traveled in 7 countries Read more

Ometepe

May 11, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 30 °C

Ometepe is een eiland in het gigantische zoetwatermeer 'Lago Nicaragua', die bestaat uit twee vulkanen - Volcan Conception en Volcan Madera. Hier verbleven we in een bamboehutje net aan het meer! 🛖😊

Oorspronkelijk waren we half van zin een vulkaan te beklimmen, op z'n minst naar de waterval van San Ramon op Volcan Madera, maar door onze surf-geïnduceerde verwondingen is dat niet doorgegaan. In de plaats huurden we een scootertje en verkenden we op ons gemak het eiland.

We verbleven een namiddag in hangmatten aan Playa Mango, waar er, zoals de naam doet vermoeden, ongelooflijk veel gigantische mangobomen waren. Hier leerden we van een local hoe we best rijpe mango's kunnen spotten, plukken en uit 't vuistje eten. Vanuit Playa Mango deden we ook een rustige kayaktoer waarbij we een klein riviertje tussen de vulkanen afvaarden. Hier zagen we paarden en koeien in de rivier, verschillende soorten vogels (voornamelijk veel soorten reigers) en veel kaaimannen van verschillende groottes.

We deden ook een wandelingetje, eerst door een vlindertuin en vervolgens rond een meertje, waarbij we een familie aapjes tegenkwamen en foto's konden maken van de prachtige white-throated blue magpie jay, een veelvoorkomende vogel op het eiland met een grappig krullewietje op hun hoofd.

Op Ometepe was er eigenlijk relatief weinig toerisme, maar we konden er alsnog eens lekker Italiaans en Indisch gaan eten, een aangename afwisseling van alle rijst en bonen!

We deden het iets rustiger aan op Ometepe en genoten ten volle van de rustgevende omgeving van het eiland.

Popoyo

May 8, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 31 °C

De Pacifische kust in Popoyo: een kortverhaal.

We kwamen toe in dit idylische oord met een prachtig uitzicht op de Pacifische kust (foto 1), die we deze reis nog niet eerder hadden gezien en voelden ons onmiddelijk helemaal in onze nopjes zoals weergegeven in het bijhorende filmpje. We waagden ons dan ook aan een initiatie surfen, wat de voornaamste activiteit is in dit surfersparadijs. De golven leken die ochtend wel wat hoog naar ons gevoel maar de ‘Beginner Bay Surf School’ had een uurtje ervoor nog geconfirmeerd en de instructeur leek er goesting in te hebben want na 5 minuten oefenen op de juiste houding op het strand mochten we het water in! Dat was makkelijker gezegd dan gedaan want door de kracht van het water raakten we de golven niet goed door, en werd ik (Samya) al meermaals onder water gesleurd en over het ruwe zand gesleept terwijl ik naar adem hapte en mijn surfboard ergens ronddreef. Dit was uiteraard een eerste rode vlag maar de instructeur verzekerde ons dat het makkelijker zou worden eenmaal voorbij die golven, no hay problema! Lang verhaal kort – ik had een kortverhaal beloofd – bakten we er natuurlijk niets van en bleven we maar wat sukkelen tot ik het surfboard hard tegen mijn hoofd gekletst kreeg en Tom zijn ribben gekneusd waren van een verkeerde val. Uit het water komen was jammer genoeg ook weer niet vanzelfsprekend en we stonden allebei doodsangsten uit terwijl we keer op keer kopje onder gingen tot we weer op het strand werden uitgespuwd. Na een klein uurtje stonden we dus volledig over onze toeren alweer in de surfschool en kregen we als kers op de taart de volle pot (goed voor 3 uur les) aangerekend. Mijn hoofdpijn trok na enkele dagen gelukkig weg maar Tom wordt nog elke dag herinnerd aan deze ‘memorabele ervaring’, al ziet dat er meer uit zoals afgebeeld op foto 3 door de pijn in arm en ribben. Ay caramba!Read more

Masaya

May 7, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 28 °C

Nogmaals een vulkaan....

MAAR! Deze keer konden we in de krater kijken en alle lava bewonderen! Niet gemakkelijk onder woorden te brengen, maar het is toch écht indrukwekkend om de lava te zien kolken op een paar tientallen meters afstand (zie filmpke!)

We moesten de Masaya, in tegenstelling tot alle andere vulkanen, niet zelf beklimmen. We werden tot aan de krater gebracht en konden vandaar een beetje rondwandelen tot de zon onder ging. Toen gingen we aan de krater staan en zagen we het contrast meer en meer verschijnen tussen de schemerende avond en de gloeiende lava. Fenomenaal!

Om een of andere reden waren er ongelooflijk veel groene papegaaien in en rond de krater aan het vliegen, die best wel veel lawaai maakten. Een heel speciale keuze qua habitat vonden we, maar zij zullen het wel beter weten dan wij...

Al bij al een heel unieke ervaring om in een krater van een actieve vulkaan te kijken. Gelukkig besloot die toen niet uit te barsten...

Isletas de Granada

May 5, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 30 °C

Granada ligt naast het grote Lago Nicaragua en door de hoge vulkanische activiteit van de nabijgelegen Volcan Momotombo, zijn er heel veel eilandjes gevormd net naast de stad in het meer. Een activiteit die daar werd aangeboden was een bootjestour rond deze eilandjes om ze wat beter te ontdekken.

We zagen een lokale man zijn eigen vis vangen, verschillende soorten aapjes, vleermuizen op een boot en vele prachtige vogels. De gids was niet ideaal, maar we lieten het niet aan ons hart komen en genoten van de bijzonder diverse fauna en flora in dit mooie stukje van het meer!

Granada & Apoyo

May 4, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 30 °C

Granada was een volgend koloniaal stadje dat we bezochten na Leon. Wederom een prachtige stad, met opgebouwd uit vele kleurrijke gebouwtjes.

Overal waar we keken stonden er mangobomen vol in bloei! Het mangoseizoen duurt hier van april tot juni en daardoor kan je elke dag verse vruchten plukken als je een beetje je best doet. Door de gigantische hoeveelheden vruchten, hebben veel restaurantjes en cafeetjes hun terrasjes wel overdekt zodat er geen fruit op je hoofd zou vallen. Wanneer het niet op tijd wordt opgeruimd begint het ook wel serieus te stinken...

Na een aantal maanden op reis bezochten we ook eens een kapper! Samya kreeg een vers korter snitje en ikzelf werd voor de eerste keer in meer dan 10 jaar geknipt door iemand anders dan m'n mamsie (de kapster moest eens weten wat voor eer ze voorgeschoteld kreeg!).

Dichtbij Granada konden we (benodigde) verfrissing zoeken in vulkaanmeer Apoyo waar we de kans kregen foto's te trekken van de prachtige nationale vogel van Nicaragua (de Guardabarranco) met z'n rijk kleurenpalet en mooie gevorkte staart.

Telica

April 30, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 29 °C

Na de Cerro Negro besloten we een nachtje te gaan kamperen aan de krater van de Telica vulkaan. Na een uur of 4 pittig wandelen, bereikten we de top en hadden we een machtig zicht op de grootste krater die we ooit al mochten waarnemen.

Gezien deze vulkaan actief is, kwamen er constant rookpluimen uit de krater die enorm hard naar zwavel stonken en nogal op de adem pakten. Na de krater te bewonderen, wandelden we een beetje verder om de zonsondergang te bewonderen op de top van de vulkaan. Het zicht was fenomenaal!

We sloten de avond af met een kampvuurtje waar we marshmallows op roosterden. Hierna hadden we een bijzonder korte nacht in ons tentje tussen de koeien en paarden om ook de zonsopgang mee te maken. Helaas was het ongelooflijk bewolkt (ook wel tof om letterlijk in een wolk te ontbijten) en konden we de zon niet meepikken in de ochtend.

Al bij al een heel indrukwekkende ervaring om de krater van een actieve vulkaan van zo dichtbij te zien, we stonden er geen 3m vandaan!

Cerro Negro & Lago Asososca

April 28, 2022 in Nicaragua ⋅ ⛅ 33 °C

Rond Leon ligt een gordel met verschillende actieve vulkanen. De meest populaire activiteit nabij Leon is om te gaan 'Volcano Boarden' op de Cerro Negro. De zijkant van deze vulkaan is volledig van grind, waardoor deze vrij glad is en je gemakkelijk kan uitglijden.

Uiteraard vond iemand er niets beter op dan van een soort snowboard van de vulkaan te glijden. Eerst moesten we dus ongeveer 500m stijgen met ons board om vervolgens van de vulkaan te glijden! Je kan normaal gezien controleren hoe snel je kan gaan, maar Samya en ik gingen beide toch wel bijzonder snel zoals je kan zien op de filmpjes! Toen ik probeerde remmen ben ik zelf helemaal van m'n board gevallen en een stukje naar beneden gerold! Best wel spannend! Met een beetje meer oefening zou het allemaal een beetje eleganter zijn...
    Buiten dit stuk adrenaline was de Cerro Negro ook gewoon een heel mooie vulkaan.

Vervolgens gingen we in de namiddag naar een kratermeer aan de Asososca vulkaan, waar we gingen plonsen in het water, en helemaal fris konden terugkeren naar Leon.

Leon

April 26, 2022 in Nicaragua ⋅ ☁️ 14 °C

Onze eerste stop in Nicaragua zat al meteen goed: we verbleven een weekje in het pittoreske stadje Leon! De Spanjaarden hebben hier een duidelijke architecturale invloed achtergelaten met kleurrijke huizen, kerken en een prachtige kathedraal omgeven door het centrale park als gevolg. De kathedraal werd (gedurende maar liefst 130 jaar!) opgetrokken uit lavasteen, wat ervoor zorgt dat het witte uiterlijk continu opnieuw bijgeschaafd moet worden met witte verf. We waren hiervan inderdaad getuige toen we op het dak van het gebouw al zwetend en puffend in de volle middagzon het zicht stonden te bewonderen. Hoe die schilders stonden te werken in jeans en sweater is ons een raadsel!

Leon heeft een heel erg rijke geschiedenis gekenmerkt door een lange en bloederige volksrevolutie tegen de dictatuur die in Nicaragua heerste tot 1979. Ondanks deze overwinning blijft Nicaragua tot op de dag van vandaag een land met veel politieke turbulentie waarbij het imperialistische gedachtegoed keer op keer de kop in gedrukt moet worden. Een donker overblijfsel van de grote revolutie is het Spaans fort aan de rand van de stad dat werd omgebouwd tot gevangenis waar iedereen die ervan verdacht werd een rebel te zijn jarenlang vreselijk sadistische folteringen moest ondergaan. Dit bezoeken gaf toch wel een heel vies gevoel!

Leuker zijn de vele muurschilderingen verspreid over de stad die de geschiedenis uitbeelden, net als het museum van de revolutie. Grappig en verontrustend was dat het dak van het gebouw vol (kapotte!) golfplaten onderdeel van de rondleiding was... maar goed, we leven nog en hadden een prachtig zicht op de stad en de kathedraal!

Utila en Roatan

April 20, 2022 in Honduras ⋅ ☀️ 33 °C

Na de jungle van Pico Bonito, gingen we richting Utila. Een duikerseiland gekend voor goedkope duikcursussen en prachtige riffen. Terwijl we graag de befaamde whale sharks wilden bezichten, bleken ze al een lange tijd afwezig te zijn rond Utila dus dat is niet gelukt.

Anyway, we hadden de duikkriebel te pakken gekregen in Mexico, en besloten ons opleiding verder te zetten naar 'Advanced Open Water Diver'. Dit hield voornamelijk in dat we onze positie in het water beter moesten leren controleren. Vervolgens leerden we beter onder water navigeren, deden we een 'night dive', gingen we tot 30m diep en werden we een underwater naturalist (beter vissen en koralen leren herkennen).

Onze duikcursus was een hele fijne ervaring en we leerden veel bij over de riffen en alle visjes en werden over het algemeen comfortabeler onder water. De riffen in Utila (& Roatan) waren ongelooflijk prachtig met complexe gangen, tunnels en muren van rif waar we ons konden tussen navigeren. Tijdens 1 van deze duiken was er een leuke nurse shark die heel veel interesse had in ons groepje duikers en maar liefst 20 minuten met ons bleef zwemmen!

Tussen 2 duiken werd er een grote school dolfijnen gespot waar we mee gingen snorkelen, er waren er zeker 50 in de buurt! Je kon ze onder water heel leuk horen communiceren met elkaar (zie filmpje), een heel leuke ervaring.

Op Utila gingen we de laatste avond ook eens uit naar een 'club' die eigenlijk een gigantisch complex van boomhutten was, heel speciaal en bijzonder indrukwekkend.

Na Utila wilden we ook eens gaan duiken op het nabije eiland Roatan. Het duiken was mooi, maar de rest van het eiland stond ons niet aan. Enorme cruiseschip cultuur (bijzonder duur en onpersoonlijk) en heel veel dieren in kleine immorele kooien, zeer triest. We gingen wel ziplinen maar waren niet heel tevreden met de ervaring omdat ook zij aan de inkom aapjes en papegaaien in kooien hielden, een gewoonte die wij niet wilden steunen.

Al bij al was Honduras het mooist onder water...

Pico Bonito National Park

April 16, 2022 in Honduras ⋅ ⛅ 27 °C

Onze eerste pitstop in Honduras was in La Ceiba, een ongezellig stadje waar niet veel te beleven viel (denken we). Gelukkig ligt er een gigantisch National Park net onder La Ceiba, genaamd Pico Bonito.

De Rio Cangrejal stroomt door het midden van het park, waardoor er veel 'eco-lodges', een soort all-in hostels, zich genesteld hebben rond de rivier. Dit zorgt voor prachtige verblijven waar je binnen de 30 seconden kan gaan afkoelen in de rivier. Er waren talrijke vogels waar te nemen van aan de rotsen naast de rivier bij het hostel, waarvan de overstekende toucans elke avond het meest indrukwekkend waren (onmogelijk vast te leggen blijkbaar).

Van aan ons rivier-hostel deden we een aantal dagtripjes, waaronder een jungle wandeling en gaan raften. De jungle wandeling leidde ons naar de hoogste waterval die we al gezien hebben, minstens 100m hoog! Tijdens de wandeling werden we vergezeld door talrijke vogeltjes en voornamelijk heel veel vlinders.

Pico Bonito, zoals de naam al impliceert, was een prachtig national park waar we volledig konden relaxen.