IndiaNepal

August - October 2016
A 77-day adventure by Bas Read more

Markha Valley dag 6 Hankar - Nimaling

September 7, 2016 in India ⋅ 🌙 24 °C

Weer een prachtige dag, zo'n 5 uur lopen. Dit is de eerste dag van de grote klim. We moesten 700 meter klimmen naar Nimaling, morgen gaan we vanuit daar de pas over. We zijn in een eeuwen oud paleis geklommen dat prachtig uitzicht had en zijn wezen lunchen bij twee geweldige meertjes.Read more

Markha Valley dag 7 Nimaling - chogdo

September 7, 2016 in India ⋅ ⛅ 29 °C

Wat een zware dag was dit. Het begon allemaal met een ontzettend koude nacht, we sliepen in tenten en het koelde af tot - 4 graden. Niemand had dus echt een goede nachtrust gehad.

De trek begon met een klim van 500 meter tot de pas, dit viel me nog mee en het uitzicht was betoverend.

Het begon pas echt zwaar te worden in de afdaling van 5 uur. 1800 meter naar beneden is erg zwaar voor je benen en vooral je knieën. De omgeving dat weer totaal anders was dan de rest van de trek maakte het opnieuw een geweldige dag.

een busritje naar Manali

September 11, 2016 in India ⋅ ☀️ 24 °C

Na 18 uur in een mini bus ben ik nu in Manali. Het was een rit over passen van ruim 5000 meter en over de slechtste wegen die ook gezien heb. Het was een hele lange nacht met erg weinig slaap maar ook een toffe nieuwe ervaring die ik niet snel ga vergetenRead more

het avontuur naar Varanasi

September 15, 2016 in India ⋅ ☀️ 31 °C

Gisteren avond ben ik uit manali vertrokken met een nachtbus naar chandigarh. Dit was een erg relaxte rit (vooral vergeleken de tocht naar manali). Er zat een toffe Italiaan naast me, de stoelen konden naar achteren, de chauffeur heeft niet continu zijn muziek veel te hard aan staan. Je hoort het, bijna hemels.

Het nadeel was dat we al om 5 uur aan kwamen en mijn trein pas om 21.30 verrekt. Ik besloot een hotelkamer te boeken zodat ik mijn bagage kon droppen, een broodnodige douche kon nemen en een paar uur bij kon slapen.

Eenmaal bij het hotel aangekomen raak ik ingesprek met de man bij de receptie. Hij blijkt pas maanden in chandigarh te wonen en bied aan om samen met mij de stad te bekijken. Hij was om 10 uur klaar met zijn nachtdienst. Wat mij genoeg tijd gaf om bij te slapen, te douchen en te ontbijten.

Chandigarh blijkt een best grote stad te zijn met een aantal leuke spits zoals het meer, de rotstuin ( wat erg indrukwekkend was), het meer en het gloednieuwe winkelcentrum. Erg grappig het net als een luxe westers winkelcentrum met bijna westerse prijzen. Het trek Indiase toeristen uit de hele omgeving terwijl het veelste voor de gemiddelde Indiër is. Het enige wat iedereen daar dus doet is rondlopen, heel veel selfies maken en kleren passen die ze nooit kunnen betalen. Geweldig!

Na een leuke dag in chandigarh zit ik nu in m'n trein die al ruim 1.5 uur vertraagt is dus ik hoop morgen nog een fatsoenlijke tijd in varanasi aan te komen. Op de planning staat 15.30 maar als ik er voor 8 ben ben ik al blij.

De trein valt me mee, de hele rit kost me maar 600 roepies (€8) en het is vergelijkbaar met de treinen die ik met interrailen in oost-europa gebruikt heb. Alleen is hier wel een ventilator (gelukkig anders ga ik hier helemaal langzaam dood) en lopen en regelmatig mannetjes met drinken en snacks langs

Varanasi

September 19, 2016 in India ⋅ ⛅ 32 °C

Dit is alweer m'n laatste dag in Varanasi en ook m'n laatste dag in India. Vandaag begon ik met een boottocht over de Ganges tijdens zonsopgang. Was erg mooi om te zien, hoopte alleen op een mooie zonsopgang maar door de bewolking viel dat tegen.

Varanasi is een geweldige stad, super druk en ongelooflijk warm/vochtig. De chaos hier kan ik een stuk beter behappen dan in Delhi. Het blijft toch een beetje irritant dat iedere 5 meter die je loopt iemand iets van je wilt. Daar kan ik onderhand wel om lachen.

Hallo Nepal!

September 21, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 24 °C

Na een bus rit van 18 uur, (4 uur vertraging) kwam ik gisteren om 18 uur eindelijk aan in Kathmandu. In mijn hostel in Varanasi ontmoette ik Dwane, hij nam de zelfde bus naar Kathmandu dus toen we aankwamen zochten we samen naar een guesthouse in Thamel. Thamel is de leukste wijk voor toeristen. Na een tijdje zoeken vonden we een prima guesthouse dat goedkoop en centraal gelegen was.

Na de lange bus rit was ik helemaal gesloopt. De volgende ochtend na een goed ontbijt (en eindelijk weer goede koffie) zijn Dwane en ik op zoek gegaan naar een leuk hostel. Eindelijk vonden we firefly, een super leuk hostel met een geweldige uitstraling en sfeer. Hier ga ik het de komende tijd goed naar m'n zin hebben.

Vandaag ga ik kathmandu een beetje verkennen en bedenken wat ik ga doen tm maandag. Dan begin ik de trekking samen met Ron. Ik weet nog niet echt precies wat ik ga doen maar ik denk aan een dagje mountainbiken en om te gaan bungeejumpen in the last resort

De mooiste trekking van Nepal

September 25, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 26 °C

Morgen is het zover dan begin ik de trekking samen met Ron. Het plan was om de 3 passes en everest base camp te gaan lopen maar dat gaat niet door. De weersverwachting voor de komende twee weken is alleen maar regen. Daar komt bij dat door het slechte weer de vluchten naar lukla (start van de tocht) de afgelopen dagen allemaal geannuleerd zijn.

Na flink wat denken hebben we de plannen helemaal omgegooid. We gaan manaslu circuit lopen, een 18 daagse trekking die beschreven word als de mooiste trekking van Nepal. Dit is een veel minder populair gebied en is volgens mij ook nog niet zo lang open voor toeristen. In dit gebied zijn we verplicht om een gids te nemen, wat ook al een grote omschakeling was omdat we oorspronkelijk alles zelf wilde gaan doen.

Het weer is voorlopig in heel Nepal heel slecht maar hier hebben we de grootste kans op goed weer en mooi uitzicht

Manaslu dag 1 en 2

September 27, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

De eerste twee dagen ging niet zonder moeite, de eerste dag begonnen om 6 uur. Een busritje van 8 uur naar gorka stond eerst op het programma. Door veel file en slechte wegen waren we er uiteindelijk om 5 uur. Vanuit daar moesten we nog maximaal 2 uur lopen volgens onze gids. Toen we na anderhalf uur in de schemering liepen werden we door een kleine truck opgepikt. Na een halfuurtje heen en weer geschut te zijn in de truk waren we bijna bij onze overnachtingsplaats. Nog 10 minuutjes lopen volgens de gids. Een halfuur later liepen we nogsteeds in the middle of nowhere in het pikken donker. Ron had het zwaar, hij kreeg een nare kramp in linkerbeen die niet weg wilde gaan en de valse hoop dat het nog 5 minuten lopen was hadden we nu al tien keer gehoord. Gelukkig waren om 8 uur eindelijk bij het hotel en kon we van eindelijk relaxen.

De volgende dag begonnen we om half acht met lopen vanuit Arughat richting Soti Kola. Het weer zat net als gisteren trouwens erg mee, lichte bewolking en af en vee blauwe lucht. Dit was totaal niet wat we verwacht hadden maar was natuurlijk geen probleem. Omdat we nu zo laag zitten (700 meter) was het erg warm en vochtig waardoor we ons helemaal gek zweette. Dit maakte het een stuk zwaarder dan verwacht, toen we na vier uur lopen bij onze lunch plek aankwamen hadden we de rust hard nodig. Ron had het vandaag erg zwaar, de warmte en de pijn in zijn been deden hem de nek om. Het laatste stukje heb een deel van zijn bagage gedragen en de gids nam zijn tas over. Met het laatste stukje bedoel ik overigens niet naar Soti Kola maar een klein plaatsje twee uur lopen daar vandaan. Het was genoeg geweest, Ron was helemaal kapot dus we stoppen vandaag hier. Ook hebben we besloten om een porter in te huren om zijn tas te dragen want op deze manier gaan we het niet redden.

De trekking is tot nu toe erg mooi, de warmte maakt het wat zwaarder dan verwacht maar voor mij is nog gewoon volop genieten

Manaslu dag 3 en 4

September 29, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteren begonnen we in lichte regen, gelukkig hield dat na een half uurtje op. Daarna was het weer een prachtige dag. Het was zo'n 6 uur lopen naar Machha Khola, 1,5 uur langer dan op de planning stond omdat we gisteren eerder waren gestopt. Het was de eerste dag met een porter, het was een erg goede beslissing om een porter in te huren want het maakte een groot verschil voor Ron. We deden het nogsteeds redelijk rustig aan maar namen veel minder pauzes en hadden een prima tempo.

De laatste twee uur sloeg het weer compleet om en begon het super hard te regen. De paadjes veranderen langzaam in kleine riviertjes. Toen we over een landslide liepen begon hij door al het water langzaam in te storten. Toen ik een kleine steen tegen m'n heup aan kreeg begon de paniek maar gelukkig zijn we er optijd uitgekomen. Toen we uiteindelijk bij het dorp aan kwamen waren we helemaal doorweekt.

Vanochtend waren al onze kleren en onze schoenen nogsteeds erg nat. Gelukkig konden we al onze natte spullen in de tas van Ron doen zodat we het niet zelf hoefte te dragen. De schoenen waren een groter probleem maar uiteindelijk bleef de schade beperkt.

Vandaag was een erg mooie dag, niet te warm dus erg fijn om in te wandelen. We begonnen al om 7 uur omdat het een lange dag werd naar Jagat. We begonnen met een erg goed tempo, het eerste plaatse bereikten een half uur eerder dan we dachten dus dat was een flinke opsteker.

De tweede helft van de dag was het tempo wat lager want Ron had wat meer last van z'n been. We weten nogsteeds niet wat precies is maar zonder zijn tas gaat het voorlopig een heel stuk beter. Vooral in de ochtend gaat het goed. Uiteindelijk kwamen we rond 4 uur aan in het prachtige Jagat.

Manaslu dag 5 en 6

October 1, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 15 °C

Gisteren was een erg mooie dag, niet te warm en niet heel erg bewolkt waardoor we mooie uitzichten hadden. Het was een lange dag van 7 uur lopen naar Deng. Toen we daar uiteindelijk aankwamen hadden we er ruim van 25 km opzitten, met meer dan 1000 meter klimmen en 400 meter dalen.

Na de lunch begon het verschil tussen Ron en mij wat te groot te worden. Ik voelde me erg goed dus liep een stuk harder dan normaal. Daarom besloten we dat ik gewoon met de porter door liep op mijn tempo en dat Ron met de gids op zijn tempo liep.

Vandaag werden we wakker met lichte regen maar toen we gingen lopen was het gelukkig alweer droog en begon het langzaam op te klaren. Na een uurtje kwam de zon er door en was het weer een prachtige dag. Vandaag liepen we naar Namrung, dit was een stuk verder dan in het programma stond omdat we volgens de permit in 7 dagen de pas over moeten zijn. Het zou dus goed kunnen dat onze tocht uiteindelijk een dagje minder gaat duren. Van was weer een lange dag van 7 uur lopen en ruim 1200 meter klimmen. Na de lunch deden we vandaag weer het zelfde al gisteren, ik ging vooruit met de porter en Ron liep wat rustiger met de gids. Als het goed is zijn de lange dagen voorlopig even voorbij en dat nu wel een erg fijn vooruitzicht want het toch best een pittige tocht tot nu toe