matkusti 30 maahan. Lue lisää
  • Päivä 177

Waterbom

21. toukokuuta 2022, Indonesia ⋅ 🌙 27 °C

Hallo lieverds, vandaag gingen we naar Waterbom, het beste waterpark van Azië, als Google moet geloven. Jasmijn had ons het waterpark aangeraden. Het waterpark was qua oppervlakte volgens mij kleiner dan die in Phnom Penh, maar het was stukken mooier en compacter. Ze hadden heel veel leuke glijbanen, die toch wel serieus snel gingen. We kwamen vaak uit de glijbaan met nog wel wat kleine pijntjes over ons lichaam. Er zullen misschien nog wel wat blauwe plekken van komen. Het was wel erg leuk. We gingen ook op de foto met Dylan, de supergave mascotte van Waterbom. Onze favoriete glijbaan was de familieband of de boomerang. Youp voelde zich gisteren niet zo goed, maar gelukkig was hij vandaag fit genoeg om mee te gaan. Gisteren hadden we een kleine rustdag en hebben we alleen wat lekkere dingetjes gegeten. Dicht bij ons in de buurt zit een restaurant met een soort buffet, waar je voor iets meer dan een euro kan eten en drinken. En lekker dat het is. Een goede keuken heeft dit land, en jammer dat we er niet zo lang van kunnen genieten. Er zijn nog veel gerechten die we willen proberen. Tot snelLue lisää

• Päivä 176

Bali en ubud

20. toukokuuta 2022, Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Hey mensen! Gisteren gingen we naar Ubud. Dat is een klein stadje landinwaarts op het eiland, waar hele mooie natuur te vinden is. We hebben scooters gehuurd, dus een uurtje rijden was voor ons geen probleem. De mensen rijden hier wel vreemd, en het is erg druk op de weg, dus echt comfortabel is het niet. Mooi was het wel. Onderweg hebben we heel veel foto's kunnen knippen, maar helaas kan ik maar 10 foto's toevoegen, dus de rest moet je maar aan je reiziger vragen als je dat echt wilt. In Ubud gingen we wat tempels/paleizen in, maar die waren allemaal vrij klein, dus we waren er ook snel uit. Bali is, in tegenstelling tot de rest van het land, Hindoestaans. De tempels zijn daardoor erg knus en mooi versierd. Mijn persoonlijke favoriet was de lotusbloem tempel, Saraswati tempel geloof ik. Dit was een klein gebouwtje, met daarin een hele grote tuin gevuld met water en lotusbloemen. We konden hier ook lunchen, maar dat hebben we niet gedaan. De meisjes stuurden ons een leuke Italiaan om te lunchen. Daar hebben we gegeten en het was heerlijk. Goed Italiaans eten zoals Italiaans eten hoort. Daarna gingen we nog wat rijstvelden bezoeken. De rit hiernaartoe was vele malen mooier dan de weg naar Ubud. De rijstvelden vielen ook niet tegen. Ruben had z'n drone meegenomen, dus we hebben mooie filmpjes gemaakt. We gingen daarna nog naar rijstterrassen, die ook al heel mooi was. Daarna gingen we naar huis en lekker chillen. Ubud had een hele chill en hippe vibe, net als de rest van het eiland eigenlijk. Het is een soort Ibiza, maar dan met minder Amsterdammers en rustiger. Vandaag hebben we een rustdag, en gaan we misschien nog een strandje pakken. Tot snelLue lisää

• Päivä 173

Laatste dagje en Indonesië

17. toukokuuta 2022, Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Hallo lieve mensen, we zijn eindelijk weer allemaal samen. Ruben vloog vanochtend vroeg naar Bali, wij een uurtje later. We zitten in een heel mooie villa, met zwembad. We hebben nog niks van het eiland gezien, omdat we laat aankwamen en wat dingetjes moesten regelen. Het is hier ook een uur later dan in Thailand en Vietnam. Gisteren wilden we de Xu Chi tunnels bezoeken, in Ho Chi Minh-stad. Helaas wisten we niet hoe we er moesten komen, scooters wilden niet en bus duurde te lang. Toen gingen we maar wat rondlopen in de stad, en naar de H en M. We hebben hier prachtige outfits voor elkaar uitgezocht, die van youp kunnen jullie bewonderen. Zo gaan we eten, en morgen genieten van het eiland. Tot snelLue lisää

• Päivä 171

Ruben en mamush gaan schieten

15. toukokuuta 2022, Thaimaa ⋅ ☁️ 33 °C

Hallo allemaal. Ik, Ruben, maak hier even een korte samenvatting van wat ik heb gedaan sinds de laatste post waar ik in zit tot ik weet bij de jongens ben aangesloten.
    Mamush was ook in chiang mai dus ik heb hem meteen de eerste avond dat we er beide waren ontmoet. Eerst nodigde zijn gezin me uit om mee te eten wat ik erg leuk en gezellig vond. Na het eten was ik uit gegaan met Mamush. De dag erna ging Mamush met zijn familie een uitje doen en was ik voornamelijk aan het chillen en aan het bijkomen van de dag ervoor. Ik ben nog wel uit gegaan maar dat was niet de leukste keer tot nu toe. De volgende dag had ik met Mamush afgesproken om naar de schietbaan te gaan, dat stond immers nog op mijn bucketlist voor deze reis. We werden keurig opgehaald bij ons hostel en afgezet bij de schietbaan waar onze chauffeur op ons bleef wachten. Toen zijn we naar binnen gegaan en hebben we wapens uitgekozen en gingen we schieten. Mamush had een pistool (ik weet niet meer welk model) en een Shotgun. En ik koos voor een Glock en sniper. Wat we wel gek vonden is dat we geen enkel contract moesten tekenen. Maar goed dat hield ons niet tegen want voor de rest zag het er als een degelijke club uit. Eerst schoten we met de pistolen en toen met de zwaardere wapen. We vonden het erg gaaf en heel leuk om te doen. Daarna zijn we weer in de avond uit gegaan. De dag erna moest ik in de avond de nachttrein naar Bangkok pakken, dit leek in het begin een top trein te zijn maar toen na 12 uur s’nachts het licht nog niet uit ging begon ik het minder leuk te vinden. Ik kon gelukkig nog wel wat slapen en toen ik in de ochtend aan kwam was ik redelijk uitgerust. Ik had al wat gezocht naar een plek waar ik goedkoop een pcr test kon doen, helaas was de goedkoopste alsnog duur. Ik zat wel bij een heel chique ziekenhuis en na wat handtekeningen en gegevens van mij kon ik redelijk snel mijn test doen. Ik ging toen naar mijn hotel. Mijn moeder had mij beloofd om 1 nachtje een lekker luxe hotel te boeken en even te genieten. Daar heb ik goed gebruik van gemaakt. Ik had een heerlijk bed, roomservice een groot zwembad waar niemand zwom en ik ben zelfs nog naar de gym geweest in de avond. Ik kreeg in de avond ook de uitslag van de pcr test wat mij toch een gerust gevoel gaf. Ik kwam helaas pas om 01:30 in slaap (ik denk dat het feesten mijn ritme een beetje heeft aangepast). De volgende ochtend ging de wekker om 04:00 omdat ik de vlucht moest halen. Ik had me snel klaargemaakt en liep door de loopbrug van het hotel naar de AirPort. Op de AirPort was al een flinke rij bij het inchecken, gelukkig verliep het allemaal oké en was ik goed op tijd bij de gate. De vlucht was prima, alleen was ik wel kapot. Ik heb gelukkig wat kunnen slapen tijdens de vlucht. Ik kwam de volgende ochtend aan op Bali en na wat papierwerk kon ik het land in. Ik had afgesproken om op de jongens te wachten aangezien zij maar een uurtje later aankwamen. Uiteindelijk heb ik ruim 3 uur gewacht voordat ik weer herenigd was met de groep. De rest staat in de penguin hiervoor. Vanaf nu maak ik geen losse penguins meer omdat ik weer bij de groep ben.
    Dus tot de volgende gezamenlijke penguin:)).

• Päivä 170

Youps verjaardag

14. toukokuuta 2022, Vietnam ⋅ ⛅ 34 °C

Hey hey mensen, youp was gisteren jarig en dus was het feest. Eergisteren vlogen we naar Ho Chi Minhstad, waar jona ons de volgende dag zou ontmoeten. Hij had alleen een plannetje gesmeed, en kwam veel eerder aan dan we dachten. Dus kwam Jona gezellig langs om Youp wakker te zingen met een taartje. Hierna gingen we wat verder dutten, en daarna naar het Vietnamoorlog museum. Het museum was ongelofelijk heftig. De foto's waren hartverscheurend en vaak genoeg niet om aan te zien, en we hebben er veel van geleerd. Een erg intens begin van de dag, zoals we wel vaker hebben. Daarna gingen we lekker lunchen, en toen een middagdutje doen. We hadden namelijk grootse plannen voor de avond. Youp wilde eerst naar een skybar, daarna een rooftopbar om te eten, dan uitgaan, en de rest wilde daarna nog Songfestival kijken. Lange dag dus. Als eerste wilde we dus de top van de stad zien. We gingen naar Landmark 82, het hoogste gebouw van de stad. We mochten zomaar naar boven, waar we een prachtig uitzicht hadden. We zaten op de 75e verdieping. We konden de hele stad zien. Hier hebben we een drankje gedaan en een taartje gegeten, en daarna was het geld ook wel op. Het was vrij duur, maar je betaalt ook voor de locatie. De mensen om ons heen waren een stuk rijker, en we pasten er niet echt bij. Maar ja, Youp wordt maar één keer 20. De rooftopbar was een stuk minder hoog, maar wel een hele chille plek. We hebben hier wat drankjes gedaan en heerlijk gegeten. Youp had een flesje wijn gehaald, en Emiel had nog een een genereus rondje gedaan voor zijn verjaardag. Erg luxe allemaal. Daarna ging het luxeniveau snel het raam uit. We gingen wat bier halen bij de super, en die in een park met ratten opdrinken. Het was wel heel gezellig, want Hektor kwam nog langs (uit Cambodja). We gingen daarna nog even uit en snel naar huis om Songfestival te kijken. Was het goed? Nee. Was het leuk? Ja. Een hele leuke dag gehad met z'n allen. Tot snelLue lisää

• Päivä 169

De afgelopen dagen van ruben

13. toukokuuta 2022, Thaimaa ⋅ ⛅ 25 °C

Hallo allemaal, ik was te laat met het sturen van foto’s en daarom zit ik niet in de vorige footprint. Hier een update over mijn tijd in het noorden van Thailand. Tijs Casper en ik hebben een pak op maat laten maken, we moesten hiervoor een paar keer terugkomen. Het eindresultaat is te zien in de foto’s, we zijn er heel blij mee. Maar ja het kan ook niet anders dan goed staan bij deze 3 knappe jongens. De eerste 3 foto’s zijn van eergisteren, dat was de laatste avond met Tijs en Casper. Die gaan weer terug naar Nederland. Tijs en ik vonden het leuk om overdag nog naar een museum te gaan. Dit was erg leuk alleen vonden we het wel een beetje aan de kleine kant voor wat we hebben betaald. Ook hebben we die dag de pakken opgehaald en vond we het allemaal een goed idee om naar een heel luxe restaurant te gaan. Het eten was heerlijk en we voelde ons echte heren. Het restaurant had een Michelin keuring gehad en dat was ook wel te merken aan de kwaliteit (en de prijs), maar het was zeker de ervaring waard. Op de laatste foto zie je hoe we nog wat souveniertjes hebben gekocht voor het thuisfront.
    Ik zit nu in chiang mai en heel toevallig is Mamush hier ook. Hij is op vakantie met zijn ouders. Gister hadden ze me uitgenodigd om mee te eten, dat was super gezellig en na het eten zijn Mamush en ik uitgegaan. Vandaag ga ik met Mamush naar een schietbaan want ik wil dat een keertje hebben gedaan op reis. Daar krijgen jullie vast nog wat foto’s van in de volgende penguin.

Nog even een kleine update over mijn plannen: ik zou de 15e naar Bali vliegen en had een goedkope vlucht gevonden. Helaas is mijn ticket geannuleerd en nu heb ik een ticket geboekt wat duurder is dan de vlucht naar huis. Ik kom nu de 17e aan in Bali en zie de jongens daar dan weer. Ik heb zin om ze weer te zien, en om weer lekker te feesten met ze.
    Tot de volgende penguin.

• Päivä 167

Duong dong

11. toukokuuta 2022, Vietnam ⋅ ☁️ 27 °C

Hallo knaapjes en knapinnen, gister was onze laatste dag met de scooters, dus die wilden we goed gebruiken. Eerst reden we naar ene lekker rustig strandje, met de algemene naam Long Beach. Op bijna elk eiland is wel een Long Beach te vinden, dus zo heel gaaf was dat niet. Daarna wilden we lekker een broodje gaan halen in de stad, Duong Dong. Onze broodjesplek van de dag ervoor was om een vage reden gesloten, dus gingen we maar even ergens anders eten. Uiteindelijk stranden we in een toch vrij charmant plekje met goede prijzen, en vrij lekkere loempiaachtige gevalletjes. Alleen de knoepertje hard gekookte eitjes in de loempiagevalletjes waren wat minder. Na (of voor het eten, ik heb geen idee meer) gingen we wat tempels opzoeken. Deze waren niet heel indrukwekkend, maar de mooiste foto's heb ik voor je op een feitje gezet. Toen gingen we naar een parelwinkel. De parels uit Phú Quoc staan internationaal bekend als een van de beste parels ter wereld. Daar moeten wij, als jongens die na 6 maanden reizen geen geld meer hebben, natuurlijk even naar gaan kijken. De parels hadden prachtige kleuren en waren erg indrukwekkend. Soms waren de kettingen en oorbellen nog best leuk. Wel te duur allemaal, dus we hebben helaas niks gekocht. Sorry dames in ons leven. Na even lekker chillen in de airco wilden we weer gaan eten bij onze broodjesplek, maar die was nog steeds dicht!
    Vandaag leverden we de scooters in en hadden we een thuisdag. Lekker lezen bij het zwembad, in de airco liggen en eten. We namen een grab en konden toch gewoon naar onze broodjesplek! Wat een feest. Wel kleurt het water ons haar groen, wat toch een vrij onhandige bonus van het water is. De verkoeling was wel welkom, aangezien het vandaag gods gloeiend heet was. Tot snel

Jona: Ik ben gisteren aangekomen in Dalat in echt een geweldig hostel waar ik nu al heel veel nieuwe mensen heb leren kennen. Gisterenavond op pad en lekker een hotpot gegeten met een grote groep backpackers. Vanochtend heb ik met een iemand door Dalat gewandeld en een koffietje gedronken, wat erg gezellig was. Daarna meteen met een groep van vijf Duitse gasten mee naar een wijnproeverij waar we drie heerlijke wijnen konden proeven voor slechts 3 euro per persoon inclusief rondleiding! Laatste filmpje laat zien dat we ook veel romance meemaken;) Erg benieuwd naar vanavond, wordt vast leuk, groetjess.

• Päivä 165

Gevangenis en Paradiso en Ruben

9. toukokuuta 2022, Vietnam ⋅ 🌧 27 °C

He lieverds, zoals eerder vermeld was vandaag een gevangenis aan de beurt. Ik zag wat verwarring in de comments hierover. Het is een Amerikaanse gevangenis uit de Vietnamoorlog. Het was een complex dat meteen al schreeuwde: hier is iets gebeurd. We kwamen aangescooterd en zagen eerst een hoog hek van prikkeldraad, met daarin een soort geïmproviseerde hutten van metaal. Het hek bleek later meer dan 4 rollen prikkeldraad breed te zijn. Toen we even rondliepen schrokken we allemaal. In de metalen barakken waren poppen afgebeeld die gemarteld werden op dezelfde manier als dat de leden van de Vietcong gemarteld werden. En het ging maar door. Ik denk dat we wel 30 verschillende martelingen gezien hebben, de een wreder dan de ander, en waarschijnlijk hebben we ze niet eens allemaal gezien. De allerergste kun je lezen op de 6e foto, of niet als je jezelf het leed wilt besparen. Dat kan ook. Deze gevangenis stond in zwaar contrast met de Vietnamese gevangenis in Hanoi, waar de piloten allemaal goed behandeld werden. Nou weten we helaas niet welke kant van het verhaal precies waar is. Amerika ontkent dit alles waarschijnlijk, en de teksten waren vrij subjectief geschreven. Alsnog was het een onmiskenbaar heftige ervaring, en moesten we er even bij gaan zitten. We gingen daarna door naar Paradiso, het mooiste strand van Phú Quoc als we TripAdvisor moeten geloven. Nadeel was wel dat het flink duur was om daar te mogen zitten. Op de eerste foto zie je Jesse heerlijk genieten van de omgeving, en ol de 4e foto staat Youps eten. Na een paar minuten sloeg het weer om, en begon het te stormen zoals dat alleen in de tropen kan. De lucht was zwart en grijs, de parasollen woeien weg, de palmbomen bogen om en de regen ging bijna horizontaal door de wind. De regen was hard, snoeihard, en scherp. De golven waren ook hoger dan dat we de afgelopen tijd hebben gehad. Logisch dus dat Emiel en Jesse in dit noodweer de zee in gingen. Het terugscooteren daarna was wel een belevenis. Na het opdrogen en in bad gaan gingen we terug naar de stad avondeten, waar we een erg leuk plekje ontdekt hebben. Nu slapen. Tot snel.

Ruben: gister ben ik gaan touren op de brommer want de omgeving van pai is best wel mooi. In de avond ben ik uiteraard weer uit gegaan. Het was redelijk leuk alleen regende het wel veel. De volgende dag moesten we uitchecken bij ons verblijf en alweer terug naar chiang mai omdat de brommers ingeleverd moesten worden. De tocht begon goed met een lekker zonnetje, maar op een gegeven moment kwamen er wat wolken voor de zon. En na een paar minuten begon het toen te regenen. Ik kan je vertellen dat twee uur rijden door de regen met allemaal hoogteverschil en scherpe bochten niet super leuk is. Aangekomen in chiang mai brachten we onze brommers weg en gingen we inchecken in ons nieuwe hotel wat redelijk luxe is. Daarna gingen we meteen naar een lokale kleermaker want we willen een pak op maat laten maken. Nadat ons hele lichaam was opgemeten en wat over de prijs was onderhandeld was alles geregeld. Morgen gaan we terug om de pakken te passen en de puntjes op de i te zetten en dan kunnen we overmorgen de pakken ophalen. Tijs en Casper gaan over een paar dagen al terug naar nederland en dus hebben we besloten om voor de lol naar een super luxe restaurant te gaan in pak en daar een 6 gangen diner te eten. Maar dat zullen jullie allemaal in toekomstige penguins zien.
    Voor de rest ben ik ook te laat met het aanvragen van mijn visum waardoor ik toch niet een week naar vietnam ga. Hoewel dit jammer is vind ik dit niet super erg want er zijn hier genoeg vrienden van mij en een weekje vietnam is ook zo kort. Ik blijf nu een week langer in thailand en vlieg dan meteen naar Bali. Tot de volgende update over deze chaotische (maar fantastische) laatste paar weken van mijn reis.

Jona: Ik was gisteren bij de familie aangekomen die ik ga ondersteunen in het huishouden. Ze ontvingen mij met open armen. Het is een jong gezin met moeder Terrie, vader Peter, dichter Mia en zoon Liam. Overdag was ik gisteren naar een mooie tempel en vandaag naar watervallen. Vervolgens s’avonds weer met de kinderen spelen en met de familie eten. Heb het heel erg naar mijn zin, tot snel!

• Päivä 165

Starfish beach

9. toukokuuta 2022, Vietnam ⋅ 🌧 30 °C

He hoi, gisteren gingen we naar Starfishbeach, een strand dat bekend staat om zijn, misschien kun je het wel raden, zeesterren. We wilden lekker de noordkant van het eiland verkennen ol de scooter. De weg ernaartoe was lang, en vooral erg hobbelig, met veel gaten en plassen in de weg. Soms leek het eerder op een rivierbedding dan een straat. Eenmaal aangekomen begon het natuurlijk te miezeren, maar gelukkig heeft het niet hard geregend. We hebben een beetje gezwommen, Slimste mens gespeeld en gegeten. We zagen helaas niet al te veel zeesterren, maar toen we naar het eten toe liepen lagen er een paar in het water zoals te zien is op foto 4. Op de terugweg kwamen wat koeien op de weg tegen, maar we konden ze nog ontwijken. Daarna gingen we even chillen en eten in de stad, Duond Dong. Hier zou een zeker noedeltentje zijn wat erg lekker zou moeten zijn. Het concept vonden we wat lastig, maar uiteindelijk snapten we het wel. We moesten zelf een soort zoetzoutpittig dressinkje maken, en dat in de noedels mikken. In elk gerecht zat vis, en we hadden precies geen zin in vis, maar dat konden we ook niet van te voren weten. De noedels waren wel vrij lekker, en ook goedkoop. Daarna zagen we een soort kreeftenwinkel, met hele kleine waterbakken met gigantische krabben, kreeften en garnalen. Mooie beesten, wel zielig voor ze. Thuis gingen we samen een filmpje kijken, olijfolie drinken en slapen. Vandaag gaan we naar een gevangenis en de zuidkant van het eiland. Tot snelLue lisää

• Päivä 164

Uit elkaar

8. toukokuuta 2022, Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Hallo hallo, gisteren stonden we heerlijk om 4 uur op om een taxi naar het vliegveld te nemen. Ons vliegtuig (Emiel, Youp en Jesse) vertrok oorspronkelijk om half 9, maar midden in de nacht kwam Youp tot de ontdekking dat de vertrek-en aankomsttijd verschilde per bron. Sommigen zeiden namelijk dat het vliegtuig een uur eerder vertrok. Om het zekere voor het onzekere te nemen moesten wij om 12 uur in de nacht nog naar de balie om een wijziging te maken in onze taxiboeking. Op dat moment waren de drie andere heren lekker aan het feesten. Die bewuste ochtend, op alweer een goddeloos tijdstip, stonden we op, wisten we onszelf en de tassen een taxi in te rollen, en reden we naar het vliegveld. We waren doodmoe. Op het vliegveld kwamen we erachter dat het vliegtuig pas om half 9 ging, dus dat we het toch bij het rechte eind hadden. Toen hadden we afscheid genomen van de rest. Jona gaat naar Nha Trang, Emiel en Simon weer naar huis. Het afscheid deze keer was wat minder emotie. We zien elkaar weer over een kleine 20 dagen, en we waren moe. Wij vlogen naar Phú Quoc, een eiland onder de kust van Cambodja. Ondertussen is Emiel alweer bijna thuis, terwijl Simon, je raadt het al, weer problemen heeft met het vliegtuig. Om een of andere reden is zijn terugticket ook komen te vervallen, dus moest hij noodgedwongen een nachtje in Hanoi blijven en morgen vliegen. Tot snel.

Jona: het waren een hectische 24 uur. Het begon met gisteren uit gaan met Simon en Emiel D waar we vrienden uit Nederland ontmoette (Jannus en Dana). Deze is leuke avond resulteerde wel in een half uur slaap voordat we 4:30 op moesten om naar Da Nang te gaan waar we afscheid namen van Youp, Emiel B en Jesse. Tot 12 uur sochtends was ik een wandelende zombie die overal in slaap viel, maar in de middag na afscheid van Simon en Emiel D te nemen kwam ik weer tot leven en heb ik een duik in de zee genomen en wat dingen gedaan op m’n iPad. Nu zit ik alweer 3 uur in een bus van 11 uur die mij naar Nha Trang gaat brengen. Morgenochtend om 5 uur staat daar de Vietnamese familie waar ik de komende dagen ga verblijven op mij te wachten. Hier later meer over, ik ga slapen, joe.

Ruben: vandaag hebben we uitgeslapen en een massage genomen, voor de rest hebben we niet zoveel gedaan. Vanavond gaan we weer stappen en morgen gaan we waarschijnlijk weer tipsy tuben.

Liity:

FindPenguins iOS-ohjelmistoilleFindPenguins Androidille