Living in: Taastrup, Danmark Read more Taastrup, Danmark

Farvel Emerald 🥲 - goddag Golden

August 15, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 30 °C

Vi var tidligt oppe idag - kl 5.25 ringede vækkeuret, for vi havde besluttet os for at vi ville se solopgangen over den smukke maleriske sø. Erik sørgede for morgenkaffe og så sad vi bare i det stille og kiggede på solen der langsomt steg op over bjergene og reflekterede mod bjerget og ned i søen ❤️
    Det har været lækkert med lækkert på, på Emerald… billederne kan ikke engang beskrive virkeligheden, - det er klart et MUST at tjekke dette sted. Det er et rent paradis.
    Vi havde satset på en kano tur på søen, men vi orkede ikke at stå i køen og give 500 kr. pr time, var lige i overkanten

Vi satte kursen mod Golden og ville køre ad en smuk rute og noget af en omvej. Det gav os dog nogle flere kilometer, så der herskede lidt rækkevidde angst, da bilens tank nok skulle være fyldt lidt op - men vi nåede en tank, inden den var helt tom 💪🤩
    Køreturen synes vi dog ikke levede op til beskrivelsen og vi måtte også tjekke lidt op på skov brandene, som vi skulle passere… don’t worry, det var IKKE tæt på 🤗
    Nu er vil landet i Golden for en enkelt nat, vi vil tjekke byen lidt ud i aften og ellers slappe af med en drinks (eller 2) og hygge med spil og læsning ❤️

Emerald Lake Lodge

August 14, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 19 °C

Nøjagtigt midtvejs i vores drømmerejse, skulle vi sige farvel til Banff, efter 4 dejlige dage med en masse gode oplevelser.

Vi kørte tidligt, så vi kunne nå Johnston Canyon, inden det blev overfyldt. JC er en kløft hvor man kan gå 3 km ind i. Det er meget meget smukt med floden og vandfaldene man går helt tæt på.

Efter JC, kørte vi videre ad Bow Valley Parkway. Vi kom igen forbi Morant Curve, og denne gang var vi heldige. Stedet er mega smukt i sig selv, men i dag ventede vi kun i 10 min. før der kom et af de monster lange tog. Det gjorde oplevelsen endnu større.

Så var det afsted mod Yoho National Park, hvor vi først kørte ind til byen Field. Sjov by uden et eneste supermarked. Så vi håber myggene holder fri i aften og nat.

Natural Bridge var næste stop. Det er endnu et vandfald, hvor store sten går hen over vandfaldet.

Kort efter ankom vi til Emerald Lake Lodge. Det er vildt populært, så de daglige besøgende holdt flere km nede ad vejen.
    Vi skulle jo overnatte, så vi blev hentet af en shuttlebus, der kørte os op til receptionen - luksus 🤗
    Vi har fået et stort værelse med en stor altan i første række til søen.
    Det er fuldstændigt overvældende, og noget af det smukkeste vi nogensinde har set 🥰

Til middagen fik vi en vinduesplads, hvor vi kunne følge den smukke solnedgang over bjergene. Vi fik begge en Alberta Beef, som er den lækreste mørbrad man kan forestille sig.

Hvis alt lyder eller ser lidt for lækkert ud, så er det en underdrivelse - det er langt bedre 🤗🌞😎

Banff og omegn - dag 4

August 13, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 15 °C

Sikke en dag… aldrig har vi taget så mange billeder 😅

Vi skulle i dag på en 10 timers bjørnesafari. Vi både glædede os og frygtede de mange km i en bus.
    Frygten blev hurtigt glemt… det var en fantastisk dag, hvor vi oplevede rigtig meget.

Vi blev hentet kl 8 og kørte i minibus med 11 andre, afsted på eventyr.

Første stop var et imponerende vandfald - Takakkaw Falls, som er Canadas næsthøjeste med 373 meter.

Dernæst fortsatte vi mod Golden, hvor vi skulle med en gondol op på toppen af et bjerg. Her spiste vi frokost på Canadas højest beliggende restaurant. Efter de obligatoriske mange billeder af landskabet, tog vi gondolen ned igen, da vi skulle med en stolelift op til midt på bjerget.

Her er der et habitat for grizzly bjørnen Boo, som har boet samme sted i 20 år.
    Og JA SGU… vi fik endelig set en bjørn… 🐻 Heldigvis bag indhegning, men mega fedt og spændende at være så tæt på en bjørn, som lever i ‘naturlige’ omgivelser.

Dernæst kørte vi mod Banff igen, men gjorde et ophold ved Emerald Lake, som er den smukkeste sø vi nogensinde har set.
    Vi skal faktisk bo på Emerald Lake Lodge i morgen, så der kommer meget mere om søen og lodgen 🤗

Banff - dag 2 og 3

August 12, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 12 °C

I går eftermiddags tog vi gondolen op på toppen af et bjerg.
    Det var lidt koldt på toppen, men det glemte vi hurtigt da vi så udsigten, wauv… Der var det vildeste panorama, lige meget hvor vi kiggede 🏔️🌞
    Vi spiste på Sky Bistro på toppen, hvor vi for første gang smagte bison. Det var virkelig godt.

Vi fik også set Bow Falls, som er et ret bredt vandfald næsten i midten af Banff. Selvom det var vandfald nr. 7-8 stykker på vores tur, var det stadig imponerende.

Golf stod der på programmet i dag lørdag. Vi spillede en rigtig lækker bane i en fantastisk kulisse, med træer, floder og bjerge om os hele vejen rundt.
    Fairmont Banff Springs Golf er kåret som 4. bedste bane i Canada.
    Vi var sat sammen med 2 hyggelige, men ikke vildt snakkesagelig, amerikanere fra Californien.
    Super fed oplevelse - både banen men næsten i højere grad omgivelserne ⛳️

Vi har stadig ikke set nogle bjørne, men vi er blevet lovet at se en grizzly bjørn søndag, hvor vi skal på bjørnesafari 🐻

Banff - dag 1 og 2

August 11, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 18 °C

Efter en dejlig og skøn overnatning inde midt i det canadiske Rocky kørte vi nogle få kilometer til Spiral tunnel. Et udsigtspunkt, hvor man kan se togene køre ind i et bjerg - rundt i en spiral - og ud igen…. Togene er så lange, at man både ser halen på toget køre ind og næsen på toget kører ud - meget fascinerende (det er det samme tog man kan se bevæge sig 3 steder i videoen).

Herefter kørte vi hurtigt igennem Lake Louise, inden vi kørte ud til Morants Curve - en udsigtspost, hvor togene kører meget tæt på og i den mest maleriske natur. Vi så dog kun et enkelt tog/service togvogn - æv, men vi ventede i 1 1/2 time og nød solstrålerne på bjerget.

Vi kørte mod Banff ad Bow Valley Parkway. En meget smuk rute ad små kringlede veje gennem skovene. Johnston Canyon droppede vi i dag, fordi der var proppet med mennesker.

Vel ankommet til Banff, checkede vi ind på hotellet Siding 29. Et ok hotel. Vi har 2 rum og ikke mindre end 3 dobbeltsenge. Til gengæld er morgenmads restauranten alt for lille. Så det var en lidt stressende oplevelse at spise morgenmad.

Banff er en fin by med mange flotte bygninger og en fantastisk udsigt, lige meget hvilken vej man kigger.
    Vi har været inde i den sjoveste butik - en forholdsvis stor butik kun med (ret grimme) juleting. Det var en oplevelse 🤪🤣🎄🎄

Planen for idag, hvor vi har årsdag, har Erik overrasket mig med en tur med gondolen, hvor vi skal spise middag på toppen af bjerget på Sky Bistro, og nyde en forhåbentlig smuk solnedgang ❤️

Første uge af vores drømmerejse er gået - og der er desværre stadig ingen bjørne i sigte… 🐻🤪

Icefield Parkway og Cathedral

August 9, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 12 °C

Skønhed og luksus…
    I går kørte vi på den meget smukke Icefield Parkway - skove, søer, bjerge og gletchere i smuk forening 🥰
    Undervejs stoppede vi bl.a. ved både Peyto Lake og Bow Lake. 2 meget smukke søer med den mest fantatiske flotte farve.
    Efter de 250 km ankom vi til det skønneste sted - Cathedral Mountain Lodge.
    CM Lodge ligger i skoven lige ved siden af Kicking Horse River og Kicking Horse Pass (man kan næsten forestille sig John Wayne komme ridende 😉)

På vejen til Banff i dag, skal vi forbi Spiral Tunnel, Lake Louise, Morants Curve og Johnston Canyon

Jasper - dag 2

August 8, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 16 °C

Vi vågnede op til et massivt regnvejr… som nok ikke slår det der har været i DK, men nok til at vi måtte overveje dagens program🥳

Men vi skulle holde Ford Edge kørende, så vi trillede ud på tour de vandfald… iført regntøj og bjørnespray
    Det første vandfald, Athabasca Falls… det var fantastisk og et brusende vandfald med flere tusinde liter vand i sekundet. Derefter kørte vi videre til et andet vandfald, Sunwapta Falls, som var endnu mere imponerende end det første. Vi startede ved det øverste fald og hikede 1,3 km ned til det nederste fald. Igen var bjørnesprayen klar… men ØV ingen Bjørn at spore, selvom vi går som en anden vagthund, da der er mange lyde🤩
    Turen tilbage tilbage til Jasper kørte vi på Icefield Parkway, som vi også skal køre på i morgen.

Vores køreture er fortsat med mange wauw og fantastiske øjeblikke omkranset af bjergkæder - idag dog med lavt hængende skyer… MEEEEEN vi mødte Hr. Wapiti, måske faren til familien vi mødte igår.

Vi sluttede dagen af med shopping, en lækker canadisk burger med Alberta beef, vin og GT

I morgen skal vi tidligt afsted (kl 5.30), for der venter både den længe ventede tur ad Icefield Parkway, en af verdens flotteste vejstrækninger, og et lækkert ophold på Cathedral Mountain Lodge, som vi skal suge masser af energi ud af (vi har masser af energi, men det lyder godt 🥳)

Jasper

August 7, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 14 °C

Det var lidt vildt at der var en del aske fra de omkring liggende brande på bilen her til morgen.

Vi havde en rigtig fin tur fra Blue River til Jasper, selvom vi bl.a. kørte i regnvejr i en halv time og derfor ikke kunne se toppen af Mount Robson. Det var en rigtig flot køretur med skove, store søer og udsigt til bjergene.

I dag kørte vi fra provinsen British Columbia ind i Alberta, og dermed også ind i en anden tidszone, så nu er vi kun 8 timer efter DK 😎

Da vi nåede Jasper kørte vi direkte ud til Maligne Canyon, som er en fantastisk flot kløft med en brusende flod.
    Nede i byen kom Rocky Mountaineer kørende ind på stationen. Det er et luksustog som egentlig var ‘skyld’ i at vi endte på vores roadtrip til Canada.

Lige udenfor vinduet på hotellet gik en flok hjorte. Eller vi troede det var hjorte, men det er en separat art der hedder wapiti.
    Vi håber stadig på, at vi også er heldige at få set bjørne - helst på afstand…

I morgen tager en total slapper dag i Jasper, inden vi onsdag morgen kører ud til en sø og ser solopgangen, og derefter kører ned ad Icefield Parkway. Det glæder vi os (også) meget til, da det skulle være en af verdens flotteste vejstrækninger.

Blue River

August 6, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 22 °C

Så kom vi til Blue River🥳 hotellet er ikke noget at skrive hjem om, men der er en seng og en masser truckere!

Vi vågnede tidligt og tog morgenmaden på hotellets terrasse kl 7 og så drog vi ellers derudaf… der var perioder hvor vi nærmest kørte i ingenmandsland omkranset af store smukke bjergkæder… det var bare wow flere gange🙃🥰

Undervejs på køreturen kørte vi langs med en flod og jernbanen, hvor vi kørte forbi et godstog, som aldrig set før - 188 vogne, samt et lokomotiv i hver ende… det var voldsomt🤪

Vi kom til Clearwater, hvor vi holdt en god lang pause - fik købt bjørnespray og så begyndte bjergkørslen op til et smukt vandfald Helmcken Falls - voldsomt stort og smukt

Vi nyder alle de skønne og smukke øjeblikke og hinanden… ALT er bare stort i Canada og vi bliver imponeret hver gang vi ser en indfødt, deres bil/lastbil, bjergene, vejene mv… 😀

Aftenen er afsluttet med en river Safari - dog uden at se noget dyr… men en betagende smukke natur og ikke mindst en sol der skinnede i den blikstille flod❤️

Kamloops

August 5, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 34 °C

Så er der hygge, GT, chips og 33 grader i Kamloops 🌞🥰🇨🇦

Vi havde en fin tur til Canada, men var lidt trætte fordi der blev vendt op og ned på dag og nat. Så vi vågnede begge kl. 3.30 lokal tid i morges 😴

Efter morgenmaden blev der handlet og vi fik lejet en køleboks, inden turen gik mod Kamloops.
    Det blev en lidt spændende tur hvor vi var ved at ende i USA, så en kæmpe idiot køre galt og kørte ret tæt forbi en skovbrand, som lige nu er 10 km syd for os.
    Men vi kom godt frem og har nu valgt at slappe helt af foran søen hele aftenen med vin, øl, GT og yatzy 🥳🌞

I morgen kører vi videre nordpå mod Blue River. Undervejs på de 350 km, skal vi bl.a. se et flot vandfald - Helmcken Falls