traveled in 30 countries Read more

Met de vluchtelingen naar huis

January 9 in Poland ⋅ ☀️ -6 °C

Vandaag stond een lange dag voor de boeg, 10 uur rijden (966km). We vertrokken uitgerust en met een volle buik om 8 uur. Eerst gingen we naar krakow waar we 2 oudere mannen buiten in de sneeuw wachtend aantroffen. Ze spraken helaas geen woord Engels maar met translate hebben we gelukkig wel het een en ander duidelijk kunnen maken.
    Met z’n vijven reden we door naar Wrocław waar we bij een winkelcentrum de andere vluchtelingen ophaalde, een gezin van vier. Ze spraken helaas ook geen woord Engels:(.
    Daarna reden we, met de nodige pauzes, aan een stuk door naar Maagdenburg waar we een gesloten pizzeria aantroffen. We hadden geen zin om te zoeken naar iets anders leuks dus kozen we voor een simpel cafetaria.
    Nadat iedereen zijn eten had gekozen (wat de nodige miscommunicaties veroorzaakte) en we onze buiken hadden gevuld gingen we naar het hotel.
    Ruben, Jona en Tijs doken nog even een sportcafé in om een lekker pilsje te drinken (behalve Jona hij doet aan dry januari). Daarna hebben we topgun gekeken in het hotel en is Ruben vroeg gesneuveld, Tijs volgde en Jona keek de film af.
    Kortom een zware dag die we leuk hebben gemaakt.

De vrije dag

January 8 in Germany ⋅ ☀️ -4 °C

Vandaag was een rustige dag in Przemysl. Na een heerlijke nachtrust begaven we ons naar de shelter om hulp aan te bieden aan de vluchtelingen. Helaas hadden ze geen taken voor ons, dus moesten we onze eigen plannen maken. Na wat zoeken naar een leuke activiteit besloten we naar een spa te gaan. Vooraf moesten we wel op zoek naar een geschikte zwembroek, wat voor Ruben geen uitdaging was (zie foto's).

De spa was gevestigd in een prachtig oud gebouw, en onze medegasten waren voornamelijk Oekraïners. In de sauna raakten we aan de praat met enkele heren die een geweldig idee hadden: vanuit de 80-graden sauna de sneeuw in rennen en vervolgens in -12 graden rondrollen. Zo gezegd, zo gedaan, waarna we onder de sneeuw weer de sauna in renden, wat resulteerde in een tintelende en knijpende sensatie.

Na ons avontuur in de spa genoten we bij een behoorlijk trendy restaurant van een soepje als voorgerecht en een burger als hoofdgerecht. We sloten de dag af met het bekijken van de fantastische film Top Gun, om vervolgens vroeg onder de wol te kruipen, aangezien er morgen een 10 uur durende rit op ons wachtte. Welterusten!

Voetnoot voor alle fantastische donateurs. Al ons eten en drinken + uitstapjes betalen we uiteraard uit eigen zak.

Van wroclaw naar przemysl

January 7 in Poland ⋅ 🌫 -5 °C

Nadat we een “heerlijke” nachtrust hebben gehad ging de wekker net iets te vroeg, na even snel opfrissen (dat was wel een beetje nodig na gister) vertrokken we. Vandaag stond een rit van 600km op het programma, we moesten onderweg naar een plek bij Krakau om de spullen te af te leveren en reden daarna door naar het grensdorpje przemysl. Afgelopen nacht had het redelijk gesneeuwd, hoe verder we Polen in reden hoe meer het een winter wonderland werd. Na 3 uur rijden waren we bij de locatie waar we de spullen konden afleveren, dit was bij een super lieve Poolse man. Hij was super blij met alle spullen, na alles samen uitgeladen te hebben konden we weer de weg op. Het begon hard te sneeuwen waardoor de wegen waren bedekt met sneeuw, dus met een rustig tempo zette we onze reis voort naar Przemsyl. Rond 18:30 kwamen we dan eindelijk aan. We zijn nog even langs de vluchtelingen shelter gegaan om Jay te ontmoeten. Jay is een Amerikaan die samen met andere vrijwilligers de opvang runt. Hij heeft het momenteel niet super druk omdat de shelter niet helemaal vol is, dit betekend dat we helaas ook geen vluchtelingen vanuit hier meekrijgen en dus eigenlijk voor niks hierheen zijn gereden:(. Gelukkig kunnen we wel in Krakau en Wrocław andere Oekraïense vluchtelingen meenemen. Na langs te zijn gegaan bij de opvang checkte we in bij ons hotel, van buiten erg mooi maar binnen zijn er toch wat mankementen. We zijn daarna een heerlijke pizza gaan eten bij een gezellig ouderwets restaurantje. Toen ons buikje gevuld was hebben we samen nog een Pools tv programma gekeken. Het was een grappige quiz en we vertaalde de vragen met translate. Daarna hebben we een overrated film gekeken (7/10 op imdb), hij beviel ons minder en zijn maar lekker gaan slapen.Read more

Dag 2: Van vechelde naar wroclaw

January 6 in Poland ⋅ ☁️ 2 °C

Vandaag vertrokken we uit Duitsland naar Wrocław. De stad was in het eerste opzicht ontzettend lelijk, maar het centrum toch wel mooi. Dit was de enige dag waarin we een beetje konden chillen dus we gingen de stad verkennen.Na wat rond te hebben gelopen op de kerstmarkt vonden we KOMBINAT, een prachtig gezellige kroeg. Hier hebben we halve liters gedronken (behalve Jona wegens dry januari) en een lekkere locale snack geprobeerd.
    Daarna zijn we voor de echte maaltijd naar een andere tent gegaan, Jona had wel de slechtste keuze gemaakt zoals te zien is. We hadden leuk uitzicht op een saaie vuur show, maar de liter glazen pils maakte alles goed. (Behalve Jona wegens dry januari)
    Toen zijn we nog even naar een gekke kroeg gegaan, we zijn hem toch snel gesmeerd.
    Daarna hebben we een “lekkere” diepvries pizza uit de magnetron gegeten, ik hoor je denken: hebben ze in Polen magnetron pizza’s? Het antwoord daarop is nee.
    Net als dit verhaal kwam toen onze dag tot einde, het was een geslaagde vrije dag.

Dag 1: Het vertrek

January 5 in Germany ⋅ ☁️ 5 °C

Vandaag was de grote dag van vertrek. Het avontuur begon in Hilversum waar een extreem ruim Volkswagen busje werd opgehaald. De reis werd vervolgd naar Baarn waar een mooie kachel kon worden opgehaald en ingeladen. Vervolgens reed het gezelschap naar Apeldoorn waar een opmerkelijk maar vriendelijk gezin ons hielp het busje tot de nok toe te vullen. Eerst probeerde jona de bus te vullen maar volgens de vrouw was er nog “te veel lucht”. dat kan natuurlijk niet dus de hele bus werd weer uitgeruimd en tot jona’s ongenoegen opnieuw gevuld.
    Funfact: De vader van het gezien had als vrijwillig militair in het leger van Oekraïne gediend en was de vaste informateur van het Oekraïns nieuws voor de Telegraaf.

Na een paar uur op de weg was het tijd voor de eerste stop waar een heerlijke schnitzel werd verorberd. Ik hoef jullie dan ook niet te vertellen in welk land we waren aanbeland. De heren reden door en na 3 uur met Ruben achter het stuur arriveerde ze in Vechelde waar ze snel in bed doken om op te laden voor de volgende dag.

vroege vogels

November 24, 2023 in Guatemala

Vandaag ging de wekker om 03:35 af, want wat is een beter begin van je dag dan anderhalf uur door vulkaanzand te ploeteren om uiteindelijk 500 meter hoger te eindigen? Hierbij moet wel gezegd dat het niet zomaar 500 meter hoger was maar op de top van een 3936 meter vulkaan met zonsopgang. Hoe zwaar de hike ook was, we keken naar een opkomende zon achter een vulkaan terwijl een andere vulkaan volop aan het uitbarsten was, een ochtend om nooit te vergeten dus.
    Toen we de 0 graden op de vulkaan niet meer aankonden renden we op top snelheid de berg af terug naar het kamp waar we een bijzonder warm bakje met cornflakes en wit brood met jam kregen. Het was geen culinair hoogstandje maar als je zo veel honger hebt denk je daar niet meer aan.
    Na het ontbijt was het tijd voor de afdaling. Een tocht van 3 uur werd voorspeld maar het viertal rende op maniakale wijze binnen twee uur 10km de berg af en daalde hierbij 1500 meter. Een recordtijd, al zeggen we het zelf…
    Eenmaal terug in Antigua waren we niet veel meer waard en spendeerde we de rest van de middag in en rondom het hostel waarna we de avond afsloten met een hevige 30 seconds strijd onder het genot van een paar flessen wijn.
    Tot zo ver Antigua, morgen naar Guatemala-city.

De Acatenengo op

November 23, 2023 in Guatemala ⋅ ☁️ 23 °C

En daar is die weer, de vroege wekker. Maar deze keer aan het begin van een groot avontuur. Vandaag zou de Acatenango worden beklommen. Nog even snel ontbijten om onze magen te vullen en we konden vertrekken.
    In de auto kwamen wij erachter dat we niet in een groep zaten maar alleen met ons drieën de berg op zouden gaan. Dit zou betekenen dat we zelf ons tempo konden aangeven en we makkelijk pauze konden houden wanneer we dat wilde.
    Eerst bracht onze taxichauffeur ons naar het huis van Pablo. Hij verzorgde het eten wat we meekregen en gaf ons ook nog een jas en een mijnwerkerslamp.
    Het laatste stuk reden we omhoog en daar ontmoette we Henry, onze tourgide op de vulkaan. Gewapend en al liepen we de berg op.
    Ons was verteld dat de tocht ongeveer 5 uur zou duren en dat om de 35 minuten een stop zou zitten. Bij iedere stop zou er een tassenwissel plaatsvinden aangezien we één loodzware tas hadden en eentje die lichter was.
    De eerste stop was bereikt en na wat water drinken gingen we door. Onderweg kwamen we veel mensen tegen die op hun weg terug waren. Ze waren duidelijk niet al te origineel aangezien de één na de ander zei “Veel plezier” of sarcastisch “Je bent er bijna”.
    De tweede stop werd haalde we zonder problemen en hier haalde we even wat sport drank om energie te krijgen.
    Halverwege vertelde Henry waarom hij zijn machete bij zich had: in het gebied konden namelijk puma’s voorkomen. Helaas zijn deze niet door ons gespot.
    Een stuk verder kwamen we bij de ene laatste stop en hier mochten we de lunch eten die Pablo had voorbereid: Kip met rijst en groente. Nils was zelfs zo enthousiast dat hij de helft van zijn bakje op de grond liet vallen. Gelukkig konden de honden die meeliepen hier iets van eten.
    Doordrenkt in het zweet kwamen we bij de laatste stop. Vanaf hier beloofde Henry dat de weg ongeveer constant horizontaal was. Dit gaf ons weer hoop en met een opgelucht hart was daar dan eindelijk base camp.
    Hier was alleen nog niemand aanwezig omdat wij de eerste waren die boven waren. In een schappelijke 3,5 uur.
    Doordat we zo vroeg waren hadden we nog tijd voor een dutje zodat we om 16:00 uur weer fris en fruitig waren om de Fuego zelf te beklimmen.
    Razendsnel naar beneden en met maar een paar uitglijders konden we weer aan onze weg naar boven beginnen.
    Gelukkig was deze tocht het wel waard want het uitzicht van de vulkaan boven de wolken was onvergetelijk.
    Na hier nog een tijdje gezeten te hebben gingen we weer naar beneden. Op de weg terug kregen we steeds meer honger. Het enige probleem: we moesten nog omhoog. Met veel tegenzin en hijgende gezichten waren we weer bij base camp en maakte Henry pasta met rode saus voor ons. In ruil hadden wij wat rode wijn voor hem die hij hartelijk aannam. Als toetje nog wat warme chocomelk en om 9 uur lagen we lekker in onze slaapzak.

Los chicos blancos a la playa negra

November 22, 2023 in Guatemala ⋅ ⛅ 14 °C

Deze ochtend waren vrij vroeg uit de veren. Eerst verorberden we een heerlijk gratis ontbijtje van het hostel en daarna gingen Nils en Jona op pad (Alex voelde zich niet zo fit). De heren liepen een uur met wat omleidingen naar een zwart strand waar geen ziel te bekennen was. De verwachting was een toeristische trekpleister, dus de heren waren positief verrast van het privé strand. Na een heerlijke duik in de vulkaankrater en en een poosje staren naar de vulkanen die het meer omringde wandelde de twee weer naar de bewoonde wereld waar een privé tuktuk ze stond op te wachten. Na de lunch was het tijd voor het drietal om de bus van een bescheiden 3 uur naar Antigua te pakken. Aangekomen in Antigua had het stel honger en gingen ze meteen allerlei street-food tentjes langs om te eten. Bij de eerste aanwinst was onduidelijk wat voor vlees het was dus we gingen ze

maar uit van het ergste en zeiden bij elke hond dat we hun broertje op hadden gegeten. Na wat speurwerk bleek de schade mee te vallen en bleek er hoogstwaarschijnlijk geit op onze taco te hebben gezeten.
    Na het eten waren de mannen vrij moe en hebben ze een rustig avondje in het hostel doorgebracht waar een heftige poul strijd plaats vond en een kaartje werd gelegd.
    Tot slot was het tijd om te slapen voor de grote dagen waar de Acatenango vulkaar beklommen ging worden.

De neus op

November 21, 2023 in Guatemala ⋅ ⛅ 20 °C

Na een rustige ochtend met een heerlijk ontbijt leek het ons handig om alvast een beetje te trainen voor de vulkaan die we later in de week zouden beklimmen.
    En mocht het nou net zo zijn dat om het meer van Antitlan een aantal kleinere vulkanen liggen die te beklimmen zijn. Bij één van de deze vulkanen had je en bewapende tourgide nodig aangezien de kans op overval groot was. Bij de ander niet. De keuze was snel gemaakt.
    Eerst met de chicken bus naar een dorpje wat nog niet gewend was aan toeristen. Gelukkig hadden we een goed overzicht aangezien iedereen 1,50 leek te zijn.
    We vonden onze weg naar het begin van de berg, de ‘Indian Nose’. En nog geen 100 meter verder en we werden al tegengehouden door een man die zei dat het 50 Quetzal pp kostte om naar boven te gaan omdat het privéterrein was. Deze deal namen wij niet aan en we liepen weer terug. Op naar de andere ingang.
    Hier stond een ouder mannetje die zei dat het zijn terrein was en dat het 30 Quetzal pp kostte. Dit namen wij maar aan en liepen verder de berg op.
    Het was het geld zeker waard aangezien het uitzicht over het meer ontzettend mooi was.
    Terug naar beneden zei de man dat er een lekker etenstentje ‘Los Olivos’ in het dorp zat waar we wel langs moesten. Dit namen we van hem aan en gingen op een zoektocht om het restaurant te vinden.
    Na wat verkeerde bochten en rare blikken waren we daar dan eindelijk. Een lekkere sandwich en wat taco’s en we waren weer tevreden.
    Terugkomen was nog een ander verhaal. Er reden geen chicken bussen meer dus we moesten een andere manier van vervoer vinden. Gelukkig ging er net een oud stelletje weg van de markt en konden achterop de auto meerijden naar dorpje naast San Pedro. Vanaf daar met de tuktuk en het laatste stukje lopen.
    Terwijl Jona en Nils gingen sporten, zocht Alex een tentje uit om daarna te gaan eten. Deze werd gevonden en als laatste in het restaurant aten we nog wat heerlijke pita’s met humus.

Na nog een wijntje gedronken te hebben met een kaartspelletje erbij waren we weer voldaan voor de dag en zijn met zijn allen op bed neergestort.

Grensoverschrijdend gedrag

November 20, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

Ahh de wekker. Wat een vreselijk geluid op de vroege ochtend. Maar we moesten wel, dus even douchen en klaarmaken en om 5:55 stonden we dan klaar om opgehaald te worden door onze chauffeur.
    Hij waarschuwde ons van te voren dat we een formulier nodig hadden om de grens over te steken. Jona en Alex hadden deze niet, ze hadden zelfs geen stempel. Wat we wel hadden was een papiertje met een QR-code erop die we nodig hadden als we Mexico uit wilde gaan.
    Maar de tocht tot de grens verliep goed en de zenuwen liepen steeds hoger op: mogen we wel de grens over. Gelukkig voor ons zaten er in de bus nog meer Nederlanders die het ook niet gelukt was het formulier te krijgen.
    Eenmaal bij de grens stonden we lang in de rij aangezien iedereen problemen had. Wonder boven wonder, Jona en Alex staan bij de man die de stempels uit deelt (Nils had wel een formulier en was al klaar), hij scant de QR-code en Jona en Alex krijgen een stempel en mogen door.
    De tweede helft van de tocht duurde een stuk langer, maar ondertussen konden we wel genieten van het mooie uitzicht. Dat was, als onze buschauffeur niet constant met gevaar voor eigen leven op de linkerhand zou rijden, best een leuke ervaring.

Dan eindelijk, rond 9 uur stonden we in het dorp van aankomst. Alleen één probleem, ons dorp lag aan de andere kant van het meer.
    Maar geen zorgen, door Jona’s goede communicatie met een taxichauffeur kregen wij in het donker een privé rit over het meer. Samen met Dominique, een backpackster die toevallig naar hetzelfde dorp moest.
    Daar aangekomen stortte we allemaal op bed en gingen met een gerust hart slapen. (Behalve Jona want die moest om half 2 op om een tentamen te maken)