traveled in 21 countries Read more Cómpeta, Spain

En voor je het weet ...

November 13, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 18 °C

Ben je weer thuis.
    Met snelheden soms boven de 300 km/u werden de etappes naar Madrid en dan Malaga vlot afgelegd. Het inchecken bij de AVE met alle controles lijkt sterk op vliegveld -light totdat een trein wat te laat is en er ' files' ontstaan. De controle op onze treinpas toonde 2x een rood kruis, waarna we doorgewuifd werden... Het voordeel van een eerlijk gezicht? De leeftijd?
    Maar hoe dan ook: S middags 15.45 zaten we al te eten bij 23gr op een terrasje in Malaga. Heerlijk.
    En daarna met de bus naar Competa en de buurman naar huis waar alles in goede staat werd aangetroffen.
    Een saaie dag ... ? Zeg liever relaxed reizen .
    Samengevat:
    De Interrail pas was even wennen maar heeft deze trip prima en betaalbaar gewerkt. 1e klas was qua ruimte prettig.
    Voor kleinere trajecten kochten we gewoon een kaartje.
    Rugzakken, niet te zwaar, is gemakkelijker lopen, zeker met een parapluutje en een navigator in de hand; Dat beviel goed.
    Met AirBnB of Booking konden we in deze tijd van het jaar binnen 24 uur voor aankomst een goed onderdak vinden, meestal in de buurt van een station of goed bereikbaar.
    Aankomen op een centraal station, vaak in of snel bij het centrum is ideaal. Je dropt je bagage en gaat op stadsverkenning. Ideaal.
    Maar kleinere plaatsen, zonder goede treinverbinding: dan wordt het een ander verhaal.
    Maar Concluderend: heerlijke trip, fijn vervoer, veel moois gezien. Voor herhaling vatbaar, dus tot dan!

• Day 18–21

Barcelona: Het Spaanse vasteland

November 12, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 19 °C

Ondanks WIFI aan boord en mobiel internet nergens bereik, dus lekker rustig. Niet te laat in de kooi en goed geslapen.
    De omroepers hebben het vanochtend druk om in 4 talen alle voet- passagiers op een plek te verzamelen voor ontscheping. In alle talen klinken de namen gelijk... Alleen het "aandacht aub; naar de receptie " verschilt..
    We zijn 1.5 uur vroeger dan gepland, zeiden ze maar toen moesten we nog een uur wachten op het loodsbootje. Het ontbijt was al op dus eindelijk komt ons noodrantsoen van pas bij de cappucino.
    Maar dat hebben we op een terrasje later weer ingehaald.
    Na de bagage geparkeerd te hebben in ons hotel want gewandeld door de leuke wijk Sant Antoni met veel voetgangersgebieden, een mooie 19e eeuwse markt en verkoop stands van boeken etc. . Verder veel terrasjes, kinderspeelplek ken en banken. Weinig onafhankelijkheidsvlaggen voor Catalunya, wel een voor Friesland!
    Avonds voor het eten nog even Montjuïc opgewandeld en van het uitzicht genoten.

• Day 17–25

EXCELLENT..... niet echt.

November 11, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 16 °C

De naam van het schip is dan veelbelovend, de werkelijkheid is anders.
    Op het ticket stond Check-in vanaf 13.00 maar de wachter over de toegang tot de ferry stelt dat dit pas om 1500 uur mogelijk is. Zitten we dan. (Zie rode pijl) Geen stoelen, schaduw of ondere voorzieningen. Die tijd hadden we leuker kunnen besteden. We hadden vanaf hier na het inchecken een wandeling willen maken na de Laterna, het iconische beeldmerk van Genua. Maar nu, met de rugzakken, zien we dat minder zitten.
    Was het verhaal hier ten einde? Wel nee! Telkens opnieuw informatie vragen leidde tot ruziënde officials, tegenstrijdige instructies en geïrriteerde reizigers. Niet wij alleen, maar nog een handvol.
    " Volg mij maar" zei uiteindelijk een Bobo, maar hij veranderde van gedachten toen er een shuttlebusje opdook: "Stap hier maar in"
    En die bracht ons naar de incheck voor de autos. En daarna liep het gesmeerd en zaten we 15' later in hut 7161, met raam! waar je weinig meer door zag. Maar we zijn aan boord.
    De trossen los en Ariverdecci Genua!
    (Ps aan boord wat gegeten, o.m. tomatensalade met precies 1 tomaatje)
    (Ps2. Veel reizigers van Noord Afrika, en veel op een overnachting op de vloer voorbereid. Wij hebben een hut)

Avond voor vertrek

November 11, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 12 °C

De naam ' Hotel Britannia' ademde toch een zekere gezapigheid uit, maar verre van dat!
    Ostello Bello is een soort Youth Hostel (keten) met ook kleine slaapzalen en grote privekamers, zoals wij hebben. Heel veel jongeren maar ook enkele bejaarden en wat daar tussen zit van allerlei nationaliteiten. Gemeenschappelijke keuken, terras, soms chaotisch ontbijt en veel op jongeren gerichte activiteiten als DJ en Gisteravond Karaoke! Met de ramen open konden we daar op 6 hoog ook van meegenieten.
    Ad heeft beneden even staan kijken en 2 liedjes kende hij zelfs. Maar bij de vooral Italiaanse schlagers overstemde het publiek hartstochtelijk de valse zangers.
    In de naastgelegen ruimte werd voetbal getoond zonder geluid en zonder echt geïnteresseerde toeschouwers. Jammer dat we maar 1 video mogen posten.
    Om middernacht werd het telkens weer rustig.

Rijke Historie

November 10, 2023 in Italy ⋅ 🌙 10 °C

Onder een halfbewolkte hemel hebben we wat door Genua gezwalkt.
    Door het 16e eeuwse universiteitsgebouw, via de botanische tuin met de Funiculaire, de kabeltrein die je naar een hooggelegen wijk met een uitzichtpunt brengt.
    Weer beneden door de Via Garibaldi met al zijn stadspaleizen. Als je goed kijkt zie je dat de rijken ook op de kleintjes letten: de gevel kent nog echt reliëf, de zijgevel zijn ze geschilderd. Dat laatste doet men nog steeds. Kippige 17e eeuwers zagen het misschien toch niet. Dan over de Piazzo Ferrari, de oude binnenstad in. Paganini gezien. Echt veel smalle steegjes en renovatieprojecten.
    Veel leuke kleine winkels, modezaken ( hoewel 1 bij nadere beschouwing een Honden Boutique bleek 😂) , kunst, maar ook junks.
    Op het laatst begon Ann's knie weer op te spelen dus maar terug naar ons hotel. We begonnen ook honger te krijgen.

• Day 15–16

Genua

November 9, 2023 in Italy ⋅ ☁️ 10 °C

Weer een regenachtige dag.
    Onze vooraf gekochte trein tickets slecht gecontroleerd door ons want we zitten achter elkaar. En de Italiaanse dame naast mij wilde perse aan het gangpad zitten, en ik had recht op die plek. Helaas voor haar.
    Bijna 2 uur verder en we zijn weer op onze volgende bestemming.
    Bij flinke regen vonden we ons ietwat aparte hotel en kregen we een grote kamer (upgrade zeiden ze) . Alles vernuftig vormgegeven, leuk functioneel. En prima eten bleek vanavond.
    Bij deze neerslag hadden we weinig wandelbehoefte en doken we het dichtstbijzijnde museum in: La Galata, scheepvaart. De scheepsramp met de Andrea Doria zei ons tot vandaag niet veel.
    De manier waarop de migratie van volkeren in kaart werd gebracht - millioenen Italianen op zoek naar een beter leven in vergelijking tot migranten nu - was erg Mooi.
    En ook kropen we voor het eerst door een onderzeeër. Een onvoorstelbare verzameling knoppen en afsluiters.
    We zijn te moe om nog naar de disco te gaan. Maar morgen avond...

De Kathedraal en Station

November 8, 2023 in Italy ⋅ 🌙 7 °C

Natuurlijk stond die ook op het programma met eenGuided Tour: die beviel erg goed. Goede informatie en leuke details over dit imposante bouwwerk met meer dan 3300 beelden. 600+ jaar zijn ze er mee bezig geweest en veel beroemde kunstwerken vinden er hun plek. We hadden prachtig weer. Zowel historische weldoeners als recentere beroemdheden hebben hun afbeelding op de gevel achtergelaten, zoals Napoleon. Eigentijdse financiers van het eeuwigdurende onderhoud zien hier ook kans toe.
    Een ander, moderner maar wel bombastisch gebouw is het centraal station waar we aankwamen en vertrokken.

Andere visie op het laatste avondmaal

November 8, 2023 in Italy ⋅ 🌙 9 °C

Nu we het graf van Campari bezocht hebben begrijpen we dat bij die gelegenheid mogelijk geen wijn geschonken werd?
    Verder was ' Le cimitero monumentale' precies wat de naam aangeeft: boordevol bombastische monumenten van Italiaanse beroemdheden. En een beroemd gerecht, zo lazen we.
    Daarna gingen we naar 'Tre Torri' , een vrij nieuw shopping center onder 3 grote kantoortorens. In Eindhoven centrum willen ze ook iets maken met drie torens en een voetgangersgebied. We zijn benieuwd.
    En wat we telkens vergeten: ze zijn hier dol op gebak en roken heel veel op straat.

Een paar sneakers voor 3000 euro

November 8, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 13 °C

Wel, in de modestad Milaan, speciaal in de designer straten is dit geen ongewoon prijskaartje. Behalve de bewakers en verkopers zag ik ook geen hond in de winkels. Hoewel, ik overdrijf. Eentje.....
    Niet allemaal onze smaak én beurs, maar Ferrari rijders zullen er wel slagen.
    Ook biedt het inspiratie over wat je met oude vitrages kunt (persoonlijke mening!)
    De werkplek vonden we wel leuk design (voor mensen die nog werken 😉)