Zuid Portugal

4月 - 5月 2024
Camperreis vanaf Malaga naar zuid Portugal en door het binnenland terug naar Malaga もっと詳しく
  • 25足跡
  • 66キロ
  • 日8

Dag 8

4月23日, ポルトガル ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag een drukke dag. We willen 3 locaties aan de kust bezoeken. Eerst richting Lagos waar we eerst wat boodschappen hebben gedaan. Hiervandaan een paar kilometer verder gereden om de rotsformatie Ponta da Piedade te bekijken. Dit is echt een bijzonder mooie plek om te bezoeken. Je raakt bijna niet uitgekeken op de bijzondere rotsen. We hadden er wel langer willen verblijven, maar ja dan kom je niet ver. Hiervandaan zijn we richting Sagres gereden om daar de rotsen te bekijken. Het was er enorm druk maar het totaal viel een beetje tegen. Een grote vlakte met aan het eind steile rotsen die uitlopen in de Atlantische Oceaan.
    Het is dat het naar het einde een stuk lopen was anders waren we daar zo klaar. Er stond nog wel een oud fort maar dat is een grote betonmassa. Hiervandaan zijn we dan naar het uiterste puntje van Europa vertrokken. Cabo de st. Vincente. Op het uiterste puntje staat een vuurtoren die zo te zien nog gewoon zijn werk doet. De rotsformaties waren hier wel mooier dan bij de vorige stopplaats. Verder is het meer het idee. Kees heeft hier nog een bratwurst gekocht bij een tentje waar boven staat dat het hier de laatste mogelijkheid is om een bratwurst te kopen voordat je naar Amerika gaat. Hiervandaan zijn we een soort duingebied ingereden waar we weer een mooi rustig plekje hebben gevonden om te overnachten.

• 日9

Dag 9

4月24日, ポルトガル ⋅ ☁️ 18 °C

Zo, eindelijk even tijd om nog wat te schrijven over de belevenissen van vandaag. Een beetje laat maar dat heeft een reden. Vanochtend had ik eerst om 9.15 een afspraak bij de kapper. Was wel een bijzondere plaats om geknipt te worden. Na de knipbeurt en koffie zijn we iets over tienen gaan rijden. We wilden vandaag niet zover rijden maar zo'n beetje de kustplekjes af. De eerste hadden we al gauw gevonden. Het was een prachtige plek. Daarna zijn we verder gereden om op een ander plekje wat te eten. Ondertussen weer bij de Lidl boodschappen gedaan. Na de lunchpauze zijn we weer richting de kust gereden. Een vreselijk hobbelig pad. De laatste paar honderd meter gingen we best wel steil naar beneden. Maar de allerlaatste 100 meter waren nog steiler. Kees zei: wacht maar even dan ga ik even kijken of het te doen is. Hij naar beneden om bij het strand te komen. Via de portofoon zei hij dat het voor mij niet te doen was en dat ik maar om moest keren. Na ik geloof 8 keer steken eindelijk gedraaid en vol gas in zijn 1 naar boven. Gelukkig net gehaald. Boven stonden we op Kees te wachten maar het duurde en duurde maar. Ik ben toen maar naar beneden gelopen en bemerkte dat Kees niet meer boven kon komen. Hij was bezig om zijn sneeuwkettingen erom te leggen om meer grip te hebben. Zonder succes. Op aanraden van andere mensen die daar waren ben ik naar een dorpje gereden op 10 km afstand. Daar zou een boer een tractor hebben. Met veel handen en voeten werk en een paar woordjes engels hebben we de boer duidelijk kunnen maken dat we zijn tractor en een stevig touw nodig hadden. De vertaalapp doet het niet zonder internet. Wij op pad. Hij achter ons aan. Punt alleen was hij mocht niet over de provinciale weg en moest binnen door. Wij de locatie doorgegeven en alvast vooruit gereden. Hij kwam maar niet opdagen. Wij weer terug naar het dorpje en nu afgesproken dat wij hem morgenochtend om 9 uur ophalen om te laten zien waar het is. We moeten hem dan weer terugbrengen en dan pakt hij zijn tractor om naar Kees te rijden. Hopende dat het allemaal gaat lukken anders moeten we officiële instanties in gaan schakelen. We staan dus nu gescheiden van elkaar. Zij beneden bij het strand en wij dicht bij de hoofdweg. Wordt vervolgd.もっと詳しく

• 日10

Dag 10

4月25日, ポルトガル ⋅ 🌬 15 °C

Ja, jullie zijn nu allemaal nieuwsgierig hoe het allemaal verder gegaan is. Nou dat zal ik vertellen. Wij zijn vroeg opgestaan om eerst naar het dorpje te rijden om te tanken en om te kijken of we een sleepoog konden scoren. Dan zouden we naar het boertje gaan waar we om 9 uur hadden afgesproken. Met het boertje zouden we dan eerst de weg gaan wijzen hoe hij bij Kees kon komen. Het boertje dan weer terugbrengen en dan zou hij zijn tractor nemen om naasr Kees te rijden. Dat zou wel zo moeten want hij mocht niet over de hoofdweg. Maar nu de ontknoping. We waren net op weg tien Klara ons belden. Er was net bij hun een Nissan patrol op het strand aangekomen. Dat is een soort jeep. Kees heeft hem gelijk aangesproken en de man wilde wel helpen. Nou binnen no time stonden ze weer boven op de heuvel. Een gebedsverhoring. Die man blij met zijn 50 euro en Kees en Klara blij. Wij hebben ze vlakbij de hoofdweg opgewacht waarna we eerst naar her boertje zijn gereden. We kwamen om half tien daar aan en ze stonden nog steeds met zijn tweeën te wachten tot wij aankwamen. Heel bijzonder hoe behulpzaam. Het boertje het filmpje laten zien hoe het opgelost is en ook 50 euro gegeven. Ook weer blij. Eindelijk konden we weer gewoon op pad. Onderweg zagen we bordjes met een vuurtoren en die zijn we maar gevolgd. We kwamen uit op de klippen waar we een mooi uitzicht hadden op de rotsen . Daar gelijk maar het middageten gebruikt. Om 13.45 weer vertrokken om een plekje te zoeken om te overnachten. Na water geloosd en ingenomen te hebben staan we weer op een heerlijk plekje in the middle of nowhere.もっと詳しく

• 日11

Dag 11

4月26日, ポルトガル ⋅ ☁️ 12 °C

Ik lag te dromen dat ik het hoorde regenen en dat de vogeltjes aan het fluiten waren. Toen werd ik wakker en zowaar het was werkelijkheid. Het regende en tientallen vogels waren aan het zingen. Een waar genot om de vogels zo te horen. Ik voelde me even als de bakker uit de soete suikerbol. We hadden natuurlijk kunnen blijven staan maar we wilden ook verder. Om 9.45 reden we weg weer richting de kust en dan naar boven richting Lissabon. Na vele weggetjes, grote en kleine, en natuurlijk boodschappen doen bij de Lidl en koffie drinken en lunchen zijn we onder Lissabon een landtong opgereden. We hadden ook om kunnen rijden naar Lissabon maar we vonden het leuker om de veerboot te nemen. Het water wat we over moesten steken staat in directe verbinding met de oceaan. Opeens zei Kees: Kijk daar. Wij kijken natuurlijk. En wat zagen wij in de verte? 2 dolfijnen. Heel bijzonder zo midden in een binnenzee. Aan de overkant gekomen was het al weer tijd om een natuur plekje te zoeken. Wat heel lastig was. Veel bebouwing zo dicht in de buurt van een grote stad. Uiteindelijk heeft Klara een camperplaats gevonden met de naam Pura Terra. Er is geen water en elektriciteit maar dat maakt voor ons niet uit. Het is weer een fantastisch rustig plekje en het mooie ervan is: de prijs mogen we zelf bepalen. Nou morgen gaan we maar weer verder om een plekje voor het weekend te vinden. Zal het ons gaan lukken?
    Morgen de ontknoping (;

• 日12

Dag 12

4月27日, ポルトガル ⋅ ⛅ 16 °C

We hebben de spanning er een beetje ingehouden of het gelukt is een mooi plekje te vinden voor het weekend. Maar laat ik eerst beginnen met de ochtend. Bijtijds weggereden zo'n 9.15 richting de grote stad Lissabon. Tjonge wat een grote drukke stad is dat. We zij er kriskras doorheen gereden. Brede straten. Heeeele smalle straatjes. Via een hele lange tolbrug. Totdat we aankwamen in het oude stadsgedeelte. Na veel zoeken en nog meer smalle straatjes eindelijk een plek gevonden waar we de campers konden parkeren. Dat valt niet mee met die bakbeesten. Te voet verder gegaan door brede straatjes en supersmalle steegjes. Verschillende gebouwen bekeken en over een xl kleedjesmarkt gelopen. Het is tenslotte koningsdag. Maar we wilde ook nog wel een rondrit in een tuktuk. Daar rijden er hier honderden van. In verschillende uitvoeringen. Van heel oud tot heel nieuw maar ook retro . We hebben eerst nog even bij een tentje wat gegeten en gedronken. Portugese wijn is echt lekker(; . Daarna een rondrit van een uur in een tuktuk. Daarmee de meest bekende gebouwen in het oude centrum bezocht. Het was ondertussen 3 uur en het werd wel weer eens tijd om een plekje voor het weekend te vinden. Maar dat viel nog niet mee. De hele kust is volgebouwd. Dan maar op een camperplaats. We hebben er een uitgezocht die in de buurt was maar toen we daar aankwamen was het 1 grote grindvlakte. Niet echt geschik. Op naar de volgende. Die bestond niet meer. Verder gereden maar. Opeens zag kees een weggetje wat misschien mogelijkheden zou kunnen bieden. In eerste instantie leek dat ook zo maar er was een soort milieustraat naast dat pleintje en die zou op zondag om 8 uur opengaan. Ook niks dus. Intussen was het al 7 uur. We spraken af dat we eerst wat zouden gaan eten en dan om half 8 weer verder rijden. We moesten wel opschieten want om 9 uur zie je niks meer. Maar gelukkig. Na verschillende dorpjes en landweggetjes eindelijk wat gevonden. Aan de bosrand met een wijds uitzicht. We zijn er blij mee. Dit was het weer voor vandaag. Allemaal een gezegende zondag en tot maandag.もっと詳しく

• 日13

Dag 13

4月28日, ポルトガル ⋅ ⛅ 10 °C

We moesten deze zondagmorgen weer bijtijds opstaan ivm met het tijdsverschil. We hebben om 9 uur kerk , Portugese tijd. Voor de tijd van het jaar is het eigenlijk best wel fris. Het was buiten maar 8 graden. Toch maar even de verwarming aangezet om de ergste kou uit de auto te krijgen. Na de kerkdienst hebben we nog even buiten gezeten. In de zon was het net te doen. Zonder zon was het te koud. Na de middag dienst hebben voor de eerste keer in de camper warm gegeten. Het was buiten te veel wind en de temperatuur te laag. Na ons dagelijks spelletje phase 10 de bedstee opgezocht.もっと詳しく

• 日14

Dag 14

4月29日, ポルトガル ⋅ ☀️ 15 °C

We waren vroeg wakker. We durfden het nu aan om allebei te gaan douchen. We hadden vrijdag voor het laatst gevuld tot 100 liter. Het blijkt dat je als je een beetje zuinig aandoet dat je er net 3 dagen mee kan doen. Douchen, afwassen, toilet doorspoelen, handen wassen, eieren koken enz. Alleen niet om te drinken, daar gebruiken we flessen water voor. Thuis gaat dat niet lukken met 100 liter. Na een kleine 'grote' schoonmaak zijn we om 9.15 vertrokken richting de Spaanse grens want de weersverwachting aan de kust zag er niet zo heel best uit. We hebben zo 2 vliegen in 1 klap. Wat warmer weer en een beetje richting Malaga. We zij via kleine weggetjes gereden door het mooie afwisselende landschap. Sommige mensen stonden met open mond te kijken naar wat er voorbij kwam. Andere stonden te zwaaien. Ma voelde zich net de koningin. Na verschillende stops voor water, boodschappen en eten zij we op tijd een plekje gaan zoeken. We zitten nu weer heerlijk in de zon op een heel rustig plekje. Verassend hè.もっと詳しく

• 日15

Dag 15

4月30日, ポルトガル ⋅ ☁️ 13 °C

Ik ben een paar keer wakker geworden van de regen die op de camper kletterde. Maar toen we opstonden was het droog en ook niet zo koud. We zijn zo tegen half 10 vertrokken. Ma en Klara zijn eerst het smalle pad uitgelopen om eventuele tegenliggers tegen te houden. Het pad was zo smal dat er geen auto kon passeren. Gelukkig ging het allemaal goed. We zijn op weg gegaan richting Spanje in de hoop op wat warmer weer. Onder de 20 graden is niet echt een vakantie temperatuur. Op de navigatie hebben we Caceres ingetikt. Dat is ongeveer in een rechte lijn naar het oosten in Spanje. Verder eigenlijk niet zo heel veel te vertellen. Het was in ieder geval een hele mooie route. Over heuvels en dalen langs enorme wilde bloemenvelden in allerlei kleuren. Af en toe kwam de zon er nog even tussen door. Prachtig. Onderweg natuurlijk weer de nodige stops voor koffie, foto's, lunch enz. Ook nog wezen tanken. De diesel is hier 60 cent per liter goedkoper. En omdat het onze laatste dag met ons vieren is zijn we buiten de camper gaan eten. Nu staan we weer, ja ja , op een rustig plekje maar nu wel boven op een heuvel met zo'n 360 graden uitzicht. Net nog een paar flinke buien over ons heen gekregen maar nu komt de zon af en toe weer door. Vanavond nog met elkaar een spelletje doen en morgen afscheid van elkaar nemen.もっと詳しく

• 日16

Dag 16

5月1日, スペイン ⋅ ☀️ 6 °C

De grote dag is aangebroken. Vandaag scheiden onze wegen. Kees en Klara gaan richting huis. Wij gaan richting Malaga. We zijn vanmorgen gewone tijd opgestaan. Is wel weer even wennen die Spaanse tijd. We hadden afgesproken dat we eerst nog met elkaar koffie zouden drinken. Dat hebben we dus gedaan. Wel binnen want er stond daar boven op de berg best veel wind en de temperatuur was best wel laag. Na het koffie drinken hebben we hartelijk afscheid van elkaar genomen en elkaar bedankt voor de gezellige tijd die we met elkaar hebben doorgebracht. Onder aan de berg gingen Kees en Klara rechtsaf, wij links. Veel getoeter en gezwaai met zakdoekjes. Wij zij daarna nog even de stad ingereden om wat gebouwen te bezichtigen maar de straatjes waren zo smal dus zijn we op weg gegaan naar Merida wat zuidelijk ligt van Caceres. Onderweg kwamen we nog een Aldi tegen dus even boodschappen doen. Niet dus. Het is 1 mei en alles is dicht. Sta je dan. Weinig eten in camper. Gaan we dus maar wat eten in de stad. Een restaurant ingelopen. Gaan zitten. Hebben ze geen menukaart. Spreken geen Engels. Blijkt dat je moet aanwijzen wat je wil eten en dat wordt dan klaargemaakt. Dat werkt dus niet. Alleen maar koffie genomen. Verder in het stadje liepen we langs een kippententje. Daar wat kippenuggets gekocht voor tussen de middag en een hele kip voor het avondeten. We hadden nog een beetje aardappelen en groente. Ook weer geregeld. Na het bezoek aan het stadje met diverse oude gebouwen zijn we verder gereden. Langs enorme olijvengaarden en wijngaarden. Het doel was een natuurgebied. Toen we dat bereikt hadden gelijk een plekje gaan zoeken en snel gevonden. Heerlijk rustig. Kees zou zeggen: er komt geen hond hier. En: we zaten net en toen er een bijeneter vlak bij ons kwam zitten. Prachtvogel. Morgen willen we niet zo ver rijden maar meer het natuurgebied verkennen.もっと詳しく

• 日17

Dag 17

5月2日, スペイン ⋅ ☀️ 5 °C

Het was echt koud toen we wakker werden. Maar een graad of 6. Gauw even de kachel aangezet. Even de kou eruit. Na het ontbijt zijn we rond 9 uur gaan rijden. We hadden haast niks meer te eten in camper dus we zijn in het eerstvolgende stadje wat boodschappen gaan doen. We zijn op ons gemak(in de camper) een beetje gaan toeren door het schitterende landschap. Dat is heel afwisselend. Allerlei weggetjes en wegen. De 1 met heel veel bochten en de ander met heuvels en dalen. Ik denk wel 20 fotostops. Dan bloemetjes, dan beestjes, dan gebouwen of kastelen. Ik geloof dat elke een beetje stad wel een kasteel of ruïne heeft. Na gegeten te hebben waren we van plan om al een plekje te gaan zoeken. Lekker in de zon. Een beetje breien. Een beetje lezen. Op de kaart gekeken naar mogelijke paadjes met een plekje. Het probleem is dat alle stukken grond en alle paadjes zijn afgesloten met hekken in deze streek. Hier gekeken. Daar gekeken. Niks te vinden. We besloten dan maar naar een camping te gaan en misschien zouden we onderweg toch nog wat tegenkomen. En. Het is weer gelukt. We staan weer op een jazeker een rustig plekje met uitzicht op de heuvels en dalen. We waren er al voor vieren dus......
    Morgen naar een ander natuurgebied dat weer wat zuidelijker ligt. En de temperatuur gaat hier ook weer stijgen.