hoe klein dan ook, is dit zeker welkom. Wij gaan met het geld dat we krijgen ter plaatse zelf spullen voor de honden kopen (waarschijnlijk eten?) en dat geven we dan aan de organisatie.
    Wij hebben ook nog wat plaats in onze rugzak en wat ginds ook altijd welkom is en makkelijk transporteerbaar, zijn beentjes om op te kauwen.

Links:

Reisplanning

March 11, 2016 in Belgium ⋅ ☀️ 6 °C

Op zaterdag 30 april vliegen we met Thai Airways via Bangkok naar Bali, één van de ongeveer 17.000 Indonesische eilanden. We gaan tijdens deze reis ook de eilanden Lombok en Gili Air bezoeken. Aangezien we "tegen de tijd in" reizen zal het reeds zondag late namiddag zijn als we op onze eerste verblijfplaats Sanur toekomen.
    Sanur wordt al eens omschreven als "de perfecte plek voor hippe mensen die de tijd van feestvakanties achter zich hebben en nu vooral op zoek zijn naar ontspanning.", tja ik ben er 50 geworden hé. Maar met het 5 km. lange idyllische strand lijkt mij dit toch een mooie plaats om even tot rust te komen alvorens ons avontuur echt te starten.

Enkele dagen later reizen we dan naar Ubud, het culturele centrum van Bali. Er zijn vele kunst gallerijtjes, veel kunstenaars aan het werk ook en enkele musea. Je kan er allerlei cursussen volgen, schilderen, batik, muziek, dans, koken en ook zilversmeden wat wij van plan zijn te gaan doen.
    Niet enkel op gebied van cultuur maar ook qua natuur is er veel te beleven want in de omgeving bevinden zich prachtige rijstvelden die uitnodigen tot mooie wandelingen en er is ook het Apenwoud (Monkey-forest) een oud hindoe tempelcomplex dat tegenwoordig wordt bewoond door een grote kolonie van meer dan 200 makaak-apen.

Daarna bezoeken we het kustplaatsje Candidasa, terug wat beachtime maar niet enkel dat want je kan er in de buurt ook goed wandelen en ook een bezoek aan het traditionele dorp Tenganan staat op het programma.

Enkele dagen later nemen we de "fast boat" naar het tweede eiland nml. Lombok. Iets minder toeristisch en hier gaan we het meer afgelegen Tetebatu bezoeken. Ook hier weer vooral om te wandelen in de prachtige natuur en ook een bezoek aan een "monkey forest".

Via een kleine tussenstop in de kustplaats Senggigi gaan we dan naar het derde eiland Gili Air. In het prachtig gelegen Grand Sunset Gili Air hotel kunnen we genieten van enkele dagen rust maar vooral ook van snorkelen en duiken want ja, dit wordt de duiklocatie voor deze reis. Met zekerheid heb je hier tijdens het duiken close encounters met zeeschildpadden, manta's, roggen, papegaaivissen en nog letterlijk honderden andere soorten kleurrijke vissen. Ook rifhaaien en natuurlijk mijn lievelingsvis, de murene, zal ik daar weer kunnen bewonderen.

Uitgerust kunnen we dan weer terug naar Bali vertrekken voor het laatste gedeelte van de reis. Eerst naar een weer minder toeristisch dorpje nml. Munduk waar we vooral mooie wandelingen kunnen maken. En als laatste terug naar Sanur waar we ons opmaken voor de lange terugtocht naar België waar we zaterdag 28 mei (hopelijk, want mogelijke vulkaanuitbarstingen in Indonesië kunnen het luchtverkeer verstoren) zullen landen.

Zo, dit was onze reisplanning in een notedop. De details kunnen jullie tijdens onze reis zelf ontdekken. Hieronder al enkele foto's ter illustratie; in volgorde: Sanur, Ubud, Tetebatu, Gili Air, Munduk.

Schattenjacht op zolder

April 15, 2016 in Belgium ⋅ 🌧 11 °C

Gisteravond het zalige moment om eindelijk weer eens de rugzak van zolder te halen... 'het' teken dat het vertrek naar weer een nieuw reisavontuur niet meer veraf is.
    Hier en daar nog wat spullen bij elkaar gezocht met de nodige 'ontdekkingen' -> "tiens wat zit hier in die zak, 6 lichtgewicht onderbroeken". "Ja" zegt Nadia, "die hebt ge 2 jaar geleden speciaal opzij gelegd om enkel op rugzakreizen te gebruiken". :-)
    Ook trekking t-shirts en broeken worden weer gepast en, ondanks enkele "Duvel-kilo's" extra, toch goed bevonden.
    Morgen op shoppingtocht want we hebben nog wel wat zaken nodig waaronder een degelijke rugzak voor Nadia en nieuwe wandelschoenen voor mezelf.

Na de persoonlijke brief van Nadia zijn de giften voor ons goede doel project aardig beginnen oplopen. Alvast al een hele dikke merci aan de gevers, dat doet ons echt deugd! Wie wil kan nog altijd iets schenken, hoe klein het bedrag ook is. Stuur ons gewoon even een mailtje ofzo en wij sturen je dan ons rekeningnummer.
    We zullen later het totaalbedrag hier laten weten maar nu staat de teller al boven ons verhoopte bedrag. De ex-straatwoefkes in Bali zullen jullie dankbaar zijn.
    Ik had eerst het idee om het totaalbedrag te verdubbelen maar... dat gaat niet meer door hoor want dat zou een te grote hap uit ons reisbudget nemen; wel gaan wij evenveel schenken als de hoogste gift die we van jullie ontvangen hebben.

Tot laters, Luc & Nadia

Inpakken

April 24, 2016 in Belgium ⋅ 🌧 7 °C

Gisteren ingepakt of tis te zeggen alles al in dozen en bakjes bij elkaar gezet; het is toch altijd schrikken als je dat allemaal bij elkaar ziet staan... moet dat allemaal mee? ... gaat dat allemaal wel in de rugzak geraken?
    Uit ervaring weet ik dat alles wel in de rugzak zal passen maar evengoed weet ik nu al dat ik onderweg weer veel de vraag zal stellen of het zinvol is dat ik dat allemaal meesleur.

Het vetrek komt nu echt wel heel dichtbij. Als a)de luchtverkeersleiders niet te "ziek" zijn, b)de bagageafhandelaars of politie niet staken, c)er geen terroristisch aanslag plaats vind, d)enz. , dan stijgen wij zaterdagmiddag om 13:30 op vanop Zaventem om na een vlucht van 11 uur in Bangkok toe te komen. Daar dan een kleine 4 uur overstaptijd en dan de vlucht van 4,5 uur naar Bali waar we zondagmiddag rond 15 uur plaatselijke tijd toekomen.
    Daarna nog een taxirit van een klein uurtje en tegen dat we dan in ons hotel toekomen zal ons bobijntje wel ver af zijn maar traditiegtrouw wil ik de eerste avond toch zeker nog even de straat op om de "couleur locale" al even op te snuiven.

ps.: tog nog even vermelden dat wanneer jullie een commentaartje plaatsen, jullie er je naam best bijzetten anders weten wij niet wie die commentaar plaatst tenzij je anoniem wil blijven natuurlijk ;-)

De woefkes gaan héél dankbaar zijn !

April 29, 2016 in Belgium ⋅ ⛅ 9 °C

De oproep om ons een beetje te helpen om een mooie schenking aan het honden hulpproject in Ubud (B.A.R.C Bali (Dog) Adoption & Rehabilitation Centre) te kunnen doen is niet in dovemansoren gevallen. Het doet ons beiden enorm véél deugd om hier een totaal ontvangen bedrag van maar liefst 714 Euro bekend te kunnen maken.
    Zoals beloofd schenken wijzelf evenveel als de hoogste gift die we ontvingen, en dat is 75 Euro, er nog eens bovenop. Om het bedrag dan mooi rond te maken geven wij in totaal 82 Euro zodat we op een totaal van 900 Dollar (796 Euro) uitkomen.
    Om dit voor de iets minder jonge lezers in perspectief te zetten 796 Euro = 32.110 oude Belgische frank en helemaal te gek 796 Euro = 11.810.966 Indonesische Rupiah, een miljoenen schenking dus ;-)

Een héle grote dankuwel aan alle schenkers !!! Volg ons verder op deze blog om te weten te komen wat we met het geld ginds gaan doen.

Nadia en Luc

Man, man, man, Zaventem, zucht!

May 1, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Ik begrijp dat er veiligheidsmaatregelen nodig zijn maar het moet dan wel zinvol zijn. Op zeker moment stonden wij met een paar honderd mensen opeen vooraleer wij gecontroleerd werden maw. een terrorist moet zelfs niet meer tot in de terminal gaan om een rugzak te laten ontploffen. Neen, gewoon effe de parking op (dankuwel buurman Jan om ons te brengen) via een minimale controle post, mee aanschuiven tussen de opeengepakte massa en boem, gegarandeerd meer doden dan de aanslag in de vertrekhal. Ze hebben het probleem echt niet opgelost enkel verlegd.
    Goed dat ik naar Nadia geluisterd heb om toch maar een uurtje vroeger te vertrekken zodat we zonder stress naar de gate konden gaan. Wij hebben er 2:45 over gedaan vanaf de dropp off tot aan onze gate.

En merciekes Baere voor de foto's van ons vliegtuig tijdens het opstijgen!

Voor het eerst in Azië

May 1, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Na een lange vliegreis toegekomen in Bali, dan nog een half uurtje taxi naar Sanur en we zijn eindelijk in ons hotel (Nesa Sanur). De checkin gaat vlot en het valt me op hoe vriendelijk iedereen hier is. We zijn uiteindelijk van bij ons thuis tot in het hotel zo’n 24 uur onderweg geweest.

Direct onder de douche en terug fit genoeg om op het strand ons eerste Indonesisch pintje te drinken. Niet super lekker maar de setting was wel mooi want we zaten met onze stoel letterlijk in het zand.
    Daarna nog wat verder gewandeld langs de strandboulevard, en langs de drukke hoofdstraat terug richting hotel.

We hadden allebei honger en zijn iets gaan eten in de Casablanca. Nadia lekkere nasi goreng met kipsaté en ik… ne pizza. Ik zette hier even mijn “Midden-Amerikaans dieet” verder maar dat gaat vanaf morgen veranderen. We dronken er nog een pintje bij en moesten uiteindelijk zo’n 214.000 Rupiah, een 14 Euro, betalen.

Daarna was ons bobijntje af en om 8 uur lag ik int slaap, Nadia niet veel later. Morgen verder op verkenning in Sanur.

Sanur

May 2, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Ik heb deze nacht een uurtje wakker gelegen, Nadia daarentegen heeft als een roos geslapen. Deze ochtend gaan ontbijten in een door de reisgidsen aanbevolen restaurantje en je hebt dan gewoonlijk 2 zekerheden : het eten is lekker en je betaalt veel te veel.

Daarna enkele kilometers gewandeld langs de strandboulevard en de bus voor woensdag naar Ubud geregeld.

Nadia wou graag de orchideeën tuin bezoeken, nog eens zo’n kleine 3 kilometer verder, tenminste als we langs de drukke baan zouden stappen… en dat hebben we geweten. We stapten langs een baan type autostrade van bij ons maar dan ook nog eens met honderden brommertjes erbij. Ik heb wel medelijden met de Balinezen want allemaal hebben ze nen “tic nerveux”, hun vinger drukt constant op hun toeter en dikwijls voor niks.
    De tuin zelf was wel leuk maar zeker niet de 7 euro per persoon waard; wel enkele leuke foto’s genomen en wat uitleg gekregen.

In de namiddag relax en even van ons zwembad genoten. Geloof het of niet maar zelfs bij +30 graden voelt het fris aan als je uit het water komt. Nadia van mij nog een foto getrokken die niet voor publicatie vatbaar is (spierwit) maar aangezien we op het einde van de reis hier terug verblijven kunnen we een “voor en na” foto maken.

’s Avonds zijn we op de “nachtmarkt” gaan eten. Dit is een plaats waar allerlei eetkraampjes verzameld staan en waar je aan kleine tafeltjes en op plastic krukjes een eenvoudige maaltijd kan eten. Op mijn vorige Midden-Amerika reis ben ik voor het eerst aan straatstalletjes beginnen eten en dat viel goed mee. Zo ook hier want we aten allebei een lekkere schotel met kip met een grote fles bier die we deelden. De prijs? Die konden we eerst niet goed geloven… nog geen 6 Euro met fooi inbegrepen.
    Daarna aan een ander kraampje gebakken banaan als dessert voor zo’n 0,15 Euro.
    Natuurlijk zijn hier ook wel chique restaurants waar je voor hetzelfde véél meer betaald maar onze keuze voor het avondeten van morgen is al gemaakt, terug naar de avondmarkt dus.

Morgen nog een dagje relax en eens gaan zwemmen in de zee.

Nog even relaxen

May 3, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag de laatste relax dag op het programma alvorens we “echt”gaan reizen. Lekker lang geslapen, op het gemak gaan ontbijten en hop het was al middag en dus tijd voor de siësta. Na een tijdje dan toch de energie gevonden om ons naar het zwembad te begeven. Nadia in de zon, ik in de schaduw genietend van een lekkere… koffie.
    Nadia nog even het snorkelen geleerd want dat gaat ze echt wel moeten doen op de nog komende fantastische duik/snorkel locaties.

Om 17 uur nog even aan het strand geweest waar we tot onze verbazing enkel “schaduw” aantroffen. Ikke toch nog wat gesnorkeld en ondanks de slechte zichtbaarheid toch al enkele mooie vissen gezien.

Avondeten natuurlijk weer aan “ons” kraampje op de avondmarkt en deze keer gewoon direct 7 Euro betaald al was de rekening een stuk minder. Als je ziet hoe hard die mensen ervoor moeten werken geef je graag een dikke fooi.
    Daarna nog wat drinken in pub Casablanca en bij een Thai en de dag zit er weer helemaal op. Morgen reizen we dus verder naar het culturele hart van Bali nml. Ubud.

Sanur roundup voor toekomstige bezoekers :
    - druk, druk, druk
    - mega veel eet en drinkgelegenheden
    - Zeker doen: eten op de night market en daarna iets drinken in de Casablanca
    - Bezoek zeker ook eens Hardys supermarkt, zeker ook de bovenverdieping
    - Hotel Nesa Sanur is een aanrader ; 8.4 op booking.com en dat is helemaal correct.

Aangekomen in Ubud

May 4, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Vandaag zo’n dag die ik niet graag doe, een transferdag. Ik heb er geen probleem mee om op reis urenlang op een bus te zitten, integendeel, ik geniet van het passerende “landschap”, maar al het gedoe 'voor en na' is niet leuk.

Deze voormiddag dus de bus op van Sanur naar Ubud, 21 kilometer verder. Onderweg weer druk, druk; nergens een open stukje natuur, enkel een aaneenschakeling van winkels en ambachtslieden-ateliers. Vooral veel mooi houtwerk, zowel meubelen als sierstukken en ook beschilderde etalagepoppen gespot dus nonkel Fons heeft hier navolging 😀

Vanuit het busstation dan met pak en zak naar ons hotelletje/homestay , 2km verder, maar niet zonder een deugdoende tussenstop in één van de vele barretjes hier.
    Wij zitten hier nu in Karma House 2, een beetje uit het drukke centrum gelegen maar toch weer niet te ver af.
    Hier uiterst vriendelijk verwelkomd door Puta die ons ook een schoteltje vers fruit bracht; een 9+ op Booking.com verdien je niet zomaar. De kamer en hotel zijn eenvoudig maar perfect voor ons en de mensen hier supervriendelijk.

In de namiddag Monkey Forest gaan bezoeken, de eerste highlight van de reis en het was echt tof. De apen lopen hier vrij rond in een park en zijn zeer gewoon aan mensen. Zo gewoon zelfs dat ze op je kruipen als ze ook nog maar vermoeden dat je iets van eten bij je hebt. Ook hoeden en dergelijke zijn niet veilig voor de grijpgrage apen die je het gestolene wel willen ruilen voor wat voedsel.
    Toen we later langs de straat nog iets dronken bleek dat de apen zich niet aan de grenzen van het park houden, de grootste avonturiers wagen zich in de stad waar ze door de plaatselijke bevolking begrijpelijkerwijs weggejaagd worden. Als we tijd hebben willen we zeker nog eens terug naar het apen bos.

Hier in Ubud zien we ook dat de steun voor het honden hulp project zeker welkom is. Veel straathonden hier, uitgemergeld en op zoek naar eten. Wanneer er 2 honden dan nog met elkaar beginnen te vechten en er ééntje kermend achterblijft, breekt Nadia haar hart natuurlijk maar we kunnen er niets aan doen behalve ons en jullie steentje bijdragen aan de organisatie hier die deze beestjes van de straat haalt om hen een beter leven te geven.

Morgen onze allereerste rijstvelden wandeling op het programma.